Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko uefi bios aika säädetty kohdalleen?
NTP käyttöön ja Mikesin julkisesta aikapalvelimesta aika synkronointiin.
Menemällä biosiin ja laittamalla ajan kohilleen.Miten tuo tehdään?
Menemällä biosiin ja laittamalla ajan kohilleen.
Ei voida kristallipallosta nähdä mistä se ongelmasi johtuu, joten nämä on ehdotuksia joita voit kokeilla.pysyykö se?
Menemällä biosiin ja laittamalla ajan kohilleen.
Sinun BIos on aikavyöhykkeellä GMT0000. Siksi 2 h ero. Tai sitten se Linux on myös tälllä vyöhykkeellä..Juuri tämän ongelman kanssa myös itse painin ja yritin BIOS:ista vaihtaa kellonaikaa, mutta ei ole vaihdettavissa. Nuolinäppäimillä ei voi valita system timea, vaan se aina skippaa sen yli.
Ongelma minulla tosin erilainen kuin alkuperäisellä kysyjällä, eli Windowsin ja Linuxin aika on oikeassa, mutta BIOS:in aika on kaksi tuntia jäljessä ja FreeBSD lukee BIOS:ista ajan ja näin myös joka käynnistyksellä myös FreeBSD:n aika on väärässä.
Pystyyköhän tuota BIOS:in aikaa Windowsin puolelta mitenkään säätämään, kun BIOS:in puolella se ei ole säädettävissä?
Emolevyn kellosiru on sitten viallinen. Toki voi koittaa vaihtaa bios pariston ensin, ennen kuin sanoo että se nappiparisto on sökö. En tiedä voiko niitä kellosiruja vaihtaa, itsellä on ollut SER rautaa ajossa ja NTP käytössä, toimii, kunhan paristo on ok.
ekan viestin perusteella, kello kerran edistää, paristo olis ok, joten se olis kellosiru..
Kokeile näitä ohjeita.Ei tuossakaan intialaisen videossa ollut kuin se, että paina manuaalisesti aika oikeaksi. Ongelmahan ei ole se, vaan se, ettei tämä tunnu sitä millään intervallilla päivittelevän yhtään.
Kerran viikossa on oletus, tuolla tapoja muuttaa sitä.Okei, tein nyt tuon yllä olevan mukaisen services.msc jutun, siinä sanottiin että katso toimiiko, no mistä sen nyt tietää toimiiko se, pitikö sen heti uudelleen käynnistämisen jälkeen päivittyä jotenkin, näkeekö esim.
Tästä. Ei ainakaan aikaleima muuttunut miksikään edellisestä manuaalipäivityksestä.
Sinun BIos on aikavyöhykkeellä GMT0000. Siksi 2 h ero. Tai sitten se Linux on myös tälllä vyöhykkeellä..
Nyttenkin kolme sekuntia edistänyt vaikka eilen tehty synkronointi. Kävin äsken biosissa eikä sieltä voi kellonaikaa edes vaihtaa, hyppäsi yli koko valinnasta.
Esim. Asus emoissa kellonaika vaihdetaan sieltä vasemmasta yläkulmasta, ei siitä system time kohdasta.Nyttenkin kolme sekuntia edistänyt vaikka eilen tehty synkronointi. Kävin äsken biosissa eikä sieltä voi kellonaikaa edes vaihtaa, hyppäsi yli koko valinnasta.
Esim. Asus emoissa kellonaika vaihdetaan sieltä vasemmasta yläkulmasta, ei siitä system time kohdasta.
Miten vanha Asuksen emo? Jos kovinkin vanha, niin kannattaa ainakin kokeilla vaihtaa nappiparisto emolta.
Muistat väärin ei vaikuta biosiin. Mutta dual-bootin kellon ongelmia tuolla korjataan. Windowsille kerrotaan että biosin kello eli paikallinen käyttää UTC aikaa.Mulla sama, enkä keksi, miten sitä BIOS:in kellonaikaa voisi muuttaa ja mistä se hakee sen kellonajan.
EDIT: Nyt kun muistelen, taisin korjata tuon Windows/Linux-kellonaikaongelman tuolla rekisterikorjauksella:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\TimeZoneInformation]
"RealTimeIsUniversal"=qword:00000001
Eli tuo kun on 1, niin BIOS:in kellonaikaa ei pysty muuttmaan, mutta käyttöjärjestelmän kellonaika päivittyy automaattisesti.
Olen huomannut myös että Win11 ei jotenkin "muista" hakea aikaa ja kello menee hiljalleen väärin. Nyt juuri kun tarkistin, niin siellähän se vika taas näkyy. Ihan kuin ei olisi kelloserveriä asetettu, mutta siellä oli muistaakseni kolme ja ne mitä win-asennuksessa sinne tuli. En ole säätänyt serveriä tai päivitystiheyttä. Että bugilta haisee ..
Sellaistakin on tullut nähtyä, että nettioperaattorilta on ollut tukittuna tarvittava portti eikä sen takia kello päivity....
Olen huomannut myös että Win11 ei jotenkin "muista" hakea aikaa ja kello menee hiljalleen väärin. Nyt juuri kun tarkistin, niin siellähän se vika taas näkyy. Ihan kuin ei
Nyt on taas sama tilanne, kello on noin 5 sek väärässä ja viimeksi haki aikaa 5 vuorokautta sitten. Heti jos painan sync now niin se hakee kyllä ajan kuntoon, yhteys on siis kunnossa. Tarkistin services ja timebrokersvc on running.
Nyt sen sitten viimeistään tiedän. Juuri käynnistin koneen ja samalla Windows oli päivittänyt itse aikansa, ilman että tarvitsi kirjautua admin-tilillä.
Ratkaisu oli tämä, ja siis mitään rekisterin muokkauksia ei tarvinnut tehdä, vain tuo ensimmäinen services-juttu alusta:
Mistähän ihmeen syystä tuo palvelu on optiona manual eikä automaatti.