Hyvä keskustelu menossa. Heitän tähän omia kokemuksia sekaan, vaikka pääosin kaikki tärkeimmät on jo nostettu. Wall of Text:
Olen itse toiminut vapaaehtoisen koodikerhojen vetäjänä ~8v sitten 1.-3., 4.-6. ja 7.-9. luokkalaisille, jokaiselle 12kpl tunnin opetuskertoja. Eli peruskoulutasolla menty. Itse olen "koodannut" aina 7-vuotiaasta saakka, aloittaen BASICilla, joten osaamistasoni on aina ollut verrattain korkea tavalliseen kaduntallaajaan nähden. En ehkä osannut säätää ajatusmaailmaani oikein, sillä odotin lapsilta ja nuorilta hieman enemmän kuin olisi kannattanut. Lisäksi minulla ei ole pedagogista kokemusta, vaikka olenkin aiemmin ollut järjestämässä (yritys)koulutuksia ja esiintynyt seminaareissa.
Joka tapauksessa kaikissa noista ryhmistä nousi esiin se top 20%, jotka tosissaan harjasivat tehtäviä ja osasivat soveltaa opittuja asioita. Noin 50% pysyivät mukana opetuksessa ja tajusivat edes jotain. Jaksoivat hyvin eri aihealueet, mutta minkäänlaista oma-aloitteisuutta ei välttämättä löytynyt. Ja sitten oli se loput 30%, jotka eivät käytännössä tajunneet (tai halunneet tajuta) yhtään mitään, vaan keskittyivät pelailemaan selainpelejä tms.
1.-3. luokkalaisten kanssa opeteltiin
Learn computer science. Change the world. sokkelo-logiikkatehtäviä, joissa annettiin yksinkertaisia käskyjä hahmolle, sarjaa "liiku yksi eteenpäin, käänny vasemmalle, liiku kaksi eteenpäin". Tätä käytiin osan kanssa läpi oikeastaan koko jakso. Muiden kanssa aloiteltiin
Scratchin parissa.
4.-6. luokkalaisten kanssa aloitettiin alkuun Scratchilla, mutta sitten kokeilin siirtyä web-suunnittelun / -ohjelmoinnin maailmaan. Eihän siitä mitään tullut, joten palattiin Scratchiin.
7.-9. luokkalaisten kanssa mentiin web-ohjelmointiin, keskittyen JavaScriptiin. Ensin käytiin ohjelmoinnin perusteita läpi ja sen jälkeen alettiin rakentaa "Cookie Clickeria". Tämä oli aivan liian monimutkaista 80% porukalle ja heidän oli vaikeuksia ymmärtää edes perusasioita, vaikka selitin niitä 1:1 kädestä pitäen.
Lisäksi leikimme sekä 1.-3. että 4.-6. Lego Mindstormsilla. Jokainen siis teki oman softansa Mindstorms Education:illa (taisi olla v2 siihen aikaan). Ajatuksena oli myös ohjelmoida isompien kanssa Nodecopteria (NodeJS), mutta siitä käytännössä hajosi akku, joten jäi välistä. Kirjoitin myös itse opetuskirjaa Scratchista, mutta se projekti jäi kesken, sillä niitä tuntui olevan suomeksikin tarjolla.
Minulla on myös 9-vuotias poika, joka on osoittanut suurimman kiinnostuksen
Robloxin skriptaamista kohtaan. Eli jos saan antaa suosituksen, niin etenisin polkua:
1) Code.org, jotta voi verifioida logiikan hahmottamisen
2) Scratch, jotta voidaan harjoitella silmukat yms. peruslogiikat ja tuottaa ihan pelikelpoisia protoja. Itse tein esimerkkinä erään 4.-6. luokan ryhmäläisen kanssa mm:
https://scratch.mit.edu/projects/87216192 sekä myöhemmin hahmottelin itse (kesken jäänyttä) Tower Defenseä:
https://scratch.mit.edu/projects/132838707. Ei mitään erikoisia, mutta ihan hauskaa oli kokeilla eri ohjelmoinnin konsepteja yhdessä lasten kanssa.
3) Jos nuo kaksi edellistä menee mukiin ja tuo
Roblox polttelee, niin suosittelen ehdottomasti. Meillä se on, niin kuin tuossa totesin, 9-vuotiaan kanssa opetella kesälomaprojektina edes perusteet