Kotelon valitsemiseen apuja

Liittynyt
20.03.2021
Viestejä
72
Olen etsimässä ATX-koteloa kaverille kun hän ei paljoa ymmärrä tietokoneista ,kone tulee olemaan lattialla

Halutut speksit:
- paikka DVD-levyasemalle ei vällttämätön mutta jos niin plussaa
- kiintolevy paikkoja HDD 3.5" ainakin kaksi saa olla enemmänkin jos on , SSD 1-4kpl
- Kotelon etu I/O- tulisi olla kotelon päällä tai edessä 2kpl. usb ainakin
- saa olla ikkuna mutta ei välttämätön ei haitta vaikka on kummallakin puolella
- kotelon väri ,ei halua hopeaa, musta valkea harmaa tai jokin 20v tytölle käypä väri ei liian räikeä
- "Laadukas" eli mm. taitettavia lisälaitepaikkojen suojalevyjä saa olla mutta ei välttämätön
- Mahdollisimman hiljainen eli suuret tuuletin paikat ja mahdollisesti vaimennusmattoa sisällä ,tuuletin paikkoja edessä 2-3 120/140mm ,takana 1 140mm, katossa sais olla ainakin yksi 120/140mm saa olla useampikin paikka ,pohjassa jos on 1-2 120/140mm niin on plussaa
- Ottaa sisäänsä mahdollisimman laajasti erilaisia emolevyjä (nykyinen ATX ) ja muitakin komponenteja
- Halutuille grafiikkakortin pitäis myöhemmin mahtua myöhemmin RTX 3080/3090 , CPU coolerin pituudelle minimimitta noin 170mm että mahtuu esim. NH-D15 jäähy, mutta jälleen olisi kiva, jos useimmat ratkaisut menisivät paikoilleen , eli pitäis nykyaikaiset osat pitäis mennä/sopia väljästi ja pitäisivät pysyä viiileinä/hiljaisina normi/pelikäytössä.
- Nestejäähytys mahdollisuuksia ei tarvita , tulee olemaan pelkkä ilma jäähytys.

- Tällaisia koteloita oon alustavasti katsellut Fractal Design Define R6 ja Phanteks Eclipse P600S Tempered Glass Edition , saako noissa koteloissa katosta ilmaa puhaltamaan ulos jos on katoissa noi paneelit paikallaan (ymmärän kyllä että jos on paneelit paikallaan huonommin puhaltaa ilmaa pois/ulos jos pystyy silleen käyttämään) , noi paneelithan kun ottaa pois niin sit ainakin ilma virtaa ulos ois vaan paneelit paikallaa nätimmän näköisiä
- Kotelon hankintaan on pudjetti 0 -200€
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
449
Fractal Design Define R6 itse ottaisin suoriltaan jos pitäisi jokin valita, ja väriksi valkoinen. Nykyinen kotelo R5 joten kokemukset ja seuraava perustuu siihen. Kotelo on passeli ja hiljainen kolmella tuulettimella (2 edessä, 1 takana). Tuuletusaukkojen peitteiden läpi eikä ohi ilma kulje vaan ne suojukset pitää ottaa pois. Mutta melkein sillä että laittaa eteen täyteen tuulettimia ja 1 taakse puhaltamaan ulos varmaan saa jo hyvin jäähdytettyä. Nyt kun on 3080 koneessa niin kenties laitan yhden tuularin pohjalle puhaltamaan suoraan kylmää näyttikselle vaikkei tuo kuumana käy nytkään. Edessä ja pohjassa on irrotettavat ja helposti puhdistettavat suodattimet. Puolison painostuksesta ostin mustan sijaan valkoisen, ja nyt olen kääntynyt siihen että jos ikinä uuden hommaan niin se on valkoinen.

R5 kokemuksella suosittelen valkoista R6.
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
343
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että jos rupeaa olemaan komponenteilla yli 250W tehon tarvetta niin R6 ei enää ole hyvä vaihtoehto kuin vesijäähdytettynä olevaan kokoonpanoon. Itse vaihdoin fractalin torrent koteloon niin lämmöt ja melu tippui todella paljon. Koominen homma on myös se, että torrenttia pidin alkuun kalliina, mutta se on jo vakio tuulettimilla aivan loistava kotelo ilmajäähdytettyyn kokoonpanoon. Ei ole R6 ja sadalla eurolla tuulettimia halpa meinaa sekään.

Torrentin kanssa on toki huono homma tuo meneillään oleva korjaus/takaisin kutsu viallisten tuuletin hubien vuoksi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 688
Viestejä
4 189 020
Jäsenet
70 781
Uusin jäsen
JohannesP.P.

Hinta.fi

Ylös Bottom