Kuinka SER-jäte prossuilla pärjää nykyään ?

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Tässä on tullut kahden viikon lakko käytettyä hyödyksi eli tullut videoita tehtyä oikein urakalla :)

Tällä hetkellä testi penkissä on tämä (vakaus testit vielä meneillään):

kellotus.png

Ja BitTuben puolella julkaisin Budjetti X79 pelikone videon ja KYLLÄ mukana on se etupaneelin repäisy ;)

Sitten noin neljässä tunnissa kyhäsin pikatestin Geforce Now:sta jos se kiinnostaa:


Tuo on ensimmäinen tuommoinen videoni ja sen kyllä sitten huomaa... yllättävän vaikeaa muuten tehdä erityyppinen video yks kaks mihin on tottunut.
Ja normaalisti testeineen minulle menee yhteen videoon aikaa kolmesta neljään päivään. Että tuo tuli joo tehtyä ehkä turhankin nopeasti.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
1 553
Oikeastaan, voisi olla myös mielenkiintoista / hyvä mainita näillä videoilla (ainakin osalla) että "piti myös testata tätä ja tällä mutta päästi toimintasavut pihalle". Koska varmaan aika monelle "ei tullut mieleen" että jos ostaa alle 100€ vermeet 5-10v vanhoina voi hyvinkin jo testatessa tulla toimintasavut pihalle.

En väitä että normaali yksilö joka katsoo youtube videon olisi tyhmä mutta moni tuntuu elävän olettamuksella "jos näen tämän youtubessa se toimii jokaisella ihmisellä tai ainakin minulla".

Mahdollisesti jopa video "kootut mokat & hajoamiset" tms. voisi saada hyvinkin katsojia. Jos siis on videota siitä miten laitteet hajoavat tai kestää sen että ihmiset naureskelevat kun sanat menevät toisella kotimaisella solmuun ja ruuvari tippuu näpeistä. Ihmiset jaksavat katsoa jopa videoita miten eräs tietty suomalainen somevaikuttaja kalsareillaan avaa olutpullon, juo sitä ja kertoo mielipiteensä joten :D
Eikös suomalaisen toinen ns: kotimainen kieli ole ruåtsi?

Toisaalta ennemmin itsekkin laskisin englannin merkittävämmäksi kieleksi Suomessa kuin ruattin:cigar2:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Tulee sitten se Jonsbon C2:n rakentamani LGA1155 kone takaisin :(
Toimi melkein 2kk hienosti ja nyt aloitti ihme sammuilut kesken pelin. Yritimme kaikkia säätöjä ratukkaan, jolla vika hetkeksi jopa häviskin mutta palasi taas.

Että empä voi muuta kuin palauttaa rahat ja ottaa kone takaisin tutkittavaksi/korjattavaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Tulee sitten se Jonsbon C2:n rakentamani LGA1155 kone takaisin :(
Toimi melkein 2kk hienosti ja nyt aloitti ihme sammuilut kesken pelin. Yritimme kaikkia säätöjä ratukkaan, jolla vika hetkeksi jopa häviskin mutta palasi taas.

Että empä voi muuta kuin palauttaa rahat ja ottaa kone takaisin tutkittavaksi/korjattavaksi.
Minua kiinnostaa kyllä selvittelyn tulokset. On sukulaisilla vielä 3x LGA1155-systeemiä käytössä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Minua kiinnostaa kyllä selvittelyn tulokset. On sukulaisilla vielä 3x LGA1155-systeemiä käytössä.
Ajattelin jos vaikka livenä tuota sitten testailis Twitchissä.
Semmoinen kutina että ongelma on taas emossa kun oli aikaisemminkin.
Kun kerran kone yks kaks sammuu ja kuitenkin GPU:n ja CPU:n lämmöt ovat OK.

Voipi olla että joutuu tuohon hommaamaan semmoisen pienen kiina x79 emon ja tökätä siihen vaikka 2620 v2:n.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Ajattelin jos vaikka livenä tuota sitten testailis Twitchissä.
Semmoinen kutina että ongelma on taas emossa kun oli aikaisemminkin.
Kun kerran kone yks kaks sammuu ja kuitenkin GPU:n ja CPU:n lämmöt ovat OK.

Voipi olla että joutuu tuohon hommaamaan semmoisen pienen kiina x79 emon ja tökätä siihen vaikka 2620 v2:n.
B75 Huanan/Huananzhi olen ostanut yhdelle prosessorille korvaajaksi. Toimi hyvin, virransyöttö kyllä heppoinen. Ei ole K-mallia siinä koneessa kiinni. B75-emot näyttäisi olevan järjestään parempia kuin H61. Halvimmilla ei kai boostaa täysille kellloille. Tällä näytti toimivan kaikki.

Siellä joku uusi budjettiemolevy, joka on alle 50€ posteineen. Nyt en etsi halvinta, mutta tämä:

USB2 ja ei tue M.2 , mutta hinta on pieni ja voisi sopia koteloon. Ei ole kokemusta tästä emolevystä.

--

Nyt eilen ostin 2x 2650v2 ja saatan ostaa niille dual cpu emolevyn. Koko projektissa ei ole hirveästi järkeä, niin katsotaan, miten löydän sille budjettia. Alustavasti kuitenkin tapahtuu, ja odottelen seuraavia tarjouksia (AE:n 10v-päivät??) ennenkuin tilailen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
B75 Huanan/Huananzhi olen ostanut yhdelle prosessorille korvaajaksi. Toimi hyvin, virransyöttö kyllä heppoinen. Ei ole K-mallia siinä koneessa kiinni. B75-emot näyttäisi olevan järjestään parempia kuin H61. Halvimmilla ei kai boostaa täysille kellloille. Tällä näytti toimivan kaikki.

Siellä joku uusi budjettiemolevy, joka on alle 50€ posteineen. Nyt en etsi halvinta, mutta tämä:

USB2 ja ei tue M.2 , mutta hinta on pieni ja voisi sopia koteloon. Ei ole kokemusta tästä emolevystä.

--

Nyt eilen ostin 2x 2650v2 ja saatan ostaa niille dual cpu emolevyn. Koko projektissa ei ole hirveästi järkeä, niin katsotaan, miten löydän sille budjettia. Alustavasti kuitenkin tapahtuu, ja odottelen seuraavia tarjouksia (AE:n 10v-päivät??) ennenkuin tilailen.
Juu tuon pitäis juuri mahtua.
Mutta tässä jo harkitsin että romutanko vaan koko koneen, ettei tule vastoinkäymisiä vieläkin enemmän.
Kun Nanon voisin laittaa takaisin rouvan/pojan koneeseen RX 570:n tilalle.
Powerin ja SSD saisin menemään tulevaan AM3 koneeseen (Crosshair V Formula + FX-8320 + GTX 970).
Sitten tarvis vaan cooleri ja kotelo tuohon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Juu tuon pitäis juuri mahtua.
Mutta tässä jo harkitsin että romutanko vaan koko koneen, ettei tule vastoinkäymisiä vieläkin enemmän.
Kun Nanon voisin laittaa takaisin rouvan/pojan koneeseen RX 570:n tilalle.
Powerin ja SSD saisin menemään tulevaan AM3 koneeseen (Crosshair V Formula + FX-8320 + GTX 970).
Sitten tarvis vaan cooleri ja kotelo tuohon.
Olisi vuodenvaihteessa kelvannut tuo kotelo, kun olisi ollut muut osat siihen. Nyt ei ole enää emolevyä ja poweri on vaihtunut isompikokoiseen.. Jos olisit Helsingissä, niin kyllä vaihtokaupat onnistuisi, esim. tuohon tarvitseemaasi jäähyyn.

Jos tuo riittää, niin AM3-jäähy olisi tarjouksessa:
FX-8xxx:t on kyllä kiukaita..

Cooler Master lisää kaikkiin koteloihinsa ARGB:n, mutta niitä ei ole vielä Suomessa myynnissä. Silverstonen uudet CES-kotelot on suurimmaksi osaksi:
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Olisi vuodenvaihteessa kelvannut tuo kotelo, kun olisi ollut muut osat siihen. Nyt ei ole enää emolevyä ja poweri on vaihtunut isompikokoiseen.. Jos olisit Helsingissä, niin kyllä vaihtokaupat onnistuisi, esim. tuohon tarvitseemaasi jäähyyn.

Jos tuo riittää, niin AM3-jäähy olisi tarjouksessa:
FX-8xxx:t on kyllä kiukaita..

Cooler Master lisää kaikkiin koteloihinsa ARGB:n, mutta niitä ei ole vielä Suomessa myynnissä. Silverstonen uudet CES-kotelot on suurimmaksi osaksi:
Ai FX:t ovat kiukaita ?
Kyllä Intelin kamat käyvän PALJON kuumenpina.
Varsinkin nuo Intelin LGA2011 ja LGA1366 kamat syövät enemmän virtaakin... toki ovat aivan eri nopeus luokassakin.

Ja onhan noilla ihan eri maksimi lämpö rajatkin eli:
Inteleillä ollut jo ikuisuuden: 100C
FX:llä 75C
Phenom 2:lla 65C

Tuosta jäähystä että aika hyvä tarjous, mutta saa nyt olla. Kun eka pitäis keksiä mistä sais rahaa koneen takaisin maksuun. Kun pari viikkoa lakossa teki aika hallaan pankkitililin saldolle.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
^^ myyt vanhoja pois. Esimerkiksi mulle kelpaisi muuan 2011 kannan prosessori. :whistling:
Eli myisin prossut pois ja kohta ostaisin ne takaisin?
Eihän siinä ole mitään järkeä.

Ja ylimääräistä rautaa olen myynyt näiden kone projektien muodossa ja en nyt odottanut saavani tuota konetta takaisin.
Kun minulla ei ollut sen kanssa ongelmia ja uudella omistajalla se toimi joulukuun lopulta tähän päivään.
Että perjaatteessa voisin olla mulkku jättää asian sikseen, mutta en halua olla semmoinen henkilö.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Käytetty nyt on aina käytetty ja kaksi kuukautta on jo, varsinkin yksityishenkilöiden välillä, varsin antelias takuuaika. Ite näitä käytettyjä myydessä oon sanonu että jos jotain ongelmaa tulee niin saa toki soitella, pyrin korjaamaan jos korjattavissa on, kama on käytettyä ja lähtökohtaisesti toimivaa mutta sen kummempaa takuuta en näille anna. Varmaan sadasta koneesta kaksi on soitellut perään, toinen oli kuljetuksen aikana liikahtanut näytönohjain mutta toisesta oli takuunalainen SSD porsinut, vaihdoin sen uuteen ja vein vanhan takuuseen. Ei tulis mieleenkään hyvittää koko konetta jos joku nyt tois koneen takaisin ja siinä jotain rikki ois.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Käytetty nyt on aina käytetty ja kaksi kuukautta on jo, varsinkin yksityishenkilöiden välillä, varsin antelias takuuaika. Ite näitä käytettyjä myydessä oon sanonu että jos jotain ongelmaa tulee niin saa toki soitella, pyrin korjaamaan jos korjattavissa on, kama on käytettyä ja lähtökohtaisesti toimivaa mutta sen kummempaa takuuta en näille anna. Varmaan sadasta koneesta kaksi on soitellut perään, toinen oli kuljetuksen aikana liikahtanut näytönohjain mutta toisesta oli takuunalainen SSD porsinut, vaihdoin sen uuteen ja vein vanhan takuuseen. Ei tulis mieleenkään hyvittää koko konetta jos joku nyt tois koneen takaisin ja siinä jotain rikki ois.
No joo. Yritän saada sen tutkittavaksi, silleen että voin maksaa postit. Ettei vaan yritä kusettaa ja katsotaan onko se oikeasti rikki. Jos ei suostu niin... hiljaista pitelee.

EDIT: Enkä ajatellut juttua kauhean tarkkaan alunperin kun kaupanpurkuja pyyteli kun itse olin ollut siinä kohtaa kaksi päivää 39C kuumeessa.

Onneksi tuo parempi puoliskoni (eli siis vaimo ) takoi järkeä nuppiini juuri että käytetty - > se toimi yli kuukauden - > en ole yritys = ei velvoitteita.

Olen vissiin vaan liian kiltti/rehellinen, mutta otan sen kyllä remonttiin jos siis saan sen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Ai niin uutta videota löytyis:



Että hyvä prossu ois edelleen jollei yhä useampi peli nykyään tarvisi SSE4:sta.

Tosin tuohon on kuulemma kiertotie. Eli Intelin sivuilta pitäis löytyä joku käskylaajennus emulaattori.
Jolla pystyy ajamaan ohjelmia/pelejä jotka käyttävät esim sse4 ja jopa avx niillä prossuilla joissa ei tuota tukea ole.

Itse löysin kasan juttua siitä Intelin sivuilta, mutta en itse emulaattoria.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Juu toki itselläkin se mentaliteetti että tsekkaan mikä vikana jos useammankin kuukauden päästä reklamaatio tulee ja jos pienellä vaivalla kuntoon saa niin mikä jottei, mutta esim emon paskoontuminen alkaa olla sen kaliiberin vika että nostan kädet pystyyn ja esitän valittelut, jos nyt ei ihan helvetin enkeli ole ostajana. Voihan noita omia myymiäni koneita olla hajonnut vaikka huru mykke mutta ehkä ostajat ovat hyväksyneet kohtalonsa käytettyä tavaraa yksityiseltä ostaessa. Jänniä ja opettavaisia näiden SER-kohteiden vianselvittelyt joka tapauksessa yleensä ovat :)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Juu toki itselläkin se mentaliteetti että tsekkaan mikä vikana jos useammankin kuukauden päästä reklamaatio tulee ja jos pienellä vaivalla kuntoon saa niin mikä jottei, mutta esim emon paskoontuminen alkaa olla sen kaliiberin vika että nostan kädet pystyyn ja esitän valittelut, jos nyt ei ihan helvetin enkeli ole ostajana. Voihan noita omia myymiäni koneita olla hajonnut vaikka huru mykke mutta ehkä ostajat ovat hyväksyneet kohtalonsa käytettyä tavaraa yksityiseltä ostaessa. Jänniä ja opettavaisia näiden SER-kohteiden vianselvittelyt joka tapauksessa yleensä ovat :)
Tässä minua ihmetyttää se kun ajoi ainakin omien sanojensa mukaan Prime95:sta ja Superpositionioni ohjeitteni mukaan eikä ollut ongelmia.
Mutta aina Overwatchissa 1 - 2 matsin jälkeen kone sammui.

Harmi kun tämän myin toiselle puolelle suomea niin en itse suoraan pääse sitä tutkimaan. Muut olen aina myynyt tähän lähialueelle (40km säteellä)
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
Jos pystyisi testaamaan useammalla (mitä useammalla, sen parempi) pelillä niin voisi yrittää eristää ongelmaa. Yksinkertaisimmillaan Overwatch-asennus vaan on korruptoitunut syystä X ja se aiheuttaa nuo ongelmat. Itselle muistuu mieleen kun 7700K-kokoonpanon kanssa oli mystinen ongelma; kaikki Prime95, IBT yms. raskaan sarjan testit oli vakaita, samoin kaikki muut pelit mutta League of Legends kyykkäsi toisinaan. Voltteja piti lisätä 0,01V joka lopetti tuon ongelman.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Laittakaa lisää LLC:tä, jos rasituksessa kyykkää.
Tai sitten alikellottaa prosessoria. Se on vaan aina ikävää, kun ei saa edes peruskelloja irti..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Tuo ongelma on nyt ratkaistu isolla kasalla tekstareita.

Syykin ongelmaan selvisi heti kun kysyin että kun se "sammuu" niin:
1. Jääkö tuulettimet pyörimään (AMD ajuri juttu)
2. Häviääkö kaikki virrat, eikä kone starttaa pariin minuuttiin (tämän tekee jos emon VRM:t ylikuumenee)

Vastaus oli 1. Ja se oli päivittänyt siihen paskimmat mahdolliset ajurit, eli 19.12.1:t.
No neuvoin DDU:n ja sen käytön ja annoin linkit mistä saa ainakin omassa käytössäni hyvin toimineet 19.5.2 ja 19.11.1.
Eli tämä ongelma on loppuun käsitelty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Tuossa ois nyt ajettu kaikki paitsi Apex Legends (lataa juuri siihen jotain päivitystä) tällä FX-8120:llä, joten onko Bulldozer ansainnut haukkunsa ?
No eipä oikeastaan kun kaikki pelit toimivat oikein komeasti, mitä nyt RDR2:ssa tuli pieni nykäisy.

Mutta huvittavaa oli että monessa pelissä tämä on aivan tasoissa Phenom 2 X6 1090T:n kanssa joka siis oli "vain" 3.9GHz kelloilla. Tosin sitten löytyi pelejä joissa FX meni menojaan Phenomiin verrattuna.... myös virrankulutuksessa jossa FX-8120 on tasoissa Xeon X5675:n kanssa eli virtaa imi kivat 320W.

FX-8120.png
FX-8120 RAM.png


Ja tuossa sitten huvikseen testasin kuinka tämä suoriutuu MechWarrior 5:sta ja hyvinhän se rullaa maksimi detaileilla.



Muuten AMD vs Nvidia väittely ketjussa joku Nvidia fan boy intti että AMD:llä on tuossa MechWarrior 5:ssa isoja suorituskyky ongelmia jos käyttää zoomia pelissä. Itse en huomannut mitään ongelmaa vaikka menen testi penkissä vieläkin 19.5.2 ajureilla, eikä millään MechWarrior 5 optimoiduilla.

Niin ja olen manannut täälläkin jo monta kertaa hidasta 4G nettiäni, niin eilen löyty postilaatikosta DNA:n kirje... Jossa tarjotaan valokuitu liittymää 450€:lla :)
Tietenkin piti heti laittaa DNA:lle viestiä että kyllä kiitos tänne tuommoinen :)

EDIT: Vähän meinaa hyytyä FX Mechwarrior 5:ssa kun ruudulla alkaa olemaan paljon mechejä:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Mjaa, toisaalta taas kun noilla nykyisin ehkä tekeekin jotain, niin itse alusta on jo pahasti vanhentunut. PCIe 2.0, DDR3, ei M.2:aa...
No eikös ne kaikki SERit ole jo vanhentuneita ?
Eikä nyt PCIe 2.0 ole mikään ongelma vielä, saatika DDR3:t ja NVme SSD:t taas ovat mitä ovat.

Kun eipä niiden suuresta nopeudesta ole normaalissa käytössä ole mitään hyötyä verrattuna normi SATA3 SSD:n.
Hyötyä olisi sitten vasta jos omistais 10gigabitin kotiverkon ja että NASissa myös asemat olisivat NVme SSD:tä.

Muuten huvittaa kun Youtubessa tulee aina näitä juttuja: Että tee se ja se niin saat lisää tilaajia. Ööö ihanko enää asia kiinnostais pätkän vertaa.
Nytkin yksi intti että pitäis tehdä myös vakiona testit eikä kellotettuna, minä vaan että ei kiinnosta kun ovat niin tylsiä tehdä.
Mutta pitäis kuulemma ajatella muita ja eikä siihen kauvaa menis aikaa.... Eipä vissiin :rofl:

Ihmisillä ei ole hajuakaa kuinka kauvan tommosen testi videon tekemiseen kuluu aikaa, että en todellakaan ala kallista aikaani tuhlaamaan johonkin stock kello testeihin.
Kun ensinnäkään se ei kiinnosta minua, joten silloin en myöskään käytä aikaani niihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
No eikös ne kaikki SERit ole jo vanhentuneita ?
Eikä nyt PCIe 2.0 ole mikään ongelma vielä, saatika DDR3:t ja NVme SSD:t taas ovat mitä ovat.

Kun eipä niiden suuresta nopeudesta ole normaalissa käytössä ole mitään hyötyä verrattuna normi SATA3 SSD:n.
Hyötyä olisi sitten vasta jos omistais 10gigabitin kotiverkon ja että NASissa myös asemat olisivat NVme SSD:tä.

Muuten huvittaa kun Youtubessa tulee aina näitä juttuja: Että tee se ja se niin saat lisää tilaajia. Ööö ihanko enää asia kiinnostais pätkän vertaa.
Nytkin yksi intti että pitäis tehdä myös vakiona testit eikä kellotettuna, minä vaan että ei kiinnosta kun ovat niin tylsiä tehdä.
Mutta pitäis kuulemma ajatella muita ja eikä siihen kauvaa menis aikaa.... Eipä vissiin :rofl:

Ihmisillä ei ole hajuakaa kuinka kauvan tommosen testi videon tekemiseen kuluu aikaa, että en todellakaan ala kallista aikaani tuhlaamaan johonkin stock kello testeihin.
Kun ensinnäkään se ei kiinnosta minua, joten silloin en myöskään käytä aikaani niihin.
PCIe 2.0 ei ole ongelma, harvalla on näytönohjainta nytkään, jossa se on ongelma. Esimerkiksi mikään GTX -sarja ei kärsi sen kanssa, ei GTX 1080 , eikä GTX 1660 Ti. Jossain laskennassa se voi tulla vastaan, mutta ei peleissä. Ja mun SER:eissä on M.2-asema.. SATA3-liittimiä kyllä kaipaisin lisää. Tilasin kortin Aliexpressistä, katsotaan, miltä sen kanssa näyttää.

Stock-kellotestit kiinnostaisi minuakin, mutta älä vie iloa harrastuksesta, ja tee niinkuin muut käskee. Jokainen harrastaa omalla tavallaan. Jos breakkaat ja saat miljoona tilaajaa, sitten voi alkaa kuuntelemaan niiden toiveita, mutta ei näillä katselumäärillä..

Kerran ajattelin, että tuossa viikonloppuna pyöräytän muun tekemisen ohessa videon, jossa käytän RX 570:aa i7-8700:ssa, Ryzen 2700X- ja E5-2650v2 -koneissa. Sain ajettua nuo Xeon-testit, siinä meni yksi arki-ilta ja ne eivät olleet kaikilta osin tyydyttäviä täällä, kun minulla vähän oli hakusessa ne asetukset ja koetin tuottaa toistettavia tuloksia. Sain noin 4 peliä testattua yhdessä illassa. Ei se siitä. Jos tätä tekisi työkseen, niin sitten jaksaisin tätä tehdä, mutta nyt vaan arvostan teitä kavereita, jotka jaksatte testata näinkin monta peliä, editoida videoon pelikuvaa ja julkaista niitä testitulostaulukoita. Vaikka Youtube-kanava ja sponsorit tuottaisi 100-500€/kk, niin en ryhtyisi viikonloppujani tämmöiseen käyttämään.

Ja uusin leluni on X5670. Muut menee eteenpäin X99:iin, minä otin askeleen taakse. Tänä vuonna on 10v synttärit :)
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
RX 5500 XT 4GB:llä ainakin olisi ongelma, kun näyttää jo PCIe 3.0 olevan pullonkaulana. :btooth:
Mutta tässä tapauksessa puhutaan pahimmillaan vuosikymmenen eroista raudan iässä. Tuskin kovin yleinen skenaario että vuoden 2009 emoon lyödään vuoden 2019 näyttis :D muutenkin sen verran niché tilanne että helposti kierrettävissä.

M.2:n suurimpana hyötynä itse olen nähnyt johdottomuuden, paljon mukavampi kasailla kone (etenkin modulaarisella powerilla) kun ei tarvitse johtoja vedellä :) Saa niitä M.2-lättyjä S-ATA:nakin, ensimmäinen on siis formaatti ja jälkimmäinen signalointitapa :D nykyään onneksi hintaero S-ATA vs. NVMe ei ole kovin suuri. Itse päädyin WD Blue SN500:aan kun hyvällä hintaa oli tarjouksessa.

Noihin "tee näin ja noin" kitinöihin, selvästi eivät osaa ottaa huomioon että Zetteri tekee (ymmärtääkseni) ensisijaisesti omaksi ilokseen noita testejä. Kyllä minäkin olen antanut (toivottavasti rakentavaa) palautetta esim. Sampsalle, mutta se onkin eri asia - hän tekee sitä työkseen :)
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
285
Hmm. Nyt on Xeon E5-1620 v1 paritettuna GTX1660 kanssa ja en ole täysin tyytyväinen suorituskykyyn. Keskimääräinen fps on ihan hyvä esim Pubgissa ja Tarkovissa mutta nuo dropit... Pubgissa droppaa pahimmillaan jostan 90-100 paikkeilta 50 tai vähän alle. Ryzenin kanssa tätä ei esiinny noin pahana. Selvästi kyse on prossun ja muistien rajoitteista kun ongelmaa esiintyy silloin kun on paljon pelaajia lähettyvillä. Pubgille tämä tieten tunnusomaista.

Tulossa on pian E5-1650 v1 jossa on pari ydintä lisää ja 200mhz korkeammat boosti-kellot. Jos se vähän auttaisi. Muisteja ja kelloja ei saa kiristettyä tässä Z420:n emossa. Mutta ei kai voi valittaa, kun sain koneen kuitenkin 60 eurolla.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 811
En välttämättä sanoisi noin, joku reippaasti kellotettu Xeon X5650 esimerkiksi kuitenkin vielä täysin käyttökelpoinen, joten ihan hyvin mahdollinen skenaario. :comp:
Mahdollinen, joskin tuskin kovin yleinen - tuo Xeon on kovaa hinta-tehosuhdetta hamuaville harrastajille, RX 5500 ei välttämättä niinkään :smoke: sen hinnalla kuitenkin saa käytettynä aika paljon sypäkämpiä kortteja.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
285
Pitäisi hankkia kyllä joku 1366 alusta kun sen alustan prossut kellotettuna pyyhkisi lattiaa näillä stock kelloilla olevilla 2011 Xeoneilla. Eikä maksa paljon mitään.
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
285
Paras SER alusta oli kyllä 1,1ghz P3:t tuplaprossu emolla. Joskus 10 vuotta sitten. Ongelma vaan oli sen emon AGP väylä, joka nikotteli Radeon 9800 kanssa. Sain sen toimimaan kuitenkin ja esim Half-Life 2 ja Morrowind pyöri varsin pelattavasti. Joskus haikeudella tulee muisteltua ja katsottua, että löytyisikö sopivaa emoa. Ei vaan retropelailu kiinnosta, niin koristehan se vain enää olisi. :D
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
PCIe 2.0 ei ole ongelma, harvalla on näytönohjainta nytkään, jossa se on ongelma. Esimerkiksi mikään GTX -sarja ei kärsi sen kanssa, ei GTX 1080 , eikä GTX 1660 Ti. Jossain laskennassa se voi tulla vastaan, mutta ei peleissä. Ja mun SER:eissä on M.2-asema.. SATA3-liittimiä kyllä kaipaisin lisää. Tilasin kortin Aliexpressistä, katsotaan, miltä sen kanssa näyttää.

Stock-kellotestit kiinnostaisi minuakin, mutta älä vie iloa harrastuksesta, ja tee niinkuin muut käskee. Jokainen harrastaa omalla tavallaan. Jos breakkaat ja saat miljoona tilaajaa, sitten voi alkaa kuuntelemaan niiden toiveita, mutta ei näillä katselumäärillä..
Ei edes PCIe 1.0 ole ongelma Vega 64:n kanssa, mutta RX 5700:lla alkaa olemaan ongelmia. Mutta ongelmat eivät liity itse PCIe juttuihin vaan vanhoihin BIOSeihin. Jotka eivät kaikki ole yhteensopvia noiden uusien Ratukoiden kanssa.
Tiedä sitten onko vihreässä leirissä asiat paremmin vai ei.

Ja tuo kuka pyyteli vakio kello testejä Youtubessa vielä pyyteli että pitäis olla myös mukana kohtalaisen kellotuksen tulokset. Että ihmiset näkisivät paljon hyötyä tulee maksimiin kellottamisesta jne.
Sanoinkin että juu jos tämä olisi työni, mutta eipä ole. Joten pitää tehdä ajan käytön kanssa kompromissejä.
Kun aikaisemmin tein vakio ja kellotus testit, mutta ne veivät kaikki aikani joten jotain pitä jättää pois.

Se vaan että ajattelen vaan itseäni. No tottakai pitää ajatella itseäni, koska ei ole aikaa kaikkeen ;)
Joten keskityn siihen mikä itseäni kiinnostaa ja välillä otan muutakin mitä muut ovat pyydelleet kuten E5-2689 testi oli sellainen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Se vaan että ajattelen vaan itseäni. No tottakai pitää ajatella itseäni, koska ei ole aikaa kaikkeen ;)
Joten keskityn siihen mikä itseäni kiinnostaa ja välillä otan muutakin mitä muut ovat pyydelleet kuten E5-2689 testi oli sellainen.
Aina on joku, joka ei ole tyytyväinen, eikä kaikki ihmiset ole vaivasi arvoisia. Otat kyllä ihmisten kommenteista turhaa stressiä, ei ne maksa sinulle noista videoiden teosta, niin ei sinulla ole velvoitteita sinne päin. Nuo videot vaatii paljon työtä, älä nyt niin paljon töitä tee, että harrastuksesta tulee pakkopullaa.

Kiitos E5-2689 testistä vielä kerran. Jäi tuo prosessori kauppaan ihan testisi takia ja säästyi omat rahat. Erityisen hienoa nähdä myös, jos joku ei toimi odotetusti. Tässä ei päästy stock-kelloihin kaikilla kuormilla (ja perusemolevyllä), niin en tule ikinä tätä hankkimaan. Sen sijaan v2:ia on hankittu ja tämä trendi jatkuu.

Ihan oikein. En näe itsekään mitään järkeä tuon ajan kamoilla ajella mitään kevyttä vakiocoolerilla suoritettua pikkukellotusta, vaan nimenomaan maksimit vakaat jotka irtoaa.
Kommentoijilla kuitenkin on joku purkkaviritysemolevy alla, jossa myytäessä luki "suositellaan vaan 65W TDP prosessoreille" ja he haluavat sitten siihen laittaa FX-malliston parhaita. Olen näitä nähnyt itse joitakin ja sitten perään mietitään, kun pelit pätkii. AMD:lla ovat ostaneet APU-pakettikoneen ja Intelillä jonkun H-sarjan emolevyn (myöskin pakettikoneessa tai sitten vaan halvin).

Nyt Zetterillä on niinkuin suunnilleen parhaat emolevyt noissa testeissään, eikä se aina käy helposti ilmi. Sitä jos koettaa omalla halpalaudallaan replikoida, voi käydä köpelösti.

--

Kyselin Sampsalta joskus paljon Youtube tuottaa puhdasta katselutuloa ja se oli silloin jotain päälle tonnin muistaakseni. Jos tuolla näkyvyydellä ei saa enemmän rahaa, niin enpä kyllä itse vaivautuisi. Liikaa töitä ja liian vähän aikaa. Varsinkin ihmiselle, jolla on jo normaali työ siinä rinnalla.
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
Zetteri kun on varsinainen ser, pro niin toivomuksena olisi amd r290 4gb modailu 390 biosilla ja testaus vaikutus tehokulutukseen ja pelitehoon, Itsellä on strix 290 oc joka unlockautuisi 290x mutta en ole sitä tehnyt.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Aina on joku, joka ei ole tyytyväinen, eikä kaikki ihmiset ole vaivasi arvoisia. Otat kyllä ihmisten kommenteista turhaa stressiä, ei ne maksa sinulle noista videoiden teosta, niin ei sinulla ole velvoitteita sinne päin. Nuo videot vaatii paljon työtä, älä nyt niin paljon töitä tee, että harrastuksesta tulee pakkopullaa.

Kiitos E5-2689 testistä vielä kerran. Jäi tuo prosessori kauppaan ihan testisi takia ja säästyi omat rahat. Erityisen hienoa nähdä myös, jos joku ei toimi odotetusti. Tässä ei päästy stock-kelloihin kaikilla kuormilla (ja perusemolevyllä), niin en tule ikinä tätä hankkimaan. Sen sijaan v2:ia on hankittu ja tämä trendi jatkuu.



Kommentoijilla kuitenkin on joku purkkaviritysemolevy alla, jossa myytäessä luki "suositellaan vaan 65W TDP prosessoreille" ja he haluavat sitten siihen laittaa FX-malliston parhaita. Olen näitä nähnyt itse joitakin ja sitten perään mietitään, kun pelit pätkii. AMD:lla ovat ostaneet APU-pakettikoneen ja Intelillä jonkun H-sarjan emolevyn (myöskin pakettikoneessa tai sitten vaan halvin).

Nyt Zetterillä on niinkuin suunnilleen parhaat emolevyt noissa testeissään, eikä se aina käy helposti ilmi. Sitä jos koettaa omalla halpalaudallaan replikoida, voi käydä köpelösti.

--

Kyselin Sampsalta joskus paljon Youtube tuottaa puhdasta katselutuloa ja se oli silloin jotain päälle tonnin muistaakseni. Jos tuolla näkyvyydellä ei saa enemmän rahaa, niin enpä kyllä itse vaivautuisi. Liikaa töitä ja liian vähän aikaa. Varsinkin ihmiselle, jolla on jo normaali työ siinä rinnalla.
En minä noilla stressaa vaan enemmänkin vaan aina naurattaa kaikki pyynnöt. Kun pyydetään kyllä kaikkea ja sitten kun itseä ei asia kiinnosta niin heti saa vaan paskaa niskaan.
Sama kun tuossa aikaisemmin että testit pitäis tehdä RTX 2080 Ti:lla ja 4k:lla tietenkin ;)

Kun tuntuu olevan porukalle jotenkin itsestään selvää että kaikkilla testaajilla on 1300€ näytönohjain nurkissa pyörimässä :lol:

Ja tietenkin pelit ovat aina väärät jne..
Yksikin 2600K videoon kommentoi että tahallani otin siihen pelit joilla 2600K pärjää.
Eikä tullut yllättäen koskaan vastausta kun sanoin testi pelit valitsin r5 1600:lla, joten en tiennyt kuin ne käyttäytyy 4/8 tai 4/4 prossuilla.

Mutta teki mitä vaan aina joku on jurputtamassa jostain.
Joten nykyään olen keskittynyt siihen mistä itse pidän ja unohdan muut.

Tässä muuten uusin videoni jossa testataan paljon "rikkinäinen" X6 Phenom 2 kellottuu ja suoriutuu:



Jaa katohan, alkaako 2011-3 Xeonit tulla pikkuhiljaa jo 2011 Xeonien rinnalle Kiinalaisine emolevyineen.

Tuota muuten minulta kyseltiin jo ;)
Ilmoitin suoraan että ei ole tulossa... Tällä hetkellä yritän saada hommattua uusia pelejä + r5 3600:n + X570 emon. Joten kaikki muu saa jäädä.
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
Ok en itse kyllä jurputtaisi pro miehelle mitään mutta jos joskus on tekemisen puute...
hyviä testejä kaikki!
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
peleistä sen verran että epic game store taitaa olla aika halpa jakamaan jopa melko uusia julkaisuja nyt kc deliverance ja ylihuomenna assassin creed syndicate ilmaisena jaossa, lisäksi indie pelejä
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
peleistä sen verran että epic game store taitaa olla aika halpa jakamaan jopa melko uusia julkaisuja nyt kc deliverance ja ylihuomenna assassin creed syndicate ilmaisena jaossa, lisäksi indie pelejä
Juu sieltä olen aika paljon uusia testi pelejä jo ostellut.
Eilenkin jäin koukkuun Mechwarrior 5:n näin wanhana Mechwarrior 2 fanina (ja pelasin sitä siis FX-8120:llä).

Mutta Ubisoftin pelejä en tule jatkossakaan testaamaan ja samalla listalle EA pääsi NFS Heatin myötä.
Eli keskityn jatkossakin pienempien pelitalojen peleihin ja Ubisoft sekä EA saa pitää DRM paskansa.

Tuossa ehdottelit R9 290 bios flashäystä niin en omista enää kuin R9 290X:n.
Enkä muutenkaan noihin flashäis muita biosseja, koska r9 290(x) GPU:ssa on todella isoja laatu eroja ja se näkyy siinä kuinka paljon ne tarvitsevat voltteja.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 477
Olisiko noille x79 kiinaemoille E5-2667 vai E5-2630 v2 järkevämpi deskarikäyttöön? Edellisessä on toki korkeampien kellojen johdosta suurempi tehonkulutus, mutta se ei liene ongelma ellei osta kaikkein halvinta mahdollista emoa?

E5-2640 toki olisi pirun halpa...
 
Liittynyt
28.09.2019
Viestejä
898
Olisiko noille x79 kiinaemoille E5-2667 vai E5-2630 v2 järkevämpi deskarikäyttöön? Edellisessä on toki korkeampien kellojen johdosta suurempi tehonkulutus, mutta se ei liene ongelma ellei osta kaikkein halvinta mahdollista emoa?

E5-2640 toki olisi pirun halpa...
Hei käy katsomassa youtube Tech yes city miehen kokemuksia saattaa löytyä tietoa noista xeoneista.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 477
Hei käy katsomassa youtube Tech yes city miehen kokemuksia saattaa löytyä tietoa noista xeoneista.
Nopeasti katsottuna en löytänyt testejä 130W TDP Xeoneista, kuten E5-2667:stä, vain 115W TDP malleista kuten 2689 tai 2670.

Noh, kaipa sitä voisi vaan kokeilla...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Tuossa pitkästä aikaa selailin AliExpressistä prossuja ja mitä ihmettä noiden hinnoille on käynyt :hmm:

Ovat nimittäin pompanneet huomattavasti, kuten esim. Ryzen 5 1600 on nyt huimat 95€ (ennen 70€) ja X5650 16€ (ennen 10€) ja LGA775/LGA771 Xeonit vasta ovatkin kalliita.

Ainoastaan LGA1156 Xeonit ovat pysyneet samoissa eli X3440 7€.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
409
Veikkaisin Wuhan-nuhaa syyksi. Sitten kun tauti hellittää, niin hinnat taas palaavat ennalleen, ainakin toivottavasti.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 477
Noh, sinne lähti tilaukseen x79-kiinaemo, E5-2667 ja 16Gt DDR3 ECC -muistia... pistän tänne kokemuksia joskus sitten, kun nuo saapuvat.
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
873
Taitaa olla sijoituskohde nämä vanhat xeonit. Itellä e3-1280, alissa näytti hinnat olevan 60-80€ paikkeilla.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
967
Laitoin tossa pari päivää sitten Xeon X5675:n tilaukseen, 19€:lla tulee Suomeen. Asus P6T Deluxe on osoittautunut varsin hyväksi lankuksi ajan kanssa ja nykyisellä X5650:lla olisi menohaluja enemmänkin kuin 4Ghz:ia, joissa oli muistakseni corevoltage 1,264V. X5675 nostaa peruskertoimen maksimin 20:stä 23:een, joten ainakin emon nykyisen väylänkeston puolesta voisi saada jopa 4,6Ghz (23x200). Joten katellaan millainen kivi sieltä tulee, uskoisin ja toivoisin saavani sen 4,3-4,4Ghz:ia sillä nämä X5675:t taisi olla varsin hyväkulkuisia, parhaimpia 95W TDP-prossuja.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Laitoin tossa pari päivää sitten Xeon X5675:n tilaukseen, 19€:lla tulee Suomeen. Asus P6T Deluxe on osoittautunut varsin hyväksi lankuksi ajan kanssa ja nykyisellä X5650:lla olisi menohaluja enemmänkin kuin 4Ghz:ia, joissa oli muistakseni corevoltage 1,264V. X5675 nostaa peruskertoimen maksimin 20:stä 23:een, joten ainakin emon nykyisen väylänkeston puolesta voisi saada jopa 4,6Ghz (23x200). Joten katellaan millainen kivi sieltä tulee, uskoisin ja toivoisin saavani sen 4,3-4,4Ghz:ia sillä nämä X5675:t taisi olla varsin hyväkulkuisia, parhaimpia 95W TDP-prossuja.
Meinasin ensin kommentoida kyllähän X5650 menee samoihin kuin X5675:n... mutta joo P6T Deluxe ei tosiaan tue Turbo kertoimilla ylikellottamista.
Tuossa rouvan koneessa on emona P6T SE ja siinä X5675 rullaa nätisti 4.5GHz:ssä.

Ensin asensin siihen X5680:n juuri tuon takia ettei X5650 tai X5660:stä saa paljoa irti kun ei Turbo kertoimet toimi. Mutta tuo X5680 kävi niin kuumana tuossa että kellot jäivät 4.3GHz:n ja silloinkin oltiin prime95:ssa 97asteessa.

Otti muuten se LGA1155 ITX koneen ostaja taas yhteyttä, eikä ollut saanut sitä vieläkään toimimaan.
No tarjosin että voin siitä R9 Nanosta hyvittää 80€, kun mulla on sille kyllä käyttöä ja sitten laittaa toiset 80€ ja ostaa esim GTX 1650:n siihen.
Tämä ei tietenkään kelvannut, vaan olisi pitänyt hyvittää koko 370€ mitä se siitä makso...

Minä vaan että ei se minun vikani ole jos ajuri päivityksellä sait sen tuohon tilaan.
Sitten tuli vihanen vastaus että:
Olisi ollut kiva ostovaiheessa tietää, että on tälläinen mahdollisuus niin en olisi edes ostanut konetta. Rakenna ensikerralla sellainenkone joka kertää ajuri päivityksen.

Vastasin:
Ei minulla ollut siinä ajuri ongelmia. Eikä minulla ollut tullut musta ruutu ongelmaa vastaan ennen joulukuun ajureita (uusimmatkin tekevät sitä vieläkin kun kokeilin). Sen konees kasasin ja testasin marraskuussa. Joten miten olisin voinut ennustaa tommosen asian ?
Kun ei minulla ole kristallipalloa että nään tulevaisuuteen että tulevat ajurit kusevat koko jutun.
Ongelman saat kuntoon vaihtamalla tuon näytönohjaimen esim GTX 1650:n tai odota kuukaus kaksi että AMD saa toivottavasti ajurinsa toimimaan.


Mutta tämmöstä tällä kertaa :)

Veti muuten Windows 10 itsensä hyvin sekaisin kun vaihdoin FX-8120:n tilalle A10-7850K:n. Nimittäin mikään verkkolaite ei toiminut vaan aina error 56.
Ja siis koski emon omaa verkko ohjainta sekä blutooth sekä wifi korttia mitä siinä kokeilin.
Ensin ajattelin että vika emossa joten tökkäsin Rampage IV:n kiinni ja sama homma siinä. No päivitin sitten tuo 1903 buildin 1909:n niin kaikki taas toimii. Tosin ideani oli pitää 1903 testi kauden loppuun, mutta eipä tuolla varmaan isompaa vaikutusta ole mihinkään kun muutenkin nyt keskityn näihin hitaamman luokan rautaan.

Samalla sitten kokeilin onnistuuko E5-1620 v2:n kellotus Rampage IV:lla ja vastaus oli EI.
Minä kun muistin että tuo olisi identtinen i7-4820K:n kanssa mutta näemmä muistin asian väärin :hmm:

Samalla sitten ilman jäähynä kokeilin että kai nuo mun kaksi 3930K:ta toimii, kun en ollut niitä muistaakseni aikaisemmin testannut. Mutta nehän toimi vallanmainiosti :)

Samaa ei voi sanoa tuosta MSI X79 Xpower 2 emosta, kun senkin muistin vihdoin testata taas viimeisimmän pinnejen oikomisien jälkeen.
Eli ei POSTaa vielä, mutta PCIe, USB ym. näyttäis toimivan ja prossu lämpenee. Kun alunperin näytönohjain ei edes herännyt henkiin eikä prossu lämmennyt.

Taitaa olla sijoituskohde nämä vanhat xeonit. Itellä e3-1280, alissa näytti hinnat olevan 60-80€ paikkeilla.
Juu en tiedä miksi kaikki 4c/8t LGA1155 kivet ovat Alissa ja eBayssa ihan älyttömissä hinnoissa. Sama tosin koskee myös 6-ydin Phenom 2:sia sekä 8-ydin FX:ksiä.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
967
Meinasin ensin kommentoida kyllähän X5650 menee samoihin kuin X5675:n... mutta joo P6T Deluxe ei tosiaan tue Turbo kertoimilla ylikellottamista.
Tuossa rouvan koneessa on emona P6T SE ja siinä X5675 rullaa nätisti 4.5GHz:ssä.

Ensin asensin siihen X5680:n juuri tuon takia ettei X5650 tai X5660:stä saa paljoa irti kun ei Turbo kertoimet toimi. Mutta tuo X5680 kävi niin kuumana tuossa että kellot jäivät 4.3GHz:n ja silloinkin oltiin prime95:ssa 97asteessa.
Jep, kyllähän P6T Deluxessa voi Biosista pistää turbokertoimen kertoimeksi, mutta lankku tykkää rasituksessa heitellä perusmaksimikertoimen ja turbokertoimen välillä. Jos Fläshäisi tähän P6T WS Professionalin biosin, niin sillä pysyisi myös turbokertoimella rasituksessa koko ajan se, eikä kerroin käväisisi peruskertoimen maksimissa välillä... Ei kuitenkaan viitsi biosia fläshäämään ristiin, varsinkin kun alle 20 eurolla saa isommalla peruskertoimella olevan Xeonin, jotka kellottuvat kuulemma mainiosti. Eli nyt jännitetään sitä, kauanko tuolta idästä kestää tulla X5675:n tänne. Voikun kävisi hyvä tuuri, ja tulisi yksilö joka kulkisi 4,5Ghz maltillisilla volteilla :) Paljos on pitänyt P6T SE:llä laittaa CPU Voltagea, jotta se pyörii 4,5Ghz:lla? Koska toivottavasti ei hirvemmin tarvis nostella tästä 1,265V @ 4Ghz:sta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Jep, kyllähän P6T Deluxessa voi Biosista pistää turbokertoimen kertoimeksi, mutta lankku tykkää rasituksessa heitellä perusmaksimikertoimen ja turbokertoimen välillä. Jos Fläshäisi tähän P6T WS Professionalin biosin, niin sillä pysyisi myös turbokertoimella rasituksessa koko ajan se, eikä kerroin käväisisi peruskertoimen maksimissa välillä... Ei kuitenkaan viitsi biosia fläshäämään ristiin, varsinkin kun alle 20 eurolla saa isommalla peruskertoimella olevan Xeonin, jotka kellottuvat kuulemma mainiosti. Eli nyt jännitetään sitä, kauanko tuolta idästä kestää tulla X5675:n tänne. Voikun kävisi hyvä tuuri, ja tulisi yksilö joka kulkisi 4,5Ghz maltillisilla volteilla :) Paljos on pitänyt P6T SE:llä laittaa CPU Voltagea, jotta se pyörii 4,5Ghz:lla? Koska toivottavasti ei hirvemmin tarvis nostella tästä 1,265V @ 4Ghz:sta.
Kyllä joudut yksilöstä riippuen menemään sinne 1.38 - 1.45 volttiin että pääsee 4.5GHz:n tai ylitse.

Tässä kuinka tämä rouvan X5675 yksilö kellottu:

X5675-CPU-Z.jpg
X5675-CPU-Z_2.jpg
X5675-CPU-Z_3.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Kyllä joudut yksilöstä riippuen menemään sinne 1.38 - 1.45 volttiin että pääsee 4.5GHz:n tai ylitse.

Tässä kuinka tämä rouvan X5675 yksilö kellottu:

Tähän vaan sivukommenttina semmoinen, että pelinopeus on suoraan verrannollinen noihin kelloihin. Korkeammat kellot => pelit toimii nopeammin; parempi fps.

Jos jotkut täällä hankkii SER-prosessoreja pelaamiseen, niin maksimit oletuskellot vaan, jos ei itse voi kellottaa. Kellotus tai korkea TDP kyllä vaatii kunnon jäähdytystä, mutta täytyy vaan itse miettiä, mihin sitä konetta käyttää ja suunnitella sen mukaan.

Itse laitoin pari viikkoa sitten serveriini vähävirtaisen CPU:n ja nyt mietin muidenkin korvaamista näillä malleilla - eli menen itse päinvastaiseen suuntaan.

--

..mutta tämä on varmaan se syy, miksi halutaan niitä oletuskellotestejä. Ostetaan vanhaan lautaan joku tuollainen prosessori ja tuokin on melkein Gigahertsin hitaampi normaalisti ilman kellotuksia. Itse ostin X5670:n niinkin tyhmästä syystä, että se täyttää tänä vuonna 10 vuotta ja suunnilleen samanhintainen X5675 jäi kauppiaalle..

Tiedoksi vaan, miksi ihmiset näitä voi haluta. En itse jaksa nysvätä ostovaiheessa parin sadan Mhz kanssa ja etsiä sitä korkeimmalle kellottuvaa prosessoria. Veljelle mietin tällaista, mutta ajattelin pitää uudenvuodenlupauksesta kiinni ja lopettaa 4-ytimien ostamisen..
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 299
Tähän vaan sivukommenttina semmoinen, että pelinopeus on suoraan verrannollinen noihin kelloihin. Korkeammat kellot => pelit toimii nopeammin; parempi fps.

Jos jotkut täällä hankkii SER-prosessoreja pelaamiseen, niin maksimit oletuskellot vaan, jos ei itse voi kellottaa. Kellotus tai korkea TDP kyllä vaatii kunnon jäähdytystä, mutta täytyy vaan itse miettiä, mihin sitä konetta käyttää ja suunnitella sen mukaan.

Itse laitoin pari viikkoa sitten serveriini vähävirtaisen CPU:n ja nyt mietin muidenkin korvaamista näillä malleilla - eli menen itse päinvastaiseen suuntaan.

--

..mutta tämä on varmaan se syy, miksi halutaan niitä oletuskellotestejä. Ostetaan vanhaan lautaan joku tuollainen prosessori ja tuokin on melkein Gigahertsin hitaampi normaalisti ilman kellotuksia. Itse ostin X5670:n niinkin tyhmästä syystä, että se täyttää tänä vuonna 10 vuotta ja suunnilleen samanhintainen X5675 jäi kauppiaalle..

Tiedoksi vaan, miksi ihmiset näitä voi haluta. En itse jaksa nysvätä ostovaiheessa parin sadan Mhz kanssa ja etsiä sitä korkeimmalle kellottuvaa prosessoria. Veljelle mietin tällaista, mutta ajattelin pitää uudenvuodenlupauksesta kiinni ja lopettaa 4-ytimien ostamisen..
LGA1156 ja LGA1366 kamat ovat hitaita vakiona ja se maaginen asia saada niistä nopeita on saada väylä sinne 200MHz:n.
LGA1156 kamojen kohdalla tämä myös nostaa uncore kelloja samalla kun ovat lukittu väylänopeuteen.
LGA1366 kamoissahan tuota voi itse säätää ja usein vakio 2500MHz:stä pääsee ainakin 3300MHz ja ehkä ihan 3800MHz saakka.

Ja uncore kellohan ovat siis L1, L2 ja L3 cachejen nopeudet.
Jos haluaa vähä virtaisen ja suht tehokkaan LGA1366 koneen niin kannattaa nostaa väylä 200MHz ja uncore ylös. Mutta itse kellot ja voltit alas.

Mitä tulee noihin lukittuihin X79 prossuihin, niin itseäni ne eivät kiinnosta yhtään. Ja mulle se avain sana on aina kellottaminen.
Jos ei voi kellottaa niin ei myöskään kiinnosta yhtään.
Parasta aikaa tuossa on Kaverin eli A10-7850K:n kellottamiset kesken. Ja on kyllä oikea kiuvas ja 4.5GHz tuntuu jäävän vain haaveeksi. Kun 1.48 voltilla se jotenkin sen menee, mutta pari minuuttia prime95:sta ja prossu alkaa throtlaamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
LGA1156 ja LGA1366 kamat ovat hitaita vakiona ja se maaginen asia saada niistä nopeita on saada väylä sinne 200MHz:n.
LGA1156 kamojen kohdalla tämä myös nostaa uncore kelloja samalla kun ovat lukittu väylänopeuteen.
LGA1366 kamoissahan tuota voi itse säätää ja usein vakio 2500MHz:stä pääsee ainakin 3300MHz ja ehkä ihan 3800MHz saakka.

Ja uncore kellohan ovat siis L1, L2 ja L3 cachejen nopeudet.
Jos haluaa vähä virtaisen ja suht tehokkaan LGA1366 koneen niin kannattaa nostaa väylä 200MHz ja uncore ylös. Mutta itse kellot ja voltit alas.

Mitä tulee noihin lukittuihin X79 prossuihin, niin itseäni ne eivät kiinnosta yhtään. Ja mulle se avain sana on aina kellottaminen.
Jos ei voi kellottaa niin ei myöskään kiinnosta yhtään.
Parasta aikaa tuossa on Kaverin eli A10-7850K:n kellottamiset kesken. Ja on kyllä oikea kiuvas ja 4.5GHz tuntuu jäävän vain haaveeksi. Kun 1.48 voltilla se jotenkin sen menee, mutta pari minuuttia prime95:sta ja prossu alkaa throtlaamaan.
Kiitos, katsellaan noita LGA1366-kellotuksia, kun muistit ja Snowman tulee Kiinasta. On ne kohta pari kuukautta olleet matkalla.

Itsellä on vaan huonoja muistoja ja perusnegatiivinen asenne kaikkeen AM3-kantaan. Täytyy katsella noita sinun testejä jos olisivat uskomuksistani huolimatta ikääntyneet hyvin. Edelleen kyllä emolevyt hyvällä virransyötöllä maksaa paljon enemmän kuin prosessorit nykyään ja ovat kiven alla. Jos lämmöt karkailee, niin myös virransyöttö käy kovilla. Ei ole budjettikokoonpano enää, jos emo on käytettynä satasen, vaikka prosessori olisi parikymppiä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 470
Viestejä
4 163 201
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom