Kovalevyn kloonaaminen ei onnistu

Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Moi,

HD Sentinelin mukaan vanha SSD-levyni (C-asema) alkaa tulla tiensä päähän, joten ostin uuden SSD-kovon (1Tb Samsung 870 EVO). Myös vanha SSD on Samsung. C-aseman olen kloonannut kerran aiemminkin ja se meni silloin ongelmitta, heittämällä läpi.

Windows tunnistaa uuden kovon ja sen pystyy alustamaan ja ottamaan käyttöön ongelmitta. Kloonausohjelmana toimiva Samsung Data Migration lähtee rullaamaan, mutta jää jumiin 99% kohdalla. Kaikki data on siirretty, mutta homma ei tule valmiiksi. Huomasin myös että saman tien kun kloonaamisen starttaa, uusi kovo häviää näkyvistä omalta tietokoneelta ja disk managementissa sen statuksena on "offline". Sen saa käyttöön uudelleen vasta kun käynnistää koneen uudelleen.

Kovalevyä kokeiltu kahdella eri kaapelilla, joiden kanssa toiset kovalevyt toimivat. Levy myös toimii kuten kuuluu eli sinne voi kopsata kamaa ja käyttää normaalisti. Kunnes yrittää kloonata.

Mitähän tässä kannattaisi yrittää seuraavaksi? Ahistaa kun vanhan C-aseman arvioidut jäljellä olevat päivät vaan vähenee.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 390
Eikö se uusi levy kannattaisi pitää mahdollisimman erossa Windowsista niin pitkään kuin vanha levy on vielä järjestelmälevy (eli kloonaus on tehty ja vanha levy poistettu). Itse olen kloonaillut SATA-levyjä vain USB-kelkassa

E: Kuuman järjestelmälevyn kloonaus on jo lähtökohtaisestikin hieman hasardia, mutta yleensä se noilla softilla onnistuu. Ehkä vikasietotila auttaisi myös, niin olisi vähemmän Windows-tauhkaa ajossa sieltä lähdelevyltä. Myös mahdollinen hibernaatio- ja virtuaalimuisti kannattaa ehkä konffata pois käytöstä ennen kloonausta (skippaa turhat jättitiedostot, jotka voivat olla lukossa kopiointisoftalle joka tapauksessa)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
En nyt oikein ymmärrä mitä meinaat. Eihän sitä vanhaa levyä voi poistaa mikäli se kloonaus ei ole onnistunut 100-prosenttisesti.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Niin. Toki olisi toivonut että firman oma softa olisi toiminut, kuten aiemminkin.

AOMEI Partition Assistantin ilmaisversion latasin. Näyttäisi tuo Migrate OS -toiminto kuuluvan vaan pro-versioon. Perkele kun näistä ei tajua mitään.
 

-is2-

╭∩╮ʕ•ᴥ•ʔ╭∩╮
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
350
Macrium Reflectiä on tullut käytettyä useamman kerran, siitä on ilmainen kokeiluversiokin tarjolla mitä tuli viimeksi käytettyä kaverin koneessa onnistuneesti. PCMagilla on ohje sen käyttöön.
 

Aaltoliike

Alkuperäinen jäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 261
Macrium Reflectiä on tullut käytettyä useamman kerran, siitä on ilmainen kokeiluversiokin tarjolla mitä tuli viimeksi käytettyä kaverin koneessa onnistuneesti. PCMagilla on ohje sen käyttöön.
Maksullisella hoituu samalla kaikki muutkin varmuuskopiot ;). Just ite kloonasin Macrium Reflectillä omani.
 
Liittynyt
16.02.2019
Viestejä
20
Minkä kokoisia levyt ovat? Linuxilla on monta hyvää kloonaustyökalua joita itse suosin usb-buuttitikun muodossa, mutta partition resize saattaa ottaa pientä jumppaamista.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Source disk on 250gb, targetti yhen teran.

AOMEIn softa vaikutti simppeliltä ja käyttökelpoiselta, mutta tosiaan ei pysty kloonaamaan OS:ää ilman maksullista versiota.
 
Liittynyt
16.02.2019
Viestejä
20
Jos ei muita keinoja löydy, pientä jumppaamistahan se tosiaan ottaa mutta näitä olen itse käyttänyt ja todennut toimivaksi;

- Veeam Agent for Microsoft Windows FREE; backuppaustyökalu, yksi lähestymistapa on ottaa järjestelmäkovalevystä backup esim. USB-kovalevylle, ja tehdä samalla ohjelmalla myös Recovery Media-image. Polta Recovery Media USB-tikulle ja buuttaa siltä, ja palauta tekemäsi backup uudelle kovalevylle. Käytettävä tila onnistuu määritellä palautuksen yhteydessä, eli saat täyden tilan käyttöön. Vaatii ilmaistilin tekemisen.

- Linuxilla esim. G4L (Ghost for Linux) tai Clonezilla. Kummatkaan eivät ole kovin käyttäjäystävällisiä, mutta molemmista on saatavana imaget jotka voi polttaa ja buutata suoraan USB-tikulla. Itse olen suosinut G4L:n Click ´n´ Clone työkalua, ja kloonannut kovalevyn RAW-modessa Source -> Target. Tässä on ongelmana että kloonaus on siis 1:1, eli vapaa tila ei tule käyttöön. Tämän vaiheen olen tehnyt buuttamalla esim. Linux Mintin USB-tikulta, asentanut livetilassa gparted työkalun, jolla olen siirtänyt Windowsin Recovery Environment partition kovalevyn loppuun, jonka jälkeen laajentanut NTFS-osion käyttämään kaiken saatavilla olevan vapaan tilan.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Bitlocker on ainakin pois päältä.

Pitääpä käydä nuo manuaalin ratkaisuehdotukset läpi kuhan joutaa.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Joo-o, ei auta mikään. Macrium Reflectiä kokeilin ja pääsin etenemään kloonausvaiheeseen, mutta sama homma kuin Samsung Data Migrationin kanssa: heti kun kloonaamisen aloittaa, häviää koko kovalevy näkyvistä ja statuksena disk managementissa offline. Reboot ja uusi käyttöönotto; levy näkyy taas.

Kai se on sitten vedettävä koko Windows uusiks tuolle uudelle kovolle. :cautious:
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
yksi lähestymistapa on ottaa järjestelmäkovalevystä backup esim. USB-kovalevylle, ja tehdä samalla ohjelmalla myös Recovery Media-image. Polta Recovery Media USB-tikulle ja buuttaa siltä, ja palauta tekemäsi backup uudelle kovalevylle. Käytettävä tila onnistuu määritellä palautuksen yhteydessä, eli saat täyden tilan käyttöön.
Joo, noin minä valtaosin, Macriumilla toimin. Teen käyttisosiosta varmuuskopion ulkoiselle usbilevylle (macriumilla on suopraan vaihtoehtona "varmuuskopio Windowsista"), vaihdan koneessa levyn pois ja uuden tilalle, ja ajan varmuuskopion palautuksen usbitikulla käynnistyvällä macriumilla. Eli en koskaan kloonaa tai kopioi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Sekä Crystal Disk Info että Hard Disk Sentinel kertoo, ettei kovalevyssä ole mitään hämminkiä. En oikeen usko että levy itsessään olisi sökö.

Tuossa kun kloonausyritys laittoi taas kovon offlineen, niin taisi herjata disk managementissa että levy olisi write protected.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
801
Kerran on pelastanut chkdsk c: /f /v /r kun siellä oli joku kiukkuinen juttu poikittain. Vaikka kuulemma win10/11 ajelee kai tuota silloin tällöin ajastettuna.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Selasin tuossa levyn manuaalia, ja pöytäkoneen asennuskuvasarjassa pisti silmään eräs seikka: kovalevy kytketään siinä PC:hen kloonauksen ajaksi USB:n kautta, jonka jälkeen vasta heitetään se koneen sisään. Voiko ongelmassa olla kyse tästä? Olen niin pihalla etten edes tiedä mikä on se värkki, jolla SSD:n saa kiinni USB-porttiin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 966
Selasin tuossa levyn manuaalia, ja pöytäkoneen asennuskuvasarjassa pisti silmään eräs seikka: kovalevy kytketään siinä PC:hen kloonauksen ajaksi USB:n kautta, jonka jälkeen vasta heitetään se koneen sisään. Voiko ongelmassa olla kyse tästä? Olen niin pihalla etten edes tiedä mikä on se värkki, jolla SSD:n saa kiinni USB-porttiin.
Pitäisi onnistua yhtä lailla, vaikka ei ole USB:n kautta kytketty.

Edit. kannattaa tuo ylempänä mainittu chkdsk ajaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 949
Kovalevyn voi panna koneeseen kiinni ihan normaalisti kloonauksen ajaksi.
Niin minä olen aina Samsungin levyt kloonannut.

Edit: Samsungin omalla kloonausohjelmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Periatteessa tuo pitäisi onnistua kuten olet tekemässä, muta kun se nyt ei onistu, niin mikset koittaisi tehdä sitä varmuuskopiota siitä ihan mihin tahansa ulkoiselle medialle? (Niitä varmuuskopioitahan meidän pitäisi muutenkin koko ajan tehdä) Jos se onnistuu, niin sen varmuuskopion takaisinpalautus ei pitäisi olla mikään juttu kun kerran tuo ongelmalevy on silloin jo poissa kuvioista.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Selasin tuossa levyn manuaalia, ja pöytäkoneen asennuskuvasarjassa pisti silmään eräs seikka: kovalevy kytketään siinä PC:hen kloonauksen ajaksi USB:n kautta, jonka jälkeen vasta heitetään se koneen sisään. Voiko ongelmassa olla kyse tästä? Olen niin pihalla etten edes tiedä mikä on se värkki, jolla SSD:n saa kiinni USB-porttiin.
Tuo ohje on tehty kun isolla osalla on läppäri, johon et saa useita levyjä kiinni.
 
Liittynyt
20.05.2017
Viestejä
93
itse olen tälläisella ilmaisohjelmalla onnistuneesti saanu cloonattua levyn
ja iseltä vaan valitsee sen "home edition"version.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
2 390
Jos kloonaussofta tekee logia, niin siitä voisi selvitä jotain apuja missä kohtaa ja erityisesti mikä tökkää. Ja ellei tee, niin Windowsin eventvwr voisi näyttää jotain applikaation/systeemin virhe-eventtejä oikealta ajankohdalta
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Tuo ohje on tehty kun isolla osalla on läppäri, johon et saa useita levyjä kiinni.
Hämäävää tässä on juurikin se että manuaalissa on kuvallinen ohje erikseen pöytäkoneelle ja läppärille ja juurikin pöytäkoneessa kloonataan kovalevyn ollessa USB-portissa.

Tähän hätään ei ole mitään ulkoista mediaa mille tehdä varmuuskopioita. Jos olisin satavarma että tuo uusi levy ei ole viallinen niin luultavasti vetäisin puhtaan Windows-asennuksen sille. Mutta siitäkään ei voi olla ihan saletissa vielä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 949
Hämäävää tässä on juurikin se että manuaalissa on kuvallinen ohje erikseen pöytäkoneelle ja läppärille ja juurikin pöytäkoneessa kloonataan kovalevyn ollessa USB-portissa.
Ei sillä ole merkitystä, onko kloonattava levy johdon päässä tai koneessa kiinni. Varmin tapa varmaan on suoraan kytkettynä koneessa, eikä usb:llä liitetty.
Läppärillå ei ole vaihtoehtoa, jos koneessa ei ole kahta levypaikkaa.

Ihan varmuudeksi voisit irrottaa kaikki ylimääräiset liitetyt laitteet.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Jep chkdsk-komento ei löytänyt kovalevyltä mitään virheitä. Data Migrationin logista löytyy jokunen error-koodi, mutta niiden googletus ei tuottanut mitään tulosta.

EDIT. HD Sentinelin mukaan tuolle levylle on kirjoitettu jo melkein 500 gigaa, eli kyllä sinne dataa menee kloonaamisen yhteydessä. Mutta se faking levy vaan häviää jonnekin.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Kaikkea pitäisi kokeilla.
Oletko tehnyt koneelle muistitestiä?
RAMin testaus? Muistit saattaa olla edellisen BIOS-päivityksen jälkeen vielä default-asetuksilla (2666mhz), n. viikko sitten vähän ajelin memtestiä ilman erroreja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
783
Itse jumppailin aika paljon kesällä, koska uusi SSD oli 20 gigaa pienempi kuin vanha mekaaninen levy ja läppäriin ei saanut kuin yhden sata levyn kiinni kerrallaan.

Eli koitn kaikenlaista imagen luomisto ulkoiselle asemalle jne. Lopulta piti vaan eheyttää vanha levy ja pienentää osiota ja sitten telakalla toisella koneella kopioida osio 1:1. Millä sain uuden levyn vielä boottaamaankin taisi olla clonedisk (CloneDisk – Erwan's Blog). Tämähän ei varsinaisesti liity ketjun ongelmaan, mutta itse lähtisin liikkkeelle jollain clonezillalla tms. usb tikulle asennettavalle softalla.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
646
Entä jos kokeilisit vielä Clonezillaa? Tai Rescuezillaa, jos GUI on enemmän mieleen (tätä en ole testannut). Juuri viime viikolla kloonasin Clonezillalla vanhan systeemilevyn uudelle, toimi taas kuin junan vessa.

Edit:
Tässähän on siitä hyvä tilanne, että kohdelevy on suurempi kuin kloonattava. Suosituksessani on sekin hyvä puoli, että softa ei vaadi rahaa eikä Windowsin käyttöä. Jos levyt ovat ehjiä, pitäisi olla helppo nakki.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Itse jumppailin aika paljon kesällä, koska uusi SSD oli 20 gigaa pienempi kuin vanha mekaaninen levy ja läppäriin ei saanut kuin yhden sata levyn kiinni kerrallaan.

Eli koitn kaikenlaista imagen luomisto ulkoiselle asemalle jne. Lopulta piti vaan eheyttää vanha levy ja pienentää osiota ja sitten telakalla toisella koneella kopioida osio 1:1. Millä sain uuden levyn vielä boottaamaankin taisi olla clonedisk (CloneDisk – Erwan's Blog). Tämähän ei varsinaisesti liity ketjun ongelmaan, mutta itse lähtisin liikkkeelle jollain clonezillalla tms. usb tikulle asennettavalle softalla.

Tuokin olisi ollut Macriumille helppo nakki:

tai jos on tehnyt ulkoiselle ensin varmuuskopion niin palautuksessa:
jne. Ohjeet poikkeavat riippuen macriumin versiosta.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Jees. Koitin nyt kokeeksi vetää tuolle uudelle SSD:lle puhtaan Windows-asennuksen tikulta ja se meni ihan ongelmitta. Oma johtopäätös: levy toimii, mutta kloonaaminen ei jostain syystä onnistu testatuilla softilla. Näkisin että tässä on lyötävä hanskat tiskiin ja alettava puhtalla Windowsilla (edellinen asennus olikin sen 4 vuotta vanha).

Kiitos kaikille auttaneille, avun määrä täällä lämmittää aina suuresti mieltä!
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Nyt olisi hyvä hetki miettiä nitä varmuuskopioita? Jos sinulla olisi vaikka suuri ulkoinen usbilevy, jonne voisi vaika kerran kuussa, par kertaa vuodessa vetää varmuuskopion, niin nythän sille olisi käyttöä, kun voisi koittaa onnistuuko varmuuskopion tekeminen wanhalta ulos usbiin, ja sitten jos se onnistuu, niin vetää se uusi winkku myös samaan paikaan, ja: sitten koittaa vetää wanhan varmuuskopio sun nykyisen winkan pälle, ja jos se toimi niin sulla olisi toimiva vanha systeemi? ja silti mahdollisuus sitäkin katua ja vetää taas uusi sen päälle ;-)
ilman asenteluita.
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Varmuuskopioita on kyllä tullut mietittyä aiemminkin, kyllähän se stressaa kun niitä ei ole ja koskaan ei tiedä milloin menee Windows alta. Kaipa tässä on laitettava USB-kovokin ostoslistalle, ei lopu rahanmeno tässä hommassa. :D
 
Liittynyt
06.08.2018
Viestejä
238
Juu eihän nuo hinnat päättömiä ole, mutta nyt jo tänä syksynä neljäs tilaus sisällä Jimm'sille ja lisää vaan tulossa. :D
 
Liittynyt
31.12.2022
Viestejä
251
Jees. Koitin nyt kokeeksi vetää tuolle uudelle SSD:lle puhtaan Windows-asennuksen tikulta ja se meni ihan ongelmitta. Oma johtopäätös: levy toimii, mutta kloonaaminen ei jostain syystä onnistu testatuilla softilla. Näkisin että tässä on lyötävä hanskat tiskiin ja alettava puhtalla Windowsilla (edellinen asennus olikin sen 4 vuotta vanha).

Kiitos kaikille auttaneille, avun määrä täällä lämmittää aina suuresti mieltä!
Suosittelisin lämpimästi unohtamaan Aomein (mielestäni tämä ohjelma on puhdasta crapwarea) ja Samsungin (ei kokemusta) kaltaiset kikkareet roskiin ja suorittamaan kaikki kloonaukset tästä lähtien pelkästään Clonezillalla. Sillä onnistuu levyn kloonaaminen jopa (lähi)verkon yli.

Sen ulkoasu on vähän karu ensikertalaiselle (Linuxille vuonna 1994 julkaistu Dialog Boxes), mutta silti erittäin simppeli käyttää.

Epäilen puhtaalla mutulla, että kloonaus ei onnistu isäntälevyssä olevien virheiden takia, mutta Samsung ei osaa niistä ilmoittaa. Mikäli Clonezilla ei ensiyrittämällä mene läpi, niin seuraavalla yrityksellä ota virheiden tarkistus pois päältä. Silloin se skippaa ne korruptoituneet blokit yli ja jatkaa seuraavasta. Muutamat virheet levyllä ei välttämättä vaikuta käyttöösi millään tavalla etkä tule niitä koskaan edes löytämään.

Clonezilla täytyy bootata usb-tikulta Windowsin asennuksen tavoin. Suosittelen alustamaan tikun Ventoy2Diskillä, koska sen jälkeen sitä usb-tikkua ei tarvitse formatoida enää koskaan. Minkä tahansa tiedoston voit raahata ja poistaa kuten minkä tahansa muunkin tiedoston koneeltasi. Bootattavan .iso-tiedoston boottaat listasta.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 721
Juu eihän nuo hinnat päättömiä ole, mutta nyt jo tänä syksynä neljäs tilaus sisällä Jimm'sille ja lisää vaan tulossa. :D
Ymmärrän kyllä.
Spämmään sen verta että tämmöiselläkin voi tehdä kloonauksia -niitä jopa ilman tietokonetta (mutta ne m2-tikkumallit vielä tyyriitä) -ja tehdä varmuuskopiointeja: AXAGON ADSA-ST, 2-paikkainen USB 3.0 -telakointiasema 2.5"/3.5" SATA-kiintolevyille, musta - 34,90€

-mutta aiemmin laittamani vehje on halvempi kuin sen sisällä oleva kiintolevy, eli tämä jälkimmäisen linkin vehje tulee tyyriimmäksi, mutta toimii toki jo-omistetuksessaolevilla 3,5 ja 2,5 -kiintolevyillä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 265
Viestejä
4 231 288
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom