Kotelon valitsemiseen apuja

Liittynyt
27.08.2021
Viestejä
31
Terve,

Olen etsimässä ATX-koteloa microATX kokoonpanolleni, jotta tulevaisuudessa käytettyjen osien markkinoilta löytyisi helpommin osia. Ongelma on se, että kotelo asennetaan vanhan työpöydän paikkaan, joka on tarkoitettu keskusyksikköä varten. Asennus paikka on nykystandardeilla aika pieni ja mitoista rajoittavimpana tekijänä on syvyys. Optimaalisin kotelo olisi mahdollisiman lyhyt syvyyssuunnassa. Maksimissaan se saisi olla noin 380 mm, mutta mielellään lyhyempi. Muut maksimi mitat ovat: Korkeus 480 mm ja leveys 250 mm.

Koska asennuspaikka on umpinainen takaa ideana olisi suunnitella tuuletus siten, että otettaisiin "raikas"ilma takaa ja edestä puhallettaisiin se ulos, jotta kuuma ilma ei jää pyörimään asennuspaikkaan.

Muut halutut speksit:
- paikka DVD-levyasemalle tulee olla
- Kotelon etu I/O- tulisi olla etusivulla, eikä kotelon päällä (varsinkin, jos kotelon korkeus on lähellä maksimimittaa)
- Ei ikkunaa
- Musta
- "Laadukas" eli mm. taitettavia lisälaitepaikkojen suojalevyjä.
- Mahdollisimman hiljainen eli suuret tuuletin piakat ja mahdollisesti vaimennusmattoa sisällä.
- Ottaa sisäänsä mahdollisimman laajasti erilaisia emolevyjä ja muitakin komponenteja
- Halutuille grafiikkakortin ja CPU coolerin pituuksille ei ole erikseen mitään ehdotonta minimimittaa, mutta jälleen olisi kiva, jos useimmat ratkaisut menisivät paikoilleen. Nykyisen grafiikkakortin pituus on noin 250 mm (kotelon syvyyssuunnassa) ja CPU coolerin pituus 150 mm (kotelon leveyssuunnassa).
-Nestejäähytys mahdollisuuksia ei tarvita.

Koska kotelolta halutaan aika paljon, budjetti voisi olla 150e mahdollisineen posteineen. Tietenkin mahdollisimman halpa... Olen itse koittanut jo useamman päivän löytää koteloa, mutta tuloksetta, joten pyydetään yhteisöltä apuja! Itse olen tykästynyt Fractal designin Define- sarjan koteloihin, mutta tähän asennuskohteeseen sopivaa en ole oikein löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
300
Epäilen, että löytyy tuommosta markkinoilta. ATX emolevy mitta 305x244mm. DVD aseman etupaneeli -> takakiinnitysruuvi pikaisella mittauksella ~130mm. 130+244=374 Siitä jäis 6mm tolet tuohon sun maksimisyvyyteen. Ja noi DVD-asemien kiinnitysboxit on syvempiä. Eli sen pitäis olla, joko emolevyn ylä tai alapuolella. Sit ollaan taas lähellä tuota sun max korkeutta. Toki voi olla, että tällainen koppa on olemassa. Mutta minä uskon, että pääset helpommalla, jos tyydyt koteloon, missä ei ole DVD-asema paikkaa ja ostat ulkoisen DVD-aseman. Jos duunailet paljon CD:eiden kanssa ja sisäinen DVD asema on dealbreaker, niin joudut ehkä modaamaan keskusyksikön sijoituspaikkaa, että tilaa riittaa syvemmälle kopalle.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Terve,

Olen etsimässä ATX-koteloa microATX kokoonpanolleni, jotta tulevaisuudessa käytettyjen osien markkinoilta löytyisi helpommin osia. Ongelma on se, että kotelo asennetaan vanhan työpöydän paikkaan, joka on tarkoitettu keskusyksikköä varten. Asennus paikka on nykystandardeilla aika pieni ja mitoista rajoittavimpana tekijänä on syvyys. Optimaalisin kotelo olisi mahdollisiman lyhyt syvyyssuunnassa. Maksimissaan se saisi olla noin 380 mm, mutta mielellään lyhyempi. Muut maksimi mitat ovat: Korkeus 480 mm ja leveys 250 mm.

Koska asennuspaikka on umpinainen takaa ideana olisi suunnitella tuuletus siten, että otettaisiin "raikas"ilma takaa ja edestä puhallettaisiin se ulos, jotta kuuma ilma ei jää pyörimään asennuspaikkaan.

Muut halutut speksit:
- paikka DVD-levyasemalle tulee olla
- Kotelon etu I/O- tulisi olla etusivulla, eikä kotelon päällä (varsinkin, jos kotelon korkeus on lähellä maksimimittaa)
- Ei ikkunaa
- Musta
- "Laadukas" eli mm. taitettavia lisälaitepaikkojen suojalevyjä.
- Mahdollisimman hiljainen eli suuret tuuletin piakat ja mahdollisesti vaimennusmattoa sisällä.
- Ottaa sisäänsä mahdollisimman laajasti erilaisia emolevyjä ja muitakin komponenteja
- Halutuille grafiikkakortin ja CPU coolerin pituuksille ei ole erikseen mitään ehdotonta minimimittaa, mutta jälleen olisi kiva, jos useimmat ratkaisut menisivät paikoilleen. Nykyisen grafiikkakortin pituus on noin 250 mm (kotelon syvyyssuunnassa) ja CPU coolerin pituus 150 mm (kotelon leveyssuunnassa).
-Nestejäähytys mahdollisuuksia ei tarvita.

Koska kotelolta halutaan aika paljon, budjetti voisi olla 150e madollisineen posteineen. Tietenkin mahdollisimman halpa... Olen itse koittanut jo useamman päivän löytää koteloa, mutta tuloksetta, joten pyydetään yhteisöltä apuja! Itse olen tykästynyt Fractal designin Define- sarjan koteloihin, mutta tähän asennuskohteeseen sopivaa en ole oikein löytänyt.
HTPC-kotelo ehkä? DVD-asemat toimivat pystyynkin asennettuna. 150 mm korkea jäähdytin ei mahdu, mutta kaikkea ei voi saada.
SilverStone Grandia GD09, HTPC-kotelo, musta - 89,00€
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
300
Olin väärässä ja löysin mittoihin sopivan:
Huikeat kaksi (!) tuuletinpaikkaa. Ei oo ainakaan hinnalla pilattu. Ilmahan tuolla ei kierrä, että jos PC tulee muuhunkin käyttöön, kun tekstinkäsittelyyn ja surffaamiseen, niin jatka etsimistä.
 
Liittynyt
27.08.2021
Viestejä
31
Kiitos kommenteista ja osallistumisestanne. Täytyy ehkä vielä miettiä kriteereitä uudestaan. HTPC-koteloiden olemasta olosta en ole ollutkaan tietoinen. Kuitenkaan tuollainen vaaka layout ei ole oikein mieleen, kun asennuksesta näkyy ettei se oikein ole tarkoitettu pystyyn asennettavaksi.

Tuota Armis AR1 -koteloa katsoinkin aikaisemmin, mutta se ei oikein täytä kriteerejä laadusta ja hiljaisuudesta. Jos ei parempaa löydy, niin ehkä se voisi olla yksi vaihtoehto...

Tähän mennessä paras kotelo, jonka olen löytänyt on Silverstonen Temjin TJ08B-E, mutta kyseessä on mATX kotelo, joka rajoittaa aika paljon käytettyjen osien löytämistä. Pääsääntöisesti kuitenkin kaikki käytetyt emolevyt tunnuttavat olevan ATX:iä. SilverStone Temjin TJ08B-E Micro-ATX -kotelo, musta - 105,90€

Koska kone on tulossa nettisuffailuun ja erittäin kevyeen pelailuun eikä sillä ole tarkoitus pelata kuin noin 2010 vuoden pintaa julkaistuja pelejä, ei todennäköisesti ikinä koneeseen tulla ostamaan täysin uusia komponentteja. Tämän vuoksi ehkä järkevintä pysyä ATX-kotelossa?
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
300
Kannattaa vielä miettiä onko se niin paha juttu, jos et saakkaan emolevyä käytettynä. Muut osat menee kumminkin mATX koppaan. Poislukien pitkät näytönohjaimet joissain tapauksissa.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
277
Jos haluut mahdollisimman hiljaisen niin monsterlabon the first on juuri tuon kokoinen täysin passiivinen kotelo. Hintaa on ja saat vähän alikellotella jos parhaita näyttiksiä sinne sisälle laittelet. Perusbudjetti cpu ja gpu viilenee täysin 0db aivan mainiosti.
 
Liittynyt
27.08.2021
Viestejä
31
@Legit ongelma lienee se, ettei useita vuosia vanhoihin prosessoreihin löydy yleensä uusia emolevyjä. Suunnittelin esimerkiksi seuraavaksi 4. sukupolven intelin prosessorin ostamista emolevyineen, jos nykyinen kokoonpano ei riitä. Tällä hetkelle rokataan intelin core i5 655k:lla. En näe syytä ostaa uusia komponentteja kyseiseen tietokoneeseen, koska nämäkin riittävät tähän. Koteloon meinasin kuitenkin panostaa, sillä tuo nykyinen on tekee koneesta äänekkään eikä mahdu paikoilleen suunniteltuun koloon.

Voihan noita emoja tietenkin koittaa etsiä maailmalta ja ehkä tuollainen mATX kotelo voisi olla myös ratkaisu. Jos muitakin järkeviä mATX-koteloita löytyy kriteereihin liittyen, niitä voi linkata myös.

@bumbasaur kyseinen kotelo menee tuplasti yli budjetin...

Kiitoksia jälleen teille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 184
Viestejä
4 194 122
Jäsenet
70 868
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom