• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Minäkun olen aina tyhmänä luullut, että nouseva työllisyys nostaa BKT. Mielestäsi työttömyys siis tilapäisesti nousee ja meidän julkisten menojen suhde BKT:hen paranee, koska toimeentulotuella ostovoimaa on ilmeisesti enemmän kuin töissä ollessa? Täytyy myöntää etten ihan pysy kärryillä, mutten onneksi olekaan mikään oikeiston taloustieteilijä.
Jos niitä töitä tarjotaan Valtion toimesta ja Valtio rahoittaa sen velalla niin se on pelkkää väliaikaista tilastojen kaunistelua.
Käytämme muiden maiden kanssa yhteistä valuuttaa(Euro) ja pelaamme globaalilla kentällä. Ainoa tapa on siis viedä enemmän kuin tuoda.

Jos meillä olisi oma valuutta niin se toisi työkaluja tilanteeseen, mutta kääntöpuolensa silläkin olisi.

Vertauskuvasi mukaan mikset itse ota lainaa pankista ja maksa oman toiminimen kautta itsellesi lisää palkkaa. Tämähän kerryttää sinulle pitkässä juoksussa vieläpä lisää ekäkettä! Eli yhtälön on pakko toimia?

Jotkut ajattelevat näin. Eli sama suoritus muuttuu sitä huonommaksi tai paremmaksi, mitä enemmän tai vähemmän asettaa tavoitteita. Absurdia mielestäni. Itse en ole kiinnostunut "lupauksista". Aivan se ja sama "luvataanko" 10 miljoonaa vai 1 uusi työpaikka. Ne yksityiset työpaikat eivät yhä edelleen ole pääosin hallituksen käsissä. Kun julkisia menoja leikataan, niin työmarkkinoilla veri virtaa. Ikävää mutta välttämätöntä.
Minä katson, että puolueiden täytyy toteuttaa sitä politiikkaa, jota he ovat luvanneet äänestäjille. Ihan demojratian toteutumisen kannalta. Lisäksi minulla oli suurempia odotuksia kokoomukselta, mutta meni juuri kuten pahiten pelkäsin. Enkä ole tuossa yksin, sen verran tyytymättömiä hallituksen toimiin ollaan. Leikkaukset eivät ole yllätys, vaan niiden vähyys.
Kuten toisessa ketjussa todettiin, suomen julkisten menojen suhde BKT:hen on EU:n suurin. Se on järkyttävä luku ja sen pienentäminen näkyy aivan varmasti työttömyyden tilapäisenä kasvuna. Ja oten sen kasvun hymyssä suin vastaan ihan riippumatta siitä mitä tavoitteita hallitus asetti ennen vaaleja.
Tähän ketjuun laitoin kuvaajan, mutta onko se siis nykyään suurin? Yli keskiarvon kyllä.
Tämä kuva kertoo paljon
1779398121837.jpeg

Sipilä ei ollut erityisen hyvä verrokkeihin nähden, sattui vain olemaan vallassa sopivaan aikaan. Itseasiassa pärjäsi verrokeita huonommin. Orpon hallitus ja Marinin loppu ei seuraa verrokkikäyrää ollenkaan. Nokia selittää käyrän alun.
Miksi Suomi menee täysin eri tavoin kuin muut?

Jos niitä töitä tarjotaan Valtion toimesta ja Valtio rahoittaa sen velalla niin se on pelkkää väliaikaista tilastojen kaunistelua.
Käytämme muiden maiden kanssa yhteistä valuuttaa(Euro) ja pelaamme globaalilla kentällä. Ainoa tapa on siis viedä enemmän kuin tuoda.

Jos meillä olisi oma valuutta niin se toisi työkaluja tilanteeseen, mutta kääntöpuolensa silläkin olisi.

Vertauskuvasi mukaan mikset itse ota lainaa pankista ja maksa oman toiminimen kautta itsellesi lisää palkkaa. Tämähän kerryttää sinulle pitkässä juoksussa vieläpä lisää ekäkettä! Eli yhtälön on pakko toimia?
Ei ole aivan noin yksinkertaista. Suomen BKT:stä puolet muodostuu yksityisestä kulutuksesta. Vaikka vienti onkin tärkeässä osassa, niin on myös yksityinen kulutus.

Ja yleismin, valtion velkarahalla rajoitetut työt eivät automaattisesti ole tilastokikkailua, vaan niiden vaikutus riippuu siitä mihin työpaikat kohdistuvat ja mitä ne tuottavat.

Katso yhä tuota käyrää verraten eu:n keskivertoon. Marinin kauden lopussa meni huonosti, Orpon aikana surkeasti.
Ottamatta kantaa hallitusten lupauksiin tai yleiseen paremmuuteen, tämä on vain elävä esimerkki eksponenttifunktiosta. Olemme nyt käyrällä siinä vaihessa, missä jokainen vuosi pahentaa tilannetta dramaattisesti. Seuraavan hallituksen suoritus tulee olemaan vielä huonompi, kuten myös sitä seuraavan edeltäjäänsä huonompi.

Ottamatta kantaa hallitusten lupauksiin tai yleiseen paremmuuteen, tämä on vain elävä esimerkki eksponenttifunktiosta. Olemme nyt käyrällä siinä vaihessa, missä jokainen vuosi pahentaa tilannetta dramaattisesti. Seuraavan hallituksen suoritus tulee olemaan vielä huonompi, kuten myös sitä seuraavan edeltäjäänsä huonompi.
Jos noin jatkuisi, niin Suomi romahtaa. Tässä vaiheessa on kieltämättä vaikea kääntää suuntaa, mutta jos edes saisi hillittyä nousua reilusti ensi kaudella. Toivotaan, ettei sata mene rikki.

Jos noin jatkuisi, niin Suomi romahtaa. Tässä vaiheessa on kieltämättä vaikea kääntää suuntaa, mutta jos edes saisi hillittyä nousua reilusti ensi kaudella. Toivotaan, ettei sata mene rikki.
Romahdus on jo väistämätön. Nousun hillitseminen ei auta mitään ilman massiivista talouskasvua, mutta yhdenkään eduskuntapuolueen työkalupakista ei löydy siihen työkaluja.

Hesarissa on mielenkiintoinen juttu kokoomuslaisten ja persujen loikkauksista Keskustan riveihin.

Onko tämä jonkinlainen merkki trendin kääntymisestä ääripäistä kohti poliittista keskustaa?
Vastasin sinulle aikaisemmin ja epäilin suuresti kepun Siika-ahon tilastoja.
Nyt Hesari on korjannut juttuaan:
Oikaisu 21. toukokuuta kello 22.45: Jutussa luki aiemmin, että Siika-ahon mukaan puolet loikkareista on kokoomuksesta ja puolet perussuomalaisista. Tosiasiassa kokoomuksesta ja perussuomalaisista on suunnilleen yhtä paljon siirtyjiä, mutta heitä on myös muista puolueista.
Oli kyllä heikkoa journalismia Hesarin Hanna Mahlamäeltä. Sokea Reettakin näki, että nyt tuli kepulaista faktaa loikkareista, jonka HS toisti totuutena. Olisi hyvä, jos HS pyytäisi tarkistetun tilaston noista loikkareista.

Ja yleismin, valtion velkarahalla rajoitetut työt eivät automaattisesti ole tilastokikkailua, vaan niiden vaikutus riippuu siitä mihin työpaikat kohdistuvat ja mitä ne tuottavat.
Nii, jos oikeesti tarttis jotain. Turha on rakentaa tyhjiä asuntoja tukirahalla myytäväksi, tai maksaa muuta yhtä "kivaa", jonka joku idiootti (poliitikko) saattaa saada päähänsä ihan vain koska (populistiset) syyt.

Jos sillä vaikka saadaan joku ylihintainen ulkoistus korvattua niin silloinhan tapahtuu myös todellisia hyötyjä.

Yleisesti maan kyllä kannattaa pyrkiä tuomaan enemmän kuin viemään.

Kohta se IMF väki tulee suomeen päättämään asioista, niin poliitikko raukat ei sitten tarvii tehdä niitä kipereitä päätöksiä.

Kohta se IMF väki tulee suomeen päättämään asioista, niin poliitikko raukat ei sitten tarvii tehdä niitä kipereitä päätöksiä.
Ja kansa polarisoituu luultavasti yhä vahvemmin vassareihin ja kokkareisiin. Osittainhan tämä ajaa kokoomuksen tavoitteisiin siten että tavoitteena on romauttaa perusduunareiden palkat ja oikeudet että voi teettää orjapalkalla tai ilmaiseksi sitten osakkeenomistajille voittoa lisää. Toki vaatii sen että perustoimeentulo romahdutetaan, ja mikäs parempi tekosyy sille kuin "hallitsematon" velkavuori.

Taitaa edelleen Vihreillä olla ainoa eläkeleikkuri suunnitelma budjetiksi?

Minä katson, että puolueiden täytyy toteuttaa sitä politiikkaa, jota he ovat luvanneet äänestäjille

Musta taas ei tarvitse. EDELLYTÄN että hallitus kääntää suuntaa välittömästi kun siihen on syytä. Musta olisi mielipuolista kuvitella että maailma olisi samanlainen 4v ajan siitä kun hallitus hommat aloittaa. Ja lisäksi mulle ne eivät koskaan ole lupauksia, ne ovat tavoitteita. Jotkut helpommin saavutettavissa ja jotkut vaikeammin. Ja se kaikkein tärkein asia: kuvittelenko että joku muu puolue olisi tehnyt parempia päätöksiä? No en kuvittele. Olen todella tyytyväinen, että meillä on ollut hallitus joka on voimakkaasti kaventanut AY-mafian valtaa, joka on voimakkaasti leikannut julkisista menoista ja joka on tehnyt sinänsä järkeviä veropäätöksiä, mutta jotka kyllä lyhyellä aikavälillä haittaavat velanhallintaa.

Puolueiden ei missään nimessä tarvitse toteuttaa sitä politiikkaa, josta puhuivat ennen vaaleja.

Tähän ketjuun laitoin kuvaajan, mutta onko se siis nykyään suurin? Yli keskiarvon kyllä.

Sun kuvaajassa on käsittääkseni julkinen velka. Mä puhuin julkisista menoista, en velasta. Alla olevassa katso riviä "government expenditure". Suomi hienossa johdossa...

minulla oli suurempia odotuksia kokoomukselta, mutta meni juuri kuten pahiten pelkäsin
Sähän tunnut jatkuvasti haikailevan vasemmistolaista talouspolitiikkaa, joten tämä on kyllä omituinen kommentti.

Mielestäsi työttömyys siis tilapäisesti nousee ja meidän julkisten menojen suhde BKT:hen paranee, koska toimeentulotuella ostovoimaa on ilmeisesti enemmän kuin töissä ollessa?

Kannattaa katsoa Suomen BKT:n kehitystä viimeisen 20v ajan. Me nähdään että julkiset menot ovat kasvaneet, BKT ei ole kasvanut. Suomi on jatkuvasti odotellut ihan just alkavaa talouskasvua eikä tehnyt yhtään mitään julkisille menoille vaikka olisi koko ajan pitänyt. Leikkaaminen olisi pitänyt alkaa finanssikriisin aikoihin.

Tuo tie, jossa julkiseen kulutukseen ei puututa, on mun mielesäni tullut päätökseen. Suomen on kevennettävä yliraskasta julkista sektoriaan jotta voi tulevaisuudessa saada taloutensa terveemmälle pohjalle. Eli heikentää tulonsiirtoja, heikentää palveluja. Mä myös väitän, että julkiselta puolelta pois potkitut tulevat löytämään uusia töitä yksityiseltä sektorilta parin seuraavan vuoden aikana ja työttömyys kääntyy selvään laskuun. Silloin BKT alkaa nousta ja samalla julkisten menojen suhde siihen laskea. Tulen 2v päästä syömään hatullisen paskaa jos näin ei käy ja olleen yhä yli 10% työttömyydessä.

Miksi Suomi menee täysin eri tavoin kuin muut?
(viestissä oli lainaus Suomen kuvasta jossa julkinen velka suhteessa BKT)
Tilanteessa missä BKT laskee, tai nojaa entistä enemmän julkiseen velanottoon, niin käyrä osoittaa ylös.
Meillä oli hiljan massiivista julkista elvytystä, mikä kuumensi kotimarkkinat, missä myös yksityistä velkaraahaa. Siitä sitten kuplat puhkesi, mistä seuraukset.

Ei ole aivan noin yksinkertaista. Suomen BKT:stä puolet muodostuu yksityisestä kulutuksesta. Vaikka vienti onkin tärkeässä osassa, niin on myös yksityinen kulutus.

Miten tuo pitäisi tulkita. Ilman muuta 2020 luvun heittelyt ovat isosti kotimarkkina vetoista ja iso kyykkäys johtuu isosti kotimarkkinoista, yksityinen kulutus, rakentamisen (Asunto) kupla puhkesi, erikois operaatiot saa varovaiseksi, investoinnin laahannut, vaikka niitä kannattelee dakakeskus hankkeet jne.
Julkinen kulutus koholla. Vienti pomppinut kovasti suhteessa BKThen, muutenkin kuin sen takia miten tilastoihin jotkin isot yksittäiset toimitukset osuus. Vientikin on entistä useammin muutakin kuin tavaravienti, ja hyvää tulee toki muutakin kautta, nyt ei olle niin pääomaköyhä kuin 90 luvulla.

Yksityisen kulutuksen osuus BKT saadaan toki korkealle jos vienti kyykkää, tai sen arvonlisä pientä, ja kulutusta velkaelvytetään. jos kulutuskin on vielä muualla tuotettua arvonlisää.

Siinä on se perus miina, jos markkinaehtoisesti ei ole kysyntää ja julkinen puoli lähtee tuottamaan palveluita, yms verovaroin, niin riskinsä. Jos rajoittuu kohteisiin, hankkeisiin joissa on tehokkaampi, jotain mitä jokatapauksessa tarvitaan, jne. niin velkavipu voi tehdä sen entistä tehokkaammin.

Meillä nyt on se ongelma että julkinenpuoli on ottanut hoitaakseen liika palveluita, tai liian ison roolin.

Hyvinvointiyhteiskunnassa herkästi on tilanne missä julkisin varoin joutuu, kannattaa, pitää tukea tiettyjen ryhmien työllistymistä, ja ei ole tilastokikkailua. Vaan enemmänkin systeemi ominaisuus.

Edit:
Kotimaan puuhastelu kulutuksen arvonlisässä on se haaste että se ei ole vaihdantaa, vaan systeemissä kuluttaja kustantaa sen oman kulutuksen ja kaverin. jos kuluttajalla niukkaa, niin maksimoi oman tekemisensä, se ei näy BKTssä. Systeemissä on se hyvää, että jos yksityinen kuluttaa kotimaista arvonlisää, niin samalla rahoittaa julkista kulutusta.

Toki jos kuluttaa ulkomaalaista, niin silloinkin rahoittaa julkistapuolta

Viimeksi muokattu:
Sähän tunnut jatkuvasti haikailevan vasemmistolaista talouspolitiikkaa, joten tämä on kyllä omituinen kommentti.
Sinun mielestäsi, ei minun mielestäni. Olen kannattanut vahvasti liberaalipuolueen politiikkaa, se eroaa paljon konservatiivioikeiston politiikasta.
Kannattaa katsoa Suomen BKT:n kehitystä viimeisen 20v ajan. Me nähdään että julkiset menot ovat kasvaneet, BKT ei ole kasvanut. Suomi on jatkuvasti odotellut ihan just alkavaa talouskasvua eikä tehnyt yhtään mitään julkisille menoille vaikka olisi koko ajan pitänyt. Leikkaaminen olisi pitänyt alkaa finanssikriisin aikoihin.
Tässä käyrää, 50-60% vuosina 08-24. 2025 uupuu. Covid ja sota iski pahasti Siomeen, tulojen kasvu ei ole enää seurannut menoja.
1779532222759.jpeg

2025 suhde on vielä heikompi, en tiedä onko ylittänyt 60% jo. Kasvusuunnalla yhä kuitenkin. Ei kuitenkaan vielä onneksi 90-luvun lukemissa. Mistä menojen kasvu johtuu? Vanhenevasta väestöstä.
1779532939148.jpeg

Silti sama vaivaa muitakin euroopan maita, mukaan lukien covid, sota ja vanheneminen. Idänkaupan tyrehtyminen iski meihin keskiarvoa enemmän. Kokoomus ei ole puuttunut perussyyhyn. Jonkun verran terveysmenojen korotukset auttavat kuitenkin, ne ei vielä näy missään luvuissa. Eikä demaritkaan ole tainneet vielä luvata toimia. Ratkaisu ei ole työttömien potkiminen tai toimeentulotukeen kajoaminen. Kaikki tietävät, miksi menot nousevat.

Sinun mielestäsi, ei minun mielestäni. Olen kannattanut vahvasti liberaalipuolueen politiikkaa, se eroaa paljon konservatiivioikeiston politiikasta.

Tässä käyrää, 50-60% vuosina 08-24. 2025 uupuu. Covid ja sota iski pahasti Siomeen, tulojen kasvu ei ole enää seurannut menoja.
1779532222759.jpeg

2025 suhde on vielä heikompi, en tiedä onko ylittänyt 60% jo. Kasvusuunnalla yhä kuitenkin. Ei kuitenkaan vielä onneksi 90-luvun lukemissa. Mistä menojen kasvu johtuu? Vanhenevasta väestöstä.
1779532939148.jpeg

Silti sama vaivaa muitakin euroopan maita, mukaan lukien covid, sota ja vanheneminen. Idänkaupan tyrehtyminen iski meihin keskiarvoa enemmän. Kokoomus ei ole puuttunut perussyyhyn. Jonkun verran terveysmenojen korotukset auttavat kuitenkin, ne ei vielä näy missään luvuissa. Eikä demaritkaan ole tainneet vielä luvata toimia. Ratkaisu ei ole työttömien potkiminen tai toimeentulotukeen kajoaminen. Kaikki tietävät, miksi menot nousevat.
Hienoja käppyröitä olet tehnyt, olet laskenut muutakin kuin valtion ja kuntien (budjetti), vanhuus menot suuruusluokaltaan näyttää koostuvan lähinnä eläkkeistä.

Sairaus ja terveys, mitäs ne sisältää ?

Mllä perusteella alemman käppyrän viivat valittu ?

Hienoja käppyröitä olet tehnyt, olet laskenut muutakin kuin valtion ja kuntien (budjetti), vanhuus menot suuruusluokaltaan näyttää koostuvan lähinnä eläkkeistä.

Sairaus ja terveys, mitäs ne sisältää ?

Mllä perusteella alemman käppyrän viivat valittu ?
En ole itse tehnyt kumpaakaan. Ekassa lukeekin, toisessa ei. Tokasta en tiedä mistä se on. Täältä löytyy toinen käppyrä
Screenshot_20260523_152711_Chrome.jpg

Eläkemenot selittävät pääosan vanhuusmenoista. Sosiaaliturvasta taas työnantajat maksavat 30%. Valtio ja kunnat puolet.

Olen kannattanut vahvasti liberaalipuolueen politiikkaa, se eroaa paljon konservatiivioikeiston politiikasta.
Wikipedian mukaan Liberaalipuolue - vapaus valita -puolue haluaa julkisen sektorin pienentämistä.
Lähtökohtana puolue pitää sitä, että julkisin varoin kustannetaan vain sellaiset yhteiskunnan toiminnot, joita ei pystytä järjestämään toimivasti tai turvallisesti ilman viranomaisvalvontaa.
Vähiten tarpeellisen julkisen toiminnon tulisi tuottaa enemmän hyvinvointia kuin mitä haitallisin verotuskohde aiheuttaa haittaa. Palvelut tulee tuottaa tavoilla, joilla parhaiten pystytään vastaamaan asetettuihin vaatimuksiin.
En ole koskaan nähnyt kirjoituksiasi, joissa otat nämä asiat itse esille ja tuet näitä periaatteita perustellen. Onko minulta jäänyt lukematta kirjoituksesi, jotka tukevat tätä asiaa?

Minulle tämä suomalainen liberaalipuolue näyttäytyy oikein hyvältä. Ikävä kyllä se on pieni puolue ja pysynee sellaisena. Äänestäisin mielelläni, jos uskoisin puolueen saavan edes muutaman kansanedustajan. Nuorsuomalaiset oli tällainen puolue, mutta kaatui kannatuksen puutteeseen.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: skl
Wikipedian mukaan Liberaalipuolue - vapaus valita -puolue haluaa julkisen sektorin pienentämistä.

En ole koskaan nähnyt kirjoituksiasi, joissa otat nämä asiat itse esille ja tuet näitä periaatteita perustellen. Onko minulta jäänyt lukematta kirjoituksesi, jotka tukevat tätä asiaa?
Ilmeisesti on jäänyt lukematta. Varsinkin eduskuntavaalien alla. Olen usein laittanut leikattavaa läytyy listan, aina tyrmätty että leikkaa liikaa ja vääristä paikoista.

Edit: Täällä oikeiston kannattajat ovat yleensä kansalliskonservatiiveja, se selittää sekaannuksesta ainakin osan. RKP on ainoa ei-kansalliskonservatiivinen oikeistopuolue ja sitä on haukuttu ns. oikeiston puolelta täällä.

Professori Heikki Paloheimo on määritellyt, että suomalaisessa puoluepolitiikassa on seitsemän ulottuvuutta: vasemmisto–oikeisto, liberaali–konservatiivi, keskusta–periferia, kansallinen–kansainvälinen, yksikielinen–kaksikielinen, ekologinen–materialistinen ja eliitti–kansa. Vasemmisto-oikeisto on tuossa vain yksi akseli.

Viimeksi muokattu:
Ilmeisesti on jäänyt lukematta. Varsinkin eduskuntavaalien alla. Olen usein laittanut leikattavaa läytyy listan, aina tyrmätty että leikkaa liikaa ja vääristä paikoista.

Edit: Täällä oikeiston kannattajat ovat yleensä kansalliskonservatiiveja, se selittää sekaannuksesta ainakin osan. RKP on ainoa ei-kansalliskonservatiivinen oikeistopuolue ja sitä on haukuttu ns. oikeiston puolelta täällä.

Professori Heikki Paloheimo on määritellyt, että suomalaisessa puoluepolitiikassa on seitsemän ulottuvuutta: vasemmisto–oikeisto, liberaali–konservatiivi, keskusta–periferia, kansallinen–kansainvälinen, yksikielinen–kaksikielinen, ekologinen–materialistinen ja eliitti–kansa. Vasemmisto-oikeisto on tuossa vain yksi akseli.
Vasemmisto-oikeisto yleisesti kiteyttää kaiken tarvittavan puolueista. Jos vaikka vaalikoneita on tehnyt ja niistä saa sen "nelikentän", niin jotain marginaalipuolueita lukuunottamatta on joko oikeisto-konservatiivi tai vasemmisto-liberaali.

On toki puolueita, mitkä kannattaa korostuneesti jotain tiettyä ulottuvuutta mm. RKP tai Keskusta, mutta aika pitkälti tuohon yllä mainitsemaani jakoon kaikki puolueet menee. Esim. konservatiivi-vasemmistoon menee sinimusta liike, ja liberaali-oikeistoon joku liberaalipuolue, ei kovin merkittäviä liikkeitä kumpikaan.

Jos Suomessa seuraavana vuonna tulee 50k työtöntä lisää niin onko meidän BKT sen jälkeen arviolta 1-2miljardia korkeampi vai matalampi? Ootkohan kokoomuksesta, kun alkuperäinen kysymys koski työllisyyttä niin vastaus liittyy julkiseen velkaan?

Mistäköhän taiottaisiin meille uusi Iiro Viinanen?

Sellainen kansakunnan vihatuin mies, joka antaa suurelke ykeisölle kasvot välttämättömälle pahalle?

1779532222759.jpeg

1779532939148.jpeg

Tämä on ihan hyvä kuvaaja muistutuksena monille, jotka kuvittelee repivänsä jotain miljardiluokan säästöjä jostain hallinnosta tai vastaavista lillerilalleri-eristä. Kyllä ne kaks pöydälle nostettavaa kissaa menopuolella on nimenomaan noissa kahdessa suurimmassa kategoriassa, eli vanhuus+terveydenhuolto. Tätä ei pääse demaritkaan pakoon, eikä kyllä kokoomus sitä valtion tulopuolen sopeuttamista.

Vasemmisto-oikeisto yleisesti kiteyttää kaiken tarvittavan puolueista. Jos vaikka vaalikoneita on tehnyt ja niistä saa sen "nelikentän", niin jotain marginaalipuolueita lukuunottamatta on joko oikeisto-konservatiivi tai vasemmisto-liberaali.

On toki puolueita, mitkä kannattaa korostuneesti jotain tiettyä ulottuvuutta mm. RKP tai Keskusta, mutta aika pitkälti tuohon yllä mainitsemaani jakoon kaikki puolueet menee. Esim. konservatiivi-vasemmistoon menee sinimusta liike, ja liberaali-oikeistoon joku liberaalipuolue, ei kovin merkittäviä liikkeitä kumpikaan.
Sepä siinä. RKP olisi valinta, ellei olisi niin tiukasti kielipuolue. Kielipuolueena se ei pääse kasvamaan. Vihreät ja SDP ovat sitten muita arvoliberaaleja puolueita jotka eivät ylenmäärin vasemmalla.

Eikä RKP mahdottomasti ole ryvettynyt nykyhallituksessakaan. Vihreät tuhosivat Malmin lentokentän, demareilla on taas kissantappaja. Ehkäpä se, ettei osaa ruotsia olekaan niin paha este nykymaailmassa.

Eläkemenot selittävät pääosan vanhuusmenoista.
Tuota käyrää kun katsoo, niin 2010 olisi ollut viimeinen järkevä hetki pyöritellä niitä ikääntymismenoja alaspäin. 16v mennyt siitä, ja nolla (1?) toimenpiteitä tuon käyrän laskemiseksi. Aikamoista perseilyä Suomelta.

Tuota käyrää kun katsoo, niin 2010 olisi ollut viimeinen järkevä hetki pyöritellä niitä ikääntymismenoja alaspäin. 16v mennyt siitä, ja nolla (1?) toimenpiteitä tuon käyrän laskemiseksi. Aikamoista perseilyä Suomelta.

Mitä oikeasti tarkoitat ? Jos suuret ikäluokat eläköityy ja vaadit että samaan aikaan pitäisi "ikääntymismenot" saada euroina alaspäin, niin näin maalikona tulee mieleen lähinnä huonoja ideoita.

Ja sitten herää myös kysymys, miksi ihmeessä pitäisi saada ikääntymismenot euroina alaspäin ?

Ja siis toimia, päätöksiä, muutoksia tehty, mitkä ovat kasvua leikkanneet/leikkaavat. vs ette olisi tehty mitään.

Miten niitä pyörittelee alaspäin muutakuin sillä että eläkeikää on nostettu. Toki, sairauksien hoitoja xx iän ylittäneille voisi toki leikata, mutta en tiedä onko sekään oikein inhimmillistä.

Miten niitä pyörittelee alaspäin muutakuin sillä että eläkeikää on nostettu. Toki, sairauksien hoitoja xx iän ylittäneille voisi toki leikata, mutta en tiedä onko sekään oikein inhimmillistä.

Eläkeiän nostot alkavat vaikuttamaan vasta joskus 20 vuoden päästä. Minä olisin valmis luopumaan kertyneestä eläkkeestäni..Sillä ehdolla että minut vapautetaan eläkemaksuista. Näinhän ei voida tehdä, koska minä maksan noin 1.1 ihmisen koko elämisen eläkemaksuillani, heiltä poistuisi tulot pankolla makoiluun.

Eläkeiän nostot alkavat vaikuttamaan vasta joskus 20 vuoden päästä. Minä olisin valmis luopumaan kertyneestä eläkkeestäni..Sillä ehdolla että minut vapautetaan eläkemaksuista. Näinhän ei voida tehdä, koska minä maksan noin 1.1 ihmisen koko elämisen eläkemaksuillani, heiltä poistuisi tulot pankolla makoiluun.
Se on toki myös pikkasen moraalinen dilemma, että jos ihmiselle on luvattu eläkettä määrä X jos jäät vaikka 63v. eläkkeelle, ja sitten sille 15v päästä sanottas että "ähäkutti, et saa sitä eläkettä enää" kun siinä iässä töihinpalaaminen on mahdotonta.
Mutta uudet eläkkeet pitäisi tietysti muuttaa, mutta erotus pitäsi kyllä sitten maksaa. Jos joku on 40v maksanut eläkettä yhteiseen pottiin sensijaan että olisi itse saanut ne sijoittaa parhaaksi katsomallaan tavalla, niin paha siitäkään on kovin suuria leikata, koska kyse on kuitenkin ollut tavallaan molemminpuoleinen soppari. Pakko maksaa, mutta saat sit vanhana tän verran.

Se on toki myös pikkasen moraalinen dilemma, että jos ihmiselle on luvattu eläkettä määrä X jos jäät vaikka 63v. eläkkeelle, ja sitten sille 15v päästä sanottas että "ähäkutti, et saa sitä eläkettä enää" kun siinä iässä töihinpalaaminen on mahdotonta.
No noinhan se kaikessa täällä menee, lapsena koulussa luvataan sitä sun tätä ja kun sitten alkaa tarviimaan niitä luvattuja asioita niin ähäkutti, mikään ollutkaan totta.

Tuohon olisi pitänyt alkaa jo aikasemmin valmistautumaan. Nokia piti suomen pinnalla tuohon asti, miksi sitäkin rahaa piti hassata älyttömästi sen sijaan, että olisi kerätty nimenomaan näihin menoihin mitkä oli aivan selkeesti ennustettavia nousevan rajusti 2010- luvulla. Käsittämätön juttu, että nokiasta sun muusta talousbuumista huolimatta ei ikinä saatu edes 90- luvun laman tuomaa velkaisuutta laskettua lamaa edeltäneelle tasolle.

Toki eläkkeensaajat haluaa että tulee default, ja heidän eläkkeitään maksellaan siihen asti normaalisti. Kaikki muut eivät halua. Siitähän tässä on kyse. Ne ratkaisut löytyy kyllä kun on tahtoa, sitä ei ole ollut tähän asti kellään.

Toki eläkkeensaajat haluaa että tulee default, ja heidän eläkkeitään maksellaan siihen asti normaalisti. Kaikki muut eivät halua. Siitähän tässä on kyse. Ne ratkaisut löytyy kyllä kun on tahtoa, sitä ei ole ollut tähän asti kellään.

Jos tuo oli vastaus aikaisempaa käyräheittoon, niin ei se nyt avannut mikä nyt ideasi on.

Valtion kassasta siihen tulee vain murto osa, ja valtion ja kuntien kassaan tulee rahaa niistä työeläkkeistä.

Osa eläkelläisistä on hyvin huolissaan nuorista ja tulevaisuudesta, toki osa ei välitä (ei vältä kaikki työikäisetkään).

Turvaverkkojen varassa olevat toki itkee tasoista, säästöistä jne. ne kuntien ja valtion varassa ovat, heiltäkö meinaat leikata, sillä ei vielä käyrää olisi saanut haluamallesi suunnalle.

Omaisten niskaan se sitten kaatuisi.

Viimeksi muokattu:
No noinhan se kaikessa täällä menee, lapsena koulussa luvataan sitä sun tätä ja kun sitten alkaa tarviimaan niitä luvattuja asioita niin ähäkutti, mikään ollutkaan totta.
Mitähän koulussa sulle on "luvattu" mikä ei olekkaan totta? Ahkeruudella pärjää, hyvä käytös ei ole koskaan haitaksi ja kouluttautuminen kannattaa tulee itselle mieleen. Noin keskimäärin tuo pitää todella hyvin paikkaansa vrt. olemalla laiska, töykeä ja ei välitä opiskella- noin elämässä pärjäämisen kannalta.
Nuo asiat muistan omilta peruskouluajoilta, ja hyvin on toiminut. Poikkeuksia toki on suuntaan jos toiseenkin, mutta jos keskimäärin haluaa pärjätä elämässä, niin noi koulun opit on aika vahvasti voittava kortti.

Jos tuo oli vastaus aikaisempaa käytäheittoon, niin ei se nyt avannut mikä nyt ideasi on.

Valtion kassasta siihen tulee vain murto osa, ja valtion ja kuntien kassaan tulee rahaa niistä työeläkkeistä.

Osa eläkelläisistä on hyvin huolissaan nuorista ja tulevaisuudesta, toki osa ei välitä (ei vältä kaikki työikäisetkään).

Turvaverkkojen varassa olevat toki itkee tasoista, säästöistä jne. ne kuntien ja valtion varassa ovat, heiltäkö meinaat leikata, sillä ei vielä käyrää olisi saanut haluamallesi suunnalle.

Omaisten niskaan se sitten kaatuisi.
kaikilta muilta on tässä jo vuosien mittaan leikattu, paitsi niiltä jo eläkkeellä olevilta. tilanne on aika korni jos vieläkään ei mennä sinne vaan yritetään sopeuttaa vähentämällä joku 10€ kuussa perusturvasta tai muuta olematonta.

Vastuunotostahan tässä on kyse, ja jostain syystä eläkeläiset eivät vastuuta halua ottaa heidän työssäoloaikanaan heidän äänestämiensä päättäjien tekemistä virheistä. Opiskelijoita mm. on vastuutettu vaikka toisella asteella eivät ole kertaakaan saaneet äänestää vielä, ja korkeakouluissakin olevat saaneet äänestää ehkä kerran kaks.
Mitähän koulussa sulle on "luvattu" mikä ei olekkaan totta? Ahkeruudella pärjää, hyvä käytös ei ole koskaan haitaksi ja kouluttautuminen kannattaa tulee itselle mieleen. Noin keskimäärin tuo pitää todella hyvin paikkaansa vrt. olemalla laiska, töykeä ja ei välitä opiskella- noin elämässä pärjäämisen kannalta.
Nuo asiat muistan omilta peruskouluajoilta, ja hyvin on toiminut. Poikkeuksia toki on suuntaan jos toiseenkin, mutta jos keskimäärin haluaa pärjätä elämässä, niin noi koulun opit on aika vahvasti voittava kortti.
mm. ilmainen terveydenhuolto piti olla, ähäkutti eipähän ollutkaan. Piti olla loistava työllisyystilanne ja kaikki revitään kouluista töihin, oho eipä ollutkaan, vielä 2000- luvun lopullakin joku tietäjä kävi koulussa valistamassa, että tämmänen pikkujuttu vaan tässä, ei mitään hätää. No, tämä ei nyt ihan päättäjistämmekään täysin ollut kiinni, joten ei sinällään liity. Ei kyllä näytä eläkeikäkään pitävän paikkaansa mitä kerrottiin silloin olevan, 63 vuottako se oli.

Ihan vaan kertoo sitä, että jos muidenkin tulevia asioita ja annettuja lupauksia voidaan lennosta päätösperäisestikin muutella, niin miksei myös eläkeläisille annettuja lupauksia? Maailma ja taloustilanne nyt muuttui siitä ja nyt pitää sitten näitäkin muuttaa sen mukaan niinkun muiltakin on kaikkea muutettu.

Ihan disclaimerina liittymättä tuohon itse asiaan, että koulun tasapäistävillä opeilla ja opetustavoilla ei kyllä tässä yhteiskunnassa oikeesti pitkälle pötkitä, tai enemmänkin tämä yhteiskunta ei pitkälle pötki. Siellä lukutaidolliset laitettiin tavaamaan aapista ja opettelemaan kirjaimia, oma syysi että olit liian hyvä. Olisit huonompi niinkuin muutkin. Jo lapsikin tajusi kuinka typerä tuollainen ideologia oli, ei paljoa kannustanut oppimaan lisää kun itsenäisestä oppimisesta lähinnä rankaistiin kannustamisen sijaan. Ties kuinka paljon potentiaalia on tuolla tasapäistämiskusipäistämis-demarimallilla taannutettu vaan tekemään jotain triviaaleja juttuja, vaikka potentiaalia olisi ollut vaikka mihin. En onneksi itse iskostunut tuohon.

Viimeksi muokattu:
kaikilta muilta on tässä jo vuosien mittaan leikattu, paitsi niiltä jo eläkkeellä olevilta. tilanne on aika korni jos vieläkään ei mennä sinne vaan yritetään sopeuttaa vähentämällä joku 10€ kuussa perusturvasta tai muuta olematonta.
....
Verottajan verolaskurilla

vuonna 2025 30 000 Espoo palkkatulo, kokovuonna maksettavat verot 2 566,35 €
vuonna 2025 30 000 Espoo eläketulo, kokovuonna maksettavat verot 5 549,47 €

Tässä tulot on siis se kokonais summa, ei siis verotettava tulo vähennysten jälkeen.
Työeläkemaksuja menee työntekijältäkin, mutta ne työnteijän "omaa rahaa" jossa verotus siirretty myöhemmäksi (kun rahan nostaa)
Ero on isompi Työntekijän TyEL osuus, toki se työantajanmaksamakin on "palkkaa."

Pääomatulona sama olisi sitten ollut lähemmkäsi 10 000€ veroa. eikä eläkekiertymää ym

Verottajan verolaskurilla

vuonna 2025 30 000 Espoo palkkatulo, kokovuonna maksettavat verot 2 566,35 €
vuonna 2025 30 000 Espoo eläketulo, kokovuonna maksettavat verot 5 549,47 €

Tässä tulot on siis se kokonais summa, ei siis verotettava tulo vähennysten jälkeen.
Työeläkemaksuja menee työntekijältäkin, mutta ne työnteijän "omaa rahaa" jossa verotus siirretty myöhemmäksi (kun rahan nostaa)
Ero on isompi Työntekijän TyEL osuus, toki se työantajanmaksamakin on "palkkaa."

Pääomatulona sama olisi sitten ollut lähemmkäsi 10 000€ veroa. eikä eläkekiertymää ym
Toi on n. 2500€ kuukaudessa, yli 3000€/kk ylittävistä eläkkeistä voisi verotuksen nostaa 100% veroasteelle. Ei yhteiskunnan pussista tuollaisia summia kuulu maksella kenellekkään kotona istujalle. Toki siitä alkaisi valitus taas kun niin paljon on maksettu blaablaa, mutta sellasta se on jos halutaan kaikille taata suht kattavat palvelut ja etuudet. Sekin on poliittinen päätös, että halutaanko. Tällä hetkellä näyttäisi, että halutaan kun katsoo millaisen valituksen määrän sipilän ja orpon hallituksen suht vähäisetkin leikkaukset ovat saaneet. Siinä ei jää muuta vaihtoehtoa tällä kansakunnalla sitten kun kiristää veroruuvia.

yli 3000€/kk ylittävistä eläkkeistä voisi verotuksen nostaa 100% veroasteelle. Ei yhteiskunnan pussista tuollaisia summia kuulu maksella kenellekkään kotona istujalle. Toki siitä alkaisi valitus taas kun niin paljon on maksettu blaablaa, mutta sellasta se on jos halutaan kaikille taata suht kattavat palvelut ja etuudet.
Samaa voisi samoilla perusteilla soveltaa palkkatuloon, yrittäjätuloon ja muuhun pääomatuloon. Ei kuitenkaan mamujen sosiaalietuuksiin.

Eiku hetkinen, ei tietenkään voi. Tuohan on mielipuolinen kuubalainen idea.

Samaa voisi samoilla perusteilla soveltaa palkkatuloon, yrittäjätuloon ja muuhun pääomatuloon. Ei kuitenkaan mamujen sosiaalietuuksiin.

Eiku hetkinen, ei tietenkään voi. Tuohan on mielipuolinen kuubalainen idea.
Eläke on valtion maksama etuus, palkkatulo, pääomatulo tai yrittäjätulo ei. Noiden valtion maksamien etuuksien puolustelu lähempänä sitä kuuba-ajatusmaailmaa on missä muut maksaa työstään toisten kotona oleskelun. Se vaan tuntuu olevan sitä parempaa sosialismia kun kyseessä on kohtuuttoman kokoinen eläke, eikä vaikkapa opintotuki, toimeentulotuki tai lapsilisä. Kannattas ehkä tässäkin maassa alkaa panostamaan tulevaisuuteen eikä menneisyyteen kun tuo valinta nyt alijäämien osalta joudutaan tekemään

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: skl
Mitähän koulussa sulle on "luvattu" mikä ei olekkaan totta? aika vahvasti voittava kortti.
Maksuton terveydenhuolto, ilmainen opiskelu, järjestelmä joka pitää huolen sinusta tarpeen vaatiessa.... eläkeikä joka ei ole siinä 70 vuoden pinnassa? Koko se "lottovoitto syntyä suomeen?"

No opiskelu on vielä ilmainen, mitä nyt suhteelliset tuet murto-osa vuosituhannen vaihteeseen verrattuna - mutta nyt pyöritellään jo ihan vakavissaan esityksiä siitä että mitä jos yliopistoihin tuotaisiinkiin lukukausimaksut. Kyynikkona annan max 10v että tuollainen päätös nuijitaan eduskunnassa lopulta läpi koska "talouden tasapainoitus vaatii" (ilman että puhutaan mitään niistä eläkeistä). Ja ymmrtäähän tuo, kun yhä useampi nuori kiittää tutkinnosta ja karkaa ulkomaille parempien mahdollisuuksien piiriin, kun tämän maan näivettymisen hillitsemiselle ei olla valliita tekemään yhtään mitään niin kauan kun poliittisesti koplatun eturyhmän saavutetut edut on giljotiinin alla.

Maksuton terveydenhuolto, ilmainen opiskelu, järjestelmä joka pitää huolen sinusta tarpeen vaatiessa.... eläkeikä joka ei ole siinä 70 vuoden pinnassa?
Siis koulu on luvannut että noi asiat ovat koko sinun elämän voimassa? Vai että tilanne on ollut about tuo silloin kun sinä olet koulussa?

Toi on n. 2500€ kuukaudessa, yli 3000€/kk ylittävistä eläkkeistä voisi verotuksen nostaa 100% veroasteelle. Ei yhteiskunnan pussista tuollaisia summia kuulu maksella kenellekkään kotona istujalle. Toki siitä alkaisi valitus taas kun niin paljon on maksettu blaablaa, mutta sellasta se on jos halutaan kaikille taata suht kattavat palvelut ja etuudet. Sekin on poliittinen päätös, että halutaanko. Tällä hetkellä näyttäisi, että halutaan kun katsoo millaisen valituksen määrän sipilän ja orpon hallituksen suht vähäisetkin leikkaukset ovat saaneet. Siinä ei jää muuta vaihtoehtoa tällä kansakunnalla sitten kun kiristää veroruuvia.
Pieneteläkkeet, kansaneläke / takuueläke on valtion/kelan maksamia.

Jos haluat taasen verottaa yli 3000€/kk tulot kokonaan valtiolle, niin ok. En äänestä sen puolesta. En vaikka rajasit sen koskemaan säästö, vakutuus kuoria.

Eläkemaksut eivät ole vastikkeettomia, niitä maksetaan joka palkasta jotta joskus saa eläkkeen, ei mistään muusta syystä. Jotkut tuntuvat kovasti haluta ryövätä muiden säästämät rahat mutta ei se mitään, minäkin alan neppailemaan muiden eduilla jotka pitää pyyhkiä pois tai ollaan ihan kuuba.

Aloitetaan päivähoidosta, miksi muiden pitää maksaa kakaroiden päivähoidosta, se on nykyjään keskimäärin 15 000 euroa per kakara per vuosi, veronmaksajien rahaa kun vanhemmat voisivat hoitaa kotona. Ai, molemmat töissä, ei ongelmaa, toinen jää kotiin hoitamaan ja joku työtön saa työpaikan. Työllisyys paranee. Halutaan hoitoon ja uraa tekemään? Sitten pitää parista kakarasta jostain hillot repiä, mut elämä on. Ei rahaa? älä tee ipanoita. Ei uusia suomalaisia? Afrikasta saa ihmisiä. Elintaso laskee? Oma valinta. Ei keskituloinen perhe maksa tarpeeksi veroja edes päivähoidon kuluihin. Tosin ennen näin oli vaan tehtävä, ei ollut liki ilmaista päivähoitoa. Mikä tärkeintä, en itse enää tarvi tätä etua.

Ilmainen koulutus? Mitä se on? Syötävää? Ei ole ilmaisia lounaita, veroista maksetaan joten kaikki lukion jälkeen maksulliseksi, vanhemmat voi alkaa jenkki tyyliin säästämään syntymästä. Ei pärjätä ilman koulutusta? Jos ei, niin sitten vaan takaisin agraariyhteiskunta. Ei kivaa? Elämä on. Ennen tehtiin vapaat ja viikonloput duunia jotta sai maksettua opiskelun, toimii se tänäänkin. Ja minä en tarvi tätäkään etua enää.

Siinä ihan vaan raapaisu mistä voisi leikata samoin kuin eläkkeistä, koska sopimuksilla ei ole enää näköjään mitään arvoa.

Minulle kelpaisi kyllä malli jossa saan takaisin maksamani eläkemaksut, eläkeyhtiöiden saamalla keskimääräisellä tuotolla korotettuna yhtenä könttänä, ajanjaksolta jolla niitä olen maksanut. Mutta haluan tulevaisuudessa maksamani korvamerkityt rahat takaisin.

Tai sitten voisi leikata turhista toimista, vähentää valtion ja kuntien tehtäviä, potkia tarpeetonta työtä tekevät virkamiehet pihalle, tehostaa toimintaa, lyhentää lomia jne... Tai voisihan sitä tietenkin "auttaa" eläkeläiset "vapaaehtoiseen" eutanasiaan. Tuntuu olevan suosituin vaihtoehto joillekin, ettei omat edut mene.

Ja mikään edellä kirjoitettu ei poista sitä, että nykysysteemi on surkea ja pitäisi korjata. Silloin ei enää tarvitsisi näitä typeriä vastakkainasetteluja.

Viimeksi muokattu:
Ja mikään edellä kirjoitettu ei poista sitä, että nykysysteemi on surkea ja pitäisi korjata. Silloin ei enää tarvitsisi näitä typeriä vastakkain asetteluja.
Reps. Korostuva vastakkainasettelu johtuu siitä että kaikesta muusta leikataan, ja on jo leikattu, paitsi isoimman äänestäjäryhmän eli ikääntyvien eduista.

Siis missä maailmassa vastakkainasettelu ei kärjisty, jos tämän yhä suurenevan ryhmän tulot pidetään ennallaan, ja kaikki muut köyhtyvät ja kurjistuvat?

Minun puolesta ne tulot voi pitää ennallaan, kunhan rahat kerätään pois sitten terveys ym. maksuja käyttämällä epäsuorasti ikääntyviin kohdistamalla.

Edit, ja jos tämä ei onnistu tarvittavissa määrin, niin sitten isketään suoraan eläkkeisiin.

Viimeksi muokattu:
Reps. Korostuva vastakkainasettelu johtuu siitä että kaikesta muusta leikataan, ja on jo leikattu, paitsi isoimman äänestäjäryhmän eli ikääntyvien eduista.

Siis missä maailmassa vastakkainasettelu ei kärjisty, jos tämän yhä suurenevan ryhmän tulot pidetään ennallaan, ja kaikki muut köyhtyvät ja kurjistuvat?

Minun puolesta ne tulot voi pitää ennallaan, kunhan rahat kerätään pois sitten terveys ym. maksuja käyttämällä epäsuorasti ikääntyviin kohdistamalla.
Päivähoitoon pääsee työttömän lapsikin, jotta olisi aikaa dokata. Ei selvästi ole tarpeeksi leikattu.

Tuo maksujen korotus sitten taas on ihan ok myös minusta, koska se palkitsee terveelliset elämäntavat. Jotka laskevat jo itsestään tarvetta hoidolle.

Maksettujen eläkkeiden kokonasi summa kasvanut ihan siitä syystä että suuret ikäluokat eläköityneet, työ eläkkeen saajien määrä siis kasvannut, se määrä joka nostaa eläkettä työeläkemaksu historian perusteella, verottaja perii nyt (vasta) niistä veroja.

Jos maksettavia eläkkeitä leikattaisiin (*, niin ei valtio niistä saisi verotuloja, ja myös johtaisi siihen että valtion, kuntien, sukulaisten niskaan kaatuisi entistä enemmän eläkkeläisten hoivan kustannuksista.

Nuoremmille se siis tarkoittaisi että ikääntyvät läheiset kaatuisivat heidän vastuulle, ja samalla kun heidän oma luotto omaan ikääntymiseen turvaan murenisi. Voisi toki lisätä syntyvyyttä, kun alkaisivat kasvattaa omaishoitajia itselleen, joka taasen heikentäisi nuorten perheiden tämänhetken taloudellista hyvinvointia kun vanhukset ja lapset hoidettavana.

(*
Varsinkin niin paljon että toivuttu ikänntyvien käyrän kokonas summa olisi laskusuuntainen

Jos meillä ongalma on valtion, kuntien talous, niin työeläkkeiden leikkaaminen vähän sotkemista. En tarkoita etteikö eläkejärjestelmän kantokyvystä pidä huolehtia ja etteikö sillä kukkarolla voisi käydä vähän ottamassa.

Suuret ikäluokat ei ole pitkään enää elossa, he ovat nyt yli 70 vuotiaita. Tällä hetkellä yli 70-vuotiaita on yli miljoona. Kaikista eläkkeensaajista n. puoli miljoonaa saa kansaneläkettä, noilta puolelta miljoonalta ei voi leikata. Jos on hoitokodissa, niin vanhukselle ei jää maksujen takia juuri käyttövaraa. Terveydenhoidossa noin suuri ikääntyneiden määrä näkyy, siksi siitä on vaikea leikata.
70-vuotiaiden ja tätä vanhempien osuus väestöstä oli nyt kaikkiaan 18 prosenttia, kun se vielä 1990-luvun alussa oli 9 prosenttia.

Päivähoitoon pääsee työttömän lapsikin, jotta olisi aikaa dokata. Ei selvästi ole tarpeeksi leikattu.
Päivähoidossa on kyse vähän muustakin kuin siitä työttömästä, lapsi oppii siellä sosiaalisia taitoja. Tuskin se niitä oppii sen dokaavan työttömän kanssa kahdestaan.

Siis koulu on luvannut että noi asiat ovat koko sinun elämän voimassa? Vai että tilanne on ollut about tuo silloin kun sinä olet koulussa?
Kirjaimellisesti? Ei tietenkään.

Mutta kyllähän se implikaatio siihen on vahva kun käytiin läpi "tällainen maa suomi on, tässä perusteet, ja tässä syyt miksi juuri me olemme hyvä asia, ja muistakaa että kaveria ei jätetä". Esim. Sitä ilmaista koulutusta perusteltiin sekä oikeanmukaisuuden/yksilön oikeuden (yhtäläinen mahdollisuus perhetaustasta riippumatta) että maan edun kautta (pienen maan pakko maksimoida se potentiaalisten osaajien joukko).

Kun näihin rakenteisiin nyt vääjämättä tulee muutoksia lähivuosikymmenen aikana, niin menee jännäksi nähdä miten ja missä määrin yhteiskuntasopimukset ja kansallisnarratiivit suomalaisesta yhteiskunnasta kirjoitetaan uusiksi.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
309 176
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom