Kuitupäätelaitteen vaihto

Liittynyt
14.12.2018
Viestejä
27
Iäkkäiltä vanhemmiltani on ruvennut nettiyhteys valokuidun kautta pätkimään. Ongelma esiintyy enemmän langattoman verkon kanssa mutta myös piuhalla yhdistettynä. Ongelmaa esiintyy äly tv:n, pc:n ja kannettavan kanssa joten ongelma lienee kuitumodeemissa. Laitteen resetointi ei poistanut ongelmaa.

Vanhemmat asuvat aika syrjässä, jonne asentajan kutsuminen tulee kalliiksi enkä itsekään siellä kehtaa monta reissua heittää edestakaisin. Kun kuituliittymistä ei minulla ole mitään kokemusta niin mietin minkälainen kuitumodeemi pitäisi hommata entisen Inteno EG 500 R1 laitteen tilalle? Valokuitukaapeli menee tuohon laitteeseen SFP-moduulin kautta.

IMG-20230120-WA0002.jpg

Yritin kovasti googletella uutta laitetta, mutta en oikein löytänyt sellaista missä olisi selvästi tuollainen liitäntä. Ilmeisesti halpa mediamuunnin muuttaisi tuon RJ45 muotoon jonka ansiosta siihen kävisi ihan tavallinen reititin. Saako näitä kytkentöjä yleensäkään itse tehdä ilman erityispätevyyttä ja miten tämä ongelma kannattaisi ratkaista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 062
Ihan vain varmistuksena, että modeemi on vanhempiesi oma, eikä operaattorin?

Ja etänähän tuota yhteyttä operaattorin tekninen puoli kyllä voi tutkia, että pätkiikö se itse yhteys vaiko reititin.
 
Liittynyt
14.12.2018
Viestejä
27
Ihan vain varmistuksena, että modeemi on vanhempiesi oma, eikä operaattorin?

Ja etänähän tuota yhteyttä operaattorin tekninen puoli kyllä voi tutkia, että pätkiikö se itse yhteys vaiko reititin.
Modeemi on oma. Asiakaspalveluun on oltu yhteydessä ja varmistettu että yhteys pelaa. Sen verran vielä modeemista että se on valmistettu 2012 eli alkaa olla aika iäkäs.
 
Liittynyt
12.01.2023
Viestejä
34
Mulla alkoi Elisalta saatu Inteno FG500 jumitella alle 5v jälkeen, toimi aina jonkin aikaa kunnes piti käydä nyppäsemässä powerit irti. Totesivat että niissä on alkanut tulla kyseistä ominaisuutta. Vaihtoivat tilalle DKT 79742 (sama kaiketi kun 79734 mutta kaapelitv:llä). On toiminut nyt kohta pari vuotta ilman että on tarvinut koskea kertaakaan.

 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 165
Edit: optiikkana vanhemmillasi näyttää olevan yksisilmäinen yksimuoto SFP. Tämän lasersäde voi polttaa silmämunan pohjalta solukon rikki (ei uusiudu). Joten laitetta vaihtaessa, kun joudut irroittamaan kuidun SFP palikasta, jotta saat SFP palikan siirrettyä uuteen laitteeseen pidä huoli ettei kuidun pää osoita kenenkään silmiin. Missään nimessä tähän ei saa katsoa.

Vaikuttaisi siltä, että tämmöinen SFP paikalla varustettu hexS tai hex PoE olisi just sopiva.

Router os4 käytön sujuvuus voi olla haaste. Mutta ilmeisesti tarkoitus olisi saada laite pörräämään ja sillä valmis?



Itse en ole käyttänyt näitä. Lähellä oli, että vähän tehokkaamman olisin ostanut. Mutta sen verran hyviä kytkimiä kotona että pfsense/opnsense linjalla tein omat setupit.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
TP-LINK TL-ER7206 voisi olla myös yksi vaihtoehto. Sille cloud controlleriksi OC200 ja injektori jos ei ole PoE saatavilla esim kytkimeltä. Tällä tapaa helppo myös etänä päästä käsiksi asetuksiin niin ei tarvitse välttämättä aina käydä paikan päällä jos jotain asetuksia tarvitsee päästä muuttelemaan. Langatonta verkkoa hoitamaan sitten vaikkapa yksi tai useampi mesh-purkki tukiasemamoodissa. Riippuen toki kuinka laajalla alueella tarvii langatonta verkkoa.
 

MLL

Liittynyt
17.11.2021
Viestejä
15
Yritin kovasti googletella uutta laitetta, mutta en oikein löytänyt sellaista missä olisi selvästi tuollainen liitäntä. Ilmeisesti halpa mediamuunnin muuttaisi tuon RJ45 muotoon jonka ansiosta siihen kävisi ihan tavallinen reititin.
Mulla edellisessä kämpässä oli vanhan asukkaan jäljiltä jokin antiikkinen Inteno (mallia en muista) ja siihen juuri samanlainen kaksisuuntainen yhden kuidun linkki. Otin Intenosta kuidun irti, sitten SFP-palikan, ja laitoin palikan ja kuidun kiinni TP-Link MC220L -mediamuuntimeen. Tämän jälkeen kytkin TP-Linkin RJ45-portin suoraan tavalliseen kotireitittimen WAN-porttiin. Toimi hienosti ne useammat vuodet mitä tuolla asustelin. Varmasti löytyy noita monia mediamuuntimia, jotka toimivat mutta tuo TP-Link on varmaan ihan hyvä kun näkyvät vieläkin myyvän sitä. Ai niin, kun otat sitä SFP-palikkaa irti Intenosta niin katso jostain ohjeet how to unplug SFP module tjsp sillä siinä on sellainen lukitusripa, joka täytyy aukaista ennen kuin sitä palikkaa saa ulos.

Kannattaa huomioida toi mitä dot1q sanoi tuosta lasersäteestä, siitä en itse tiennyt aikoinaan, mutta ei käynyt vahinkoakaan...
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 005
Edit: optiikkana vanhemmillasi näyttää olevan yksisilmäinen yksimuoto SFP. Tämän lasersäde voi polttaa silmämunan pohjalta solukon rikki (ei uusiudu). Joten laitetta vaihtaessa, kun joudut irroittamaan kuidun SFP palikasta, jotta saat SFP palikan siirrettyä uuteen laitteeseen pidä huoli ettei kuidun pää osoita kenenkään silmiin. Missään nimessä tähän ei saa katsoa.
Höpö höpö. Taitaa kaikki kuluttaja ja vähän kovemmatkin SFP/kuitulaitteet olla class 1 luokassa. Niitä voi räpeltää ihan rauhassa. Johan noista laitetiloissa pyörivistä ukoista olis kaikki sokeita, kun niissä tulee vastaa SFP-palikoita ilman suojia, ja kuituja roikkuu missä sattuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 866
Normaalissa ethernetissä ei taida tehot olla jatkuvasti päällä jos vastapäätä ei havaita eli välillä vaan "haistellaan" vastaako mikään. SDH laitteissa ja erilaisissa aallonpituus järjestelmissä taas tehot saa erikseen myös pakotettua yleensä päälle. Tehokkaissa DWDM RAMAN-vahvistimissa on jo sitten sellaiset tehot että se voi polttaa vikaantuneen kuidun tai liittimessä olevan roskan.
 
Liittynyt
14.12.2018
Viestejä
27
Kiitos vastauksista! Vanhempani päätyivät tilaamaan asentajan paikalle. Jos olisi ollut minun laite niin olisin ehkä uskaltanut ruveta räpeltämään. Hintaa ei tullutkaan kuin reilu 300e sisältäen asennuksen ja uuden laitteen ja minuuteissa valmis kuulemma, joten parempi näin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Arvailua, mutta mahtaako noissa käydä niin, että vehkeen poweri (ulkoinen) rupeaa temppuilemaan kondensaattorivian tai vastaavan takia, ja silloin ei itse laitekaan toimi oikein? Poweria vaihtamalla saattaisi silloin lähteä toimimaan.

Operaattori ei varmaan tykkää, jos menee laittamaan eri powerin kiinni, mutta jos vaihtoehtona on joka tapauksessa maksaa operaattorille vaihdosta, tämän kokeileminen ei ole suuri riski. Oikeantyyppinen poweri on tietysti syytä hankkia.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 505
Powerin vaihdossa ei ole mitään ongelmaa. Hankkii powerin, mieluiten laadukkaan sellaisen, jossa vastaava ulostulojännite kuin vanhassa, ja virta-arvot tulee olla vähintään yhtä suuret kuin vanhassa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Myös tänne Elisa kävi pari vuotta sitten vaihtamassa Intenon tilalle DKT:n laitteen. Silloin asentaja totesi, että noista Intenoista lahoaa usein juuri virtalähde. Ymmärsin puheesta että niitä on toimitettu kahdella erilaisella virtalähteellä, joista toinen on ollut alitehoinen/huono alkujaankin.

DKT on pelannut täälläkin kuin junan vessa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 337
Viestejä
4 157 713
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom