Kuinka vanhat näytönohjaimet pärjäävät tänäpäivänä ?

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 075
Itse käytän yhä vanhaa GTX780 korttia ja resolla 5760*1200 project cars ja assetto corsa pyörii ihan pelattavasti(60fps) jos ei laita ihan maksimi asetuksille. Ehkä vuoden päästä voisi päivittää johonkin käytettyyn 1080TI tai black friday RTX2070 korttiin ja taas mennä sillä seuraavat 10 vuotta... 20€/vuosi sijoituksella grafiikkaan siis pärjäilee ihan kivasti kun ei joka vuosi päivitä. :)

Läppärillä jolla nyt enimmäkseen pelailen on GTX 840M näyttis, jolla myös pystyy pelailemaan. Crossout laulaa joka ilta full hd resolla maksimigrafiikoilla 50fps.
 

Age of Computers

Wololo
Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Itse olen huomannu, että nuo 67xx ja 78xx -sarjan kortit rupeevat kyspymään ajan kanssa. Minulla ehti 6780 palvella 5 vuotta, kunnes alkoi jatkuva AMDKMDAP -ajurikaatuilu ja BSOD -kierre. Aluksi pelatessa, mutta sitten ihan työpöydälläkin. Tuo kortti oli HIS ja AMD: referenssisuunnittelua.

Kaverilla taas 7850 lahosi jokseenkin samalla tavalla. Tuo on Sapphiren suunnittelua. Erikoisesti vain toiset muistipiirit ovat yhteydessä jäähdytyssiiliin, mutta toiset vain kököttävät paljaina. Oma olettamus on, että nuo piirit ovat sitten vuosien saatossa kypsyneet. Kummallakaan kortilla ei oltu kelloja nostettu.

Nyt hyrrää käytetty 7950 + i5 3750K @ 4,2GHz kanssa. Tuntuu pyörittävän hyvin fHD:na nykypelejäkin, toki joistain tehosteista on karsittava. Pitäisipä kokeilla toisessa koneessa olevaa R9 380 4GB mallia tuossa, että saisiko muutaman FPS:än lisää. Kaiken järjen mukaan 1GB lisää VRAM:ia ainakin auttaisi. Jännästi tuossa 380:ssä on vähän kapeampi muistikaista, mutta silti suorityskyky pitäisi olla parempaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
Hyvä kun tuossa olen kyttäillyt Geforce GTX 980:sta, mutta jostain syystä noita ei tunnu olevan vapaana markkinoilla pahemmin. Gtx 1070 ja gtx 1080:a kyllä löytyy paljon mutta ei GTX 980:a.

Tai huuto.netissä oli muutama kpl mutta 250€ ja 299€ pyynneillä millä pitäis saada jo GTX 980 ti.
Tarjoilin 185€ mikä on suunnilleen noitten oikea arvo, mutta ei niin yllättäen tarjoukseni hylättiin.

Mutta täältä myyntipalstalta vasta hommasin dual gpu kortti kokoelmiini ATI Radeon HD 3870 X2:n. Oli vieläpä orginaalissa lootassa oheis tavaroineen.

Itse testejen jatkoa olen miettinyt. Että pitääkö oikeasti ajaa kaikilla korteilla niitten jokaiselle parhaiten sopivilla asetuksilla noita testi pelejä. Mutta silloin vaan noita ei pääse keskenään vertamaan.
Kun jos vedän vaan tyyliin very high asetukset kaikkiin peleihin, niin joku kortti saattaa pärjätä pirun huonosti kun muistia on vaikka pikkasen liian vähän. Mutta tällöin kortteja voisi verrata toisiinsa.

Mutta se on varmaan että testi peli kirjasto kutistuu huomattavasti. Tulen vanhempia pelejä jättämään surutta pois. Ja tilalle tulee kirjaimellisesti uusia. Kuten Distance ja GRIP.

Joista GRIP on jatkoa vanhalle Rollcage pelisarjalle. Ja on muuten näyttävä ja vaativa näytönohjain puolella.
Tai vasta olen sitä testannut RX 550:llä jolla low asetuksillakaan ei pyöri kuin 25fps tuntumassa, sekä GTX 780 SLI setillä Very High asetuksilla 60fps meinas olla siinä ja siinä. Tämä siis 1920x1080 resolla
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 665
Jos vanhoja sekä oikeasti vanhoja (AGP, PCI, ISA jne) näytönohjaimia testailee keskenään ongelmaksi tulee helposti se että hiemankaan uudemmat tulevat väkisinkin pärjäämään paremmin ja vanhemmat eivät edes käynnisty esim. DX12 testipelillä tai juurikin "4mb muistia, ei riitä pelin käynnistämiseen" ongelmia tulee ihan resoluutiosta tms. johtuen.

Toinen ongelma on tietysti käyttöjärjestelmä (esim. toimivatko kaikki vaikkapa windows 2000 vai mikä olisi hyvä kompromissi?) ja ajurituki unohtamatta muisteja sekä prosessoria.

Jos tylysti jakaisi vanhat näytönohjaimet esim. käyttöjärjestelmän (98SE/XP [64bit], windows 10 jne) sekä liitintyypin mukaan (AGP, PCI, PCI-E jne) pääsisi jo paljon pidemmälle?
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
Nyt alkais olla AGP-kone kasassa, löytyy siis HD 3850 joka on tehokkain AGP-kortti mitä on olemassa. Täytynee tota A64 X2 6000+:n kanssa testailla ja katsoa millä käyttiksillä ja/tai ajureilla tuon saa luotettavasti pelittämään.

HD 3870:aa esiteltiin jossain messuilla, mutta ei päätynyt koskaan kuluttajamarkkinoille.
Taisi olla niin et noi tehokkaat AGP kortit kuristu tuossa väylässä, voin kyllä muistaa väärinkin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 243
Multa tulee varmaan pari AGP korttia, kuten myös muutakin retro-osaa kohta tuonne lahjoitetaan-osastolle jos joku haluaa testailla. Toimivuudesta ei valitettavasti ole tietoa kun ei ole toimivaa järjestelmää missä testata.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
Tuolla AMD vs Nvidia väittely ketjussa kun mainitsin että Ryzen APU:t sekä muut low end näytönohjaimet eivät ole hyvä ostoksia vaan joku niinkin vanha high end kortti kuin Geforce GTX 480.
Tästä ei sitten tykätty yhtään ja muka ihan tyhmää väittää niin.

No tein testin jossa testasin uuden Radeon RX 550 2GB vastaan 9 vuotta vanha Geforce GTX 480. Ja kumpi olikaan parempi ? No vanha GTX 480 tietenkin.
Tosin kuluttihan se 200W enemmän virtaakin :D

Ja pointtini oli koko testillä että vanha high end on aina parempi vaihtoehto kuin uusi low end kortti. Tosin eräälle siellä väittely ketjussa ei sekään kelvannut (testi tulokset julkaisin siellä ketjussa) koska noita vanhoja kortteja ei saa kaupasta :facepalm:
Vieläpä virrankulutus oli noilla vanhoilla järkyttävä, mutta uusien RTX 2080 Ti ym.. nykyhuippu näytönohjainten kohdalla se korkea virrankulutus ei taas tuntunut haittaavan yhtään :confused:

Video testini minun oli tarkoitus julkaista youtubessa 6.2.2019 ja viikkoa ennen Bit.Tubessa.
Mutta päätin julkaista sen nyt jo Bit.Tuben puolella ja youtubeen se tulee vasta silloin 6.2 katsottavaksi.

Ja tässä linkki siihen:
BitTube
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 665
Tuolla AMD vs Nvidia väittely ketjussa kun mainitsin
Tuossa kohtaa teit virheen.
Eli ongelma tuossa on että vaikka itse menisin AMD vs Intel väittelyketjuun ja toteaisin "AMD:n uudet Zen arkkitehtuurin prosessorit kuluttavat vähemmän virtaa kuin Intelin xxx prosessorit" siihen väitettäisiin vastaan.

Myös monia syitä varmasti löytyisi (mitkä eivät välttämättä liittyisi edes asiaan).

Noissa väittelyketjuissa itse faktat eivät paina niin paljoa ja aina löytyy henkilöitä jotka ovat erimieltä mikä osittain onkin ketjujen tarkoitus (sekä se että väittely ei leviä muihin ketjuihin).

Se onko vanha huippumalli aina parempi kuin uusi (jopa täysin sama mutta uudelleen nimetty) malli riippuu monesta asiasta (virrankulutus, teho, näytön teknologia esim. freesync / gsync, resoluutio mitä käytetään "en tarvitse parempaa", hinta, millä juuri kyseinen henkilö on kyseisen kortin saanut tms) ja joillekin syynä siihen miksi juuri malli X on "paras" voi olla sekin että juuri hänellä on se käytössä (ja että hän on fanaattinen juuri kyseisen valmistajan / merkin suhteen).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Tuolla AMD vs Nvidia väittely ketjussa kun mainitsin että Ryzen APU:t sekä muut low end näytönohjaimet eivät ole hyvä ostoksia vaan joku niinkin vanha high end kortti kuin Geforce GTX 480.
Tästä ei sitten tykätty yhtään ja muka ihan tyhmää väittää niin.

No tein testin jossa testasin uuden Radeon RX 550 2GB vastaan 9 vuotta vanha Geforce GTX 480. Ja kumpi olikaan parempi ? No vanha GTX 480 tietenkin.
Tosin kuluttihan se 200W enemmän virtaakin :D

Ja pointtini oli koko testillä että vanha high end on aina parempi vaihtoehto kuin uusi low end kortti. Tosin eräälle siellä väittely ketjussa ei sekään kelvannut (testi tulokset julkaisin siellä ketjussa) koska noita vanhoja kortteja ei saa kaupasta :facepalm:
Vieläpä virrankulutus oli noilla vanhoilla järkyttävä, mutta uusien RTX 2080 Ti ym.. nykyhuippu näytönohjainten kohdalla se korkea virrankulutus ei taas tuntunut haittaavan yhtään :confused:

Video testini minun oli tarkoitus julkaista youtubessa 6.2.2019 ja viikkoa ennen Bit.Tubessa.
Mutta päätin julkaista sen nyt jo Bit.Tuben puolella ja youtubeen se tulee vasta silloin 6.2 katsottavaksi.

Ja tässä linkki siihen:
BitTube
Veljen GTX 460 on suunnilleen yhtä tehokas niissä peleissä, joita hän pelaa, kuin minun myyntipalstalla oleva RX 550 4GB. Ei noita uusia low-end/low-midrange -näytönohjaimia kannata ostaa kuin:
- Netflixiin
- Monelle näytölle
- Prosesssorille, jossa ei ole jo näytönohjainta
- Jokaisessa taloudessa pitää olla varanäytönohjain, jossa on kaikki ulostulot! Varalla!

..ja RX 550 on nopeampi kuin nykyiset Ryzen APU:t, niin voimme melkein päätellä, että 480 pieksee ne kaikki. Uskaltaisin väittää, että jo 470 yltää tähän.

--

Ongelma on siinä, että noi vanhat on arpapeliä tuuletusratkaisujen osalta. Joku GTX 480 voi tulla tuuletinvikaisena ja sitten maksetaan 35-60€ paremmasta jäähystä, jos ei ole liian custom pcb.

..ja se virrankulutus, jonka jo mainitsit.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
..ja RX 550 on nopeampi kuin nykyiset Ryzen APU:t, niin voimme melkein päätellä, että 480 pieksee ne kaikki. Uskaltaisin väittää, että jo 470 yltää tähän.
Viimevuonna kun testasin tuon GTX 470:n niin se on paljon ongelmallisempi ja hitaampi kuin GTX 480.
Joten se ei kyllä RX 550 voita mitenkään.

Tuossa se ratkaiseva tekijä on se GTX 470:n 1.2GB muisti määrä vs GTX 480:n 1.5GB.
1.5GB riittää nipin napin nykypeleille, mutta 1.2GB on liian vähän.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
Jotenkin himottais tehdä unelma pc vuos kerta 2010 testi.
Eli miten suoriutuis vuoden 2010 paras mahdollinen setti nykyään.

Prossu puolelle joku LGA 1366 Core i7-920:n kun 6-ydin mallit muistaakseni tulivat vasta 2011.
Sitten 3-way SLI setti GTX 480:stä.

Tosin tarvis jostain metsästää 2kpl lisää noita GTX 480:siä.

EDIT: Näemmä suurin osa 6-ydin malleista tuli 2010 (kaikki paitsi x5675)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
342
Jotenkin himottais tehdä unelma pc vuos kerta 2010 testi.
Eli miten suoriutuis vuoden 2010 paras mahdollinen setti nykyään.

Prossu puolelle joku LGA 1366 Core i7-920:n kun 6-ydin mallit muistaakseni tulivat vasta 2011.
Sitten 3-way SLI setti GTX 480:stä.

Tosin tarvis jostain metsästää 2kpl lisää noita GTX 480:siä.

EDIT: Näemmä suurin osa 6-ydin malleista tuli 2010 (kaikki paitsi x5675)
Aikoinaan mulla oli 2600k + Asus WS Revolution emo ja 3-way sli:ssä Asuksen Voltage Tweak GTX470:at. Jos aiot tehdä 3-wayn gtx 480:sta ja 6-ydin rossulla varaudu aivan järjettömään virrankulutukseen ylikellottaessa. Itse kypsytin muutamassa kuukaudessa Corsairin HX 1050:sen kun ajelin vähän 3dmarkkeja ja luonnollisesti myös pelailin 3d visionilla...

Multa löytyy muuten vielä nuo 3d vision lasit (langattomat, akku voi olla aika kehno ku ei oo neljään/viiteen vuoteen ladattu) ja lähetin johtoineen päivineen jos jollain kiinnostaa.
 

gouca

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 497
Hyvä kun tuossa olen kyttäillyt Geforce GTX 980:sta, mutta jostain syystä noita ei tunnu olevan vapaana markkinoilla pahemmin. Gtx 1070 ja gtx 1080:a kyllä löytyy paljon mutta ei GTX 980:a.

Tai huuto.netissä oli muutama kpl mutta 250€ ja 299€ pyynneillä millä pitäis saada jo GTX 980 ti.
Tarjoilin 185€ mikä on suunnilleen noitten oikea arvo
980 Ti:n markkina-arvo on jotakuinkin 230-260€ takuusta riippuen. Tuo on varmasti paras kortti 1080/1440 hintalaadultaan -- 1080p:ssä hakkaa jopa vakiokelloilla vetävän 1070 TI:n Uniginessä (molemmat testissä hiljan).
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
Aikoinaan mulla oli 2600k + Asus WS Revolution emo ja 3-way sli:ssä Asuksen Voltage Tweak GTX470:at. Jos aiot tehdä 3-wayn gtx 480:sta ja 6-ydin rossulla varaudu aivan järjettömään virrankulutukseen ylikellottaessa. Itse kypsytin muutamassa kuukaudessa Corsairin HX 1050:sen kun ajelin vähän 3dmarkkeja ja luonnollisesti myös pelailin 3d visionilla...

Multa löytyy muuten vielä nuo 3d vision lasit (langattomat, akku voi olla aika kehno ku ei oo neljään/viiteen vuoteen ladattu) ja lähetin johtoineen päivineen jos jollain kiinnostaa.
Joo, noi GTX 480 aika sähkönsyöppöjä eli esim. Asus GTX 480 ilmoitetaan 300w kortille eli pelkät kortit veisi 900w + i7 920 130w. 1030w eli mielellään joku 1600w poweri käyttöön. 1200-1300w varmasti kellotettuna
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
Joo, noi GTX 480 aika sähkönsyöppöjä eli esim. Asus GTX 480 ilmoitetaan 300w kortille eli pelkät kortit veisi 900w + i7 920 130w. 1030w eli mielellään joku 1600w poweri käyttöön. 1200-1300w varmasti kellotettuna
Niin no... i7-920 kuluttaa 387W (=+20W enemmän kuin kuuluissa kiuvas FX-9590).
Sitten taas kuin tein tuota GTX 480 vs RX 550 testiä niin i7-2600K@4.85Ghz + GTX 480 (kellotettu tappiin) kulutti 343W (RX 550 + i7-2600K vei 144W).
Toki tuossa 343W lukemassa GTX 480 jarruttaa i7-2600K niin paljon että siksi lukemat jäävät aika alhaisiksi. Kun pelkkä i7-2600K imasee täydellä kuormalla 252W.

Testi powerina mulla on Corsairin RM1000x 1000W eli i7-920 ja 3-way SLI settiin se ei riittäisi. Mutta jos prossuksi vaihdetaan 6-ydin Xeon vaikka niin sitten sen pitäisi riittää...
 

BlackWolf

Suomen Michael Jackson
BANNED
NOSTO
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 797
Kysyn täällä, kun on tietämystä. Minulla on (useampikin) kaveri, joilla on tuollainen:
MATRIX-HD7970-P-3GD5 | Graphics Cards | ASUS USA

Se on alkanut sotkemaan tekstuureita rasituksessa ja ainoastaan alikellotus auttaa - ja sekin hetkellisesti.

Toinen kaveri polttaa tupakkaa ja on voinut pitää koteloa auki ja polttaa sisällä. En tiedä. Ainakin koteloa on pitänyt auki ja pölyä on tullut paljon.
Toinen kaveri on veljeni, joka ei ymmärrä niin paljoa näytönohjaimista, mutta halvalla pitäisi päästä.

Onko näille mitään tehtävissä? Saako näistä mitään rahaa, jos pyritään eroon? Pitääkö myydä rikkinäisinä?

Itsellä ei siis ole, nyt on oikeasti kaverit kyseessä ja Afterburnerin asennus ahdistaa heitä. Koneena on Sandy Bridgeä.. Tai Ivyä..
En ole hetkeen ketjua lukenut, niin mennyt tämä ohi. Minä veikkaan että alkaa muistien tarrat olemaan entiset, eikä varmaan corenkaan tahna enää ole ihan vimosen päälle. Yleensä muistin ja prossun virheet eroaa toisistaan, mutta vain toisen lämpöjen nousu näkyy tuulettimien nopeudessa ja sen kyllä huomaa jos tuulettimet huutaa hoosiannaa. Tokikin jos on koko tuuletin tukossa, niin ei sekään auta, mutta jo perus lämpötiedoilla saa paljon selväksi. Sitten vaan tahnaa ja tarraa vaihtoon ja katsoo häviääkö tekstuurit, minä veikkaan että häviää.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 243
Jokos Hemlockin voi laskea vanhaksi näytönohjaimeksi? :D

Olen tän päivän pelannu ja kellottanu HD 5970 kanssa ja täytyy sanoa että vanhassa vara parempi :tup:

Fortnite 1200p mixed settings +60fps high textures ja high antialiasing niin näyttääkin hyvältä ja Ring Of Elysiym 1200p loweilla +30fps ja PUBG 1200p loweilla +35 fps. Ylikellotettuna 900/1200MHz +40fps. Varmaan olis vielä lisää kulkua kun sais jännitettä lisää. VCore ei nouse yli 1.05 vaikka Afterburnerista säätäis enemmän :think:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
Jokos Hemlockin voi laskea vanhaksi näytönohjaimeksi? :D

Olen tän päivän pelannu ja kellottanu HD 5970 kanssa ja täytyy sanoa että vanhassa vara parempi :tup:

Fortnite 1200p mixed settings +60fps high textures ja high antialiasing niin näyttääkin hyvältä ja Ring Of Elysiym 1200p loweilla +30fps ja PUBG 1200p loweilla +35 fps. Ylikellotettuna 900/1200MHz +40fps. Varmaan olis vielä lisää kulkua kun sais jännitettä lisää. VCore ei nouse yli 1.05 vaikka Afterburnerista säätäis enemmän :think:
Omat kokemukseni eivät olleet noin hienot.


Tosin myöhemmin sain kuulla että 15.7 ajureilla ois saanut Crossfiren pakotettu päälle niitä tukemattomille peleille.
Kun uudemmilla ei onnistu ei niin mitenkään. Tämä kokeiltu ihan HD 7990:lläkin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 243
Siis Hetkonen? Mullan on Crimson betat tossa. Saanko mä vielä lisää suorituskykyä kun ajan Catalystit sinne?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 243
Eo tullu. Kyllä noi Crimson Betat ainakin itelle toimi just niinku piti.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
Eo tullu. Kyllä noi Crimson Betat ainakin itelle toimi just niinku piti.
Ai että sait crossfiren käyttöön peleissä jotka eivät sitä tue? Itselläni ei ainakaan ole toiminut HD 5970:lla eikä HD 7990:lla.
Kun crossfire pitää olla päällä että kumpaakin GPU:ta käytetään näillä tupla GPU korteilla.

Sain vaan youtube kommenteissa kuulla että 15.7 ajureilla vielä onnistu mutta ei enää 15.7.1:llä eikä sitä uudemmilla. En ole itse kerennyt asiaa vielä testaamaan.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 243
Mulla ei ollut varmaan tarpeeksi kattava pelikirjasto käytössä. Pelasin vaan noita mitkä mainitsin viestissä, enkä mä ole edes varma oliko cf päällä vai ei, ruudunpäivitys oli vaan tota luokkaa mitä mainitsin.

Aiemmin kun on ollut kahden kortin cf, niin se logo on paistanut ruudussa ja sen on saanut radeon settingsistä valita päälle ja pois. En tiedä onko se ajureista vai siitä että gput on samalla kortilla, niin tämän kanssa logoa eikä valintaa ole, mutta radeon settingsissä näkyy kyllä kortit ensisijainen ja linkitetty.

Täytyy vielä perehtyä paremmin ja pelailla enemmän.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 243
En ole vielä ehtinyt testailemaan tuota sen enempää, mutta löysin netistä asiaan liittyvän threadin:

HD5970 crossfire not working | Community

Siellä joku on keksinyt, miten crossfiren saa regeditin kautta pakotettua päälle uudemmillakin ajureilla:

ssmario sanoi:
Finally i found how enable crossfire via regedit.... put Find Crossfire, all settings are "0" just change ALL to "1", now search ULPS, the are "1" change to "0" all you can find.. restart! and crossfire always be enable..
Mistähän muuten löytäisi vanhat ajurit (15.7 (ei .1)) jos haluaisi niitä koittaa? Guru3d:n sivuilta löytyy vain linkki AMD:n sivuille, josta löytyy vain uudemmat. (Sen verran koitin, että puhtaan Windows asennuksen jälkeen ensimmäiset itsekseen windows updaten kautta asentuvat ajurit on päivätty vuodelle 2015 ja niillä GPU-Z ainakin näyttää että CF = enabled, mutta luulisin että niin se on myös noilla uudemmilla ajureilla :think:

edit: katsoin tuon Zetterin videon uudelleen, niin kyllä näyttäisi Crimsoneillakin olevan gpu-z cf enabled)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
En ole vielä ehtinyt testailemaan tuota sen enempää, mutta löysin netistä asiaan liittyvän threadin:

HD5970 crossfire not working | Community

Siellä joku on keksinyt, miten crossfiren saa regeditin kautta pakotettua päälle uudemmillakin ajureilla:



Mistähän muuten löytäisi vanhat ajurit (15.7 (ei .1)) jos haluaisi niitä koittaa? Guru3d:n sivuilta löytyy vain linkki AMD:n sivuille, josta löytyy vain uudemmat. (Sen verran koitin, että puhtaan Windows asennuksen jälkeen ensimmäiset itsekseen windows updaten kautta asentuvat ajurit on päivätty vuodelle 2015 ja niillä GPU-Z ainakin näyttää että CF = enabled, mutta luulisin että niin se on myös noilla uudemmilla ajureilla :think:

edit: katsoin tuon Zetterin videon uudelleen, niin kyllä näyttäisi Crimsoneillakin olevan gpu-z cf enabled)
Kyllähän se niillä peleillä on päällä joihin on ajureissa Crossfire tuki. Mutta ei tuettuihin sitä ei saanut päällä vaikka asetuksista laittoi niin.
Eli siis tein peleille oman profiilin ja pakotin profiilista Crossfiren päälle.

Mutta joo en ole noita 15.7 ajureita yrittänytkään vielä edes metsästää.
Mutta Nvidian noilla dual GPU korteilla SLI:n on saanut helposti päälle peleihin jossa ei ole tukea SLI:lle. Mutta AMD korteilla en ole saanut vielä.
 

maitopurkki

Toyotalla 90 km/h ympäri vuoden
Tukijäsen
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 554
Omat kokemukseni eivät olleet noin hienot.


Tosin myöhemmin sain kuulla että 15.7 ajureilla ois saanut Crossfiren pakotettu päälle niitä tukemattomille peleille.
Kun uudemmilla ei onnistu ei niin mitenkään. Tämä kokeiltu ihan HD 7990:lläkin.

HD 6990 ei ainakaan skaalaillut perusajureilla missään pelissä oikein. GTA IV:ssä jotenkin, mutta lähinnä non-playable scenet meni liki täydellä rasituksella. Muuten peli käytti sen 30-40% vaikka prossuna oli Ryzen 5 1600.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
Nyt tämä Wanhus Geforce GTX 480 vs uusi Radeon RX 550 testini myös katsottavissa youtuben puolella.

 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 256
Itse ottaisin sata kertaa sadasta pelitarkoitukseen jonkun noiden välillä julkaistun midtier kortin, esim gtx 660 (joka mulla onkin), gtx 750ti tai HD 7870 (=R7 270 kö?)

Nuo pätkivät fermin energiatehokkuudessa ja ajurituessa ollen vain marginaalisesti korkeammassa hintaluokassa (mutulla 480 alle 30€, muut alle 40€). Tehoakin taitaa noissa olla vähintään samat ja muistimäärä kinnaa hieman vähemmän moderneissa peleissä.

Fermin on hyvä retrokoneisiin (jos järkevällä jäähyllä), RX 550 työpöytäkäyttöön koneeseen, jossa ei ole integroitua. Molempien hintaluokassa on parempia vaihtoehtoja nykypäivän peleille, RX 550 kohdalla massiivisen paljon parempaa
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
Itse ottaisin sata kertaa sadasta pelitarkoitukseen jonkun noiden välillä julkaistun midtier kortin, esim gtx 660 (joka mulla onkin), gtx 750ti tai HD 7870 (=R7 270 kö?)

Nuo pätkivät fermin energiatehokkuudessa ja ajurituessa ollen vain marginaalisesti korkeammassa hintaluokassa (mutulla 480 alle 30€, muut alle 40€). Tehoakin taitaa noissa olla vähintään samat ja muistimäärä kinnaa hieman vähemmän moderneissa peleissä.

Fermin on hyvä retrokoneisiin (jos järkevällä jäähyllä), RX 550 työpöytäkäyttöön koneeseen, jossa ei ole integroitua. Molempien hintaluokassa on parempia vaihtoehtoja nykypäivän peleille, RX 550 kohdalla massiivisen paljon parempaa
Katsoppa edellisen sivun suorituskyky taulukkoni... R9 270 on nopeampi mutta ero alle 1fps:n.
Virrankulutus taulukkoani en ole tohon vielä laittanutkaan, että pitääkin tässä laittaa. Mutta R9 270 kuluttaa n. 35W vain vähemmän kuin GTX 480.

Ensimmäinen oikeasti tehokkaampi olisi HD 7950/R9 280 ja samalla virrankulutus pomppaa 200W.

EDIT: Tässä se taulukko jonka lisäsin myös aloitus postaukseen:
näytönohjainten virrankulutus.jpg

Niin ja HD 7850 = R7 260X
HD 7870 = R9 270 ja R9 270X

Mutta tällä hetkellä omasta mielestäni parhaat käytetyt hinta/teho suhteeltaan ovat noin 80-100€ hinnoissa pyörivät Radeon R9 290 sekä Geforce GTX 780.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 256
Katsoppa edellisen sivun suorituskyky taulukkoni... R9 270 on nopeampi mutta ero alle 1fps:n.
Virrankulutus taulukkoani en ole tohon vielä laittanutkaan, että pitääkin tässä laittaa. Mutta R9 270 kuluttaa n. 35W vain vähemmän kuin GTX 480.

Ensimmäinen oikeasti tehokkaampi olisi HD 7950/R9 280 ja samalla virrankulutus pomppaa 200W (johtuu kyllä aika paljon prossusta).

Niin ja HD 7850 = R7 260X
HD 7870 = R9 270 ja R9 270X
Noissa tuloksissa on jotain TODELLA outoa, vrt Sampsan testit ajalta, jolloin tämä rauta oli high endin kannalta relevanttia;





Vai onko näin, että noi sun testit on (maksimi)kelloilla? Koska silloin kyllä tosiaan käy niin, että 400-sarjan meno referenssijäähyllä (mikä ainakin avausviestin kuvassa näyttää olevan) stoppaa saman tien, siinä missä HD 7870 varmaan on joku directCU tai vaastava valmistajien oma ratkaisu, jolla kellot ja voltit saa kyllä vedettyä tappiin. Vakionahan noi luvut kuulostaa jokseenkin tolkullisilta.

Ja sillä 1fps erollakin ottaisin edelleen HD 7870 ajurituen vuoksi.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
Noissa tuloksissa on jotain TODELLA outoa, vrt Sampsan testit ajalta, jolloin tämä rauta oli high endin kannalta relevanttia;





Vai onko näin, että noi sun testit on (maksimi)kelloilla? Koska silloin kyllä tosiaan käy niin, että 400-sarjan meno referenssijäähyllä (mikä ainakin avausviestin kuvassa näyttää olevan) stoppaa saman tien, siinä missä HD 7870 varmaan on joku directCU tai vaastava valmistajien oma ratkaisu, jolla kellot ja voltit saa kyllä vedettyä tappiin. Vakionahan noi luvut kuulostaa jokseenkin tolkullisilta.

Ja sillä 1fps erollakin ottaisin edelleen HD 7870 ajurituen vuoksi.
No toi R9 270 kellottu aika huonosti ja taas R9 270x kellottu todella hyvin jolloin myös sen virrankulutus pomppasi GTX 480:n tasolle.
GTX 480 tuolla vakiojäähylläkin kellottu yllättävän hyvin.
Mitä ajureista niin HD 7950:llä ja R9 270 korteilla oli hirveästi ongelmia Unreal pelimoottori pelejen kanssa varsinkin Fortniten.
Fermi korteilla yleisesti taas ongelmat on Vulkanissa... eli sen puute.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 665
Kumpi olisi retrokoneeseen (Socket A, Athlon 1GHz) parempi, X800 Pro vai 7600 GS?
Kai se riippuu, meinaatko kunnon retrokonetta (Windows 3.11, DOS 6.22) mihin kävisi parhaiten vielä hitaampi prosessori ja erilliset 3D ja 2D näytönohjaimet. Muistat vaan PC-piipperin ja ehkä erillisen näyttökortin jos config.sys ja autoexec.bat editointitaidot ovat vielä selkärangassa.

Mikäli joku Windows 95 tai jopa uudempi 98SE riippuu hieman monitoristakin, taipuuko 800x600 vai vanhempi 14" tai alle 640x480? Toki jos uudistuneempi jopa 17" 1024x768 VGA näyttö (tuon 98SE:n kaveriksi).

Uskoisin että molemmat ajavat asiansa, ehkä itse päätyisin X800 korttiin, muistaakseni joku X850 taisi olla käytössä joskus.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Auttakaahan viisaammat. Pitäisi löytää joku passeli näyttis kaveriksi Phenom II x4 prossulle joka kellotettu 4GHz. Käytin koneessa jo omaa GTX 780Ti:tä ja se osoittautui liiankin tehokkaaksi, GPU käyttö pyöri vain 30-60 prosentissa Fortnite/CS:GO peleissä (johon käyttöön suunnittelinkin tätä konetta myytävän)

Löysin yhden GTX 580 kortin 3 gigan muistilla ja valmiilla vesiblokilla (prossu on jo vesillä) myynnistä 60 euroon, mutta tuntuu kyllä noin vanhasta kortista liian isolta summalta, varsinkin kun ajurituki on lopetettu ja ilmeisesti joku GT 750Ti / GT 760 olisi samantehoinen tai jopa tehokkaampi ja maksaa about saman verran, tosin tottakai äänekkäämmällä ilmajäähyllä. Toisaalta taas se 580 olisi edelleen isommalla muistilla kuin mitä noista uudemmista korteista löytyy ja tuo vesillä olo saattaisi olla hyväkin myyntiargumentti aikanaan. Kaikki "versus" testit mitä youtubesta löytyy on aina tuolla vakio 1.5GB 580 mallilla ja se saa järjestäen kaikissa testeissä turpaansa, todnäk. juurikin tuon VRAMmin täyttymisen vuoksi. Ne harvat 3GB videot joita youtubessa on kehuvat korttia melkein maasta taivaaseen.

Virrankulutuksella tai lämmöntuotolla ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä kun vehkeet on vesillä ja kone menee myyntiin, mutta kumpaan tässä nyt sitten kannattaisi kallistua?
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Unohdin toki punaisen leirin kortit täysin, ilmeisesti joku RX 460 saattaisi myös olla sopusuhtainen kortti tuohon koneeseen? Niitäkin näkyy liikkuvan about samaan hintaan.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
IMO 580 on aivan helmi Phenomille. Jatkoon. :tup:

Nimimerkillä 965 BE & GTX 470 aikanaan
Samaa mieltä. Muutenkin GTX 480/GTX 580 ovat paljon tehokkaampia kuin 750ti.
Eikä ajuri tuki ole vielä ongelma. Vasta jälleen GTX 480:llä bechmarkkasin uutta Radeon RX 550 vastaan ja GTX 480 voitti.

GTX 580 on siitä sitten keskimäärin n. 10fps nopeampi kuin GTX 480.

Mutta tuolla 60€ pitäis saada jo GTX 660Ti tai joku R9 270X (HD 7870) tai R9 280 (HD 7950).
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Mutta tuolla 60€ pitäis saada jo GTX 660Ti tai joku R9 270X (HD 7870) tai R9 280 (HD 7950).
Sijaintina on Puola enkä ole vielä löytänyt tietä paikalliselle io-techin foorumille, joudun tyytymään paikallisen huutonetin / tori.fi:n tarjontaan. Yhtäkään kunnon diiliä ei ole vielä täällä tullut vastaan, mutta sitten taas toisaalta olen saanut paljon suomen markkinoita parempia hintoja juuri tätä wanhempaa atk-roinaa myydessäni.

Vasta jälleen GTX 480:llä bechmarkkasin uutta Radeon RX 550 vastaan ja GTX 480 voitti.
Löytyykö tästä jotain videota? edit. löytyhän se edelliseltä sivulta...

ja vielä edit2. Näkyisi olevan yksi AMD RX 460 4GB malli myynnissä about samaan 60 euroon, tuo lienee kuitenkin järkevämpi ostos kuin tuo GTX 580?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Juuh elikkäs. Vaihtoehtoina tällä hetkellä tuo Nvidia GTX 580 3GB, AMD RX 460 4GB tai AMD RX 550 4GB, kaikki saman hintaisia. Älkää nyt enää sanoko että osta tuo GTX 580?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
Juuh elikkäs. Vaihtoehtoina tällä hetkellä tuo Nvidia GTX 580 3GB, AMD RX 460 4GB tai AMD RX 550 4GB, kaikki saman hintaisia. Älkää nyt enää sanoko että osta tuo GTX 580?
Valitettavasti noista minä ottaisin sen GTX 580 :D

Tietenkin jos virrankulutuksella on väliä niin sitten RX 460.
RX 550 on ainakin niin surkea tapaus että sitä en voi suositella kenellekkään.

Mutta tuosta tarjonnasta että suomesta saa käytettyjä prossuja ja näytönohjaimia paljon edukkaammin kuin muualta euroopasta. Tai se mielukuva on jäänyt kun ebaystä olen hintoja vilkuillut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 273
Vähän jo alkaa köhimään pelien kanssa 4gb GTX 960, pakko pistää resoluutiot 1600x900 peleissä kuten Resident Evil 7, Cities Skylines, Dark Souls III ja Metro: Last Light Redux että pysytään 60fps lukemissa muilla kuin low-medium asetuksilla.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Eihän täältä Puolasta saa mitään Radeoneita ostettua, kukaan isompia hintapyyntöjä laittava ei tinkaa senttiäkään (tai groszyä, paikallinen sadaosayksikkö) ja ne harvat halvat yksilöt on jo varattu/myyty puoli tuntia ilmoituksen jättämisen jälkeen.

Vittu minä ostan toisen GTX780Ti:n vesiblokilla, sellaisen saa 120 eurolla kun noista RX460/560 korteista joutuu maksamaan tasan satasen. Saapahan joku paikallinen jonne kunnon koneen ja mahdollisesti jopa tulevaisuudessa ei tarvitse tuohon korttiin koskea jos emo ja prossu menee vaihtoon. Voihan myös toki olla että esim. PUBG:ssä tai jossain bäfässä tuo 780Ti pyörisi isommalla käyttöasteella eli ei menisi edes tehot ns. hukkaan, en tosiaan testannut kuin Fortnite ja CS:GO.

edit. niinnoh, näkyy samanhintainen RX 570 antavan tuolle 780ti:lle huutia lähes joka pelissä, mutta eihän kukaan voi vastustaa läpinäkyvää blokkia ja kirkkaan myrkynvihreänä hehkuvaa uv-nestettä vertical mountissa?
 
Viimeksi muokattu:

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
www.io-tech.fi/uutinen/nvidian-ajureista-loytyi-joukko-haavoittuvuuksia-korjaukset-saatavilla-jo-mm-geforce-sarjalle/

Tämä uutinen kiinnostaa varmaan porukkaa jotka ajavat jokapäiväisessä käytössä olevia koneita vanhoilla näyttiksillä kuten 400/500-sarjan (Fermi) -korteilla. NVidialta ei ole tosiaan tullut tässä yhteydessä uusia ajureita kuin Kepler-piiriä ja sitä uudempia käyttäville Geforce-korteille. Siitä en tiedä, julkaiseeko NVidia mahdollisesti jotain tietoturvapäivitettyä ajuria ilman uusia ominaisuuksia/optimointeja vanhemmille korteille ja että onko noissa haavoittuvuuksissa kuinka paljon pelättävää peruskäyttäjän kannalta.

Olkootkin, että noilla viime vuonna julkastuilla vanhoillakin ajureilla Fermit toimivat Windows 10:llä ja niissä vielä kevyempään pelailuun potku riittää niin tässä on taas yksi syy lisää olla käyttämättä niitä missään muussa vehkeessä kuin jossain retropelikokoonpanossa millä ei käsitellä mitään sellaista jonka joutumisella vääriin käsiin on jotain väliä. Tuskinpa sieltä on odotettavissa 180:ä erilaista hyökkäystä heti ensi viikolla kun eksyy väärälle nettisivulle mutta riski on silti olemassa.

Itse olen sitä mieltä että jos tarvitsee halpaa näytönohjainta niin ne Fermi-NVidiat ja Terascale-AMD:t voi päästää surutta eläkkeelle ja hankkia edes sellaisen kortin jolle päivittyy ajurit. Kepler-korteista ja alkupään GCN-korteista ei paljoa tarvitse käytettynä köyhtyä ja niillä ei vielä tässä vaiheessa näitä ajurituen loppumiseen liittyviä ongelmia ole. Itse poistin 30 €:lla toissa syksynä tältä foorumilta HD7790:n 260X:n BIOSilla ja se on aivan loistava varakortti: rahaa ei kiinni juuri yhtään, ajurit päivittyvät toistaiseksi, voi käyttää leikkikaluna WinXP-retrokellotuskoneessa (se ei todellakaan ole "tuotantokäytössä") ja hätätilanteessa sillä voi jopa jotain vanhempaa peliä kuvitella pelaavansa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
No niin nyt tässä on menossa jo valmistelut testejen jatkamiseen.. tai no aloitan alusta kylläkin.
Eli pelit päivitän täysin ja vanhasta setistä ei jää kuin joitain pelejä. Myöskin testi alusta menee uusiksi mutta siihen haluaisinkin kuulla mielipiteenne että minkä ottaisitte näistä:

1. Core i7-3820@4.87GHz
2. Core i7-2600@4.85GHz
3. Core i5-4670K@4.4GHz
4. Xeon X5675@4.6GHz

Tuosta i7-3820 videosta näette kuinka jokainen noista suoriutuu GTX 980 Ti:n kanssa joten mikä kannattaisi noista valita ?



Tässä ois listaa mitä pelejä olen ajatellut ottaa mukaan tällä kertaa (lista elää kyllä vielä):

Autopelit:
Distance
Dirt Rally 2.0
GRIP: Combat Racing
Project Cars 2
Wreckfest

FPS ammuskelut:
Apex Legends
Fortnite
Grand Theft Auto V
Overload
RICO
Unreal Tournament

Sekalaiset:
Devil May Cry 5
Feed and Grow: Fish

Nämä ovat vielä pieniä kysymysmerkkejä: Quake Champions, Project Warlock, Ion Maiden, Outcast: Second Contact, Slime Rancher ja Overwatch.
Project Warlock ja Io Maiden oli ideani alunperin sisällyttää tuleviin prossu testeihin, mutta en ole vielä testannut kuinka käyttäytyvät eri näytönohjaimilla kun ovat aika prossu painotteisia.


Ideani ei ole jälleen aloittaa pohjalta kuten viimeksi vaan että avaus testiin sisällytän jo valmiiksi testattujen kortteja mitä vielä löytyy.
Eli vihreästä leiristä GTX 590, GTX 690, GTX 780 ja GTX 780 Ti (ja ehkä GTX 480), punaisesta leiristä jo testatuista ei löydy enää kuin HD 7950 (ehkä HD 5970)

Nämä tultaisiin näkemään erillisissä testi videoissa:
HD 6970
HD 7990
R9 380
R9 290
R9 290X 4GB
R9 Nano
RX 480 8GB
GTX 960 4GB
GTX 970
GTX 980Ti

Sitten onkin itse testi metodin kanssa ongelma josta jo sitten kyselin mielipiteita youtuben kyselyllä.
Vaihtoehdot:
1. Erillinen video jokaisesta kortista parhaimmilla asetuksilla millä kortti jaksaa
2. Samat korkeat asetukset kaikkille ja näimme pääsemme kortteja vertaamaan... mutta missä vähän VRAMiä niin hyytyvät aivan suotta.
3. Sama kuin edellinen mutta VRAM:n määrän mukaan säädän textuureitten tasoa ettei sen takia kortit hyydy. Ja taulukkoon merkattaisiin tuloksen jälkeen * joissa textuureitten tasoa on pitänyt tiputtaa.

Youtube kansan mielestä kaikki samoilla korkeilla asetuksilla olisi se oikea testi metodi. Mikä teidän mielipiteenne on asiasta ?

Nämä testit olisi idea aloittaa kesällä kun saan CPU testit päätökseen. Myöskin katsotaan tekeekö DX10 korteilla enää mitään näin vuonna 2019. Kortteina GTX 280, HD 3870 X2, HD 4890 ja HD 4870 X2.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 256
Jaat kortit 2 - 3 luokkaan vramin mukaan ja saman luokan sisällä ajat testit samoilla asetuksilla. Jos joku on alustavasti ihan pelikelvoton, niin tiputat alempaan luokkaan. Esim alle 3gb ja yli 3gb

E: alustaksi laittaisin itse tuon 3820, eli Sandy-E
 
Liittynyt
11.04.2018
Viestejä
802
No niin nyt tässä on menossa jo valmistelut testejen jatkamiseen.. tai no aloitan alusta kylläkin.
Eli pelit päivitän täysin ja vanhasta setistä ei jää kuin joitain pelejä. Myöskin testi alusta menee uusiksi mutta siihen haluaisinkin kuulla mielipiteenne että minkä ottaisitte näistä:

1. Core i7-3820@4.87GHz
2. Core i7-2600@4.85GHz
3. Core i5-4670K@4.4GHz
4. Xeon X5675@4.6GHz

Tuosta i7-3820 videosta näette kuinka jokainen noista suoriutuu GTX 980 Ti:n kanssa joten mikä kannattaisi noista valita ?



Tässä ois listaa mitä pelejä olen ajatellut ottaa mukaan tällä kertaa (lista elää kyllä vielä):

Autopelit:
Distance
Dirt Rally 2.0
GRIP: Combat Racing
Project Cars 2
Wreckfest

FPS ammuskelut:
Apex Legends
Fortnite
Grand Theft Auto V
Overload
RICO
Unreal Tournament

Sekalaiset:
Devil May Cry 5
Feed and Grow: Fish

Nämä ovat vielä pieniä kysymysmerkkejä: Quake Champions, Project Warlock, Ion Maiden, Outcast: Second Contact, Slime Rancher ja Overwatch.
Project Warlock ja Io Maiden oli ideani alunperin sisällyttää tuleviin prossu testeihin, mutta en ole vielä testannut kuinka käyttäytyvät eri näytönohjaimilla kun ovat aika prossu painotteisia.


Ideani ei ole jälleen aloittaa pohjalta kuten viimeksi vaan että avaus testiin sisällytän jo valmiiksi testattujen kortteja mitä vielä löytyy.
Eli vihreästä leiristä GTX 590, GTX 690, GTX 780 ja GTX 780 Ti (ja ehkä GTX 480), punaisesta leiristä jo testatuista ei löydy enää kuin HD 7950 (ehkä HD 5970)

Nämä tultaisiin näkemään erillisissä testi videoissa:
HD 6970
HD 7990
R9 380
R9 290
R9 290X 4GB
R9 Nano
RX 480 8GB
GTX 960 4GB
GTX 970
GTX 980Ti

Sitten onkin itse testi metodin kanssa ongelma josta jo sitten kyselin mielipiteita youtuben kyselyllä.
Vaihtoehdot:
1. Erillinen video jokaisesta kortista parhaimmilla asetuksilla millä kortti jaksaa
2. Samat korkeat asetukset kaikkille ja näimme pääsemme kortteja vertaamaan... mutta missä vähän VRAMiä niin hyytyvät aivan suotta.
3. Sama kuin edellinen mutta VRAM:n määrän mukaan säädän textuureitten tasoa ettei sen takia kortit hyydy. Ja taulukkoon merkattaisiin tuloksen jälkeen * joissa textuureitten tasoa on pitänyt tiputtaa.

Youtube kansan mielestä kaikki samoilla korkeilla asetuksilla olisi se oikea testi metodi. Mikä teidän mielipiteenne on asiasta ?

Nämä testit olisi idea aloittaa kesällä kun saan CPU testit päätökseen. Myöskin katsotaan tekeekö DX10 korteilla enää mitään näin vuonna 2019. Kortteina GTX 280, HD 3870 X2, HD 4890 ja HD 4870 X2.
Jaa mielestäni kaikki kortit samoilla asetuksilla, sitten jos joissakin korteissa on auttamatta liian pieni muisti niin laittaisi taulukkoon asetukset jotka on samoilla korkeilla kuin muut, mutta lisäksi samaan myös pienemmillä/pelikelpoisilla asetuksilla ja kuva tekstiin lisäisi käytetyt asetukset. Tämä toki lisäisi sinun työtäsi.

Ja mitä tulee tuohon CPU osaan niin valitsisin sellaisen prossun jossa on 6c/12t, tässä toki myös oma prossu ois vahvoilla kun on sama X5675. Lähinnä sen takia kun rupee jo olee jotain iloa näissä uudemmissa peleissä yli 8 säikeen prossuista.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 665
Kaikki kortit samoille asetuksille ja jos ei suoriudu jostain niin merkkaa esim. "ei tue DX11" tai "vain 2Gb RAM, muisti ei riitä" tms. Lisäksi on hyvä että myös eri resoluutioilla testataan juuri vaikkapa muistin loppumisen takia.

Paras prosessori olisi tietysti kuten yllä mainittu 6/12 mikä kellottuisi hyvin jos mahdollista ettei jäisi siitä kiinni.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 317
No otetaan sitten vanhan kunnon X5675 testi prossuksi, joka kieltämättä oma lemppäri prossunikin :D

Tuli tuossa mieleeni että jos jätän kylmästi HD 6970, GTX 590 ja GTX 690:n pois niin silloin ei olisi tätä VRAM ongelmaa ollenkaan. Vaikka tuota HD 6970:sta en ole vielä testannutkaan niin sen voisin testata vaikka ihan erillään.
Tai voishan sitä testata nuo vanhat uudestaan (mitä hyllyssä vielä löytyy) ja ottaa yks noista tehokkaammista/moderneimmista siihen verokkikortiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 046
Mutta kallistun itsekin tuohon Xeoniin noista ehdotuksistasi, juurikin 6c/12t takia.
OT: Kannattaa ottaa noita LGA1366-Xeoneja, jos haluaa kellottaa ja halvalla. LGA2011 pitäisi olla 16xx-sarjaa, jos haluaa kellottaa ja ne maksaa vielä toistaiseksi enemmän. Tuolla oli joku X58-verme juuri myyntipalstallakin..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 645
Viestejä
4 197 260
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom