• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

En väitä vastaan. Kuntien vähentäminen lienee väistämätön suunta. Maata ei haluta pitää kokonaan asuttuna ja palveluiden karsiminen säästää rahaa ja ajaa ihmisiä keskittymiin asumaan.
Ei kai se kuntien määrä niin oleellinen ole kuin niiden toiminnot. Pitäisi enemmänkin puhua niistä toiminnoista, pieni kunta pyörii aika vähällä henkilömäärällä eikä sellaseen tule mitään neuvostoliiton lopetettujen lossien lossikuskeja, mitä johonkin jättiorganisaatioon.
 
Ei kai se kuntien määrä niin oleellinen ole kuin niiden toiminnot. Pitäisi enemmänkin puhua niistä toiminnoista, pieni kunta pyörii aika vähällä henkilömäärällä eikä sellaseen tule mitään neuvostoliiton lopetettujen lossien lossikuskeja, mitä johonkin jättiorganisaatioon.
Oienissä kunnissa pienet piirit, niin hyvässä kuin pahassa.

Mutta jos tässä karsitaan kuntien tehtäviä ka siirretään osa niistä jollelon toiselle hallinnolliselle alueelle, niin mitä käytännön hyötyä siitä kunnasta sitten vielä on? Yhtä hyvin voisi pitää rakenteen nykyisellään ja vain karsia niitä kuntia? Ta. Mikä on se ongelma jota pitäisi yrittää välttää/ratkaista jättämällä kuntien määrä ennalleen & virittämällä jotain muita himmeliveivauksia?
 
Yle nostanut kolumnin muodossa periongelman, joka koskee kaikkia eduskuntapuolueita
Uskoakseni pohjoismaisen hyvinvointivaltion ydintehtävät ovat otsikkotasolla kaikille selvät: koulutus, terveydenhuolto ja perustason sosiaaliturva. Valtion täytyy lisäksi pitää huolta turvallisuudesta ja jonkinlaisesta julkisesta infrastruktuurista.

Tällä hetkellä ongelmamme on se, että oikeastaan minkäänlaista tärkeysjärjestystä ydinpalveluiden ja toissijaisten menojen kanssa ei tunnu olevan. Tai jos on, niin poliitikot tuntuvat suojelevan aivan vääriä asioita.
Noista kysymyksistä ei ole edes käyty kunnon poliittista keskustelua, vaan on takerruttu lillukanvarsiin ja turvauduttu juustohöylään.

Velkajarruun on sitouduttu, entäpä valtion perustoimintojen määritys ja taso? Mikä on Suomelle tärkeää?

Hänen kirjoituksensa vaikuttaa aika liberaalihenkiseltä ja se on hyvä.
 
Toinen merkittävä ongelma on se, että iso osa työeläkkeistä on niin pieniä, että eläkeläiset saavat sen lisäksi täydentäviä tukia, joiden määrä vain kasvaa, jos indeksikorotuksia ei tehdä.
MIllä tapaa niiden täydentävien tukien määrä kasvaa? Tukia on höylätty, ja indeksikorotuksetkin on niissä jäässä. Toisinkuin eläkkeissä.
 
Hänen kirjoituksensa vaikuttaa aika liberaalihenkiseltä ja se on hyvä.
Onko se liberaalihenkistä, että ajatellaan vain sitä miten rahaa jaetaan eri tavalla kuin ennen? Olisi hyvä, jos esitettäisiin, miten pottia kasvatetaan. Tulojen suuri lisäys pitäisi saada aikaan pian. Se, että on esimerkiksi visio korkeakoulutuksen lisäämisestä, ei auta lyhyellä aikavälillä.
 
Onko se liberaalihenkistä, että ajatellaan vain sitä miten rahaa jaetaan eri tavalla kuin ennen? Olisi hyvä, jos esitettäisiin, miten pottia kasvatetaan. Tulojen suuri lisäys pitäisi saada aikaan pian. Se, että on esimerkiksi visio korkeakoulutuksen lisäämisestä, ei auta lyhyellä aikavälillä.
Kyllä on. Kuinka poliittisin toimin voidaan lyhyellä aikavälillä lisätä tuloja? Mitä olisit tehnyt toisin tällä hallituskaudella asian suhteen?

Menojen alentaminen pysyvästi on ratkaisu ja sitä varten meidän täytyy miettiä julkisen sektorin velvollisuudet. Liberaalipuolue ei tuon kummempaa esittänyt. Kun menoja saadaan alas, on varaa sitten verojakin laskea.
 
Kyllä on. Kuinka poliittisin toimin voidaan lyhyellä aikavälillä lisätä tuloja? Mitä olisit tehnyt toisin tällä hallituskaudella asian suhteen?

Menojen alentaminen pysyvästi on ratkaisu ja sitä varten meidän täytyy miettiä julkisen sektorin velvollisuudet. Liberaalipuolue ei tuon kummempaa esittänyt. Kun menoja saadaan alas, on varaa sitten verojakin laskea.
Kritisoin lähinnä tuon Mäkirannan tekstiä. Noita visioita peräänkuuluttavat frankmartelat eivät ole mielestäni millään tavalla erityisen liberaaleja.
En edes tiennyt, että kirjoitit suomalaisesta liberaalipuolueesta. Ymmärsin, että puhut yleisemmällä tasolla.
 
Kritisoin lähinnä tuon Mäkirannan tekstiä. Noita visioita peräänkuuluttavat frankmartelat eivät ole mielestäni millään tavalla erityisen liberaaleja.
En edes tiennyt, että kirjoitit suomalaisesta liberaalipuolueesta. Ymmärsin, että puhut yleisemmällä tasolla.
Olin kieltämättä epätarkka.
 
Ei kai se kuntien määrä niin oleellinen ole kuin niiden toiminnot. Pitäisi enemmänkin puhua niistä toiminnoista, pieni kunta pyörii aika vähällä henkilömäärällä eikä sellaseen tule mitään neuvostoliiton lopetettujen lossien lossikuskeja, mitä johonkin jättiorganisaatioon.
Hyvä pointti. Vaikuttaa siltä, että poliitikoille on avustajat tahkonneet päähän ajatuksen vähennettävästä kuntien määrästä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun hoidetaan tautia väärällä lääkityksellä.
 
Suomessa on liikaa kuntia ja hyvinvointialueita. Näin toteavat ministeriöiden kansliapäälliköt.
Kuntien määrää on välttämätöntä vähentää, esittävät ministeriöiden kansliapäälliköt. Asiaan on heidän mielestään syytä tarttua jo seuraavalla hallituskaudella. Suositus sisältyy torstaina julkaistavaan kansliapäälliköiden raporttiin, joka on suunnattu poliittisille päättäjille.

Valintojen Suomi -raportti on kansliapäälliköiden näkemys tilannekuvasta ja suositeltavista ratkaisuista seuraaville kahdelle hallituskaudelle. Vastaava raportti julkistettiin myös viime vaalikauden lopulla.
Kansliapäälliköiden mukaan nykyinen yli 300 kunnan rakenne ei vastaa lähitulevaisuuden tarpeeseen, kun Suomen väestö ikääntyy ja väkiluku on kääntymässä laskuun. Pienet kunnat eivät tule selviämään tehtävistään. Myös muun muassa tehtävien eriyttämistä kuntien välillä tulee harkita.

Hyvinvointialueita olisi raportin perusteella syytä vähentää samasta syystä kuin kuntia.
Koko raportti löytyy tuolta:
 
Suomessa on liikaa kuntia ja hyvinvointialueita. Näin toteavat ministeriöiden kansliapäälliköt.


Koko raportti löytyy tuolta:
Kansliapäälliköiden toteamaa kyllä, mutta eri asia on se, korjaantuuko mikään pelkästään kuntien määrää fiksaamalla. Se mikä säästetään jonkin terveysaseman tai kyläkoulun sulkemisella, saatetaan kuluttaa korvattavissa koulumatkakuluissa, taksikuluissa ja kotihoidon järjestämisessä sivukylille yms. Pieni kuihtuva kunta kun liittyy isompaan ja elinvoimaisempaan, elinvoimainen saa lisää veronmaksajia ja näin ollen lisärahkeita kasvaa. Pienempi kunta joutuu luopumaan jostain ja saa vaihdossa taloudellisen kannattelijan itselleen. Ei tässä välttämättä tehdä valtiontaloudelle mitään pelastusliikkeitä, mikäli kuntayhtymän tulot ja menot pysyvät kutakuinkin samassa suuruusluokassa kuin kuntien erikseen ennen yhdistymistä. Esim. pienemmälle kunnalle palveluja tarjonnut yritys voi menettää sen saman rahan, minkä uudelle kuntayhtymälle palveluja tarjoava kilpailija tienaa.
 
Kansliapäälliköiden toteamaa kyllä, mutta eri asia on se, korjaantuuko mikään pelkästään kuntien määrää fiksaamalla. Se mikä säästetään jonkin terveysaseman tai kyläkoulun sulkemisella, saatetaan kuluttaa korvattavissa koulumatkakuluissa, taksikuluissa ja kotihoidon järjestämisessä sivukylille yms. Pieni kuihtuva kunta kun liittyy isompaan ja elinvoimaisempaan, elinvoimainen saa lisää veronmaksajia ja näin ollen lisärahkeita kasvaa. Pienempi kunta joutuu luopumaan jostain ja saa vaihdossa taloudellisen kannattelijan itselleen. Ei tässä välttämättä tehdä valtiontaloudelle mitään pelastusliikkeitä, mikäli kuntayhtymän tulot ja menot pysyvät kutakuinkin samassa suuruusluokassa kuin kuntien erikseen ennen yhdistymistä. Esim. pienemmälle kunnalle palveluja tarjonnut yritys voi menettää sen saman rahan, minkä uudelle kuntayhtymälle palveluja tarjoava kilpailija tienaa.
Urheiluhallit ja uimahallit saattavat lähteä kunnilta yhdistyessä, kun palvelut keskitetään keskukseen. Tuo tuo säästöjä, kun ihmiset itse maksavat matkat. Kyllä tuo yleensä säästöjä tekee, tosin palvelujen karsimisen kautta.

Paikallislehdestä on saanut kuulla noista valituksia, kun kaikki palvelut keskitetään tänne keskukseen.
 
Urheiluhallit ja uimahallit saattavat lähteä kunnilta yhdistyessä, kun palvelut keskitetään keskukseen. Tuo tuo säästöjä, kun ihmiset itse maksavat matkat. Kyllä tuo yleensä säästöjä tekee, tosin palvelujen karsimisen kautta.

Paikallislehdestä on saanut kuulla noista valituksia, kun kaikki palvelut keskitetään tänne keskukseen.
Juu, tapauskohtaisesti säästöjä voidaan hakea enemmän tai vähemmän. Jotkin menotkin voivat kasvaa. Toimia siinä vaaditaan ja asioita pitäisi tehdä seurausten järkevässä suhteessa ja yksi mittari on taloudellinen kannattavuus.

Edit: siis tiivistäen, säästöjä voidaan saada kuntaliitoksissa merkittävästi tai vähemmän merkittävästi. Järkevässä toiminnassa säästetään ns. oikeista paikoista ja joskus se voi olla tosi hankalaa arvioida mikä on se oikea paikka säästää. Säästöjä on nyt ja tulevaisuudessa kuitenkin jostain saatava ja reippaasti. En usko, että nykyinen kuntamäärä on ns. "oikea", mutta en sitä oikeaa tiedäkään.
 
Suomessa on liikaa kuntia ja hyvinvointialueita. Näin toteavat ministeriöiden kansliapäälliköt.
Eikös tuo ollut vähän sellainen ääneenlausumaton oletus silloin kun sote-uudistus vihdoin saatiin tehtyä: keskusta ei vähempään suostunut, vaikka mitkään asiantuntijat eivät sitä suositelleet. Jotta saatiin asiat etenemään, niin mentiin ylimitoitetulla hyvinvointialueiden määrällä ihan sillä oletuksella, että pienemmät elinkelvottomina ennen pitkää yhdistetään.

Ts. kepu sai säilytettyä kasvonsa äänestäjille, sote-uudistus saatiin vihdoin jollain tavalla maaliin ja ekstrakustannukset tästä maksaa veronmaksajat - vähän kuten kaikessa muussakin kepun vuosikymmenten saatossa tekemässä palveluiden keskittämisen ja yhteiskunnan luontaisen keskittymisen vastustuksessa?
 
Eikös tuo ollut vähän sellainen ääneenlausumaton oletus silloin kun sote-uudistus vihdoin saatiin tehtyä: keskusta ei vähempään suostunut, vaikka mitkään asiantuntijat eivät sitä suositelleet. Jotta saatiin asiat etenemään, niin mentiin ylimitoitetulla hyvinvointialueiden määrällä ihan sillä oletuksella, että pienemmät elinkelvottomina ennen pitkää yhdistetään.

Ts. kepu sai säilytettyä kasvonsa äänestäjille, sote-uudistus saatiin vihdoin jollain tavalla maaliin ja ekstrakustannukset tästä maksaa veronmaksajat - vähän kuten kaikessa muussakin kepun vuosikymmenten saatossa tekemässä palveluiden keskittämisen ja yhteiskunnan luontaisen keskittymisen vastustuksessa?
Näinhän siinä juuri kävi. Ei Kepu olisi varmaan muuten Marinin hallitukseen lähtenytkään. Tässä olisi ollut onni, jos demarit ja kokoomus olisivat loytäneet toisensa, koska kummallekaan alueiden määrä ei olisi ollut kynnyskysymys ja oltaisiin voitu noudattaa asiantuntijoiden mielipiteitä.

Tämä on siinä mielessä harmi, että uudistuksesta saatiin parlamentaarinen sopu aikaan jo vuonna 2014, siinä järjestämisvastuu olisi ollut viidellä alueella. Mutta sitä ei saatu maaliin sillä hallituskaudella ja Sipilän hallitus heitti sen sitten romukoppaan. Sipilän hallitus sitten sekoili alueiden määrän ja kokoomuksen vaatiman palveluiden yksityistämisen kanssa ja siitä ei tullut sitten yhtään mitään. Marinin hallitus sitten toteutti sen aika paljolti Sipilän hallituksen aikana tehdyn valmistelun pohjalta (miinus se yksityistäminen).
 
Urheiluhallit ja uimahallit saattavat lähteä kunnilta yhdistyessä, kun palvelut keskitetään keskukseen. Tuo tuo säästöjä, kun ihmiset itse maksavat matkat. Kyllä tuo yleensä säästöjä tekee, tosin palvelujen karsimisen kautta.

Paikallislehdestä on saanut kuulla noista valituksia, kun kaikki palvelut keskitetään tänne keskukseen.
Sitä ennen kuntaliitoksen alla olleet kunnat ovat toki investoineet uusiin kouluihin, mittaviin terkkariremontteihin ja uimahalleihin kun on järkevää ennen liitosta tehdä velkaa ja hassata rahat paikalliseen infraan.

Ei nuo kuntaliitokset välttämättä kovinkaan järkeviä ole, ainakaan siinä raamissa missä kepujohdolla niitä joskus aikanaan tehtiin.

Näinhän siinä juuri kävi. Ei Kepu olisi varmaan muuten Marinin hallitukseen lähtenytkään. Tässä olisi ollut onni, jos demarit ja kokoomus olisivat loytäneet toisensa, koska kummallekaan alueiden määrä ei olisi ollut kynnyskysymys ja oltaisiin voitu noudattaa asiantuntijoiden mielipiteitä.

Tämä on siinä mielessä harmi, että uudistuksesta saatiin parlamentaarinen sopu aikaan jo vuonna 2014, siinä järjestämisvastuu olisi ollut viidellä alueella. Mutta sitä ei saatu maaliin sillä hallituskaudella ja Sipilän hallitus heitti sen sitten romukoppaan. Sipilän hallitus sitten sekoili alueiden määrän ja kokoomuksen vaatiman palveluiden yksityistämisen kanssa ja siitä ei tullut sitten yhtään mitään. Marinin hallitus sitten toteutti sen aika paljolti Sipilän hallituksen aikana tehdyn valmistelun pohjalta (miinus se yksityistäminen).
Ongelma kokoomuksen mallissa oli se, että sitä ei halunnut kukaan muu. Käytännössä punamultapohja oli ainut poliittisesti mahdollinen viemään soteuudistus loppuun. Se Kokoomuksen malli ei ollut ymmärtääkseni sekään asiantuntijoiden suosittelema ja olisi ollut tätäkin kalliimpi toteuttaa antaen monopoleja yksityisille palveluntarjoajille. Suurempi ongelma kuin alueiden määrä oli kepun vastustama verotusoikeuden antaminen hyvinvointialueille. Nyt saatiin budjettivastuun sijaan umpityperä rahanjakomalli ja yks tyhjänpäivänen valtuusto lisää millä ei käytännössä ole mitään valtaa.
 
Miksi ihmeessä Harkimo jättäisi eläkkeet indeksijäädytyksen ulkopuolelle, mutta laittaisi sen kaikkeen muuhun?
Indeksijäädytykset eivät lisää valtion tuloja. Ne pienentävät enemmän nuorten eläkkeitä.
Jos halutaan lisää tuloja valtion kassaan, niin eläkkeiden verotusta kiristettäisiin, ehkä myös kuolinpesien.
 
Indeksijäädytykset eivät lisää valtion tuloja. Ne pienentävät enemmän nuorten eläkkeitä.
Jos halutaan lisää tuloja valtion kassaan, niin eläkkeiden verotusta kiristettäisiin, ehkä myös kuolinpesien.
Työeläkeindeksin jäädytys pienentää maksussa olevia eläkkeitä. Verojen kiristys toki vaikuttaa nopeammin ja sillä voi valita mille tulotasolle iskun haluaa. Harkimo ei tainnut niistäkään puhua.
 
Indeksijäädytykset eivät lisää valtion tuloja. Ne pienentävät enemmän nuorten eläkkeitä.
Jos halutaan lisää tuloja valtion kassaan, niin eläkkeiden verotusta kiristettäisiin, ehkä myös kuolinpesien.
Nauroin tälle perustelulle. Voihan sen noinkin todeta. Taitaa kuitenkin taustalla olla rikkaiden märkä päiväuni siitä että eläkeläisiltä ei leikata mitään, mutta kaikesta muusta otetaan kun muuten ei ole varaa maksaa niitä (indeksikorotettuja) eläkkeitä.
 
Ongelma kokoomuksen mallissa oli se, että sitä ei halunnut kukaan muu. Käytännössä punamultapohja oli ainut poliittisesti mahdollinen viemään soteuudistus loppuun. Se Kokoomuksen malli ei ollut ymmärtääkseni sekään asiantuntijoiden suosittelema ja olisi ollut tätäkin kalliimpi toteuttaa antaen monopoleja yksityisille palveluntarjoajille. Suurempi ongelma kuin alueiden määrä oli kepun vastustama verotusoikeuden antaminen hyvinvointialueille. Nyt saatiin budjettivastuun sijaan umpityperä rahanjakomalli ja yks tyhjänpäivänen valtuusto lisää millä ei käytännössä ole mitään valtaa.
Kannattaa muistaa, että se Kokoomuksen malli syntyi vastavetona Kepun iltalypsylle. Vielä Sipilän hallitusohjelmassa suunnitelma oli järjellinen, siinä edettiin porras kerrallaan. Mutta Kepun vaatimus suuresta alueiden määrästä johti siihen, että Kokoomuksenkin piti saada jotakin ja se oli palveluiden ykstyistäminen heti. Palveluiden yksityistämistä vaan ei oltu suunnilteltu eikä valmisteltu, joten sitten piti hätäisesti alkaa rakentaa mallia. Ja tämä sotki koko uudistuksen.
 
Työeläkeindeksin jäädytys pienentää maksussa olevia eläkkeitä. Verojen kiristys toki vaikuttaa nopeammin ja sillä voi valita mille tulotasolle iskun haluaa. Harkimo ei tainnut niistäkään puhua.
Osa perustelee sen valtiontalouden kannalta, että voitaisiin pienentää eläkemaksua ja kerätä sama summa kiristämällä verotusta. Silloin työikäiset maksaisivat enemmän mutta saisivat tulevaisuudessa vähemmän.
 

Jäikö minulta jotain huomaamatta vai onko tuossa vain tuloja alentavia ja menoja nostavia päätöksiä? Ei mitään velkajarruun liittyvää taikka talouden pelastamiseksi tehtyä. Keskustalta harvinaisen huono esitys, elefantti olohuoneessa sivutetaan täysin.

Hyviä ehdotuksia, jos olisimme rikas maa. Työllisyyttä ja taloutta kohennetaan, se kohta hyvä mutta vie rahaa.
 

Jäikö minulta jotain huomaamatta vai onko tuossa vain tuloja alentavia ja menoja nostavia päätöksiä? Ei mitään velkajarruun liittyvää taikka talouden pelastamiseksi tehtyä. Keskustalta harvinaisen huono esitys, elefantti olohuoneessa sivutetaan täysin.

Hyviä ehdotuksia, jos olisimme rikas maa. Työllisyyttä ja taloutta kohennetaan, se kohta hyvä mutta vie rahaa.
Monella alalla yli viiskymppiset alkavat päätyä sivuraiteelle vaikka olisi kunnollinen koulutus ja työura.
 
Jäikö minulta jotain huomaamatta vai onko tuossa vain tuloja alentavia ja menoja nostavia päätöksiä? Ei mitään velkajarruun liittyvää taikka talouden pelastamiseksi tehtyä. Keskustalta harvinaisen huono esitys, elefantti olohuoneessa sivutetaan täysin.
Taitaa olla samaa huttua kuin SDPllä. Sekään ei maininnut mitään merkittäviä leikkauksia.
 
Taitaa olla samaa huttua kuin SDPllä. Sekään ei maininnut mitään merkittäviä leikkauksia.
Onko kukaan muu kuin Vihreät?

Editoin samaan viestiin uuden asian, jottei tarvitse luoda uutta postausta. Se taitaa olla suositeltu tapa.
OECD ja EU-komissio ovat antaneet ohjeita Suomella
  • Suomen pitää helpottaa osaajapulaa lisäämällä koulutusta ja työperäistä maahanmuuttoa.
  • Julkisia menoja pienemmäksi
  • Lisää yritysten ja korkeakoulujen yhteistyötä
  • Yritysten kasvattamiseen rahoitusta
  • Liikenteen ja teollisuuden hiilipäästöt pienemmiksi
  • Maa- ja metsätalous kestävämmäksi
  • Koulutuksen kohdentaminen, jottei kouluteta työttämiksi
Yle voisi kysyä jokaiselta puolueelta kantaa noihin. Eikä mitään tyypillistä liirumlaarumia vastaukseksi. Orpo lupasikin jo vastata.
 
Viimeksi muokattu:
Kepulla on pallo hukassa jo toista vuosikymmentä yhteen menoon. Kaikkonen arvostelee demareita leikkausehdotusten puuttumisesta ja veronkorotuksista. Oma ehdotus koostuu veronkorotuksista ja leikkausehdotukset ovat kuulemma vaiheessa. Ei hyvänen aika mitä pellejä, nämä sitten uskottelevat tekevänsä Suomen tarvitseman muutoksen talouspolitiikkaan...

 
Ei kai se kuntien määrä niin oleellinen ole kuin niiden toiminnot. Pitäisi enemmänkin puhua niistä toiminnoista, pieni kunta pyörii aika vähällä henkilömäärällä eikä sellaseen tule mitään neuvostoliiton lopetettujen lossien lossikuskeja, mitä johonkin jättiorganisaatioon.
Meillä on hyvinvointialueet, eli kunnilta siirty iso nippu vastuita sinne, nyt melkein olisi tarvetta pilkkoa suurimpia litoskuntia. En tarkoita etteikö vielä olisi joku kunta joka voisi liittyä toiseen.

Kuntien minimi tehtäviä voi optimoida ja ei joka kunnan tarvi joka asiaa yksinhoitaa, vaan olla välinen paikallisiin juttuihin.

Herja heittona, jos kunta käyttää kaupunki nimitystä, niin voisiko sellaisella olla sitten enemmän vastuita.
 
Monella alalla yli viiskymppiset alkavat päätyä sivuraiteelle vaikka olisi kunnollinen koulutus ja työura.

Tarkentamatta alaa, niin osassa se viiskymppisen koulutus on sieltä ysäriltä, voi sitten miettiä millä aloilla sen ajan opit ja asenteet on tänäpäivänä vahvuus, tai edes pois opittavissa. Sitten on tehtäviä missä voi olla hyötyä että on ysärillä tehnyt töitä ja niistä jotain muistikuvia.

Sitten ihan ikäjuttu, sillä viiskymppisellä voi olla kovat kuvitelmat arvosta, ysärin osaamisen arvostuksesta, sitä että on tehnyt jotain 30 vuotta. Ostajalla voi taasen olle toinen käsitys, soppaa sekoittaa myös sitten ns terveys riskit, yksilö voi olla kova duunari seuraavat kolkytvuotta, mutta se on arpapelia.

Nuorilla valmistuneilla on sitten vähän käänteiset hidasteet, koulutus, mutta ei vielä kokemusta mitä tuoda, nuorisollakkin on terveysriskit ja lisääntymis riskit, ja voivat olla herkkiä vaihtaa työpaikkaa. Osaajaa haettaessa vie aikansa että oppinut joten toivetaan todennäköisesti pysymistä pitkään talossa.


Osaan hidasteista vaikuttaa isosti lainsäädäntö, sopimukset, esim "eläkelläiset" sopivin vaatimuksin, soparein voivat olla loistavaa joustavaa työvoimaa. Niin yksilöllistä, osa voi olla arvokasta, mistä kannattaa maksaa, osalla taasen tuntihinta pitää taipua riittävän matalaksi.

Moni varmaan nähnyt käytännön eroja tehtävän ja yksilön mukaan.
 
Tarkentamatta alaa, niin osassa se viiskymppisen koulutus on sieltä ysäriltä, voi sitten miettiä millä aloilla sen ajan opit ja asenteet on tänäpäivänä vahvuus, tai edes pois opittavissa. Sitten on tehtäviä missä voi olla hyötyä että on ysärillä tehnyt töitä ja niistä jotain muistikuvia.
Oletko oikeasti sitä mieltä, että ysärillä koulunsa käyneet eivät ole sittemmin oppineet ja kehittyneet ajan myötä? Entä 2000- tai 2010-luvuilla valmistuneet?

Edit: typo
 
Viimeksi muokattu:

Mikään puolue ei ole valmis nostamaan puolustusmenoja pv:n ehdottamalle tasolle. Velkajarrua pidetään tärkeämpänä. Tottahan se on, että meidän täytyy valita jompikumpi, ellei mennä liberaalipuolueen linjalle. Jota ei tule tapahtumasn minkään nykyisen eduskuntapuolueen johtamana.
 

Mikään puolue ei ole valmis nostamaan puolustusmenoja pv:n ehdottamalle tasolle. Velkajarrua pidetään tärkeämpänä. Tottahan se on, että meidän täytyy valita jompikumpi, ellei mennä liberaalipuolueen linjalle. Jota ei tule tapahtumasn minkään nykyisen eduskuntapuolueen johtamana.
Puolueet eivät laita lisärahaa puolustukseen, ellei sillä saa enemmän ääniä seuraavissa vaaleissa. Maanpuolustus on täysin toissijaista. Enemmistö äänestäjistä haluaa ne rahat omaan hyvinvointiinsa. Ja sama enemmistö on sodan syttyessä vaatimassa maagisilta viranomaisilta suojelua isoon ääneen. Se on vähemmistö äänestäjistä, joka joutuu laittamaan kamppeet niskaan ja lähtemään pysäyttämään hyökkääjää. Ratkaiseva ero suomalaisten ja balttien välillä.
 
Puolueet eivät laita lisärahaa puolustukseen, ellei sillä saa enemmän ääniä seuraavissa vaaleissa. Maanpuolustus on täysin toissijaista. Enemmistö äänestäjistä haluaa ne rahat omaan hyvinvointiinsa. Ja sama enemmistö on sodan syttyessä vaatimassa maagisilta viranomaisilta suojelua isoon ääneen. Se on vähemmistö äänestäjistä, joka joutuu laittamaan kamppeet niskaan ja lähtemään pysäyttämään hyökkääjää. Ratkaiseva ero suomalaisten ja balttien välillä.

Suomesta puhutaan, niin mielestäni täällä on vahva puolustustahto ja ymmärrys että valtion ensisijainen tehtävä turvallisuus, uskottava puolustus ettei sotaa tulisi. Sen päälle sitten turvaverkot. Äänestäjät ovat nähneet mitä tapahtuu jos puolustus pettää.

Se on vähemmistö äänestäjistä, joka joutuu laittamaan kamppeet niskaan ja lähtemään pysäyttämään hyökkääjää

No ne on äänestäjien läheisiä, ne on heitä jotka puolustaa äänestäjiä, ja äänestäjät tietää että uhka mikä realisoitu Ukrainassa nimenomaan uhkaa iskee siviileihin, siviili infaraa.

Tietenkin yksilöt ajattelee että heidän etuutensa on niin tärkeitä että niistä leikataan vasta muiden jälkeen, eli kyse siitä kuka tinkii tänään, että huominen turvattu.
 
Puolueet eivät laita lisärahaa puolustukseen, ellei sillä saa enemmän ääniä seuraavissa vaaleissa. Maanpuolustus on täysin toissijaista. Enemmistö äänestäjistä haluaa ne rahat omaan hyvinvointiinsa. Ja sama enemmistö on sodan syttyessä vaatimassa maagisilta viranomaisilta suojelua isoon ääneen. Se on vähemmistö äänestäjistä, joka joutuu laittamaan kamppeet niskaan ja lähtemään pysäyttämään hyökkääjää. Ratkaiseva ero suomalaisten ja balttien välillä.

Suomessa on lainattu niin monesta paikasta samaan aikaan, myös puolustuksesta. Lopulta puolustus on se josta kukaan ei ole valmis luopumaan, mutta se tulee vaatimaan riihikuivaa entistä epävakaampaan aikaan siirryttäessä. Ehkä kohti 10% BKT:stä ennen kuin pilliin vihelletään.

Meillä on edessä paluu jonkinlaiseen kekkos-kommunismiin, jota voisi ehkä kuvata clearing taloudeksi nykymaailman ympäristössä. Tämä vaatii lopulta hätätilalakeja jotka sitten syntyvät yön yli päätöksillä hädän koputtaessa ovelle. Syntyy työssäolovelvoitteita ja pakkoja (vassarit saavat viimeinkin kauan kaipaamansa työpaikat!). Kuponkeja joilla haetaan leipää pakettiauton takakontista.

Kaupunkilaiset tulevat häviämään tässä eniten, koska niillä ei tule olemaan mahdollisuutta tuottaa ylijäämää pimeille markkinoille ja heistä tulee käytännössä orjia. Virolaisille järjestely on hyvin tuttu Neuvostoliiton ajoilta, kannattaa tutustua.
 
Monesti puhutaan, että Suomen suhteellinen etu ei voi olla yksinkertaisessa bulkkityössä, vaan korkeassa osaamisessa. Onko kuitenkaan noin? Automaatio vie koulutuksen hyötyjä ja erityisen korkeaa osaamista omaavat henkilöt muuttavat maasta toiseen helposti. Suomessa toisaalta saatavilla uusiutuvalla energialla nykyään paljon sähköä. Maan kansalaisten tuottavuustaso sekä osaamistaso myös laskussa.

Entä jos Suomen suhteellinen etu olisikin teollisuudessa? Teollisuuteen voisi työllistyä perusjätkätkin.
 
Monesti puhutaan, että Suomen suhteellinen etu ei voi olla yksinkertaisessa bulkkityössä, vaan korkeassa osaamisessa. Onko kuitenkaan noin? Automaatio vie koulutuksen hyötyjä ja erityisen korkeaa osaamista omaavat henkilöt muuttavat maasta toiseen helposti. Suomessa toisaalta saatavilla uusiutuvalla energialla nykyään paljon sähköä. Maan kansalaisten tuottavuustaso sekä osaamistaso myös laskussa.

Entä jos Suomen suhteellinen etu olisikin teollisuudessa? Teollisuuteen voisi työllistyä perusjätkätkin.
Automaatio on jo vienyt ison osan perusjätkien työstä teollisuudessa.
 
Automaatio on jo vienyt ison osan perusjätkien työstä teollisuudessa.
Joo, mutta Kiinassa työikäinen väestö laskee 5-10miljoona/vuosi. Joko tuotanto, mitä Kiinassa tehty, korvataan kokonaan robotiikalla tai sitten ainakin osa siitä täytyy tuottaa muualla. Jos tuotantoa ei voi täysin korvata robotiikalla, niin ainakin osan voisi Suomi saada itselleen.
 
Joo, mutta Kiinassa työikäinen väestö laskee 5-10miljoona/vuosi. Joko tuotanto, mitä Kiinassa tehty, korvataan kokonaan robotiikalla tai sitten ainakin osa siitä täytyy tuottaa muualla. Jos tuotantoa ei voi täysin korvata robotiikalla, niin ainakin osan voisi Suomi saada itselleen.
Aasiassa on aika monta miljoonaa ihmistä Vietamissa, Malesiassa, Indonesiassa, Intiassa jne.
 
Aasiassa on aika monta miljoonaa ihmistä Vietamissa, Malesiassa, Indonesiassa, Intiassa jne.
Niin on. Ja jos sitä tuotantoa, jota tehty Kiinassa ja johon ei enää riitä tekijöitä, ei korvata kokonaan robotiikalla, niin jonkun muun se on tehtävä. Suomi voisi tuosta osan saada. Uusiutuva halpa energia voisi olla iso tekijä Suomelle.
 
Kepulla on menossa puoluekokous. Saa nähdä kelpaako Timo Soini keskustan ehdokkaaksi seuraavissa vaaleissa.
Soini on kertonut olevansa homo-, kasvissyöjä- ja sivarivastainen.
Soini kommentoi toukokuussa blogikirjoituksessaan perussuomalaisten puoluejohtoa homofobisesti. Mukana oli myös kommentti sukupuolesta, ruokavaliosta ja siviilipalveluksesta.
”Ennen puoluetta johtivat lihaa syövät armeijan käyneet heteromiehet. Nykyisin sivarit, kasvissyöjät ja hannut”, Soini kirjoitti.
Soini käyttää termiä ”hannu” homoista.

Onkohan Kepu niin avoin kaikelle, että jopa Soini sopii joukkoon?
Läpällä sanoin noin, kertoi Soini. HS:
Perussuomalaisten entinen puheenjohtaja ja perustajajäsen Timo Soini puolustaa ärtymystä herättänyttä blogikirjoitustaan sanomalla, että teksti oli ”huumoria”.
”Halusin omalla tyylilläni tehdä tällaisen kevyen ajatusleikin, koska tiesin, mihin se johtaa. Se johti juuri siihen, mitä huumorintajuttomassa maassa tapahtuu”, Soini kommentoi toimittajille Keskustan puoluekokouksessa Tampereella.
Puolueen puheenjohtaja Antti Kaikkonen sai ehdollisen vankeustuomion vaalitukiraha-asioista. Kepu on tunnetusti vapaamielinen ainakin joissakin asioissa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuplataan puolustus ja katellaan sitten kun kokoomus yksin puolustaa tätä maata! Joillakin on niin vitun vaikea ymmärtää että tuota ei voi tehdä! Ei mahdu vittu päähän!
 
Häkkänen voi repiä sen pään perseestä, mutta eihän tuo siihen pysty, en jaksa edes enää!
 
Tuplataan puolustus ja katellaan sitten kun kokoomus yksin puolustaa tätä maata! Joillakin on niin vitun vaikea ymmärtää että tuota ei voi tehdä! Ei mahdu vittu päähän!
Niin mikähän tällä kertaa oli se ongelma?? Kovin jäi epäselväksi. Vai oliko vain pahan olon vuodatus?

Tämä 5% NATO maksut on olleet kaikille selvää jo pitkän aikaa. 1,5% kuluista voidaan laskea suoritetun infran parannuksien yhteydessä. 3,5% pitää olla oikiaa "sotavoimaa". Tähän on sitouduttu, tämä on allekirjoitettu ja kuten sanoin tämä oli esillä jo kauan sitten. Nyt sitten ihmetellään ihan kuin tämä ois joku uus asia. Sekopäistä sakkia...

Ja tämä on Kokoomuksen ja Häkkäsen vika?
 
Tuplataan puolustus ja katellaan sitten kun kokoomus yksin puolustaa tätä maata! Joillakin on niin vitun vaikea ymmärtää että tuota ei voi tehdä! Ei mahdu vittu päähän!
Vasemmistoliitto taisi olla ainoa irtisanoutunut 5% tavoitteesta vuonna 2035. Valtiovarainministeriön kansliapäällikkö taas sanoi, että se vaatii veronkorotuksia ja leikkauksia molempia. Kokoomus on unohtanut tarkoituksella leikkaukset, sen sijaan on rapauttamassa rahoituspohjaa veronalennuksilla. Josta seuraa, että puolustusmenoja ei oikeasti voida kasvattaa.
 
Syöksylaskijoita kaikki tyynni. Nuorisolta on kysytty politiikasta.
Tässä karmea tulos kuvana:

1780847626899.png


Suomi on menossa kohti sosialismia. Nuoret naiset ovat todellinen uhka Suomelle.
Eikö kouluissa opeteta 1900-luvun historiaa? Onko Neuvostoliitto tuntematon asia? Miten Kuuba tai Venezuela? Edes DDR ei ole tiedossa
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 070
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom