Kuinka lapsi voi aloittaa koodaamisen

Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
705
9-vuotias poika kyselee kovasti koodaamisesta ja haluaisi tehdä pelejä. Yritin sillä vähällä mitä aiheesta ymmärrän vähän selittää asiaa, mutta omat eväät loppuvat aika nopeasti. Itse olen koodannut lähinnä pari pakollista kurssia opiskeluaikoina enkä juurikaan aiheesta ymmärrä.

Eli, kertokaa te viisaammat mistä löytyisi hyvää materiaalia koodauksen opetteluun ja miten tulevan kolmasluokkalaisen kannattaisi aihetta lähestyä?
 
Siitä vaan C++ -manuaali kouraan ja sanot että siitä lähtee :D Ei vaiskaan, varmaan tuon ikäiselle olisi helpointa lähteä liikkeelle jostain huomattavasti simppelimmästä, esimerkiksi Scratch saattaisi sopia ohjelmointi"kieleksi". Tuolla siis saa ihan logiikkapalikoita peräkkäin laittamalla tehtyä simppeleitä (ja ilmeisesti aika monimutkaisiakin) ohjelmia, ilmeisesti tuolla on tehty ihan pelejäkin. Tai sitten joku peli-engine (Godot, Unity, Unreal) että ei tarvitse ihan grafiikan piirtoa ensimmäisenä opetella jos välttämättä pelejä haluaa tehdä. Python on kanssa helppo oppia jos mennään oikeiden ohjelmointikielten puolelle ja sen pygame-kirjastolla saa kohtalaisen helposti pelejäkin tehtyä.

Jos tosiaan pelinteko enimmäkseen kiinnostaa niin ei välttämättä mitään kovin jyrkän oppimiskäyrän kieltä kannata ensimmäisenä tyrkyttää ettei into lopahda ekan viikon jälkeen. Itsehän joskus ala-asteikäisenä C64 Basicilla aloittelin ja sitten myöhemmin muunmuassa Pascalia, C:tä jne käytin hupikoodailuun. Nykyään enimmäksen koodailenkin Pythonilla kaikenlaisia apuohjelmia sun muita vastaavia.
 

Isän/äidin kannattaa ensin katsoa pari youtube-videota aiheesta, mutta tuolla saa tehtyä vaikka mitä. Tuonikäiselle suosittelen ehdottomasti tätä, eikä aivotonta kopioimista esim. Pythonilla. Scratchistä pääsee sitten oikeisiin ohjelmointikieliin myöhemmin ja se ei ole mitenkään rajoittanut itsessään.
 
Itse aloitin aikanaan Game Makerilla, joka vähän jakoi mielipiteitä uuden omistajansa myötä joskus vuosikymmen sitten, mutta on sen jälkeen kehittynyt parempaan suuntaan taas. Pääsee heti pelejä tekemään ja oppii siinä lomassa "vahingossa" koodiakin. Ettei heti turhaannu kättelyssä!
 
Scratchille ääni täältäkin. Sillä tosiaan saa tehtyä vaikka mitä, ja vielä kun niihin omiin tuotoksiin lisää itse tehdyt musiikit tai nauhoitetut puheet ja muut "äänitehosteet" sekä tarpeen mukaan itseotettuja kuvia, niin tuotokset ovat erittäin persoonallisia. Lisäksi tuotokset on todella helppo jakaa eteenpäin.

Jos pelkkä pelinteko kiinnostaa, yksi vaihtoehto voisi olla Roblox Studio. Siihenkin on aika paljon hyvin selkeää ohjeistusta ja valmiita palikoita, joiden avulla pelit syntyvät näppärästi. Tuohon voi sitten lisätä halutessaan Robuxilla (järjestelmän sisällä eri peleihin, varusteisiin jne yms käytettävä valuutta) saatavia lisäjuttuja. Voi sitä hämmästyksen ja riemun määrää, kun lapsen sähköpostiin kilahtaa ilmoitus, että hänen tililleen on maksettu Robuxeja hänen itse tekemänsä pelin johdosta.
 
Kiitos kaikille vinkeistä. Scratchia ollaan nyt aloiteltu ja kovasti vinkuu, että milloin voidaan taas tehdä katsotaan miten lähtee liikkeelle. Tuo lasten ohjelmointikerho vaikuttaa kupaavalta ja tod näk ilmoittaudutaan siihen. Kiitos siitäkin vinkistä @Letuk
 
Hyvä keskustelu menossa. Heitän tähän omia kokemuksia sekaan, vaikka pääosin kaikki tärkeimmät on jo nostettu. Wall of Text:

Olen itse toiminut vapaaehtoisen koodikerhojen vetäjänä ~8v sitten 1.-3., 4.-6. ja 7.-9. luokkalaisille, jokaiselle 12kpl tunnin opetuskertoja. Eli peruskoulutasolla menty. Itse olen "koodannut" aina 7-vuotiaasta saakka, aloittaen BASICilla, joten osaamistasoni on aina ollut verrattain korkea tavalliseen kaduntallaajaan nähden. En ehkä osannut säätää ajatusmaailmaani oikein, sillä odotin lapsilta ja nuorilta hieman enemmän kuin olisi kannattanut. Lisäksi minulla ei ole pedagogista kokemusta, vaikka olenkin aiemmin ollut järjestämässä (yritys)koulutuksia ja esiintynyt seminaareissa.

Joka tapauksessa kaikissa noista ryhmistä nousi esiin se top 20%, jotka tosissaan harjasivat tehtäviä ja osasivat soveltaa opittuja asioita. Noin 50% pysyivät mukana opetuksessa ja tajusivat edes jotain. Jaksoivat hyvin eri aihealueet, mutta minkäänlaista oma-aloitteisuutta ei välttämättä löytynyt. Ja sitten oli se loput 30%, jotka eivät käytännössä tajunneet (tai halunneet tajuta) yhtään mitään, vaan keskittyivät pelailemaan selainpelejä tms.

1.-3. luokkalaisten kanssa opeteltiin Learn computer science. Change the world. sokkelo-logiikkatehtäviä, joissa annettiin yksinkertaisia käskyjä hahmolle, sarjaa "liiku yksi eteenpäin, käänny vasemmalle, liiku kaksi eteenpäin". Tätä käytiin osan kanssa läpi oikeastaan koko jakso. Muiden kanssa aloiteltiin Scratchin parissa.

4.-6. luokkalaisten kanssa aloitettiin alkuun Scratchilla, mutta sitten kokeilin siirtyä web-suunnittelun / -ohjelmoinnin maailmaan. Eihän siitä mitään tullut, joten palattiin Scratchiin.

7.-9. luokkalaisten kanssa mentiin web-ohjelmointiin, keskittyen JavaScriptiin. Ensin käytiin ohjelmoinnin perusteita läpi ja sen jälkeen alettiin rakentaa "Cookie Clickeria". Tämä oli aivan liian monimutkaista 80% porukalle ja heidän oli vaikeuksia ymmärtää edes perusasioita, vaikka selitin niitä 1:1 kädestä pitäen.

Lisäksi leikimme sekä 1.-3. että 4.-6. Lego Mindstormsilla. Jokainen siis teki oman softansa Mindstorms Education:illa (taisi olla v2 siihen aikaan). Ajatuksena oli myös ohjelmoida isompien kanssa Nodecopteria (NodeJS), mutta siitä käytännössä hajosi akku, joten jäi välistä. Kirjoitin myös itse opetuskirjaa Scratchista, mutta se projekti jäi kesken, sillä niitä tuntui olevan suomeksikin tarjolla.

Minulla on myös 9-vuotias poika, joka on osoittanut suurimman kiinnostuksen Robloxin skriptaamista kohtaan. Eli jos saan antaa suosituksen, niin etenisin polkua:
1) Code.org, jotta voi verifioida logiikan hahmottamisen
2) Scratch, jotta voidaan harjoitella silmukat yms. peruslogiikat ja tuottaa ihan pelikelpoisia protoja. Itse tein esimerkkinä erään 4.-6. luokan ryhmäläisen kanssa mm: https://scratch.mit.edu/projects/87216192 sekä myöhemmin hahmottelin itse (kesken jäänyttä) Tower Defenseä: https://scratch.mit.edu/projects/132838707. Ei mitään erikoisia, mutta ihan hauskaa oli kokeilla eri ohjelmoinnin konsepteja yhdessä lasten kanssa.
3) Jos nuo kaksi edellistä menee mukiin ja tuo Roblox polttelee, niin suosittelen ehdottomasti. Meillä se on, niin kuin tuossa totesin, 9-vuotiaan kanssa opetella kesälomaprojektina edes perusteet
 
Kiitoksia erittäin kattavasta vastauksesta.

Roblox voisi hyvinkin olla kiinnostava, sillä sitä poika on pelaillut muutenkin ja puhunut siitä, että siinä on joku editori tms. Isoin haaste lienee se, että en itse osaa juurikaan auttaa ongelmatilanteissa. Toki ohjelmointitaitoisia tuttuja löytyy, mutta ei heitäkään voi joka välissä vaivata. Siksi tuo kerho voisi olla hyvä.

Tuohon oma-aloitteisuuteen täytyy myös keskittyä. Tällä hetkellä poika katsoo mielellään Scratchin tutorialeja ja tekee niitä sekä jonkinlaista yritystä soveltaa asioita löytyy. Sen verram alussa ollaan vielä, että kummoista tuotosta ei itse vielä osaa tuottaa.

Tsekkaan myös tuon code.org:n
 
Varmaan kannattaa iskeä sille lapselle kirja käteen ja opettaa lukemaan. Sillein se miulla meni neljä vuotiaana. Edgar Rice Burroughin Tarzan on aika hyvä aloitus.
 
Onko muuten Logo ja kilpikonnagrafiikka enää mikään juttu kuten 80-luvulla?
Taitaa olla aikalailla jo oldschool-kamaa, en muista että olisi missään aikoihin tullut mitään Logo-juttuja vastaan. Scratch on tainnut aikalailla korvata tuon koulujen opetuskäytössä.
 
Heitetään vielä yhtenä vaihtoehtona "fantasiakonsolit" eli esim. PICO-8. Mukana on samassa helposti lähestyttävässä paketissa koodi-, grafiikka- ja ääni/musiikkieditorit joilla voi luoda pelejä kuvitteelliselle 90-luvun konsolille. Resoluutio, värit ym. rajoitteet on sen mukaisia joten homma pysyy väkisinkin suhteellisen simppelillä tasolla.

Varmasti innostaa kun ruudulle saa nopeasti heti jotain näkyviin ja liikkumaan ja vielä kun se on jotain itse piirrettyäkin. Isona etuna myös se että muiden tekemiä pelejä pääsee vapaasti tutkimaan ja poimimaan vaikka koodia omaan projektiin.
 
Kodarit.com järjestää lapsille kursseja joissa porukalla pääsee koodailemaan. Ainakin itse kuullut tuosta pelkkää hyvää. Toki hintaa on jonkun verran.
 
Kiitos kaikille vinkeistä. Scratchia ollaan nyt aloiteltu ja kovasti vinkuu, että milloin voidaan taas tehdä katsotaan miten lähtee liikkeelle. Tuo lasten ohjelmointikerho vaikuttaa kupaavalta ja tod näk ilmoittaudutaan siihen. Kiitos siitäkin vinkistä @Letuk
Näyttää pahasti siltä, että aivan pian teidän perheessä on 2 henkilöä opettelemassa pelikoodausta :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom