Kotiteatterin kasaaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wily69
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
29.05.2026
Viestejä
2
Ajatuksissa olisi kasata käytetyistä osista kotiteatterijärjestelmä lähinnä elokuvien katseluun ja musiikin kuunteluun. Käytettynä sain jo kaksi Tantalin 507 kaiutinta ja seuraavaksi olisi vahvistin ja subbari hakusessa. Minkälainen vahvistin olisi sopiva, jos haluan 5.1 järjestelmän, mutta myös tulevaisuutta ajatellen mahdollisuus myös 7.1 järjestelmään. Pienellä googlailulla löytyi positiivisia kokemuksia Denonin AVR-X2100W AV-vahvistimiesta, mutta aikaisempaa kokemusta tai tietotaitoa hifivehkeistä ei ole.
 
Tähän vaikuttaa millaisessa asunnossa oleskelet (kerrostalo vs omakotitalo), mikä on budjetti ja löytyykö hellasäröä. Muistan kun itse aikanaan ostin elokuvia varten ekan vahvistimen ja ihan jollain Yamahan 5.1 halpiskaiuttimilla leuka loksahti miten hienolta kuullosti.

Tuleeko vahvari mahdollisesti myös tykille jolloin vaaditaan 2 hdmi ulostuloa töllölle ja tykille, entä aktiivikaiuttimet jolloin vaaditaan pre outit? Toki ensin voi ja ehkä kannattaakin ostaa jonkun halvemman ellei tarvetta noille ole.

Subbari on olennainen osa kotiteatteria imo. 2.1 systeemi riittää aluksi hienosti, itsellä yli 10 v vanha SVS PB12-NSD merkkinen 12" subi joka menee alle 20 hz. Hieno harrastus, myös Hifiharrastajien foorumia kannattaa lukaista.
 
Kohtuullisen budjetin (~150-200?) laitteina nuo Denonin x2000-> -sarjalaiset on ilmeisesti tosi hyviä, samoin myös Marantzin sr sarja (esim. Sr5006 eteenpäin). Näistä laitteista jos vielä kattoo semmosen mallin, että automaattinen huonekorjaus on Audussey multieq XT tai XT32, niin bueno, se on selvästi parempi ja tarkempi kuin tavallinen multieq. Se helpottaa paljon varsinkin alkuvaiheessa, mitä parempi automaattinen huonekorjaus on 👍

Sitten vaan kattoo, että hdmi määrä ja laatu sekä muut tarvittavat ominaisuudet on kohallaan niin hyvä siitä tuloo.
 
Tähän vaikuttaa millaisessa asunnossa oleskelet (kerrostalo vs omakotitalo), mikä on budjetti ja löytyykö hellasäröä. Muistan kun itse aikanaan ostin elokuvia varten ekan vahvistimen ja ihan jollain Yamahan 5.1 halpiskaiuttimilla leuka loksahti miten hienolta kuullosti.

Tuleeko vahvari mahdollisesti myös tykille jolloin vaaditaan 2 hdmi ulostuloa töllölle ja tykille, entä aktiivikaiuttimet jolloin vaaditaan pre outit? Toki ensin voi ja ehkä kannattaakin ostaa jonkun halvemman ellei tarvetta noille ole.

Subbari on olennainen osa kotiteatteria imo. 2.1 systeemi riittää aluksi hienosti, itsellä yli 10 v vanha SVS PB12-NSD merkkinen 12" subi joka menee alle 20 hz. Hieno harrastus, myös Hifiharrastajien foorumia kannattaa lukaista.
Tällä hetkellä vielä pienessä (27 m2) kerrostalo yksiössä, mutta syksyllä muutto suurempaan asuntoon. Hellasäröä ei ole ja budjetista en ole mitään tarkkaa summaa lyönyt lukkoon. Olen ajatellut, että kerralla kun panostaa hyvään vahvistimeen, ei sitä tarvitsisi hetkeen päivittää. Toki voisi myös aloittaa hieman halvemmalla vahvarilla ja myydä eteenpäin päivittäessä. Käytettyjen laitteiden arvon ei luulisi kauheasti putoavan? Tykki ja valkokangas setup olisi joskus haaveena, mutta ei ehkä sellaisella aikataululla, että kannattaisi liikaa sen mukaan lähteä rakentamaan.
Alkuun nyt kajareille subbari ja vahvistin kavereiksi.
 
Alkuun nyt kajareille subbari ja vahvistin kavereiksi.
Jos päädyt vahvistimeen jossa on "vain" Audyssey XT -huonekorjain niin osta subwoofer jossa on oma huonekorjain. esim. Elac S12EQ (EQ = huonekorjaus). Tuota löytyy uutena hintaan 498€. Jos päädyt vahvistimeen missä on parempi huonekorjain eli Audyssey XT32 + SubEQ HT (alkaen Marantz 6xxx ja Denon 3xxx -sarja) niin silloin pärjäät oikeastaan millä tahansa subwooferilla. Yks vaihtoehto on ostaa subwooferille erillinen huonekorjain (kuten antimode).

Mielestäni tuo huonekorjaus subbarille on aika ehdoton.. Muuten voi äänimaailma olla basson suhteen aika jyräävä. Audio-Markt -nimisellä sivustolla on myös aika paljon kaikkea ok tuotetta myynnissä. Siellä myydään Saksalaistan hifiliikkeiden poistoja, demotuotteita etc, eli kannattaa vilaista sekin.
 
Samaa mieltä subbarin suhteen, että halvalla subbarilla ilman huonekorjausta tulee lähinnä paha mieli. Omalla kotiteatteriurallani laadukkaaseen huonekorjaukseen panostaminen nosti kiinnostuksen ihan eri levelille, kun ei enää ärsyttänyt kuunnella sitä basson löysää läpsytystä ja kuminaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 356
Viestejä
5 248 559
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom