Kovalevyn turhan pyörimisen eliminointi?

Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
23
Elikkäs mulla on (ssd C:windows), D: pelit ja F: Leffat. D ja F on kumpikin normi WD Blue ja en ymmärrä miksi F:leffat lähtee pyörimään ilman käyttöä? Tämä ilmiö esiintyy useasti jos on vähän aikaa poissa koneelta ja menee vaikka chromeen. Onko tossa mitään järkeä että se pyörii ilman käyttöä vai onko joku ominaisuus joka ei rasita kovoa? Lisä maininnat että en käytä lepotilaa tai että F: levyllä olisi jotain päällä olevia softia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Jos joku ohjelma yrittää käyttää pysähtynyttä levyä, se lähtee pyörimään.

Nettiselaimilla kuten Chromella ei periaatteessa pitäisi olla mitään tarvetta tuollaisen levyn käyttöön, mutta jonkun mutkan kautta esimerkiksi Windowskin saattaa levyltä jotain tarkistaa. Asia ei ole kovin suoraviivainen.


Itse en kyllä näe mitään erityistä syytä sille, että pöytäkoneen levyjä pitäisi pysäytellä. Pyöriminen tuskin kuluttaa niitä niin paljoa, että käyttöikä lyhenisi merkittävästi. Toisaalta usein tapahtuva käynnistyminen rasittaa niitä jossain määrin myös.

Jossain harvakseltaan käytetyssä tiedostopalvelimessa voi olla OK pysäyttää levyt, kun niitä ei käytetä, mutta pöytäkoneessa en pidä sitä mitenkään tarpeellisena. Omien koneideni kovalevyistä otan aina kaikki virransäästöominaisuudet pois päältä, jottei levyjen käynnistymisiä tarvitse odotella.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
23
Tuota mietinkin että onko parempi että se pyörisi koko ajan eikä on/off? Eise kylläkään tee sitä kuin n.10 kertaa päivässä joten tuskin kovin suurta haittaa on.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 177
Elikkäs mulla on (ssd C:windows), D: pelit ja F: Leffat. D ja F on kumpikin normi WD Blue ja en ymmärrä miksi F:leffat lähtee pyörimään ilman käyttöä? Tämä ilmiö esiintyy useasti jos on vähän aikaa poissa koneelta ja menee vaikka chromeen.
Lataatko joskus Chromella tiedostoja F-levylle? Mulla väheni levyn heräily rutkasti, kun selaimen download-hakemisto vaihtui kovalevyltä SSD:lle. Aiemmin heräilyä tapahtui silloinkin, kun en ollut pitkään aikaan lataillut mitään tiedostoja selaimella.
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
23
En lataile tolle levylle, menee eka ssd:lle download kansioon ja sitten siirrän tonne F:
 
Liittynyt
09.03.2018
Viestejä
23
ei tainnut chrome löytää mitään ku vähentänyt tarkkailua :lol: eli enää ei pyöri niin useasti.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 145
Viestejä
4 209 737
Jäsenet
71 022
Uusin jäsen
Slerbbaliini

Hinta.fi

Ylös Bottom