Konepellin lakkavaurioiden uusinta pikkubudjetilla?

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 876
Mulla on käyttöautona sukulaisilta tullut aiemmin keulamällipelinä kolarikorjattu renault, joka alkaa olla sen ikäinen, ettei oikein enää kovinkaan arvokas peli ole vaan myyntihinta nettiautossa pyörisi muutamassa tonnissa. Konepelti on ilmeisesti ylimaalattu toisenvärisestä purkuautosta tms, kun lakkapinta rapisee maalin pinnalta irti laikukkaana. Mitähän tuollaiselle kannattaisi tehdä kotikonstein? Oon jonkun verran duunaillut eri maalailuhommia fillarihommissa paukkupullovehkeillä ja joskus ihan ruiskuhomminakin, eli perusteet tekemiseen ja tieto näistä eri seteistä suorakiiltoväreistä, 1k 2k lakoista jne on. Uskaltaisikohan tossa vähän mekaanisesti jollain hiomatyynyllä tms käydä nuo lakkavaurioiden reuna-alueet läpi, että sais ikäänkuin helposti irtoavat kamat irti ja sit vaan lakkaus päälle jollain paukkupullolakalla. Pitäs saada sellanen semisiisti lopputulos aikaseksi, että kestää jatkossa, mutta ei tarvitse olla virheettömän näköinen, kun autossa on muuten reippaasti käytönjälkeä ja jotain lommoakin siellä täällä.
 
Vanhan ja uuden lakan välikohdat jää näkyviin vaikka tekis mitä. 1k lakat on turhaa työtä konepellin kanssa, ei kestä. 2k lakka voi pysyä hyvinkin, mutta katseenkestäväksi saaminen voi olla mahdotonta ellei ole vähintääkin poistanu kaikkea vanhaa lakkaa ensin pois. Se on niin iso ja näkyvä alue.
Pikkubudjetilla on ite tullu joihinkin nurkkiin yms vedettyä pienellä pensselillä 2-komponentti-lakkaa fiksatun kohdan yli / uuden ja vanhan tasolle eli täyttäny lakattoman alueen) eikä sellaiseen paljoa kiinnitä huomiota. Tulee kestävä jos vaan on karhentanu ensin tartuntapinnan, eikä lähde liuotinpesussa pois niinkun 1-k lakat.
Mutta jos koko pelti on täynnä laikkuja niin tulee varmaan aika hirveä. Miettisin ite ennemmin pellin vaihtoa, ylimaalausta, tai viemistä teipattavaks. Maalauksen voi tehdä myös niin että hio lakat, niin että jää pelkkä metallimassa/pohjamaali, ja sitten uudella suorakiiltomaalilla yli, ja tulee sitten sellainen mihin maalaustaidot riittää., ja vähän eri värisävy muuhun autoon nähden ei haittaa. Varmaan tämä viimeinen olis järkevin imo.
 
Minkälaisia lämpötiloja muuten nuo nykyajan maalit ja lakat kestää konepellissä? Ajatuksena olisi ottaa konepellin alapuolinen äänen/lämmöneriste -matto pois helpottamaan lämmön haihtumista konehuoneesta jossa on erittäin kuumana käyvä alumiinikasi. Mutta onkohan tuloksena haalistuva/lohkeileva maali pidemmän päälle? Aiemmassa V6 rassissa tein saman ja pelti kesti kyllä hyvin, mutta oli myös pienempi motti pienemmillä lämpötiloilla.
 
Minkälaisia lämpötiloja muuten nuo nykyajan maalit ja lakat kestää konepellissä? Ajatuksena olisi ottaa konepellin alapuolinen äänen/lämmöneriste -matto pois helpottamaan lämmön haihtumista konehuoneesta jossa on erittäin kuumana käyvä alumiinikasi. Mutta onkohan tuloksena haalistuva/lohkeileva maali pidemmän päälle? Aiemmassa V6 rassissa tein saman ja pelti kesti kyllä hyvin, mutta oli myös pienempi motti pienemmillä lämpötiloilla.
Eiköhän ne ihan hyvin kestä, meitsillä ainakin harrastepelissä ollut turbo ja pakosarjakin (alapuolinen eli ei kiinni pellissä) ilman mitään lämpösuojia ja ilman konepellin lämpöeristettä. Ongelmia tulee kyllä sit jos joku turbon paljas pakopesä on liian lähellä konepeltiä.
 
Joo täytyy ottaa pois, aina nuo on turhilta painolasteilta vaikuttaneetkin jos ei koneen mekaaniset äänet ihan sepelimyllyltä kuulosta. Autopesussa huomasi miten paljon lämpöä tuosta pellin läpi alkaa kulkemaan kun ottaa maton pois, mieto löylynheittoefekti tulee kun vettä siihen nokalle päätyy :D
 
mä laitoin 5mm(?) sokkelikaistan palaset kontaktiliimalla sellasiin kohtiin missä on vain yksinkertainen pelti siellä konepellin alapuolella. tällöin lämpö ei niin pahasti pääse vaikuttamaan. jos on tuplapelti niin en näe kauheasti muuta kuin äänenvaimennushyötyä niistä "peitoista" siellä.
Sokkelikaista on "retkipatjaa" materiaaliltaan.

dynaliner on vastaava kaupallinen tuote tuohon tarkoitukseen
1676988727649.png
 
Romikselta hyvä konepelti kahteluun, jos nyt haluaa jotain asialle tehdä.
 
Jos sopivat tilat ja pelit löytyvät, niin pelti irti ja pukille, jonka jälkeen ropisevat lakat epäkeskolla pois, värimassaa päälle jos on tarvis ja lipakat pinnat kunnon 2k lakalla.
Sitten jos ja kun tulee valumia yms. niin hioo vesissä pois, kun lakkaa on tarpeeksi.
 
Romikselta hyvä konepelti kahteluun, jos nyt haluaa jotain asialle tehdä.
Johonkin vanhaan halpispaskaan just tämä on ainut järkevä vaihtoehto. Uudet maalit, kitit, kovetteet ym. maksaa paljon enemmän, vie aikaa ja amatööri saa siitä kuitenkin paskan näköisen...

Toki en romikselta kattelisi, vaan yksityisten purkuautoja. Romiksilla ainakin etelä-suomessa luullaan, että käytetystä voidaan pyytää uuden hinta.
 
Auton arvo suorastaan tuplaantuu jos vedät koko konepellin hiilikuitu kuvioteipillä. Mahdollisesti projektista jäävä ylimääräinen teippi peilin kuoriin ja ovenkahvoihin. :cool:
 
Johonkin vanhaan halpispaskaan just tämä on ainut järkevä vaihtoehto. Uudet maalit, kitit, kovetteet ym. maksaa paljon enemmän, vie aikaa ja amatööri saa siitä kuitenkin paskan näköisen...

Saattaa olla, että olen hieman puolueellinen, koska tunnen pari maalaamo yrittäjää ja yhden automaalien sekä maalaustarvikkeiden maahantuojan.
Mutta äkkiseltään laskettuna jopa huonokuntoisesta purkupellistä pyydetään yleensä enemmän, kuin mitä maalaustarvikkeisiin menee rahaa.

Eikä tuollaisen irtopellin maalaaminen ole mikään ihmeellinen temppu, jos viitsii nähdä vähän vaivaa.
Monesti tuollaisen vanhan pellin nopea värjäys kyllä paisuu, kun rupeaa hieromaan pieniä ruosteita ja muita yksityiskohtia, eli tekee liian hyvää kun luonto ei anna periksi jättää siihen.

Toki aikaa tuohon palaa paljon enemmän kuin romikselta haetun pellin vaihtamiseen ja mahdollisuus sävyeroon on silti olemassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 638
Viestejä
4 537 573
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom