- Liittynyt
- 19.10.2016
- Viestejä
- 273
Kun ikää rupeaa kertymään ja vieläkään ei oman pelin tekeminen ole onnistunut, sitä katsoo peiliin ja miettii että miksi?
Noh, oman pelin tekeminen ei ole mikään helppo rasti, varsinkaan jos sitä yrittää yksin. Elämäni varrelle on useampikin peliprojekti kertynyt, mutta valmista niistä ei ole koskaan tullut vaikka aina niistä onkin oppinut lisää ja toinen toistaan pidemmälle projektit ovat edenneet. Mutta ei tilanne oman pelin tekemiselle ole tälläkään hetkellä mitenkään optimaalinen. kaksi lasta, omakotitalo, vaativa päätyö. Aikaa ei yksinkertaisesti ole, ellei sitä nappaa muista velvollisuuksista tai nukkumisesta. Mutta intohimoa ja kiinnostusta, sekä ideoita pelin tekemiseen kuitenkin olisi...
Siispä, tällä kertaa vaimon kanssa tehtiin pieni mentaalinen muutos. Ehdotin, että sen sijaan, että rakas vaimoni rinnastaisi kotona yöllä tietokoneella istumisen aina tyhjänpäiväiseen pelaamiseen, voisi sitä ajatella kakkostyönä. Että kun päivän velvollisuudet on takana, lapset nukkumassa ja "omaa aikaa" ehkä illalle suunniteltu, siitä alkaakin 2-4 tunnin työpäivä, niin hyvässä kuin pahassa. Tämä ajatus myös itsellä auttaa pääsemään oikeanlaiseen mielentilaan pelinkehitystä ajatellen. Ja tämä on itseasiassa toiminut.
Peliprojekti on päässyt alkuun, siitä on kunnon design dokumentit ja suunnitelmat ja uskon että saan sen vietyä loppuun asti. Suunniteltu julkaisu menee 2025 loppuun ainakin tai 2026 alkuun. Tai paljon pidemmälle, mutta siitä en ota ressiä. Demo tulee tarjolle Steamiin aikaisemmin. Tähän ketjuun päivittelen sitten edistymistä ja arvostaisin todella paljon toki myös palautetta pelistä, sen ominaisuuksista ja edistymisestä yms.
ColdWhite (COLDWHITE, Coldwhite) - Scifi Trucking Simulator
© Joni Lammassaari ja Isle of Sheep Interactive Media
Pelin tarkoitus on kuljettaa rahtia ikuisen talven ja kylmyyden valtaamassa maailmassa, josta lähes kaikki elämä on hävinnyt ja ihmiskunta tekee hidasta, mutta vääjäämätöntä kuolemaa teknologian pikkuhiljaa rappeutuessa ja teknisen osaamisen hiipuessa. Ihmiskunnan rippeet ovat vetäytyneet kallioihin hakattuihin lähes omavaraisiin yhteisöihin, joiden välillä liikennöidään rahtia, postia ja yksittäisiä harvinaisia henkilökuljetuksia fuusiokäyttöisillä maastokuorma-autoilla. Pelaaja on yksi näistä harvoista kuljettajista ja ohjaa Otso Sigma ECR-81 (Extreme Conditions Cargo Rover)-mallin kuorma-autoa. Auton järjestelmät mallinnetaan pikkutarkasti tosielämän tekniikka esikuvana, esimerkiksi itse reaktorin toimintaan ja käyttöön on pohjatietoa kaivettu huomattavat määrät jota sitten toki taiteellisin vapauksin sovelletaan pelimaailmassa.
Pelaajan tulee myös ylläpitää ja päivittää ajoneuvoaan ja pyrkiä edistymään kohti haastavampia ja arvokkaampia kuljetuksia, sekä tutkia pelialuetta ja yhdistää aiemmin eristyksissä olleita yhteisöjä ja mahdollisesti löytää ratkaisuja sukupuuton partaalla olevan ihmiskunnan pelastamiseksi.
Pelin kehitys alkoi Unreal Engine 5:lla tammikuussa 2024 ja tähän mennessä on saavutettu mm. seuraavat rajapyykit:
- Auton konsepti, 3d-mallin ensimmäinen versio ja integrointi ue5:sen ChaosVehicle fysiikoihin
- Toimiva auton ohjaus ja ohjaamo-, sekä 3rd-person näkymä (joka ei tule olemaan lopullisessa pelissä tässä muodossa)
- Ohjaamon mfd-näyttöjen ensimmäinen versio
- Otson akkujen ja reaktorin simuloinnin ensimmäinen versio
- Osittaiset auton äänet
- Auton ulkopuolella liikkuminen fps-kuvakulmassa
- Pieni testiympäristö
- Lopullisen pelimaailman kokoinen testiympäristö objektien streamauksella
- Kahden yhteisön rahtihangaarit, Deep Lake Commune ja Silvercrust Mines, joiden välillä lyhyt suljettu testireitti (lopullisessa pelissä vapaampi reittien valinta ja tutkiminen, mutta ei kuitenkaan ihan avoin maailma sanan varsinaisessa merkityksessä)
Nyt työn alla on tehtäväsysteemi ja sen UI, jossa riittääkin tekemistä ja opiskeltavaa. Kun tehtäväsysteemi on siinä kunnossa, että pelaaja voi ottaa tehtävän ja päättää sen, ovat seuraavat työn alle tulevat kohteet:
-Experience/level (lisenssi) - systeemi ja raha
-Ohjaamon 3d-mallinnus sisältä (pelkän 2-puoleisen korin 3d-mallin sijasta)
-Auton ulkokamerasysteemin luominen
-Uusi kierros auton äänien kanssa, esim, ajomoottoreiden äänet
Demo ja Steam-sivu tosiaan tarkoitus julkaista sitten kun pelissä on toimiva peruslooppi, eli voi ottaa tehtävän paikassa A, ajaa sen paikkaan B ja tienata siinä vähän rahaa.
Demolla pyritään yleensäkin selvittämään, tykkääkö kukaan tällaisesta rekkapenapelistä, miltä ajaminen tuntuu, miltä järjestelmien käyttö tuntuu, yms yms. Palaute varsinkin demovaiheessa on kullan arvoista ja voi suuresti vaikuttaa, poiketaanko alkuperäisistä suunnitelmista ja kuinka paljon.
Yleisestikin ottaen kaikenlaiset vinkit aloittelevalle Indie-pelinkehittäjälle otetaan nöyrästi vastaan, liittyivät ne sitten peliin itseensä, niiden kehittämiseen, ajankäyttöön, markkinointiin jne...
Alla tähän mennessä julkaistut videot pelistä ja päivittelen tänne lisää kun edistystä tapahtuu. Tätä aloitusviestiä varmaan tarpeen muokata muutenkin projektin edetessä, mutta tällaisella nyt.
Ensimmäinen video, fysiikoita (Auton alustaa ei ole animoitu)
Ohjaamonäkymä toiminnassa
Otson Taranto SLV-6 fuusioreaktorin kylmäkäynnistys. Ensimmäinen versio, mukana ei vielä oheislaitteiden simulointia (jäähdytys, mahdollinen paloturva, säteily yms.)
Pelimaailman visuaalisen ilmeen hakemista, toimivat ovet, hangaariympäristö kokeilua
Maastoskannerin ja nopeusmittarin ensiversiot implementoitu
Lisäys 8.4.2024
Pelin teemamusiikki valmistui.
Noh, oman pelin tekeminen ei ole mikään helppo rasti, varsinkaan jos sitä yrittää yksin. Elämäni varrelle on useampikin peliprojekti kertynyt, mutta valmista niistä ei ole koskaan tullut vaikka aina niistä onkin oppinut lisää ja toinen toistaan pidemmälle projektit ovat edenneet. Mutta ei tilanne oman pelin tekemiselle ole tälläkään hetkellä mitenkään optimaalinen. kaksi lasta, omakotitalo, vaativa päätyö. Aikaa ei yksinkertaisesti ole, ellei sitä nappaa muista velvollisuuksista tai nukkumisesta. Mutta intohimoa ja kiinnostusta, sekä ideoita pelin tekemiseen kuitenkin olisi...
Siispä, tällä kertaa vaimon kanssa tehtiin pieni mentaalinen muutos. Ehdotin, että sen sijaan, että rakas vaimoni rinnastaisi kotona yöllä tietokoneella istumisen aina tyhjänpäiväiseen pelaamiseen, voisi sitä ajatella kakkostyönä. Että kun päivän velvollisuudet on takana, lapset nukkumassa ja "omaa aikaa" ehkä illalle suunniteltu, siitä alkaakin 2-4 tunnin työpäivä, niin hyvässä kuin pahassa. Tämä ajatus myös itsellä auttaa pääsemään oikeanlaiseen mielentilaan pelinkehitystä ajatellen. Ja tämä on itseasiassa toiminut.
Peliprojekti on päässyt alkuun, siitä on kunnon design dokumentit ja suunnitelmat ja uskon että saan sen vietyä loppuun asti. Suunniteltu julkaisu menee 2025 loppuun ainakin tai 2026 alkuun. Tai paljon pidemmälle, mutta siitä en ota ressiä. Demo tulee tarjolle Steamiin aikaisemmin. Tähän ketjuun päivittelen sitten edistymistä ja arvostaisin todella paljon toki myös palautetta pelistä, sen ominaisuuksista ja edistymisestä yms.
ColdWhite (COLDWHITE, Coldwhite) - Scifi Trucking Simulator
© Joni Lammassaari ja Isle of Sheep Interactive Media
Pelin tarkoitus on kuljettaa rahtia ikuisen talven ja kylmyyden valtaamassa maailmassa, josta lähes kaikki elämä on hävinnyt ja ihmiskunta tekee hidasta, mutta vääjäämätöntä kuolemaa teknologian pikkuhiljaa rappeutuessa ja teknisen osaamisen hiipuessa. Ihmiskunnan rippeet ovat vetäytyneet kallioihin hakattuihin lähes omavaraisiin yhteisöihin, joiden välillä liikennöidään rahtia, postia ja yksittäisiä harvinaisia henkilökuljetuksia fuusiokäyttöisillä maastokuorma-autoilla. Pelaaja on yksi näistä harvoista kuljettajista ja ohjaa Otso Sigma ECR-81 (Extreme Conditions Cargo Rover)-mallin kuorma-autoa. Auton järjestelmät mallinnetaan pikkutarkasti tosielämän tekniikka esikuvana, esimerkiksi itse reaktorin toimintaan ja käyttöön on pohjatietoa kaivettu huomattavat määrät jota sitten toki taiteellisin vapauksin sovelletaan pelimaailmassa.
Pelaajan tulee myös ylläpitää ja päivittää ajoneuvoaan ja pyrkiä edistymään kohti haastavampia ja arvokkaampia kuljetuksia, sekä tutkia pelialuetta ja yhdistää aiemmin eristyksissä olleita yhteisöjä ja mahdollisesti löytää ratkaisuja sukupuuton partaalla olevan ihmiskunnan pelastamiseksi.
Pelin kehitys alkoi Unreal Engine 5:lla tammikuussa 2024 ja tähän mennessä on saavutettu mm. seuraavat rajapyykit:
- Auton konsepti, 3d-mallin ensimmäinen versio ja integrointi ue5:sen ChaosVehicle fysiikoihin
- Toimiva auton ohjaus ja ohjaamo-, sekä 3rd-person näkymä (joka ei tule olemaan lopullisessa pelissä tässä muodossa)
- Ohjaamon mfd-näyttöjen ensimmäinen versio
- Otson akkujen ja reaktorin simuloinnin ensimmäinen versio
- Osittaiset auton äänet
- Auton ulkopuolella liikkuminen fps-kuvakulmassa
- Pieni testiympäristö
- Lopullisen pelimaailman kokoinen testiympäristö objektien streamauksella
- Kahden yhteisön rahtihangaarit, Deep Lake Commune ja Silvercrust Mines, joiden välillä lyhyt suljettu testireitti (lopullisessa pelissä vapaampi reittien valinta ja tutkiminen, mutta ei kuitenkaan ihan avoin maailma sanan varsinaisessa merkityksessä)
Nyt työn alla on tehtäväsysteemi ja sen UI, jossa riittääkin tekemistä ja opiskeltavaa. Kun tehtäväsysteemi on siinä kunnossa, että pelaaja voi ottaa tehtävän ja päättää sen, ovat seuraavat työn alle tulevat kohteet:
-Experience/level (lisenssi) - systeemi ja raha
-Ohjaamon 3d-mallinnus sisältä (pelkän 2-puoleisen korin 3d-mallin sijasta)
-Auton ulkokamerasysteemin luominen
-Uusi kierros auton äänien kanssa, esim, ajomoottoreiden äänet
Demo ja Steam-sivu tosiaan tarkoitus julkaista sitten kun pelissä on toimiva peruslooppi, eli voi ottaa tehtävän paikassa A, ajaa sen paikkaan B ja tienata siinä vähän rahaa.
Demolla pyritään yleensäkin selvittämään, tykkääkö kukaan tällaisesta rekkapenapelistä, miltä ajaminen tuntuu, miltä järjestelmien käyttö tuntuu, yms yms. Palaute varsinkin demovaiheessa on kullan arvoista ja voi suuresti vaikuttaa, poiketaanko alkuperäisistä suunnitelmista ja kuinka paljon.
Yleisestikin ottaen kaikenlaiset vinkit aloittelevalle Indie-pelinkehittäjälle otetaan nöyrästi vastaan, liittyivät ne sitten peliin itseensä, niiden kehittämiseen, ajankäyttöön, markkinointiin jne...
Alla tähän mennessä julkaistut videot pelistä ja päivittelen tänne lisää kun edistystä tapahtuu. Tätä aloitusviestiä varmaan tarpeen muokata muutenkin projektin edetessä, mutta tällaisella nyt.
Ensimmäinen video, fysiikoita (Auton alustaa ei ole animoitu)
Ohjaamonäkymä toiminnassa
Otson Taranto SLV-6 fuusioreaktorin kylmäkäynnistys. Ensimmäinen versio, mukana ei vielä oheislaitteiden simulointia (jäähdytys, mahdollinen paloturva, säteily yms.)
Pelimaailman visuaalisen ilmeen hakemista, toimivat ovet, hangaariympäristö kokeilua
Maastoskannerin ja nopeusmittarin ensiversiot implementoitu
Lisäys 8.4.2024
Pelin teemamusiikki valmistui.
ColdWhite Main Theme - "Eventide"
Main theme for the upcoming game "ColdWhite".ColdWhite Main Theme - "Eventide" @Joni LammassaariColdWhite is a scifi themed truck simulation game set in a wo...
youtu.be
Viimeksi muokattu: