Kotelon USB-paneelin ongelmat ja erilaiset bluescreenit Amd/B650

Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
315
Riippumatta työpöytäkäytöstä tai pelaamisesta, pc-kotelon etupaneelin usb-portit ovat alkaneet reistata niin että yleensä langattomat kuulokkeet alkavat ensiin rätistä ja sen jälkeen hiiri rupeaa nykimään ja näppäimistö hidastelemaan. Hetken päästä kone jäätyy, antaa bluescreeniä ja WHEA uncorrectable erroria. Jos laitteet vaihtaa koneen taakse suoraan emolevyn takana oleviin usb-portteihin, ei ongelmia ole. Eli pelkästään emolevyn kautta johdolla toimivat usb-portit reistaavat, eivätkä aina mutta jos oireet alkavat niin vaikuttaa kaikkiin neljään porttiin samalla kertaa. Onkohan vika emolevyssä, kaapeleissa tai virtalähteessä?

Kaikki kaapelit olen jo kertaalleen vetänyt irti, suihkinut paineilmalla ja laittanut takaisin

Muutaman vuoden vanha EVGA 850w supernova
ASRock B650M-HDV/M.2
AMD Ryzen 7 7800X3D
32gb ram
RTX 4080
 
Ohjekirjaa, jos oikein luin niiin ilmeisesti ei ole prosessorin ohjaamia nuo etupaneeliin menevät USB-portit, eli emolevyllä oleva chiplet niitä ilmeisesti ohjaa. Tosin ensimmäiseksi epäilisin kotelossa olevaa USB-jakajaa.
 
Joo jotain vastaavaa luin amd:n foorumeilta. Eli tyyppivikoja ollut ainakin vanhemmissa AM4-emoissa. Laitoin windowsista usb-virransäätön pois päältä ja koitan vielä päivittää biosin jos auttaisin jotain. Voihan tietty tuo johto/jakajakin olla..
 
Homma ei selvinnyt mutta laitoin usb-laitteet koneen takaosaan jolloin toimivat normaalisti. Tänään iski kuitenkin puskista uutta bluescreeniä ilman muita oireita ennen sitä ja tällä kertaa koodilla system_thread_exception_not_handled fltmgr.sys. Mulle uusi tuttavuus tämä. Selvästi jotain edelleen pielessä, liekö emo tai muistit hajalla?
 
Viimeksi muokattu:
Täällä ollut jotain häikkää kans usb-väylässä. Asus B450-plus gaming. Jos laitan yläpuolella olevaan usb3-väylään ohjaimen peli kaatuu vähän ajan kuluttua. Välillä boottaa koneen ja välillä heittää työpöydälle. Ohjain kiinni takaosan usb2-väylään niin toimii. Mitään virheilmoituksia ei ole tullut.
 
Milloin viimeksi bios päivitetty ja myös piirisarja ajurit päivitetty? Ainakin jotkut vanhat AMD AGESA versiot olivat hieman ongelmallisia USB:n osalta.
 
Homma ei selvinnyt mutta laitoin usb-laitteet koneen takaosaan jolloin toimivat normaalisti. Tänään iski kuitenkin puskista uutta bluescreeniä ja tällä kertaa koodilla system_thread_exception_not_handled fltmgr.sys. Mulle uusi tuttavuus tämä. Selvästi jotain edelleen pielessä, liekö emo tai muistit hajalla?
Tuo fltmgr.sys. -error saattaa viitata vikaan vikaan myös itse järjestelmässä:
Fix fltmgr.sys Blue Screen on Windows 11/10 (thewindowsclub.com)

P.S. Jätä tuo jutun alussa oleva latauslinkki huomiotta.
 
Milloin viimeksi bios päivitetty ja myös piirisarja ajurit päivitetty? Ainakin jotkut vanhat AMD AGESA versiot olivat hieman ongelmallisia USB:n osalta.

Olin asentanut keväällä toisiksi uusimman biosin ja äsken laitoin uusimman sisään. Päivitin myös piirisarjan ajurit emolevyn oman työkalun kautta. Ajoin myös aamulla ja nyt äsken komennon sfc /scannow eikä vikoja löytynyt. Lisäksi ajoin windowsin oman muistitestin vikoja.

Katsotaan miten käy. Otetaan etupaneeli testiin taas..
 
Ja rätinä starttasi taas tunnin päästä. Vaihdoin kalikat koneen taakse ja katsotaan..
 
No nyt tuli päivitettyä bios ja piirisarjan ajurit. Laitoin myös laitehallinnasta usb:n virranhallinnan pois päältä. Tunnin ainakin toimi (siis kotelon päällä olevat usb 3:t)mutta en vielä tee sen pidemmälle meneviä johtopäätöksiä.
 
Mä luovutin toistaiseksi etuporttien kanssa kunnes löytyy jotain uutta ideaa.. Takaporttien kanssa ei edelleenkään mitään ongelmia
 
~10v vanha fractal define r4 taitaa olla
Én tiedä päteekö tämä ohje mutta kannattaa kokeilla:


Toki sitten voi yrittää tilata jotain erillistä USB paneelia mikä liitetään emon USB-liittimeen ja kokeilla toistuuko samat ongelmat sen kautta kuin tuon kotelon USB paneelin
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjut
253 985
Viestejä
4 417 916
Jäsenet
73 258
Uusin jäsen
lu1kero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom