Kotiakut - keskustelua kodin energiavarannoista. (Verkkoon kytketyt, on-grid/backup)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dot1q
  • Aloitettu Aloitettu
Olen tässä akkujen laittamista miettinyt. Tällä hetkellä aurinkopaneeleja 6,6kwp ja olen laittamassa toiselle lappeelle lisää 5-7kwp jotta saa iltapäivä/iltaauringon paremmin hyödynnettyä.

Nyt lähinnä harkinnassa joko Elisalta 21kw akusto ja invertteri joka siis maksaa 9399€ ja asennus 1249€.

Toinen vaihtoehto esim Solis S6-EH3P10K 10kw invertteri ja esim. Dyness akkuja 2kpl.
Nämä yhteensä n. 5600€ + tarvikkeet ja asennus.

Onko kokemusta Soliksesta kuinka hyvin oma ohjelmisto osaa ladata/purkaa akkuja?
Muuta huomioon otettavaa?
Elisalta saisi näppärästi korottamalla kk-erällä ja jotain reservikorvausta. Toisaalta itse laitteet hommaamalla saa isomman akuston halvemmalla ja voi itse vaikuttaa akuston käyttöön.

Olen tässä akkujen laittamista miettinyt. Tällä hetkellä aurinkopaneeleja 6,6kwp ja olen laittamassa toiselle lappeelle lisää 5-7kwp jotta saa iltapäivä/iltaauringon paremmin hyödynnettyä.

Nyt lähinnä harkinnassa joko Elisalta 21kw akusto ja invertteri joka siis maksaa 9399€ ja asennus 1249€.

Toinen vaihtoehto esim Solis S6-EH3P10K 10kw invertteri ja esim. Dyness akkuja 2kpl.
Nämä yhteensä n. 5600€ + tarvikkeet ja asennus.

Onko kokemusta Soliksesta kuinka hyvin oma ohjelmisto osaa ladata/purkaa akkuja?
Muuta huomioon otettavaa?
Elisalta saisi näppärästi korottamalla kk-erällä ja jotain reservikorvausta. Toisaalta itse laitteet hommaamalla saa isomman akuston halvemmalla ja voi itse vaikuttaa akuston käyttöön.
Elisalta ostettuna voi aina lopettaa reserverimarkkinat ja siten siirtyy myös hallinta suoraan sinulle.

Suuria lupauksia:
Kouvolan Kuusankoskella asuva Kai Nuotio uskoi tehneensä tammikuun lopussa hyvät kaupat. Hän osti Savon Aurinkoenergia -nimiseltä yritykseltä lähes 15 000 euron hintaisen akuston, jonka avulla hän voisi hankkia lisätuloja kantaverkkoyhtiö Fingridin ylläpitämiltä sähkön reservimarkkinoilta. Nuotion omakotitalossa on aurinkopaneelit.

– Kaksi myyjää kysyi, ovatko reserviakut tuttuja. Emme olleet vaimon kanssa niistä kuulleetkaan. Sitten he alkoivat myydä niitä kovilla lupauksilla, Nuotio kertoo.

Kovat lupaukset liittyvät siihen, millaisia tuottoja akku voisi tarjota. Kai Nuotion mukaan myyjät sanoivat akun tuottojen vaihtelevan kuukaudessa 150 ja 300 euron välillä.
ja hinta todellisuudessa:
Nuotion mukaan myyntitilanne oli myös niin nopea, ettei hän omien sanojensa mukaan ehtinyt kunnolla perehtyä asiaan. Kaupan vahvistaminen kävi nopeasti verkossa ja tekstiviestillä. Vasta rahoitusyhtiön sopimuksesta selvisi, että korko huomioiden maksuaika olikin 15 vuotta ja maksettavaa runsaat 30 000 euroa.

Myös Fingrid varoittaa

• Tykkää
Reactions: jv8
Joo tuolla tuntuu olevan järkyttävä määrä todella epärehellisiä kaupustelijoita myymässä puolitotuuksin varsinkin akustoja. On totta, että joinain kuukausina akut ovat saattaneet tienata satoja euroja reservimarkkinakorvausta, mutta perään on voinut tulla puoli vuotta aivan nollatienestejä. Näitä yksittäisiä kuukausia korostetaan ja annetaan ymmärtää, että ne olisivat jokin takuu tuotoista.

Muutaman kerran käynyt omien vanhempieni luona kuuntelemassa tarjouspuheet, ja ei onneksi omalle kohdalle ole ihan kauheimpia valehtelijoita sattunut. Voi myös olla, että eivät uskalla vedättää täysillä jos siellä on muita henkilöitä suojamuureina.

Millaisilla virityksillä deyen käyttäjät on saanet home assistanttiin ohjauksen? Lähinnä saa siellä määriteltyä milloin myydään sähköä milloin ladataan akkua.. rs484 joku palikka tms vai millaisella?

Harmi, ettei näitä saa Suomeen;
Tilaisin saman tien.

Koodi:
48.2 kWh home battery Smart EMS control for energy trading, lower power costs and aFRR balancing via TenneT. [/HEADING]
[HEADING=1]Standard 48.2 kWh of storage[/HEADING]
[HEADING=1]Large enough to store your solar power, use it later when you need it yourself or [/HEADING]
[HEADING=1]sell your self-generated power for a good price.                                                          12kW power strong enough for your entire household [/HEADING]
[HEADING=1]10,000 charging cycles with 80% residual capacity[/HEADING]
[HEADING=1]Safety standard IEC 62619[/HEADING]
[HEADING=1]Live out of your battery for up to 5 days[/HEADING]
[HEADING=1]It also works without solar panels

Millaisilla virityksillä deyen käyttäjät on saanet home assistanttiin ohjauksen? Lähinnä saa siellä määriteltyä milloin myydään sähköä milloin ladataan akkua.. rs484 joku palikka tms vai millaisella?
Itsellä "Waveshare RS485 to PoE ETH" mokkulan avustuksella lähiverkossa - toki jos Home Assistantia pyörittävä kone lähellä invertteriä niin voi jättää välistä poiski. Home Assistantiin asennetaan ha-solarman integraatio niin saa datan näkyviin ja käskytettyä invertteriä. Invertterin alakannen alta löytyy Modbus RJ45-paikka, RS485 kulkee pineissä 1,2 ja myös 7,8 löytyy jos on käyttöä. Kysele privassa tarvittaessa.

Onnistuu myös wifi-mokkulan kanssa ja pilvipalvelun, mutta RS485 on luotettavin ja data pysyy kotona.

Terve, harkinnassa LV varastoakkujen osto jostain eu-verkkokaupasta, miten niistä tietää mitä kennoja / bms käytetty?

16+16 kW pakettia ajatellut ja tietysti hybridi inkku hankittava.
Akuiksi Basengreen 16+16kw tai Felicity vastaava.
Inkku esim DEYE sun 15 kW

Mitäs mieltä noista, onko kellään kokemuksia akuista, kauppiaista ja inkusta?

Terve, harkinnassa LV varastoakkujen osto jostain eu-verkkokaupasta, miten niistä tietää mitä kennoja / bms käytetty?

Ei ole vielä kokemusta mutta itse päädyin tilaamaan Deyen 12kw invertterin ja samaa merkkiä kaksi akkua.

Itsellä growatt wit sarjalainen invertteri ja akusto docan energyn akusto. Ollut toimiva setti.

@akzuh ja @Jartsi olisi hienoa jos kertoisitte vielä tarkemmin käyttäjäkokemuksia, esim. pörssisähköoptimoinnin toimivuus, sovelluksen monipuolisuus ja käytettävyys jne.

@akzuh ja @Jartsi olisi hienoa jos kertoisitte vielä tarkemmin käyttäjäkokemuksia, esim. pörssisähköoptimoinnin toimivuus, sovelluksen monipuolisuus ja käytettävyys jne.
Pörssisähkön optimointi tuntuu toimivan, toki vähän varauksin ainakin kesällä tämä AI. Seurailee pörssisähkön hintaa ja joko käyttämällä Growattin AI pohjaista, joka muuttaa itse kuinka paras ladata akustoa verkosta ja koska puretaan akkua tai sitten myös mennä omilla määrityksillä. Itse käytän omia määrityksiä, käytännössä ~0-1c/kwh hinnoilla voidaan ladata verkosta muttei muuten näin kesällä ja akusta purkuun laittanut sähkönhintaan +15c/kwh rajan. 16.2kWp aurinkojärjestelmä, 48kWh akusto ja 15kWh wit invertteri käytössä.

Itse sovelluksesta, perus käyttö toimivaa luurilla. Mikäli enemmän muutoksia haluaa tehdä, onnistuu sekin puhelimen sovelluskella, mutta itse tykkään mielummin käyttää sitten konetta/ selainta siihen.

Pörssisähkön optimointi tuntuu toimivan, toki vähän varauksin ainakin kesällä tämä AI. Seurailee pörssisähkön hintaa ja joko käyttämällä Growattin AI pohjaista, joka muuttaa itse kuinka paras ladata akustoa verkosta ja koska puretaan akkua tai sitten myös mennä omilla määrityksillä. Itse käytän omia määrityksiä, käytännössä ~0-1c/kwh hinnoilla voidaan ladata verkosta muttei muuten näin kesällä ja akusta purkuun laittanut sähkönhintaan +15c/kwh rajan. 16.2kWp aurinkojärjestelmä, 48kWh akusto ja 15kWh wit invertteri käytössä.

Itse sovelluksesta, perus käyttö toimivaa luurilla. Mikäli enemmän muutoksia haluaa tehdä, onnistuu sekin puhelimen sovelluskella, mutta itse tykkään mielummin käyttää sitten konetta/ selainta siihen.

Toimiiko se growattin ai hässäkkä nykyään jo ok? Alkuvuodesta oli ainakin sellanen, että ite kannatti ajastella. Vähän työlästä joka päivä laitella aikoja ja kun aina pitää laittaa joka päivä vaihtuva salasana (päivämäärä) niin ei mikään maailman näppärin juttu sekään.

Ymmärtääkseni growattiin homeassistantti palikkakaan ei 100% pelitä wit:n kanssa ellei tilanne ole taas parissa kuussa muuttunut. Modbuss käskyillä sen voi saada toimimaan niinkuin haluaa.

Toimiiko se growattin ai hässäkkä nykyään jo ok? Alkuvuodesta oli ainakin sellanen, että ite kannatti ajastella. Vähän työlästä joka päivä laitella aikoja ja kun aina pitää laittaa joka päivä vaihtuva salasana (päivämäärä) niin ei mikään maailman näppärin juttu sekään.

Ymmärtääkseni growattiin homeassistantti palikkakaan ei 100% pelitä wit:n kanssa ellei tilanne ole taas parissa kuussa muuttunut. Modbuss käskyillä sen voi saada toimimaan niinkuin haluaa.
Kesällä ainakin käyttäisin ihan omia lukuja tuossa, ainakin kun OK kokoinen aurinkojärjestelmä, niin verkosta lataaminen ei ole järkevää kuin lähes 0 hinnoilla ja tuntuu AI latailevan joka päivä halvimmilla tunneilla.. Talvella sitten varmasti tilanne toinen, jolloin osaa varmasti parhaiten säädellä. Toki raja-arvot saa akustolle säätää, mihinasti latailee ja mihin % asti purkaa. Toki vielä ihan täysin en ole päässyt tuon sielunelämään kiinni.

Mitä myyntiin tulee, jos muutoksia tekee selaimella "smart" välilehdeltä, niin ei mitään salasanoja tarvita. Eri toiminta profiilien säätö toki vaatii tämän salasanat. Toki en tiedä miksi pitäisi joka päivä säädellä mitään, tietyt rajat kun on niin niillä pääsee melko pitkälle.

Kesällä ainakin käyttäisin ihan omia lukuja tuossa, ainakin kun OK kokoinen aurinkojärjestelmä, niin verkosta lataaminen ei ole järkevää kuin lähes 0 hinnoilla ja tuntuu AI latailevan joka päivä halvimmilla tunneilla.. Talvella sitten varmasti tilanne toinen, jolloin osaa varmasti parhaiten säädellä. Toki raja-arvot saa akustolle säätää, mihinasti latailee ja mihin % asti purkaa. Toki vielä ihan täysin en ole päässyt tuon sielunelämään kiinni.

Mitä myyntiin tulee, jos muutoksia tekee selaimella "smart" välilehdeltä, niin ei mitään salasanoja tarvita. Eri toiminta profiilien säätö toki vaatii tämän salasanat. Toki en tiedä miksi pitäisi joka päivä säädellä mitään, tietyt rajat kun on niin niillä pääsee melko pitkälle.

Aah säädät tuolta smartin kautta. En tosiaan tajunnut, että siellä on tuo manual puolikin. En ole katsellut sitä sen jälkeen kun ai:n totesin sudeksi. Pistänyt siis kellonaikoja lataus, purku käyttöön, purku myyntiin jne. Pitääkin testailla miten homma toimii tuolta kautta.

Isohko ongelma tulee talvella siitä jos ei tiedä mihin aikaan mikäkin värkki menee päälle niin nallit paukkuu. Ennen ainakin ai smart veti latausta/purkua täydellä teholla. Ei varmaan osaa säädellä tehoja minkään rajan mukaan nytkään?

Auton latauksessa on dynaaminen säätö, mutta saisi tässäkin olla kun kerran omat virtamuuntajat on. HA:lla noita sais varmaan rakenneltua. Viime talvella käsin säätelin noi usein niin, että yöllä kuormat päädyssä. Ja siitä sainkin jo suullisen "varoituksen" verkkoyhtiöltä kuulemma liian kovat piikki tehot. Kuulemma nostavat mun liittymän 35A maksuluokkaan automaattisesti jos sama jatkuu. Ite ajatellut, että jos 25A nallit niin kai mä saan ajaa niitä vasten niin paljon kuin antavat periksi.

Aah säädät tuolta smartin kautta. En tosiaan tajunnut, että siellä on tuo manual puolikin. En ole katsellut sitä sen jälkeen kun ai:n totesin sudeksi. Pistänyt siis kellonaikoja lataus, purku käyttöön, purku myyntiin jne. Pitääkin testailla miten homma toimii tuolta kautta.

Isohko ongelma tulee talvella siitä jos ei tiedä mihin aikaan mikäkin värkki menee päälle niin nallit paukkuu. Ennen ainakin ai smart veti latausta/purkua täydellä teholla. Ei varmaan osaa säädellä tehoja minkään rajan mukaan nytkään?

Auton latauksessa on dynaaminen säätö, mutta saisi tässäkin olla kun kerran omat virtamuuntajat on. HA:lla noita sais varmaan rakenneltua. Viime talvella käsin säätelin noi usein niin, että yöllä kuormat päädyssä. Ja siitä sainkin jo suullisen "varoituksen" verkkoyhtiöltä kuulemma liian kovat piikki tehot. Kuulemma nostavat mun liittymän 35A maksuluokkaan automaattisesti jos sama jatkuu. Ite ajatellut, että jos 25A nallit niin kai mä saan ajaa niitä vasten niin paljon kuin antavat periksi.
Ymmärtääkseni lataus/purkutehoa saa säädettyä taas sitten tuolta batteryn asetusten puolelta eli Battery Settings -> Battery 1 Related Settings -> Battery Charging Power Limit ja Battery Discharge Power Limit. Sekä ymmärtääkseni Demand Management/Peak Shaving alla laittaa Demand Management Enable "ON" ja tämän jälkeen Peak Shaving Import Power limit "17" kWh (eli mitä 25A liittymän kestää) tai mitä haluaa olevan maksimi mitä invertteri ottaa verkosta. Tämän jälkeen ei pitäisi enää nallit palaa, kun ei ota verkosta tuota enempää tehoa, kun seuraa liittymän muuta kuormaa ja vertaa sitä tähän merkattuun import limittiin. Tietysti invertterin pitää nähdä kiinteistön kuorma, joko suoraan invertterin CT pihtien kautta tai sitten erillisen energiamittarin avulla jonka kanssa invertteri jutteleepi.

Viimeksi muokattu:
Viime talvella käsin säätelin noi usein niin, että yöllä kuormat päädyssä. Ja siitä sainkin jo suullisen "varoituksen" verkkoyhtiöltä kuulemma liian kovat piikki tehot. Kuulemma nostavat mun liittymän 35A maksuluokkaan automaattisesti jos sama jatkuu. Ite ajatellut, että jos 25A nallit niin kai mä saan ajaa niitä vasten niin paljon kuin antavat periksi.
Sinulla on 3*25a liittymä jota saat käyttää sillä 3*25a teholla jos haluat enemmän niin tietenkin pitää maksaa enemmän.....

Kyseessä lienee sähköyhtiön lähestymisestä päätellen se että piikkitehot menee yli sen 25a.. (se perinteinen 25a sulake kun voi kestää ≈
30a kuormaa maailman tappiin ja 35a kuormaa kymmeniä sekunteja.. )

Sinulla on 3*25a liittymä jota saat käyttää sillä 3*25a teholla jos haluat enemmän niin tietenkin pitää maksaa enemmän.....

Kyseessä lienee sähköyhtiön lähestymisestä päätellen se että piikkitehot menee yli sen 25a.. (se perinteinen 25a sulake kun voi kestää ≈
30a kuormaa maailman tappiin ja 35a kuormaa kymmeniä sekunteja.. )

Joo vartin keskiarvosta puhu. En nyt muista mikä oli mutta onhan ne yli 25A olleet kun 27-28A ollut autonlaturissakin raja. Olin tosiaan ajatellut, että kai sitä saa sen verran käyttää mitä nallit kestää. Jotta pitää olla tarkempi.

Kesällä 25A riittää ihan ok. Talvella kun yöllä haluais kotiakun, auton akun ja varaaja halvalla niin on kaikki amppeerit tarpeen.

Tuossa on nyt se puoli kun teikäläiselle on asiasta mainittu niin jos sattuu talvella jakokaapilta/pylväältä sulake palamaan niin voit joutua korvausvastuuseen verkolle ja naapureille aiheutuneista vahingoista.

Joo vartin keskiarvosta puhu. En nyt muista mikä oli mutta onhan ne yli 25A olleet kun 27-28A ollut autonlaturissakin raja. Olin tosiaan ajatellut, että kai sitä saa sen verran käyttää mitä nallit kestää. Jotta pitää olla tarkempi.

Kesällä 25A riittää ihan ok. Talvella kun yöllä haluais kotiakun, auton akun ja varaaja halvalla niin on kaikki amppeerit tarpeen.
Jos et tuota 35A liittymää halua, niin eihän tuossa muuta kuin rajoitat sen virran automatiikalla siihen 25A.

Jos et tuota 35A liittymää halua, niin eihän tuossa muuta kuin rajoitat sen virran automatiikalla siihen 25A.

Jep tälleen puhelussa sovittiin kun sanoin, että on kyllä vehkeet siihen hommaan. Tää siis tuli esille kun mikrotuotannon päivityslomakkeen täyttelin invertterin vaihdon yhteydessä. En tiedä onko atomaagista seurantaa, ei ainakaan ennnen. Ei noi ees ollut pahoja ylityksiä vs. -21-22 ajalle kun cryptoja louhin. Silloin oli oikeasti langat punasena jo näytis kuormasta 24/7 ja tyyliin joku satunnainen extra kuorma arkielämästä sai nallin palamaan. Pääsulakkeita meni valehtelematta joku ~30kpl.

Kulutus oli luokkaa:

2022.jpg

Kuukausimaksu nykyään jo on 40€ ja 35A liittymällä se olisi 67€. + 1000€ liittymän korotuksesta niin eihän tollasta summaa saa millään tällä nykyisellä kulurakenteella takaisin kun tuo 40€ kk maksu on puolet vuodesta isoin kulu:

Toteutunut siirto + vero + kk + marginaali + osto €
2062.jpg

Ehkä saisi enempi energiaa liikutettua hintapiikeissä ja sitä myöten myynneistä enempi, mutta aika työn takana olisi saada tuo erotus tienattua takaisin.

Eihän nuo siirtoyhtiöt välitä jos kulutusta on 24/7, niin että laskutusta syntyy kunnolla, mutta sitten kun otetaan vaan ne halvat pörssitunnit nalli punaisena, ei kassavirta enää näytä yhtä hyvältä.

Eihän nuo siirtoyhtiöt välitä jos kulutusta on 24/7, niin että laskutusta syntyy kunnolla, mutta sitten kun otetaan vaan ne halvat pörssitunnit nalli punaisena, ei kassavirta enää näytä yhtä hyvältä.
Tän takia mä en saa ikinä winback soittoja... Kesäsin aina joutuvat mulle maksaan ja talvisin päivisin en osta mitään. Yöllä halvoilla varteilla nallit punasena talvella.. korkeintaan jos kallista päivällä purkaanverkkoon

Tän takia mä en saa ikinä winback soittoja... Kesäsin aina joutuvat mulle maksaan ja talvisin päivisin en osta mitään. Yöllä halvoilla varteilla nallit punasena talvella.. korkeintaan jos kallista päivällä purkaanverkkoon

Näinhän tätä peliä kuuluukin pelata :)

2026.jpg

Tossa myynti vähennettynä kuluista ja joka kuun omaan käyttöön mennyt kWh määrä (solar ja verkko). Pakollinen siirron kk maksu 6kk ajalta olisi pelkästään 240€ niin ei paljon jää sähkön käytölle hintaa. Kesäkuussa mennyt taas vähän sähköä enempi kun vanhat harrastukset taas palanneet kannattavaksi, muuten varmaan olisi ollut siinäkin kokonaisuudessaan miinus merkkinen luku. Heinäkuussa ei tulekkaan varmaan yhtään myyntiä jos tällä menolla jatkuu. Pilvistä on siihen malliin, ettei riitä edes omaan käyttöön vaan pitää verkosta tankata. Tyytyväinen saa olla lähinnä että jos saa ostot sinne 0,X c/kWh päiville.

Oman käytön hintaa en saa tarkkaan laskettua kun palikka growatti ei anna (tai en ainakaan ole saanut) vartti tai edes tunti dataa historia kulutuksista. Kokonaisuudessaan tähän mennessä vuotta 12kWh sähköä maksanut 5,92c/kWh eli vielä 2c enempi mitä teravoima lupaili ja investointi kustannukset vähän isommat kuin 40€/kk XD. Mutta jos jättää ne toiveunet sikseen ja vertaa johonkin todelliseen niin ihan jees kun pelkän börs keskari ollut tän 6kk ajalta 9c/kWh (ja talvikulutuspainotuksella olisi vielä rumempi) + siirto siihen päälle.

Yhtälailla tuossa kun tein oman aurinkosähkön ja älyakkujen säästöjä laskevan palvelun, niin huomasin aika selkeästi kiinteähintaisen sähkösopparin edut vuositasolla, vaikka tämä käytännössä tarkoittaa älyakun pörssisähkön halpojen tuntien hyödyntämisen mitätöintiä. Kuitenkin vuositasolla esim. 8snt/kwh soppari voi tarkoittaa sitä, että marras-helmikuussa maksat sähköstä tämän verran, mutta toisaalta tuon ajan ulkopuolella et maksa sähköstä käytännössä mitään. Tällöin kiinteähintaisen sopparin kesän korkeat hinnat ei merkitse lainkaan ja talven korkeilta hinnoilta on varmasti suojassa.

Tämäkin on varmasti sitä sopimuksilla pelaamista omaksi eduksi.

Yhtälailla tuossa kun tein oman aurinkosähkön ja älyakkujen säästöjä laskevan palvelun, niin huomasin aika selkeästi kiinteähintaisen sähkösopparin edut vuositasolla, vaikka tämä käytännössä tarkoittaa älyakun pörssisähkön halpojen tuntien hyödyntämisen mitätöintiä. Kuitenkin vuositasolla esim. 8snt/kwh soppari voi tarkoittaa sitä, että marras-helmikuussa maksat sähköstä tämän verran, mutta toisaalta tuon ajan ulkopuolella et maksa sähköstä käytännössä mitään. Tällöin kiinteähintaisen sopparin kesän korkeat hinnat ei merkitse lainkaan ja talven korkeilta hinnoilta on varmasti suojassa.

Eikö akun kanssa kulutusvaikutus ole heittämällä paras? Toki riippuen akun koosta, mutta jos sen verran kapaa että piikki tunnit saa ajettua akulla. Kesä kulutus hyvin pientä ja talvella taas saa toteutuneen keskiarvo kwh hinnan painettua 2-3c miinukselle vrt pörssin keskihinta jolloin myös maksettava kwh hinta on etuinen.

Eikö akun kanssa kulutusvaikutus ole heittämällä paras? Toki riippuen akun koosta, mutta jos sen verran kapaa että piikki tunnit saa ajettua akulla. Kesä kulutus hyvin pientä ja talvella taas saa toteutuneen keskiarvo kwh hinnan painettua 2-3c miinukselle vrt pörssin keskihinta jolloin myös maksettava kwh hinta on etuinen.
Riippuu akuston koosta. Ainakin itsellä talvella se kulutus voi olla +200kwh/päivä, jolloin vaaditaan melko suurta kapasiteettia riittävän kulutusvaikutuksen aikaansaamiseksi. Kesän ympärillä taas sitten riittää ~15-20kwh kapasiteettia selviämään pääosan vuorokausien yö/hämärätunneista.

Tilasin paneelikauppiailta paneelit ja akuston, ja suoraan myyjiltä akkukapasiteetti on vielä melko arvokasta >300e/kwh. Joiltakin saa kyllä edullisemminkin. Itse odottelen ainakin oman kodin kulutusprofiililla sitä, että akustot tulevat esim. seuraavan viiden vuoden aikana merkittävästi alaspäin. Pieni akku tuo kapasiteettiin nähden suhteessa suurimmat rahalliset hyödyt myös talven pörssisähköllä ja vaikutus hiipuu kapasiteettia kasvattaessa, ja samalla mahdollistaa reservimarkkinakorvaukset. Laskurin pyörittämisessä tullut perstuntuma on, että nyt kannattaa mieluummin ylimitoittaa paneeleita ja olla maltillinen akkukapasiteetin suhteen.

Mutta varmasti monissa tapauksissa kulutusvaikutteinen on järkevä ratkaisu. Lähinnä laskelmien yksinkertaistamisen vuoksi vertasin suoraan pörssiä kiinteähintaiseen, sillä kulutusvaikutus tulisi mallintaa erikseen. Ei sekään varmasti mahdoton homma olisi laittaa laskuriin mahdollisuudeksi.

Periaatteessa samahan se on ilmankin akkua. Talvella hinta on suojattu, ja kesällä sähköä menee niin vähän että se korkeampi kwh hinta ei juurikaan vaikuta.

Periaatteessa samahan se on ilmankin akkua. Talvella hinta on suojattu, ja kesällä sähköä menee niin vähän että se korkeampi kwh hinta ei juurikaan vaikuta.

Kyllä itsellä se 1500-2000 kwh tuntuu kukkarossa kesälläkin jos siitä maksaisi lähemmäs 10 snt + siirrot.

Riippuu akuston koosta. Ainakin itsellä talvella se kulutus voi olla +200kwh/päivä, jolloin vaaditaan melko suurta kapasiteettia riittävän kulutusvaikutuksen aikaansaamiseksi. Kesän ympärillä taas sitten riittää ~15-20kwh kapasiteettia selviämään pääosan vuorokausien yö/hämärätunneista.

Tilasin paneelikauppiailta paneelit ja akuston, ja suoraan myyjiltä akkukapasiteetti on vielä melko arvokasta >300e/kwh. Joiltakin saa kyllä edullisemminkin. Itse odottelen ainakin oman kodin kulutusprofiililla sitä, että akustot tulevat esim. seuraavan viiden vuoden aikana merkittävästi alaspäin. Pieni akku tuo kapasiteettiin nähden suhteessa suurimmat rahalliset hyödyt myös talven pörssisähköllä ja vaikutus hiipuu kapasiteettia kasvattaessa, ja samalla mahdollistaa reservimarkkinakorvaukset. Laskurin pyörittämisessä tullut perstuntuma on, että nyt kannattaa mieluummin ylimitoittaa paneeleita ja olla maltillinen akkukapasiteetin suhteen.

Mutta varmasti monissa tapauksissa kulutusvaikutteinen on järkevä ratkaisu. Lähinnä laskelmien yksinkertaistamisen vuoksi vertasin suoraan pörssiä kiinteähintaiseen, sillä kulutusvaikutus tulisi mallintaa erikseen. Ei sekään varmasti mahdoton homma olisi laittaa laskuriin mahdollisuudeksi.
Paljonko sulla oikein on vuosikulutus jos talvella on säännöllisesti 200kWh päiviä?

Normaalisti olen ajatellut että 30kWh matalajänniteakustollakin saa siirrettyä kalleimmilta tunneilta kulutusta hyvin pois. Joku vanha maatila tai koulusta remontoitu koti tietty…

Paljonko sulla oikein on vuosikulutus jos talvella on säännöllisesti 200kWh päiviä?

Normaalisti olen ajatellut että 30kWh matalajänniteakustollakin saa siirrettyä kalleimmilta tunneilta kulutusta hyvin pois. Joku vanha maatila tai koulusta remontoitu koti tietty…
Ihan suhteellisen tavallinen omakotitalo, 165/200m2 asuin/lämmitettävät neliöt. 30-35MWh menee vuodessa. Talon perus lämmitysmuoto on ollut suorat sähköpatterit, mitä on hankala korvata uuteen parempaan peruslämmitysmuotoon. 2 ILP:iä tekee työtä minkä ehtivät, mutta autotalli ja pieni lämmin varasto on niiden ulottumattomissa ja Espanjan lämpöön suunniteltu ulkoporeamme vie jonkin verran myös talvella, vaikka sen asettaa säästöliekille "vain" 27 asteeseen. Lämmintä vettä kuluu kohta kolmen alle 4v lapsen kanssa rutkasti. Talvella kylmien päivien peruskuorma talossa on 5-7 kW.

Sähköauto imaisee n. 8000 kWh.

Ihan suhteellisen tavallinen omakotitalo, 165/200m2 asuin/lämmitettävät neliöt. 30-35MWh menee vuodessa. Talon perus lämmitysmuoto on ollut suorat sähköpatterit, mitä on hankala korvata uuteen parempaan peruslämmitysmuotoon. 2 ILP:iä tekee työtä minkä ehtivät, mutta autotalli ja pieni lämmin varasto on niiden ulottumattomissa ja Espanjan lämpöön suunniteltu ulkoporeamme vie jonkin verran myös talvella, vaikka sen asettaa säästöliekille "vain" 27 asteeseen. Lämmintä vettä kuluu kohta kolmen alle 4v lapsen kanssa rutkasti. Talvella kylmien päivien peruskuorma talossa on 5-7 kW.

Joo, kyllähän sitä kuluu jos on vanha talo ja ei halua säästää tai vaihtoehtoisesti investoida valtavasti.

Kyllä itsellä se 1500-2000 kwh tuntuu kukkarossa kesälläkin jos siitä maksaisi lähemmäs 10 snt + siirrot.
No tuntuuhan se akustonkin hankkiminen kukkarossa. Jos sen akun pitäisi maksaa itsensä tuosta 2000kwh säästöstä, niin todennäköisesti akku kuolee vanhuuteen ennen kuin on säästänyt hintansa. Toki reaalimaailman dataa ei ole siitä onko nykyiset akut 20v iässä enää hengissä vai ei.

Tilanteesi kuulostaa kyllä siltä, että akustolla hyppäisit vaan pöhinään mukaan ja loppupeleissä käteen ei jäisi mitään. Energiaremppaahan tuo tönösi huutaisi, joka todennäköisesti nostaisi kiinteistön arvoa.

Akusto on kallis ja ei itse varmasti maksa itseään takaisin ilman reservikorvauksia, mistä onneksi Emaldo maksaa 36kk 120-140€/kk sopimuksen mukaan. Tuosta tulee jo 50% hinnasta, loppusäästöt on luokkaa 600€/vuosi energian varastoinnista omaa käyttöä varten.

Kyllä akun pitäisi syklien ja kalenterin mukaan se +15v kestää, ja sellaisia takuitahan näille annetaan.

Omat säästöt sähkölaskulle on analysoituina 1500-2000€/vuosi paneeleilla ja akulla, mikä tekee siitä ihan ok investoinnin ilman reserviäkin. Ajattelen reservin olevan vain plussaa, joka voi tehdä kiinteällä korvauksella investoinnista kannattavan.

Energiaremppa (=maalämpö) maksaisi sen 70-100k, kun lattiat pitäisi tehdä samalla uusiksi ja 3x WC + Sauna/kylppäri myös.

Energiarempan hinta on tietysti iso, jos sen teettää "avaimet käteen"-periaatteella ja tuhoaa siinä toimivaa samalla. Jos taas tekee remonttia hartiapankilla (itse tai läheisten kanssa talkoilla) samalla, kun uusii muutenkin päivitystä vailla olevia pintoja, niin hinta jää maltilliseksi.

Jos asuu eteläisessä Suomessa, niin muutama ilmalämpöpumppu on rahallisesti paras tehostaminen. Ja tuon Espanjaan suunnitellun porealtaan jos vuoraa finnfoamilla tai vastaavalla, niin sen energiahukka voi pienentyä kummasti. Novitekin allas läpi talven +36°C pidettynä ei ihan älyttömiä syönyt.

Mutta mitä akkuihin tulee, niin edelleen olen sitä mieltä, että noin toimintavalmiina 100€/kWh tason järjestelmä alkaa olla itsensä takaisin maksava systeemi, mutta nyt Elisan ja vastaavien kauppamat noin 300-400€/kWh systeemit ei oikein kannata.

Mutta mitä akkuihin tulee, niin edelleen olen sitä mieltä, että noin toimintavalmiina 100€/kWh tason järjestelmä alkaa olla itsensä takaisin maksava systeemi, mutta nyt Elisan ja vastaavien kauppamat noin 300-400€/kWh systeemit ei oikein kannata.

Kyllä omissa analyyseissa Elisan hankintakin on sinänsä kuluttajalle ystävällinen, että rahoituksen ajan tilanne on aikalailla +-0, mutta laitteilla pitäisi olla käyttöikää jäljellä vielä maksamisen jälkeen. Vertasin omaan käyttöön Elisalta tilattavia 12kwp paneeleita ja 28/42kwh akustoja.

Kyllä omissa analyyseissa Elisan hankintakin on sinänsä kuluttajalle ystävällinen, että rahoituksen ajan tilanne on aikalailla +-0, mutta laitteilla pitäisi olla käyttöikää jäljellä vielä maksamisen jälkeen. Vertasin omaan käyttöön Elisalta tilattavia 12kwp paneeleita ja 28/42kwh akustoja.
Elisan kotiakussa ja muissa reservi akuissa on vain se, ettei sitä voi laskea mitenkään kun ei tiedä, mitä se hyvitys tulee olemaan seuraavana vuonna, jos oikein olen ymmärtänyt? Eli turha laskeskella 10 vuoden takaisinmaksua tai vastaavaa koska entä jos reservihyvitys on 0€ vuoden päästä? Sitten tuosta taitaa olla vaikea saada + merkkistä ratkaisua taloudellisesti?

Elisan kotiakussa ja muissa reservi akuissa on vain se, ettei sitä voi laskea mitenkään kun ei tiedä, mitä se hyvitys tulee olemaan seuraavana vuonna, jos oikein olen ymmärtänyt? Eli turha laskeskella 10 vuoden takaisinmaksua tai vastaavaa koska entä jos reservihyvitys on 0€ vuoden päästä? Sitten tuosta taitaa olla vaikea saada + merkkistä ratkaisua taloudellisesti?

Oikeassa olet. Homma osaa olla todella tuulista. Vilkaisin Emaldon tarjonnan niin tällä hetkellä ei ole muuta tarjolla kuin kuukaudeksi kerrallaan eteenpäin hyvitys tiedossa.

Oikeassa olet. Homma osaa olla todella tuulista. Vilkaisin Emaldon tarjonnan niin tällä hetkellä ei ole muuta tarjolla kuin kuukaudeksi kerrallaan eteenpäin hyvitys tiedossa.
Eikös heillä ole kuukaudeksi eteenpäin tiedossa lukittava hinta, jonka voit siis lukita 36kk:ksi? Eli lukittava hinta kyllä vaihtelee, mutta kun teet sopparin niin lukitus on 3 vuotta tiedossa. Sen jälkeen tietysti taas uusi arvoitus.

Eikös heillä ole kuukaudeksi eteenpäin tiedossa lukittava hinta, jonka voit siis lukita 36kk:ksi? Eli lukittava hinta kyllä vaihtelee, mutta kun teet sopparin niin lukitus on 3 vuotta tiedossa. Sen jälkeen tietysti taas uusi arvoitus.

En löytänyt ainakaan tämmöistä vaihtoehtoa, mutta voi toki näin olla.

Näin se on, mutta jotain oletuksia voi tehdä esimerkiksi katsomalla miten FCR-D markkinat ovat eläneet viime vuosina takuukorvauksen mukaan. Itse oletan, että korvaukset ovat Elisan nykytasolla seuraavat 2-3 vuotta ja sitten ne todennäköisemmin laskevat, kun akustot tulevat halvemmiksi. Halvat akustot tulevat lisäämään saatavilla olevaa tehoa laitteistolukumäärän kasvaessa. Toisaalta Suomen energiatuotanto varmasti menee sääriippuvaisemmaksi vielä lähitulevaisuudessa, joten tarvetta reserviakustoille tulee olemaan.

Elisa maksaa käsittääkseni melko reilulla jyvityksellä akustojen haltijoille Fingridin korvaukset. Fingrid kiinteät reservimarkkinakorvaukset
FCR-D alas ja ylös hinnoissa ei kuitenkaan kauheaa laskua ole tapahtunut viime vuosina, pientä kyllä.

Esimerkkiraportti omasta kodistani vuoden 2023 kulutuksilla laskettuna (huom, spot hinta on vaihdellut tunneittain ja varttihinnoittelu on akulle eduksi). 2025 vuoden datalla kokonaissäästöt vuoden ajalta olisivat olleet n. 1500€, mikä oli 2020-vuodesta eteenpäin laskettuna pienin hyöty. Vuoden keskihintaa simuloitu 15kW/kWh akusto sai laskettua 3 sentillä per kWh. 15kWh akuston hyöty siis ~600€ vuodessa kyseisellä analyysillä. Raportin luvut ei huomioi reservimarkkinakorvausta millään tavalla, sillä itse käsittelen sen imaginaarisena tai vaikeasti ennustettavissa olevana muuttujana.

Esimerkkiraportti omasta kodistani vuoden 2023 kulutuksilla laskettuna (huom, spot hinta on vaihdellut tunneittain ja varttihinnoittelu on akulle eduksi). 2025 vuoden datalla kokonaissäästöt vuoden ajalta olisivat olleet n. 1500€, mikä oli 2020-vuodesta eteenpäin laskettuna pienin hyöty. Vuoden keskihintaa simuloitu 15kW/kWh akusto sai laskettua 3 sentillä per kWh. 15kWh akuston hyöty siis ~600€ vuodessa kyseisellä analyysillä. Raportin luvut ei huomioi reservimarkkinakorvausta millään tavalla, sillä itse käsittelen sen imaginaarisena tai vaikeasti ennustettavissa olevana muuttujana.
Ottaen että 15kWh akustoa saa 2500e:llä Suomeen toimitettuna, niin eikö tuossa nyt aleta olla ihan järkevissä kuoletusajoissa? Toki invertteri(t) pitää hommata erikseen...

Ottaen että 15kWh akustoa saa 2500e:llä Suomeen toimitettuna, niin eikö tuossa nyt aleta olla ihan järkevissä kuoletusajoissa? Toki invertteri(t) pitää hommata erikseen...

Aivan varmasti jos itse vielä jaksaa väsätä setit kuntoon. Itse menin ihan avaimet käteen palvelulla ja maksan rutkasti enemmän, mutta silti oletan hankinnan olevan sijoituksia parempi investointi.

En ole niin tekijämiehiä itse ja hieman pelottaisi itse väsätyt halpalaitteet autotallissa lastenhuoneiden vieressä, joten mieluummin otan nämä ammattimiehiltä ja toki maksan premiumia siitä. En siis väitä että tilatut laitteet olisivat huonoja, ennemmin tämä kuvaa vain omaa ajatusmaailmaani. Omaan pakettiin tulee 19 kwp paneelia, 15 kw invertteri ja 15 kwh akustoa lähes 20k€ hintaan. Kolmen vuoden takuukorvausten ja säästöjen jälkeen tuosta pitäisi olla maksettu ~9-10 000€. Sen jälkeen säästöt todennäköisesti lähempänä 2000€/vuosi kuin 3500€.

Hinnassa on noin tonni liikaa joka pilaa kuolletusajan.

Pitäisi takaisinmaksuaika saada alle 3v että kiinnostaisi?
Sitä sun täytyy kysyä itseltäsi. Toisin kuin monessa muussa tuotteessa, ei akuissa saa mitään extraa maksamalla samasta bms:stä, saman valmistajan kennoista plus peltilootasta ylimääräisen 1000€.

Itse katselen 1,5v päästä kun nykyinen soppari lähestyy loppuaan. Antaa hintojen laskea ja paras aika on ostaa muutoinkin talvella kun hinnat alhaalla.

Screenshot_20260721_120248_Oma Helen.jpg

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
312 579
Jäsenet
84 298
Uusin jäsen
Finnair9191

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom