Kuluttaja-asiamies: Verkkokaupoissa yleistyneet ehdot, joiden mukaan myyjä voi perua kaupan saatavuusongelmiin vedoten ovat laittomia

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 205


Diizzel kirjoitti uutisen/artikkelin:
Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonnan mukaan yhä useampi verkkokauppa pyrkii välttämään heitä sitovat tilaussopimukset kirjaamalla sopimusehtoihinsa ehdon, jonka mukaan myyjä voi perua kuluttajan tekemän tilauksen esimerkiksi tilanteessa, jossa tavara on loppuunmyyty tai varastosaldo virheellinen. Kuluttuajaneuvonnan mukaan kyseinen sopimusehto on laiton ja kuluttaja-asiamies kaipaakin tilanteeseen korjausta.

Syksyllä 2021 tehdyn tarkastelun mukaan 14:stä tarkastelun kohteena olleesta verkkokaupasta valtaosalla oli käytössä lainvastainen sopimusehto, joka mahdollisti myyjää perumaan tilauksen. Aiemmin kuluvan vuoden aikana kuluttajariitalautakunta linjasi vahingonkorvauksista, mikäli kauppa purettiin sopimuksen syntymisen jälkeen yksipuolisesti.

Lähde: KKV

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
24.08.2017
Viestejä
835
Vähän muistuttaa tätä suurempaa tuoretta keissiä Paypalin 2500€ "rike" sopimusehdosta, jos puhut netissä tuhmia niin paypali vie paypal tililtä rahat. Nopeestihan nuo aina takkinsa kääntävät kun porukka alkaa meuhkaamaan.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
33
Voisihan tuo olla jos vastaavasti on että asiakas voi jättää maksamatta jos rahaa ei ole tullut tilille tai sitä ei ole riittävästi
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 124
KKV:lta tuli tänään myös julki mielenkiintoinen päätös liittyen sellaisen tuotteen kauppaan, missä tuotetta ei enää valmisteta (EOL). Näytönohjainten tapauksessa voi kuitenkin vaatia korvaavaa tuotetta tilalle tai jonkinlaista korvausta hintaerosta.
KKV:lta on muuten tullut päätös Gaming X Trion End Of Life (EOL) tilanteesta. Päätöksen mukaan Proshopilla ei ollut oikeutta perua automaattisesti Gaming X Trion tilausta EOL:sta huolimatta vaan kuluttajalla oli oikeus vahingonkorvaukseen. Tässä tapauksessa katsottiin Gaming Z Trion olevan hieman parempi malli, joten tilausta ei voinut siirtää siihen suoraan. Kuluttaja oli kuitenkin oikeutettu korvaukseen, mikä oli puolet aiemmin tilatun X Trio ja myynnissä olleen Z Trion hintaerosta (260€)
Mielestäni tätä voi pitää myös ennakkotapauksena LHR-kortteja ajatellen. Kaiken lisäksi LHR kortit ovat periaatteessa heikompia kuin alkuperäiset heikomman mainaussuorituskyvyn vuoksi. Tällä perustelulla kuluttaja olisi oikeutettu kokonaan vaihtoehtoiseen tuotteeseen tai kateostoon osa-korvauksen sijaan. Näin on myös raportoitu Ongelmat GeForce RTX 30- ja Radeon RX 6000 -näytönohjaimien tilauksissa (ei toimitettu/peruutetut tilaukset, kuluttajasuojalaki) -ketjussa. (Z Trion katsottiin olevan parempi tuote hieman erilaisen rakenteen vuoksi).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 021
KKV:lta tuli tänään myös julki mielenkiintoinen päätös liittyen sellaisen tuotteen kauppaan, missä tuotetta ei enää valmisteta (EOL). Näytönohjainten tapauksessa voi kuitenkin vaatia korvaavaa tuotetta tilalle tai jonkinlaista korvausta hintaerosta.
Tämä on näitä päätöksiä joita ei tarvitsisi tehdä, jos jälleenmyyjät tarjoisivat vain jonoslotteja joissa olijoille tarjotaan kortteja sitä mukaa kun niitä oikeasti toimitetaan.

No, en usko että kukaan oppi ainakaan Suomessa mitään tästä 3000-sarjan korona/crypto-fiaskosta.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 309
Vähän muistuttaa tätä suurempaa tuoretta keissiä Paypalin 2500€ "rike" sopimusehdosta, jos puhut netissä tuhmia niin paypali vie paypal tililtä rahat. Nopeestihan nuo aina takkinsa kääntävät kun porukka alkaa meuhkaamaan.
Mikäs juttu tää on?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 233
Voisihan tuo olla jos vastaavasti on että asiakas voi jättää maksamatta jos rahaa ei ole tullut tilille tai sitä ei ole riittävästi
En ihan varma mitä ajat takaa.
Ymmärsin uutisen niin että asiakas oli maksanut tuotteen, kauppa oli myynyyt tuotetta jota sillä ei ole, tai kauppan idea oli se että ottaa rahat ja lähtee sen jälkeen hommaamaan tuotetta mahdollisimman edullisesti , mutta jos sopivaan hintaan ei saa, niin peruu kaupan muina miehinä.

Toiminta on erittäin haitallista kilpailulle, vääristää kilpailua ja asettaa rehdit kauppiaan epäedulliseen asemaan noita vedättäjiä vastaan.

Asiakkaalle erittäin haitallista, asiakas käyttää aikaa ja resursseja valitessaan ostopaikan, ja valheellisten lupausten takia tuotteen saanti viivästyy ja koska myyjä tekee näin juuri silloin kun hinnat nousee, niin asiakas joutuu maksamaan haluamastaan tuotteestaan enemmän.

Eli asiakkaan maksamatta jättämisen kanssa ei mitään tekemistä. Jos viittaat siihen että asiakas tilaa laskulla, jossa eräpäivä toimituksen jälkeen, niin siihen tämä ei vaikuta, harmia siitäkin on jos kauppa ei toimita, mutta asiakkaalle riski pienempi, kun raha ei seiso epäluotettavan kauppiaan tilillä.

Kuluttajalla on etäkaupassa katumusaika, kaupan voi perus kuluitta tai kohtuu kuluin. (joissain tuotteissa myyjä voi rajoittaa katumusmahdollisuutta ja ehdot voi vaihdella), jos ei kykene maksamaan, niin kannattaa käyttää.

Muuten maksamatta jättäminen, niin se ei ole sallittua (oma lukunsa sitten jos toimituksessa/laskussa on jotain riidanalaista)
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
22
Voisihan tuo olla jos vastaavasti on että asiakas voi jättää maksamatta jos rahaa ei ole tullut tilille tai sitä ei ole riittävästi
Tämähän onnistuukin, tilaa postiennakolla ja et sit lunasta tuotetta kun pussi onkin tyhjä. ei se tämä ole kauppiaallekkaan ilmasta toimintaa.
Pitäs hiukan yrittäjiäkin miettiä näissä tilanteissa kun kysyntä on kovempaa kun tarjonta, vika voi olla myös tukkurilla joka on luvannut sen 50kpl näyttiksiä jota se verkkis sit myy mutta ei sit toimitakkaan kun 32kpl. aika paska tuo homma on myyjällekkin jos se ei sit voi hakea tukkurilta jotain korvausta näiden takia.
 
Liittynyt
07.01.2020
Viestejä
1 298
Taitaa tulla kalliimmaksi kaupalle jos asiakkaalle vastaavasti annetaan kaupan yksipuolinen purkumahdollisuus ilman korvausvelvoitetta, sanotaan vaikka vuoden sisällä kaupoista/tuotteen toimituksesta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
364
Pitäs hiukan yrittäjiäkin miettiä näissä tilanteissa kun kysyntä on kovempaa kun tarjonta, vika voi olla myös tukkurilla joka on luvannut sen 50kpl näyttiksiä jota se verkkis sit myy mutta ei sit toimitakkaan kun 32kpl. aika paska tuo homma on myyjällekkin jos se ei sit voi hakea tukkurilta jotain korvausta näiden takia.
Ei näissä näyttis-tapauksissa kellekkään sitä yhtään seuranneelle jäänyt epäselväksi, että niitä tullaan myymään ja paljon. Hinnat oli jo julkaisussa niin alhaiset. Tottakai tuli sitten koronaa ja komponenttipulaa ja kaikkea muuta mutta se tuli vasta jonkun ajan päästä.
Mutta siis kyllähän yrittäjän pitäisi tajuta, että tukkurin 50kpl on kaikkien saatavilla ja ne varmasti menee sinne joka niitä eniten vinkuu ja niistä eniten maksaa, joten ei kannattaisi myydä kuin se määrä mitä on omassa fyysisessä varastossa. Kalliimpaahan se on kylläkin pitää niitä siellä mutta ahneella tuppaa olemaaan paskainen loppu .

Toivotaan jonkun ottaneen tästä opiksi
 
Liittynyt
09.07.2019
Viestejä
508
Tämähän onnistuukin, tilaa postiennakolla ja et sit lunasta tuotetta kun pussi onkin tyhjä. ei se tämä ole kauppiaallekkaan ilmasta toimintaa.
Pitäs hiukan yrittäjiäkin miettiä näissä tilanteissa kun kysyntä on kovempaa kun tarjonta, vika voi olla myös tukkurilla joka on luvannut sen 50kpl näyttiksiä jota se verkkis sit myy mutta ei sit toimitakkaan kun 32kpl. aika paska tuo homma on myyjällekkin jos se ei sit voi hakea tukkurilta jotain korvausta näiden takia.
Kyllä se yrittäjä tietää, että mihin se on sitoutunut, kun alkaa myymään tuotteita verkkokaupassa. Ja siinä kohtaa kun se yrittäjä myy dollarit silmissä kiiluen - maksimaalinen tuotto mielessä - ison läjän tuotteita, mitä sillä ei oikeasti vielä ole, se ottaa riskin.

Sitten jos se riski toteutuukin, niin se nyt vain on Suomen laissa määritelty, ettei se yrittäjä voi jälkeenpäin siirtää sitä riskiä kuluttajan harteille.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 233
Tämähän onnistuukin, tilaa postiennakolla ja et sit lunasta tuotetta kun pussi onkin tyhjä. ei se tämä ole kauppiaallekkaan ilmasta toimintaa.
Miten se nykyään menee (minimissään), aiemmin tuotteen noutamatta jättäminen oli ihan käypä katumus, mutta miten nykyään. Ja peruminen ei välttämättä ole asiakkaalle kulutonta (ja joidenkin tuotteiden/palveluiden osalta ei tarvitse antaa perusmimahdollisuutta)

Jos pussi on tyhjä eikä aikomustakaan ostaa, niin parempi jättää tilaamatta. Jos kuitenkin tilannut, niin peruu heti kun perua päättänyt, jolloin myyjän ei välttämättä tarvitse toimittaa tuotetta. (se toimituksen keskeyttäminen välttämättä onnistu).

Kaupan ehdot kannattaa lukea.
Pitäs hiukan yrittäjiäkin miettiä näissä tilanteissa kun kysyntä on kovempaa kun tarjonta, vika voi olla myös tukkurilla joka on luvannut sen 50kpl näyttiksiä jota se verkkis sit myy mutta ei sit toimitakkaan kun 32kpl. aika paska tuo homma on myyjällekkin jos se ei sit voi hakea tukkurilta jotain korvausta näiden takia.
Tämä on rehtien yrittäjien etu, tämä puuttuu niiden yrittäjie toimintaan jotka ovat myyneet eioota ja paremman katteen toivossa ja peruneet huonokatteisia kauppoja.

Se asiakas ostopäätöstä tehdessä tekee päätöksen lupausten perusteella, jos huijarri lupaa kaunista ja hyvää ja rehti realistista ja kallista, niin huijari vie kaupat.

aika paska tuo homma on myyjällekkin jos se ei sit voi hakea tukkurilta jotain korvausta näiden takia.
Jos tukkuri on luvannut toimittaa tietyn määrän tiettyyn hintaan, niin se toimittaa tietyn määrän tiettyyn hintaan (tai sitten hyvittelee)

Jos tukkuri ei ole luvannut toimitaa tiettyä määrää, tiettyyn hintaan, niin sitten tilanne toinen, jos yrittäjä ihan omaa riskiä ottanut tienatakseen, niin ei se voi sitä riskiä jälkikäteen kuluttajalle tuupata.

Myyjät on perineet sellaisiakin kauppoja joissa ne itse ovat saaneet tavaraa sillä hintaa minkä mukaan ovat tarjouksen laskeneet, jopa sellaisia tapauksia missä takuu tuotteita hyvitettyrahalla ja (valmistajan/maahantuojan)takuukorajttu tuote myyty uudellee asiakkaalle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 135
Viestejä
4 196 783
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom