Koronatartuntojen jäljittämiseen tarkoitettu Koronavilkku-älypuhelinsovellus on nyt julkaistu

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Ei sillä vilkulla ollut muuta merkitystä vaikka olisi esim. grillailujen aikana ulkosalla kännykät taskuissa, silti oltiin pidetty etäisyyttä. Eikä kenellekään piipitellyt mitenkään vaikka minun näkökulmassani läheisyys on ollut metrin mittainen. Jälkeenpäin näkyi, että on haettu ja kirjattu, mutta ei yhtään altistusvaroituksia. Ilmeisesti siksi, kun osaan välttää ja pitää etäisyyttä.

Olen vaan sellainen erakko, joka viihtyy yksin. 14 päivän aikana tietojen keräämiset olivat vain 7 kpl niinä aikoina, kun kävin kotini ulkopuolella.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Ei sillä vilkulla ollut muuta merkitystä vaikka olisi esim. grillailujen aikana ulkosalla kännykät taskuissa, silti oltiin pidetty etäisyyttä. Eikä kenellekään piipitellyt mitenkään vaikka minun näkökulmassani läheisyys on ollut metrin mittainen. Jälkeenpäin näkyi, että on haettu ja kirjattu, mutta ei yhtään altistusvaroituksia. Ilmeisesti siksi, kun osaan välttää ja pitää etäisyyttä.

Olen vaan sellainen erakko, joka viihtyy yksin. 14 päivän aikana tietojen keräämiset olivat vain 7 kpl niinä aikoina, kun kävin kotini ulkopuolella.
En ymmärtänyt yhtään mitä tuossa sanottiin.

Et sinä sieltä luurista näe mistään, että kuinka monta laitetta se on sinne lähistöltä rekisteröinyt. Se näyttää vain ne ilmoitetut tunnistetiedot ja ne ovat kaikilla samat ja niitä on yhtä monta. Ja siis tietenkään se ei piippaillut teidän grillailujen aikana, kun ei se altistusilmoitus liity mitenkään siihen ketä milloinkin on lähettyvillä, vaikka olisivat kuinka iholla.

Altistusilmoitus tulee vasta sitten jos jollakin henkilöllä x todetaan koronatartunta ja tämä syöttää koodin sovellukseen ja sinun laitteesi huomaa, että tuon henkilö x:n laite ollut sinun laitteesi lähistöllä viimeisen 14vrk sisällä altistusrajojen ylittävän ajan (todellisuudessa algoritmi päättelee keston, signaalivoimakkuuden ja oireiden alkuhetken perusteella, että oletko nimellisesti altistunut).

Edellisen lisäksi sieltä luurin järjestelmäasetuksista voi nähdä, että onko jonain päivänä ollut sellaisia kohtaamisia koronapositiivisten henkilöden laitteiden kanssa, jotka eivät ole ylittäneet hälytysrajaa. Niistä oli tässä nyt siis kyse.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
En ymmärtänyt yhtään mitä tuossa sanottiin.

Et sinä sieltä luurista näe mistään, että kuinka monta laitetta se on sinne lähistöltä rekisteröinyt. Se näyttää vain ne ilmoitetut tunnistetiedot ja ne ovat kaikilla samat ja niitä on yhtä monta. Ja siis tietenkään se ei piippaillut teidän grillailujen aikana, kun ei se altistusilmoitus liity mitenkään siihen ketä milloinkin on lähettyvillä, vaikka olisivat kuinka iholla.

Altistusilmoitus tulee vasta sitten jos jollakin henkilöllä x todetaan koronatartunta ja tämä syöttää koodin sovellukseen ja sinun laitteesi huomaa, että tuon henkilö x:n laite ollut sinun laitteesi lähistöllä viimeisen 14vrk sisällä altistusrajojen ylittävän ajan (todellisuudessa algoritmi päättelee keston, signaalivoimakkuuden ja oireiden alkuhetken perusteella, että oletko nimellisesti altistunut).

Edellisen lisäksi sieltä luurin järjestelmäasetuksista voi nähdä, että onko jonain päivänä ollut sellaisia kohtaamisia koronapositiivisten henkilöden laitteiden kanssa, jotka eivät ole ylittäneet hälytysrajaa. Niistä oli tässä nyt siis kyse.
En näekään, siksi katselenkin omilla silmilläni, että missä oikein seison tai istun. Käsivarrestani ulospäin on kaveri turvallisella etäisyydellä ja minä aina poistun, jos joku yrittää ahtautua väliin. Näen vain sen, mitä siihen kännykkään on rekisteröitynyt, kun joudun käymään kaupoissa. Tavallisesti kännykkä ilmoittaa vain kerran päivässä, jos lojun pelkästään kotona.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
Onhan tuo lähellä olleiden, altistushälyn alittavien tartuttajien määrä ihan mielenkiintoinen lisätieto, mutta ainakin Androidissa osumat pitää kaivaa järjestelmävalikosta jokaisen päivän kohdalta erikseen ja kun päivät eivät ole edes järjestyksessä, niin se on vähän kömpelöä. Vai tietääkö joku paremman tavan selvittää nuo osumat?
Minulla vaihtui tuo lista oikeaan järjestykseen yhtäkkiä perjantaina. Veikkaukseni on että google play services olisi päivittynyt ja osa nyt järjestää tuon oikein. Tuon versio minulla on 20.36.13.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
En näekään, siksi katselenkin omilla silmilläni, että missä oikein seison tai istun. Käsivarrestani ulospäin on kaveri turvallisella etäisyydellä ja minä aina poistun, jos joku yrittää ahtautua väliin. Näen vain sen, mitä siihen kännykkään on rekisteröitynyt, kun joudun käymään kaupoissa. Tavallisesti kännykkä ilmoittaa vain kerran päivässä, jos lojun pelkästään kotona.
Vielä kerran -->

Sen sovelluksen toiminta tai ilmoitukset eivät muutu millään tavalla, vaikka olisit koko päivän tuhannen ihmisen läjässä messuhallissa. Siis olettaen että joku niistä läjässä olleista ei sitten jossakin vaiheessa myöhemmin ilmoita tartunnastaan koronavilkun kautta. Jos niin tapahtuu, niin sitten siitä seuraavana päivänä kun luurisi käy noutamassa ne uusimmat tunnistetiedot, niin se piippaa jos laitteestasi löytyy ilmoittajan laitteen päiväkohtainen random id ja altistusraja täyttyy. Sitä sinä et itse pääse mistään tosiaan näkemään kuinka monta tunnistetta sinulla on siellä laitteessa kerättynä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Viimeksi tänään oli tarkistettu 14.38 vaikka en ole poistunutkaan kotoa muuta kuin kavereiden ohikulkuessa. 9 kpl 14 vuorokauden aikana.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Viimeksi tänään oli tarkistettu 14.38 vaikka en ole poistunutkaan kotoa muuta kuin kavereiden ohikulkuessa. 9 kpl 14 vuorokauden aikana.
En tiedä mistä puhut.

Päiväkohtaiset tunnistetiedot siis noudetaan palvelimelta ja tarkistetaan joka päivä. Siellä pitäisi näkyä sinulla tämän päivän kohdalla 87 tunnistetta (number of keys), riippumatta siitä oletko poistunut kotoa koskaan. Jos taas sinulla näkyy siellä "number of matches" -kohdassa 9kpl, niin sitten lähelläsi on ollut 9 koronapositiivista henkilöä, mutta altistusraja ei ole täyttynyt. Tätä en kyllä usko, eli varmaan puhut nyt jostakin eri asiasta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Vielä kerran -->

Sen sovelluksen toiminta tai ilmoitukset eivät muutu millään tavalla, vaikka olisit koko päivän tuhannen ihmisen läjässä messuhallissa. Siis olettaen että joku niistä läjässä olleista ei sitten jossakin vaiheessa myöhemmin ilmoita tartunnastaan koronavilkun kautta. Jos niin tapahtuu, niin sitten siitä seuraavana päivänä kun luurisi käy noutamassa ne uusimmat tunnistetiedot, niin se piippaa jos laitteestasi löytyy ilmoittajan laitteen päiväkohtainen random id ja altistusraja täyttyy. Sitä sinä et itse pääse mistään tosiaan näkemään kuinka monta tunnistetta sinulla on siellä laitteessa kerättynä.
No haista nyt sonta! Minä nyt mihinkään lietteisiin lähde uiskentelemaan. Minä kyllä ymmärrän miten se sovellus toimii ja en pidä sitä mitenkään diagnoosilaitteena. Onneksi on tämä sovellus käytössä, kun viime viikonloppuna omat kuuroporukkani päättivät lähteä Lahden seudulle mökille bilettämään ja siellä oli 30 henkeä. Minä en suostunut menemään, kun en isoa osaa tunne enkä tiedä heidän varovaisuudestakaan. Ne tyypit käyttäytyivät kuin mitään koronaa olisi ollut olemassakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Se X tarkistusta 14 vuorokauden aikana kertoo sen kuinka monta kertaa puhelimesti on käynyt palvelimelta kyselemässä ne altistuneiden tunnisteet. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa oletko liikkunut väkijoukoissa, koronapositiivisten seassa, tai ylipäätään missään. Kun sitten klikkaat siitä, saat vielä sen päiväkohtaisen erittelyn niistä montako positiivista tunnistetta siinä tarkistuksessa on ollut, sekä sen tiedon montako niistä on täsmännyt sinun puhelimesi näkemiin tunnisteisiin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
No haista nyt sonta! Minä nyt mihinkään lietteisiin lähde uiskentelemaan. Minä kyllä ymmärrän miten se sovellus toimii ja en pidä sitä mitenkään diagnoosilaitteena. Onneksi on tämä sovellus käytössä, kun viime viikonloppuna omat kuuroporukkani päättivät lähteä Lahden seudulle mökille bilettämään ja siellä oli 30 henkeä. Minä en suostunut menemään, kun en isoa osaa tunne enkä tiedä heidän varovaisuudestakaan. Ne tyypit käyttäytyivät kuin mitään koronaa olisi ollut olemassakaan.
En tiedä mitä selität, mutta yritä nyt ensi alkuun rauhoittua. Koronavilkku ei siellä mökillä olisi sinua auttanut millään tavalla, mutta oli miten oli, niin tuttavasi mökkireissuineen eivät kuulu tänne.

Vaikuttaa siltä, että luulet tietäväsi miten sovellus toimii, mutta ehkä et sitten kuitenkaan tiedä. Kaikki mitä tuossa aiemmin sanoin, pitää varmasti paikkaansa. Itselläni ei ole iOS-laitteita käytössä, niin en tiedä onko siellä jotain erilaisia valikoita, mutta teoriassa sovelluksen tietojen pitäisi olla samat kaikilla alustoilla.

Olennaista on ymmärtää, että se ei ole tutka, joka kertoo reaaliajassa jos joku lähellä oleva on koronapositiivinen. Se rekisteröi ja tallettaa lähellä olevia koronavilkkua käyttäviä laitteita ja ilmoittaa jos jossakin niistä rekisteröidään 14vrk sisällä positiivinen tartunta. Palvelimelta saadut tunnistetiedot ovat kaikilla samat, olettaen että Koronavilkku on ollut päivittäin käytössä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Aijaa, tarkoitat siis niiden päiväyksien sisällä olevien avaimien määristä. Olen siis väärässä. Yhtenä päivänä oli 87 kpl. Laitan silti kuvan tänne, että kuinka harvoin käyn.

Screenshot_20200913-161034.png
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Aijaa, tarkoitat siis niiden päiväyksien sisällä olevien avaimien määristä. Olen siis väärässä. Yhtenä päivänä oli 87 kpl. Laitan silti kuvan tänne, että kuinka harvoin käyn.

Niin, noista voit klikata kutakin päivää ja näet sieltä sen päivän tunnistetiedot, jotka luurisi on saanut palvelimelta. Ne ovat jokaisella tosiaan samat.

Sitten siellä on vielä oma kohtansa päivittäisille "osumille". Sitä et näe mistään kuinka monta laitetta se sinun luurisi on rekisteröinyt, eli mihin noita tunnisteita verrataan.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
En näekään eikä minulla ole niille tarvetta. En ole mikään naapuripoliisi kyttäilemässä. Pääasia on se, että sovellus toimii ja tarkkailee kaikkea yksityisyyttä loukkaamatta.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Vilkku ei tee diagnoosia tai auta sen tekemisessä. Lääkäri määrää testin ja lääkäri tekee diagnoosin.
Olenko väittänyt vilkun tekevän diagnoosin? Se riittää, että vilkun tuottamaa informaatiota on tarkoitus käyttää mihin tahansa diagnoosin tekemisessä, esim. käyttää vilkun piipitystä yhtenä perusteena määrätä potilas koronatestiin. Jopa se, että potilas soittaa piipityksen seurauksena lääkärille voisi riittää tuohon.

Kyseisessä tapauksessa potilas osasi kertoa altistustilanteen, mutta ei tuo aina kait ole niin selvää. Lääkinnällinen laite vilkku ei missään nimessä ole, ja antamassani esimerkissäni ihminen siis oli yhteydessä vilkun vuoksi, vaikka olisi pitänyt ohjeistuksen mukaan olla muutenkin yhteydessä. Eli ehkä tuo sitten kannustaa altistuneita herkemmin ottamaan yhteyttä. Ja hyvä niin.
EU-sääntelyn kanssa toimiminen on suurelta osin selittämisen taidetta, miksi joku ilmeiseltä vaikuttava vaatimus ei koskisikaan juuri nyt... Kyllä tuo asetus siltä näyttää, että ainakin selittämiselle voi olla tarvetta:

(19) It is necessary to clarify that software in its own right, when specifically intended by the manufacturer to be used for one or more of the medical purposes set out in the definition of a medical device, qualifies as a medical device, while software for general purposes, even when used in a healthcare setting, or software intended for life-style and well-being purposes is not a medical device. The qualification of software, either as a device or an accessory, is independent of the software's location or the type of interconnection between the software and a device.
-> softa, joka on tarkoitettu lääketieteelliseen tarkoitukseen on lääkinnällinen laite

Article 2
Definitions
For the purposes of this Regulation, the following definitions apply:
(1) ‘medical device’ means any instrument, apparatus, appliance, software, implant, reagent, material or other article intended by the manufacturer to be used, alone or in combination, for human beings for one or more of the following specific medical purposes:
diagnosis, prevention, monitoring, prediction, prognosis, treatment or alleviation of disease,
— ...
Lääkinnällisiä tarkoituksia on mm. taudin ehkäiseminen ja diagnoosi. Oliko vilkun päätarkoitus ehkäistä koronan leviämistä tunnistamalla mahdollisia tartunnankantajia ennen kuin nämä ehtivät levittää virusta edelleen?

Jos vilkun piippaukselle on tarkoitus antaa mitään merkitystä mahdollisen koronapotilaan diagnoosissa, niin silloin täyttyy myös diagnoositarkoitus.
 

kha

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
398
Tuossahan juuri kyseltiin sitä että onko näkynyt matcheja, joista ei ole tullut ilmoitusta. Eli siis että onko lähistöllä ollut laitteita, joiden kantaja on ilmoittanut tartunnasta, mutta joiden kohdalla sovelluksen laskennallinen altistusraja ei ole täyttynyt. Mitään suukotteluita ja sormin syömisiä se ei luonnollsiestikaan voi havainnoida, joten ei kannata sellaisia liittää tähän keskusteluun edes esimerkkeinä.

Onhan tuo lähellä olleiden, altistushälyn alittavien tartuttajien määrä ihan mielenkiintoinen lisätieto, mutta ainakin Androidissa osumat pitää kaivaa järjestelmävalikosta jokaisen päivän kohdalta erikseen ja kun päivät eivät ole edes järjestyksessä, niin se on vähän kömpelöä. Vai tietääkö joku paremman tavan selvittää nuo osumat?

Omalla kohdalla näyttää siis nollaa jokaiselle päivälle sovelluksen käyttöönoton jälkeen.

Viikkoyhteenvedossa kyselemäsi matchit ilmeisesti näkyvät. Mullekkin yhteenveto tuli mutta ei siinä matcheja ollut. Saako noita viikkohteenvetoja jälkeenpäin näkyville on kysymysmerkki, en minä ainakaan keksi mistä sen jälkeenpäin pystyisi lukemaan.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
En näekään eikä minulla ole niille tarvetta. En ole mikään naapuripoliisi kyttäilemässä. Pääasia on se, että sovellus toimii ja tarkkailee kaikkea yksityisyyttä loukkaamatta.
Tuo minun kommentti liittyi siis tähän epäselvyyteen aiemmassa viestissäsi:
Näen vain sen, mitä siihen kännykkään on rekisteröitynyt, kun joudun käymään kaupoissa. Tavallisesti kännykkä ilmoittaa vain kerran päivässä, jos lojun pelkästään kotona.
Et siis näe mitään lojumiseesi tai kaupassa käyntiisi liittyvää siellä luurissa. Lisäksi sen ei pitäisi ilmoittaa yhtään mitään missään vaiheessa, jos et ole saanut altistusilmoitusta.


Viikkoyhteenvedossa kyselemäsi matchit ilmeisesti näkyvät. Mullekkin yhteenveto tuli mutta ei siinä matcheja ollut. Saako noita viikkohteenvetoja jälkeenpäin näkyville on kysymysmerkki, en minä ainakaan keksi mistä sen jälkeenpäin pystyisi lukemaan.
Tuollaista en ole nähnyt kertaakaan. Näytetäänköhän tuo vasta sitten jos on niitä tunnistettuja kohtaamisia, joista ei ole tullut hälyä?
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Sitten siellä on vielä oma kohtansa päivittäisille "osumille". Sitä et näe mistään kuinka monta laitetta se sinun luurisi on rekisteröinyt, eli mihin noita tunnisteita verrataan.
Pystyykö toimivan vilkun kääntämään itse julkisesta lähdekoodista?

Voisi olla mielenkiintoista modata koodia niin, että vilkku kertoisi jatkuvasti montako kontaktia sillä on seurannassa ja millä etäisyydellä se tulkitsee kontaktien olevan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Olenko väittänyt vilkun tekevän diagnoosin? Se riittää, että vilkun tuottamaa informaatiota on tarkoitus käyttää mihin tahansa diagnoosin tekemisessä, esim. käyttää vilkun piipitystä yhtenä perusteena määrätä potilas koronatestiin. Jopa se, että potilas soittaa piipityksen seurauksena lääkärille voisi riittää tuohon.
Joo ei riitä. Samalla logiikalla saisit merkitä suunnilleen joka ikisen nettisivun lääkinnälliseksi laitteeksi, kun joku saattaa oireita googlattuaan päätyä soittamaan lääkärille.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 175
Kirjoitin siis epäselvästi. Minä olen kotona, kusen pytyssä tai paskannan, liikun siis kotona ja jos jotain pakottavaa tarvetta on, niin käyn kaupassa tai muualla. Niistä tietoa en siis näe yhtään mitään kännykässä. Menikö nyt asia paremmin perille? Tarvitsetko vielä tarkemmin, että montako millilitraa vitamiinien täyttämä urea tai montako senttiä oli tuore luonnontuote eilisestä syötynä?

En näe siinä kuin avaimien lukumääriä.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Kirjoitin siis epäselvästi. Minä olen kotona, kusen pytyssä tai paskannan, liikun siis kotona ja jos jotain pakottavaa tarvetta on, niin käyn kaupassa tai muualla. Niistä tietoa en siis näe yhtään mitään kännykässä. Menikö nyt asia paremmin perille? Tarvitsetko vielä tarkemmin, että montako millilitraa vitamiinien täyttämä urea tai montako senttiä oli tuore luonnontuote eilisestä syötynä?

En näe siinä kuin avaimien lukumääriä.
Joo-o, eiköhän tämä ollut tässä, kun minä en ihan oikeasti saa mitään selvää mitä viesteissäsi tapahtuu tai sanotaan. Kiitos ja näkemiin.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 613
Jopa se, että potilas soittaa piipityksen seurauksena lääkärille voisi riittää tuohon.
Eli google on lääkintälaite? Siis tilanne jossa potilas googlailee vaivaansa ja sen jälkeen soittaa lääkärille?

Oot aivan kujalla noista lääkintälaitejutuista. Olen noiden parissa työskennellyt ja voin 100% varmuudella sanoa että koronavilkku ei todellakaan täytä lääkintälaitteen ehtoja.
 

kha

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
398
Tuollaista en ole nähnyt kertaakaan. Näytetäänköhän tuo vasta sitten jos on niitä tunnistettuja kohtaamisia, joista ei ole tullut hälyä?
Jokunen päivä sitten yhteenvedon sain mutta ei siinä minusta yhtään tunnistettua kohtaamista ollut. Ja kuten kirjoitin en keksi keinoa lukea uudelleen tuota yhteenvetoa.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Eli google on lääkintälaite? Siis tilanne jossa potilas googlailee vaivaansa ja sen jälkeen soittaa lääkärille?
Ei, koska tämä ei ole nimenomainen Googlen tarkoitus. Yleiskäyttöiset softat ei ole lääkinnällisiä laitteita, ei myöskään pehmeää terveystietoa tuottavat "lifestyle and well-being"-softat.

Oot aivan kujalla noista lääkintälaitejutuista. Olen noiden parissa työskennellyt ja voin 100% varmuudella sanoa että koronavilkku ei todellakaan täytä lääkintälaitteen ehtoja.
Voitko vähän avata maallikolle, millaisia asioita (pelkän) softan suunnilleen pitäisi tehdä, jotta sitä pidettäisiin lääkinnällisenä laitteena?

Koronavilkun nimenomaisena tarkoituksena on kuitenkin ehkäistä pandemisen sairauden leviämistä, eikä sillä oikein muuta tarkoitusta ole.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 613
Voitko vähän avata maallikolle, millaisia asioita (pelkän) softan suunnilleen pitäisi tehdä, jotta sitä pidettäisiin lääkinnällisenä laitteena?
Suomessa ei ole yhtäkään pelkkää softaratkaisua käytössä potilastietojärjestelmien ja e-reseptijärjestelmän lisäksi jotka luokiteltaisiin lääkinnälliseksi laitteeksi. IBM watson taisi olla jossain koekäytössä, mutta en ole siitä koekäyttöilmoituksen jälkeen kuullut mitään. Watson on ihan aidosti diagnoosin tekemisessä auttava softajärjestelmä, siinä missä koronavilkun tapauksessa diagnoosi perustuu aina koronatestiin ja koronatestiin sinut määrää lääkäri, ei mikään softajärjestelmä. Tyypillisimmät lääkintälaitteet, joissa on softakomponentteja, tekee jotain mittauksia tai annostelee asioita.

Watsonista löytää lisätietoa googlella, jos aihe kiinnostaa.

Edit: watsonin lisäksi toinen periaatteessa lääkintälaitteen speksit täyttävä jossain määrin Suomessa käytössä oleva softa on noi päiviä laskevat ja ruumiinlämpöä seuraavat ehkäisysoftat jotka oli paljon uutisissa viime vuonna.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Suomessa ei ole yhtäkään pelkkää softaratkaisua käytössä potilastietojärjestelmien ja e-reseptijärjestelmän lisäksi jotka luokiteltaisiin lääkinnälliseksi laitteeksi. IBM watson taisi olla jossain koekäytössä, mutta en ole siitä koekäyttöilmoituksen jälkeen kuullut mitään. Watson on ihan aidosti diagnoosin tekemisessä auttava softajärjestelmä, siinä missä koronavilkun tapauksessa diagnoosi perustuu aina koronatestiin ja koronatestiin sinut määrää lääkäri, ei mikään softajärjestelmä. Tyypillisimmät lääkintälaitteet, joissa on softakomponentteja, tekee jotain mittauksia tai annostelee asioita.
Omaolo-palvelu näyttää kuuluvan joukkoon:
"Omaolo-palvelu on CE-merkitty lääkinnällinen laite."​
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 613

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Pystyykö toimivan vilkun kääntämään itse julkisesta lähdekoodista?

Voisi olla mielenkiintoista modata koodia niin, että vilkku kertoisi jatkuvasti montako kontaktia sillä on seurannassa ja millä etäisyydellä se tulkitsee kontaktien olevan.
Ole hyvä vain ja tee. Et tosin tarvitse edes vilkun lähdekoodia vaan riittää ihan BT majakkojen tarkkailuun kykenevä softa. Vilkku/api käyttää tiettyä tunnistetta ja se löytyy ihan dokumentaatiosta. ;)
 

kha

Liittynyt
15.06.2017
Viestejä
398
Ole hyvä vain ja tee. Et tosin tarvitse edes vilkun lähdekoodia vaan riittää ihan BT majakkojen tarkkailuun kykenevä softa. Vilkku/api käyttää tiettyä tunnistetta ja se löytyy ihan dokumentaatiosta. ;)

The purpose of the app is to scan your current environment for devices running an application that make use of Google's & Apple's ExposureNotification Framework and display the found number as sticky notification (and in the main activity).

Ei tosin näytä etäisyyksiä.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722

The purpose of the app is to scan your current environment for devices running an application that make use of Google's & Apple's ExposureNotification Framework and display the found number as sticky notification (and in the main activity).

Ei tosin näytä etäisyyksiä.
Olisin ollut yllättynyt jos tuota ei olisi ollut valmiina. :)
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ole hyvä vain ja tee. Et tosin tarvitse edes vilkun lähdekoodia vaan riittää ihan BT majakkojen tarkkailuun kykenevä softa. Vilkku/api käyttää tiettyä tunnistetta ja se löytyy ihan dokumentaatiosta. ;)
Majakkaskannereita löytyy toki, mutta mitatusta signaalinvoimakkuudesta ei voi suoraan päätellä miten etäisenä vilkku kontaktia pitää. Oikeastaan pitäisi selvittää lähetysteho mutta se on salattuna majakan Enhanced Metadata -kentässä.

Puukottamalla vilkun lähdekoodia voisi saada näkyville reaaliaikaista infoa siitä miten se on pisteyttämässä havaitsemiaan kontakteja (vai onko tämäkin asia, jonka vilkku teettää Google/Apple API:lla?). Tätä voisi sitten visuaalisesti korreloida ympärillä näkyvään väenpaljouteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
495
Kyselinpä Koronavilkun Chat-tuesta, miksi iOS-puhelimella altistumistietojen lataus toimii epäluotettavasti ja jopa +24h välein. Pyysivät katsomaan, näkyykö tiedot Asetukset > Altistusilmoitukset > Altistuslokin tila > Altistustarkistukset -kohdassa, ja kun ei näkynyt, niin keskustelu päättyi tylysti, että yleisneuvonnassa ei ole osaamista eri puhelinmallien toimintaominaisuuksista. Mistähän sitten näissä asioissa saisi apuja? Pitääkö sitä rekisteröidä joku kertakäyttötunnus Twitteriin?

Miten muuten vilkku on toiminut iOS 14:n beetaversioissa?
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
The purpose of the app is to scan your current environment for devices running an application that make use of Google's & Apple's ExposureNotification Framework and display the found number as sticky notification (and in the main activity).
Olisin ollut yllättynyt jos tuota ei olisi ollut valmiina. :)
Tuliko kukaan asentaneeksi tuota appia? Mitä näkyy?

Se mitä itse kokeilin, niin aika paljon näkyy vaikka parin metrin säteellä ei ole ketään.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 613
Tuliko kukaan asentaneeksi tuota appia? Mitä näkyy?

Se mitä itse kokeilin, niin aika paljon näkyy vaikka parin metrin säteellä ei ole ketään.
Ja millä signaalivahvuuksilla? BLE:n kantama on parhaimmillaan satoja metrejä, mutta sellaisilla signaalivahvuuksilla jotka suodatetaan ulos koronavilkun toimesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Tuliko kukaan asentaneeksi tuota appia? Mitä näkyy?

Se mitä itse kokeilin, niin aika paljon näkyy vaikka parin metrin säteellä ei ole ketään.
Kotona näkyy about oikea määrä, joskus on joku naapuri joukossa. Liikenteessä henkilöautossa näkyi 4-10, ruuhkaisessa ruokalassa 30. Luulen että se ei näytäkään yli 30 lukua - joko BT-yhteydellä on se rajana tai softassa on vikaa. Yleisesti se näyttää aika kaukaa kontaktit. Mitään tilastoa, lokia, signaalinvoimakkuutta, tunnisteen seurantaa tai muuta toiminnallisuutta siinä ei ole. Aika turha softa siis ja buginenkin. Yleisellä tasolla siitä näkee, että koronavilkkuja on asenneltu, mutta mitään järkevää tai mielenkiintoista käyttöä sille ei ole.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ja millä signaalivahvuuksilla? BLE:n kantama on parhaimmillaan satoja metrejä, mutta sellaisilla signaalivahvuuksilla jotka suodatetaan ulos koronavilkun toimesta.
EIkö kuluttajalaitteet ole jokseenkin yksinomaan Luokan 2 laitteita, joiden lähetysteho on max. pari milliwattia ja nimellinen kantama 10 metriä?

Tuon appin heikkous on toki siinä, että se näyttää kertovan kaiken mitä se kuulee, heikostikin. Toisaalta, eipä siitäkään ole yksikäsitteistä tietoa, mitä signaalinvoimakkuutta vilkku käyttää kynnyksenä. Kolmantena tekijänä vielä se, että eri BT-raudan RSSI-arvot eivät tietääkseni ole yhteismitallisia.

Kotona näkyy about oikea määrä, joskus on joku naapuri joukossa. Liikenteessä henkilöautossa näkyi 4-10, ruuhkaisessa ruokalassa 30. Luulen että se ei näytäkään yli 30 lukua - joko BT-yhteydellä on se rajana tai softassa on vikaa. Yleisesti se näyttää aika kaukaa kontaktit.
Samantapaisia havaintoja itselläkin. Citymarket/Prisma-kassa-alueella meni selvästi yli 30 vaikka oli niin hiljaista, että kassoille ei tarvinnut jonottaa. Yllättävää oli, että moottoritielläkin löytyi jokunen majakka ja jokseenkin tyhjällä kadulla kävellessä oli 10-15 majakkaa jatkuvasti näkyvissä.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 613
Nordic semin kehitystyökaluksi tarkoitetulla nRF connect nimisellä softalla saa näkyviin enemmän dataa BLE laitteista. Myös (kalibroimaton) signaalivahvuus löytyy oikeassa yksikössä ja sen saa vaikka plotattua ajan funktiona.
EIkö kuluttajalaitteet ole jokseenkin yksinomaan Luokan 2 laitteita, joiden lähetysteho on max. pari milliwattia ja nimellinen kantama 10 metriä?
Suurin osa juu. Sillä samalla lähetysteholla päästään kuitenkin muistaakseni jopa 100m päähän jos vaan tiedonsiirtonopeutta lasketaan, BT5 taisi tuosta vielä nostaa hieman. Noi 'luokka 2' -hommat on jotain legacykamaa.
Toisaalta, eipä siitäkään ole yksikäsitteistä tietoa, mitä signaalinvoimakkuutta vilkku käyttää kynnyksenä.
Itsekkin olet ne tähän ketjuun jo aikaisemmin linkannut.

edit:
eri BT-raudan RSSI-arvot eivät tietääkseni ole yhteismitallisia.
Ei, mutta olen käsittänyt että noissa altistumisten määrittämisessä käytetyissä paketeissa on mukana joku kalibrointiluku. Tästä en tosin ole ihan 100% varma.
edit2: on mukana kalibrointiarvo.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 276
EIkö kuluttajalaitteet ole jokseenkin yksinomaan Luokan 2 laitteita, joiden lähetysteho on max. pari milliwattia ja nimellinen kantama 10 metriä?
Edelleen on iha normaalia että majakat kuuluu kymmeniä metrejä vaikka olisi vähän näköestettä. Samoin monet yleiset BT laitteet.
Joidenkin laitteiden osalta halutaan lyhyt kantama ja niissä voi olla tehoa rajoitettu. Samoin joidenkin lisälaitteiden kanssa voi olla virransäästö syistä pienet tehot, tehoja voidaan säätää myös tilanteen mukaan laatu , virransäästö ym syistä. (käyttötilanne ja haettavissa tilanne voi olla eri)

Skannailitko vain koronavilkku majakoita, vai yleisesti kaikkea BT kamaa mitä kuuluu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
Nordic semin kehitystyökaluksi tarkoitetulla nRF connect nimisellä softalla saa näkyviin enemmän dataa BLE laitteista. Myös (kalibroimaton) signaalivahvuus löytyy oikeassa yksikössä ja sen saa vaikka plotattua ajan funktiona.
nRF Connect on tosiaan huomattavasti parempi softa jos noiden kanssa haluaa leikkiä. nRF Connect for Mobile - Apps on Google Play löytyy myös iPhonelle. Tuohon laittaa raw advertising data filtteriin 0x03036ffd niin näkee vain koronavilkun lähettämät majakat. Listassa näkyy sitten signaalin RSSI voimakkuus sekä millä intervallilla majakoita havaitaan ja nämä saa myös graafina.

EIkö kuluttajalaitteet ole jokseenkin yksinomaan Luokan 2 laitteita, joiden lähetysteho on max. pari milliwattia ja nimellinen kantama 10 metriä?
Kuten jo aiemmin mainitsin BLE on speksattu 100 metrin kantamalle ja coded phytä käyttämällä jopa kilometriin asti. Käytännössä ei nyt tietenkään näihin asti päästä.
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 129
nRF Connect on tosiaan huomattavasti parempi softa jos noiden kanssa haluaa leikkiä. nRF Connect for Mobile - Apps on Google Play löytyy myös iPhonelle. Tuohon laittaa raw advertising data filtteriin 0x03036ffd niin näkee vain koronavilkun lähettämät majakat. Listassa näkyy sitten signaalin RSSI voimakkuus sekä millä intervallilla majakoita havaitaan ja nämä saa myös graafina.
Laitoin nRF Connect for Mobileen filtteriksi 0x03036ffd, niin se ei enää löytänyt mitään laitteita. Filtterin kun jättää pois, niin silloin se löytää kolme laitetta. Yksi niistä on minun työpuhelin, jossa ainakin on KoronaVilkku asennettuna. Kyseessä on tosin Samsung Galaxy A40, joka ei ollut 11.9. jälkeen tarkistanut tietoja. KoronaVilkun avaamisen jälkeen puhelin haki tiedot mutta nRF Connect for Mobile ei sitä edelleenkään havainnut filtteri päällä.

Edit: Tuossa olikin yksi nolla liikaa. Kopioi siihen kenttään 03036FFD, niin toimii suoraan. Jos kopioi 0x03036ffd, niin sovellus jättää vain x:n välistä pois eikä luonnollisesti toimi. En huomannut tuota aluksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 154
Laitoin nRF Connect for Mobileen filtteriksi 0x03036ffd, niin se ei enää löytänyt mitään laitteita. Filtterin kun jättää pois, niin silloin se löytää kolme laitetta. Yksi niistä on minun työpuhelin, jossa ainakin on KoronaVilkku asennettuna. Kyseessä on tosin Samsung Galaxy A40, joka ei ollut 11.9. jälkeen tarkistanut tietoja. KoronaVilkun avaamisen jälkeen puhelin haki tiedot mutta nRF Connect for Mobile ei sitä edelleenkään havainnut filtteri päällä.
Sulla on se tuossa toisella rivillä? Minulla löytää kyllä vaimon puhelimen ja näköjään ainakin yhden naapurinkin.
Screenshot_20200915-105212.png
 

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 129
Sulla on se tuossa toisella rivillä? Minulla löytää kyllä vaimon puhelimen ja näköjään ainakin yhden naapurinkin.
Kyllä, juurikin toisella rivillä. Ei näköjään löytänyt vaimon iPhoneakaan, jossa KoronaVilkku pelaa.
Screenshot_20200915-105518.png

Screenshot_20200915-105541~2.png

Edit: Tuossa olikin yksi nolla liikaa. Kopioi siihen kenttään 03036FFD, niin toimii suoraan. Jos kopioi 0x03036ffd, niin sovellus jättää vain x:n välistä pois eikä luonnollisesti toimi. En huomannut tuota aluksi.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 613
Laitoin nRF Connect for Mobileen filtteriksi 0x03036ffd, niin se ei enää löytänyt mitään laitteita. Filtterin kun jättää pois, niin silloin se löytää kolme laitetta. Yksi niistä on minun työpuhelin, jossa ainakin on KoronaVilkku asennettuna. Kyseessä on tosin Samsung Galaxy A40, joka ei ollut 11.9. jälkeen tarkistanut tietoja. KoronaVilkun avaamisen jälkeen puhelin haki tiedot mutta nRF Connect for Mobile ei sitä edelleenkään havainnut filtteri päällä.

Edit: Tuossa olikin yksi nolla liikaa. Kopioi siihen kenttään 03036FFD, niin toimii suoraan. Jos kopioi 0x03036ffd, niin sovellus jättää vain x:n välistä pois eikä luonnollisesti toimi. En huomannut tuota aluksi.
Just näin! Sit RSSI filtterin jos laittaa kohtaan -73dBm, niin näkee vain sellaiset koronavilkuttimet jotka voivat aiheuttaa altistumisen jos vaan oleskelette tarpeaksi pitkään samassa tilassa. Tota koronapakettien sisältämää kalibrointilukua se ei ota huomioon, mutta voitaneen olettaa että kalibroinnit on keskimäärin n. 0 ja siten siitä ei tälläisessä yleisluontoisessa kokeilussa kannata yrittää huomioida.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
nRF Connect on tosiaan huomattavasti parempi softa jos noiden kanssa haluaa leikkiä. nRF Connect for Mobile - Apps on Google Play löytyy myös iPhonelle. Tuohon laittaa raw advertising data filtteriin 0x03036ffd niin näkee vain koronavilkun lähettämät majakat. Listassa näkyy sitten signaalin RSSI voimakkuus sekä millä intervallilla majakoita havaitaan ja nämä saa myös graafina.
0x03036ffd, niin se ei enää löytänyt mitään laitteita.
Jätä 0x alusta kun softa lisää sen itse.

Kävin juuri jkl postissa ja siellä reilu 10 henkeä yli 4m välein. Itse 4-20m päässä ihmisistä, puhelin kädessä niin kuin kaikilla joten tilanne ns. optimaalinen etäpoimintaan.
20200915_115852.jpg

Kun liikuin ovesta ulos niin tilanne:
20200915_115911.jpg

Yhdellä raksamiehellä oli selvästi vilkku päällä kun vieressä 2-5 metrin päässä tekivät jotain:
Screenshot_20200915-115938_Gallery.jpg

Ja mites se vilkku näitä tulkitsee:
EgxYAu1X0AE0SKx.jpeg

Yli 60dBm osumat ei siis haittaisi pitkässäkään juoksussa. Postissa avarassa tilassa kaikilla luurit ns. optimaalisesti ja yli 5m päästä ei hälyttäisi kenestäkään.

Vieressä oleva kaveri 2m päässä taas olisi hälyn aihe jos oltaisiin oltu 15min, ihan kuten kehittäjät kertoivat...

Eli tällä kenttätestillä voidaan todeta vilkun toimivan hyvin, eikä mistään etäaltistuksista todellakaan hälytettäisi. Avoimessa tilassa luurit kädessä yli 6m etäisyydellä ei altistumista olisi tuon mukaan voinut tulla.

Sen sijaan lähellä olevakin oli tuon näkökulmasta kohtuu kaukana. Pitäisi olla samassa pöydässä luurit vierekkäin jotta päästäisiin noihin isoihin kertoimiin ja niinhän se tarkoitus onkin.

TLDR:
Vilkku hälyttelee vasta jos olet oikeasti altistunut. Mitään etäaltistumista ei todellakaan hälytellä.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 684
Minäkin testailin eilen tuon nFR Connectin kanssa sen verran, että sen näyttämien tietojen perusteella hälytysraja ei vaimennuksen osalta toteudu, mikäli toinen luuri ei ole oikeasti samassa huoneessa. Lähes minkä tahansa seinän toisella puolella vaimennus on jo selvästi yli rajan. En olisi hirveän huolissani seinän läpi naapurin puhelimesta tulevista virheellisistä altistumisilmoituksista.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Oma koronavilkku ei ole yli 3 vrk:een päivittyänyt altisteita, onkohan siinä mennyt bitti solmuun? Android kyseessä ja sovelluksen uudelleenkäynnistys ei vaikuta asiaan.

Edit, jahs puhelimen boottaus palautti toiminnan.
 
Viimeksi muokattu:

FlyingAntero

ɑ n d r o i d
Premium-jäsen
S Y N T H W A V E
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 129
Oma koronavilkku ei ole yli 3 vrk:een päivittyänyt altisteita, onkohan siinä mennyt bitti solmuun? Android kyseessä ja sovelluksen uudelleenkäynnistys ei vaikuta asiaan.

Edit, jahs puhelimen boottaus palautti toiminnan.
Oliko muuten mikä puhelin kyseessä? Ainakin Xiaomi-käyttäjät ovat raportoineet, että vaatii bootin välillä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 292
Viestejä
4 196 844
Jäsenet
70 886
Uusin jäsen
aulaabe

Hinta.fi

Ylös Bottom