• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Jotkut tuntuvat kovasti haluta ryövätä muiden säästämät rahat
Ei ole mitään muiden säästämiä rahoja, sen enemmän kuin maksamasi verotkaan ovat sinun "säästettyjä rahoja". Suomen järjestelmässä eläkemaksut ovat käytännön näkökulmasta pitkälti vain korvamerkitty vero. Ja se korvamerkki on niiden käyttötarkoitus itse järjestelmässä, eikä mikään varsinainen yksilölinkki.

Viimeksi muokattu:
Päivähoitomaksut alla
Screenshot_20260525_083748_Chrome.jpg

Maksimimaksu on 335 euroa ensimmäisestä lapsesta, lisälapset ovat halvempia. Millaisia muutoksia haluaisitte noihin? Liberaalipuolue ei käsittääkseni ole leikkaamassa tuosta.

Päivähoitomaksut alla

Maksimimaksu on 335 euroa ensimmäisestä lapsesta, lisälapset ovat halvempia. Millaisia muutoksia haluaisitte noihin? Liberaalipuolue ei käsittääkseni ole leikkaamassa tuosta.

Avaatko vähän tarkemmin. Mitä nuo luvut taulukossa tarkoittavat?

Ei ole mitään muiden säästämiä rahoja, sen enemmän kuin maksamasi verotkaan ovat sinun "säästettyjä rahoja". Suomen järjestelmässä eläkemaksut ovat käytännön näkökulmasta pitkälti vain korvamerkitty vero. Ja se korvamerkki onniiden käyttötarkoitus itse järjestelmässä, eikä mikään varsinsinen yksilölinkki.
Noinhan se tietysti on ja siksi järjestelmä on surkea. Koska se on riippuvainen ulkoisista tekijöistä, ei henkilön säästetystä/sijoitetusta omasta rahasta.

Verot on kuitenkin ihan pikkasen eri juttu kuin pakollinen -erikseen- kerätty ja osa palkasta pidätetty maksu tulevasta etuudesta. Silloin mielestäni korvamerkintä täyttyy, mutta se on vaan minun mielipide.

Päivähoitomaksut alla

Julkinen päivähoito/varhaiskasvatus maksut on alentuneet, taulukossasikin näkyy suurempaa kuin pelkkä inflaatio korjaus. Lisäksi tullut pakollinen "eskari" ja toisessa päässä lisätty maksuttomia vuosia.

Ei ole mitään muiden säästämiä rahoja, sen enemmän kuin maksamasi verotkaan ovat sinun "säästettyjä rahoja". Suomen järjestelmässä eläkemaksut ovat käytännön näkökulmasta pitkälti vain korvamerkitty vero. Ja se korvamerkki on niiden käyttötarkoitus itse järjestelmässä, eikä mikään varsinainen yksilölinkki.

Pakollinen minimi, joku pakollinen minimi on järjestäin länsimaisissa systeemeissä, jos sitä ei ole, niin osa vetelisi sitten jopa nollalla, ja käytännössä useat heistä kaatuisi sitten valtion/kuntien syliin. Ei meidän järjestelmä oli ainoa oikea, eikä sellainen missä ei olisi parantamisen varaa. Silti työeläkejärjestelmän ongelmat enemmänkin yksittäisten "rahastojen" ongelmia ja kaikkien osalta maksukyky riippuu maskujen lisäksi isosti yhteiskunnan talouden kehityksestä.

Valtion kassasta kaivetaan nimenomaan niiden eläkkeitä jotka ei ole maksuja makselleet, ne jotka haluaa eläkelaistostin rahat siirtää valtion kassaan, niin se iskee juuri siihen ryhmään jokta ovat sitä kierrytäneet, jos sen ulottaa myös vapaaehtoisiin järjestelyihin , niin eikä se vain kasvata valtion/kuntien menoja, toki kiva pesämuna tulisi jakaa rahaa.

Valtio on toki verotukenut eläkevakuutksia, eläkekuoria, ja vastineeksi sitten ne järjestelmät rahoittaa turvaverkkoja.

Päivähoidossa on kyse vähän muustakin kuin siitä työttömästä, lapsi oppii siellä sosiaalisia taitoja. Tuskin se niitä oppii sen dokaavan työttömän kanssa kahdestaan.
Niin no, vanhemmat voivat sitten maksaa markkinahinnan tästä sosiaalisesta palvelusta. Varsinkin jos nämä vanhemmat haluavat verottaa minut sitten aikanaan eläkkeellä kuivaksi. Ei nämä jutut toimi vaan yhteen suuntaan.

Jos maksettavia eläkkeitä leikattaisiin (*, niin ei valtio niistä saisi verotuloja, ja myös johtaisi siihen että valtion, kuntien, sukulaisten niskaan kaatuisi entistä enemmän eläkkeläisten hoivan kustannuksista.

Jos eläkkeitä leikataan, valtio voi pienentää eläkemaksuja, mikä lisää paljansaajien ja yritysten maksukykyä. Halutessaan voi myös toki verottaa tuon myös suoraan pois, jolloin nettovaikutus on firmoille ja duunareille 0, mutta valtio korjaa veropottiin budjettikäyttöön suoraan bonusosuuden joka aiemmin mennyt eläkehimmelin pyöritykseen budjettien ulkopuolelle.

Nuoremmille se siis tarkoittaisi että ikääntyvät läheiset kaatuisivat heidän vastuulle, ja samalla kun heidän oma luotto omaan ikääntymiseen turvaan murenisi.
Tää on jo aika kornia :D.

Sekö ei muka ei sitten vähennä nuorten luottoa omaan tulevaisuuteen yhtään että maa haahuilee käytännössä konkurssikuilun edessä eikä junassa jarruja? Samalla kaikesta muusta leikataan ja juustohöylätään jotta vauhti vähän hidastuisi, mutta juuri vanhuksia varten on vain jostain syystä pakko vinguttaa sitä visaa jonka lasku tulee vielä itselle maksettavaksi?

Miltäköhän se tuntuu kun huomaat saanneesi parin tonnin laskun postissa jonka toimitusosoite on naapurin Reino? Reino sitten vielä hihkaisee siinä pihalla törmätessä että pakko laittaa sun laskulle kun muuten sulla tulis epäilys ettet itse kehtaisi tehdä samaa omille lapsillesi muuten sitten kun olet Reinona Reinon paikalla. Varmasti lämmittää mieltä ja valaa uskoa tulevaan, "kyllä se munkin aika koittaa".

Suomi on se töytön joka potkut saatuaan antanut piutpaut menojensa sopeuttamisesta ansiosidonnaisen tasolle ja pikavippailulla jatkanut palkakkaduunarin elämäntyyliä, vaikka nurkan takana odottaa jo perustason työmarkkinatuki ja sen mukana tuoma täydellinen kulissien romahdus.

Mutta ei hätää - kyllä se Nokia ihan kohta soittaa mulle suoraan kotiin ja antaa duunia entistä suuremmalla liksalla!

Viimeksi muokattu:
Tää on jo aika kornia :D.

Sekö ei muka ei sitten vähennä nuorten luottoa omaan tulevaisuuteen yhtään että maa haahuilee käytännössä konkurssikuilun edessä eikä junassa jarruja? Samalla kaikesta muusta leikataan ja juustohöylätään jotta vauhti vähän hidastuisi, mutta juuri vanhuksia varten on vain jostain syystä pakko vinguttaa sitä visaa jonka lasku tulee vielä itselle maksettavaksi?

Jos meillä ongelma on valtion, kuntien menot, niin nuoremmat tuskin riemuitsee jos vanhusten hoito kaadetaan nuorten läheisten niskaan ihan kongreettisesti, nuorilta viedään eläketurva, mutta hei valtio sosialisoi eläkesäästöt ja jatkoi menoja leikkaamatta.

Sen jälkeen ne joilla mahku säästää vanhuuden varalle, niin vie ne rahat kauksi turvaan.

Niin no, vanhemmat voivat sitten maksaa markkinahinnan tästä sosiaalisesta palvelusta. Varsinkin jos nämä vanhemmat haluavat verottaa minut sitten aikanaan eläkkeellä kuivaksi. Ei nämä jutut toimi vaan yhteen suuntaan.
Tämähän se agenda on nyt että niin loukkaantuneena yhtäkkiä ollaankin valmiina romuttamaan jokaikinen sosiaalinen turvaverkko mm. niiden eläkkeiden takia. Minusta se on itsekästä ja opportunistista hyväksikäyttöä, Suomella kun ei olisi oikeasti mikään hätä jos tätä ikääntymisen asiaa vain ratkaistaisiin niihin oikeisiin ongelmiin puuttumalla, sen sijaan että keksitään syyllisiä mm. työttömistä. Se on vastuun väistämistä ja oman edun tavoittelua ainoastaan, etenkin kun sillä ei ratkaista tämänhetkistä tilannetta alkuunkaan. Ne budjettivarat eivät ilmaannu tyhjästä myöskään niin että supistetaan kaikki julkinen sektori olemattomiin, ainoastaan lykkää ongelmaa eteenpäin muutamilla vuosilla.

Eläkemaksut eivät ole vastikkeettomia, niitä maksetaan joka palkasta jotta joskus saa eläkkeen, ei mistään muusta syystä.

Eläkemaksuja maksetaan koska niitä pitää maksaa ja niitä pitää maksaa ennen kaikkea, jotta joku MUU kuin maksaja itse saisi ylisuuren eläkkeensä. Se ongelma eläkkeissä on että niin pieni osa maksuista rahastoidaan kerryttämään maksajan omaa eläkettä ja niin suurella osalla maksetaan suoraan toisen taskuun liian korkeita eläkkeitä.

Siksi noin 100% yrittäjistä tekee kaikkensa, jotta ei eläkemaksuja tarvitsisi maksaa lainkaan vaan voisi säästää ihan itse oman eläkkeensä sijoittamalla rahan varmuudella omaan osakesalkkuun. Boonuksena sen oman eläkkeen saa paljon korkeammalla tuotto-odotuksella kun ei ole älyttömiä vaatimuksia osakepainon pienuudesta, saa itse päättää kohteet ja painot ja ennen kaikkea saa sen eläkkeen paljon matalammilla kuluilla kun ei tarvitse maksaa lisäkuluja kalliille eläkelaitoskoneistolle ja sen sijoitustoiminnalle vaan saa valita kohteeksi puoli-ilmaisia osakerahastoja.

On älytöntä, että joka toinen päivä mediassa otetaan se eläkelaitoksen hyväpalkkainen johtaja kehumaan sitä johtamaansa täydellistä eläkelaitosta ja kertomaan kuinka mitään ei saa muuttaa ja kuinka kukaan ei oikeasti osaa itse sitä eläkettään kartuttaa. Ja sitten joku Varman pamppu johtaa eläketyöryhmää vuoden päivät, sorvaa mittavaa eläkeuudistusta ja ratkaisuna yhtään mikään ei muutu käytännössä.

Eläkejärjestelmä on rikki. Mielenkiintoista on nähdä, mikä puolue tämän uskaltaa sanoa ääneen ja ryhtyä toimiin silläkin riskillä, että joku eläkeläinen pahoittaa mielensä.

No, mitäs niille tehdään, nirri pois ja omaisuus takavarikkoon nuorten hyvään? Tai ihan vaan rahat pois ja odotetaan että kuolee nälkään ja lääkkeiden puutteisiin?

Aika kommunisti meininkiä, lisäksi turhaa koska ne massat vanhuksia alkavat nyt kuolemaan ihan itsestään ja vauhti kiihtyy joka vuosi ennen kuin tasapaino ikäryhmiin palaa. Miehen keski-ikä on vissiin joku 78 vuotta ja naisella pari lisää eli ei ihan hirveän kauan tarvi odotella.

Voisiko joku avata tuota päivähoitomaksutaulukkoa, mitä ihmettä siinä tarkoittaa tuo maksuprosentti? 10,7 prosenttia mistä?

Tämähän se agenda on nyt että niin loukkaantuneena yhtäkkiä ollaankin valmiina romuttamaan jokaikinen sosiaalinen turvaverkko mm. niiden eläkkeiden takia. Minusta se on itsekästä ja opportunistista hyväksikäyttöä, Suomella kun ei olisi oikeasti mikään hätä jos tätä ikääntymisen asiaa vain ratkaistaisiin niihin oikeisiin ongelmiin puuttumalla, sen sijaan että keksitään syyllisiä mm. työttömistä. Se on vastuun väistämistä ja oman edun tavoittelua ainoastaan, etenkin kun sillä ei ratkaista tämänhetkistä tilannetta alkuunkaan. Ne budjettivarat eivät ilmaannu tyhjästä myöskään niin että supistetaan kaikki julkinen sektori olemattomiin, ainoastaan lykkää ongelmaa eteenpäin muutamilla vuosilla.
Joo, se nimenomaan on oman edun ajamista. Ei kukaan muu aja minun etua kuin minä itse. Jos luulottelee itselleen että yhteiskunta ajaa etuasi, on vain jonkun vasemmisto ideologian vanki.

Hyväksyn täysin kohtuullisen verotuksen yhteiseen hyvään. Hyväksyn kevyen julkisen sektorin jolla on tarkat tehtävät ja jatkuva kuluseuranta mutta suomessa se on kaikkea muuta. Hyväksyn myös tuetun päivähoidon koska se on ns. hyvä asia mutta kaikelle on rajansa.

Eläkemaksuja maksetaan koska niitä pitää maksaa ja niitä pitää maksaa ennen kaikkea, jotta joku MUU kuin maksaja itse saisi ylisuuren eläkkeensä. Se ongelma eläkkeissä on että niin pieni osa maksuista rahastoidaan kerryttämään maksajan omaa eläkettä ja niin suurella osalla maksetaan suoraan toisen taskuun liian korkeita eläkkeitä.

Siksi noin 100% yrittäjistä tekee kaikkensa, jotta ei eläkemaksuja tarvitsisi maksaa lainkaan vaan voisi säästää ihan itse oman eläkkeensä sijoittamalla rahan varmuudella omaan osakesalkkuun. Boonuksena sen oman eläkkeen saa paljon korkeammalla tuotto-odotuksella kun ei ole älyttömiä vaatimuksia osakepainon pienuudesta, saa itse päättää kohteet ja painot ja ennen kaikkea saa sen eläkkeen paljon matalammilla kuluilla kun ei tarvitse maksaa lisäkuluja kalliille eläkelaitoskoneistolle ja sen sijoitustoiminnalle vaan saa valita kohteeksi puoli-ilmaisia osakerahastoja.

On älytöntä, että joka toinen päivä mediassa otetaan se eläkelaitoksen hyväpalkkainen johtaja kehumaan sitä johtamaansa täydellistä eläkelaitosta ja kertomaan kuinka mitään ei saa muuttaa ja kuinka kukaan ei oikeasti osaa itse sitä eläkettään kartuttaa. Ja sitten joku Varman pamppu johtaa eläketyöryhmää vuoden päivät, sorvaa mittavaa eläkeuudistusta ja ratkaisuna yhtään mikään ei muutu käytännössä.

Eläkejärjestelmä on rikki. Mielenkiintoista on nähdä, mikä puolue tämän uskaltaa sanoa ääneen ja ryhtyä toimiin silläkin riskillä, että joku eläkeläinen pahoittaa mielensä.
Ruotsin kärjestelmä on mielestäni tässä parempi, vaikkakin eläkkeensaajalla on siinä käsittääkseni sijoitusriskiä. Eläke taitaa määräytyä tuottojen mukaan.

Ongelma on vain, kuinka vaihtaa järjestelmää. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet edeltävien eläkkeitä. Eläkkeiden verotus on varsin oikeudenmukainen keino, vanhukset kuluttavat keskimäärin terveyspalveluja enemmän. Toisaalta sairaskulujen takia ei pitäisi joutua konkurssiin USA:n tyyliin eikä mielestäni menettää omaa asuntoa, jos siinä asuu.

Siihen kestää yhden ihmisen koko elinikä, jos riittää sekään. Sen takia jotain pitää tehdä, kun ei tämä odottelemalla parane.
Suurten ikäluokkien keski-ikä on joku 70 vuotta, kuolevat keskimäärin 78 vuotiaina. En nyt sanoisi että tarvitsee alkaa nopeuttamaan asiaa.

Voisiko joku avata tuota päivähoitomaksutaulukkoa, mitä ihmettä siinä tarkoittaa tuo maksuprosentti? 10,7 prosenttia mistä?
Tulorajan ylittävästä osasta maksimimaksuun asti. Jos perheen tulot on alle rajan, maksuja ei tule. 5000e bruttotuloilla 2 aikuista ja yksi lapsi, maksuja ei tule. Rajat ovat siis varsin korkeita.

Niin no, olen pitkään ollut sitä mieltä että järjestelmä on rikki ja pitäisi vaihtaa mutta se ei muuta sitä, että olen sinne aikas paljon rahaa joutunut työntämään ilman mahdollisuutta vaikuttaa ja haluan sille vastineen. Ei kiinnosta jos jotain nuorempaa vituttaa. Ei ole minun syy tämä tilanne.

Näin on, huvittaa vaan kun yleensä näissä perusteluissa vedotaan oikeuteen ja kohtuuteen, ja sitten samalla ollaan valmiita tuhoamaan Suomi sillä verrukkeella että saavat pitää etunsa.
Jos suomi vanhoihin ihmisiin tuhoutuu, niin antaa mennä vaan. Elinkelvoton se silloin on.

haluan sille vastineen. Ei kiinnosta jos jotain nuorempaa vituttaa. Ei ole minun syy tämä tilanne.

Aivan. Silloin sen oman mielipiteen voisi ihan vain kirjoittaa muotoon: "Ihan sama mitä tehdään kunhan minun ei tarvitse osallistua eikä minulta leikata mitään ikinä. Haluan että muut maksavat, en minä.".

Ja siis saa tuotakin mieltä olla. Veikkaan että eläkkeensaajat saavat osallistua talkoisiin ei niinkään eläkkeiden leikkauksen vaan eläkkeiden verotuksen korottamisen muodossa ja muiden eläkeläisiin kohdistuvien kulujen muodossa. Eli nettotulot laskevat, kulut nousevat mutta bruttoihin ei kosketa jotta jää vaikutelma että omaisuuteen ei kajottu.

Viimeksi muokattu:
Tästä on puhuttu jo pitkään järjestökeskustelussa. Hyödyllisen järjestötoiminnan puolestapuhujat syyttävät poliittisesta populismista, kun järjestökentän leikkauksista eduskunnassa puhutaan. Sitten kun näitä tapauksia tulee ilmi, uskottavuus järjestötuille rapistuu entisestään. Tukien leikkauksia tukee väite liiallisista tuista erityisesti silloin, kun näistä valtion avustuksista on varaa maksaa sote-järjestön johtajien asuntoja ja työmatkoja. Oikeastaan näihin väärinkäytöksiin syyllistyneitä järjestöjä pitäisikin kohdata sanktioivat mittavat avustusleikkaukset, että kynnys nousisi tehdä tällaisia kupruja, oli kuinka hyödyllinen järjestö hyvänsä.

Kannatan myös tätä eduskuntapuolueisiin kytkeytyvien lomajärjestöjen rahoituksen leikkaamista. Tällaista omien ja kaverien taskujen täyttämistä on Suomessa tehty verorahoin aivan liikaa joka käänteessä. Hyvä, että nämä käydään täikammalla läpi.

Jutussa on lisää mielenkiintoisia totuuksia järjestökentän avustuksista. Mm. Riemu Finlandin rahoituksesta lähti 480 tonnia, kun laillisuustarkastuksessa kävi ilmi, että 912 tonnia hakenut järjestö oli syyllistynyt lukuisiin väärinkäytöksiin siten, että avustuksia oli määrätty takaisinperittäviksi ja järjestön rahoitus päätettiin lopettaa kokonaan.

Aivan. Silloin sen oman mielipiteen voisi ihan vain kirjoittaa muotoon: "Ihan sama mitä tehdään kunhan minun ei tarvitse osallistua eikä minulta leikata mitään ikinä. Haluan että muut maksavat, en minä.".

Ja siis saa tuotakin mieltä olla. Veikkaan että eläkkeensaajat saavat osallistua talkoisiin ei niinkään eläkkeiden leikkauksen vaan eläkkeiden verotuksen korottamisen muodossa. Eli nettotulost laskevat mutta bruttoihin ei kosketa.
Luulin kirjoittaneeni sen selvästi auki, vaatii minulta näköjään parantamista. En todellakaan halua maksaa yhtään ylimääräistä, mistään ja saamiset haluan täysimääräisinä.

Olen vain rehellinen ja myönnän sen suoraan, enkä yritä sokeroida asiaa ja leikkiä hyvää ihmistä, kuten monilla on tapana, varsinkin vasemmalla. Tosipaikassa jokainen pitää ensin huolta itsestään, oli miten pyhä olevinaan tahansa. Harva pelastaa naapurin lapsen ennen omaansa avannosta. Sama koskee kukkaroa.

Verotus on kyllä se asia jolla eläkeläiset joutuvat osallistumaan varmaan osallistumaan.

Se mitä alun perin lähdin kritisoimaan tässä ketjussa, on tuo outo narratiivi että suomessa eläkeläiset vievät maan vararikkoon ja kaikki muuttuu hyväksi kun vanhat pierut tiputetaan suurin piirtein takuueläkkeelle. Ei ne rahaa tarvi eikä ole ansainneet, kiilusilmin haluavat vain tuhota viattomien nuorten tulevaisuuden... Helvetin outo ajatusmaailma näillä ja ottaen huomioon millaisista oloista useimmat noista vanhoista ovat lähteneet, niin... jätetään sanomatta.

Kiva että vahvistit asian, mutta et ole ainot, vastakkainasettelua syntyy juuri tämän takia kun näitä tapauksia riittää.
Vastakkainasettelu on hyväksi, silloin asiat alkavat toimia kun ihmiset joutuvat ottamaan kantaa. Hymistely jees miesten kesken ei koskaan johda mihinkään.

Tästä on puhuttu jo pitkään järjestökeskustelussa. Hyödyllisen järjestötoiminnan puolestapuhujat syyttävät poliittisesta populismista, kun järjestökentän leikkauksista eduskunnassa puhutaan. Sitten kun näitä tapauksia tulee ilmi, uskottavuus järjestötuille rapistuu entisestään. Tukien leikkauksia tukee väite liiallisista tuista erityisesti silloin, kun näistä valtion avustuksista on varaa maksaa sote-järjestön johtajien asuntoja ja työmatkoja. Oikeastaan näihin väärinkäytöksiin syyllistyneitä järjestöjä pitäisikin kohdata sanktioivat mittavat avustusleikkaukset, että kynnys nousisi tehdä tällaisia kupruja, oli kuinka hyödyllinen järjestö hyvänsä.

Kannatan myös tätä eduskuntapuolueisiin kytkeytyvien lomajärjestöjen rahoituksen leikkaamista. Tällaista omien ja kaverien taskujen täyttämistä on Suomessa tehty verorahoin aivan liikaa joka käänteessä. Hyvä, että nämä käydään täikammalla läpi.

Jutussa on lisää mielenkiintoisia totuuksia järjestökentän avustuksista. Mm. Riemu Finlandin rahoituksesta lähti 480 tonnia, kun laillisuustarkastuksessa kävi ilmi, että 912 tonnia hakenut järjestö oli syyllistynyt lukuisiin väärinkäytöksiin siten, että avustuksia oli määrätty takaisinperittäviksi ja järjestön rahoitus päätettiin lopettaa kokonaan.
Nue tuetut lomat joutaa mennä. Samoin järjestöjen toimien siirtäminen julkiselle sektorille, kuten tuo diakonissalaitoksen tapaus.

Se mitä alun perin lähdin kritisoimaan tässä ketjussa, on tuo outo narratiivi että suomessa eläkeläiset vievät maan vararikkoon ja kaikki muuttuu hyväksi kun vanhat pierut tiputetaan suurin piirtein takuueläkkeelle. Ei ne rahaa tarvi eikä ole ansainneet, kiilusilmin haluavat vain tuhota viattomien nuorten tulevaisuuden... Helvetin outo ajatusmaailma näillä ja ottaen huomioon millaisista oloista useimmat noista vanhoista ovat lähteneet, niin... jätetään sanomatta.

Mä luulen ettei se kritiikki kohdistu eläkeläisiin niinkään vaan niihin poliitikkoihin, jotka järjestelmän loivat. Eli on kerrytetty aivan liian korkeat eläkkeet joita ei ole varaa maksaa, ei ole luotu joustomekanismeja ja nyt meillä on järjestelmä jossa osa kansasta maksaa toisten ylisuuria eläkkeitä ja samalla ei oikein kerrytä omaansa. Se on monen mielesä epäoikeudenmukaista ja se on maalle todella kallista. Siksi siihen tullaan luultavasti puuttumaan. Asiaa edistää varmasti myös eläkeläisten itsekkäät kommentit.

Lisäksi, musta se ei ole kovin kiinnostavaa polittista keskustelua jossa todetaan että "mä en halua maksaa". Se on sama kuin sanoisi että "haluan enemmän rahaa". Se on asia joka ei oikein tuo mitään sisältöä mihinkään. Siksi tuo purkauksesi on vähän outo.

Mä luulen ettei se kritiikki kohdistu eläkeläisiin niinkään vaan niihin poliitikkoihin, jotka järjestelmän loivat. Eli on kerrytetty aivan liian korkeat eläkkeet joita ei ole varaa maksaa, ei ole luotu joustomekanismeja ja nyt meillä on järjestelmä jossa osa kansasta maksaa toisten ylisuuria eläkkeitä ja samalla ei oikein kerrytä omaansa. Se on monen mielesä epäoikeudenmukaista ja se on maalle todella kallista. Siksi siihen tullaan luultavasti puuttumaan. Asiaa edistää varmasti myös eläkeläisten itsekkäät kommentit.

Lisäksi, musta se ei ole kovin kiinnostavaa polittista keskustelua jossa todetaan että "mä en halua maksaa". Se on sama kuin sanoisi että "haluan enemmän rahaa". Se on asia joka ei oikein tuo mitään sisältöä mihinkään. Siksi tuo purkauksesi on vähän outo.
Me ei sitten ole luettu samoja keskusteluja tai minun luetun ymmärtämisessä on jotain vikaa. Kyllä täällä mielestäni suurin syntipukki on ollut se kuuluisa ylisuuria eläkkeitä nauttiva vanha pieru, joka ei halua osallistua maan pelastamiseen ja meinaa syödä lasten eväät. Ainakin joillakin, ei kaikilla toki. Jos nyt itsestäänselvyydet pitää purkaa auki.

Mielestäsi se "purkaus" oli sitten niin kuin se kommentin pihvi? Minä vähän niin kuin ajattelin että se on siinä, että haluan vastinetta maksuilleni mutta ehkä sen olisi voinut paremminkin ilmaista.

En kovasti tykkäisi jos pomomies tulisi palkkapäivänä sanomaan jotta "sun palkkaas jo tehdystä työstä on laskettu 50%, valittaa voi tuolle kivelle pihalla ja jos ei sittenkään kelpaa, niin tie on auki, tämä on nykyjään laillista". Vastaa näitä parhaita "leikataan eläkkeistä" valituksia.

Itse olen ehdottanut esim. eläkekattoa ja maksujen pienentämistä samassa suhteessa mutta ei oikein ottanut tulta. Koska ne ryöstää nuorten massit ja me joudutaan maksamaan...

Itse olen ehdottanut esim. eläkekattoa ja maksujen pienentämistä samassa suhteessa mutta ei oikein ottanut tulta.
Jos ehdottaa marginaalisia leikkauksia valtavan leikkauksen tarpeessa, niin mitä oletat? Ei tätä teeskentelemällä ja leikkimällä saada ratkaistua. Ja sitä on tähän asti juuri tehty. Marginaalisia juttuja.

Suomen sosiaaliturvaan tulossa iso muutos? – ”Ainutlaatuinen mahdollisuus”, sanoo Kelan pääjohtaja Lasse Lehtonen Tällainen löytyi.
Työeläkkeiden lisäverottamisesta ei ole valtiontalouden pelastajaksi, Kelan pääjohtaja Lasse Lehtonen muistuttaa Uuden Suomen Puheenvuoro-palvelun blogissaan.

Viimeksi muokattu:
Siis koulu on luvannut että noi asiat ovat koko sinun elämän voimassa? Vai että tilanne on ollut about tuo silloin kun sinä olet koulussa?
Kyllä ne silloin esitettiin ikäänkuin jonain ikuisina etuuksina mitkä kuuluvat suomalaiseen yhteiskuntaan. Noiden taloudellisesta tai muustakaan kestävyydestä ei ollut mitään puhetta, koska ne olivat niitä niinsanottuja "saavutettuja etuja" ja sitä yhteen hiileen puhaltamista, missä kaikista pidetään huolta.
Me ei sitten ole luettu samoja keskusteluja tai minun luetun ymmärtämisessä on jotain vikaa. Kyllä täällä mielestäni suurin syntipukki on ollut se kuuluisa ylisuuria eläkkeitä nauttiva vanha pieru, joka ei halua osallistua maan pelastamiseen ja meinaa syödä lasten eväät. Ainakin joillakin, ei kaikilla toki. Jos nyt itsestäänselvyydet pitää purkaa auki.

Mielestäsi se "purkaus" oli sitten niin kuin se kommentin pihvi? Minä vähän niin kuin ajattelin että se on siinä, että haluan vastinetta maksuilleni mutta ehkä sen olisi voinut paremminkin ilmaista.

En kovasti tykkäisi jos pomomies tulisi palkkapäivänä sanomaan jotta "sun palkkaas jo tehdystä työstä on laskettu 50%, valittaa voi tuolle kivelle pihalla ja jos ei sittenkään kelpaa, niin tie on auki, tämä on nykyjään laillista". Vastaa näitä parhaita "leikataan eläkkeistä" valituksia.

Itse olen ehdottanut esim. eläkekattoa ja maksujen pienentämistä samassa suhteessa mutta ei oikein ottanut tulta. Koska ne ryöstää nuorten massit ja me joudutaan maksamaan...
Kyllä näissä eläkekeskusteluissa vastuun pakoilu haisee vahvasti, mitä sitten verhotaan kaikenlaisiin väärinymmärryksiin sun muihin selittelyihin eläkejärjestelmästä. Edelleenkin pääosa maksetuista eläkkeistä tulee kerättyinä eläkemaksuin eli tulonsiirtona nuorilta vanhoille, ja pieni osa niistä "itse säästetyistä" rahastotuotoista. Ei ole mitään korvamerkintää, on vain tuloihin perustuva lupaus, että sinulle maksettu etuisuus määrittyy tällä hetkellä näillä perusteilla. Ihan samoin kuin kaikissa muissakin etuisuuksissa.

Edelleenkin vuoskymmeniä on eletty yli varojen kuin pellossa, ja äänestelty yli varojen elämisen puolesta. Nyt kun pitäisi alkaa makselemaan kun alkaa seinä tulla vastaan niin esitetään syytöntä ja halutaan vanhaan tapaan siirtää vaan ongelmat tulevaisuuteen muiden vastuulle. Olen aika surullinen, että tälläistä vastuunpakoilua ja kaksinaismoralismia joudun todistamaan nimenomaan siltä ikäluokalta, joka etenkin puheissaan vastuunottoa ja rehellisyyttä on aina korostanut. Halutaan vaan jatkaa vuoskymmeniä kestänyttä yli varojen elämistä ja ollaan kannattavinaan sopeutuksia, kunhan taas kerran ne kuuluisat muut sopeuttaa ja maksaa eikä itse joudu osallistumaan mitenkään. Voisi jopa todeta, että kovin epäisänmaallista meinikiä että ollaan valmiita tuhoamaan oman maan itsenäisyys oman edun nimissä, itsenäisyyden menetyksestähän IMF- ohjaukseen joutumisessa on kyse.

Se ei muuta asiaa, että suomessa työeläkkeiden kerääminen ja maksaminen on organisoitu siten, että sitä hoitaa eläkeyhtiöt, eikä suoraan valtio. Niinhän täällä kaikki haluaa sitä kuuluisaa vastinetta, osa sitä saa osa ei saa ja täts it, niin hyvinvointivaltio toimii ja sitte voi äänestyskopissa äänestää kimmo kiljusia sun muita eläkeselittäjiä jos siltä tuntuu.

Vastakkainasettelu on hyväksi, silloin asiat alkavat toimia kun ihmiset joutuvat ottamaan kantaa. Hymistely jees miesten kesken ei koskaan johda mihinkään.
Osittain samaa mieltä, mutta riitely vie myös voimavaroja ja voi johtaa tilanteeseen, että mitään asioita ei saada eteenpäin, vaikka alkaisi olemaan jo kiire.

Viimeksi muokattu:

Purra pysäytti koko budjetin: Syynä ankara kiista turpeesta​

Persut on ihan uskomattoman typeriä. Asiantuntijat kertoneet, ja persutkin varmaan tietävät ettei turpeessa ole mitään järkeä, etenkään kun suunnitelmana investoida uusiin kaasuturbiineihin ym. ihan vain turvetta varten. Mutta kun idiootit ei pääse irti pakkomielteestään.

Siinä nyt aika hyvä esimerkki pitkäjänteisyyden puutteesta taas ja typerästä poukkoilusta, millä tehdään jollekkin toimialalle valtava poliittinen riski, eikä kukaan uskalla investoida.

Mikä sitte lie seuraava ala millä tämä suomisotkotus alkaa? sehän ei lopu tuohon turpeeseen.

Persut on ihan uskomattoman typeriä. Asiantuntijat kertoneet, ja persutkin varmaan tietävät ettei turpeessa ole mitään järkeä, etenkään kun suunnitelmana investoida uusiin kaasuturbiineihin ym. ihan vain turvetta varten. Mutta kun idiootit ei pääse irti pakkomielteestään.

Tässä nähdään taas persujen identiteettienergiapolitiikkaa. Vihervasemmisto vastustaa äänekkäästi turpeen energiakäyttöä, joten persujen pitää äänekkäästi kannattaa sitä. Ei merkkaa, että kuinka typerää ja kallista se on yhteiskunnalle, koska kyse ei ole järkiperäisestä kannasta vaan tunnepohjaisesta.
Kepu sentään on jo pääasiassa tajunnut, että maaseudun kannalta se järkipohjainen ratkaisu on biovoiman ja uusituvien lisääminen, eikä mihinkään kuolevaan turpeeseen hirttäytyminen.

Tässä nähdään taas persujen identiteettienergiapolitiikkaa. Vihervasemmisto vastustaa äänekkäästi turpeen energiakäyttöä, joten persujen pitää äänekkäästi kannattaa sitä. Ei merkkaa, että kuinka typerää ja kallista se on yhteiskunnalle, koska kyse ei ole järkiperäisestä kannasta vaan tunnepohjaisesta.
Kepu sentään on jo pääasiassa tajunnut, että maaseudun kannalta se järkipohjainen ratkaisu on biovoiman ja uusituvien lisääminen, eikä mihinkään kuolevaan turpeeseen hirttäytyminen.
Eihän tuossa ole järkeä, turve on jo korvattu:

Energiateollisuus ry:n kaukolämmön ennakkotiedot viime vuodelta:

Energiapuu 29%

Teollisuuden puutähde 13%

Muu biomassa 9%

Jäte 10%

Lämmön talteenotto 18%

Sähkökattila 8%

Turve 4%

Maakaasu 6%

Kivihiili 2%

Öljy 1%

https://energia.fi/wp-content/uploads/2026/01/Kaukolampovuosi-2025_ennakkograafit_v1.pdf

Harkimolta tullut leikkauslista. Allekirjoittaisin tosta yhteisöveron laskun 15% yrityksiltä, jos ne investoivat sekä ulkomaisille firmoille yhteisöverovapautuksen kolmeksi vuodeksi jos investoivat Suomeen. Yrittämistä pitäisi minusta saada porkkanalla merkittävästi lisää. Muita Harkimon ehdotuksia ja omat mietteet niistä alla.

Mistä Harkimo saa kasaan 8,6 miljardin euron säästöt?

Ensimmäisenä listalla ovat indeksijäädytykset, joista kertyy 2,2 miljardin euron potti.

– Kaikki muut paitsi eläkkeet. Ensimmäisenä vuotena säästyy 500 miljoonaa euroa ja neljäntenä vuotena 2,2 miljardia euroa, Harkimo esitteli laskelmaansa.
Kannatan tätä malttia indeksikorotuksissa, en osaa arvioida toteutuvien säästöjen paikkansapitävyyttä.

– Kuntia tullaan yhdistämään ja tekoäly auttaa, ja kaikkia työntekijöitä ei enää tarvita. Kun ei palkata uutta työntekijää 30 000 eläkkeelle jäävän tilalle, kahden miljardin säästö saadaan aikaan, Harkimo kertoi.

– Lasketaan yhden työntekijän keskipalkaksi sivukuluineen 65 000 euroa. Ja se jos kerrotaan 30 000:lla, summaksi tulee noin kaksi miljardia, Harkimo laskeskeli.
Tämä ihan järkevää, tosin vielä aika epämääräinen heitto "tekoäly auttaa". Veikkaan, että vähintäänkin seuraavien viiden vuoden säästöjen osalta juna meni jo, kun Suomella ei tiettävästi ole julkista tekoälystrategiaa talouden korjaamiseen. En pidä tällä tahdilla Harkimon kahta miljaria realistisena arviona tulevalle hallitukselle, ehkä ennemminkin sitä seuraavalle tai sitä seuraavalle. Kuntien yhdistämistä varmaan totta kai edistetään jo ennen sitä ja tullee siitäkin ehkä jotain säästöjä.

Harkimo on jo aiemmin kertonut peruvansa yhteisöveron alennuksen.

Sen ohessa hän kuitenkin alentaisi yhteisöveron 15 prosenttiin yrityksiltä, jos ne investoivat. Lisäksi ulkomaisen yrityksen ei tarvitsisi maksaa yhteisöveroa kolmeen vuoteen, kun se investoi Suomeen.

Yhteisöveron lasku pienentää verotuloja noin 800 miljoonaa euroa. Kun Harkimon yhteisöveron alennus investoiville yrityksille maksaisi valtiolle 400 miljoonaa euroa, säästöön jäisi 400 miljoonaa.

Toiset 400 miljoonaa Harkimo ottaisi säätiöiltä sekä yleishyödyllisiltä yhdistyksiltä, kuten ay-liikkeeltä. Säätiöiden yhteisöveron tuotoksi Harkimo arvioi 300 miljoonaa ja ay-liikkeen osinkojen verovapauden poisto lisäisi verotuloja 100 miljoonaa.
Yhteisöveron alennus investoiville kotimaisille ja ulkomaisille yrityksille mielestäni positiivinen signaali, jota ajatuksen tasolla kannatan. Sivuhuomautuksena, että jos pidetään Orpon hallituksen yhteisöveroalen perumista 800 miljoonan säästönä, niin täytyy huomioida ettei se ole 800 miljoonan säästö nykyiseen budjettivajeeseen nähden, sillä se ei ole vielä astunut voimaan eli nykyistä budjettivajetta ei sen peruuttamisella vielä pienennetä pennin jeniäkään.

Kannatan Harkimon ehdotusta ay-liikkeen osinkojen verovapauden poistosta ihan moraalisinkin perustein kun otetaan huomioon ay-liikkeen luonne osana puoluekentän vaikuttamista. Ei voida puhua objektiivisesta yleishyödyllisestä toiminnasta, vaan aatteellisesta toiminnasta valtion verohuojennuksilla tuettuna.

Yksikään hallitus ei ole onnistunut karsimaan yritystukia, mutta Harkimon mukaan yritystuista olisi säästettävissä miljardi euroa: 200–300 miljoonaa euroa yritysten verotuista ja loput suorista yritystuista.

– Suoraa yritystukea on annettu pörssiyrityksille, jotka eivät todellakaan tarvitse sitä. Esimerkiksi UPM, Outokumpu, Nokia, StoraEnso, Neste, Wärtsilä, MetsäGroup, Kemira, Konecranes, Kone, Viking Line, Tallink, Finnlines, Harkimo luetteli.

– Nämä tekevät satoja miljoonia voittoa. On älytöntä, että ne saavat 20–30 miljoonaa euroa yritystukea. En ymmärrä, miksi tällainen jäänne on olemassa. Kukaan ei vaan halua ottaa tukea näiltä yrityksiltä pois, koska toimitusjohtaja ei tykkää siitä, Harkimo heitti.
Tämä on se, mitä olen itsekin miettinyt nyt kun yritystuet on nostettu pöydälle. Olen vähän samoilla linjoilla Harkimon kanssa, että olisi ehkä järkevää tarkastella suoria yritystukia varakkaille, hyvin tuottaville pörssiyhtiöille.

Yhden miljardin Harkimo säästäisi maahanmuutosta.

Harkimo ottaisi Suomeen vuosittain vain 15 000 työperäistä maahanmuuttajaa.

– En ole mikään rasisti, mutta meille tulee melkein 50 000 maahanmuuttajaa vuodessa. Emme pysty maksamaan kaikkien ylläpitoa.

– Maahanmuutto pitäisi rajoittaa 15 000 työperäiseen maahanmuuttajaan ja loput pannaan ulos, ja sillä me tienataan miljardi vuodessa, Harkimo otaksui.
Tiivistettynä Harkimo meinaa ilmeisesti, että humanitaarista maahanmuuttoa ei otettaisi vastaan. Työperäisiä muistini mukaan tulee tuon 15 000 verran noin karkeasti ja loppu yli 60 000 maahanmuuttajasta on humanitaarista. Harkimo siis käytännössä laittaisi rajat kiinni pakolaisilta, joita ei varmaan tulevina muutamana vuonna olekaan hirveämmin näköpiirissä sillä ukrainalaiset ovat pääasiassa jo hakeneet turvapaikkansa ja ellei uusia pakolaisaaltoja Afrikasta tai Lähi-Idästä ole tulossa / olla masinoimassa, niin tämä voisi noin suurin piirtein lähennellä mahdollista.

Toistaiseksi kasassa on seitsemän miljardia.

Kahdeksannen miljardin Harkimo haalisi työeläkeyhtiöiltä.

Harkimon mukaan työeläkeyhtiöt voisivat satsata vuosittain miljardi euroa infrahankkeisiin, jolloin valtiolta säästyisi sama summa.

– Työeläkeyhtiöt voisivat rahoittaa merkittäviä väylähankkeita ja käyttäjät maksaisivat investoinnin kilometriveroina, tietulleina tai lippujen hinnoissa. Meidän on pakko mennä tämmöisiin, Harkimo sanoi.

– Kyllä esimerkiksi Finnair ostaa itse lentokoneet ja kulut tulevat lentolippujen hintoihin. Junaradat alkavat olla vanhanaikaisia tulevaisuudessa. Ja kohta autot kulkevat niin, että laitetaan yksi kaista lisää ja autot kulkevat ilman kuskeja edestakaisin, Harkimo visioi.

Harkimolla oli listassaan myös hanke, jolla valtio voisi tienata yhteiseen pottiin lisää 400 miljoonaa euroa.

Tähän tarvitaan käytöstä poistettuja kasarmeja ja eläkkeelle jääneitä upseereita sekä ulkomaisia varusmiehiä koulutettavaksi.

– Tiedämme, että Ruotsilla ja Saksalla on tarve kouluttaa varusmiehiä. Meillä on 3 000–4 000 eläkkeelle jäänyttä kouluttajaa, jotka pystyisivät hoitamaan tämän homman. Ja meillä on varuskuntia vaikka kuinka paljon tyhjillään, Harkimo valotti ideaansa.

– Tämä olisi huikea bisnes on Suomelle ja pystyisi helposti tekemään 400 miljoonaa euroa. Ottaisit koulutukseen vaikka 3 000 varusmiestä ja kouluttaisit heitä kaksi kuukautta, sen jälkeen seuraavat ja seuraavat – ja perisit siitä maksun, Harkimo jatkoi.
Väylähankkeiden rahoitus kuulostaa ihan järkevältä, liekö sitten käytännön vaikutus miljardiluokkaa niin mene ja tiedä, ehkä. Tuo varuskuntien hyödyntäminen olisi varmaan ihan järkevää siinäkin mielessä, että varuskuntien pitäminen tyhjillään on puolustuksellisestikin vähemmän järkevää kuin niiden hyödyntäminen. Jos niiden käytöstä saataisiin vielä bisnes niin mikä jottei tuossa olisi itua.

Säästölistansa viimeiset 100–200 miljoonaa euroa Harkimo hankkisi sillä, että hän lopettaisi valtionyhtiöiden verokikkailun.

– Se voi olla paljon enemmän kuin 100–200 miljoona, kun emme tiedä. Nyt on selvinnyt, että Fortumilla on on Irlannissa finanssiyhtiö, jossa on kuusi miljardia omaisuutta ja viisi ihmistä töissä.

– Se on siirretty sinne pelkästään yhteisöveron takia. Mitä järkeä siinä on, että ne eivät maksa yhteisöveroa Suomeen? Sen pitäisi ehdottomasti olla Suomessa ja maksaa yhteisöveron Suomeen. Nehän tekevät vain sijoitustoimintaa siellä, Harkimo ihmetteli.
Tällaiset verokikkailut valtionyhtiöiltä kieltämättä eivät ole moraalisestikaan ongelmattomia kansalaisten silmissä. Samaan aikaan pidetään kotimaisille yrittäjille yhteisöveroa 20%:ssa (ensi vuoden alusta 18% ja sitten jossain vaiheessa taas takaisin 20%) kun valtionyhtiöt optimoivat sijoitustoimintonsa 12,5%:n Irlantiin. Härskiä toimintaa.

Säästölistan lisäksi Harkimolla on ohjelmassaan myös mittava lista kasvutoimia.

Harkimo muun muassa nostaisi yritysten arvonlisäveron alarajaa ja antaisi aloittavalle yritykselle kolmen vuoden vapautuksen yhteisöveron maksusta.

Harkimo panisi infrahankkeiden lisäksi eläkeyhtiöt sijoittamaan suomalaisiin kasvuyrityksiin.

– Eläkevakuutusyhtiöt sijoittavat 200 miljardia euroa ulkomaille. Niiden pitäisi satsata Suomeen 3-5 miljardia kasvuyrityksiin.

– Oura on hyvä esimerkki. Siihen olisi tarvittu lisärahoitusta ja se meni Yhdysvaltoihin. Meillä rakennetaan yrityksiä Suomessa, mutta kun ne kasvavat isommiksi, ulkomaalaiset ostavat ne, Harkimo harmitteli.

Harkimon mukaan Suomen pitäisi päättää, mille aloille kannattaa satsata. Kaikkeen ei ole järkevää panostaa.

Harkimo nostaa kaksi alaa, joihin Suomen kannattaisi nyt panostaa: sotateollisuuteen ja kaivostoimintaan.

– Meidän pitäisi ottaa haltuun koko kaivostoiminta. Meillä on semmoisia raaka-aineita, joita ei ole muualla Euroopassa. Et sinä voi Norjaankaan mennä poraamaan öljyä, Harkimo vertasi.

– Suomessa investoidaan 110 miljoonaa vuodessa näihin kaivauksiin ja etsintöihin. Ulkomaalaiset yritykset tekevät sen. No, kaksi viikkoa sitten australialainen yhtiö, joka oli tehnyt löydön kullasta, myi sen toiselle australialaiselle 2,3 miljardilla, Harkimo kertoi.
Ihan asiaa tässäkin mm. Ouran tapauksesta. Minusta Harkimolta on tullut ihan hyviä ajatuksia tasaisin välein, harmi että kaikkien isompien puolueiden on vaikeampi päästä konkretiassa tehokkaaseen yhteisymmärrykseen.

Tiivistettynä Harkimo meinaa ilmeisesti, että humanitaarista maahanmuuttoa ei otettaisi vastaan. Työperäisiä muistini mukaan tulee tuon 15 000 verran noin karkeasti ja loppu yli 60 000 maahanmuuttajasta on humanitaarista. Harkimo siis käytännössä laittaisi rajat kiinni pakolaisilta, joita ei varmaan tulevina muutamana vuonna olekaan hirveämmin näköpiirissä sillä ukrainalaiset ovat pääasiassa jo hakeneet turvapaikkansa ja ellei uusia pakolaisaaltoja Afrikasta tai Lähi-Idästä ole tulossa / olla masinoimassa, niin tämä voisi noin suurin piirtein lähennellä mahdollista.
Tämä varmaan kuuluisi toiseen ketjuun, mutta myönteisiä turvapaikkapäätöksiä ja päätöksiä tilapäisen suojelun perusteella oli viime vuonna 12 805 kpl, joista ukrainalaisia oli 82%. Tämä lisäksi voitaisiin varmaan laskea tähän vielä suojelua saaneiden puolisot (225), kv. suojelua saaneiden lapset (853), kv. suojelua saaneiden huoltajat (64) ja kv. suojelua saaneiden muut omaiset (97). Tämä tekisi yhteensä 14 044, joista muiden kuin ukrainalaisten osuus olisi 3 564.

Eli mikä kaikki kuuluu humanitaariseen maahanmuuttoon, jotta päästään noihin sinun lukemiisi?

Viit
Tämä varmaan kuuluisi toiseen ketjuun, mutta myönteisiä turvapaikkapäätöksiä ja päätöksiä tilapäisen suojelun perusteella oli viime vuonna 12 805 kpl, joista ukrainalaisia oli 82%. Tämä lisäksi voitaisiin varmaan laskea tähän vielä suojelua saaneiden puolisot (225), kv. suojelua saaneiden lapset (853), kv. suojelua saaneiden huoltajat (64) ja kv. suojelua saaneiden muut omaiset (97). Tämä tekisi yhteensä 14 044, joista muiden kuin ukrainalaisten osuus olisi 3 564.

Eli mikä kaikki kuuluu humanitaariseen maahanmuuttoon, jotta päästään noihin sinun lukemiisi?
Viittaan Tilastokeskuksen lukuihin 2024. Postauksessani aiemmin toisessa ketjussa lähteistin tuonne kun en tuoreempia lukuja löytänyt. Ellen postaukseeni väärin katsonut niin maahanmuuttoja n. 64 000, työperäisiä myönnettyjä n. 11 000, sisältäen kausiluonteiset marjanpoimijat n. 1300.

Pikaisen vilkaisun perusteella vuonna 2024 myönnettiin oleskelulupapäätöksiä n. 120 000, turvapaikkapäätöksiä n. 4000 ja tilapäisen suojelun päätöksiä n. 13 000, jatkolupia n. 50 000 ja työperusteisia n. 11 000.

Eli maahanmuutoista (64 000) työperusteisia n. 11 000. Korjattakoon tuon perusteella siis 15 000 työperäistä 11 000:een työperäiseen ja yli 60 000 yli 50 000:een. Hiukan meni ulkomuistista pieleen.

Joka tapauksessa Harkimolla siis olisi tuon lausunnon perusteella persujakin tiukempi maahanmuuttolinja jos ottaisi vain 15 000 työperäistä ja "laittaisi muut ulos". Kieltämättä sillä "tienaisi" noin toteutettuna, tai siis säästäisi aika rutkasti.

Edit: eli vedin humanitaariseen maahanmuuttoon toissa vuoden tilaston kaikki 64 000 tulijaa miinus 11 000 työperäistä = 53 000.

Tämä ihan järkevää, tosin vielä aika epämääräinen heitto "tekoäly auttaa". Veikkaan, että vähintäänkin seuraavien viiden vuoden säästöjen osalta juna meni jo, kun Suomella ei tiettävästi ole julkista tekoälystrategiaa talouden korjaamiseen. En pidä tällä tahdilla Harkimon kahta miljaria realistisena arviona tulevalle hallitukselle, ehkä ennemminkin sitä seuraavalle tai sitä seuraavalle. Kuntien yhdistämistä varmaan totta kai edistetään jo ennen sitä ja tullee siitäkin ehkä jotain säästöjä.
Toi ei tule toimimaan, ellei kuntien toimintoja lopeteta. Joku AI juttu ihan huuhaata, kuten myös noi kuntaliitoksetkin. Kunnat ylipäätään on olemassa hajautettua päätöksentekoa varten, joten mikä järki keskittämisessä? Vieläkään ei taida olla oikein tutkimusnäyttöä, että PARAS- hankkeen kuntaliitoksista olisi ollut hirveästi säästöä, päinvastoin. Turhaa infraa rakennettiin ihan älyttömästi kun. Ylipäätään optimaalista kunnan kokoa ei tiedetä.

Miksi ihmeessä Harkimo jättäisi eläkkeet indeksijäädytyksen ulkopuolelle, mutta laittaisi sen kaikkeen muuhun?

Jep, harvinaisen typerä ajatus jättää sen ylivoimaisesti suurimman jakoerän indeksikorotukset ennalleen.
Jos kyse on työeläkkeistä, niin valtio ei niitä maksa, mutta saa niistä kyllä verot. Niin miksipä niitä jäädyttää? Sosiaaliturvaeläkkeet voisi kyllä jäädyttää.

Jos kyse on työeläkkeistä, niin valtio ei niitä maksa, mutta saa niistä kyllä verot. Niin miksipä niitä jäädyttää? Sosiaaliturvaeläkkeet voisi kyllä jäädyttää.

Siksi, koska eläkkeisiin menee noin 40 miljardia vuodessa, joista valtaosa maksetaan veroluontoisilla maksuilla. Joka on jo lähemmäs 25%

Siksi, koska eläkkeisiin menee noin 40 miljardia vuodessa, joista valtaosa maksetaan veroluontoisilla maksuilla. Joka on jo lähemmäs 25%
Jep, mutta ne työeläkerahat eivät tule valtion kassasta vaan työntekijöiltä. Jos valtio haluaa niillä omaa talouttaan lisää helpottaa, niin kannattavampaa on puuttua eläkkeiden verotukseen.

Viit

Viittaan Tilastokeskuksen lukuihin 2024. Postauksessani aiemmin toisessa ketjussa lähteistin tuonne kun en tuoreempia lukuja löytänyt. Ellen postaukseeni väärin katsonut niin maahanmuuttoja n. 64 000, työperäisiä myönnettyjä n. 11 000, sisältäen kausiluonteiset marjanpoimijat n. 1300.

Pikaisen vilkaisun perusteella vuonna 2024 myönnettiin oleskelulupapäätöksiä n. 120 000, turvapaikkapäätöksiä n. 4000 ja tilapäisen suojelun päätöksiä n. 13 000, jatkolupia n. 50 000 ja työperusteisia n. 11 000.

Eli maahanmuutoista (64 000) työperusteisia n. 11 000. Korjattakoon tuon perusteella siis 15 000 työperäistä 11 000:een työperäiseen ja yli 60 000 yli 50 000:een. Hiukan meni ulkomuistista pieleen.

Joka tapauksessa Harkimolla siis olisi tuon lausunnon perusteella persujakin tiukempi maahanmuuttolinja jos ottaisi vain 15 000 työperäistä ja "laittaisi muut ulos". Kieltämättä sillä "tienaisi" noin toteutettuna, tai siis säästäisi aika rutkasti.

Edit: eli vedin humanitaariseen maahanmuuttoon toissa vuoden tilaston kaikki 64 000 tulijaa miinus 11 000 työperäistä = 53 000.
Eli mielestäsi siis esimerkiksi Suomeen ulkomailta muuttava Suomen kansalaisen puoliso on humanitaarista maahanmuuttoa?

Verokiilallahan ei ole mitään merkitystä kenellekään.

Kaikki verorahat tulee muualta kuin sieltä "valtion kassasta"
Tässä oli puhe valtion talouden parantamisesta eikä kansalaisten, tai tässä tapauksessa työntekijöiden :) Siihen valtion talouden tilanteen parantamiseen ei työeläkkeiden indeksikorotusten jäädyttäminen auta.

Jep, mutta ne työeläkerahat eivät tule valtion kassasta vaan työntekijöiltä. Jos valtio haluaa niillä omaa talouttaan lisää helpottaa, niin kannattavampaa on puuttua eläkkeiden verotukseen.

Niin? Olisiko yritysten helpompi työllistää ja jäisikö työntekijällle enemmän käteen, jos työeläkemaksut olisivat pienempiä.

Plus valtio voisi kerätä enemmän veroja nostamatta veroastetta.

Mutta toki eläkkeiden verotuksen nostaminen on myös yksi tapa paikata tätä. Mutta Harkimo ei tainnut sitäkään ehdottaa?

Niin? Olisiko yritysten helpompi työllistää ja jäisikö työntekijällle enemmän käteen, jos työeläkemaksut olisivat pienempiä.

Plus valtio voisi kerätä enemmän veroja nostamatta veroastetta.

Mutta toki eläkkeiden verotuksen nostaminen on myös yksi tapa paikata tätä. Mutta Harkimo ei tainnut sitäkään ehdottaa?
Eläkkeiden verotuksen nousu on puoliautomaattinen, kun indeksikorotusten myötä verotus myös kiristyy, jos veroasteikkoon ei tehdä vastaavia korotuksia. Jos sen lisäksi halutaan erityisesti puristaa enemmän juuri työeläkeläisiltä, niin sitten pitää rukata hieman verotusta, mutta se on kuitenkin helpompaa sekä itse muutoksen että yleisen mielipiteen osalta. Jostain syystä ihmisten on helpompi niellä verotusmuutoksia kuin sitä, että juuri _hänen_ eläkettään on nyt jotenkin leikattu, vaikka käytännössä kyse on samasta asiasta :)

Toinen merkittävä ongelma on se, että iso osa työeläkkeistä on niin pieniä, että eläkeläiset saavat sen lisäksi täydentäviä tukia, joiden määrä vain kasvaa, jos indeksikorotuksia ei tehdä.

Itsekin mielelläni maksaisin pienempiä työeläkemaksuja, mutta mm. tuon tukiriippuvuuden takia osa tuosta säästöstä kuitenkin kiertäisi vain normiverotuksen puolelle.

Toi ei tule toimimaan, ellei kuntien toimintoja lopeteta. Joku AI juttu ihan huuhaata, kuten myös noi kuntaliitoksetkin. Kunnat ylipäätään on olemassa hajautettua päätöksentekoa varten, joten mikä järki keskittämisessä? Vieläkään ei taida olla oikein tutkimusnäyttöä, että PARAS- hankkeen kuntaliitoksista olisi ollut hirveästi säästöä, päinvastoin. Turhaa infraa rakennettiin ihan älyttömästi kun. Ylipäätään optimaalista kunnan kokoa ei tiedetä.
En väitä vastaan. Kuntien vähentäminen lienee väistämätön suunta. Maata ei haluta pitää kokonaan asuttuna ja palveluiden karsiminen säästää rahaa ja ajaa ihmisiä keskittymiin asumaan.
Eli mielestäsi siis esimerkiksi Suomeen ulkomailta muuttava Suomen kansalaisen puoliso on humanitaarista maahanmuuttoa?
Ei. En ole löytänyt näistä eriteltyjä määriä, niin en osaa niiden määrää erotella.

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom