Kotipalvelin virtuaalikoneisiin ja muihin vastaaviin kehitystyökaluihin (itsekoottu tai pakettikone)

Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Itsellä olisi halu kasailla jonkinlainen kotipalvelin pääasiassa helpottamaan ohjelmointia. Tykkään tehdä kehitystä pääosin virtuaalikoneissa, kun projekteja on monta. Ohjelmointia tulee tehtyä työkseen, opinnoissa ja myös harrastuksena. Työpaikka tarjoaa kyllä puitteet työjutuille, mutta pienimuotoinen freelancerina koodaus myös kiinnostaa, jolloin voisi olla ihan hyvä idea (?) jonkinlainen tuhti kotipalvelin. En ole myöskään täysin rajannut pilvipalveluiden käyttöä pois. Ensisijaisesti kuitenkin kotipalvelinta olisin rakentamassa.

Ideana jotakin tämänkaltaista: Building a Homelab VM Server (2020 Edition)

Budjettina voisi olla aluksi vaikka n. 1000€ ja palvelimen olisi hyvä olla sellainen, että sitä voi laajentaa tarpeen mukaan. Myydäänkö tällaisia järkevillä hinnoilla paketteina vai kannattaisiko vain lähteä kokoamaan itse (tai joku Jimmsin kokoamispalvelu)? Tarkoitus olisi tehdä jonkinlainen suunnitelma black fridayta varten ja hankkia paketti tai osat silloin. Tosin aika vähän serverikoneita on yleensä alessa vaan enemmänkin pelikoneita.

Kiitos avusta etukäteen.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 727
Tehokas "pelikone" riittävällä muistilla toimii yleensä erittäin hyvin myös tuollaiseen käyttöön. Miksi pitäisi olla palvelin? Servuissa yleensä se hyöty että esim muistit ECC virheenkorjauksella yms. vakausjuttuja, mutta tuollaisiin koti/harrastus/freelance hommiin aika turhaa. Palvelin sitten jos sulla oikeasti tarve 100+GB muistille ja kaikkien pitää pysyä käynnissä 24/7. Devauskäytössä en näe tällaista vaatimusta mitenkään järkevänä.

Eli kotikone jossa 8+ ydintä ja vähintään 32GB muistia alkaa olla aika passeli tuohonkin hommaan. Sillä voi jo paria virtuaalikonetta pyöritellä ja suspendia aina kun ei tarvetta ajella.
 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Tehokas "pelikone" riittävällä muistilla toimii yleensä erittäin hyvin myös tuollaiseen käyttöön. Miksi pitäisi olla palvelin? Servuissa yleensä se hyöty että esim muistit ECC virheenkorjauksella yms. vakausjuttuja, mutta tuollaisiin koti/harrastus/freelance hommiin aika turhaa. Palvelin sitten jos sulla oikeasti tarve 100+GB muistille ja kaikkien pitää pysyä käynnissä 24/7. Devauskäytössä en näe tällaista vaatimusta mitenkään järkevänä.

Eli kotikone jossa 8+ ydintä ja vähintään 32GB muistia alkaa olla aika passeli tuohonkin hommaan. Sillä voi jo paria virtuaalikonetta pyöritellä ja suspendia aina kun ei tarvetta ajella.
Joo, siis palvelimella kuvasin lähinnä käyttötarvetta. Sinänsä aivan sama onko "palvelinkone" vai "pelikone", kunhan rauta tukee omia tarpeita. Mutta joo, itse ajatelin myös että 8+ ydintä ja 32GB muistia on hyvä alku.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 727
Joo, siis palvelimella kuvasin lähinnä käyttötarvetta. Sinänsä aivan sama onko "palvelinkone" vai "pelikone", kunhan rauta tukee omia tarpeita. Mutta joo, itse ajatelin myös että 8+ ydintä ja 32GB muistia on hyvä alku.
Virtuaalikoneen ajelu ei ole vielä mitään palvelinkäyttöä. ;)
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 232
Itse olen pärjännyt ihan Ryzen 1700 prosulla omissa virtuaalikoneprojekteissa. Tuollaisessa riittää aika hyvin loppujen lopuksi potku pitkällekin ja kyllä sillä vielä plexiä ja minecraft servereitakin omiksi tarpeiksi pyöirttää noiden päälle.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
333
Ryzeneissä löytyy hyvin coreja suhteessa hintaan, itsellä ollut 3600x ja 3700x kotiserverikäytössä. Näissä lisäksi merkittävästi paremmat single core tehot, jos vertaa noihin vanhempiin xeoneihin. Töissä tullut useasti hajoiltua noiden vanhempien xeonien heikkoon single core tehoon verrattuna uudempiin kuluttajaprossuihin. Corejen määrä sitten ihan oman budjetin mukaan, jollain 12 tai 16 coren ryzenillä saa jo melkoisen tehokkaan kotiserverin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
572
Komppaan edellisiä, että oikean serverin sijaan ennemmin tavallinen pöytäkone, samalla rahalla saa silloin tärkeämpiä asioita kuten enemmän ytimiä ja muistia etähallinnan ja ecc-muistien yms serveri-featureiden sijaan.

8-ydinprossuista Ryzen 7 5700G on sellainen vaihtoehto, että hinta on kohtuullinen eikä AMD tarvitse järeää ja kallista emolevyä ongelmattomaan toimintaan vaikka cpu laskisikin kaikilla säikeillä. Itse jos kasaa koneen, niin ottaisin ennemmin Ryzenia kuin Inteliä tuon kaikkien ytimien virrankulutuksen vuoksi, löytyy varmemmin kohtuuhintaan emolevy jonka kanssa saa täydet tehot irti ilman ongelmia. Toki, jos ei ole suunnitelmissa että kone joutuisi usein tekemään täysillä töitä, niin Intelinkin kanssa riittää halvemmat perustason emolevyt.

Itsellä ei ole viimeisimmistä esxi-versioista kokemusta, mutta vuosia sitten piti esim realtekin verkkokortille lisätä vmwaren imageen itse ajurit. Perusemoissa ei taas kovin paljoa Intelin verkkokortteja käytetä.

Näyttäisi noin 800 eurolla saavan kasattua i7-10700 tai 5700G +32GB paketin yhdellä ssd:llä, tonnilla saa sitten lisää ytimiä, muistia tai tallennustilaa. Tuollaisella pyörittää niin julmetun isot omat koodausprojektit, että ei takuulla jää raudan tehoista kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Itse väsäsin kotipalvelimen kiinalaisella emolevyllä, Xeon E5 v2 prosessorilla ja DDR3 ECC -muistilla. Muisti oli tärkein syy. Sitä sai silloin 64GB satasella (käytettynä) , kun muistin hinnat huiteli pilvissä. Nyt täältä foorumilta saa alle 50€, kunhan löytää myyjän, joka niitä nähtävästi käytöstäpoistetuista palvelimista repii.

64GB on myöskin maksimi, mitä järkevästi saa kiinni, vaikka on minulla ollut 32GB kampojakin joskus. Ne ei toimineet hyvin 4x32GB-konffissa.. Kuumenivat kun vedin memtestiä ja jos antoi olla niin , alkoi virheitä tulemaan. Pareittain toimi ok.

Sanotaan, että varsinkin tänään (11.11.) semihyvän emolevyn + prosessorin saa Kiinasta kotiin alle 150€ ja muistit saa täältä foorumilta halvemmalla. E5-2650v2 ja E5-2660v2 ovat hyviä suorituskyvyiltään.

Huonona puolena sitten, että nämä syö virtaa. Sen takia pitäytyisin noissa max. 95W prosessoreissa. Lisäksi Spectre ja Meltdown syö suorituskykyä ja muut Intelin löydetyt bugit. Lisäksi SATA on versio 2, mutta PCIE NVME löytyy..

Ja kuten @teemz viisasti sanoi, ei niitä Realtekin ajureita löydy ESXi:lle. Koetettu tosin viime vuonna. Mutta jos on tosimies, niin Intelin verkkokortti näyttispaikkaan asennuksen jälkeen ja ei sitä näytönohjainta tarvitse tietokoneessa ;) (testattu kerran , toimi)

--

Kokonaisuutena tämä toimii hyvin ja vakaasti, kunhan nyt ostaa järkevän virtalähteen ja hoitaa kotelon tuuletuksen kuntoon. Kesällä 2020 vaihdoin palvelimen prosessorin Lv2-malliin, jossa oli pienemmän kellot, vain 6 ydintä ja se riitti minun käytössäni.

--

Nyt kyllä itse en taas tee niinkuin kirjoittelen, vaan rakentelen palvelinta i3-10100:n ja H570-emolevyn päälle. Täytyy saada NAS samaan, niin vanhempi SATA ei riittänyt. Prosessointitarpeet on minulla niin pienet, että pärjään neliytimellä. Taisin ostaa 10-coren aikonaan siksi, että Intelillä/AMD:llä ei ollut sitä kuluttajaluokassa ja se tuntui hienolta ajella niin montaa corea.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 210
i3-10100:n ja H570-emolevyn päälle. Täytyy saada NAS samaan
Mites ECC? Ja onko sulla trueNAS käytössä? Kuulema (mitä puoli nettiä muutama kuukausi sitten kahlasin läpi ja yritin noviisina sisäistää TrueNASsista) olisi hyvä olla ECC jos on mediapalvelin ja/tai ZFS tiedostojärjestelmä.

Ja ap:lle sori oftopickista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Mites ECC? Ja onko sulla trueNAS käytössä? Kuulema (mitä puoli nettiä muutama kuukausi sitten kahlasin läpi ja yritin noviisina sisäistää TrueNASsista) olisi hyvä olla ECC jos on ZFS tiedostojärjestelmä.
Uudessa palvelimessa konffaan kyllä itse levyjaot ja ilman ZFS:ää. ZFS tykkää myös siitä ECC-muistista ja sitä pitää olla paljon, niin en halua sitä pois muulta järjestelmältä.

Kotipalvelimia on ollut on/off yli kymmenen vuotta, niin tämä ei tule olemaan ongelma.

Tietenkin sen NAS-palvelun voisi laittaa konttiin/virtuaalipalvelimeksi ihan tuollaisella NAS-jakelulla, mutta se 10v+ kokemus tarkoittaa myös, että olen vanha jäärä ja tottunut tekemään asiat tietyllä tavalla. Tässä kuitenkin tarpeeksi offtopiccia aiheesta.

--

Vanhassa Xeon E5 v2-ympäristössä ei sitten taas ole nopeita SATA-liitäntöjä, tosin niitäkin saa PCIE-kortilla.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 101
ECC:stä on mielestäni noissa ZFS keskusteluissa kiertänyt myös jonkin verran FUDia. ECC toki korjaa yhden bitin flippauksen ja tunnistaa paremmin, jos muistikampa alkaa virheilemään -> ns oikeat palvelimet osaavat ottaa virheilevän kamman lennossa pois käytöstä, jolloin sen voi vaihtaa hallitusti.

Mutta jos sitä ei ole niin ZFS ei kuitenkaan siihen räjähdä. Dataa kirjoittaessa toki bit-flip tallentuu tiedostoon huomaamatta, mutta checksummien tarkistuksessa on aika epätodennäköistä, että bitti flippaisi aina täsmälleen samalla tavalla kun täsmälleen saman sektroin checksummia verrataan eri levyiltä.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Itse olen pärjännyt ihan Ryzen 1700 prosulla omissa virtuaalikoneprojekteissa. Tuollaisessa riittää aika hyvin loppujen lopuksi potku pitkällekin ja kyllä sillä vielä plexiä ja minecraft servereitakin omiksi tarpeiksi pyöirttää noiden päälle.
Itse päädyin myös tähän ratkaisuun (1700). Kuluttajarauta on valmiiksi tuttua, vähävirtaista ja helposti myytävää, jos kiinnostus (/hellasärö) muuttuu. Lisäksi helppo vaihtaa 3700x tilalle.

Ajossa Proxmoxin päällä Home assistant, Truenas ja Plex tällä hetkellä. Muistia pitäisi olla viikon loppuun mennessä 32GB. Boottilevynä 2x 120GB SSD raidissa. Tallennustilana 2x 480GB SSD. NAS käyttöön on 3x3Tb+4TB levyt.

Väitän että tuo setti riittää useammalle ensi servua rakentavalle. Toki tarpeita on erilaisia.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
133
Mun mielestä serverille on ihan peruste tuollaisessa käytössä, koska 'koodauskoneelta' saa nopeasti yhteyden vaikka ssh:lla palvelimella olevaan virtuaalikoneeseen, ja varsinkin jos tykkää sohvalla maatessa koodata kevyellä läppärillä joka ei omia virtuaalikoneita jaksa ajaa. Virtuaalikoneita voi siis käyttää usealta työasemalta. Lisäksi omassa vastaavassa käytössä tärkeää on jaettu kotihakemisto kaikkien virtuaalikoneiden kesken niin, että yhdessä kotihakemistossa olevat lähdekoodit ovat näkyvissä jokaisella virtuaalikoneella. Tämä vaatii esim NFS:n tai vastaavan jolla kotihakemistot mountataan. Webbidevauksessakin on kätevää kun voi pyörittää omaa koti-http-palvelinta. Tietty tarpeita on erilaisia.
 

JTO

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
394
Itse kasailin tovi sitten "taloudellisen" kotipalvelimen Lenovon m93p SFF -koneen pohjalle. Tuohon tuli 2x1Gbps verkkokortti, 8 gigatavua muistia ja prossuksi Intelin i5-4570.

Tällä on pyörinyt nyt pari vuotta virtuaalikoneissa pfSense-palomuuri ja useampi docker-kontti (mm. Plex, pihole ja Ubiquitin hallintasofta). Sisäisinä levyinä on 2x128GB ssd:t (toinen sata, toinen nvme) ja lisäksi ulkoinen 8 teran hdd. Virtualisointialustana oli aluksi ESXi, kunnes se leipoi itsensä solmuun ja vaihdoin Windows Serveriin. Ehkä ensi kerralla voisi kokeilla Proxmoxia. 1080p-blurayn transkoodaus lennossa onnistuu tällä varsin mainiosti, mutta voisin kuvitella että puhti loppuu kesken jos näitä yrittäisi transkoodata useita samaan aikaan.

Idlenä (ei juurikaan liikennettä lähiverkossa, kontit käynnissä) tämä vie noin 23W sähköä. Kone on myös pienikokoinen, eikä pidä juurikaan ääntä.
 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Hyvää keskustelua ja hyviä ideoita olen saanut. Kiitos vain suosituksista.

Mun mielestä serverille on ihan peruste tuollaisessa käytössä, koska 'koodauskoneelta' saa nopeasti yhteyden vaikka ssh:lla palvelimella olevaan virtuaalikoneeseen, ja varsinkin jos tykkää sohvalla maatessa koodata kevyellä läppärillä joka ei omia virtuaalikoneita jaksa ajaa. Virtuaalikoneita voi siis käyttää usealta työasemalta. Lisäksi omassa vastaavassa käytössä tärkeää on jaettu kotihakemisto kaikkien virtuaalikoneiden kesken niin, että yhdessä kotihakemistossa olevat lähdekoodit ovat näkyvissä jokaisella virtuaalikoneella. Tämä vaatii esim NFS:n tai vastaavan jolla kotihakemistot mountataan. Webbidevauksessakin on kätevää kun voi pyörittää omaa koti-http-palvelinta. Tietty tarpeita on erilaisia.
Vähän samantyyppistä ajattelin, mutta onkohan tuo toteutettavissa tehokkalla "tavallisella" koneella? Jos elvyttäisin NASin toimimaan, sinne saisi varmaan mountattua kotihakemiston, jota tuleva palvelin käyttää.

Sinänsä kokemusta on kaikenlaisesta säätämisestä ja nyt useampi vuosi devauksesta, mutta mitään tällaista en ole käyttänyt eikä duunikavereiltakaan oikein löytynyt asiantuntemusta. Verkkopuoli on ehkä muutenkin heikommalla tolalla. Redditissä taas mennään helposti sinne enterprise-päätyyn, enkä moisia summia halua sijoittaa.
 

JTO

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
394
Vähän samantyyppistä ajattelin, mutta onkohan tuo toteutettavissa tehokkalla "tavallisella" koneella?
Itse lähtisin tekemään tätä millä tahansa raudalla, joka pyörii nurkissa.

Jos sellaista ei ole, ostaisin käytettynä halvimman AM4-kannan paketin, jossa on esim. 6- tai 8-ydinprossu ja mahdollisuus laittaa 32 gigaa muistia kiinni plus emolevyssä riittävästi sata- ja pcie-paikkoja laajennuksia varten. AMD:n 400-sarjan emolevyihin saat kiinni miltei kaikki Ryzenit 1000-sarjasta aina noihin uusimpiin 5000-sarjalaisiin. Lisäksi neljällä muistipalikalla saa suhteellisen halvalla 32 tai 64 gigatavua muistia. Tässä on jo melkoisesti suorituskykyä kaikenlaiseen devaamiseen.

Jos koneen virrankulutuksella tai tulevaisuuden päivitettävyydellä ei ole niin merkitystä, niin siinä tapauksessa joku vanha Xeon-paketti (kuten tuossa linkkaamassasi ohjeessa) voisi toimia myös. Tämä sillä oletuksella, että sattuu löytymään käytettynä sopivaan hintaan. AM4 on vaan niillekin kova kilpailija, kun DDR4-muistit, emolevyt ja 1000-sarjan Ryzenit on käytettyinä todella halpoja tällä hetkellä.

Varmaan parhaimmillaan jo jonnekin 300-400 euroon kasaisi käytetyistä palasista hyvän aihion (sis. prossu, emo, muistit, jäähdytys, kotelo, virtalähde, käyttislevy, basic-näytönohjain) tälle projektille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Noita vanhempia AMD-paketteja ostellessa Linux-käyttöön, kannattaa huomioida, että segfault-yksilöitä voi olla liikenteessä noissa 1. generaation Ryzeneissä. Senkin takia oma Ryzen 1700 ei mennyt palvelinkäyttöön, kun ostin 2700X:n ja jollain live-cd:llä ajelin sen testiskriptin ja tulokset oli sekavat.

 
Liittynyt
08.11.2019
Viestejä
65
Itsellä vähän samanlainen projekti ja ostellut hiljalleen osia koneeseen. Tarjouksista keräilee osia kokoon. Nyt 750w poweri ja singledays tarjouskotelo. Outletista 4 teran levyjä alkuun 3kpl. Black Friday jarruttaa muisti/emolevy tilauksia. Muistia suunniteltu 4x32Gb ja AM4 emolevy hakusessa, prossuksi jokin 5700-5950 tai jos osien keräily venyy alkuvuoteen niin tarkistaa nuo päivitetyt amd prossut.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
133
Vähän samantyyppistä ajattelin, mutta onkohan tuo toteutettavissa tehokkalla "tavallisella" koneella? Jos elvyttäisin NASin toimimaan, sinne saisi varmaan mountattua kotihakemiston, jota tuleva palvelin käyttää.
Kuten tässä säikeessä on ehdotettukin jo, niin jollain nurkissa pyörivällä raudalla kannattanee aloittaa. Virtuaalikoneiden kanssa muisti on se merkitsevin juttu, koska kuvaamassasi käytössä ne lienevät idlenä suurimman osan ajasta, eli cpu:ta ei tarvitse niinkään. Tosta saa sitten hyvän perstuntuman että mikä on mahdollinen pullonkaula, ja siihen voi sitten tulevaisuudessa panostaa. Mulla on omassa koneessa vastaavassa käytössä 128G rammia, ja sillä toimii n. 30 virtuaalikonetta samanaikaisesti ja sujuvasti ilman että muisti menee swapille.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 727
Noita vanhempia AMD-paketteja ostellessa Linux-käyttöön, kannattaa huomioida, että segfault-yksilöitä voi olla liikenteessä noissa 1. generaation Ryzeneissä. Senkin takia oma Ryzen 1700 ei mennyt palvelinkäyttöön, kun ostin 2700X:n ja jollain live-cd:llä ajelin sen testiskriptin ja tulokset oli sekavat.

Vieläkös amd vaihtaa näitä uusiin ihan ilmaiseksi?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Vieläkös amd vaihtaa näitä uusiin ihan ilmaiseksi?
Voi vaihtaa, mutta ainakin kuitti pitäisi löytyä, niin pitää olla tarkkana ostettaessa käytettyä.. Lisäksi sitä skriptiä ei ole päivitetty 4 vuoteen..
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 727
Voi vaihtaa, mutta ainakin kuitti pitäisi löytyä, niin pitää olla tarkkana ostettaessa käytettyä.. Lisäksi sitä skriptiä ei ole päivitetty 4 vuoteen..
Mitä sitä päivittämään kun sen tehtävä oli vain triggeröidä ongelma X ja sen se tekee sen edelleen. Turha sitä on optimoida jos keskivertokäyttäjä ajaa sitä kerran elämässään max 6h ja sillä selvä. Itsellä virhe tuli alle puolessa tunnissa ja screenshot + ostokuitti riitti AMD:lle uuden prossun saamiseen.
/OT

Mutta joo. Tuollainen 1700 on oikein riittävä peli moneen tehtävään eikä kuluta edes sähköä kovin paljoa. Itsellä on NAS+serveri tehtynä vanhasta rack-palvelimesta, jonka sain sopivasti. Muistia oli alkujaan yli puoli teraa, mutta myin ne pois. Tupla socketista otin toisen prossun irti, koska en tarvinnut tehoja niin paljoa. Tuollaisen serveri-raudan osalta idle virrankulutus on muuten yllättävän iso. Voisin siis tällaiseen projektiin suositella ennemmin sitä kuluttajarautaa ja sopivan vähävirtaisia osia. Serveriraudan vakaus, ECC yms. on toki kivoja ja itse olen niistä valmis maksamaan (sähkönkulutuksen osalta), kun itse rauta tuli niin sopivasti.
 
Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
95
Eikös tuollainen palstan torilla oleva näytönohjaimeton Lenovo T5 ole ihan passeli tällaiseen käyttöön? Muistia saa nyt BF-aikana halvalla ja tuohon voi hommata myös halpisnäytönohjaimen.
 
Liittynyt
04.12.2018
Viestejä
126
Itellä on i5-6500 prossulla ja 32Gt rammilla ESXi hosti. Pyörittelee reititintä ja jakaa verkon laitteille.
Ajossa välillä jotain virtuaalikoneita yms ihmettelyä.

Vähävirtainen ja varsin toimiva tarkoitukseensa. Ainut ongelma itselle on koko. Haluaisin pienemmän kuin ATX kotelo. Vähissä vaan on järkevän hintaiset ESXI hostit jossa on kaksi verkkokorttia ja mahdollisuus parille 2.5" kiintolevylle.
Joku Optiplex MFF olisi sopiva, mutta verkkokortti ei tunnistu ESXI:llä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 342
Viestejä
4 215 180
Jäsenet
71 038
Uusin jäsen
wormik

Hinta.fi

Ylös Bottom