• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Katson korkoja: miten Euribor muuttuu Suomen talouden mukaan?
Vai mitä tarkoitat tällä: "Jos kattot vaikka korkoja, niin mitään kuilun partaalla oloa ei niissä näy."
No en kyllä euriboria, en ymmärrä mistä tälläinen tuli mieleesi. Valtiolainojen korkoja tarkoitin mikä kontekstista pitäisi olla selvää.
 
Kuten mitkä ryhmät?
Sellaiset, joilla on jokin geneettinen todennettu sairaus, mikä periytyy ja estää jälkeläistenkin osallistumisen yhteiskuntaan. Sille yksilölle voidaan tarjota mahdollisimman hyvä elämä yhteiskunnan voimin, mutta vastavuoroisesti yhteiskunta saa sen, ettei näitä tapauksia tule lisää.
 
Se mihin nykyhallitus ei ole voinut vaikuttaa on se velkalasti ja ne pysyvät menolisäykset mitä Marinin hallitus teki koronatoimien lisäksi.
Oikastaan nyt heti sen verran, että valtion lainat on kiinteäkorkoisia lainoja missä kuponkikorko on nolla, eikä muuttuvakorkoisia. Kiinteäkorkoinen velkalasti on mikä on ja se muuttuu vähitellen velkojen juoksuajan loppuessa korkeampi korkoiseksi, pysyvät menolisäykset mitkä katetaan uudella velalla on suurempi ongelma sillä niissä on välittömästi korkeampi korko.
 
HS:n mukaan ei toteutunut ja hyvä niin:


Antti Rinne on surkein pääministeri vuosikymmeniin. Hän on jopa huonompi kuin Jyrki Katainen. Sanna Marin toteutti Rinteen hallitusohjelmaa vaikka olisi ollut syytä isoihin muutoksiin. Marinin ainoat onnistumiset ovat somejulkisuuden hallinnassa.

Antti Rinne on sosiaalidemokraattisten puolueiden ja ammattiliittojen keskusjärjestöjen pohjoismaisen yhteistyökomitean Samakin pääsihteeri (IS).
Kuulostaa ja näyttää hienolta demarin loppusijoitussuojatyöpaikalta.

Niin, kuten jutussa sanotaan, niin tämä haudattiin, kun Rinne ei ollut enää pääministeri ja olisi voinut asiasta edes jollain tasolla päättää. Ja ymmärrän kyllä täysin, miksi sitä vastutettiin.

Nettosummana se kuitenkin toteutui, kuten jutussakin todetaan, ostovoimana ei. Joten lupaus toteutui sanatarkasti, mutta voisi sanoa, että sen henki ei toteutunut.
 
Sellaiset, joilla on jokin geneettinen todennettu sairaus, mikä periytyy ja estää jälkeläistenkin osallistumisen yhteiskuntaan. Sille yksilölle voidaan tarjota mahdollisimman hyvä elämä yhteiskunnan voimin, mutta vastavuoroisesti yhteiskunta saa sen, ettei näitä tapauksia tule lisää.
Sen lisäksi että lisääntymistä on käytännössä mahdoton mikromanageroida, tämä on suhteellisesti aivan tarpeeton toimenpide. Jos joillain ihmisillä on sellainen sairaus joka saattaa periytyessään haitata seuraavan sukupolven osallistumista yhteiskunnan toimintaan niin joo, siitä tulee taakka ja kustanne yhteiskunnalle, mutta loppupeleissä määrällisesti nämä ovat niin marginaali-ilmiö ettei näillä ole kokonaiskuvan kannalta väliä.
Sillä millä on oikeasti merkitystä on haitallisen maahanmuuton lopullinen lakkauttaminen ja jo sisäänotetun haittaväen karkoittaminen. Hollannissa haittamaahanmuuton kokonaisvaltainen vahinko on 1995-2019 ollut n. 400 miljardia euroa ja kuten monesti persut on todenneet/on todettu niin taloudelle positiivista maahanmuuttoa tulee lähinnä Itä-Aasiasta ja länsimaista*. Eli kun Itä-Aasialaisten kompensaatio poistetaan tuosta niin haittamaahanmuuton kustanne on hollannissa reilusti yli tuon ilmoitetun.

*Hollantilaistutkimus: Maahanmuutolla rajut kustannukset – Tätä Suomessa ei ole selvitetty
 
Oikastaan nyt heti sen verran, että valtion lainat on kiinteäkorkoisia lainoja missä kuponkikorko on nolla, eikä muuttuvakorkoisia. Kiinteäkorkoinen velkalasti on mikä on ja se muuttuu vähitellen velkojen juoksuajan loppuessa korkeampi korkoiseksi, pysyvät menolisäykset mitkä katetaan uudella velalla on suurempi ongelma sillä niissä on välittömästi korkeampi korko.
Tämähän olisi justiinsakin näin, jos meillä ei oltaisi menty vaihtamaan noita kiinteäkorkoisia lainoja vaihtuvakorkoisiin. Tuosta oli viime vuonna melkoinen metakka, kun valtiolainojen korot lähtivät nousemaan nopeammin kuin olisi pitänyt.
 
Harvoin viesti sisältää itsessään kysymystä ja siihen näin suoraa vastausta. Kyllä suhdanteet missä nuo 50k uutta työpaikkaa tuli yksityiselle puolelle oli aikas haastavat juurikin gorren, sekä hyökkäyssodasta johtuneen energiaongelmien kanssa.

Nyt on vuodessa vissiin samanverran tullut työttömiä ja syy tähän on se, ettei työmarkkinauudistus nyt ihan heti voi toimia ja korot. Se uudistus näkyy sitten joskus 15 kesän päästä. Samaan aikaan muissa Pohjoismaissa talous kasvaa, koska niihin vaikuttavat suhdanteet nyt on vähän erilaisia, kuin meillä täällä.

Se, että joku juoksee suossa nopeammin, kuin toinen pururadalla ei välttämättä tarkoita, että suolla juokseminen on helpompaa...

Luitko kysymystäni ollenkaan ajatuksen kanssa? Et ilmeisesti. Eli kuinka lähtökohtaisesti työllisyys ei ollut jo korkealla tasolla ennen Marinin suhmurointia, kun tästä fanit haluavat hänen kilpeään kiillottaa? Ei se minun ongelmani ole että puhut itsesi pussiin toistuvasti.

Tilastokeskus statt.fi

Vuonna 2020: 1 866 000 työllistä yksityisellä sektorilla
Vuonna 2023: 1 914 000 työllistä yksityisellä sektorilla

Joko kelpaa vai haluatko vielä kinata faktoista, jonka halutessaan jokainen meistä voi googlettaa kolmessa sekunnissa?

Talousrealiteetit: Koronan kanssa kaikkine sulkuineen työllisyys nousee vs. nykyhallitus ilman koronaa työttömyys nousee. Selitä mitä selität.

Kiitos pointtini oikeaksi todistamisesta! :rofl: :thumbsup:
 
Oikastaan nyt heti sen verran, että valtion lainat on kiinteäkorkoisia lainoja missä kuponkikorko on nolla, eikä muuttuvakorkoisia.

Oikaistaan tätä nyt sen verran, että suuressa viisaudessaan virkamiehistö meni jonkun byrokraattisen säännön pohjalta muuttamaan osan nollakorkoisista lainoista korkeakorkoisiin.


Valtion velkahallintaa toimeenpaneva Valtiokonttori muutti strategiansa mukaisesti suuren osan pitkäaikaisista kiinteäkorkoisista lainoista vaihtuvakorkoisiksi. Näin ollen vuoden 2021 lopulla nollassa ollut joukkovelkakirjan korko on noussut tämän vuoden lokakuussa 3,3 prosenttiin.
 
Tämä sinänsä kuvaa aika hyvin yleistä ilmapiiriä. Lottovoitto on edelleen hyväksytympi tapa vaurastua kuin yrittäjyys :poop:

Lottovoiton mainitsee hyväksytyimmäksi tavaksi vaurastua 29 prosenttia ja yrittäjyyden 22 prosenttia vastaajista.

oma aiempi viesti:
Yllättävänkin vahvana tuntuu elävän sellainen jonkinlainen kommunismin kaipuu. Tiedän aika vasemmistolaisia ihmisiä, ja tuntuu ettei tarvi kuin hiukan raaputtaa pintaa, niin alkaa löytyä esim. aika yrittäjävastaisia ja ylipäätään markkinataloutta vastustavia mielipiteitä.
 
Tämä sinänsä kuvaa aika hyvin yleistä ilmapiiriä. Lottovoitto on edelleen hyväksytympi tapa vaurastua kuin yrittäjyys :poop:



oma aiempi viesti:
Kuunkahan moni pitää ylipäätään vaurastumista hyväksyttynä?

22 prosenttia pitää yrittäjyyttä, eli ei edes kaikki kokoomuksen kannattajat? Kun todennäköisesti muissakin puolueissa heitä on.
 
Kuunkahan moni pitää ylipäätään vaurastumista hyväksyttynä?

22 prosenttia pitää yrittäjyyttä, eli ei edes kaikki kokoomuksen kannattajat? Kun todennäköisesti muissakin puolueissa heitä on.
Olisi tietenkin mielenkiintoista vertailun vuoksi tietää, että moniko sitten tosiaan pitää esim. palkkatyöllä vaurastumista tai vaurastumista ylipäätään hyväksyttävänä asiana? Näistä lähtökohdista voisi veikata, että selvästi alle puolet kansasta.
 
Olisi tietenkin mielenkiintoista vertailun vuoksi tietää, että moniko sitten tosiaan pitää esim. palkkatyöllä vaurastumista tai vaurastumista ylipäätään hyväksyttävänä asiana? Näistä lähtökohdista voisi veikata, että selvästi alle puolet kansasta.
Kai se on huomattu, että itseltä ei vaurastuminen onnistu, niin ei sitä millään suotaisi toisillekaan.
 
Olisi tietenkin mielenkiintoista vertailun vuoksi tietää, että moniko sitten tosiaan pitää esim. palkkatyöllä vaurastumista tai vaurastumista ylipäätään hyväksyttävänä asiana? Näistä lähtökohdista voisi veikata, että selvästi alle puolet kansasta.
Tästähän on käyty raamatullisen pitkä vääntö tuolla FIRE topicissa. Selkeästi oli ainakin yhdellä kirjoittajalla mielipide että omaa varallisuutta ei pitäisi voida käyttää aikaiseen eläköitymiseen koska se johtaa yhteiskunnallisiin haittoihin.
 
Tämä sinänsä kuvaa aika hyvin yleistä ilmapiiriä. Lottovoitto on edelleen hyväksytympi tapa vaurastua kuin yrittäjyys :poop:



oma aiempi viesti:
Itse veikkaan, että nämä on näitä luterilaisuuden nöyryyden, kohtuullisuuden, köyhyyden ja vaatimattomuuden ihanteiden kulttuurisia jäänteitä, otsa hiessä ja vakavana pitää ansaita kapea leipä, että voi olla suomalainen työn sankari.
 
Itse veikkaan, että nämä on näitä luterilaisuuden nöyryyden, kohtuullisuuden, köyhyyden ja vaatimattomuuden ihanteiden kulttuurisia jäänteitä, otsa hiessä ja vakavana pitää ansaita kapea leipä, että voi olla suomalainen työn sankari.
On noissa jotain hyvääkin, kukaan ei pidä rahoillaan ym. leveilijöistä ja eikös nyt eletä ekoaikaa kun pitäisi kaikenlaista kerskakulutusta välttää.
 
On noissa jotain hyvääkin, kukaan ei pidä rahoillaan ym. leveilijöistä ja eikös nyt eletä ekoaikaa kun pitäisi kaikenlaista kerskakulutusta välttää.
Rahoillaan leveilijä kuluttaa ja laittaa rahaa pyörittämään taloutta. Lepäävät rahat eivät auta markkinoita.

Paras olisi tietty kuluttaa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin ulkomaisten luksusmerkkien sijaan.
 
On noissa jotain hyvääkin, kukaan ei pidä rahoillaan ym. leveilijöistä ja eikös nyt eletä ekoaikaa kun pitäisi kaikenlaista kerskakulutusta välttää.
Vaikea vaan nähdä, että miten siitä voi pitkässä juoksussa oikein seurata muuta kuin näivettymistä, jos menestys nähdään negatiivisena ja paheksuttavana asiana.
 
Rahoillaan leveilijä kuluttaa ja laittaa rahaa pyörittämään taloutta. Lepäävät rahat eivät auta markkinoita.

Paras olisi tietty kuluttaa kotimaisiin tuotteisiin ja palveluihin ulkomaisten luksusmerkkien sijaan.

Ehkä USA:ssa jollain tasolla, mutta ei meillä niinkään paljon koska talousrakenteemme ei pyöri niin paljon kuluttamisen ympärillä. Meillä investoinneilla on suurempi vaikutus talouteen ja työllisyyteen, sen puoleen sääteliäisyys ja fiksu sijoittaminen luultavasti on parempi kuin rahan levittäminen ympäriinsä tai sitten makuuttaminen tilillä. Koska leveilijöillä on usein sellainen taipumus että ne rahat myös loppuvat nopeasti jos ei ole opittu käsittelemään sitä fiksusti.
 
Saa nähdä että pystytäänkö tuosta jotenkin luikertelemaan irti, vai onko todella pakko.

Vieläköhän demarit haluaa että ollaan EU:n mallioppilaita? :p
 
Juu, vain korotetut kelatuet mehiläiskavereille ja pöhkö tunnin juna on turvassa. Valtion ja kuntien tuottavaa omaisuutta tässä on pääasiassa kokoomus myynyt loputtomalta tuntuneen määrän viimeisen 20vuoden aikana. Nyt jännästi valtion tulot ei enään riitä kattamaan menoja. Vika tietty vasemmistossa, demareissa, sannassa ja liian isoissa tuissa.

Tänään olikin Ylellä mielenkiintoinen kirjoitus näistä kelan uusista ohjeista TT hakemusta kokien. Esimerkiksi jos satasen laittaa rippilahjaksi lapselle, jonka perhe on toimeentulotuen piirissä tuo satanen lasketaan perheen tuloksi sille kuukaudelle. Näillä lapsen rahoilla ei kuitenkaan voi kuitenkaan sähkölaskua lain mukaan maksaa.

Samaan aikaan entiset poliitikot kertoo miten saaristossa on kiva ulkoilla koiran kanssa verorahoilla.
 
Tänään olikin Ylellä mielenkiintoinen kirjoitus näistä kelan uusista ohjeista TT hakemusta kokien. Esimerkiksi jos satasen laittaa rippilahjaksi lapselle, jonka perhe on toimeentulotuen piirissä tuo satanen lasketaan perheen tuloksi sille kuukaudelle. Näillä lapsen rahoilla ei kuitenkaan voi kuitenkaan sähkölaskua lain mukaan maksaa.
Asiahan on aina näin ollut, eli alle 18-vuotiaiden lasten tulot vaikuttavat perustoimeentulotukeen silloin, kun ne ovat vähäistä suurempia, koska mitään tarkkaa summaa ei ole määritelty lakiin, Kela voi tällöin tulkita tilannetta parhaaksi näkemällään tavalla. (tästä syystä monesti tt-tukea käyvissä keskusteluissa spekuloidaan säästöjen vaikutusta tuen saamiseen ja se näyttää riippuvan ihan kuun ja tähtien asennosta, paras vaihtoehto on tukea hakiessa vetää tili sileäksi. Eli ei mitään uutta auringon alla.)

"Perustoimeentulotuki on viimesijainen taloudellinen tuki. Se on tarkoitettu vain tilanteeseen, jossa muut varat ja tulot eivät riitä välttämättömiin menoihin, kuten ruokaan, asumiseen ja vaatteisiin. Näin ollen ennen perustoimeentulotuen myöntämistä käydään läpi kaikki hakijan tulot ja varat. Jos hakijalla on varallisuutta, se on lähtökohtaisesti aina muutettava rahaksi ja käytettävä ennen kuin saa toimeentulotukea. Muista Kelan myöntämistä tuista poiketen toimeentulotuki on tuki, johon liittyy omaisuuden realisointivelvollisuus."
 
Tänään olikin Ylellä mielenkiintoinen kirjoitus näistä kelan uusista ohjeista TT hakemusta kokien. Esimerkiksi jos satasen laittaa rippilahjaksi lapselle, jonka perhe on toimeentulotuen piirissä tuo satanen lasketaan perheen tuloksi sille kuukaudelle. Näillä lapsen rahoilla ei kuitenkaan voi kuitenkaan sähkölaskua lain mukaan maksaa.

Onkohan tarinan opetus että lahjat kannattaa antaa käteisenä, niin ei vahingossa suolaa vanhempia (tai saajaa)? :hmm:
 
Asiahan on aina näin ollut, eli alle 18-vuotiaiden lasten tulot vaikuttavat perustoimeentulotukeen silloin, kun ne ovat vähäistä suurempia, koska mitään tarkkaa summaa ei ole määritelty lakiin, Kela voi tällöin tulkita tilannetta parhaaksi näkemällään tavalla. (tästä syystä monesti tt-tukea käyvissä keskusteluissa spekuloidaan säästöjen vaikutusta tuen saamiseen ja se näyttää riippuvan ihan kuun ja tähtien asennosta, paras vaihtoehto on tukea hakiessa vetää tili sileäksi. Eli ei mitään uutta auringon alla.)
Paskapuhetta sanon mä, saako jotain lähdettä tueksi, että asia on aina ollut näin?

Nimittäin omassa lapsuudesta tiedän, että mutsin toimeentulotukeen ei vaikuttanut minun käyttötilin markat tai vaarin perustama säästötili ajokorttia varten. Molemmissa rahaa oli huomattavasti vähäistä suurempi määrä ja molemmat oli minun nimessä.

Epäilen ainakin vahvasti että aina on asia ollut näin. Ehkä korkeintaan kun tt-tuki on kelan asia ollut niin tämä on ollut käytäntö.
 
Tänään olikin Ylellä mielenkiintoinen kirjoitus näistä kelan uusista ohjeista TT hakemusta kokien. Esimerkiksi jos satasen laittaa rippilahjaksi lapselle, jonka perhe on toimeentulotuen piirissä tuo satanen lasketaan perheen tuloksi sille kuukaudelle. Näillä lapsen rahoilla ei kuitenkaan voi kuitenkaan sähkölaskua lain mukaan maksaa.

Samaan aikaan entiset poliitikot kertoo miten saaristossa on kiva ulkoilla koiran kanssa verorahoilla.

Lain mukaan lapsen rahoilla ei saa ostaa ruokaa taikka muuta sellaista. Kuitenkin jos vanhempi on varaton, tästä voi joustaa
"Jos vanhempi ei pysty elättämään lastaan, voidaan tapauskohtaisesti arvioida, onko lapsen rahojen käyttäminen elatuskustannuksiin oikeutettua. Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi silloin, jos toisen vanhemman menettänyt lapsi on hyvin varakas perinnön saatuaan ja eloon jäänyt vanhempi hyvin vähävarainen.


– Jos lapsella on paljon rahaa säästössä, voitaisiin tällaisessa tilanteessa ostaa esimerkiksi vaatteita lapselle hänen omilla rahoillaan. Mutta nämä tilanteet vaativat aina tapauskohtaista kokonaisharkintaa, Yli-Kauppila kertoo."
 
Vaikea vaan nähdä, että miten siitä voi pitkässä juoksussa oikein seurata muuta kuin näivettymistä, jos menestys nähdään negatiivisena ja paheksuttavana asiana.
Saa kai sitä menestyä mutta kaikenlainen ylenpalttinen kulutus on kai vähän ristiriidassa tämän ekokatastrofin kanssa joka meitä kuulemma uhkaa.
Jospa saataisiin vihdoinkin kunnon leikkauksia, että saataisiin edes jotenkin syöksykierre katkaistua.
Jos kohdistuvat (myös) kannattamattomien (ei kasvu)yritysten tukiin, kannatan kunnon leikkauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Paskapuhetta sanon mä, saako jotain lähdettä tueksi, että asia on aina ollut näin?

Nimittäin omassa lapsuudesta tiedän, että mutsin toimeentulotukeen ei vaikuttanut minun käyttötilin markat tai vaarin perustama säästötili ajokorttia varten. Molemmissa rahaa oli huomattavasti vähäistä suurempi määrä ja molemmat oli minun nimessä.

Epäilen ainakin vahvasti että aina on asia ollut näin. Ehkä korkeintaan kun tt-tuki on kelan asia ollut niin tämä on ollut käytäntö.
Laki toimeentulotuesta: huomioon otettavat tulot ja Tulot, joita ei huomioida "Alle 18-vuotiaiden lasten tulot vaikuttavat perustoimeentulotukeen vain silloin, kuin ne ovat vähäistä suurempia."

Tuntematta sinun tapausta yksityiskohtaisesti, niin vaikea tässä on tehdä syväluotavaa analyysiä siitä, onko virkailija käyttänyt omaa harkintavaltaa tulkitessaan hyvin laveaa tekstiä ("vähäiseksi katsottavia ansiotuloja tai avustuksia") vai katsonut tilannetta enemmän läpi sormien. Tällaisissa asioissa pitäisi aina nähdä päätökset, että voisi tehdä jotain syväluotaavia johtopäätöksiä. Päätöksetkin voivat olla virheellisiä, mutta inhimillisiä.

Säästötilien ym tilien olomassaolon ilmoittaminenkin käytännössä perustuu "asiakkaan lainkuuliaisuuteen", koska meillä ei ole rajattomia resursseja, niin tällaiset väärinkäytöksetkin tulevat ilmi lähinnä ns. pistokokeilla. Ja koska käytössä on hyvin rajalliset resurssit, niin tällaisten tietopyyntöjen tekeminen jokaisen hakijan kohdalla kuormittaisi systeemin umpisolmuun ja näin ollen käsittelyajat paukkuisivat yli lain sallimien rajojen. (nykyään prosessi on tietysti nopeampi ja helpompi, kuin esimerkiksi 30 vuotta sitten.)

Esimerkiksi joku täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotuki on käytännössä niin lavea ohjeistus, että sen saaminen riippuu paljon siitä, kuinka hyvin pystyy perustelemaan jonkin asian tarvetta. Jääkaappi, pesukone jne nyt tuskin vaatii monimutkaista perustelua, mutta jollekin sitä tukea voidaan myöntää harrastukseen tai sairauteen perustuvien tarpeiden mukaan jne.
 
Viimeksi muokattu:
Laki toimeentulotuesta: huomioon otettavat tulot ja Tulot, joita ei huomioida "Alle 18-vuotiaiden lasten tulot vaikuttavat perustoimeentulotukeen vain silloin, kuin ne ovat vähäistä suurempia."

Tuntematta sinun tapausta yksityiskohtaisesti, niin vaikea tässä on tehdä syväluotavaa analyysiä siitä, onko virkailija käyttänyt omaa harkintavaltaa tulkitessaan hyvin laveaa tekstiä ("vähäiseksi katsottavia ansiotuloja tai avustuksia") vai katsonut tilannetta enemmän läpi sormien. Tällaisissa asioissa pitäisi aina nähdä päätökset, että voisi tehdä jotain syväluotaavia johtopäätöksiä. Päätöksetkin voivat olla virheellisiä, mutta inhimillisiä.

Perustoimeentulotuki on vuonna 2017 siirtynyt kunnilta KELAlle, kunta maksaa nykyään vain täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen. Käyttäjä Rullis mainitsee viestissään markat joten oletan hänen viittaavan ainakin 24 vuoden taakse, ehkä jopa vielä kauemmas. Moni laki ja asetus on muuttunut tuon jälkeen.
 
Perustoimeentulotuki on vuonna 2017 siirtynyt kunnilta KELAlle, kunta maksaa nykyään vain täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotuen. Käyttäjä Rullis mainitsee viestissään markat joten oletan hänen viittaavan ainakin 24 vuoden taakse, ehkä jopa vielä kauemmas. Moni laki ja asetus on muuttunut tuon jälkeen.
Tiedän kyllä kuka nämä tuet maksaa ja mistä lähtien. Se nyt ei ollut varsinainen jutun pointti, vaan se, että kun meillä ei ole saatavilla päätöksiä, on mahdotonta tehdä syväluotaavia johtopäätöksiä asioista. Etenkin silloin, kun oli kyse ajasta, jolloin nämä kaikki asiat hoidettiin yhden katon alla ja samojen virkailijoiden toimesta. (eli asioita, asiakkaita ja hakemuksia pystyttiin käsittelemään kokonaisuutena.) Ihan jo asiakassuhteista lähtien tilanne oli myös hyvin erilainen, nykyään asiat hoidetaan varmaan koskaan näkemättä päätöksen tehnyttä virkailijaa, kun taas ennen virkailijoden tehtävänä oli myös tutustua, tavata ja keskustella asiakkaan kanssa. Moni laki ja asetus on toki voinut muuttua, mutta tuo nimenomainen kohta tekstistä mitä olen lainannut, on käytännössä pysynyt samana 90-luvulta asti. Eihän me muuten mediassa, kuin kansalaiskeskustelussa spekuloitais harva se päivä: "paljonko saa olla tilillä rahaa..."
 
Turkistarhabisnes nyt ei pyöri Suomessa markkinaehtoisesti, koska valtio tukee sitä massiivisesti. Ei ole valtion tehtävä tukea mitään alaa, eikä varsinkaan ole järkeä tukea kuolevaa/jo kuollutta alaa (kysyntä pienentynyt->tuet lisääntynyt)
Yritin vähän googletella mitä tukia tarkoitat.
Ilmeisesti viittaa investointi tukiin, en pikaisesti hahmottanut mitä investointi tukia jaetaan ja onko niitä nyt haettu ja saatu. Ilmeisesti kyse ympäristötuista, siis jos investoi johonkin sitä parantavaan.
Ilmeisesti energiaveropalautusta saa, no se laskeeko tueksi vai ei on omalukunsa.

Lintuinfluenssan takia lopetetuista eläimistä on maksettu korvauksia, ihan siis otsikko osuma , en muista tuosta keskustelua. Kerta summaa jos vertaa alan vuotuiseen liikevaihtoon niin on jo selkeästi prosenttiyksiköissä.

Jos vakaumuksella, aatteella haluaa lopettaa turkistarhauksen, niin ei tarvi pohtia tukia tehokkuutta. Tai anoa tuki mitä kannattaa kannattaa on maksaa siitä että olemassaolevat lopettaa toimintansa.
 
"
Suomessa turkistarhaus ei kuulu maatalouden tuotantotuen piiriin, eikä näin ollen saa samoja tukia, kuin monet muut maatalouden alat. Turkistarhaajille myönnetään kuitenkin investointitukia mm. eläinten pitopaikkojen rakentamista varten. Tämän lisäksi turkistarhaajat voivat hakea ympäristönsuojeluun, eläinten hyvinvointiin, energiantuotantoon sekä lomitukseen tukia. Nämä tuet myöntää Suomen Maa- ja metsätalousministeriö ja niiden yhteissummaksi muodostuu vuodessa noin 2 miljoonaa euroa." -Lähde opinnäytetyö: https://www.theseus.fi/bitstream/ha...d=46A2FFD3F829190FF7E32E4FD9A5CF21?sequence=2

Joo no ei se niin iso ollutkaan mitä muistin, ilmeisesti edellinen hallitus poisti maataloustuet, kuitenkin Ylen MOT-dokumentissä muistan että turkistuottajien kattojärjestö valehteli alan tuottavuudesta, esimerkiksi oli samoja lukuja laskettu kahteen kertaan. Tuosta samasta opinnäytetyöstä:

"
Turkistarhauksesta saadut vientitulot ovat olleet joskus todella merkittäviä, esimerkiksi vuonna 2013 tulot Suomelle olivat reilu 800 miljoonaa euroa. Vientitulot ovat laskeneet tästä luvusta paljon ja vuonna 2022 luku oli enää reilu 200 miljoonaa euroa. (FIFUR 2023, 1.) Nettona tämä tekee kuitenkin vain 32 miljoonaa euroa, joka on Suomen tavaranviennistä vain 0,04 %. Luvut saavat ihan eri mittakaavat, kun niitä katsotaan juuri esimerkiksi kokonaisviennin kannalta ja tarkastellaan prosentteina." sekä " Vientituloa tarkastellessa tulee ottaa myös huomioon se, että lukuun otetaan mukaan mm. turkikset, joita tuodaan Suomeen muualta myytäväksi. Näiden nahkojen myyntitulot eivät kuitenkaan jää Suomeen, vaan menevät takaisin maahan, josta ne Suomeen alun perin tuotiinkin. (Ali-Hokka, Järvinen 2023.) Juuri tästä syystä on hyvä selvittää mitä kaikkea lukujen taakse kätkeytyy, sillä kaikki ei ole aina niin mustavalkoista."

Ja lisäksi ainakaan OP ei enää anna lainoja tiloille, koska tilan pitäminen ei ole kannattavaa. Tuosta lintuinfluenssa-tuestakin saivat kaksinkertaisen summan per eläin mitä olisivat saaneet turkishuutokaupasta.

Edit. Ala voisi olla kannattavampi, jos Suomessa tehtäisiin turkisvaatteet loppunasti, eikä pelkästään alkutuotantoa. Ja itse en siis halua kieltää turkistarhausta, vaan sen että valtio lopettaisi sen tukemisen täysin silloin kannattamattomat tarhat siirtyisi muihin hommiin itsestään.
 
Viimeksi muokattu:
Defaulta ketjusta, kotimaan politiikkaan
Lampaan keritseminen ja turkistarhaus ei ole verrattavissa. Lampaat tuottavat luonnostaan villaa, ja keritseminen on niille välttämätöntä. Liiallinen villa aiheuttaa kuumutta, loistartuntoja jne.

Se, että eläinten olosuhteet olisivat hyvät, ei se ratkaise peruskysymystä, että onko eläimen tappaminen ylellisyystuotteen vuoksi ylipäänsä oikeutettua. Turkis ei ole elintärkeä tai välttämätön tuote, vaan luksushyödyke.
Miksi koet eläimen tappamisen ongelmaksi ? Vai onko se ydin ongelma ylellisyys tuotteessa, turkis ylellistä, villapaita on ihan ok. -> turkiskiellettävä.
 
Defaulta ketjusta, kotimaan politiikkaan

Miksi koet eläimen tappamisen ongelmaksi ? Vai onko se ydin ongelma ylellisyys tuotteessa, turkis ylellistä, villapaita on ihan ok. -> turkiskiellettävä.
Sitä ei pysty perustelemaan miksi turkiksia pitää käyttää nykyään kun on olemassa vaihtoehtoja jotka ei edellytä eläimen tappamista. Villapaita vähä huono vertaus, koska villan keritsiminen lisää lampaiden hyvinvointia, jos lampaita tapettaisiin villapaitojen takia niin sitten vastustaisin sitä samalla tavalla. Esimerkiksi metsästyksen ymmärrän hyvin, koska hirvistä ja peuroista saadaan ruokaa ja ruhoista otetaan kaikki talteen (+kannanhoito). Saman eläintuotannon, koska ruoka on välttämättömyys ja tarve, koska ihminen on sekasyöjä.
 

Vaihteeksi vähän kotimaan politiikkaa.

Kehitysministeri päätti, ettei suomen tarvi olla osallisena Ukrainan jälleenrakennukseen liittyvään tasa-arvo liittoutumassa.

"Tavio päätti Suomen jäävän liittoumasta ulos siksi, että sen on tarkoitus edistää myös sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asiaa.

Tavio ei kiistä asiaa MTV:n uutisille ja sanoo, että kyse on painopistevalinnasta."

Onkohan potentiaalisella kaappihomolla menny painopiste vähän Venäjän puolelle? Siellähän näitä vähemmistö ongelmia ei ole, kun saa näitä saa hakata ihan valtiojohdon siunauksella. Yllättäen täyden kastraation saanut Orpo oli taas pettynyt.
 

Vaihteeksi vähän kotimaan politiikkaa.

Kehitysministeri päätti, ettei suomen tarvi olla osallisena Ukrainan jälleenrakennukseen liittyvään tasa-arvo liittoutumassa.

"Tavio päätti Suomen jäävän liittoumasta ulos siksi, että sen on tarkoitus edistää myös sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen asiaa.

Tavio ei kiistä asiaa MTV:n uutisille ja sanoo, että kyse on painopistevalinnasta."

Onkohan potentiaalisella kaappihomolla menny painopiste vähän Venäjän puolelle? Siellähän näitä vähemmistö ongelmia ei ole, kun saa näitä saa hakata ihan valtiojohdon siunauksella. Yllättäen täyden kastraation saanut Orpo oli taas pettynyt.

Miksi seksuaalivähemmistöt pitää erotella Ukrainan jälleenrakennukseen liittymättömäksi? Siis siihen isoon kuvioon johon käsittääkseni Suomi on jo liittynyt yhdessä muiden kanssa.
 
Miksi seksuaalivähemmistöt pitää erotella Ukrainan jälleenrakennukseen liittymättömäksi? Siis siihen isoon kuvioon johon käsittääkseni Suomi on jo liittynyt yhdessä muiden kanssa.
Parempi kysymys on miksi helvetissä sotaa käyvän maan jälleenrakennusprojektiinkin on pitänyt väkisillä ängetä jotain LGGBTQABCDEFG-paskaa kun kyse on oikeasti vakavasta asiasta. On aivan sairasta miten identiteettipolitiikka-kiihkoilijat eivät jätä pienintäkään tilaisuutta itsensä mainostamiseen käyttämättä.

Hyvä että Tavio murskaa kaiken mädätyksen. Ihan jo periaatteesta tällaiselle tulee sanoa ei.
 
Miksi seksuaalivähemmistöt pitää erotella Ukrainan jälleenrakennukseen liittymättömäksi? Siis siihen isoon kuvioon johon käsittääkseni Suomi on jo liittynyt yhdessä muiden kanssa.
Samasta syystä kuin kannattaa erotella Ukrainan jälleenrakentaminen aborttikeskustelusta tai Ylen rahoituksesta tai ydinvoiman lisärakentamisesta; jos osallistuminen edellyttää jotain tiettyä kantaa toiseen kiistanalaiseen kysymykseen niin rajaat osallistujia ja resursseja pois siitä jälleenrakennuksesta.

Ja toki samalla edistät yleistä yhteiskunnnan kahtiajakautumista, kun yhdessä asiasta ei voida tehdä yhteistyötä, jos toisesta asiasta ollaan eri mieltä. Tuohan juuri sitä blokkiintumista, joka jumittaa koko yhteiskunnan, kun ei ole kahta ihmistä jotka eivöt olisi jostain eri mieltä keskenään.
 
Viimeksi muokattu:
Sama potentiaalinen kaappihomppeli voi kuitenkin rukoushetkiä järjestää ja tämä on sitä mitä suomalainen politiikka kaipaa lisää. Kivoja rukoushetkiä työpaikalla.

Homous on arvattavasti syntiä ja jostakin kumman syystä se taitaa aiheuttaa herralla epämukavia tuntemuksia, kun siitä ei saa puhua tai kirjoittaa. Laadukkaita kyllä nämä persuministerit.

 

Statistiikka

Viestiketjut
254 589
Viestejä
4 425 767
Jäsenet
73 382
Uusin jäsen
Tuomincn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom