Kotiautomaatio

Pyykinpesukoneen kohdalla kyllä ihan kiva että sieltä saa hälärin kännykkään kun ohjelma valmistuu ja pitää käydä heittään kamppeet kuivausrumpuun, ja toisaalta myös kiva saada tuohon kotiautomaation seinänäytölle ajat että kauanko ohjelmaa on vielä jäljellä.
Joo, en noita muhuun käytäkään kuin että saa tiedon ohjelman kestosta ja sitten aikanaan valmistumisesta.

En tunne näitä vielä niin hyvin, että haluaisin ryhtyä summassa tekemään asiasta vielä monimutkaisempaa. Mutta jos se sitten olisi tuo HA Green + SMLIGHT? Eikös sillä sitten saisi zigbee, bluetooth ja matter tuen?

Pohdin samaa ja päädyin ZBT-2:een ja koetan pärjäillä vain Matter over Thread -vehkeillä. Toistaiseksi se on riittänyt. Muutoinkin kannattaa aloittaa pienestä ja pikku hiljaa sitten katsoa mitä oikeasti tarvitsee. Muuten helposti ostelee kaikkea vähän turhanpäiten.

Pyykinpesukoneen kohdalla kyllä ihan kiva että sieltä saa hälärin kännykkään kun ohjelma valmistuu ja pitää käydä heittään kamppeet kuivausrumpuun, ja toisaalta myös kiva saada tuohon kotiautomaation seinänäytölle ajat että kauanko ohjelmaa on vielä jäljellä.
Oikeassa olet. En vain ole ottanut käyttöön, kun tottunut vanhaan mekaaniseen lappuun. Kun laitan pyykit koneeseen heitän lapun eteisen lattialle "Pyykit koneessa" joten muistan ne sieltä repiä kuivumaan.
Tarttis joku näyttö hälyytyksillä rakentaa tilalle, koska noi puhelimen alarmit ei mulla toimi. Häly tulee ja aina silloin jotain muuta tekemistä kesken niin vaan kuittaan sen pois ja unohdan asian.

Ok, ymmärsin, että se olisi tuossa edellä linkatussa SMLIGHT:ssa?

Bluetoothin ei ole välttämättä pakko olla itse isäntälaitteessa vaan se voi olla esim. esp32 tyylinen pikku lankku jossain joka itse toimii wlanissa, mutta toimii samalla bluetooth proxynä.

Bluetoothin ei ole välttämättä pakko olla itse isäntälaitteessa vaan se voi olla esim. esp32 tyylinen pikku lankku jossain joka itse toimii wlanissa, mutta toimii samalla bluetooth proxynä.
Jep, esim. minulla on pari Shellyn PM Mini kikaletta mittailemassa ILP:ien kulutusta. Nuo sisältävät bluetooth proxy ominaisuuden.

Oikeassa olet. En vain ole ottanut käyttöön, kun tottunut vanhaan mekaaniseen lappuun. Kun laitan pyykit koneeseen heitän lapun eteisen lattialle "Pyykit koneessa" joten muistan ne sieltä repiä kuivumaan.
Tarttis joku näyttö hälyytyksillä rakentaa tilalle, koska noi puhelimen alarmit ei mulla toimi. Häly tulee ja aina silloin jotain muuta tekemistä kesken niin vaan kuittaan sen pois ja unohdan asian.

Mä luulen että ainakin tuossa omassa olis varmaan riittävästi noita pesukoneen antamia tietoja että vois vielä viritellä niin että se muistutus tulee vähän ajan päästä uudelleen jos luukkua ei ole avattu, pitää joskus kokeilla kun jaksaa viritellä :hmm:

Pystyykö näitä myös ohjaamaan HA:n kautta kuten androidia fully kioskilla, eli näyttöä päälle/pois ja latausta?
Latauksen säädölle ei ole tarvetta( suurin osa windows-laitteista osaa hallita säätöä itsekin, Surfacet muistaakseni 'Biosin' kautta) mutta näyttöä päälle ja pois en ole onnistunut saamaan ohjelmallisesti aikaiseksi. Siksi minulla on vain ruudun pimennys käytössä, eli koskettamalla näyttöä se herää.

Lähinnä kun noita yli 10"-tabletteja ei oikein tahdo pikkurahalla saada niin windows-tabletteja second gradena saa parilla sadalla eurolla( tuurilla, tai käytettynä). Aina on toki vaihtoehto ostaa Surface 3/4 ja laittaa siihen vaikka ChromeOS tai Linux niin saanee hallittua näyttöäkin paremmin.

Lähinnä kun noita yli 10"-tabletteja ei oikein tahdo pikkurahalla saada niin windows-tabletteja second gradena saa parilla sadalla eurolla( tuurilla, tai käytettynä).
Mikä on pikkuraha? Jos kiinalaiset Teclastit käy, niin kohtuuhintaisessa päässä esim. T65 on 13,4" näytöllä Android 16 vehje ilman turhaa tauhkaa ja irtoaa alle 150€ euroopasta.
Tuollainen toimittaa itselläni myöskin karttaplotterin virkaa koppiveneessä. Ihan hiton iso ero johonkin 10" tablettiin, joka tuntuu tuon jälkeen naurettavan pieneltä.

Mikä on pikkuraha? Jos kiinalaiset Teclastit käy, niin kohtuuhintaisessa päässä esim. T65 on 13,4" näytöllä Android 16 vehje ilman turhaa tauhkaa ja irtoaa alle 150€ euroopasta.
Tuollainen toimittaa itselläni myöskin karttaplotterin virkaa koppiveneessä. Ihan hiton iso ero johonkin 10" tablettiin, joka tuntuu tuon jälkeen naurettavan pieneltä.
Tuo on jännä miten tuo sopiva koko on eri ihmisillä täysin erilainen. Itselle riittäisi noihin infonäyttöihin joku 8-10" vallan mainiosti kun niiden ideana olisi ainakin itselläni vain muutaman (ehkä 6-8 asiaa) esittäminen. Ymmärrän tietty niitäkin jotka haluavat samaan näyttöön kaiken mahdollisen mutta esim eteisen näyttöön itse ajattelin laittaa vain ne asiat jotka jollain tavalla vaikuttavat kotoa pois lähtemiseen (onko ikkunoita/ovia auki, valojen status, tietyt laitteet pois päältä, sää jne).

Mä luulen että ainakin tuossa omassa olis varmaan riittävästi noita pesukoneen antamia tietoja että vois vielä viritellä niin että se muistutus tulee vähän ajan päästä uudelleen jos luukkua ei ole avattu, pitää joskus kokeilla kun jaksaa viritellä :hmm:
Tätä piti itse asiassa joskus tutkia, että onko datassa luukun tilatietoa. Se voisi niin kauan että luukku on avattu muistutella aina jonkun sopiva ajan välein. Toisaalta kiva jos olet jossain kaupoilla ja homma piipittelee, että hmm. Täytyy kyllä pohtia koska joko palaa päreet tai tosta on hyötyä.

EDIT: Mullahan oli tossa viereisellä tabilla HA auki. Sieltä löytyy "Door" , mutta HA sanoo että integraatio ei tarjoa enää tätä tietoa. Johtuuko siitä että kone on virrattomana vai ei, täytyy koittaa muistaa ensi kerralla kun pesen pyykkiä.

Kiinnostava. Paljonko tuollaisessa on ”nitsit” (cd/m2)?

satanen, vaikka eihän sekään pikkuraha ole mutta tableteissa ihan ok hinta. Katsoin tuossa pikahaulla niin vitosia joku huutokauppaa parikin kappaletta 75 euron hintaan Suomessa. Ebayssa satasen hintaan saa seiskoja, ehkä jopa kaseja, joissa pyörii win11.

Itse olen ostanut 8"- 10" tabletteja vuosien varrella useampaan otteeseen ja halvemmat ovat aina olleet paskoja joka osa-alueella eivätkä toimita virkaansa riittävällä luotettavuudella( mm. tahmaavat vaikka vain yksi verkkosivu on auki) ja ennen HomeAssistantin kanssa pelailua kokeilin lopulta ensin HP:n elitepadien käyttöä ja lopulta Surface PRo:ita ja totesin, että itselle se sweet spot on jossain siellä heti 12" yläpuolella ja 14" oli jo aivan liian iso seinälle olevaksi.

Nyt vierekkäisillä seinillä on em. Pro( tässä on windows kiosk) ja toisella Lenovon 10" tab( tässä on fully kiosk) ja lopulta paras oli sittenkin puhdas selainpohjainen toteutus, jolla pystyn toimimaan kaikilla kolmella HA:lla yhtäaikaa. Tarpeet ovat siis erilaisia

• Tykkää
Reactions: Hcc
Kai se vähän riippuu joo miten sitä tablettia käyttää. Pelkkänä näyttönä nyt toimii lähes mikä tahansa. Mulla oli alkuun joku Lenovon ikivanha (+10v) tablet toimittamassa Home Assistantissa pelkän näytön virkaa ja kyllä se siinä hommassa toimi, kun ei mitään kameran kuvaa sinne ajanut.
Sen jälkeen tuokin tablet siirtryi "eläkepäiville" veneeseen karttaplotteriksi ja on se veneessä edelleenkin varalla.
Kiinnostava. Paljonko tuollaisessa on ”nitsit” (cd/m2)?
Kai toi on olevinaan virallisesti 300, mutta on myös mitattu keskimäärin ~350.
Tuo on jännä miten tuo sopiva koko on eri ihmisillä täysin erilainen. Itselle riittäisi noihin infonäyttöihin joku 8-10" vallan mainiosti kun niiden ideana olisi ainakin itselläni vain muutaman (ehkä 6-8 asiaa) esittäminen. Ymmärrän tietty niitäkin jotka haluavat samaan näyttöön kaiken mahdollisen mutta esim eteisen näyttöön itse ajattelin laittaa vain ne asiat jotka jollain tavalla vaikuttavat kotoa pois lähtemiseen (onko ikkunoita/ovia auki, valojen status, tietyt laitteet pois päältä, sää jne).
Kyllä se silmäkin tottuu ajan kanssa. Toki jossain tilanteessa pieni näyttö voi olla silmään parempi, eli istuu muuhun ympäristöön verrattuna paremmin seinälle.
Samahan se on mm. töllöjenkin kanssa. Jonkun mielestä se 32" on ihan riittävä ja jonkun mielestä se 65" vois olla vähän isompikin.
Itse esim. olen noita tabletteja käyttänyt veneessä navigointiin jo 10v ja alkuun oli käytössä 7"/8", sitten 10" useita vuosia ja nyt tuo 13,4". Joka kerta hyppäys seuraavaan on ollut iso, mutta hetken päästä jo miettii, että miten tuolla pienemmällä tulikin pärjättyä, kun isossa kaikki näyttää selkeämmältä ja infoa näkyy enemmän.
Jossain tilanteissa vain on hyvä, että ruudulle saa näkymään enemmän infoa. Isossa näytössä esim. kotiautomaatioiden kanssa on helpompi jakaa ruutua esim. valvontakameroiden kuvalle ja tärkeimmille infoille. Toki johonkin eteiseen ulko-oven pieleen sopii oikein hyvin joku pienempi näyttö mistä saa esim. poissaoloautomaatiot tms. päälle.

Viimeksi muokattu:
Samsung on ilmoittanut muuttavansa smartthings apin maksulliseksi. Peruskäyttö ei muutu, mutta esim. Home assistantin smartthings integraatio lakkaa lokakuussa toimimasta jos ei maksa 4.99$ kuukausimaksua.

Harmi, mökillä ollut smartthings hubi pyörittämässä muutamaa lamppua ja ilmaisinta, ja toiminut hyvin koti HA kautta ohjaamalla.

Samsung on ilmoittanut muuttavansa smartthings apin maksulliseksi. Peruskäyttö ei muutu, mutta esim. Home assistantin smartthings integraatio lakkaa lokakuussa toimimasta jos ei maksa 4.99$ kuukausimaksua.
Tässä on täydellinen esimerkki, miksi open source on parempi vaihtoehto kuin kaupallinen tuote. Se voi milloin hyvänsä lakata toimimasta kun valmistaja päättää pudottaa sen tuen ulkopuolelle, tai -- kuten tässä tapauksessa -- vaatia jatkossa kuukausimaksua samasta palvelusta.

Itselläni on läjä (4 kpl) Lenovo-älykaiuttimia, jotka lakkasivat toimimasta Googlen versiopäivityksen jälkeen. Mediatoistimena ne vielä toimivat Music Assistant hallintaohjelmiston kautta. Niissä on siis chromecast sisäänrakennettuna.

En tiedä tulisko paremmin vastauksia täällä vai älylukko keskustelussa, mutta mennään tällä.

Mulla on ovessa yale:n v2n ja siihen lukkomoduuli niin pystyy ohjaamaan Yalen sovelluksella ja bluethoothilla sekä sen avulla se saatiin Home Assistanttiin kiinni ja sitä pystyy etänä ohjaa.

Home assistantissa Yalen lukoille on asetus: always connected jolloin se kokoajan yhteysessä, näyttää realiiajassa oven avaukset yms, mutta pitäisi kuluttaa myös enemmän pattereita. Onko kellään kokemusta, että kuluttaako toi oikeasta paljon enemmän pattereita tossa modessa vr että se vain passiivinen?

Ompa kiva, just kasailemassa tuollaista hybridimallia.

Onko joku saanut lidl led-nauhaa toimimaan smartthingssä? sain sen kyllä näkymään, mutta värit eivät toimi., ainoastaan valon lämpötila.

Onko kenelläkään ideoita tällaisen valvoontaan ja ongelmaan.

Autotallissani on kytkentäkaappi, joka ohjaa sadevesi- ja käyttövesipumppuja (työnvävät vedet kunnalliseen verkkoon). Kytkentäkaapissa on kaksi valoa: punainen valo, joka kertoo että pumpussa on vika sekä virheä valo joka kertoo, että pumppu käy. Tämä on rakennettu niin, että valolle menee sähkö vain silloin kun itse valo palaa.

Haluaisin saada tämän Home Assistantin valvontaan jotta tiedän onko pumpuissa joku vika. Nämä kun ovat autotallissa niin ei tule aina nähtyä onko vika päällä eikä tuota muutaman sadan litran säiliön täyttymistä ihan heti huomaa. Pari kertaa vuosien saatossa huomattu kun alakerran kylpyhuoneen lattiakaivot eivät vedä.

Tarkoitus oli laittaa Shelly EM Mini Gen4, mutta kun sähkäri oli muita juttuja tekemässä niin samalla laittoi tämän ja ongelmaksi muodostui tuo, että valolle menee sähkö vain silloin kun se on päällä. Shelly on nyt kytketty tuohon punaisen valon väliin mutta kytkeytyisi virtoihin päälle / WIFI:in vain silloin kun vikatilanne on päällä. Tämäkin periaatteessa OK, saan tuohon tehtyä jonkunlaisen automaation, mutta nyt on tietysti HA:ssa vikailmoitukset päällä ja näyttää olevan Shelly integraatio aika huono kun kadottaa koko cloud-kytkennän jos laite ei ole sähköissä/verkossa. Sama ongelma huomattu pistorasioiden kanssa eli sähkökatkon sattuessa pitää koko integraation cloud-kytkentä autentikoida tunnus/salasana kombolla uudestaan, itse asiassa sattui juuri eilen.

Jotain ideoita ja/tai miten tuon saisi niin, että Shelly olisi aina virroissa?
Sähkärillä ei nyt tänään ollut aikaa tehdä enempää, mainitsi että jollain releillä voisi onnistua mutta vaatisi aikamoista virittelyä. Tämä on aika spesifinen ongelma, mutta ajattelin nyt kuitenkin kysyä jos jollain tullut eteen jotain vastaavaa...

Jos nyt sattumalta jollekin muulle tulee vastaavalle tarvetta niin tämä tuli nyt kuntoon pienten viivästysten jälkeen. Kiitos muutamista kommenteista.

Shelly i4 gen3 + 2 x ABB B6-30-10/230 kontaktori ja siihen sopivat kytkennät sähkärin toimesta.

Home Assistantiin valvonnat, että pumppu käy tietyin väliajoin (pl. yö), jos vikavalo syttyy tai jos on muuta sähkövikaa.

IMG_2027.jpeg

IMG_2043.png

IMG_2044.jpeg

Onkohan Lidl lopettanut älykotilaitesarjansa myynnin? En nyt ainakaan omassa lähi-Lidlissä ole enää pitkään aikaan nähnyt kyseisiä laitteita.

En ole noita huomannut itsekään. Ulkomailla noita kyllä myydään niin lienee joku täkäläisen Lidlin juttu nyt olla tarjoamatta noita?

Heitetäänpä tänne kun ei muuta keksi.

Kostean tilan lattialämmitys toimii Danfossin Devireg -wifi termostaateilla. Nämä ovat perseestä... molemmat ovat muutaman metrin päässä tukiasemasta, mutta yleensä vähintään toinen on pudonnut kokonaan verkosta, parhaassa tapauksessa molemmat. Onkohan olemassa jotakin suurin piirtein drop-in -korviketta noille, mielellään z-wave/zigbee -mallisina, ja vielä zwavejs / zigbee2mqtt -yhteensopivia? Ongelmana on myös se, että ei mitään tietoa vastusten spekseistä. Nämä on syötetty vuosia sitten tuonne Deviregin sovellukseen, mutta eihän sieltä mitään tietoja saa ulos.

Pitäisi vaihtaa ei-pilviriippuvaisiin ennen kuin lakkaavat tyystin pelaamasta.

Schneider Wiser -sarjan termostaatit ovat toimineet hyvin ja ovat yllättävän edullisiakin. Eikö lattiavastuksen voisi mitata yleismittarilla nominaalilämpötilassa?

Kostean tilan lattialämmitys toimii Danfossin Devireg -wifi termostaateilla. Nämä ovat perseestä... molemmat ovat muutaman metrin päässä tukiasemasta, mutta yleensä vähintään toinen on pudonnut kokonaan verkosta, parhaassa tapauksessa molemmat. Onkohan olemassa jotakin suurin piirtein drop-in -korviketta noille, mielellään z-wave/zigbee -mallisina, ja vielä zwavejs / zigbee2mqtt -yhteensopivia? Ongelmana on myös se, että ei mitään tietoa vastusten spekseistä. Nämä on syötetty vuosia sitten tuonne Deviregin sovellukseen, mutta eihän sieltä mitään tietoja saa ulos.

EDIT: Näistä kyse. Hinnat nähtävästi vähän nousseet
1786615339247.png

Viimeksi muokattu:
Schneider Wiser -sarjan termostaatit ovat toimineet hyvin ja ovat yllättävän edullisiakin. Eikö lattiavastuksen voisi mitata yleismittarilla nominaalilämpötilassa?

1786615339247.png
Juu, noissa Schneidereissä on kyllä ilmaa. Kun tulivat alunperin S-kauppaan, taisi saada 50% alella kaikkea mitä hyllystä löytyi. Tuolloin tuli plugeja, palohälytintä ja vuotosensoria ostettua, nyt kyllä miettisin kahdesti :)

Mutta pitääpä katsoa jos noilla saisi kylpyhuoneen asiat kuntoon, jos tuo IP-luokitus piisaa.

Juu, noissa Schneidereissä on kyllä ilmaa. Kun tulivat alunperin S-kauppaan, taisi saada 50% alella kaikkea mitä hyllystä löytyi. Tuolloin tuli plugeja, palohälytintä ja vuotosensoria ostettua, nyt kyllä miettisin kahdesti :)

Mutta pitääpä katsoa jos noilla saisi kylpyhuoneen asiat kuntoon, jos tuo IP-luokitus piisaa.
Jep, toisaalta kiinteään 230 V asennukseen ei mielellään laittaisi Kiinalaista ja nekin maksaa Zigbeellä varustettuna sen 50€. Nuo termostaatit on ollu nyt vuoden käytössä ja ei mitään ongelmaa. Z2M + HomeAsssitant todella helppo parin minuutin käyttöönotto.

Mulla on yksi tuollainen ja sinänsä ihan toimiva kampe, saa valittua lattia-anturin tyypin ja muutenkin fiksusti toteutettu, mutta tuolta saa jotenkin vähän nihkeästi dataa pihalle Home Assistantiin(ZHA). Tai kyllä se tunnistuu ja siihen voi asettaa lämpötilatargetin jne, mutta en oo saanut sieltä kovin luotettavasti dataa esim miten vastus on päällä ja mikä on mitattu lattian lämpötila jne. Tuossa vissiin pitäisi olla se Wiser hubi välissä niin toimisi paremmin, mutta en ole nähnyt järkeä moisen hommaamiseen yhden lattialämmitystermarin takia. Moesilla oli muistaakseni joku vastaava Zigbee kampe, olen pohtinut vaihtamista sellaiseen josko toimisi vähän sujuvammin...

Sama ongelma on Schneiderin Elko One termostaatilla. Hienosti pelittää, ei siinä, mutta en ole onnistunut saamaan mitenkään pihalle dataa siitä, että milloin vastus on päällä. Olin jopa yhteydessä tekniseen tukeen, ja sieltä kyllä vannottivat että se tieto on tarjolla "kunhan vain käyttäisit tuettuja järjestelmiä", eli Apple/Google automaatiohommeleita. Vaan en sitä pureskelematta kyllä niele. Uskottelen itselleni, että vielä jonain päivänä se data sieltä valuukin kun tulee joku päivitys. Mutta sitten aina muistan, että mitään tuollaista ei tehdä jos siitä ei Schneiderin pörssikurssi jotenkin hyödy.

Moesilla oli muistaakseni joku vastaava Zigbee kampe, olen pohtinut vaihtamista sellaiseen josko toimisi vähän sujuvammin...
Juu, itsellä ollut Moessit käytössä jo varmaan pari vuotta. Ei ongelmia. Käytetyn energiankin saa powercalcilla näkymään, kun vähän kikkailee.

Juu, itsellä ollut Moessit käytössä jo varmaan pari vuotta. Ei ongelmia. Käytetyn energiankin saa powercalcilla näkymään, kun vähän kikkailee.
Sattuuko tarkkaa mallia olemaan ja mistä oot hommannut?
Onko noissa mahdollista konffata mikä lämpöanturi on käytössä?

Sattuuko tarkkaa mallia olemaan ja mistä oot hommannut?
Onko noissa mahdollista konffata mikä lämpöanturi on käytössä?

Anturi tuli moessin mukana.

Mulla on yksi tuollainen ja sinänsä ihan toimiva kampe, saa valittua lattia-anturin tyypin ja muutenkin fiksusti toteutettu, mutta tuolta saa jotenkin vähän nihkeästi dataa pihalle Home Assistantiin(ZHA).
Kannattaa tarkistaa netistä tukeeko Z2M tuota laitetta ja saatko enemmän tietoa ulos, jos vaihdat ZHAn tilalle Z2M:n.

Näissä on juuri tuon osalta eroa.

Edit:

Vilkaisin Z2M-sivuilta.

En tiedä onko kyseessä jompikumpi ao. termostaateista, mutta katso linkkien takaa ”Exposes”-tiedot… tuollaista tietoa pitäisi saada ulos Z2M:llä.

Viimeksi muokattu:
Mulla on yksi tuollainen ja sinänsä ihan toimiva kampe, saa valittua lattia-anturin tyypin ja muutenkin fiksusti toteutettu, mutta tuolta saa jotenkin vähän nihkeästi dataa pihalle Home Assistantiin(ZHA). Tai kyllä se tunnistuu ja siihen voi asettaa lämpötilatargetin jne, mutta en oo saanut sieltä kovin luotettavasti dataa esim miten vastus on päällä ja mikä on mitattu lattian lämpötila jne. Tuossa vissiin pitäisi olla se Wiser hubi välissä niin toimisi paremmin, mutta en ole nähnyt järkeä moisen hommaamiseen yhden lattialämmitystermarin takia. Moesilla oli muistaakseni joku vastaava Zigbee kampe, olen pohtinut vaihtamista sellaiseen josko toimisi vähän sujuvammin...
Sama ongelma on Schneiderin Elko One termostaatilla. Hienosti pelittää, ei siinä, mutta en ole onnistunut saamaan mitenkään pihalle dataa siitä, että milloin vastus on päällä. Olin jopa yhteydessä tekniseen tukeen, ja sieltä kyllä vannottivat että se tieto on tarjolla "kunhan vain käyttäisit tuettuja järjestelmiä", eli Apple/Google automaatiohommeleita. Vaan en sitä pureskelematta kyllä niele. Uskottelen itselleni, että vielä jonain päivänä se data sieltä valuukin kun tulee joku päivitys. Mutta sitten aina muistan, että mitään tuollaista ei tehdä jos siitä ei Schneiderin pörssikurssi jotenkin hyödy.
Taitaa olla ZHA rajoite. Z2M:llä näkee tosiaan nykyisen lämpötilan ja sen, että onko lämmitys aktiivinen. Tässä dokumentaatio: Schneider Electric WDE002497 control via MQTT | Zigbee2MQTT

1786738243015.png

Itselläni on Meroksen MTS215MA Matter termostaatti WC:n lattialämpöjä ohjaamassa. Laite on liitetty apple homeen ja siitä jaettu home assistantille. Näitä on vielä toinen odottamassa kytkentää. Löytyy myös yksi homekit liitäntäinen versio, senkään toiminnassa ei moitittavaa.
EVE apilla näkyy toi state ihan kunnolla ja se vaihtuu. Home assistantissa se taas ei muutu lainkaan.
En tiedä muuttoisiko ja näkyisikö erilailla mikäli olisi ensin home assistanttiin liitetty ja sitten apple homeen.
Nämä oli hinnaltaan reipas 50€ ja olen ollut kyllä tyytyväinen.

1786783892793.png
1786784720615.png

Tuli otettua kulutusvaikutuksellinen sähkösopimus ja nyt pitäisi alkaa laskemaan sähkönpörssihinnan keskiarvo ja oman kulutuksen spot hinnat Home Assistantissa. Näistä pystyisi laskemaan kivasti oman kulutusvaikutuksen.

Olen yrittänyt tekoälyn avulla saada laskentaa oikein, mutta ei oikein tahdo onnistua....

Onko kukaan saanut toteutettua moista laskentaa Home Assistanttiin?

Tuli otettua kulutusvaikutuksellinen sähkösopimus ja nyt pitäisi alkaa laskemaan sähkönpörssihinnan keskiarvo ja oman kulutuksen spot hinnat Home Assistantissa. Näistä pystyisi laskemaan kivasti oman kulutusvaikutuksen.

Olen yrittänyt tekoälyn avulla saada laskentaa oikein, mutta ei oikein tahdo onnistua....

Onko kukaan saanut toteutettua moista laskentaa Home Assistanttiin?
Joo. Sulla pitää ensin olla hetkellistä hintaa laskeva sensori:
YAML:
template:
  - sensor:
    - name: Spot price cost now
      unit_of_measurement: €/h
      unique_id: spot_price_cost_now
      state: >
        {{ (states('sensor.porssisahko_nyt') | default(0) | float * states("sensor.sahkoteho") | default(0) | float) | round(8) }}

Sitten sensori joka integroi tätä hetkellistä hintaa saaden kumulatiivisen hinnan:
YAML:
sensor:
  - platform: integration
    name: Spot price cumulative
    source: sensor.spot_price_cost_now
    round: 6
    method: left

Kumulatiivisesta sensorista saa sitten utility meterillä laskettua tunti/pv/kk kohtaisia kokonaissummia:
YAML:
utility_meter:
  hourly_spot_price:
    name: Spot hinta tunnissa
    source: sensor.spot_price_cumulative
    cycle: hourly
    net_consumption: true
  daily_spot_price:
    name: Spot hinta päivässä
    cycle: daily
  monthly_spot_price:
    name: Spot hinta kuukaudessa
    cycle: monthly

Ja kun sulla on samat utlity meterit sähkön kulutukselle, niin näitä keskenään jakamalla voit laskea keskihintoja:

YAML:
template:
  - sensor:
    - name: Spot average today
      unique_id: spot_average_today
      unit_of_measurement: c/kWh
      device_class: monetary
        {{ ((states("sensor.spot_hinta_paivassa") | float / states("sensor.sahko_paivassa") | float) * 100) | round(2) }}
  - sensor:
    - name: Spot average this month
      unique_id: spot_average_month
        {{ ((states("sensor.spot_hinta_kuukaudessa") | float / states("sensor.sahko_kuukaudessa") | float) * 100) | round(2) }}

Jos ei muuten aukea, niin iske tämä esimerkki sille AI:lle niin se varmaan osaa selittää ja jatkojalostaa.

Mitä tarkoitat että putoaa verkosta? Itsellä toimii Devireg sovelluksen kautta kaikki hienosti, mutta HA integraatio pudottaa aina ajan kanssa kaikki paitsi yhden termarin. Korjautuu jos lataa integraation uudestaan.

Vastusten tiedot löytyy kun menee sovelluksen oikean yläkulman kautta -> valitsee termarin -> lisätietoja. Toki ainoa tieto minullakin on vain vastuksen teho, ei muuta. Ja anturin vastusarvo.

Joo. Sulla pitää ensin olla hetkellistä hintaa laskeva sensori:
YAML:
template:
  - sensor:
    - name: Spot price cost now
      unit_of_measurement: €/h
      unique_id: spot_price_cost_now
        {{ (states('sensor.porssisahko_nyt') | default(0) | float * states("sensor.sahkoteho") | default(0) | float) | round(8) }}

Sitten sensori joka integroi tätä hetkellistä hintaa saaden kumulatiivisen hinnan:
YAML:
sensor:
  - platform: integration
    name: Spot price cumulative
    source: sensor.spot_price_cost_now
    round: 6
    method: left

Kumulatiivisesta sensorista saa sitten utility meterillä laskettua tunti/pv/kk kohtaisia kokonaissummia:
YAML:
utility_meter:
  hourly_spot_price:
    name: Spot hinta tunnissa
    cycle: hourly
  daily_spot_price:
    name: Spot hinta päivässä
    cycle: daily
  monthly_spot_price:
    name: Spot hinta kuukaudessa
    cycle: monthly

Ja kun sulla on samat utlity meterit sähkön kulutukselle, niin näitä keskenään jakamalla voit laskea keskihintoja:

YAML:
template:
  - sensor:
    - name: Spot average today
      unique_id: spot_average_today
        {{ ((states("sensor.spot_hinta_paivassa") | float / states("sensor.sahko_paivassa") | float) * 100) | round(2) }}
  - sensor:
    - name: Spot average this month
      unique_id: spot_average_month
        {{ ((states("sensor.spot_hinta_kuukaudessa") | float / states("sensor.sahko_kuukaudessa") | float) * 100) | round(2) }}

Jos ei muuten aukea, niin iske tämä esimerkki sille AI:lle niin se varmaan osaa selittää ja jatkojalostaa.
Kiitos! Laitetaan testaukseen!

Mitä tarkoitat että putoaa verkosta? Itsellä toimii Devireg sovelluksen kautta kaikki hienosti, mutta HA integraatio pudottaa aina ajan kanssa kaikki paitsi yhden termarin. Korjautuu jos lataa integraation uudestaan.

Vastusten tiedot löytyy kun menee sovelluksen oikean yläkulman kautta -> valitsee termarin -> lisätietoja. Toki ainoa tieto minullakin on vain vastuksen teho, ei muuta. Ja anturin vastusarvo.

Juuri sitä, että termostaatit putoavat wifistä ihan itsekseen. Yleensä toinen onnistuu roikkumaan, mutta juuri nyt taas näyttävät molemmat olevan teillä tietämättömillä. Muistaakseni en ole koskaan noita mainittuja arvoja nähnyt, mutta pitääpä tarkistaa kun jompi kumpi pääsee verkkoon

1786958620578.png

Juuri sitä, että termostaatit putoavat wifistä ihan itsekseen. Yleensä toinen onnistuu roikkumaan, mutta juuri nyt taas näyttävät molemmat olevan teillä tietämättömillä. Muistaakseni en ole koskaan noita mainittuja arvoja nähnyt, mutta pitääpä tarkistaa kun jompi kumpi pääsee verkkoon

1786958620578.png
Onko sulla 2,4 Ghz ja 5 Ghz verkko eri SSID:llä? Auttaa huomattavasti monien wifi-pohjaisten älylaitteiden kanssa

1786958620578.png
Joo, no ei ole kyllä tommosia ongelmia ollut. En tiedä onko merkitystä mutta omat setit:
- 5 kpl devireg smartteja pitkin taloa
- wifi 2,4 GHz erikseen näille WPA2/WPA3 suojauksella
- puhelimena iPhone (en tiedä vaikuttaako kyllä mitään, mutta voihan se appi olla huonommin tuettu androidilla?)

Ainakin eri wifi-verkoilla voisi kokeilla parittaa uudelleen, mutta muuta en oikeen keksi. Sen sijaan tuo HA integraation sekoilu on kyllä lievästi ärsyttävää, mutta ei voi kauheasti toki valittaa kun sen kehittänyt heppu on itte reverse engineerannut sen kun danfossilta ei tullut mitään jeesiä asiaan.

Joo, no ei ole kyllä tommosia ongelmia ollut. En tiedä onko merkitystä mutta omat setit:
- 5 kpl devireg smartteja pitkin taloa
- wifi 2,4 GHz erikseen näille WPA2/WPA3 suojauksella
- puhelimena iPhone (en tiedä vaikuttaako kyllä mitään, mutta voihan se appi olla huonommin tuettu androidilla?)

Ainakin eri wifi-verkoilla voisi kokeilla parittaa uudelleen, mutta muuta en oikeen keksi. Sen sijaan tuo HA integraation sekoilu on kyllä lievästi ärsyttävää, mutta ei voi kauheasti toki valittaa kun sen kehittänyt heppu on itte reverse engineerannut sen kun danfossilta ei tullut mitään jeesiä asiaan.

Noiden ylempänä mainittujen verkkomuutosten lisäksi kattoisin, että onko miten ruuhkaisella WLAN-kanavalla(naapureiden verkot ja jopa zigbee/bluetooth häiritsee). Älylaitteissa on myös ongelma jos tukiasemassa on automaattinen kanavan vaihto, kanavan vaihduttua eivät osaa nousta useinkaan linjoille, silloin tosin putoisivat varmaan kaikki laitteet eikä osa.

Osa wlan härpäkkistä muutenkin tuntuvat vaativan buutin jos routteri käy alhaalla tms.. siksi omat alkaa kaikki olee ennemmin zigbeetä

Osa wlan härpäkkistä muutenkin tuntuvat vaativan buutin jos routteri käy alhaalla tms.. siksi omat alkaa kaikki olee ennemmin zigbeetä

Itellä hävis tommosetkin ongelmat vaihtamalla wlan-laitteet Ubiquitiin(Asus, TP-link yms. romuja ollut), voisi johtua juurikin kanavan vaihtumisesta kun startatessa tutkailee verkot ja sen mukaan kanavan valitsee.

Itellä hävis tommosetkin ongelmat vaihtamalla wlan-laitteet Ubiquitiin(Asus, TP-link yms. romuja ollut), voisi johtua juurikin kanavan vaihtumisesta kun startatessa tutkailee verkot ja sen mukaan kanavan valitsee.
Jotkut IoT-laitteet tuntuvat olevan vähän herkkähipiäisiä noiden wifi-verkkojen suhteen, sekoilevat välillä pienimmästäkin katkoksesta, kanavan vaihtumisesta sun muista kummallisuuksista. Mutta samalla tavalla tuntuu vaikuttavan wifi-tukarikin tuohon, joidenkin kanssa IoT-laitteet toimivat paremmin, toisten kanssa huonommin. Ilmeisesti joku tukarin wifi-piiri ja/tai tukarin softan toteutus vaikuttaa kuinka kauniisti toimii IoT-laitteiden kanssa yksiin.

Jonkun Asuksen wifi-accesspointin kanssa oli aikanaan liki kaikkien IoT-laitteiden kanssa ongelmaa, laitteet tipahtivat satunnaisesti verkosta tai muuten vaan menivät jumiin, ihan sama mitä tukarin asetuksille teki. Tuli kokeiltua lukita wifi-kanava, vaihtaa eri kanaville ja muutella vaikka mitä asetuksia mutta aina vaan tuntui IoT-laitteet kiukuttelevan. Nyt itselläni on käytössä Ubiquitin U6Lite wifinä ja sen kanssa on tuntunut kyllä pelaavan hienosti.

Tarvisin hiukan neuvoa että kumpi näistä releistä olisi sopivampi omaan tarpeeseen. Käyttötarkoitus olisi seuraavanlainen: minulla on 2kpl Tapo T300 vesivuotovahtia ja Tapo H200 hubi.
Ulkoeteisessä minulla on kotona/poissakytkin perinteisellä keinukytkimellä, joka katkaisee vedentulon. Onko jommallakummalla näistä releistä mahdollista saada vedenkatkaisu automaattiseksi jos vesivuotovahti hälyttää? Asentaminen onnistuu kyllä itseltä tuonne katkaisijan taakse, mutta haluan varmistuksen että toimivatko nämä sillä periaatteella ja että kumpi näistä olisi parempi siihen?

Edit, asia ratkaistu. Laitoin tuon S110E tilaukseen.

Viimeksi muokattu:
Tuli tuossa isälle laitettua HA pyörimään, kun 10kWp paneelia ja 5kWh akku ja tähän asti ajettu vaan täysin tyhmänä.
Kuinka optimoitte varttijaksoissa tällaisia?

Ajatus olisi että maksimoidaan paneeleista energian käyttö ja minimoidaan verkkoon myyty, mutta toki sitten akusta pitäisi käyttää kalleimpina vartteina jne..
Toki alkaa jo tälle kaudelle vähenemään, mutta tänäänkin sade- ja pilvisenä päivänä tuli +5kWh paneeleista.
Setup:
Keskus HA:ssa
Mittaus: Homewizard P1
Fronius invertteri - HA:ssa Fronius integraatiolla
Deye - invertteri, jossa 5kWh akku kiinni - HA:ssa Solarmanilla

Tulevaisuutta: Defa ABL kahden auton laturin ohjaus RS485 Modbus kautta.

Rakensin akun latauksen ylijäämällä + akun purun kun aurinkotuotto loppuu niin että verkko on mahdollisimman lähellä nollaa. Mutta kun liikutaan varttijaksoissa voi tuo invertterin säätäminen jatkuvasti olla turhaa, vaan varttijakson loppuun jonkinlainen netotus? Vai onko tähän valmista pakettia?
EVCC tuohon ilmeisemmin pystyisi kaikkeen - mutta on Deyen kanssa ollut ilmeisemmin ongelmia.

5kw akku on aika pieni, mutta mä rakentaisin lisäksi systeemin missä akku ladataan halvimpina vartteina ja käytetään kalleimpina läpi talven.

En omista akkua, joten vastaavaa en ole rakentanut, joten muuta en osaa auttaa.

5kw akku on aika pieni, mutta mä rakentaisin lisäksi systeemin missä akku ladataan halvimpina vartteina ja käytetään kalleimpina läpi talven.

En omista akkua, joten vastaavaa en ole rakentanut, joten muuta en osaa auttaa.
Pienihän se on kulutuskin lähtökohtaisesti. Toki tuo on myös listalla ja nyt ensin, kun vielä aurinkoa taivaalta tulee, optimoidaan oma tuotanto.

Moro, itsellä on nedis älyrasioita, palohälytintä, lämpötila/kosteussensoreita ja nyt ajattelin et ostan hubin, koska haluasin ostella myös älyvaloja. Olisiko suositella yhdyskäytävää johon saisi mahdollisimman monen merkin vehkeitä yhdistettyä? Tuota nediksen omaa yhdyskäytävää kattelin, mutta tekoälyn mielestä aika huonosti tukee muita merkkejä.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
314 688
Jäsenet
84 873
Uusin jäsen
Eelias

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom