Tässäkin varmaan kuvittelet, että ovi aukeaa ja tuonne saa DVD-aseman. Ei saa.
Joo, katsoin tuon kotelon esittelyä ja olin siinä uskossa ja olettamuksessa, että DVD-aseman saa suoraan laitettua noin isoon koteloon. Mukana tulee näemmä pidike, jonka vaihtamalla ylemmän etutuulettimen tilalle aseman saa laitettua, mutta vain kahdella ruuvilla etureunan sivuistaan kiinni. Käyttäjäkokemusten perusteella huono ratkaisu, kun ei ole tukevasti kiinni ja samalla lähtee toinen etutuuletin.
Näin se vaan kehitys kehittyy, enpä olisi tällaistakaan uskonut. Hyvä että kommentoit ja älysin katsoa esittelyn tarkemmin.
Edit 1. Ulkoinen DVD-asema voisi olla yksi vaihtoehto, sillä ei sitä kovin usein tarvitse, mutta tarvitsee kuitenkin.
Edit 2. Torrent-case alkoi miellyttämään silmää ja jos ilmajäähyllä mennään, niin se ilmeisesti osaltaan auttaisi lämpöjä. Henkisesti kun luovuin kiinteästi asennettavasta DVD-asemasta. Casen paikka on minulla lattialla pöydän vieressä, joten pienestä koosta ei ole minulle mitään hyötyä, päinvastoin. Pop Air on varmasti hintalaatusuhteeltaan erinomainen, mutta haluaisin kannen olevan suljettu ja kotelon muutenkin raskaamman oloinen. Enpä näitä ole päässyt livenä hypistelemään, joten vahvasti mennään Youtube-videoilla ja mutulla.
Minun käytössäni maksiminopeus ei ole se tärkein juttu tässä paketissa, vaan sellainen nopeuden, käyttömukavuuden ja -varmuuden yhdistelmä. Ettei tarvitsisi säätää oikeastaan mitään, siksi luulisin, että Z790-lankulla se voisi olla helpointa 13. sukupolven Intelin kanssa varsinkin jos/kun haluan uuteen koneeseen nuo DDR5-muistit. Ehkä tuosta näyttiksestä joudun tinkimään tai odottelemaan vielä tarjouksia, kun ne viimeiset FPS:t eivät ole niin tärkeitä.
En näitä konejuttuja ollut seurannut vuosiin, kuten tästäkin ketjusta sen huomaatte ja on hyvä saada asiantuntevia suosituksia. On vaikea lukea esim. komponenttiarvosteluja vaikkapa virtalähteiden osalta, kun lähes kaikissa on mainintoja heikkouksista, joiden käytännön merkitystä ei oikein osaa suhteuttaa. Esim. jollekin powerille mainittu hieman korkeampi virtapiikki käynnistäessä kuulostaa ihan hirveälle, mutta mitä se sitten käytännössä tarkoittaa on eri juttu. Vaihdoin powerin Fractaliin ja muistit takaisin G.Skillsiin. Samaten, kuin tuo muistin tuettu "maksiminopeus" jo vei sivuraiteille, ikään kuin että menisi yli 5600 nopeus hukkaan prosessorin rajoittuneisuuden vuoksi.
M.2-levyjen suhteen, noissa nopeissa levyissä on moitittu hardware-encryption puutetta. Kyllähän ne jotenkin olisi hyvä salata, en tiedä sitten, miten paljon software-encryption esim. Bitlocker hidastaa. Toisaalta taas M.2-levyissä kun on aina virta päällä, ei taida tunnistaa/kysellä edes buuttauksien välillä vaan on aina "auki", mikä tietysti helpottaa käyttöä.
Kuten tästä ketjusta huomaa, olen tippunut kärryiltä kymmenen vuotta sitten ja pyrin kiipeämään takaisin. Uusi kone on kallis hankinta ja oma mieltymys on tietysti tärkeä juttu, mutta aika monessa kohdassa sitä on auttamattomasti väärässä, kun ei ole seurannut näitä juttuja vuosikymmeneen. Hyvä, että on tällainen palsta, jossa vinkkejä saa asiaan perehtyneiltä.
Edit 3.
Omasta mielestä kaikkien emojen audiopuoli on riittävän hyvän ja jos ei riitä, niin ostaa äänikortin.
Joten itse ottaisin tämän.
Emolevyt / Gigabyte Z790 UD AX (REV. 1.0), Intel, LGA 1700, Intel® Celeron®, Intel® Core™ i3, Intel® Core™ i5, Intel® Core™ i7, Intel® Core™ i9,..., LGA 1700...
datatronic.fi
Tuossa emossa ei taida olla optista
S/
PDIF -outtia takapaneelin kuvan ja Gigabyten sivujen mukaan. Se on tärkeä, koska äänet menevät vahvistimelle sitä kautta ja sieltä sitten passiivikaiuttimiin tai luureihin valinnan mukaan.