Kuinka SER-jäte prossuilla pärjää nykyään ?

Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
162
Ootko millä kelloilla ajanu tota kivee?
Itellä oli pitkään käytössä P5Q PRO:n kaverina ja 8 Gb kiinni neljänä tikkuna. Toi P45-chipsetti ei vissiin händlänny hyvin 4 tikkua ku oli älytön temppu saada prossu korkeille kelloille.
Kauheen äherryksen takana oli 4.0 Ghz prime95 blend vakaaks. Ylivoimasesti vaikein kivi mitä oon ite kellotellu.
Kokoonpano ihan peruskelloilla. Jäähykin on mallia Zalmanin oma tuuletin kuollut, niin iso kotelotuuletin hoitamassa hommaa. Nyt tuo Strixi toki eniten mekkalaa pitävä komponentti.
Hiukan tämä asenne leimaa omaa harrastuneisuutta, tämä pääkonekin on peruskelloilla, vaikka osat ehkä säätöä sallisivatkin. Tuon RTX:n hankkiminen nyt tosin motivoi ehkä laittamaan kokoonpanon jonkuntyyppiseen optimi tilaan.

Autopelejä saatan viikonloppuna kokeilla, vaatii vaan pienen SSD:n siivoamista, kun nuokin on kasvanu aika messevän kokosiksi. (Dirt 2.0 yli 100Gb??? ja Assetto ja Dirt Rallykin on 40Gb kpl) Pitäs selvästi hankkia isompaa levyä. :)

Koneenvanhus.jpg
 

cl0

Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
363
Olisiko mahdollista kokeilla joitain suorittimia ilman ylikellotusta? Foorumilla ainakin pari nimimerkkiä tuntuu olevan sitä mieltä ettei ylikellotus kelvottomalla suorittimella tee mitään niin saisi ehkä nämä arvostelijat nähdä ettei se ylikellotuksen puute tee suorittimesta kelvotonta pelaamiseen ja muuhun raskaaseen käyttöön.

Kiinnostaisi varsinkin miten nämä i5 2xxx-6xxx suorittimet pärjää.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Olisiko mahdollista kokeilla joitain suorittimia ilman ylikellotusta? Foorumilla ainakin pari nimimerkkiä tuntuu olevan sitä mieltä ettei ylikellotus kelvottomalla suorittimella tee mitään niin saisi ehkä nämä arvostelijat nähdä ettei se ylikellotuksen puute tee suorittimesta kelvotonta pelaamiseen ja muuhun raskaaseen käyttöön.

Kiinnostaisi varsinkin miten nämä i5 2xxx-6xxx suorittimet pärjää.
Itseäni ei kiinnosta ajaa mitään ilman ylikellotuksia jollei prossu ole lukittu ala Intelin E5-2xxx sarjan Xeonit. Kun kaikki hupi on juuri siinä että pääsee yrittämään paljon siitä saa puhtia ulos.
Enkä kyllä tiedä minkälaisia testejä nyt edes ajattelitkaan :rolleyes:

Mutta onhan täällä sitäkin sakkia että ainoastaan sillä nopeimmalla sen hetkisellä raudalla pystyy pelaamaan ja ovat kyllä itsensä puhuneet pussiin jo monta kertaa. Esim 60fps ei riitä vaan pitää olla 160+fps, mutta yks kaks 4k:lla ja RT:llä 60fps onkin aivan riittävä :cautious:

Asiasta toiseen tuli vähän mutkia matkaan sen ES 9th gen 6c/12t mobiili sirun kanssa, eli huomasin vasta että prossun myyjä toimitti mulla kyllä oikean BIOSIn emolleni. Mutta sen on ROM muodossa eikä CAP mitä emo haluaa.
No kyselin myyjältä asiaa niin Asuksen ja Asrockin emoille modattu BIOS pitää ajaa sisään ihan irroittamalla BIOS siru ja laittaa se ohjelmointi laitteeseen ja silleen flashätä se modattu bios sisään... Eli pitää joko tässä hommata toinen Z170/Z270 emo joka ei ole Asuksen tai Asrockin tai hommata tuo ohjelmointi aparaatti (oisko ehdotuksia mikä niistä miljoonasta eri mallista olisi hyvä)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 048
Olisiko mahdollista kokeilla joitain suorittimia ilman ylikellotusta? Foorumilla ainakin pari nimimerkkiä tuntuu olevan sitä mieltä ettei ylikellotus kelvottomalla suorittimella tee mitään niin saisi ehkä nämä arvostelijat nähdä ettei se ylikellotuksen puute tee suorittimesta kelvotonta pelaamiseen ja muuhun raskaaseen käyttöön.

Kiinnostaisi varsinkin miten nämä i5 2xxx-6xxx suorittimet pärjää.
Ilman ylikellotustahan sitä on tullut testattuakin, koska ei ole juuri Z170 emoa(EVGA Z170FTW supports BCLK overclocking on non-K processors with BIOS 1.07), jolla voisi esim. tuota G4400 kellottaa.
Mutta yleisesti siksi, koska ei ole kokemusta kellottamisesta.
I5 2500K:lla olen pelannut vielä, mutta tarkoitus olisi tässä joskus päivittää, ja myös muitakin koneita täytyisi tietenkin aina päivittää :p
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Ilman ylikellotustahan sitä on tullut testattuakin, koska ei ole juuri Z170 emoa(EVGA Z170FTW supports BCLK overclocking on non-K processors with BIOS 1.07), jolla voisi esim. tuota G4400 kellottaa.
Mutta yleisesti siksi, koska ei ole kokemusta kellottamisesta.
I5 2500K:lla olen pelannut vielä, mutta tarkoitus olisi tässä joskus päivittää, ja myös muitakin koneita täytyisi tietenkin aina päivittää :p
BCLK kellottaminen Z170 emoilla on sitten vähän kinkkinen juttu, että välttämättä et haluakkaan siitä lähteä liikkeelle kellottamisien suhteen. Kun ainoat mitä voi säätää on muistikellot, se väylänopeus sekä voltit.
Tulen näyttämään ja selittämään asian sitten i5-6500 videossa tarkemmin mutta:
-AVX tuki hajoaa
-Prossun kerrointa ei voi muuttaa mihinkään suuntaan
-Uncore kerrointa ei myöskään voi muuttaa ja menee yks yhteen prossun kanssa eli jos prossu 4.6GHz niin uncore myös 4.6GHz
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Itseäni ei kiinnosta ajaa mitään ilman ylikellotuksia jollei prossu ole lukittu ala Intelin E5-2xxx sarjan Xeonit. Kun kaikki hupi on juuri siinä että pääsee yrittämään paljon siitä saa puhtia ulos.
Enkä kyllä tiedä minkälaisia testejä nyt edes ajattelitkaan :rolleyes:

Mutta onhan täällä sitäkin sakkia että ainoastaan sillä nopeimmalla sen hetkisellä raudalla pystyy pelaamaan ja ovat kyllä itsensä puhuneet pussiin jo monta kertaa. Esim 60fps ei riitä vaan pitää olla 160+fps, mutta yks kaks 4k:lla ja RT:llä 60fps onkin aivan riittävä :cautious:

Asiasta toiseen tuli vähän mutkia matkaan sen ES 9th gen 6c/12t mobiili sirun kanssa, eli huomasin vasta että prossun myyjä toimitti mulla kyllä oikean BIOSIn emolleni. Mutta sen on ROM muodossa eikä CAP mitä emo haluaa.
No kyselin myyjältä asiaa niin Asuksen ja Asrockin emoille modattu BIOS pitää ajaa sisään ihan irroittamalla BIOS siru ja laittaa se ohjelmointi laitteeseen ja silleen flashätä se modattu bios sisään... Eli pitää joko tässä hommata toinen Z170/Z270 emo joka ei ole Asuksen tai Asrockin tai hommata tuo ohjelmointi aparaatti (oisko ehdotuksia mikä niistä miljoonasta eri mallista olisi hyvä)
Joo-o.. se pitää flashata itse.. Itsellä sama kokeilu menossa ja vielä en ole omaa ohjelmointilaitetta saanut. Tilaan toisen tiistaina ja tuolta, jos ei siihen mennessä ole tullut:
(sieltä suosituimmalta myyjältä ei ole kuukaudessa tullut)
(ota se kallein malli, jossa on tuo saksiliitin mukana, niin ei tarvitse irroitella piirejä)

Syökö esim. Gigabyte sitten noita BIOS-tiedostoja suoraan ilman mitään tarkistuksia?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Joo-o.. se pitää flashata itse.. Itsellä sama kokeilu menossa ja vielä en ole omaa ohjelmointilaitetta saanut. Tilaan toisen tiistaina ja tuolta, jos ei siihen mennessä ole tullut:
(sieltä suosituimmalta myyjältä ei ole kuukaudessa tullut)
(ota se kallein malli, jossa on tuo saksiliitin mukana, niin ei tarvitse irroitella piirejä)

Syökö esim. Gigabyte sitten noita BIOS-tiedostoja suoraan ilman mitään tarkistuksia?
Juu laittelin tilaukseen ja otin myös nopeamman rahdin kun ei maksa kuin vähän enemmän.
Mutta joo kuulemma parhaimmat emot olisivat Gigabyten näille modatuille läppäri prossuille (toiseksi paras olisi MSI).

Tuossa jo harkitsinkin että tilaisko Gigabyten Sniper tai Gaming 3 emon että sen vois ihan pyhittää näiden modattujen prossujen testailuun ja Maximus VIII Heron voi pitää väyläkellottamis emona. Säästyisi vaivalta flashätä BIOSeja edes takaisin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
409
Joo-o.. se pitää flashata itse.. Itsellä sama kokeilu menossa ja vielä en ole omaa ohjelmointilaitetta saanut. Tilaan toisen tiistaina ja tuolta, jos ei siihen mennessä ole tullut:
(sieltä suosituimmalta myyjältä ei ole kuukaudessa tullut)
(ota se kallein malli, jossa on tuo saksiliitin mukana, niin ei tarvitse irroitella piirejä)

Syökö esim. Gigabyte sitten noita BIOS-tiedostoja suoraan ilman mitään tarkistuksia?
Tuossa mustassa PCB:ssä on suunnitteluvirhe:

Itse tilasin aikoinaan saman, ja osaan piireistä sisältö ei tallentunut oikein ennen korjausta.

Edit. Tuossa vielä video aiheesta:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Tuossa mustassa PCB:ssä on suunnitteluvirhe:

Itse tilasin aikoinaan saman, ja osaan piireistä sisältö ei tallentunut oikein ennen korjausta.

Edit. Tuossa vielä video aiheesta:
Onko laittaa linkkiä semmoiseen, jossa tuo on korjattu? Tilaan varmaan semmoisen suoraan, jos hinta on sama.

Ei edes tarvitse samaa mallia, mutta jollain tuo oman Asrockin BIOS pitäisi päivittää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
409
Onko laittaa linkkiä semmoiseen, jossa tuo on korjattu? Tilaan varmaan semmoisen suoraan, jos hinta on sama.

Ei edes tarvitse samaa mallia, mutta jollain tuo oman Asrockin BIOS pitäisi päivittää.

Tuossa kaksi hieman erilaista PCB:tä, joissa pitäisi olla suoraan kytketty 3.3v jännitteet oikein.
 

cl0

Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
363
Jaha. Näyttää siltä että olen tämän foorumin ainut jota tuo ylikellottaminen ei kiinnosta. Vähän arvelinkin sitä.
 

RedBaron

IT-mies
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
310
Jaha. Näyttää siltä että olen tämän foorumin ainut jota tuo ylikellottaminen ei kiinnosta. Vähän arvelinkin sitä.
Mulla rakentumassa Athlon X4 860K / GTX 770 / 8GB RAM ja ajattelin tuon kyllä ensin testata kellottamatta, katsotaan sitten myöhemmin miten se kellottuu, ei kyllä mitään arvausta etukäteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Jaha. Näyttää siltä että olen tämän foorumin ainut jota tuo ylikellottaminen ei kiinnosta. Vähän arvelinkin sitä.
Tai sitten ainoa, jota kiinnostaa 10€ prosessorit, joita nuo DDR3-aikaiset 4c/4t käytännössä on. Single thread perf on kuitenkin suoraan sidoksissa kelloihin..

Kun alle satasella saa tuliterän 4c/8t kaupasta, niin sitä huonompiin vehkeisiin ei välttämättä kannata tuhlata aikaansa. Tai no, ketjun perustaja uhraa, mutta itse olen siirtynyt jo eteenpäin. Lisäksi Haswelleihin asti Intelillä sama toimi Xeoneina, jotka olivat ~200€, kerroinlukittuja ja täysin i7:n tasolla. Nyt ne on 30-50€, niin tuollaisia kerroinlukittuja i5:ia ostaa lähinnä pakettikonemiehet, joihin ei emolevyn bios parempaa suo.

Nyt olen googletellut tiedon puutteessa 40min ja päädyin hankkimaan tämän:

Revin tarran pois BIOS-chipin päältä ja näyttäisi olevan Winbond 1.8V.

1610126417569.png


Kännykän ja nopean repimisen takia taso on nyt tämä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 760
Pojan koneessa 3570k prossu ja pelaillu sillä fortnitee n. pari vuotta, joskus useita kuukausia sitten jonkun isomman updaten jälkeen pelissä alkoi äänet lagimaan kesken pelaamisen ääniin tuli siis selvä viive eikä pelaamisesta tullut oikeen mitään ja korjaantu joksikin ajaksi kun sammutti pelin ja käynnisti uudestaan, Otin tuon viime viikolla kunnolla työnalle ja kaikki kikat tuli kokeiltua mitä tubesta löyty, ei apua, kokeiltiin omasta koneesta sb-z tilalle, sama homma jatku silläkin ja lopuksi koko paskan formatointi ja edelleen äänet lagaa, viimenen vinkki oli että cpu on liian tuhnu, no otin toisen pojan koneesta 2600k:n ja koitettiin sillä ja kas kummaa äänen lagiminen loppu siihen. En olis ihan heti kyllä uskonu, peli kuitenkin pyöri ihan hyvin tuolla i5:llakin, toki cpu käyttöaste kyllä huiteli 100% asti välillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Pojan koneessa 3570k prossu ja pelaillu sillä fortnitee n. pari vuotta, joskus useita kuukausia sitten jonkun isomman updaten jälkeen pelissä alkoi äänet lagimaan kesken pelaamisen ääniin tuli siis selvä viive eikä pelaamisesta tullut oikeen mitään ja korjaantu joksikin ajaksi kun sammutti pelin ja käynnisti uudestaan, Otin tuon viime viikolla kunnolla työnalle ja kaikki kikat tuli kokeiltua mitä tubesta löyty, ei apua, kokeiltiin omasta koneesta sb-z tilalle, sama homma jatku silläkin ja lopuksi koko paskan formatointi ja edelleen äänet lagaa, viimenen vinkki oli että cpu on liian tuhnu, no otin toisen pojan koneesta 2600k:n ja koitettiin sillä ja kas kummaa äänen lagiminen loppu siihen. En olis ihan heti kyllä uskonu, peli kuitenkin pyöri ihan hyvin tuolla i5:llakin, toki cpu käyttöaste kyllä huiteli 100% asti välillä.
Tuohon voi melkein myös koettaa HPET:in disablointia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 032
Pojan koneessa 3570k prossu ja pelaillu sillä fortnitee n. pari vuotta, joskus useita kuukausia sitten jonkun isomman updaten jälkeen pelissä alkoi äänet lagimaan kesken pelaamisen ääniin tuli siis selvä viive eikä pelaamisesta tullut oikeen mitään ja korjaantu joksikin ajaksi kun sammutti pelin ja käynnisti uudestaan, Otin tuon viime viikolla kunnolla työnalle ja kaikki kikat tuli kokeiltua mitä tubesta löyty, ei apua, kokeiltiin omasta koneesta sb-z tilalle, sama homma jatku silläkin ja lopuksi koko paskan formatointi ja edelleen äänet lagaa, viimenen vinkki oli että cpu on liian tuhnu, no otin toisen pojan koneesta 2600k:n ja koitettiin sillä ja kas kummaa äänen lagiminen loppu siihen. En olis ihan heti kyllä uskonu, peli kuitenkin pyöri ihan hyvin tuolla i5:llakin, toki cpu käyttöaste kyllä huiteli 100% asti välillä.
jotenkinhan se 100+% cpukäyttö oireilee :kippis:
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
961
Olen kyllä paljon tuhnummilla prossuilla saanut fortniten toimimaan, ilman ongelmia äänien kanssa.

Häiritsevät töksähtelyt kyllä vaivaa jos prossu on pullonkaulana.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Tai sitten ainoa, jota kiinnostaa 10€ prosessorit, joita nuo DDR3-aikaiset 4c/4t käytännössä on. Single thread perf on kuitenkin suoraan sidoksissa kelloihin..

Kun alle satasella saa tuliterän 4c/8t kaupasta, niin sitä huonompiin vehkeisiin ei välttämättä kannata tuhlata aikaansa. Tai no, ketjun perustaja uhraa, mutta itse olen siirtynyt jo eteenpäin. Lisäksi Haswelleihin asti Intelillä sama toimi Xeoneina, jotka olivat ~200€, kerroinlukittuja ja täysin i7:n tasolla. Nyt ne on 30-50€, niin tuollaisia kerroinlukittuja i5:ia ostaa lähinnä pakettikonemiehet, joihin ei emolevyn bios parempaa suo.
Miksi niistä yli pitää edes päästä ?
Mutta jos tarkkoja ollaan niin jos olisin nyt budjetilla konetta rakentamassa niin prossuksi tulisi joku näistä:
Ryzen 5 2600
Ryzen 5 3500X (puhtaaseen peli käyttöön tämä olisi ykkös valinta)
Ryzen 7 1700
tai Ryzen 7 2700
Kun vanhoissa Inteleissä ei vaan ole mitään järkeä enää. Kun Core i7 malleista pyydetään vieläkin aivan liikaa ja taas Core i5 mallit eivät tarjoa sulavaa pelikokemusta kun säikeitä on liian vähän.

Mutta tulen jatkamaan wanhojen prossujen rääkkäystä SERien SER prossu testeissä kuten AM2 ja AM3 alustojen tupla ydin Athloneita ja ehkäpä ihan S939:n tupla ydin Athloneitakin.
S939 vanhempiin en voi mennä kun emoja ei löydy, mutta prossuja, näytönohjaimia sekä muisteja löytyy kyllä kauvas taakse historiaan.
Vanhinta prossua edustaa AMD 486 DX4 120MHz.

Tavallaan kuuluu threadiin ja nyt kyse on oikeasta SER:istä. :D



Tämä video samalta hemmolta oli hyvin mielenkiintoinen, kun ensinnäkään en ollut koskaan kuullut edes 266MHz Pena MMX:stä saatika läppäri 300MHz versiosta.
Jotenkin minulla ollut semmoinen muistikuva että 233MHz Pena MMX oli se tehokkain malli.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
516
Olen kyllä paljon tuhnummilla prossuilla saanut fortniten toimimaan, ilman ongelmia äänien kanssa.

Häiritsevät töksähtelyt kyllä vaivaa jos prossu on pullonkaulana.
Juu hyvin skulaa fortti x4 965 @4Ghz, Gtx 970, 16gb

Ens viikolla tulee 1090t ja saas nähdä tuoko se juurikaan lisätehoa tähän serriin.
 

Liitteet

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Mitä tulee pelejen töksähtelyihin "hitaalla" prossulla niin siihen vaikuttaa moni asia kuten kuinka tehokas näytönohjain on alla ja jopa onko se AMD:n vai Nvidian kortti.
SItten vaikkuttaa kuinka paljon prossu on "liian hidas" kyseiselle pelille sekä näytönohjaimelle.
Mahtava esimerkki on Crysis Remastered mikä toimi FX:llä matalemmilla fps:llä kuin 2500K:lla tai 3570K:lla, mutta FX:llä fps:t olivat tasaiset eikä frame timeissa ollut mitään erikoista.
Kun taas noilla Core i5:lla fps olivat korkeammat, mutta näki hyvin ettei säikeitä ollut tarpeeksi kun peli tökki sekunnin välein jatkuvasti. Mikä oli todella raivostuttavaa.

Kun mielummin otan 60 - 80fps vakaasti kuin 120fps:ää että peli tökkii jatkuvasti. Ja tätä ilmiötä odotan vielä pahempana kunhan pääsen Core i5-6500:sta, Core i3-6100.:sta sekä Core i5-4670K testailemaan, kun ongelma näyttäis kasvavan vaan mitä nopeamman yhden säikeen suorituskyvyn prossu omaa.
Ja tätä ongelmaa ei ole niinkään Lynnfieldejen kanssa kun niiden yhden säikeen suorituskyky rajaa jo fps:t sen verran alas. Sen takia minusta 4c/8t Lynnfieldit ovat edelleen ykkösvalinta jos pelikone pitää oikeasti saada pienellä budjetilla.

Jaha. Näyttää siltä että olen tämän foorumin ainut jota tuo ylikellottaminen ei kiinnosta. Vähän arvelinkin sitä.
On kuule todella tylsää ajaa jotain testejä vakiona ja sitten kellotettuna kun sitä ihan tämän touhuni alussa harrastin. Ja jätin sen pois kun siihen menee liikaa aikaa sekä se on tylsää.
Mutta tuleehan minulta aina välillä "testejä" vakiokelloilla kuten tämä uusin videoni:



Ja maanantaina tulevassa kakkos osassa myös rautaa ajetaan vakiokelloilla.

Juu hyvin skulaa fortti x4 965 @4Ghz, Gtx 970, 16gb

Ens viikolla tulee 1090t ja saas nähdä tuoko se juurikaan lisätehoa tähän serriin.
Se kaksi lisä ydintä tuo kyllä todella paljon potkua lisää sekä samalla saat paremman muistiohjaimen. Eli Thuban ytimellä yli 2000MHz muistikellot eivät ole ongelma.
Nuo kun yhdistetään niin 965 jää kauvas taakse suorituskyvyssä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Jaha. Näyttää siltä että olen tämän foorumin ainut jota tuo ylikellottaminen ei kiinnosta. Vähän arvelinkin sitä.
Se vähän riippuu. Jos prosessori on tehty "hyvin" tai niin että se ylikellotus ei suhteessa anna paljoa eroa sitä ei ehkä viitsi tehdä. Tai jos saatava hyöty ei vastaa tarvittavia kustannuksia (mikäli tarvitaan joku custom vesijäähy systeemi ja korkata prosessori ja vetää nestemetallia väliin + hankkia tehokkaampi virtalähde tms. että saisi esim. 24/7 kellot 5.1GHz kun normaalisti ne buustaisivat esim. 4.9GHz, vaatisivat vähempi jännitettä, ei mitään kikkailua ja alle 50€ jäähy olisi riittävä)

Mutta jos esim. 2600K on 3.4GHz ja maksimi turbot 3.8GHz mutta pystyt ajamaan sitä 24/7 5GHz (5005MHz, 50x 100.1MHz Bus Speed, CPU V-Core ~1V-1.42V <= katsoen 2017 alkuvuoden kokoonpano listauksestani) se on järkevää ja jopa suositeltavaa tehdä (vastasi 4GHz kelloilla kulkevaa 7700K prosessoria tuolloin eli IPC parannusta oli tullut lukemma 20% 2600K => 7700K välille)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Se vähän riippuu. Jos prosessori on tehty "hyvin" tai niin että se ylikellotus ei suhteessa anna paljoa eroa sitä ei ehkä viitsi tehdä. Tai jos saatava hyöty ei vastaa tarvittavia kustannuksia (mikäli tarvitaan joku custom vesijäähy systeemi ja korkata prosessori ja vetää nestemetallia väliin + hankkia tehokkaampi virtalähde tms. että saisi esim. 24/7 kellot 5.1GHz kun normaalisti ne buustaisivat esim. 4.9GHz, vaatisivat vähempi jännitettä, ei mitään kikkailua ja alle 50€ jäähy olisi riittävä)

Mutta jos esim. 2600K on 3.4GHz ja maksimi turbot 3.8GHz mutta pystyt ajamaan sitä 24/7 5GHz (5005MHz, 50x 100.1MHz Bus Speed, CPU V-Core ~1V-1.42V <= katsoen 2017 alkuvuoden kokoonpano listauksestani) se on järkevää ja jopa suositeltavaa tehdä (vastasi 4GHz kelloilla kulkevaa 7700K prosessoria tuolloin eli IPC parannusta oli tullut lukemma 20% 2600K => 7700K välille)
Tässä on vielä täysin mahdollista - jopa todennäköistä, että jos sinulla olisi ollut 2500K, niin se olisi pelkästään ylikellotuksen ansiosta ollut nopeampi kuin mikään niistä i5:sta, joita piti koettaa. Nyt silmään pistää tuo:

Niin se menee vain 3.9GHz asti ja välttämättä ei ole parempi arkkitehtuuri tuonut yli 25% lisänopeutta (jos toinen ajaa 5GHz).
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Tässä olen pitkään suunnitellut retropelikonetta ja alunperin ideani oli tehdä DFI LanParty Socket 939 emosta semmoisen. Mutta tässä tarkemmin kun olen alkanut miettimään että Windows Xp pelejä kyllä pystyy pelaamaan oikein hyvin Windows 10 koneella. Mutta sitten DOS ja Windows 9x pelit eivät toimi (okei DOSboxsilla tomisi DOS pelit) windows 10:lla eikä tosin tuolla socket 939 emollakaan kun siinä on PCIE ei AGP:ta näytönohjaimelle joten Windows 9x ja DOS jutut jäis vaan haaveeksi.
Joten tuossa ostin slot a Athlon 750MHz setin ebaysta kun semmoisesta aikoinaan K6-2 prossun kanssa haaveilin (kuten tupla pena 3 setistä mikä osoittautui aika huonoksi) ja siitä saadaan täydellinen DOS / WIndows 9x retropelikone.
Sitä varten laittelin tilaukseen IDE to CF adapterin eli CF muistikortteja voi käyttää kovalevyinä. Kun olen tubessa nähnyt että tuo on mahtava ratkaisu. Kun voi vaikka yhdelle CF asentaa puhtaan DOSin ja toiselle vaikka Windows 98 SE:n.
Näytönohjaimeksi joku näistä kolmesta: Radeon 8500, Kyro 2 tai Radeon 9800 Pro mutta eikös noilla slot a emoilla ollut joidenkin näytönohjainten kanssa yhteensopivuus ongelmia ?
Vai muistanko aivan väärin ?
Ja äänikortiksi ainakin aluksi SB Live kun semmoinen löytyy hyllystä.

Mutta olikos noiden Slot A emojen kanssa sama juttu kuin socket 462:n että 5 voltin linjassa toimii eikä kuten saman ajan Intelin rauta ja nykyrauta 12 voltilla ?
Eli pitää katsoa joku uusi poweri missä hyvä 5v linja vai ? Entä mikä olisi hyvä ja suht edullinen poweri tuohon hommaan ?

Ja tästä projektista on kyllä tulossa videoita tuben puolelle kunhan kaikki osat olen saanut haalittua kasaan.
Tubesta puheen ollen, aika usein tulee tämmöisiä mahtavia kommetteja:

valitus.png


Tuo oli tullut siihen Peli-PC Xbox Series S:n hinnalla videoon :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Ainakin itse olen sitä mieltä että löysät pois ehdottomasti, mitään järkeä ole hankkia näitä vanhoja romuja mikäli näitä ei kellota.

Valitettavasti jokaisella koneella ei voi kellottaa. Aika paljon on jotain markettikoneita, vanhoja toimistokoneita ja muita, joiden kanssa kellottaminen on mahdotonta. Varsinkin 200-300e hintaluokassa on järkevää ostaa joku vanha toimistopönttö, jossa on melko uusi prossu, SSD ja joku vähävirtainen näyttis, esim. 1050ti.

Ja tuollaiset koneet on aika pitkälti sitä "SER-jätettä".
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Valitettavasti jokaisella koneella ei voi kellottaa. Aika paljon on jotain markettikoneita, vanhoja toimistokoneita ja muita, joiden kanssa kellottaminen on mahdotonta. Varsinkin 200-300e hintaluokassa on järkevää ostaa joku vanha toimistopönttö, jossa on melko uusi prossu, SSD ja joku vähävirtainen näyttis, esim. 1050ti.

Ja tuollaiset koneet on aika pitkälti sitä "SER-jätettä".
Noissa toimistokoneissa ym. vastaavissa on monesti oijottu virransyötössä niin paljon että useasti ne prossut eivät edes vakiona rullaa silleen kuin pitäisivät. Myöskin harvemmin edes muistejen nopeuksia voi muuttaa, joten itse en edes harkitsisi semmoista mihinkään budjetti pelikoneen alustaksi.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
822
Noissa toimistokoneissa ym. vastaavissa on monesti oijottu virransyötössä niin paljon että useasti ne prossut eivät edes vakiona rullaa silleen kuin pitäisivät. Myöskin harvemmin edes muistejen nopeuksia voi muuttaa, joten itse en edes harkitsisi semmoista mihinkään budjetti pelikoneen alustaksi.
Et varmaan sinä, mutta joku asiasta tietämätön joka ostaa Torista käytettynä jonkun edullisen serrikoneen, jolla pääsee pelaamaan vaikka fortniteä ja csgo. Niitä on ja paljon, me "oikeat" tietokoneharrastajat ollaan kuitenkin vähemmistö (veikkaisin). Suurin osa vain ostaa koneen sitä varten, että sillä pelataan.
 

DjSunki

S Y N T H W A V E
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 156
Hyvin toimistoserrillä rullaa. Itseltäni löytyy hiukan tuunattu HP ProDesk 600 G2 SFF, jossa spekseinä i7 6700, GTX 1050 Ti, 32GB DDR4 2133MHz sekä 1Tb SSD. Hienosti rullaa kaikki mitä nyt PC:llä pelailen. Toki uusimpia AAA nimikkeitä ei pyöritä, mutta ne pelaan muutenkin konsolipuolella.
 

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 111
Miksi niistä yli pitää edes päästä ?
Mutta jos tarkkoja ollaan niin jos olisin nyt budjetilla konetta rakentamassa niin prossuksi tulisi joku näistä:
Ryzen 5 2600
Ryzen 5 3500X (puhtaaseen peli käyttöön tämä olisi ykkös valinta)
Ryzen 7 1700
tai Ryzen 7 2700
Kun vanhoissa Inteleissä ei vaan ole mitään järkeä enää. Kun Core i7 malleista pyydetään vieläkin aivan liikaa ja taas Core i5 mallit eivät tarjoa sulavaa pelikokemusta kun säikeitä on liian vähän.
Nuo prossut kumminkin maksaa käytettynä noin 100e
Lisäksi emot noihin maksaa 50e ->
100e:llä jo saa X370 Crosshair VI Heron käytettynä, jolla kellottaa noita lahjakkaasti.
Sit viel muistit +50 ->

Mikäs tuollaisen budjetti am4 ja tuollaisen Intelin (1150) erot sit on prosenteissa? 1150 setit näyttäisi pyörivän ~100-150e myyntiosastolla.

Alta 300e saa jo LGA 1151 setin, jossa prossuna i7-7700K hyvällä emolla ja muisteilla. Entä tähän verrattuna?

Silti kans suosittelen noita am4 settejä, koska niihin saa myös parempaa prossua myöhemmin.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
516
Tässä olen pitkään suunnitellut retropelikonetta ja alunperin ideani oli tehdä DFI LanParty Socket 939 emosta semmoisen. Mutta tässä tarkemmin kun olen alkanut miettimään että Windows Xp pelejä kyllä pystyy pelaamaan oikein hyvin Windows 10 koneella. Mutta sitten DOS ja Windows 9x pelit eivät toimi (okei DOSboxsilla tomisi DOS pelit) windows 10:lla eikä tosin tuolla socket 939 emollakaan kun siinä on PCIE ei AGP:ta näytönohjaimelle joten Windows 9x ja DOS jutut jäis vaan haaveeksi.
Joten tuossa ostin slot a Athlon 750MHz setin ebaysta kun semmoisesta aikoinaan K6-2 prossun kanssa haaveilin (kuten tupla pena 3 setistä mikä osoittautui aika huonoksi) ja siitä saadaan täydellinen DOS / WIndows 9x retropelikone.
Sitä varten laittelin tilaukseen IDE to CF adapterin eli CF muistikortteja voi käyttää kovalevyinä. Kun olen tubessa nähnyt että tuo on mahtava ratkaisu. Kun voi vaikka yhdelle CF asentaa puhtaan DOSin ja toiselle vaikka Windows 98 SE:n.
Näytönohjaimeksi joku näistä kolmesta: Radeon 8500, Kyro 2 tai Radeon 9800 Pro mutta eikös noilla slot a emoilla ollut joidenkin näytönohjainten kanssa yhteensopivuus ongelmia ?
Vai muistanko aivan väärin ?
Ja äänikortiksi ainakin aluksi SB Live kun semmoinen löytyy hyllystä.

Mutta olikos noiden Slot A emojen kanssa sama juttu kuin socket 462:n että 5 voltin linjassa toimii eikä kuten saman ajan Intelin rauta ja nykyrauta 12 voltilla ?
Eli pitää katsoa joku uusi poweri missä hyvä 5v linja vai ? Entä mikä olisi hyvä ja suht edullinen poweri tuohon hommaan ?

Ja tästä projektista on kyllä tulossa videoita tuben puolelle kunhan kaikki osat olen saanut haalittua kasaan.
Tubesta puheen ollen, aika usein tulee tämmöisiä mahtavia kommetteja:



Tuo oli tullut siihen Peli-PC Xbox Series S:n hinnalla videoon :rolleyes:
Jos on oikein vanhalle agp kortille tarvetta nii löytyy tämmönen ATI Rage XL jonka voin lahjoittaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Nuo prossut kumminkin maksaa käytettynä noin 100e
Lisäksi emot noihin maksaa 50e ->
100e:llä jo saa X370 Crosshair VI Heron käytettynä, jolla kellottaa noita lahjakkaasti.
Sit viel muistit +50 ->

Mikäs tuollaisen budjetti am4 ja tuollaisen Intelin (1150) erot sit on prosenteissa? 1150 setit näyttäisi pyörivän ~100-150e myyntiosastolla.

Alta 300e saa jo LGA 1151 setin, jossa prossuna i7-7700K hyvällä emolla ja muisteilla. Entä tähän verrattuna?

Silti kans suosittelen noita am4 settejä, koska niihin saa myös parempaa prossua myöhemmin.
Vaikea sanoa mistään typeristä prosenteista, mutta 4770K vielä vuos sitten ainakin hakkasi Ryzen 5 2600:n ja Ryzen 7 1700:n pelikäytössä ihan kevyesti. Tosin silloin myös X79 kamat voittivat nuo Ryzenit mutta nyt viimeisen vuoden aikana on jotain tapahtunut kun esim Crysis Remasteredissä jo Athlon 200GE pääsis X79 kamojen rinnalle siinä ja itse Ryzenit menivät menojaan.
Mutta katsotaan nyt kun saan Haswellit testi penkkiin lähikuukausina että vieläkö 4770K hakkaa Ryzenit vai onko jo tippunut niiden tasolle tai peräti alle.
Itse en siksi voi Sandyjä uudempia Inteleitä kenellekkään suositella kun ne on melkein pakko korkata (vasta korkkasin i3-6100:n ja siinä oli kynnellä raaputettavaa se tahna jo siellä sisällä).

7700K:sta ei ole kokemuksia kuin en semmoista omista, mutta aikasta kalliita nuo näyttävät olevan. Että mielummin tuota Zen 2 3500X kuin sitä, vaikka 7700K varmaan on nopeampi ainakin esport peleissä.
Niin ja 3500X:ää ei tarvitse edes kellottaa kun ainakin oma yksilöni meni kaikki 150MHz enemmän kuin mikä oli sen maksimi 6-ytimen turbo boosti.
Eli vakiona turbotti 3.95GHz ja kellotus tulos jäi 4.1GHz:n...
 
Viimeksi muokattu:

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 111
Vaikea sanoa mistään typeristä prosenteista, mutta 4770K vielä vuos sitten ainakin hakkasi Ryzen 5 2600:n ja Ryzen 7 1700:n pelikäytössä ihan kevyesti. Tosin silloin myös X79 kamat voittivat nuo Ryzenit mutta nyt viimeisen vuoden aikana on jotain tapahtunut kun esim Crysis Remasteredissä jo Athlon 200GE pääsis X79 kamojen rinnalle siinä ja itse Ryzenit menivät menojaan.
Mutta katsotaan nyt kun saan Haswellit testi penkkiin lähikuukausina että vieläkö 4770K hakkaa Ryzenit vai onko jo tippunut niiden tasolle tai peräti alle.
Itse en siksi voi Sandyjä uudempia Inteleitä kenellekkään suositella kun ne on melkein pakko korkata (vasta korkkasin i3-6100:n ja siinä oli kynnellä raaputettavaa se tahna jo siellä sisällä).

7700K:sta ei ole kokemuksia kuin en semmoista omista, mutta aikata kalliita nuo näyttävät olevan. Että mielummin tuota Zen 2 3500X kuin sitä, vaikka 7700K varmaan on nopeampi ainakin esport peleissä.
Niin ja 3500X:ää ei tarvitse edes kellottaa kun ainakin oma yksilöni meni kaikki 150MHz enemmän kuin mikä oli sen maksimi 6-ytimen turbo boosti.
Eli vakiona turbotti 3.95GHz ja kellotus tulos jäi 4.1GHz:n...
Mut jotenkin jos ei kellota, nii järkevämpi ottaa am4 setti. Tosiaan myöhemmin saa sit prossua päivitettyä vielä "pitkään".
Jos siis sattuu löytää ja ottamaan 400-sarjalaisen emon, nii siihen sit vuosien päästä 5000 -sarjalainen kiinni ja taas saa enemmän irti koneesta.
Kun esim tuohon 7700k prossun tilalle et saa parempaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Mut jotenkin jos ei kellota, nii järkevämpi ottaa am4 setti. Tosiaan myöhemmin saa sit prossua päivitettyä vielä "pitkään".
Jos siis sattuu löytää ja ottamaan 400-sarjalaisen emon, nii siihen sit vuosien päästä 5000 -sarjalainen kiinni ja taas saa enemmän irti koneesta.
Kun esim tuohon 7700k prossun tilalle et saa parempaa.
Jos tarkkoja ollaan niin 7700K tilalle saa 6c/12t ja 8c/16t kellotettavia mobiili prossuja joista tässä aikaisemmin jo keskusteltiinkin. Mutta ne tarvisevat pientä kikkailua varsinkin Asuksen ja Asrockin emoilla = bios piiri irti emolta ja ohjelmointi laitteella modattu bios sisään.
Tommonen 6c/12t kivi maksaa 108€ ja 8c/16t kivi 167€ eli ainakin teoriassa hyviä päivityksiä Z170 ja Z270 emojen omistajille.

Itse tässä odottelen sitä ohjelmointi aparaattia että pääsee ajamaan modatun biosin Asuksen Maximus VIII Heroon että pääsis tätä 6c/12t kiveä sillä ajamaan:
IMG_20201219_170453.jpgIMG_20201219_170459.jpg

Mutta joo helpommalla pääsee AM4 alustan kanssa ja ihan 300-sarjankin emoihin saa 3950X:n kiinni mikä varmaan riittää vielä pitkälle tulevaisuuteen ja juuri että 400-sarjan emoille sitten 5000-sarjan Ryzeneita.
Itse vasta päivitin "huvikseen" Ryzen 7 1700:sta Ryzen 7 2700:n ja eroa samoilla 4.0GHz kelloilla ei huomaa yhtään missään (virrankulutuksessa 10W ero). Että katellaan 3900X tai 3950X:ää sitten kun niiden hinnat ovat siellä 100€ tuntumassa.
Mutta jos tekee video hommia tai muuta mikä hyötyy paljon säikeistä niin 90€ maksava Ryzen 7 1700 on siihen kyllä mahtava budjetti ratkaisu.
 

kobedih

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 111
Toi mobiili prossu kiinnostaa, mutta tosiaan sellaista ei ns. tavallisille pulliaisella mitenkään pysty suosittelee.

Odotan kyllä testejä on innolla.
 
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
8
Tai sitten ainoa, jota kiinnostaa 10€ prosessorit, joita nuo DDR3-aikaiset 4c/4t käytännössä on. Single thread perf on kuitenkin suoraan sidoksissa kelloihin..

Kun alle satasella saa tuliterän 4c/8t kaupasta, niin sitä huonompiin vehkeisiin ei välttämättä kannata tuhlata aikaansa. Tai no, ketjun perustaja uhraa, mutta itse olen siirtynyt jo eteenpäin. Lisäksi Haswelleihin asti Intelillä sama toimi Xeoneina, jotka olivat ~200€, kerroinlukittuja ja täysin i7:n tasolla. Nyt ne on 30-50€, niin tuollaisia kerroinlukittuja i5:ia ostaa lähinnä pakettikonemiehet, joihin ei emolevyn bios parempaa suo.
Mutta silloin kun löytyy jo valmiiksi sitä DDR3 muistia ja emolevy, ja rahaa ei omasta taloudesta riippuen olisi varaa laittaa ns. "turhuuksiin". Jos satasen pintaan saa kaupasta sen paskimman nykyprossun, niin sen kaveriksi pitäisi silti hommata ne DDR4 muistit ja emolevy. Puhutaan jo 2-300e summasta. Ja sillä saisi sitä uudenpolven paskinta paskaa.

Eihän noilla kiinakartellien pitämillä ebay hinnoilla DDR3 -konetta ole tietenkään kauheasti järkeä kasata, jos kaiken joutuu ostamaan sieltä.

No DDR4 muutenkin on niin turhaa paskaa sekin, että itse odotan suosiolla vuoden pari ja hyppään tähän DDR5, joka oikeasti tuo muisteihin nopeuseroa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Mutta silloin kun löytyy jo valmiiksi sitä DDR3 muistia ja emolevy, ja rahaa ei omasta taloudesta riippuen olisi varaa laittaa ns. "turhuuksiin". Jos satasen pintaan saa kaupasta sen paskimman nykyprossun, niin sen kaveriksi pitäisi silti hommata ne DDR4 muistit ja emolevy. Puhutaan jo 2-300e summasta. Ja sillä saisi sitä uudenpolven paskinta paskaa.

Eihän noilla kiinakartellien pitämillä ebay hinnoilla DDR3 -konetta ole tietenkään kauheasti järkeä kasata, jos kaiken joutuu ostamaan sieltä.

No DDR4 muutenkin on niin turhaa paskaa sekin, että itse odotan suosiolla vuoden pari ja hyppään tähän DDR5, joka oikeasti tuo muisteihin nopeuseroa.

Huoh. Jos on valmiiksi emolevy, sille saa parempia kuin 4c/4t, jos vaikka aloittaisit lukemalla uudestaan edellisen vastaukseni toisen kappaleen. En pureksi näitä asioita sinulle enempää.

Ja sitten sillä satasella saa semmoisen 4c/8t, joka ei ole ollenkaan uuden sukupolven paskinta paskaa, vaan ihan verrainnoillinen vaikka i7-6700K:hon, jota ei kelloteta. Saa sieltä viidelläkympilläkin prosessorin, mutta kaikki ei käytä noita kaksiytimisiä ja niiden ostaminen uutena on vähän tyhmää. Tai no, jos riittää, niin siitä vaan. Ei saa IMHO vastinetta rahoilleen.

Ja voisit vähän enemmän taas panostaa niiden videoiden katseluun tai tekstilukemiseen (tai luentunymmärtämiseen) ennenkuin kommentoit. Jos se emolevy+cpu+4x4GB on luokkaa 73€-100€ koko setti, niin tämä on mielestäsi taas liikaa? Ja löydän sinulle semmoisen keskustellun Intelin 4-ytimen kympillä, jos pistät sen kympin etukäteen minulle ja et tule saamaan sitä takaisin. En vaan jaksa puolestasi etsiä ilmaiseksi, kun itse et edes vaivaudu lukemaan linkittämääsi kommenttia kunnolla.

Teikälle kyllä kaikki on paskaa, minulle vaan kerroinlukitut 4-ytimet :)

edit: jahas, siellä on AM3 käytössä ja nyt ei ole jaksettu lukea koko keskustelua tai edes yhtä sivua, niin tältä pohjalta ei olisi pitänyt edes vaivautua vastaamaan.. Alunperin kyse oli edelleen Intelin kerroinlukituista i5 -neliytimistä. Nyt vaan sotkit pakkaa, etkä kontribuoinut oikeastaan mitään.

edit2: jahas, pitää taas siistiä roska pois keskuteluista ignorella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.06.2020
Viestejä
8
Huoh. Jos on valmiiksi emolevy, sille saa parempia kuin 4c/4t, jos vaikka aloittaisit lukemalla uudestaan edellisen vastaukseni toisen kappaleen. En pureksi näitä asioita sinulle enempää.

Ja sitten sillä satasella saa semmoisen 4c/8t, joka ei ole ollenkaan uuden sukupolven paskinta paskaa, vaan ihan verrainnoillinen vaikka i7-6700K:hon, jota ei kelloteta. Saa sieltä viidelläkympilläkin prosessorin, mutta kaikki ei käytä noita kaksiytimisiä ja niiden ostaminen uutena on vähän tyhmää. Tai no, jos riittää, niin siitä vaan. Ei saa IMHO vastinetta rahoilleen.

Ja voisit vähän enemmän taas panostaa niiden videoiden katseluun tai tekstilukemiseen (tai luentunymmärtämiseen) ennenkuin kommentoit. Jos se emolevy+cpu+4x4GB on luokkaa 73€-100€ koko setti, niin tämä on mielestäsi taas liikaa? Ja löydän sinulle semmoisen keskustellun Intelin 4-ytimen kympillä, jos pistät sen kympin etukäteen minulle ja et tule saamaan sitä takaisin. En vaan jaksa puolestasi etsiä ilmaiseksi, kun itse et edes vaivaudu lukemaan linkittämääsi kommenttia kunnolla.

Teikälle kyllä kaikki on paskaa, minulle vaan kerroinlukitut 4-ytimet :)
Mitä helvettiä kiukuttelet?

edit: jahas, siellä on AM3 käytössä ja nyt ei ole jaksettu lukea koko keskustelua tai edes yhtä sivua, niin tältä pohjalta ei olisi pitänyt edes vaivautua vastaamaan.. Alunperin kyse oli edelleen Intelin kerroinlukituista i5 -neliytimistä. Nyt vaan sotkit pakkaa, etkä kontribuoinut oikeastaan mitään.
Jooh. Juuh.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
60
Ja jos kiinnostaa enemmin kirjoitettu versio eikä video. Niin tässä linkki siihen: Saako uuden Xbox Series S konsolin hinnalla Peli-PC:n ?
Kiitoksia tekstimuotoisestakin artikkelista. Aina ei jaksa/pysty katsomaan videota, ja muutenkin tuollaista artikkelia voi pureskella vähän enemmän ja helpommin.

Kun tilailet ilmeisesti kohtalaisesti tavaraa Kiinasta, niin kuinka usein olet tullannut tuotteet ja maksanut alvit tilauksistasi? Ainahan ne eivät "jää tullin haaviin", mutta jos jää, niin tuolle esimerkkisatsillesi (n. 255€) tulisi alvia noin 61 euroa ja sen hinta nousisi 316 euroon. Tähän päälle esimerkkisi mukaisesti Jimssin kotelo ja virtalähde, niin kokonaishinta olisi noin 394 euroa. Tämä jättäisi pelivaraa puhtaaseen "Suomikoneeseen" vielä noin 60€. Ei sillä varmaan kovin huikeaa parannusta saisi, mutta jotain kuitenkin. Käytettyjen myyntipalstoilta sitten jo hiukan enemmänkin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Kiitoksia tekstimuotoisestakin artikkelista. Aina ei jaksa/pysty katsomaan videota, ja muutenkin tuollaista artikkelia voi pureskella vähän enemmän ja helpommin.

Kun tilailet ilmeisesti kohtalaisesti tavaraa Kiinasta, niin kuinka usein olet tullannut tuotteet ja maksanut alvit tilauksistasi? Ainahan ne eivät "jää tullin haaviin", mutta jos jää, niin tuolle esimerkkisatsillesi (n. 255€) tulisi alvia noin 61 euroa ja sen hinta nousisi 316 euroon. Tähän päälle esimerkkisi mukaisesti Jimssin kotelo ja virtalähde, niin kokonaishinta olisi noin 394 euroa. Tämä jättäisi pelivaraa puhtaaseen "Suomikoneeseen" vielä noin 60€. Ei sillä varmaan kovin huikeaa parannusta saisi, mutta jotain kuitenkin. Käytettyjen myyntipalstoilta sitten jo hiukan enemmänkin.
Suurinpiirtein yksi 20:stä jää tulliin ja ihan ramdomilla minkä hintaisesta tuotteesta on kyse. Kerrankin yli 100€ tuote (tai olla emo) tuli tullin läpi ja samaan aikaan yks alta 20€ tuote jäi tulliin.

Nytkin kaikki viimeksi tilaamani prossut tuli läpi ilman ongelmia:
-108€ Intelin 9th Gen 6c/12t modattu mobiili prossu.
-108€ Ryzen 5 3500X
-118€ Ryzen 7 2700

Mutta kaksi uutta mikkiäni jäi tulliin joiden arvot oli 18€ ja 33€.
Eli ihan turha pelätä tulli hommia kun se tullaaminenkin on niin pirun helppo tullin sivuilla.
Ennen kun piti mennä ihan tullin toimipisteessä käymään, niin silloin se oli vähän eri juttu.

Mutta sillä 60€:lla ois saanut "suomi" koneeseen Ryzen 3 3200G:n eli aika paljon lisää potkua. Mutta nuo ovat olleet kokoajan loppuun myytyjä mitä olen välillä jimmsin sivuilta vilkuillut.

Ja videoilla ja tekstissä kerroin hyvin selvästi mitä itse katsoisin jos budjetti konetta olisin kasaamassa.
Nämä kaksi nyt tein tälleen niiden kaiken maailman valittajien takia, että osat pitää saada suoraan verkkokaupasta.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
516



Menneitä muistellessa tuli mielenkiinnosta tsekattua onko joku testaillut tuota kiveä (E2160) nykypäivänä ja löytyihän sieltä testiä.

E2160 & GTX 1080 :D
 
Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
238
Mistä tilasit?
Alista. Luulin jopa tilanneeni samasta kaupasta kuin Zetteri, mut olikin kopioinut kuvat ja muut sieltä. Nyt tää huijarikauppa on poistettu ja Ali palauttelee rahoja.

Hienoo kun huomenna tulee muut osat postissa (suomesta) ja uutta prossaa saa ootella taas 1-2kk. Ellei sitten Suomesta osta jotain 2-3 kertasella hinnalla :mad:

Ellei @Zetteri suostuis myymään mulle tota koekappaletta? ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Alista. Luulin jopa tilanneeni samasta kaupasta kuin Zetteri, mut olikin kopioinut kuvat ja muut sieltä. Nyt tää huijarikauppa on poistettu ja Ali palauttelee rahoja.

Hienoo kun huomenna tulee muut osat postissa (suomesta) ja uutta prossaa saa ootella taas 1-2kk. Ellei sitten Suomesta osta jotain 2-3 kertasella hinnalla :mad:

Ellei @Zetteri suostuis myymään mulle tota koekappaletta? ;)
Ei tuo nyt niiiiiiiin kallis olisi Suomesta:

Tämä ei kyllä välttämättä ole SER:iä vielä, mutta ehkä vielä myöhemmin tänä vuonna ;)
 
Liittynyt
06.12.2020
Viestejä
238
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 389
Viestejä
4 159 492
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom