Kotelotuulettimet eivät näy biosissa

Liittynyt
28.05.2018
Viestejä
71
Moi

UEFI bios ei tunnista kotelotuulettimia. CPU tuuletin ok.

Kotelon kolme tuuletinta 2xetu 1xtaka ovat kaikki kytketty kotelon tuuletin hubiin, josta yhdistetty emolevyn CHA_FAN2 lii


Emolevy: Asus ROG Strix Gaming F Z390
Kotelo: Fractal design define R6

-Finplayer76
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 381
Tuo R6:n tuuletinhubin kanssa on ollut ilmeisesti ongelmia melko monilla. Itsellänikin sen kautta laitettuna ei toimi täysin 100% oikein 3kpl Silent Wings 3 PWM-tuuletinta. Jos siinä on oikeasti vikaa niin Fractal postittaa uuden tilalle
Contact Us
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
511
Koska tuuletinhubi kytkeytyy emoon vain yhden tuuletinliittimen kautta, se ei pysty ilmoittaman emolevylle kuin yhden kierrosluvun. Itse ehkä jättäisin tuon hubin käyttämättä jos ei ole tarpeen laittaa enemmän tuulettimia kuin emoon saa suoraan kiinni.
 
Liittynyt
18.03.2017
Viestejä
511
Kotelon ohjekirjan perusteella tuuletinhubi liittyy emoon 4-pinnisella liittimellä, ja emoon menevästä johdosta seuraava 4-pinninen tuuletinliitin vastapäivään olisi se jonka kierroslukutieto välitetään emolle ("Main 4 pin PWM CPU fan, RPM value reported to Motherboard"). Onko sulla siihen liittimeen kytkettynä mitään?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 796
Kotelon ohjekirjan perusteella tuuletinhubi liittyy emoon 4-pinnisella liittimellä, ja emoon menevästä johdosta seuraava 4-pinninen tuuletinliitin vastapäivään olisi se jonka kierroslukutieto välitetään emolle ("Main 4 pin PWM CPU fan, RPM value reported to Motherboard"). Onko sulla siihen liittimeen kytkettynä mitään?
Juuri näin. Itse juuri vaihdoin R6 koppaan ja ensi yrittämällä oli sama homma, ei mitään tietoa tuulettimista, tarkistin tuuletin hubin ja olin laittanut cpu tuulettimen väärään pistokkeseen hubissa, sille on oma paikka mihin se kuuluu laittaa, oliko se nyt alin pistoke on oikea paikka sille, jos laittaa ylempiin mitään ei näy. Ja itse ymmärsin sen niin että kun tieto tulee emon yhden pistokkeen kautta, kaikki hubiin liitetyt tuulettimet toimii sen mukaisesti. Eli ei pidäkkään/tarvi näkyä muiden tuulettimen nopeuksia, kun ne nopeudet näkee cpu tuulettimen nopeudesta. Testasin vielä manuaalisestikkin laittamalla cpu tuulettimen fanin täysille ja hienosti synkassa nousi ainakin takatuuletin täysille, eiköhän saman tehnyt etutuulettimetkin. Eli näin se on tarkoitettukin toimia?
 
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
439
Tuulettimet vain emon omiin liittimiin kiinni (esim. CHA_FAN1, CHA_FAN2 ja M.2_FAN), asettaa ne DC-tilaan ja ajaa ASUS Qfan Tuningin niin saa kalibroitua oikeat minimit niille, sitten säätää haluamansa curvet yksitellen, niin johan näkyy kolme eri kotelotuuletinta biosissa ja Windowsissa. Itsellä lahosi tuo kokonaan tuo hubi, kun alkoivat tuulettimet pyöriä 100% omia aikojaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 323
Viestejä
4 334 990
Jäsenet
72 169
Uusin jäsen
Samuli06

Hinta.fi

Ylös Bottom