Kotivakuutuksen enimmäiskorvauksien arviointi

Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
290
Hei,

Tarvitsisin apua kotivakuutuksen (kerrostaloasunto) enimmäiskorvauksien arviointiin.

Vakuutuksessa on siis "Huoneiston osien enimmäiskorvaus" ja "Irtaimiston enimmäiskorvaus".
Irtaimiston ymmärrän eli kaikki ne mitkä otat mukaan muuttaessa ja tämän pystyn hinnallisesti arvioimaan.
Huoneiston osia ovat ".. muun muassa kiinteät kalusteet, koneet, laitteet ja rakenteet" (Lähde: OP Koti ja kodin vakuuttaminen ).

Miten tälle arvioidaan enimmäiskorvauksen euromäärä? Pitääkö tämän olla sama kuin asunnon hinnan/arvon?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
737
Taloyhtiö vastaa kiinteistä rakenteista sillä tasolla kuin ne ovat alunperin. Yleisin esimerkki lienee kylppäri: alunperin muovimatot ja myöhemmin laatoitettu. Vesivahingon sattuessa taloyhtiö remppaa sinne muovimatot. Jos haluaa kaakelit niin sen saa maksaa itse. Vastaava juttu olkkarissa: vakio lienee muovimatto ja nyt siellä lienee parketti. Jälleen taloyhtiö vastaa siihen muovimattoon ja osakkeen omistaja siitä parketista.

Jos tuota eroa haluaa vakuuttaa, niin se hinta on nykyinen taso miinus alkuperäinen taso.

Poikkeuksena sitten yhtiöt joissa on erillinen vastuunjakotaulukko. Esim. rivitaloissa joissa on asuntokohtaiset lämminvesivaraajat on monesti että osakkeen omistaja vastaa itse siitä varaajasta.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 588
Ota vakuutus yhtiöstä joka ei rajaa kotivakuutuksen enimmäiakorvauksen määrää kuten op tekee.. esim. Turva maksaa aina käyvän arvon mukaan. Op maksaa käyvän arvon mukaan mutta sitten max korvaus on rajoitettu mikä on perseestä..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 926
Ota vakuutus yhtiöstä joka ei rajaa kotivakuutuksen enimmäiakorvauksen määrää kuten op tekee.. esim. Turva maksaa aina käyvän arvon mukaan. Op maksaa käyvän arvon mukaan mutta sitten max korvaus on rajoitettu mikä on perseestä..
Riippuu tietysti myös vakuutuksen hinnasta. Eli miten paljon haluaa/kannattaa maksaa. Pienellä korvausmäärällä on vakuutusmaksukin oletettavasti halvempi.
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
290
Taloyhtiö vastaa kiinteistä rakenteista sillä tasolla kuin ne ovat alunperin. Yleisin esimerkki lienee kylppäri: alunperin muovimatot ja myöhemmin laatoitettu. Vesivahingon sattuessa taloyhtiö remppaa sinne muovimatot. Jos haluaa kaakelit niin sen saa maksaa itse. Vastaava juttu olkkarissa: vakio lienee muovimatto ja nyt siellä lienee parketti. Jälleen taloyhtiö vastaa siihen muovimattoon ja osakkeen omistaja siitä parketista.

Jos tuota eroa haluaa vakuuttaa, niin se hinta on nykyinen taso miinus alkuperäinen taso.

Poikkeuksena sitten yhtiöt joissa on erillinen vastuunjakotaulukko. Esim. rivitaloissa joissa on asuntokohtaiset lämminvesivaraajat on monesti että osakkeen omistaja vastaa itse siitä varaajasta.
Esimerkiksi jos asunto palaa ihan poroksi eli ihan kaikki sisältä muuttuu hiileksi. Taloyhtiökö siis vastaa (omista vakuutuksista?) huoneiston korjaamisesta sellaiseen kuntoon kuin se "rakennushetkellä" oli? Kuuluuko esim. keittiö ja sen kalusteet siihen (jääkaappi, liesi yms.)?
 
Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
290
Riippuu tietysti myös vakuutuksen hinnasta. Eli miten paljon haluaa/kannattaa maksaa. Pienellä korvausmäärällä on vakuutusmaksukin oletettavasti halvempi.
Korvausmäärä tosiaan vaikuttaa tietysti siihen vakuutusmaksuun ja tämän takia itse rupesin pohtimaan noita omia korvausrajoja. Vaikka OP:llä on nuo rajat niin heiltä tuli myös edullisin ja kattavin vakuutustarjous minulle. En itse usko että ikinä tulisi nuo rajat vastaan kerrostalossa asuessa siis.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 751
Taloyhtiökö siis vastaa (omista vakuutuksista?) huoneiston korjaamisesta sellaiseen kuntoon kuin se "rakennushetkellä" oli?
Ei, vaan vain niistä jotka ovat taloyhtiön vastuulla. Keittiöt eivät taida olla, liedet ja jääkaapit nyt ainakaan eivät ole.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 265
Viestejä
4 231 137
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom