• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Kotiautomaatio

Pyykinpesukoneen kohdalla kyllä ihan kiva että sieltä saa hälärin kännykkään kun ohjelma valmistuu ja pitää käydä heittään kamppeet kuivausrumpuun, ja toisaalta myös kiva saada tuohon kotiautomaation seinänäytölle ajat että kauanko ohjelmaa on vielä jäljellä.
Joo, en noita muhuun käytäkään kuin että saa tiedon ohjelman kestosta ja sitten aikanaan valmistumisesta.

En tunne näitä vielä niin hyvin, että haluaisin ryhtyä summassa tekemään asiasta vielä monimutkaisempaa. Mutta jos se sitten olisi tuo HA Green + SMLIGHT? Eikös sillä sitten saisi zigbee, bluetooth ja matter tuen?

Pohdin samaa ja päädyin ZBT-2:een ja koetan pärjäillä vain Matter over Thread -vehkeillä. Toistaiseksi se on riittänyt. Muutoinkin kannattaa aloittaa pienestä ja pikku hiljaa sitten katsoa mitä oikeasti tarvitsee. Muuten helposti ostelee kaikkea vähän turhanpäiten.

Pyykinpesukoneen kohdalla kyllä ihan kiva että sieltä saa hälärin kännykkään kun ohjelma valmistuu ja pitää käydä heittään kamppeet kuivausrumpuun, ja toisaalta myös kiva saada tuohon kotiautomaation seinänäytölle ajat että kauanko ohjelmaa on vielä jäljellä.
Oikeassa olet. En vain ole ottanut käyttöön, kun tottunut vanhaan mekaaniseen lappuun. Kun laitan pyykit koneeseen heitän lapun eteisen lattialle "Pyykit koneessa" joten muistan ne sieltä repiä kuivumaan.
Tarttis joku näyttö hälyytyksillä rakentaa tilalle, koska noi puhelimen alarmit ei mulla toimi. Häly tulee ja aina silloin jotain muuta tekemistä kesken niin vaan kuittaan sen pois ja unohdan asian.

Ok, ymmärsin, että se olisi tuossa edellä linkatussa SMLIGHT:ssa?

Bluetoothin ei ole välttämättä pakko olla itse isäntälaitteessa vaan se voi olla esim. esp32 tyylinen pikku lankku jossain joka itse toimii wlanissa, mutta toimii samalla bluetooth proxynä.

Bluetoothin ei ole välttämättä pakko olla itse isäntälaitteessa vaan se voi olla esim. esp32 tyylinen pikku lankku jossain joka itse toimii wlanissa, mutta toimii samalla bluetooth proxynä.
Jep, esim. minulla on pari Shellyn PM Mini kikaletta mittailemassa ILP:ien kulutusta. Nuo sisältävät bluetooth proxy ominaisuuden.

Oikeassa olet. En vain ole ottanut käyttöön, kun tottunut vanhaan mekaaniseen lappuun. Kun laitan pyykit koneeseen heitän lapun eteisen lattialle "Pyykit koneessa" joten muistan ne sieltä repiä kuivumaan.
Tarttis joku näyttö hälyytyksillä rakentaa tilalle, koska noi puhelimen alarmit ei mulla toimi. Häly tulee ja aina silloin jotain muuta tekemistä kesken niin vaan kuittaan sen pois ja unohdan asian.

Mä luulen että ainakin tuossa omassa olis varmaan riittävästi noita pesukoneen antamia tietoja että vois vielä viritellä niin että se muistutus tulee vähän ajan päästä uudelleen jos luukkua ei ole avattu, pitää joskus kokeilla kun jaksaa viritellä :hmm:

Pystyykö näitä myös ohjaamaan HA:n kautta kuten androidia fully kioskilla, eli näyttöä päälle/pois ja latausta?
Latauksen säädölle ei ole tarvetta( suurin osa windows-laitteista osaa hallita säätöä itsekin, Surfacet muistaakseni 'Biosin' kautta) mutta näyttöä päälle ja pois en ole onnistunut saamaan ohjelmallisesti aikaiseksi. Siksi minulla on vain ruudun pimennys käytössä, eli koskettamalla näyttöä se herää.

Lähinnä kun noita yli 10"-tabletteja ei oikein tahdo pikkurahalla saada niin windows-tabletteja second gradena saa parilla sadalla eurolla( tuurilla, tai käytettynä). Aina on toki vaihtoehto ostaa Surface 3/4 ja laittaa siihen vaikka ChromeOS tai Linux niin saanee hallittua näyttöäkin paremmin.

Lähinnä kun noita yli 10"-tabletteja ei oikein tahdo pikkurahalla saada niin windows-tabletteja second gradena saa parilla sadalla eurolla( tuurilla, tai käytettynä).
Mikä on pikkuraha? Jos kiinalaiset Teclastit käy, niin kohtuuhintaisessa päässä esim. T65 on 13,4" näytöllä Android 16 vehje ilman turhaa tauhkaa ja irtoaa alle 150€ euroopasta.
Tuollainen toimittaa itselläni myöskin karttaplotterin virkaa koppiveneessä. Ihan hiton iso ero johonkin 10" tablettiin, joka tuntuu tuon jälkeen naurettavan pieneltä.

Mikä on pikkuraha? Jos kiinalaiset Teclastit käy, niin kohtuuhintaisessa päässä esim. T65 on 13,4" näytöllä Android 16 vehje ilman turhaa tauhkaa ja irtoaa alle 150€ euroopasta.
Tuollainen toimittaa itselläni myöskin karttaplotterin virkaa koppiveneessä. Ihan hiton iso ero johonkin 10" tablettiin, joka tuntuu tuon jälkeen naurettavan pieneltä.
Tuo on jännä miten tuo sopiva koko on eri ihmisillä täysin erilainen. Itselle riittäisi noihin infonäyttöihin joku 8-10" vallan mainiosti kun niiden ideana olisi ainakin itselläni vain muutaman (ehkä 6-8 asiaa) esittäminen. Ymmärrän tietty niitäkin jotka haluavat samaan näyttöön kaiken mahdollisen mutta esim eteisen näyttöön itse ajattelin laittaa vain ne asiat jotka jollain tavalla vaikuttavat kotoa pois lähtemiseen (onko ikkunoita/ovia auki, valojen status, tietyt laitteet pois päältä, sää jne).

Mä luulen että ainakin tuossa omassa olis varmaan riittävästi noita pesukoneen antamia tietoja että vois vielä viritellä niin että se muistutus tulee vähän ajan päästä uudelleen jos luukkua ei ole avattu, pitää joskus kokeilla kun jaksaa viritellä :hmm:
Tätä piti itse asiassa joskus tutkia, että onko datassa luukun tilatietoa. Se voisi niin kauan että luukku on avattu muistutella aina jonkun sopiva ajan välein. Toisaalta kiva jos olet jossain kaupoilla ja homma piipittelee, että hmm. Täytyy kyllä pohtia koska joko palaa päreet tai tosta on hyötyä.

EDIT: Mullahan oli tossa viereisellä tabilla HA auki. Sieltä löytyy "Door" , mutta HA sanoo että integraatio ei tarjoa enää tätä tietoa. Johtuuko siitä että kone on virrattomana vai ei, täytyy koittaa muistaa ensi kerralla kun pesen pyykkiä.

Kiinnostava. Paljonko tuollaisessa on ”nitsit” (cd/m2)?

satanen, vaikka eihän sekään pikkuraha ole mutta tableteissa ihan ok hinta. Katsoin tuossa pikahaulla niin vitosia joku huutokauppaa parikin kappaletta 75 euron hintaan Suomessa. Ebayssa satasen hintaan saa seiskoja, ehkä jopa kaseja, joissa pyörii win11.

Itse olen ostanut 8"- 10" tabletteja vuosien varrella useampaan otteeseen ja halvemmat ovat aina olleet paskoja joka osa-alueella eivätkä toimita virkaansa riittävällä luotettavuudella( mm. tahmaavat vaikka vain yksi verkkosivu on auki) ja ennen HomeAssistantin kanssa pelailua kokeilin lopulta ensin HP:n elitepadien käyttöä ja lopulta Surface PRo:ita ja totesin, että itselle se sweet spot on jossain siellä heti 12" yläpuolella ja 14" oli jo aivan liian iso seinälle olevaksi.

Nyt vierekkäisillä seinillä on em. Pro( tässä on windows kiosk) ja toisella Lenovon 10" tab( tässä on fully kiosk) ja lopulta paras oli sittenkin puhdas selainpohjainen toteutus, jolla pystyn toimimaan kaikilla kolmella HA:lla yhtäaikaa. Tarpeet ovat siis erilaisia

• Tykkää
Reactions: Hcc
Kai se vähän riippuu joo miten sitä tablettia käyttää. Pelkkänä näyttönä nyt toimii lähes mikä tahansa. Mulla oli alkuun joku Lenovon ikivanha (+10v) tablet toimittamassa Home Assistantissa pelkän näytön virkaa ja kyllä se siinä hommassa toimi, kun ei mitään kameran kuvaa sinne ajanut.
Sen jälkeen tuokin tablet siirtryi "eläkepäiville" veneeseen karttaplotteriksi ja on se veneessä edelleenkin varalla.
Kiinnostava. Paljonko tuollaisessa on ”nitsit” (cd/m2)?
Kai toi on olevinaan virallisesti 300, mutta on myös mitattu keskimäärin ~350.
Tuo on jännä miten tuo sopiva koko on eri ihmisillä täysin erilainen. Itselle riittäisi noihin infonäyttöihin joku 8-10" vallan mainiosti kun niiden ideana olisi ainakin itselläni vain muutaman (ehkä 6-8 asiaa) esittäminen. Ymmärrän tietty niitäkin jotka haluavat samaan näyttöön kaiken mahdollisen mutta esim eteisen näyttöön itse ajattelin laittaa vain ne asiat jotka jollain tavalla vaikuttavat kotoa pois lähtemiseen (onko ikkunoita/ovia auki, valojen status, tietyt laitteet pois päältä, sää jne).
Kyllä se silmäkin tottuu ajan kanssa. Toki jossain tilanteessa pieni näyttö voi olla silmään parempi, eli istuu muuhun ympäristöön verrattuna paremmin seinälle.
Samahan se on mm. töllöjenkin kanssa. Jonkun mielestä se 32" on ihan riittävä ja jonkun mielestä se 65" vois olla vähän isompikin.
Itse esim. olen noita tabletteja käyttänyt veneessä navigointiin jo 10v ja alkuun oli käytössä 7"/8", sitten 10" useita vuosia ja nyt tuo 13,4". Joka kerta hyppäys seuraavaan on ollut iso, mutta hetken päästä jo miettii, että miten tuolla pienemmällä tulikin pärjättyä, kun isossa kaikki näyttää selkeämmältä ja infoa näkyy enemmän.
Jossain tilanteissa vain on hyvä, että ruudulle saa näkymään enemmän infoa. Isossa näytössä esim. kotiautomaatioiden kanssa on helpompi jakaa ruutua esim. valvontakameroiden kuvalle ja tärkeimmille infoille. Toki johonkin eteiseen ulko-oven pieleen sopii oikein hyvin joku pienempi näyttö mistä saa esim. poissaoloautomaatiot tms. päälle.

Viimeksi muokattu:
Samsung on ilmoittanut muuttavansa smartthings apin maksulliseksi. Peruskäyttö ei muutu, mutta esim. Home assistantin smartthings integraatio lakkaa lokakuussa toimimasta jos ei maksa 4.99$ kuukausimaksua.

Harmi, mökillä ollut smartthings hubi pyörittämässä muutamaa lamppua ja ilmaisinta, ja toiminut hyvin koti HA kautta ohjaamalla.

Samsung on ilmoittanut muuttavansa smartthings apin maksulliseksi. Peruskäyttö ei muutu, mutta esim. Home assistantin smartthings integraatio lakkaa lokakuussa toimimasta jos ei maksa 4.99$ kuukausimaksua.
Tässä on täydellinen esimerkki, miksi open source on parempi vaihtoehto kuin kaupallinen tuote. Se voi milloin hyvänsä lakata toimimasta kun valmistaja päättää pudottaa sen tuen ulkopuolelle, tai -- kuten tässä tapauksessa -- vaatia jatkossa kuukausimaksua samasta palvelusta.

Itselläni on läjä (4 kpl) Lenovo-älykaiuttimia, jotka lakkasivat toimimasta Googlen versiopäivityksen jälkeen. Mediatoistimena ne vielä toimivat Music Assistant hallintaohjelmiston kautta. Niissä on siis chromecast sisäänrakennettuna.

En tiedä tulisko paremmin vastauksia täällä vai älylukko keskustelussa, mutta mennään tällä.

Mulla on ovessa yale:n v2n ja siihen lukkomoduuli niin pystyy ohjaamaan Yalen sovelluksella ja bluethoothilla sekä sen avulla se saatiin Home Assistanttiin kiinni ja sitä pystyy etänä ohjaa.

Home assistantissa Yalen lukoille on asetus: always connected jolloin se kokoajan yhteysessä, näyttää realiiajassa oven avaukset yms, mutta pitäisi kuluttaa myös enemmän pattereita. Onko kellään kokemusta, että kuluttaako toi oikeasta paljon enemmän pattereita tossa modessa vr että se vain passiivinen?

Ompa kiva, just kasailemassa tuollaista hybridimallia.

Onko joku saanut lidl led-nauhaa toimimaan smartthingssä? sain sen kyllä näkymään, mutta värit eivät toimi., ainoastaan valon lämpötila.

Statistiikka

Viestiketjuista
312 416
Jäsenet
84 273
Uusin jäsen
Tomicsh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom