@Ponsu En ole varma, mutta sen perusteella mitä luin tuolta Apple-ketjusta, olen siinä käsityksessä, että tässä on käyty kauppaa elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välillä. Tällöin ei sovelleta ensimmäisenä kauppalakia, vaan kuluttajansuojalakia. Kauppalakia täydennetään elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisissä kaupoissa niiltä osin, mistä kuluttajansuojalaissa ei ole erikseen säännelty.
Kuluttajansuojalain mukaan ostajalla on oikeus vaatia virheen korjaamista, joka tarkoittaa sitä,
että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ja siten, että ostajalle ei aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä, jos siitä aiheutuisi hänelle kohtuuttomia kustannuksia tai on sellainen este, jota hän ei voi voittaa. Tällöin tulee ottaa huomioon virheen merkitys ja tavaran arvo, jos se oli sopimuksen mukainen, sekä se, voidaanko oikaisu suorittaa tavalla, joka ei aiheuta ostajalle huomattavaa haittaa. (KSL 5:18 §.)
Eli kauppalaista poiketen, kuluttajalla on oikeus vaatia virheettömän tavaran toimittamista. Vaikka ostajalla onkin oikeus vaatia virheetöntä tuotetta virheellisen tilalle, ei tätä oikeutta voida kaikissa tapauksissa pitää kohtuullisena. Kohtuullisuutta arvioitaessa pitää ottaa huomioon tavaran arvo ja sen ainutlaatuisuus. (Lähde: HE 360/1992 vp s.62) Tabletti tuskin on kovin arvokas (<1000 eur) ja se ei ole ainutlaatuinen (se on massatuotantoa), joten en näe estettä uuden toimittamiselle. Uuden toimittaminen ei tässä tapauksessa ole käynyt päinsä, koska myyjällä ei ole vastaavaa tuotetta hyllyssä ja heti saatavissa. Uuden laitteen voisi saada kuitenkin toimittajalta täysin kohtuullisessa ajassa, joten tämäkään ei äkkiseltään kuulosta kovinkaan hyvältä perusteelta olla antamatta uutta tilalle.
Lopuksi huomautan, että kuluttajalla on kulutustavaroiden kaupasta ja takuista annetun EU-direktiivin 1999/44/EY mukaan oikeus päättää, saatetaanko virheellinen tavara sopimuksen mukaiseksi (ehjäksi) korjaamalla tai uudella tavaralla. Em. direktiivin kohtien 10 ja 12 mukaan:
"jos tavara on virheellinen, kuluttajalla olisi oltava oikeus saada tavara saatetuksi sopimuksenmukaiseksi vastikkeetta joko valintansa mukaan korjaamalla tai vaihtamalla tai, jos tällaista oikaisua ei suoriteta, saada hinnanalennusta tai purkaa kauppa"
"kun tavara on virheellinen, myyjä voi aina tarjota kuluttajalle sovintoon pääsemiseksi jotain käytettävissä olevaa oikaisutapaa; kuluttaja päättää kyseisen ehdotuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä"
Eli kuten direktiivistä on selkeästi luettavissa, saa ostaja päättää. Myyjällä on oikeus EHDOTTAA korjaamista, mutta ostaja saa kieltäytyä tästä. Tästä direktiivistä johtuen kuluttajansuojalakia on Suomessakin muutettu vastaamaan tätä käytäntöä.
Edit: Vielä huomautan, että kaupan PURKU on eri asia kuin virheen oikaisu. Purku tulee kysymykseen vasta silloin, kun virheen oikaisu ei ole mahdollista tai se ei ole onnistunut. Tätä ei pidä sekoittaa keskenään.
Edit2: Tuo vahingonkorvaus- ja sopimusrikkomuspykälien esittämisellä tässä yhteydessä ei ole mitään merkitystä, koska todennäköisesti ostajalle ei ole aiheutunut vahinkoa viallisesta viihde-elektroniikkalaitteesta, joka on mitä todennäköisemmin tarkoitettu kulutuskäyttöön.