- Liittynyt
- 24.10.2016
- Viestejä
- 1 683
Tästä tulikin mieleeni vielä yksi tapaus omalta ammattikuskin uraltani:-useita kertoja ojasta hinattavana talvella. pieniä ja jäisiä mökkiteitä paljon (raksahommia, n.3-4 työmaata/päivä) kyydissä ollessa.
-itse käytin paria pyörää ojassa savisella pikku mökkitiellä mutta pois pääsi ajamalla sekä n.1kk sitten jäistä kallellaan olevaa mäkeä alas suoraan ojarumpuun + kyljelleen. Toka päivä kun oli tiet jäässä ja piti sen työmaan jälkeen lähtee vaihtaa renkaita. Eipä keretty sinne. vauhtia ehkä 10-20km/h, eka jyrkkä mäki josta mäki alas. puolessa välissä nytkähti auto ja suuntas ojaa kohti. ohjaus ja jarrut ei vaikuttanut yhtään mitään siitä. vähän kuin pulkalla laskittelisi hitaasti, kerkes varautua yms.
Kauniina kevättalvisena lauantaiaamuna ajoin edellisiltaisen vesisateen ja yöllä vallinneen pakkaskelin jälkeen erästä Siuntiolaista kapeaaa sekä hyvin kiemuraista hiekkatietä 1528 koppi-Ategon kanssa, kun eräässä loivassa mäessä olevassa loivasti vasemmalle kaartuvassa mutkassa hävisi kaikki pito ja auto tupsahti noin 10 km/h vauhdista kyljelleen syvään ojaan tien oikealle sivulle.
Tie oli aivan peilijäässä ja vielä kaiken lisäksi kallistui oikealle, joten Ategon sileillä pyörillä ei ollut mitään mahdollisuuksia.
Tie oli sen verran liukas, että vähän minun ojaan ajoni jälkeen, eräs Fortumin asentaja kippasi nastarenkailla varustetun pakettiauton samaan ojaan noin 40 metriä eteenpäin siitä kohdasta jossa minä ajoin ulos.
Vasta molemmat ulosajaneet autot huomattuaan tienhoidosta vastaava maajussi päätti lähteä traktorinsa kanssa liikkeelle ja hiekoitti koko tien.
Fortumin Vivaro saatiin ojasta pois maajussin traktorin avustuksella, mutta Atego oli sen verran syvällä ojassa ja lumessa, että se piti nypätä ylös helkutin ison hinurin kanssa ja hinurillakaan homma ei olisi onnistunut ilman avuliaan maajussin traktoria.
Yllättävää kyllä, kumpaankaan autoon ei tullut kovin suuria vaurioita.