Onkohan tämä kauppa ihan ok? Mainostavat Paypal:a, mutta ei kuitenkaan pysty maksamaan, kuin luottokortilla. Viimeinen päivitys sivuilla ja Facessa on vuodelta 2022. Vaikuttaa muuten ihan käypäseltä, mutta jokin silti epäilyttää.
Onkohan tämä kauppa ihan ok? Mainostavat Paypal:a, mutta ei kuitenkaan pysty maksamaan, kuin luottokortilla. Viimeinen päivitys sivuilla ja Facessa on vuodelta 2022. Vaikuttaa muuten ihan käypäseltä, mutta jokin silti epäilyttää.
Itsellä ollut muutaman vuoden jo mielessä tehdä HomeAssistant-systeemi kotiin, kun kaikennäköistä sensoria ja laitetta on kertynyt vaikka kuinka. Olen tekoälyn kanssa projektia jo aloitellut ja käytettävissä on modernin, hyvin lähiverkon lisäksi (lähiverkossa) oma nas.
Onko jotain vinkkejä mitä kannattaa heti aloittaessa huomata? Joutuu ilmeisesti jotain ekosysteemivalintaa tekemään - onko siitä suositusta? Ylipäätään jotain valintoja, jotka pitää (kannattaa) aloittaessa tehdä ja myöhemmin työlästä korjata?
Kotona on mm. Niben maalämpöpumppu, (kohta) aurinkopaneelit (inverteriksi tulee todennäköisesti LV hybridi-invertteri Deyeltä tai Solikselta). Sähköautoja ei tässä vaiheessa ole, mutta tallissa sähköauton latausvalmius.
Olen projektia aloitellut niin, että olen vain tekoälylle listannut laitteita. Itse säätäminen on tarkoitus aloittaa tässä parin viikon sisään.
Alla laitteita, joita kotoa tällä hetkellä löytyy. Olen vain heitellyt noita tuonne, kaikkea ei ole tarkoitus ottaa käyttöön.
UniFi Dream Machine Pro Max
Synology DS918+
Ubiquiti G6 Turret ×4
Ubiquiti G5 Turret Ultra ×6
Ubiquiti G4 Pro PoE Doorbell
Ubiquiti G6 Instant ×2
Siemens SN87TX00CE
Siemens CT918L1D0
Siemens WQ45B2B40
Siemens EX907NXV6E
Siemens LD98WMM65
Siemens WG56B2A91
Siemens HN978GQB1
Siemens KU21WAHG0
Cylinda TS3190VPH
LG GBV7280CEV ×2
Roborock Q7 Max+
Xiaomi Roborock S50
Vallox 145 MV
Vallox MLV 250
Denon AVR-X2500H
NVIDIA Shield TV Pro
Yale Doorman L3
Yale Linus L2 ×3
Yale ConnectX Wi-Fi Bridge
LG 77" OLED evo C4
Philips 65OLED873/12
Google TV Streamer 4K
Google Chromecast Ultra
Philips 50PUS7800 (2025)
Panasonic TX-40CX300E
Samsung Galaxy SmartTag (Gen 1) ×many
Samsung Galaxy SmartTag2 ×many
Samsung Galaxy Tab S8 Wi-Fi
Samsung Multiroom M3 ×2
Samsung Multiroom Hub WAM250
Mitsubishi Electric LN35 ×2
Anslut Smart Air Conditioner 2600 W
Ströme Cooler 12
Bambu Lab P1S
Nibe S1255-12
Plejd DIM-01
Plejd REL-02
Plejd CTR-01
Tapo P110 ×3
Anova Precision Cooker (2019)
Zemismart Zigbee Roller Shade Driver (not installed)
IKEA Översidan LED lights
IKEA Faxälven mirror cabinet ×2
IKEA Silverglans driver units ×2
IKEA Rodret wireless dimmer/power switches ×2
Xiaomi Smart Home Hub 2
Xiaomi/Aqara motion sensors ×many
Xiaomi/Aqara door/window sensors ×many
Xiaomi/Aqara temperature sensors ×many
Xiaomi/Aqara water leak sensors ×many
Xiaomi/Aqara Wireless Mini Switches ×many
Xiaomi Mi Smart Plug(s)
Xiaomi Yeelight smart bulbs ×several
Mi Air Purifier 2
Mi Air Purifier 2S
Turner W800 garage door opener
DuoControl 433 wireless wall transmitter
DigiCode 433 keypad
BLACK Design 3-channel remotes ×2–3
Itsellä ollut muutaman vuoden jo mielessä tehdä HomeAssistant-systeemi kotiin, kun kaikennäköistä sensoria ja laitetta on kertynyt vaikka kuinka. Olen tekoälyn kanssa projektia jo aloitellut ja käytettävissä on modernin, hyvin lähiverkon lisäksi (lähiverkossa) oma nas.
Onko jotain vinkkejä mitä kannattaa heti aloittaessa huomata? Joutuu ilmeisesti jotain ekosysteemivalintaa tekemään - onko siitä suositusta? Ylipäätään jotain valintoja, jotka pitää (kannattaa) aloittaessa tehdä ja myöhemmin työlästä korjata?
Kotona on mm. Niben maalämpöpumppu, (kohta) aurinkopaneelit (inverteriksi tulee todennäköisesti LV hybridi-invertteri Deyeltä tai Solikselta). Sähköautoja ei tässä vaiheessa ole, mutta tallissa sähköauton latausvalmius.
Olen projektia aloitellut niin, että olen vain tekoälylle listannut laitteita. Itse säätäminen on tarkoitus aloittaa tässä parin viikon sisään.
Alla laitteita, joita kotoa tällä hetkellä löytyy. Olen vain heitellyt noita tuonne, kaikkea ei ole tarkoitus ottaa käyttöön.
UniFi Dream Machine Pro Max
Synology DS918+
Ubiquiti G6 Turret ×4
Ubiquiti G5 Turret Ultra ×6
Ubiquiti G4 Pro PoE Doorbell
Ubiquiti G6 Instant ×2
Siemens SN87TX00CE
Siemens CT918L1D0
Siemens WQ45B2B40
Siemens EX907NXV6E
Siemens LD98WMM65
Siemens WG56B2A91
Siemens HN978GQB1
Siemens KU21WAHG0
Cylinda TS3190VPH
LG GBV7280CEV ×2
Roborock Q7 Max+
Xiaomi Roborock S50
Vallox 145 MV
Vallox MLV 250
Denon AVR-X2500H
NVIDIA Shield TV Pro
Yale Doorman L3
Yale Linus L2 ×3
Yale ConnectX Wi-Fi Bridge
LG 77" OLED evo C4
Philips 65OLED873/12
Google TV Streamer 4K
Google Chromecast Ultra
Philips 50PUS7800 (2025)
Panasonic TX-40CX300E
Samsung Galaxy SmartTag (Gen 1) ×many
Samsung Galaxy SmartTag2 ×many
Samsung Galaxy Tab S8 Wi-Fi
Samsung Multiroom M3 ×2
Samsung Multiroom Hub WAM250
Mitsubishi Electric LN35 ×2
Anslut Smart Air Conditioner 2600 W
Ströme Cooler 12
Bambu Lab P1S
Nibe S1255-12
Plejd DIM-01
Plejd REL-02
Plejd CTR-01
Tapo P110 ×3
Anova Precision Cooker (2019)
Zemismart Zigbee Roller Shade Driver (not installed)
IKEA Översidan LED lights
IKEA Faxälven mirror cabinet ×2
IKEA Silverglans driver units ×2
IKEA Rodret wireless dimmer/power switches ×2
Xiaomi Smart Home Hub 2
Xiaomi/Aqara motion sensors ×many
Xiaomi/Aqara door/window sensors ×many
Xiaomi/Aqara temperature sensors ×many
Xiaomi/Aqara water leak sensors ×many
Xiaomi/Aqara Wireless Mini Switches ×many
Xiaomi Mi Smart Plug(s)
Xiaomi Yeelight smart bulbs ×several
Mi Air Purifier 2
Mi Air Purifier 2S
Turner W800 garage door opener
DuoControl 433 wireless wall transmitter
DigiCode 433 keypad
BLACK Design 3-channel remotes ×2–3
Laitteet jotka tarvitsevat "oman" verkon kuten Zigbee-kamat kannattaa vähän katsella etukäteen. Esim. minkä vehkeen laitat koordinaattoriksi ja käytätkö ZHA:ta vai Z2M:aa. Eihän noissa sinänsä muuten ole mitään ihmeellistä, mutta jos pitää parittaa kymmeniä laitteita uusiksi niin työllistää
Meiltä löydät etsimäsi elektroniikkatarvikkeet, sähkö- ja automaatiokomponentit sekä työkalut. Tule palvelevaan liikkeeseemme Tampereen Hyllilänkadulle.
Ei hel***ti, rupesin tässä loman alkajaisiksi siirtämään kotiautomaatio-pc:ta kilkkeineen kaappiin (on nyt enemmänkin kasa vaatehuoneen nurkassa) ja ajattelin että ajan päivitykset jne. ja vielä boottaan ensin niin näkee sen toipuvan ivo:sta. No menihän siinä Ubuntu LTS:n päivityksessä jokin pieleen ja kone ei nouse edes login-ruutuun. Pääsin sentään live-usb -tikulla tiedostoihin ja voin kopioida virtuaalikoneen turvaan, mutta pääseekin päivän asentamaan konetta uusiksi eikä kaappia. Hauska että kone voi pyöriä vuoden ilman että koskee mihinkään, mutta heti paskana kun erehtyy laittamaan päivityksen sisään
Edit. Toki se virtuaalikoneen kansiokin vie 150 gigaa niin saa kahdeksi tunniksi laittaa sen kopioitumaan ja varmaan saman verran palauttaa pelkkiä filuja.
Edit2. Sähkökatko. PC akun takana, mutta verkko ei niin sinne katkesi varmuuskopiointi. Alkaa jo naurattaa
Ei hel***ti, rupesin tässä loman alkajaisiksi siirtämään kotiautomaatio-pc:ta kilkkeineen kaappiin (on nyt enemmänkin kasa vaatehuoneen nurkassa) ja ajattelin että ajan päivitykset jne. ja vielä boottaan ensin niin näkee sen toipuvan ivo:sta. No menihän siinä Ubuntu LTS:n päivityksessä jokin pieleen ja kone ei nouse edes login-ruutuun. Pääsin sentään live-usb -tikulla tiedostoihin ja voin kopioida virtuaalikoneen turvaan, mutta pääseekin päivän asentamaan konetta uusiksi eikä kaappia. Hauska että kone voi pyöriä vuoden ilman että koskee mihinkään, mutta heti paskana kun erehtyy laittamaan päivityksen sisään
Edit. Toki se virtuaalikoneen kansiokin vie 150 gigaa niin saa kahdeksi tunniksi laittaa sen kopioitumaan ja varmaan saman verran palauttaa pelkkiä filuja.
Edit2. Sähkökatko. PC akun takana, mutta verkko ei niin sinne katkesi varmuuskopiointi. Alkaa jo naurattaa
Mulla kävi sama. Kaksi kertaa. Molemmilla kerroilla ssd-levyltä hukkui tiedostojärjestelmä. Livetikulla sisään ja etsimään tiedostojärjestelmää. Löytyihän se, ja niskaan grubin uudelleenasennus -> rok
Käyttis on vähän hankala varmuuskopioida (helposti) kun ei ole raidia tms. vaan pelkkä yksi kiinteä levy. Toki jos minulla olisi kaksi kotiautomaatiolle dedikoitua konetta niin aika pienellä konffilla olisin HA:n virtuaalikoneen saanut toisessa yksilössä pystyyn, ehkä jotain sarjaporttia tai ip-osoitetta rukkaamalla olisi saanut kaiken toimimaan.
Järkevintähän olisi ollut jättää päivitykset johonkin toiseen päivään, mutta en kyllä ajatellut että vanha pelkkien tietoturvapäivitysten varassa oleva Ubuntu kippaisi kokonaan omista päivityksistään
Käyttis on vähän hankala varmuuskopioida (helposti) kun ei ole raidia tms. vaan pelkkä yksi kiinteä levy. Toki jos minulla olisi kaksi kotiautomaatiolle dedikoitua konetta niin aika pienellä konffilla olisin HA:n virtuaalikoneen saanut toisessa yksilössä pystyyn, ehkä jotain sarjaporttia tai ip-osoitetta rukkaamalla olisi saanut kaiken toimimaan.
Järkevintähän olisi ollut jättää päivitykset johonkin toiseen päivään, mutta en kyllä ajatellut että vanha pelkkien tietoturvapäivitysten varassa oleva Ubuntu kippaisi kokonaan omista päivityksistään
Siis virtuaalikoneiden backupit veivät 150 gigaa, mutta olet oikeassa että pitäisi siivota sieltä vanhat kun nyt toimii. Sinänsä ei minun kaikkea olisi tarvinnut ottaa talteen vaan pelkästään viimeisimmät, mutta varmempi ja helpompi kopioida kaikki kerralla kuin myöhemmin todeta että snapshotista jäi osa kopioimatta ja ei toimikaan. Vanha Core 2:n ja USB2:t ottavat vain aikansa, mutta siinähän ne meni kun lähti tekemään lapselle ruokaa (mitä nyt sähkökatko kerran katkaisi)
Eihän minun HA:n asetusten yksittäinen backup (joka menee automaattisesti pilveen) vie kuin pari sataa megaa ja tarvittaessa silläkin pitäisi palautus onnistua, mutta toki vaatisi sekin ekana muuta asennustyötä että saa asetukset palautettua.
Mikä on helppo keino kloonata ja palauttaa linux USB-levyn avulla? Sinänsä ihan vakiota PC-rautaa enkä ole mitenkään Linux guru niin otan mielelläni vinkkejä vastaan
Kloonaus ei sinänsä ole ihmeellistä, mutta voiko sen tehdä jotenkin helposti ja toimivasti ajon aikana?
Entä palautus, jos nyt vaikka PC:n tiedostojärjestelmä porsisi ja kone ei enää boottaa? Käytännössä varmaan boottaisin live-tikulta ja kloonaisin USB-levyn sisällön takaisin sisäiselle levylle? Onko tuossa jokin suuri etu ajassa/säädössä versus että asennan linuxin uusiksi siltä tikulta ja kopioin vain virtuaalikoneen uudelle asennukselle ajoon? Ei se koko levyn klooni samalla levyllä olevaa virtuaalikonetta pienempi kuitenkaan ole...
Jos jotakuta kiinnostaa niin sain Ubuntun pelaamaan recovery-moodissa ajamalla pakettien korjauksen. En tarvinnut talteen kopioimiani virtuaalikoneita enkä HA:n backupia pilvestä, kaikki pelasi kunhan sai linuxin uudestaan pystyyn
Liippaisikohan tämä ketju tarpeeksi läheltä, onko suosituksia wifi-palovaroittimesta? Taustastoorina siis 3D-printteri autotallin yhteydessä olevassa varastossa. Olisi kiva saada sinne palovaroitin josta saa ilmoitukset puhelimeen tms.
Netatmo Smart Smoke vaikuttaisi muuten hyvältä, mutta 10v ei-vaihdettava paristo kestää ilmeisesti oikeasti noin 4 vuotta. Shellyn arvosteluissa puolestaan lukee että laite ei hälytä savusta kun kaikki muuta palovaroittimet hälyttää, mikä lienee huono ominaisuus palovaroittimelle.
Onko kokemusta halvemmista, esim Nedis, jotenkin tuollainen halpamerkki ei sitten taas herätä luottamusta siihen että notskut toimisi tarvittaessa?
Liippaisikohan tämä ketju tarpeeksi läheltä, onko suosituksia wifi-palovaroittimesta? Taustastoorina siis 3D-printteri autotallin yhteydessä olevassa varastossa. Olisi kiva saada sinne palovaroitin josta saa ilmoitukset puhelimeen tms.
Netatmo Smart Smoke vaikuttaisi muuten hyvältä, mutta 10v ei-vaihdettava paristo kestää ilmeisesti oikeasti noin 4 vuotta. Shellyn arvosteluissa puolestaan lukee että laite ei hälytä savusta kun kaikki muuta palovaroittimet hälyttää, mikä lienee huono ominaisuus palovaroittimelle.
Onko kokemusta halvemmista, esim Nedis, jotenkin tuollainen halpamerkki ei sitten taas herätä luottamusta siihen että notskut toimisi tarvittaessa?
Itse sinuna laittaisin vaikka tuon Shellyn ja sitten vielä tulostimeen Shelly Plug ja saat sillä tehtyä automaation, että tulostimesta lähtee virrat pois, jos hälytin laukeaa.
Mikä on helppo keino kloonata ja palauttaa linux USB-levyn avulla? Sinänsä ihan vakiota PC-rautaa enkä ole mitenkään Linux guru niin otan mielelläni vinkkejä vastaan
Kloonaus ei sinänsä ole ihmeellistä, mutta voiko sen tehdä jotenkin helposti ja toimivasti ajon aikana?
Entä palautus, jos nyt vaikka PC:n tiedostojärjestelmä porsisi ja kone ei enää boottaa? Käytännössä varmaan boottaisin live-tikulta ja kloonaisin USB-levyn sisällön takaisin sisäiselle levylle? Onko tuossa jokin suuri etu ajassa/säädössä versus että asennan linuxin uusiksi siltä tikulta ja kopioin vain virtuaalikoneen uudelle asennukselle ajoon? Ei se koko levyn klooni samalla levyllä olevaa virtuaalikonetta pienempi kuitenkaan ole...
Jos jotakuta kiinnostaa niin sain Ubuntun pelaamaan recovery-moodissa ajamalla pakettien korjauksen. En tarvinnut talteen kopioimiani virtuaalikoneita enkä HA:n backupia pilvestä, kaikki pelasi kunhan sai linuxin uudestaan pystyyn
Tietämättä tarkemmin setuppia niin ainakin käynnistämällä Clonezillan usb tikulta sinun pitäisi saada otettua backup offilinessa talteen. Jos järjestelmä tukee snapshoteja niin silloin pitäisi onnistua myös onlinessa. Ehkä saisit kätevimmin ohjeet, jos kysäiset tekoälyltä ohjeet miten tarkastaa mikä on paras vaihtoehto sinun tapauksessasi.
wifi-palovaroitin
Meillä on käytösssä Nedis Smartlife palovaroittimet ja ne toimivat kyllä - takka kun pääs savuttamaan niin johan alkoivat ulvomaan....
On vaan ollut ongemia kun vaihdoin routeria (Asus RT-AX86U --> RT-BE86U) 1½v sitten niin vaikka verkon nimi ei muuttunut jne ei vaan löytynyt palovaroittimet.... Kunnes nyt ½v sitten yht äkkiä kaiki ne joita en ollut yrittänyt liittää uuteen routeriin löytyikin ja toimivat taas Nedis Smartlife apin kautta. (Ne 2 joita olin yriittänyt liittää eivät vieläkään toii ja eivät vaan löydy...)
Meillä vanhempi malli WIFIDS20WT jota siis ei enää myydä - uudesta ei kokemusta.
Tietämättä tarkemmin setuppia niin ainakin käynnistämällä Clonezillan usb tikulta sinun pitäisi saada otettua backup offilinessa talteen. Jos järjestelmä tukee snapshoteja niin silloin pitäisi onnistua myös onlinessa. Ehkä saisit kätevimmin ohjeet, jos kysäiset tekoälyltä ohjeet miten tarkastaa mikä on paras vaihtoehto sinun tapauksessasi.
Niin olen päätynyt omassa tapauksessani siihen etten pidä käyttistä backupattuna vaan pelkän HA:n virtuaalikoneen. Koska se että pitää kotiautomaatioserveri ajaa alas, lokaalisti käydä se boottaamassa usb-tikulta ja jättää muutamaksi tunniksi kloonaamaan levyä ei kuulosta minusta helpolta varmuuskopioinnilta. Varsinkaan jos palautus pitää kuitenkin vetää jonkin live-tikun kautta
Ajattelin että sinulla oli jokin hyväksi todettu keino jos et pitänyt koko käyttiksen pitämistä varmuuskopioituna hankalana...
Niin olen päätynyt omassa tapauksessani siihen etten pidä käyttistä backupattuna vaan pelkän HA:n virtuaalikoneen. Koska se että pitää kotiautomaatioserveri ajaa alas, lokaalisti käydä se boottaamassa usb-tikulta ja jättää muutamaksi tunniksi kloonaamaan levyä ei kuulosta minusta helpolta varmuuskopioinnilta. Varsinkaan jos palautus pitää kuitenkin vetää jonkin live-tikun kautta
Ajattelin että sinulla oli jokin hyväksi todettu keino jos et pitänyt koko käyttiksen pitämistä varmuuskopioituna hankalana...
Mulla kolme Shellyn palovaroitinta. Yksi autotallissa tulostimen yläpuolella, toinen teknisessä tilassa kellarissa ja yksi asuintiloissa päämakkarin vaatehuoneessa. Kerran testasin savulla, kyllä mulla reagoi hyvin.
Kerran kyllä myös teknisestä tilasta tullut väärä hälytys. Oli melko kuumottava hetki kun olin juuri eronnut ja itsekin reissussa. Piti soittaa naapurille että käytkö kurkkaamassa mikä palaa, mutta onneksi oli väärä hälyytys.
Eli tällä kokemuksella ihan riittävän toimivat olleet.
Itse tein kuivurille 4 valon lukemiseen seuraavalla tavalla. Shelly i4 ja 4 minirelettä. Releet kiinni valoihin ja releiden tilat Shellyn inputtiin. Shelly saa kokoajan sähkön kun kuivaamon pääkytkin on päällä.
Tuohon menee sama rele ja pystyt vahtimaan vaikka HA että se pumppu pyörii edes kerran viikossa tms ja näin varmistut että rele jne on toiminnassa jne. Wifin tarvitset autotalliin.
Eipä se ole älykkyydestä kiinni, vaan ennen kaikkea kohteliaisuudesta muita käyttäjiä kohtaan. Säästää kaikkien aikaa ja vaivaa että on suora linkki siihen mitä tarkoittaa. Ei tarvitse arvailla, ei tarvitse etsiä hakukoneella.
Mitenkäs nykyään on Home Assistantiin liitetttävien infonäyttöjen suhteen? Joko on jotain fiksumpia ja edullisempia ratkaisuita kuin Android-tabletti seinätelineellä?
Pari infonäyttöä haluaisin mihin saisi muutaman lämpötilan ja muun tiedon näkyviin mutta kokonainen tabletti vaikuttaisi vähän overkilliltä eikä jatkuvasti latauksessa oleva akkukaan oikein houkuttaisi kun sille ei varsinaisesti tuollaisessa käytössä ole tarvetta. Muutamia muitakin vaihtoehtoja tuli kyllä netissä vastaan mutta joko hinta on suurempi kuin tabletilla tai sitten pitäisi itse askarrella paskarrella joko rauta- tai softapuolella vaikka ja mitä.
Periaatteessahan vaatimuksena olisi että laite osaisi näyttää sille määriteltyä nettisivua näytöllään ja ottaisi sähkönsä esim omasta poweristaan, PoE:lla tai "kännykkälaturista", tietty joku näytön pimennys/himmennys kun kukaan ei ole lähistöllä olisi varmaan mukava feature ettei näyttö suotta 24/7 loistaisi seinällä.
joku aika sitten minulla oli yksi wanha Android-tabletti tuossa käytössä mutta siitä loppui tuki jo vuosia sitten ja muutenkin alkoi olla aika finaalissa vaikka lataukseen olinkin tehnyt järjestelyn että latasi akkua vain jos tipahti alle 20% ja lopetti latauksen 80% kohdalla.
Vaikea keksiä edullisempaa ratkaisua kun android tabletti. Itsellä on 10" samppoja 2kpl käytössä. Ohjaus maksullisella fully kiosk lisäosalla, toki pärjää ilmasellakin. Liiketunnistuksesta aktivoituu näytöt ja Fully Kiosk käskyttää näyttö kirkkauden päivällä maks ja ilta aikaan minimiin. Aikoinaan tein lataus automaation, nykyisin ollut jatkuvassa latauksessa jo vuosia ja lataus rajoitettu tabletista 80%.
En keksi millä saisi yhtä ison ja laadukkaan näytön läheskään noin halvalla. Ostin viel tabletit joita sai Samsung kylkiäisenä uutena ja 6v on päivityksiä sampan suunnalta.
Itellä on Seeed Studion 7,5" ePaperi näyttö. Ihan näppärä, kun sai konffattua. HA:han kannattaa asentaa espHome ja HACS:in kautta espHome Designer jolla saa sitten itse suunnitella mitä tietoja näyttö näyttää. Vähän tuossa oli toki opettelua kun espHome ei ollut entuudestaan tuttu. On olemassa toki muitakin tapoja millä näyttöön saa toimitettua tarvittavat tiedot, mutta itse valitsin tuon espHome tavan.
Itsellä on tuo mustavalkoinen näyttö, mutta siitä on väri versio myös olemassa. Värillisessä näytön päivitys on vaan hitaampaa.
reTerminal E1001 is a 7.5 inch open-source monochrome ePaper display with up to 3-month battery life. Powered by ESP32-S3, it natively supports our SenseCraft Seeedash no-code UI platform for effortless dashboard creation, while supporting Home Assistant, TRMNL E-ink dashboard, Arduino and...
Itsekin olisin halunnut akuttoman ratkaisun mutta pitkän etsinnän jälkeen hinta ja laatu ei tuntunut kohtaavan millään laitteella. Luovutin ja päädyin ostamaan Lenovo Tab Onen tarjouksesta hintaan 79 euroa. Siinä on asetus jolla akun varaustason saa verkkovirrassa rajoitettua 50-60 prosenttiin niin on ainakin teoriassa turvallisempi. Fully Kioskin kanssa on toiminut erinomaisesti.
Itsellä on seinällä tuollainen vanha Lenovon tabletti, jossa ei ole alkujaankaan ollut akkua (TAB K10). Toimii ihan hyvin, mutta on vaan liian pieni tuo 10" ruutu. Redditissä usein mainostavat tätä Aliexpressistä saatavaa PoE tuellista androidia. Ehkä pitäisi vaan tilata ja testata.
No, pitää stten varmaan hankkia itselle uusi tabletti ja pistää vanha infonäytöksi, muutenkin olen jo miettinyt tabletin uusimista.
Parilta tekoälyttömyydeltäkin (Gemini ja Copilot) asiaa kyselin ja nekin antoivat vastauksiksi ensimmäisenä Android-tabletin ja muina vaihtoehtoina RaspberryPi näytön kera ja erilaisia eInk/ePaper -näyttöjä. Ilmeisesti tuollaisille näytöille ei vaan ole riittävästi kysyntää että joku valmistaja rupeaisi tekemään valmiita edullisia laitteita juuri tuohon tarkoitukseen.
Kyllähän tuollainen joku ePaper olisi ihan hieno ratkaisu mutta hinta menee halvan tabletin nurkille halvimmillaankin ja kun niihin sitten joutuu rakentelemaan erikseen niitä näkymiä niin on vähän turhan työläs homma. Jos olisikin aikaa ja rahaa niin kyllähän sitä itekin rakentelisi ja koodailisi vaikka kuinka hienon custom-näytön mutta varsinkin tuo aika alkaa nykypäivänä olemaan rajoittava tekijä kun pitäisi kaikkea muutakin keritä tekemään...
Andoid autoradio taitaa olla edullisin ratkaisu kosketusnäyttöön, mutta vaativat muutaman sentin upotussyvyyttä. Yleensä niissä tosin on kehyksessä muutama turha volumenappi tms.
No, pitää stten varmaan hankkia itselle uusi tabletti ja pistää vanha infonäytöksi, muutenkin olen jo miettinyt tabletin uusimista.
Parilta tekoälyttömyydeltäkin (Gemini ja Copilot) asiaa kyselin ja nekin antoivat vastauksiksi ensimmäisenä Android-tabletin ja muina vaihtoehtoina RaspberryPi näytön kera ja erilaisia eInk/ePaper -näyttöjä. Ilmeisesti tuollaisille näytöille ei vaan ole riittävästi kysyntää että joku valmistaja rupeaisi tekemään valmiita edullisia laitteita juuri tuohon tarkoitukseen.
Kyllähän tuollainen joku ePaper olisi ihan hieno ratkaisu mutta hinta menee halvan tabletin nurkille halvimmillaankin ja kun niihin sitten joutuu rakentelemaan erikseen niitä näkymiä niin on vähän turhan työläs homma. Jos olisikin aikaa ja rahaa niin kyllähän sitä itekin rakentelisi ja koodailisi vaikka kuinka hienon custom-näytön mutta varsinkin tuo aika alkaa nykypäivänä olemaan rajoittava tekijä kun pitäisi kaikkea muutakin keritä tekemään...
Koska haluat sen vain infokäyttöön, suosittelen tutustumaan esim. Ebayn käytettyihin surfaceihin. Itsellä on niitä pari kappaletta ja useimmiten niissä on ollut alhaisen hinnan perusteena naarmuinen takapuoli tai bezel, tai hieman epäherkkä kosketusnäyttö. Eivät häiritse millään muotoa tässä käytössä( ja kynä toimii silti normaalisti) ja windows-pohjaisina kioskitoiminto on integroituna( tosin ei tainnut kameran käyttö toimia yhtä hyvin kuin fully kioskilla tai peruskioskilla). Itsellä on ruutu jaettu kahtia niin, että vasemmalla on HA ja oikealla pari kameraa sekä muuta infoa.
Lisäksi on kaksi Lenovon kymppituumaista ja eivät ne oikein koonsa puolesta hoida tehtäväänsä.
Koska haluat sen vain infokäyttöön, suosittelen tutustumaan esim. Ebayn käytettyihin surfaceihin. Itsellä on niitä pari kappaletta ja useimmiten niissä on ollut alhaisen hinnan perusteena naarmuinen takapuoli tai bezel, tai hieman epäherkkä kosketusnäyttö. Eivät häiritse millään muotoa tässä käytössä( ja kynä toimii silti normaalisti) ja windows-pohjaisina kioskitoiminto on integroituna( tosin ei tainnut kameran käyttö toimia yhtä hyvin kuin fully kioskilla tai peruskioskilla). Itsellä on ruutu jaettu kahtia niin, että vasemmalla on HA ja oikealla pari kameraa sekä muuta infoa.
Lisäksi on kaksi Lenovon kymppituumaista ja eivät ne oikein koonsa puolesta hoida tehtäväänsä.
Olen tässä muutamaan otteeseen harkinnut home assistantin käyttöönottoa ja olen miettynyt sen Home Assistant Greenin hankintaa, mutta nyt hieman asiaa tutkittuani ilmeisesti Thread/matter laitteet, kuten esim. nykyiset Ikean älyvermeet (anturit, valot yms.) vaatinevat kylkeen sen kanssa 50€ lisää kustantavan "antennin"? Onko tosiaan näin? Tällä hetkellä vähän sitä ongelmaa, että on monen sorttista älylaitetta, jotka eivät keskenään kommunikoi (eikä välttämättä ensimmäisenä tarvitsekaan), mutta isompi ärsyttävyys on siinä, että tyyliin jokaiseen älyjuttuun pitäisi olla oma hubi ja äppi ja niiden välillä saa sitten surffailla jatkuvasti.
Tällä hetkellä esim. valot ovat Hueta sekä Ikean Trådfrita ja Kajplatsia. Nämä on kahden ensimmäisen osalta paritettu Pro Hue siltaan ja viimeiset Apple TV:n kautta iPadiin. Lukot ovat Yale Linusta, verkkovermeet Unifia ja sitten on sekalainen seurakunta kaikenlaista muuta, kuten Boschin jääkappia, pesukonetta, tiskaria, Ruuvin antureita, Airthingsia jne.
Eli miten tätä olisi järkevin lähestyä, vai pitääkö vaan sietää nykytilannetta?
Olen tässä muutamaan otteeseen harkinnut home assistantin käyttöönottoa ja olen miettynyt sen Home Assistant Greenin hankintaa, mutta nyt hieman asiaa tutkittuani ilmeisesti Thread/matter laitteet, kuten esim. nykyiset Ikean älyvermeet (anturit, valot yms.) vaatinevat kylkeen sen kanssa 50€ lisää kustantavan "antennin"? Onko tosiaan näin? Tällä hetkellä vähän sitä ongelmaa, että on monen sorttista älylaitetta, jotka eivät keskenään kommunikoi (eikä välttämättä ensimmäisenä tarvitsekaan), mutta isompi ärsyttävyys on siinä, että tyyliin jokaiseen älyjuttuun pitäisi olla oma hubi ja äppi ja niiden välillä saa sitten surffailla jatkuvasti.
Tällä hetkellä esim. valot ovat Hueta sekä Ikean Trådfrita ja Kajplatsia. Nämä on kahden ensimmäisen osalta paritettu Pro Hue siltaan ja viimeiset Apple TV:n kautta iPadiin. Lukot ovat Yale Linusta, verkkovermeet Unifia ja sitten on sekalainen seurakunta kaikenlaista muuta, kuten Boschin jääkappia, pesukonetta, tiskaria, Ruuvin antureita, Airthingsia jne.
Valitettavasti noissa älylaitteissa on eri yhteystapoja käytössä joten jos haluaa kaikki samaan järjestelmään niin pitää joko keskittyä tiettyyn teknologiaan/valmistajaan tai sitten vaan antautua ja hankkia wifi, bluetooth, zigbee ja thread/matter -purkit/tikut. Onneksi sentään esim kaikki Zigbeetä käyttävät toimivat yhden hubin perässä eli ei sentään tarvitse olla Huen ja Ikean hubeja erikseen jne.
Joko ruveta hankkimaan tilalle yhtä sarjaa, tai sitten hankkimalla yksi hubi johon kaikki kiinni. Vaihtoehtoina voisi olla Homey Pro, Hubitat C-8, home assistant ja sille jokin zigbee tikku. Home assistantin vaihtoehtona voisi myös olla jokin kone johon saa Homebridgen, sillä taitaisi saada suurimman osan myös suoraan Apple Home appiin. Toki myös Home Assistantin kautta saa kaikki Apple Home appiin. Bosch jutuista en osaa tarkemmin sanoa miten toimivat missäkin, mutta kannattaa noita tutkailla ja miettiä mistä on valmis maksamaan ja kuinka paljon ja kuinka paljon haluaa käyttää aikaa kaiken yhteenliittämiseen ja säätämiseen...
Home Assistant tai Homebridgelle kannattaa katsoa vähintään Raspberry pi 4 4Gb keskusmuistilla ja ssd-levyllä tai tehokkaampaa. Käytetyt minipc:t on kanssa suosittuja. Home Assistant Green on myös kätevä. Hue sillan taitaa saada liitettyä kyllä verkon yli, tästä en ole varma, eikä itselläni ole kokemusta...
Olet ymmärtänyt oikein. Jos haluat Zigbee tai Thread/Matter-laitteita älykotiisi, tarvitset niiden ohjaamiseen kyseisen radion. Philips Hue toimii Zigbee-verkossa, mutta ei hyväksy kuin hyvin rajoitetustu (Friends of Hue) Zigbee-laitteita Philipsin omien laitteiden lisäksi.
Home Assistant toimii kokoavana platformina, jossa voit ohjata kaikkia niitä laitteita, joille löytyy Home Assistant -integraatio. Sen pohjalta voi tehdä monimutkaisia automaatioita, kuten jos yhden valmistajan liikesensori havaitsee liikettä laitetaan valot päälle, mikäli valoisuus kyseisessä tilassa ei ylitä asetettua raja-arvoa tms.
Älypuhelinsovellukset jatkavat toimintaansa, joten niiden avulla voi tarvittaessa säätää älylaitteita Home Assistantin lisäksi.
Ruuvi käyttää kommunikointiin bluetoothia, joten Home Assistantissa pitää olla myös Bluetooth-radio.
Jotkin laitteet saaattavat toimia vain Wlan-verkossa, kuten Boschin kodinkoneet.
SMLIGHT:ltä löytyy myös multi-radio -laitteita, joilla voi ohjata sekä Zigbee että Thread/Matter -laitteita.
Home assistant on softa/käyttöliittymä eikä ota kantaa millä tavalla vehkeet kommunikoi. Jos talosta löytyy zigbeetä, matteria yms niin joudut tietty niille hankkimaan "hubeja". Sama ongelma sulla on minkä vaan muun kanssa, paitsi että HA on toimii hyvin usealla eri kommunikaatiolla. Muut on yleensä suljetumpia.
Mulla on Bosch astiapesukone ja pyykinkone. Ne ainakin juttelee kivasti HA:n kanssa. Hyöty on kyllä täysin 0 koska mikään automaatio ei niitä tiskejä tai pyykkejä laita koneeseen tai ota sieltä pois.
EDIT: Täältä kanssa ääni SMLIGHTin tuotteille. Hyvin on toiminut ja samalla etäisesti tukee Ukrainaa.
Valitettavasti noissa älylaitteissa on eri yhteystapoja käytössä joten jos haluaa kaikki samaan järjestelmään niin pitää joko keskittyä tiettyyn teknologiaan/valmistajaan tai sitten vaan antautua ja hankkia wifi, bluetooth, zigbee ja thread/matter -purkit/tikut. Onneksi sentään esim kaikki Zigbeetä käyttävät toimivat yhden hubin perässä eli ei sentään tarvitse olla Huen ja Ikean hubeja erikseen jne.
Joko ruveta hankkimaan tilalle yhtä sarjaa, tai sitten hankkimalla yksi hubi johon kaikki kiinni. Vaihtoehtoina voisi olla Homey Pro, Hubitat C-8, home assistant ja sille jokin zigbee tikku. Home assistantin vaihtoehtona voisi myös olla jokin kone johon saa Homebridgen, sillä taitaisi saada suurimman osan myös suoraan Apple Home appiin. Toki myös Home Assistantin kautta saa kaikki Apple Home appiin. Bosch jutuista en osaa tarkemmin sanoa miten toimivat missäkin, mutta kannattaa noita tutkailla ja miettiä mistä on valmis maksamaan ja kuinka paljon ja kuinka paljon haluaa käyttää aikaa kaiken yhteenliittämiseen ja säätämiseen...
Home Assistant tai Homebridgelle kannattaa katsoa vähintään Raspberry pi 4 4Gb keskusmuistilla ja ssd-levyllä tai tehokkaampaa. Käytetyt minipc:t on kanssa suosittuja. Home Assistant Green on myös kätevä. Hue sillan taitaa saada liitettyä kyllä verkon yli, tästä en ole varma, eikä itselläni ole kokemusta...
Ok, kiitos! Eli voisinko tulla nyt toimeen sitten tuolla HA Greenilla ja Connect ZBT-2 -antennilla (joka tuo thread-tuen) ja sillä pärjäisin pitkälle? Vai mitä muuta tarvitsisin vielä tuon lisäksi? En etsi mitään täydellistä ratkaisua, mutta auttaisi kyllä, jos jotain saisi vähän siistimmin toimimaan. Tai esim. Yalen lukkojen toimimaan Unifi Accessin kanssa.
Onko tämä homma nyt tuosta viiskymppisestä kiinni vai mitä vatuloit? Senkus hommaat jonkun mini pc:n ja siihen lisäksi jotain palikkaa jos näet tarpeelliseksi. Siihen kun rakentelee hissukseen systeemiä niin varmasti valkenee ajatukset.
Onko tämä homma nyt tuosta viiskymppisestä kiinni vai mitä vatuloit? Senkus hommaat jonkun mini pc:n ja siihen lisäksi jotain palikkaa jos näet tarpeelliseksi. Siihen kun rakentelee hissukseen systeemiä niin varmasti valkenee ajatukset.
En tunne näitä vielä niin hyvin, että haluaisin ryhtyä summassa tekemään asiasta vielä monimutkaisempaa. Mutta jos se sitten olisi tuo HA Green + SMLIGHT? Eikös sillä sitten saisi zigbee, bluetooth ja matter tuen?
Jos huushollista löytyy jokin Applen tai Googlen laite missä on sisäänrakennettu Thead border routteri niin mitään ylimääräistä ei tarvita. Käy vaan HA:sta konffaamassa kotiverkosta löytyvän border routerin käyttöön HA:n sisällä pyörivälle Matter-serverille.
Esimerkiksi vuosia sitten hankkimassani Google Nest Hub (2nd gen) näytöissä oli kyseinen Thread routteri vaikka sillä ei Hubin julkaisupäivänä ollut yhtikäs mitään käyttökohdetta vielä olemassa. Nyt kaikki Matter-over-Thread valot/sensorit/kytkimet toimii kiltisti sen kautta.
Hue sillat ynnä muut toimii HA:n kautta myös ilman kikkailua, nappia painamalla saat ne integroitua HA:n järjestelmiin mitä kautta kaikki ohjaus sitten tapahtuu.
En tunne näitä vielä niin hyvin, että haluaisin ryhtyä summassa tekemään asiasta vielä monimutkaisempaa. Mutta jos se sitten olisi tuo HA Green + SMLIGHT? Eikös sillä sitten saisi zigbee, bluetooth ja matter tuen?
Mulla on Bosch astiapesukone ja pyykinkone. Ne ainakin juttelee kivasti HA:n kanssa. Hyöty on kyllä täysin 0 koska mikään automaatio ei niitä tiskejä tai pyykkejä laita koneeseen tai ota sieltä pois.
Pyykinpesukoneen kohdalla kyllä ihan kiva että sieltä saa hälärin kännykkään kun ohjelma valmistuu ja pitää käydä heittään kamppeet kuivausrumpuun, ja toisaalta myös kiva saada tuohon kotiautomaation seinänäytölle ajat että kauanko ohjelmaa on vielä jäljellä.