Konepaketti

Liittynyt
06.10.2023
Viestejä
6
Hei,

20v tauon jälkeen olisi tarve kasailla konetta, joskin tällä kertaa jälkipolvelle. Muutaman päivän komponentti viidakon syövereissä pyörimisen jälkeen sain kasattua tämmöisen koneen ostoskoriin:
Ostoskori

Vaikuttaisiko tämä tasapainoiselta vai onko pullonkauloja tai "liian tehokkaita" osia muihin nähden?
Entäs onko virtalähde riittävä?
Lisäksi tähän pitäisi hankkia vielä näyttö, joten minkä tasoinen kone tuo suurinpiirtein voisi olla jos mietitään 1080p / 1440p?

Kiitos jo etukäteen :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Hei,

20v tauon jälkeen olisi tarve kasailla konetta, joskin tällä kertaa jälkipolvelle. Muutaman päivän komponentti viidakon syövereissä pyörimisen jälkeen sain kasattua tämmöisen koneen ostoskoriin:
Ostoskori

Vaikuttaisiko tämä tasapainoiselta vai onko pullonkauloja tai "liian tehokkaita" osia muihin nähden?
Entäs onko virtalähde riittävä?
Lisäksi tähän pitäisi hankkia vielä näyttö, joten minkä tasoinen kone tuo suurinpiirtein voisi olla jos mietitään 1080p / 1440p?

Kiitos jo etukäteen :)
Ihan hyvä kokonaisuus. Virtalähde riittää.

Tässä kuitenkin on vähän parannettavaa, mutta niillä säästää vaan pari kymppiä, eikä se kone siitä parane, niin jätän mussuttamatta.

..tai no.. Näytönohjain tähän:

Sitten voi käyttää DLSS:ää ja 1440p onnistuu helpommin. Tämä oma mielipide ja minulla on Nvidia itsellä, niin voin olla puolueellinen. Mutta itse olen koko ajan lämmennyt DLSS:lle ja nyt sillä pelaan Cyberpunkkia.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 176
Ihan hyvä kokonaisuus. Virtalähde riittää.

Tässä kuitenkin on vähän parannettavaa, mutta niillä säästää vaan pari kymppiä, eikä se kone siitä parane, niin jätän mussuttamatta.

..tai no.. Näytönohjain tähän:

Sitten voi käyttää DLSS:ää ja 1440p onnistuu helpommin. Tämä oma mielipide ja minulla on Nvidia itsellä, niin voin olla puolueellinen. Mutta itse olen koko ajan lämmennyt DLSS:lle ja nyt sillä pelaan Cyberpunkkia.
8 gb saattaa tulla ongelmaksi erityisesti 1440p:llä ja erityisesti ne minimit.

1696604471283.png



Edit. Erityisesti tämä on aika hälyttävä kuva

1696604948731.png



Joo, oli cherry pickattu, mutta jos tulevaisuus näyttää tältä, niin tällöin 4060 ti on huono-ostos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Joo, oli cherry pickattu, mutta jos tulevaisuus näyttää tältä, niin tällöin 4060 ti on huono-ostos.
Näyttää nykyhetki jo siltä, että RTX 4060 Ti ei pyöritä pelejä 1440p ULTRA.

Kaikkea ei voi saada ja ei se 8GB riitä myöskään kunnolla AI-malleihin.

Ihan hyvin kuitenkin pyörittää pelejä, kun MEDIUM on valittuna.

--

Mielestäni tässä tehdään tietoinen valinta, että tekstuurit ja muut muistia vievät asetukset ei edes nykyisyydessä ole täysillä. Jos ei käy, niin AMD:n kortissa olisi 12GB.
 
Liittynyt
06.10.2023
Viestejä
6
DLSS olikin aivan uusi tuttavuus, joka vaikutti varsin mielenkiintoiselta.
Pitääpä perehtyä tähän lisää.

Olen tuon ostoskorini apinoinut lähinnä silmäilemällä muita lähes vastaavia ostoskoreja.
Nyt silmään pisti arpomani muisti G.Skill Trident Z5 6000
Miksi se on 5€ kalliimpi kuin G.Skill Ripjaws F5-6400 vaikka siinä on pienempi kellotaajuus?
Omalla googlettelulla Trident vaikuttaisi olevan ylikellotteluun sopivampi, mutta olisiko järkevämpi hommata mielummin tuo Ripjaws,
koska kone olisi tulossa 9v pojalle pelkkään pelikäyttöön ja itsellä ei ole oikein aikaa kartuttaa tietotaitoa BIOS:n optimoinneista tai ylikellotteluista.

edit.
huomasinkin nyt, että Ryzen 7600x vaikuttaisi tukevan muisteja 5200 MHz maksimissaan, että periaatteessa hinnasta voisi nipistaa noin kympin, jos valitsisi hitaamman kellotaajuuden muistin, mutta käytännössä ei liene järkevää, mikäli tuohon joskus hommaa tehokkaampaa prossua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 205
DLSS olikin aivan uusi tuttavuus, joka vaikutti varsin mielenkiintoiselta.
Pitääpä perehtyä tähän lisää.

Olen tuon ostoskorini apinoinut lähinnä silmäilemällä muita lähes vastaavia ostoskoreja.
Nyt silmään pisti arpomani muisti G.Skill Trident Z5 6000
Miksi se on 5€ kalliimpi kuin G.Skill Ripjaws F5-6400 vaikka siinä on pienempi kellotaajuus?
Omalla googlettelulla Trident vaikuttaisi olevan ylikellotteluun sopivampi, mutta olisiko järkevämpi hommata mielummin tuo Ripjaws,
koska kone olisi tulossa 9v pojalle pelkkään pelikäyttöön ja itsellä ei ole oikein aikaa kartuttaa tietotaitoa BIOS:n optimoinneista tai ylikellotteluista.

edit.
huomasinkin nyt, että Ryzen 7600x vaikuttaisi tukevan muisteja 5200 MHz maksimissaan, että periaatteessa hinnasta voisi nipistaa noin kympin, jos valitsisi hitaamman kellotaajuuden muistin, mutta käytännössä ei liene järkevää, mikäli tuohon joskus hommaa tehokkaampaa prossua.
Ei kai tuota konetta mitään ylikellotella sen kummemmin, kuin heität muistiprofiilin päälle BIOS:ssa, varsinkin jos on lapselle tulossa käyttöön. Lisäksi tuo 7600X kyllä tukee 6000MHz muisteja.
 
Liittynyt
06.10.2023
Viestejä
6
Tulipa mieleen että prossun asennusta varten varmaan tarvitaan lämpötahnaa, mutta niitäkin näyttäisi olevan jäätävä määrä tuolla datatronic:n valikoimissa.
Mistä tiedän, mikä noista pitäisi valita vai uskallanko napata vaan halvimman, missä "suosittu" tägi tuotteen yhteydessä?
 

J.K

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
184
Jäähyn mukana tulee tosiaan tuubi Thermalright TF7:ää, joka riittää useampaankin asennukseen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Paketin hintatehosuhde paranee melko radikaalisti, kun vaihtaa näyttiksen 7800XT:hen. Hinta nousee n.13%:a ja pelivauhti kasvaa 33%:a 1440p. Tuon halvan 4060ti:n jäähykin lienee aika äänekäs rimpula.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
103
omakohtainen kokemus viimeisen 1,5v ajalta AMD:n näyttiksen kanssa on, että ennemmin menen kalliimman kautta ja hankin seuraavaan Nvidian näyttiksen. Kohtuuttomasti ongelmia ajuripuolella sekä peleissä missä kavereideni nvidiakoneet pelittävät hienosti. Rauta itsessään kyllä toimii.
Mutta en tuota 4060ti:tä kyllä nvidialta valitsisi hinta/teho suhteen takia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 890
Viestejä
4 212 660
Jäsenet
70 973
Uusin jäsen
Rhadus

Hinta.fi

Ylös Bottom