Kuinka kauan kortti, montako kolaria?

-useita kertoja ojasta hinattavana talvella. pieniä ja jäisiä mökkiteitä paljon (raksahommia, n.3-4 työmaata/päivä) kyydissä ollessa.
-itse käytin paria pyörää ojassa savisella pikku mökkitiellä mutta pois pääsi ajamalla sekä n.1kk sitten jäistä kallellaan olevaa mäkeä alas suoraan ojarumpuun + kyljelleen. Toka päivä kun oli tiet jäässä ja piti sen työmaan jälkeen lähtee vaihtaa renkaita. Eipä keretty sinne. vauhtia ehkä 10-20km/h, eka jyrkkä mäki josta mäki alas. puolessa välissä nytkähti auto ja suuntas ojaa kohti. ohjaus ja jarrut ei vaikuttanut yhtään mitään siitä. vähän kuin pulkalla laskittelisi hitaasti, kerkes varautua yms.

Tästä tulikin mieleeni vielä yksi tapaus omalta ammattikuskin uraltani:

Kauniina kevättalvisena lauantaiaamuna ajoin edellisiltaisen vesisateen ja yöllä vallinneen pakkaskelin jälkeen erästä Siuntiolaista kapeaaa sekä hyvin kiemuraista hiekkatietä 1528 koppi-Ategon kanssa, kun eräässä loivassa mäessä olevassa loivasti vasemmalle kaartuvassa mutkassa hävisi kaikki pito ja auto tupsahti noin 10 km/h vauhdista kyljelleen syvään ojaan tien oikealle sivulle.

Tie oli aivan peilijäässä ja vielä kaiken lisäksi kallistui oikealle, joten Ategon sileillä pyörillä ei ollut mitään mahdollisuuksia.
Tie oli sen verran liukas, että vähän minun ojaan ajoni jälkeen, eräs Fortumin asentaja kippasi nastarenkailla varustetun pakettiauton samaan ojaan noin 40 metriä eteenpäin siitä kohdasta jossa minä ajoin ulos.
Vasta molemmat ulosajaneet autot huomattuaan tienhoidosta vastaava maajussi päätti lähteä traktorinsa kanssa liikkeelle ja hiekoitti koko tien.

Fortumin Vivaro saatiin ojasta pois maajussin traktorin avustuksella, mutta Atego oli sen verran syvällä ojassa ja lumessa, että se piti nypätä ylös helkutin ison hinurin kanssa ja hinurillakaan homma ei olisi onnistunut ilman avuliaan maajussin traktoria.
Yllättävää kyllä, kumpaankaan autoon ei tullut kovin suuria vaurioita.
 
18 vuotta ollut kortti:

- About muutaman kuukauden kortin saannin jälkeen käännyin auton perässä vasemmalle Helsingin keskustassa ja jäi huomioimatta jotenkin vastaantuleva liikenne, vastaantuleva ajoi kylkeen ja auto lunariin. Meni kyllä kokemattomuuden piikkiin enkä olisi kyseisenä ajankohtana ollut edes halukas tuonne lähtemään. Kieltämättä kokemattomalle ei ollut ihan helpoin risteys.

- Ajoin mutsin autolla n. 50-60km/h tutulla tiellä korokkeeseen/hidasteeseen, nuo korokkeet oli lisätty sinne äkkiseltään eikä koko paikalla ollut jostain ihmeen syystä syyspimeällä sitten yhtään mitään valoja. Tuli "hieman" yllättäen eteen. Ei kai tullut edes pohjavaurioita mutta radion irroitettava näppäinosio meni paskaksi, ei pysynyt enää kiinni.

- Tänä vuonna kävin talon parkkipaikalla kääntymässä ja kun lähdin pois en tajunnut että siinä oli tehty sen verran pihatöitä että katukiveys oli korkeampi kuin normaalisti ja auton pohja otti vähän kipua eli naarmuille.

- Pari vuotta sitten pakitin parkkihallissa tolppaan kun joku fabu siinä oikeasti häiritsi keskittymistä eikä parkkikamera jostain syystä sekään huomannut mitään. Mitään vaurioita ei kyllä autoon jäänyt.

- Kerran ajettu perään, ei oma vika, pelti rytisi mutta omasta autosta piti vaihtaa takapuskurin muovit ja maalata loput.

- Muutamia pysäköintipaikan juttuja joita en tarkemmin muista.

- Joku 1-2 parkkisakkoa, ei nopeussakkoja tähän mennessä.

Ainahan sitä tekevälle sattuu ja ainakin kiireessä ja väsyneenä. Itse en tuosta autolla ajamisesta oikein välitä, todella tylsää, unettavaa ja staattista puuhaa.
 
Reilut 20 vuotta ollut kortti. Ei sakkoja tai kolareita.

Pari pientä kopsua on, joille en itse ole mitään voinut. Toisessa auto liukui paikaltaan alamäessä liikennevaloissa edellä ajavan perään. Oli siis tie niin peilijäässä, että täysin pysähdyksissä ollut auto lähti paikaltaan liukumaan. No, alle metrin matkalla tuo nyt ei ehtinyt vauhtia kerätä, joten ei tullut edes naarmuja. Noustiin kyllä autosta tilannetta edellä olleen kanssa ihmettelemään. En ole noin liukasta paikkaa nähnyt koskaan ennen tai jälkeen missään.

Toisella kerralla edeltä lähti auto parkista peruutaamaan ja peruutti päin omaa paikallaan seisonutta autoa, jota ei jostain syystä huomannut. Enkä itsekään mahtunut mihinkään suuntaan väistämään. Hiljainen vauhti tuossakin eikä tullut korjattavaa.

Niin ja sitten on näitä sankareita, jotka on auton parkissa ollessa naarmuttaneet/kolhineet autoa ja poistuneet paikalta yhteystietoja jättämättä. Yhdestä jaksoin valitella poliisillekin, jotta sai vakuutusrahat, kun piti koko vilkku vaihtaa.
 
Liikennevälineen kuljettamiseen oikeuttava kortti (Mopo -> Kevari -> Henkilöauto) ollut n. 11 vuotta.

Saldo:
0 Onnettomuutta
0 Sakkoa
0 Pysäköintivirhemaksua

Kilometrejä tullut taitettua ehkä noin 200tkm. yhteensä.
 
B-kortti 15 vuotta ja toisena vuotena peruutin parkkipaikalla vastapuolen auton lunastukseen.

Tuota ennen tuli peruuteltua reippaalla vauhdilla ja vähän olan yli vilkaisten, nyt tiedän paremmin :vihellys:
 
Kortti vuodesta 1992 (tai -93, ei jaksa muistaa).

Kun kovasti opeteltiin ajamaan niin käsijarrukäännös oli kova juttu, kokeilin itsekin, kerran sitten sen verran karkasi että jonkun lauta-aita kaatui. Onneksi auto irtosi peruuttamalla ja pääsi äkkiä tilanteesta pois. Talo taisi olla tyhjillään ollut jo vuosia, joten todellista vahinkoa ei liene tullut kummallekaan osapuolelle.

Ajelin rattivaihteisella Hiacella töihin, räntää, sohjoa, kaikkea mitä voi kuvitella tuli taivaalta ja keli oli todella paha. Hiace oli tunnettu siitä että se jäi tasamaalle kiinni vaikka kesäkeleillä. Auto lipsahti ojaan, ei kovaa mutta kuitenkin sinne perille asti. Kyydissä ollut koira säikähti kun lähti penkiltä kuin hauki rannasta, henkisiä vahinkoja pahempaa ei tässäkään käynyt.

Pahin tilanne oli kaupungissa kun olin jonkun perässä kääntymässä vasemmalle, oikealta tulevilla oli kolmio, tämä kuski varoi kaikkia jotka tulivat oikealta. Lähti liikkeelle ja pysähtyikin varomaan jalankulkijoita risteävällä tiellä. Lähdin perässä liikkeelle ja vilkaisin varmuudeksi oikealle, silloin pamahti. Omaan autoon ei tullut mitään (kiitos Saabin puskureiden), mutta edellä olevalla puskuri hieman naarmuuntui. Valitti kuitenkin sen verran niskaa että paikalle tuli ambulanssi. Ambulanssin perässä poliisi ja minulle sakot liikenteen vaarantamisesta. Tarina ei koskaan ole kertonut miten kaverin niskalle lopulta kävi.

Edit. Niin joo, kilometrejä keskimäärin joku 50k-60k vuodessa paitsi viimeiset pari- kolme vuotta, niissä ehkä n 40k vuodessa.
 
Viimeksi muokattu:
B-kortti kohta 12 vuotta, yksi peräänajo(ehkä n. 6v kohdalla). Moottoritien ylösnousurampin jälkeen risteysalue josta pääsee joka suuntaan, edellä oleva on menossa oikealle kuten minäkin. Risteyksessä hyvä näkyvyys ja katson vasemmalle ettei ole ketään tulossa, edellä oleva liikkuu vielä, katson uudestaan vasemmalle ei ketään lähimaillakaan ja PAM. Vauhtia ei ollut paljoa mutta kolahti kuitenkin selvästi. Edellä oleva lähti liikkeelle enkä nähnyt sen koommin.

Aivan absurdi tilanne enkä tiedä mitä se edellä ajava oikein teki siinä mutta opin ainakin paremmin katsomaan edellä ajavan touhuja enkä olettamaan yhtään mitään loogista käytöstä.
 
Kortti jotain 10+, ajokilometrejä alkuaikoina n. 50-60tkm vuosi, nykyään ehkä 20-40tkm vuosi. Sakkoja 0kpl (huomautuksia n. 8, syytä ois kyllä ollu saada sakkojakin). Omasta syystä "kolareita" tasan 2 kpl, suoralla tiellä yksinään leikin käsijarrulla ja ojaan, traktorilla ylös, ei vahinkoja, toisella kerralla naarmutin hieman vuokra-autoa espanjassa parkkihallin pylvääseen kun joku meinasi alhaalta ajaessaan ajaa päälle..

Emäntä on sitten enemmän noissa kunnostautunut, niin syyllisenä kuin syyttömänäkin.
 
Kortti ollut 21v ja kilometrejä noin 35000km vuodessa, pääasiassa työajoa.
Aiheutettuja kolareita ei ole, toisena osapuolena ollut viidessä joissa kahdessa kuorma-auto peruutti keulaan, kahdessa taksi ajoi perään ja kerran itse ajoin reilusti punaisia päin ajaneen pakun kylkeen ja auto lunastukseen. Itse oli silloin kolarin jälkeen todella hämillään mutta onneksi jäi silminnäkijöitä paikalle ja soittivat vielä poliisit paikalle selvittää asiat.
Muuten on huoltopihoilla ja lastauslaitureilla saanut tavara-autoja milloin mihin kohtaa autoa. On mennyt kylkiä, ovia, peilejä ja jopa katto.
 
14 vuotta ollut kortti. Ei yhtään kolaria, ojaanajoa yms. Kerran oltiin jumissa lumessa kun oli tuuli puhaltanut lunta ja auto ei mennytkään siitä läpi vaan jäi jumiin. Kilometrejä tullut noin 40tkm vuosittain.

Kerran poliisisetä vei kortin hyllylle 3 kuukaudeksi, 60-alueella tutkaan 93 km/h. Armeijan alkuun mentiinkin kyydeillä eikä tarvinnut kuskiksi mennä vaikka kovasti yrittivät. Eivätkä uskoneet ettei korttia ollut sillä hetkellä itsellä, väkisin meinasivat laittaa kursseille.
 
Kortti vuodesta 2000, ABC ja nyt ajattelin hankkia loput kirjaimet sinne sekaan vaikkei niille ole käyttöä varsinaisesti.

1 kolari 3 vuotta sitten, jossa pysähdyin turun kauppatorilla bussin taakse punaisiin valoihin parin-kolmen metrin päähän ja bussi yllättäen lähtikin peruuttamaan muutaman sekunnin päästä suoraan työauton keulaan.

3 pysäköintisakkoa, joista 2 peruttiin virheellisinä valituksen jälkeen ja yhdessä pysäköintikiekko tippui ovea sulkiessa ilmeisesti ikkunalta penkille.

Kerran päiväsakoille(6kpl) kun kuorma-autossa ei ollut riittävää määrää digipiirturin varatulostusrullia mukana ajossa. En tiennyt silloin että niitä olisi pitänyt olla 4kpl(oli 3) mutta ei ollut oma työautokaan kun keskellä yötä jouduin tuuraamaan toista sairastunutta kuskia. Poliisit tutkivat kaikki kuormansidonnat, renkaat, kortin, piirturista ylinopeudet(0kpl 80km/h ylityksiä piirturin tallentamalta ajalta), puhallutus ja työ ja lepoajat(0kpl ylityksiä) ja lopulta 45min tutkinnan jälkeen huomasivat että tulostinrullia oli 1kpl liian vähän. Poliiseilla oli kuitenkin oma digilukukorttinsa eli eivät edes tulostaneet tietoja :)

Eikun hetkinen, kerran peruutin kuorma-autolla yhden talon katon kulman mutkalle: https://goo.gl/maps/iEnb52fyLs92 jos joku liikkuu tuollapäin niin huomaa ettei 8 vuoden aikana ole tullut tuota kulmaa korjattua, on yhä aika mutkalla. :D Sivupeilistä ei nähnyt noin ylös ja ajoin täyskorkealla autolla.
 
17v autolla ajoa, 0 kolaria ja 0 sakkoa, kilsoja noin 400 tkm. Läheltä piti tilanteita kyllä tietysti löytyy.
 
15v ollu kortti, 0 sakkoa ja 1 peräänajo, jossa olin syytön, joku ajoi perään jäisellä tiellä jossa olin itse jo pysähtyneenä jonoon. No tuo meni onneksi kolaroijan vakuutukseen helposti rikä tullut muutenkaan kun naarmuja muovipuskuriin joka vaihtui uuteen.
 
18v ollut kortti, siviilissä 2 kertaa talvella ojaan, niin että on tarvinnut hinausapua (jos ei oo tarvinnut hinata niin ei lasketa :) ) ja kolme peruutuskolhua.

Työajoissa sitten muutama naarmu. Silloin kun ajoin maa-autoa, sitä piti jatkuvasti tunkea ahtaisiin paikkoihin, niin useamman kerran lähinnä nurkkia tuli raavittua sinnetänne, en kyllä ollut eka enkä vika joka niiden autojen nurkkia raapi, normaalia kulumaa niissä hommissa, samoin kuin hinaamiset, kun autot ja koneet jää jumiin. Myöhemmin duunipakun etunurkkaa olen muutaman kerran naarmuttanut, kun pitää väkisin johonkin liian ahtaaseen väliin työntää sitä.

Suurin "kolari" kuorma-autolla oli kun talviliukkailla yksi T-risteys yllätti täysin takaapäin ja epäurheilijamaisesti, ajoin risteyksin ruoraan ryminällä ulos vastakkaiselle pellolle. Sinänsä varsinaisia seurauksia ei välittömästi ollut, mitä nyt siinä kun auto putosi metrin verran alemmas tieltä pellolle kuskin ovi aukesi ja meinasin pudota kyydistä ja joutua itseni yliajamaksi. Kuorma-auto kulki ~30-40cm hangessa ihan hyvin, kun vain löysi mistä nousi ramppi pellolta takaisin tielle. Muutamaa kuukautta myöhemmin huomattiin että aurauskulmat oli menneet muutaman sentin haritukselle joka söi eturenkaat sisäsyrjältä.
 
Hihi, tämähän on hauska topicci. Piti itsekin muistalla omia (ja kavereiden) töppäyksiä.

Kortti ollut about 13v josta muutaman kuukauden hyllyllä. Sakkoja en ole laskenut mutta jos ei parkkisakkoja yms. oteta laskuihin niin varmaan jossain 15-20 tietämillä liikutaan... ehkä? Sisältäen mopoaikoina saadut.

Sitä ennen mopolla lukuisia kaatumisia. Ympäri keulimisia, skeittirampeilla hyppimistä ja kelkkareitillä tötöilyä. Joskus kunnon törsät tangon yli 60 vauhdista kun kaverit crossimopoilla veti ohi ja itellä pieni etupyörä uppos hankeen. Kyseessä oli skootteri joten katteet oli aika "hyvässä" kunnossa ja niitä sitten budjettimalliin korjailtiin mm. kattohuovalla.

Pakulla peruutin joskus liian matalasta aukosta sisään. Tajusin juuri 30cm ennen ettei mahdu ja jarrut pohjaan mutta kyllähän se yläreuna kolahti hallin karmiin. Karmi jojoon ja pakun takaseinään 10cm korkea vekki.


Kaverin kyydissä ajettiin joskus pakilla paskarinkiä ladalla (tai lähinnä yritettiin) ja suoraan pahaa-aavistamattoman pikkuveljen yli kun oli tullut pihaan ja oli tulossa kysymään pääsiskö kyytiin. Jäi ihan kunnolla alle kun jyrättiin yli. Sai vielä itse huudot siitä, kaverin kanssa mentiin nöyränä kotitaloon missä frendin pikkuveli tilitti isälleen kuinka oli käynyt. Tämän jälkeen isä totesi että "ET PERKELE MENE SINNE PIHALLE KUN POJAT AJAA!" Säästyttiin ite sitten kokonaan huudoilta.

Kortin kun sain, vetäsin ensimmäisillä lumilla noin 2kk kortin saannin jälkeen kylki edellä pöpelikköön. Ihme kyllä autoon ei tullut damagea.

Moottoriradalla olen vetänyt joskus ihan kunnolla kaiteeseen kun väistin kaatunutta mp ukkoa joka oli leväällään heti mutkan jälkeen. Ei paljon kerennyt muuta kuin ohjata niin ettei sällin päälle vetänyt ja sitten jo kaide kolisikin.

Kuumottavin tilanne on ollut kun vedettiin ekana talvena jäällä kaverin kanssa autoilla ja testailtiin huippuja. Yöllä pimeässä silloisella Hondalla niin paljon kun se kulki (mittariin 180-190) ja käkkäri pohjaan. Sileällä jäällä piruetteja sai tietysti aika kasan, mutta paska meinas pörähtää housuun kun yhtäkkiä valokeilassa näky pilkkijä kelkkansa kanssa pilkkimässä. Sen verran oli vauhtia että jos vähän sivumpaan olisi linjat menneet, niin pilkkijä olisi kyllä ollut jauhelihaa.

Joskus kouluun mennessä kurvasin vähän vauhdikkaammin pihaan ja kylki kasaan, kun leikkasin sisäkurvista liikaa ja portin tolppa veti kyljen solmuun etuovesta taaksepäin. Tätä ei yksinkertaisesti tullut nähtyä. Sohlaamisen jälkeen totesin vaan että "harmi" ja sitten säästeltiinkin rahaa korjaukseen. Ikävintä asiassa oli se että kyydissä oli yläasteelaisia esiteinejä ja se kohellus siinä tilanteessa vähän hävetti.

Maalla on tullut poliiseja karkuunkin päästyä, kaveri oli tosin puikoissa. Vedettiin 120 lasissa 60km/h alueella poliiseja vastaan landella. Maijahan kääntyi perään, mutta vanhalla sierralla ei tarvinnut sääliä ja vedettiin pikkuista hiekkatietä niin raivolla karkuun että maijahan ei perässä pysynyt. Mediassa ei koskaan näytetä sitä karkuun pääsemistä mutta muutaman ihan omakohtaisen kokemuksen jälkeen voi todeta ettei se nyt kovin kummoisia skillejä ole vaatinut.

Samaisen kaverin kyydissä on vedetty evo mitsu joskus aikalailla kyljelleen ojaan ja kiivettyä sitten kuskin ikkunasta pihalle. Pieni nyppäys traktorilla ja leikki jatkuu.

Kaverilta pöllitty peltoauto romutettiin joskus kunnolla. Oli sen verran mulkku jätkä että käytiin nyysimässä sen ooppeli, ajeltiin puoli tankillista bensaa jossakin metsäreiteillä jonka jälkeen peruutin sen niin lujaa puuta päin kun uskalsin. Autohan toimi vielä jonka jälkeen vedettiin jotain romua kaasun päälle ja kakkonen silmään, kytkin sivuun ja auto hiekkakuopan reunalta alas. Parasta tässä oli kun seuraavana päivänä mentiin ko. kaverin pitäjään torille jotain juttutuokiota pitämään niin sattui kyseinen sälli paikalle tilittämään että "voi helevetti joku on vieny mun ooppelin". Yritä siinä sitten pitää pokkaa.

Joskus ajelin jonkinsortin isolla pyöräkoneella (etulastaaja, vähän trukin tapainen, en tiedä mikä viralliselta nimeltään onkaan) pienenä enkä osannutkaan sitä syystä tai toisesta pysäyttää, no sehän tuli ajettua tieltä metsään että pysähtyisi, vaan ei pysähtynyt. Hyppäsin pois kyydistä kokonaan kun säikähdin ja annoin laitteen rymistellä pöpelikköön. Aika pitkälle se risukossa mönki ja jäi sitten paikalleen sutimaan. No siinä vaiheessa lähdettiin äkkiä karkuun ennen kuin joku tajuaa että kukas meistä oli asialla. Seuraavana päivänä kun mentiin tarkastamaan tulos, niin koko laitos oli uponnut varmaan 70-80cm sinne pehmeään mutaan kun oli varmaan tankin loppuun jauhanut siinä paikoillaan jotain puuta vasten.

Ah voi että, kyllä elämä landella oli niin paljon tapahtumarikkaampaa ja hauskempaa kun kaupungissa vietetty aika.
 
Viimeksi muokattu:
Kymmenisen vuotta ens vuonna tulee täyteen ja ekan vuoden aikana tullu ainoa kolari. Ajoin kolmannen serkun perään :confused2:
Onneksi kuitenkaan ei tullut mitään isompaa mälliä, itsellä meni lamppu ja puskuri paskaksi ja vastapuolella varisi vain ruosteet. Ja täysin omaa syytähän se oli kun kiireessä ajelin.

Sitten ajoin kerran ojaan kun tuntemattomilla teillä heittelin persettä samalla autolla.
 
Reilu 20v ollut ajokortti, sakkoja tullut 6kpl(4*ylinopeus, kerran pysäköinti ja kerran ajoin vahingossa bussi/viranomaiskaistaa) yksi kolari, ei oma syy (koppimopo punaisia päin suoraan kylkeen).
 
24 vuotta kortti ja yksi peltikolari kun pösökuski iski jäisellä tiellä abs jarrut kiinni ja minä fiiatilla perässä,onneksi sain ohjattua penkalle että säilyi kosla ajokelpoisena ja ukko kunnossa.Pösölle nyt ei tullut maalinaarmua kummempaa,mutta silti piti puskuri vaihtaa.Kerran intin aikaan sain päiväsakkoja ylinopeudesta kun posotin mennä rekan perässä samaa vauhtia,rekkahan ei saanut minkäälaisia seuraamuksia,poliisin selitys oli kun kysyin,että vaikea se on tuommoista rekkaa pysäyttää.

Edit.Todettakoon tähän vielä että totesin autoilun tarpeettomaksi harrastukseksi vuosia sitten,ja sen jälkeen en ole ajanut edes polkupyörällä.
 
Kortti 7 vuotta ilman kolareita tai muitakaan kämmäyksiä.

Sakkoja on:
3 ylinopeutta (Tolppa, kamera-auto ja liikkuvat. Gotta catch 'Em all)
2 törkeää ylinopeutta ja liikenteen vaarantamista
Kerran kortti pois 2 vai 3 kk ajan yllä olevien yhdistelmästä vuoden aikana.
 
Reilu 28 vuotta ollut kortti, 2 sakkoa+ pari pysäköintisakkoa. 1 kolari heti vuoden kortin omistamisen jälkeen.
 
Kevarikortti mukaanlukien on ollut kortti 20-vuotta. Kevarilla kaaduin kyljelleni risteyksessä, koska irtohiekka ja liian suuri nopeus kun en äkänny sitä hiekkaa. Kerran pyörin samaisella vehkeellä myös pellolle, koska leipo kiinni ja takarengas lukossa en mutkasta selvinny. Henkisillä kolhuilla ja naarmusilla katteilla selvisin molemmista.

Ennen B-korttia könysin ojan pohjia lukemattomia kertoja peltoautoilla, hiekkateillä. BC-kortin aikana en oo kolaroinu.
 
Kortti ollut kohta 24 vuotta, kolarisaldo tähän mennessä 1 kpl ja yksi ulosajo, sakkoja ja huomautuksia sitten senkin edestä.
Kilometrejä tullut keskimäärin reilut 30000 vuoteen
 
Kortti 12 vuotta, 0 kolaria (ja 0 sakkoa vaikka yritys on ollut kova :D).
Edelleen 0 kolaria ja sakkoa, mutta...
VmPpX3z.jpg

...ojan pohjalla on nyt käyty.
 
Viimeksi muokattu:
B-ajokortti ollut 4,5 vuotta (lisäksi M-kortti 4 vuotta ennen sitä). Kolareita en ole ajanut (muutaman kerran kieltämättä ollut lähellä). Ylinopeus-/muita sakkojakaan en ole saanut. Yhden pysäköintivirhemaksun onnistunut saamaan.
 
B-kortti rapiat 10v, CE n.8v ja DE n.6v ja viimeisenä tuli suhautettua A -kortti ~5v, jotta sai aakkoset kuntoon.

Kilometreissä miljoona rikottu ja tasan yksi perähipasu on myönnettävä sattuneen, audin takapuskuriin aiheutin parit pintanaarmut liikennevaloissa (puhelin syynä)... 1kpl sakko ylinopeudesta linja-autolla (8km/h) kello 5 aamulla Kalajoella 10h ajon kohdilla, pysyipä loput 2h hereillä ajossa sen jälkeen.
Rattiin nukahtanut kerran, mutta samalla vauhdilla pääsi ojanpohjalta ylös, säikähdyksellä selvisi.
Parkkisakkoja ei lasketa, kaupunkia on tuettava.
 
BC-kortti kohta tasan 20 vuotta ollut taskussa.

Ensimmäisen 3v aikana sattui ja tapahtui. Rattia tuli veivattua ihan hyvin parikymppisenä, nykyään enää "harrastuksena" silloin tällöin taksissa. Peräänajo kuorma-autolla niin että edessä ajavasta autosta ei auennut ovet enää ja senkin edessä ollut auto otti hyvin osumaa, kuorma-auto katolleen ojaan, pari tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalta kylkeen tullutta (johtui omasta vauhdista virman pakulla) ja jokunen rikesakko ylinopeudesta. Sitten ei olekaan 17v aikana tullut kuin rikesakkoja ja huomautuksia nopeudesta.
 
30V ajoa.
Omat törttöilyt sisältää pari talvista ulosajoa joissa ei suurempia vahinkoja, yksi kesällä jossa vähän peltiä oiottiin ja alatukivarsi.
Yksi peräänajo jossa korjattiin peltiä molemmilta.
Lisäksi yksi ulosajo nukahtamisen takia jossa auto meni lunastukseen.

Peräänajon uhriksi joutunut pari kertaa mutta niistä selvittiin ihan pikkukolhuilla.

Huomautus ylinopeudesta 1kpl
Ylinopeus-sakkoja on tullut Suomessa pöntöstä 1 kpl ja poliisilta 3 kpl.
Virosta on yksi pönttösakko olisko 12€.
Venäjältä on pari miliisin antamaa sakkoa summiltaan mitättömiä.
Italiasta tuli perään yksi sakko kirjattuna kirjeenä -97 mutta sen jätin maksamatta.

Niin ja pari poroa ja yhden peuran oon autolla tappanu tai ainakin tönäissy tappokuntoon.

Onhan noita siis kertynyt.
 
Viimeksi muokattu:
28 vuotta ja kaksi kolaria. Molemmat sattuivat parin vuoden sisään kortin saamisesta.
 
Kortti ollut kohta 13 vuotta, runsaat 200 tkm ja 0 kolaria sekä 0 sakkoa. Kerran on välähtänyt kamera Saksassa ja kerran Suomessa, kummastakaan ei tullut mitään jälkiseuraamuksia. Pari pysäköintivirhemaksua on tainnut tulla vuosien varrella.
 
16 vuotta kortti, ajokilometrejä todella vaihtelevasti mutta heitetään keskiarvona joku 10 000 km/vuosi joten varmaan jossain 150 000 - 200 000 ajokilometrin välissä mennään. 0 kolaria. Ihan alkuaikoina (kuten näyttää monella olevan) muutama vaaranpaikka oman töppäilyn vuoksi mutta nekin saanut jarrulla ja ratilla väistettyä. Väliin mahtuu myös useampi muista johtuva vaaratilanne mutta niissäkin tarpeeksi iso turvaväli yhdistettynä jarruun on pitäny autot ja matkustajat ehjinä.
 
Kortti ollut 18 vuotta ja yksi pienimuotoinen ojaanajo talvella ja yksi pysäköintivirhemaksu sinä aikana. Ei ole tullut ajettua ihan hirveästi kuitenkaan, mutta arviolta 100 000 km tänä aikana.
 
4v kortti, 2 kolaria.
Ensimmäinen umpijäisessä alamäessä VW pickuppia perään, ei jarruttanut, liukui vaan & absit hakkasivat. Vauhtia törmäyshetkellä ehkä 5-10kmh, ei vahinkoja.

Toinen 16 ruuhkassa talvella, naishenkilö tuli kolmion takaa kattomatta yhtään & töksäytti etukulmaan, siinäkään ei onneksi vahinkoja.
 
Kortti yli 30 vuotta. Eka vuonna peruutin tanssilavan parkkiksella toisen auton oveen lommon. Viime vuonna ajoin toisen perään risteyksessä. Kävelyvauhtia, se lähti liikkeelle enkä huomannut että pysähtyi samantien. Nuorempana kevarilla tuli pari törmäystä joista sain itsekin kipeää. Pahin oli törmäys nokikkain mopon kanssa mutkassa. Siinäkin tuuria ettei sattunut puita, heräsin pellolta.
Pari kertaa olen ollut kortitonta "opettamassa" omalla autolla, yksi ajoi pihakaivon päälle, toinen talon seinään. Kumpikin sekoitti kaasun ja jarrun. Traktorilla irtosivat, ei juuri vahinkoja tullut.
 
15v kortti, kilsoja jotain 300-400tkm välillä, pieni osuus kuorma-autollakin. Viime vuosina ajomäärä lisääntynyt töiden vuoksi.

Viralliset "kolarit"
- Yksi ojaan ajo juuri kortin saaneena. Lanattu hiekkatie näytti että WRC kuskiksi ei ihan vielä ollut niillä taidoilla. Otin opikseni.
- Kerran joku eksyi kaistalleni (samaan suuntaan menossa) ja hipaisi kylkeä. Muoviin joku naarmu.

Muuta triviaalia
- Kaksi parkkisakkoa
- Yksi ylinopeussakko (rike)
- Muutama huomatus, poliisit tykkää pysäytellä usein ja peräkärrystä palanut tietenkin joku valo tai jotain muuta... ja sitten on tolpat välähdellyt..."pienikin ylinopeus on riski"
 
22v kortti, kerran kunnolla ulos autolla ja kerran pyörällä, niin että menivät lunastukseen.
2 kertaa ajettu perään, toinen lunastukseen ja kerran puusilmä tuli tyhjällä tiellä kolmion takaa kylkeen, peltivaurio takalokariin.
Muutama tolppasakko ja kerran kortti pois ylinopeudesta, alle 10 parkkisakkoa.
noin 700tkm h. Autolla ja noin 100tkm kuorma-autolla.
 
Kortti ollu taskus 27-vuotta, kilometrejä takana lähemmäs miljoona (osa ammattikuskina). Keskieuroopan teiltä kokemusta n.70tkm. Ylinopeus sakkoja nuoruus vuosilta kymmenkunta, viimeisen 10-v aikana taitaa olla viisi (joista pari ulkomailta)... Kolareissa mukana viisi kertaa, joista kaksi omaa virhettä ja kolme syyttömänä osapuolena... Pikkukolareita, jossa vain peltivaurioita.
 
Aika prikulleen kortti ollut nyt 5 vuotta ja sen aikana ei yhtään kolaria. Ylinopeussakot saanut kerran ja pari parkkisakkoa :) Tosin ajoin kerran sillan kaidetta päin hyvin pienessä nopeudessa kun auto lähti hieman oikealle tieltä samalla kun kaivoin kuskin oven uumenista laturia puhelimelle :D Kylki sai naarmun mutta ei enempää.

Kilometrejä omilla autoilla noin 14tkm vuodessa ja työautoilla noin 35tkm vuodessa.
 
Kortti 18 vuotta, kolhuja:

2 kertaa peräänajettuna, ekalla kertaa mäkkärin autokaistalla just kortin saanu tuuhio nosti jalkansa kytkimeltä ja rysäytti pebaan. Toisella kertaa pysäytin suojatien eteen antamaan tietä lapsille, kun takaa tullut pappa täräytti neljääkymppiä perään.

+Kerran joku sekos vissiin vaihteissa, ja peruutti auton keulaan parkkipaikalla. Puskuri tippu, suunnilleen tonnin köyhty. Kaks viimistä sattu viikon sisällä toisistaan :/

Ylinopeussakkoja 0.
 
Tuli tuossa eilen mieleen että yhden perään ajon lisäksi jokunen vuotta sitten pakitin yhen skodan keulaan ja oli vielä koukku kiinni :D Onneks sen verran hitaasti pakitin että selvis ihan taskurahalla, ei se skooda mikää uusi ollut mutta silti. Sen jälkeen en olekkaa parkkiruutuihin pakitellu.
 
Kortti 36 vuotta. Kaksi kertaa ojaan: Eka armeijassa auto ok, toinen omalla, auto varaosiksi (runko vääntyi). Kerran toisen auton kylkeen(naarmuja molemmille). Joitakin penkkoja ja tolppia on hipaistu. Kaikissa nopeus lähes nolla.
 
Kortti viisi vuotta, ei kolareita, ei sakkoja. Poliisit pysäytti kerran ylinopeuden takia (n. 20kmh taajamassa liikaa), mutta siitä selvisin puhumalla.

Yksi pieni hipaisu Corollalla parkissa johonkin pömpeliin, joka oli juuri vittumaisen muotoinen ettei hahmottanut missä kohtaa osuu peruuttaessa. Eipä tullut suurta jälkeä siitäkään.
 
Kortti 18 vuotta
-muutama nopeus- ja pysäköintisakko
-ei kolarointeja
-ojaankaan en muista ajaneeni kuin kerran (etukulma): ei auramerkkejä lumisella metsätiellä, naapuritalosta työnsivät tielle
 
25 vuotta ollu b-kortti, a pari vuotta pitempään, kilsoja vähän pääle miljoona takana, nykyään onneksi tahti rauhottunu, nuo 100000km/vuosi oli aika raakoja aikoja.

1 parkkisakko, 1 ylinopeussakko, yks peräänajo jossa nyt ei käyny kuinkaan ko peräänajettu oli traktorin linko, oma autoki sai vain pintanaarmuja. Pari lievää ojaanajoa, siis niin lievää että lapiolla poistuttiin, ja muistaakseni 2 poroa on jääny alle.

Läheltäpiti-juttuja ollu tottakai paljonki, mutta on sitä vielä isommilta vältytty.
 
Lapista ajellessa Limingassa välähti kameratolppa. Sallittu nopeus 80 km/h, todettu nopeus 83 km/h. Kirjallinen huomautus.

Taas on isot rosvot työllistäneet poliisia :D
 
Kortti ollut 13 vuotta, pari pientä peltivauriota on tullut tuona aikana, 2 pysäköintisakkoa ja 1 nopeusvalvontakameran sakko.

Kolaroinnit:
  • 18 vuotiaana tuli ensimmäisenä talvena vedettyä käsijarrulla auton perä valaisinpylvääseen
  • Liikennevaloissa punaisia päin ajanut polkupyörä tuli auton kylkeen
  • Moottoritielle tulevassa rampissa ajoin edessä olevan perään kun se yhtäkkiä pysähtyi
  • Parkkeeratessa autoa kadulle leikkasin liian jyrkästi ja kylki osui vieressä olevan auton keulaan
 
  • Joku 15 parkkisakkoo
  • Yks ylinopeussakko jne liikenteen vaarantaminen
  • 0 kolaria
En mä tiedä miten jotkut onnistuu jatkuvasti jäämään kiinni ja/tai kolaroimaan. Aikuisiällä kortin hankkineita?
 
16 vuotta vasta ollu kortti kun vanhoilla päivillä vasta keksin että tarvin sitä, no siitä lähtien yksi ojaan parkkeeraus, kun oli sekä aurauskepit, että itse auraus ihan reilusti sitten ojan puolella. Siinäpä ne kortin saannin jälkeen ajetut kohellukset. Ennen korttia ura piti aloittaa jo noin 4 vuotiaana, kun isän sylistä päräytin ojaan kun säikähdin vastaan tullutta kauhakuormaajaa metsätiellä ja myöhemmin jäällä pari kertaa niin että saanut tehdä isoillakin vetoautoilla töitä että saatu pois kinoksesta.
 
Kortti on ollut 12v ja sen aikana 2 kolaria, toinen pienempi ja toisessa meni remonttiin koko etupää, molemmilla kerroilla nainen ajoi minua päin ja olivat myöskin poliisin silmissä syyllisiä. 2 ylinopeussakkoa nekin tulivat tehottomilla autoilla, kaikki muut autot jossa on aina ollut tehoa, ei sakon sakkoa....
 
Viimeksi muokattu:
8v ja yksi kolari jossa olin syytön osapuoli(nainen tuli kolmion takaa kylkeen)

Ylinopeussakkoja 2kpl.

E: Talvella on käyty yhteensä 3 kertaa ojassa, jokaisella kerralla tarvitsi vetoapua, yksikään näistä ei johtunut takavedolla leikkimisestä, silloin ei ole koskaan sattunut mitään, tosin empä mä reikäpäänä keskellä keskustaa luisussa menekään vaan jos mieli tekee niin olen suunnannut hiljaisimmille maille.
 
Viimeksi muokattu:
4v, ensimmäisen inssin jälkeen jäi toinen vaihe ajamatta eikä ollut tarvetta uusia sitä ennen uuteen ammattiin valmistumista.

Ilman kolareita, mutta olen rysäyttänyt ojaan metsätiellä vastaantulijaa väistäessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 637
Viestejä
4 537 518
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom