Konepaketin valintaa pojalle

Liittynyt
11.06.2022
Viestejä
6
Hei! Tarvitsisin hiukan apuja konepaketin komponenttien valintaan. Itse olen viimeksi kasannut koneen lähemmäs 10v sitten, joten auttamasti on jääty kelkasta. Kone olisi siis tulossa 13v pojalle ja tästä syystä budjetti aika rajallinen (hänelle tuntuu olevan ylpeydenaihe että saa itse ostaa koneen itse säästämillään rahoilla). Kipuraja alkaa olla siellä 800€ hujakoilla.

Näyttö, hiiri+näppis ja yksi 2TB peruskovalevy häneltä jo löytyy. Olen miettinyt tämän kaltaista pakettia: Komponenttilista

Pääasiallisena käyttötarkoituksena on pelaaminen ja videoeditointi. Etenkin jälkimmäisen takia ajattelin tuota muistia 32GB, mutta onko siinä jo liikaakin? Lisäksi mietin näytönohjainta. Eniten poika pelaa Minecraftia, johon tuo ehdottomasti varmasti riittää, mutta hänellä on haaveissa myös alkaa tämän jälkeen säästää (käytettyihin) VR-laseihin (Oculus Rift tai vastaava). Luonnistuuko tuollaisella paketilla VR-pelaaminen kohtuullisilla kuvanlaatuasetuksilla vai pitääkö näyttikseen laittaa enemmän paukkuja?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Eli tavoitteena on 800€ budjettikokoonpano, jossa pitäisi olla jonkin verran vääntöäkin.

Yhdestä kaupasta ostettaessa tiedossa on aikamoisia kompromisseja, joten tässä Datatronic-Multitronic-Jimms-yhdistelmällä:
Ostoskori | Hinta.fi
Jokaisen osan hinta/laatu on tässä yritetty maksimoida. Tarjouksia on hyödynnetty, jos on.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 200
Eli tavoitteena on 800€ budjettikokoonpano, jossa pitäisi olla jonkin verran vääntöäkin.

Yhdestä kaupasta ostettaessa tiedossa on aikamoisia kompromisseja, joten tässä Datatronic-Multitronic-Jimms-yhdistelmällä:
Ostoskori | Hinta.fi
Jokaisen osan hinta/laatu on tässä yritetty maksimoida. Tarjouksia on hyödynnetty, jos on.
Itse maksimoisin lisää ostamalla 5500 prossun multitronicista ja b450 tomahawk amazonista.

 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Itse maksimoisin lisää ostamalla 5500 prossun multitronicista ja b450 tomahawk amazonista.
Isompi prosessori on tietysti parempi, mutta kalliimpi, näinhän se on. Onneksi AM4 on hyvä päivitysalusta.
Tomahawk on monilta ominaisuuksiltaan varsin hyvä, isompana puutteena vain yksi M.2-paikka (ja pienempänä puutteena ARGB).
 
Liittynyt
11.06.2022
Viestejä
6
Kiitos vastauksista Muutamia jatkokysymyksiä:

- Onko tuo 550W virtalähde liian pieni tuollaiseen pakettiin ja 650W olisi parempi/varmempi?
- Mitä etuja tuossa Ryzenissä olisi tuohon i3 verrattuna? Kun yritin eroja Googletella niin Intel vaikutti paremmalta paketilta
- Jos koneeseen haluaa WiFin ja Bluetoothin, onko järkevämpää/edullisempaa hankkia erilliset sovittimet niille vai hankkia suoraan emolevy, jossa molemmat mukana?

Tuo RTX2060 on ilmeisesti reilusti tehokkaampi kuin esimerkiksi tuo RX 6500 XT? Mietin siis siltä kannalta, että onko ero niin dramaattinen, että minun kannattaa yrittää saada poika suostumaan siihen että lykkään hänelle satasen lisää omaan budjettiin päälle, että saa tuon RTX:n?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Näin sivuhuomautuksena, jos käytetty näyttis ei ole ongelma niin myyntiosiohan pursuaa nyt pätevää näyttistä suht sopuhintaan, kun mainaajat myyvät kalustoaan pää märkänä.
3060 lähtee alta 300e, 3060ti alta 350e jne.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Odottaminen on muidenkin osien kohdalla kannattanut, nyt on sen verran parempia tarjouksia, että voivatkohan ne tuosta enää parantua?

Budjettia ei siis välttämättä tarvitse kasvattaa, kunhan valitsee parhaan hinta/tehosuhteen osat. Kuten sanottua, nämä eivät kaikki löydy yhdestä kaupasta.

550W riittää keskitason koneelle hyvin:
Phanteks 550W AMP, modulaarinen ATX-virtalähd.. halvin hinta 55€

Toisaalta jos haluaa reilusti kasvunvaraa tehonäytönohjaimelle:
Seasonic SSR-750FA, halvin hinta 70€
Seasonic Connect 750 W Review - The Solution for Cable Management

Kotelo on muiden edullisten koteloiden tasolla, mutta lähes pilkkahintainen:
Zalman Z3 Iceberg Black, halvin hinta 29€
Zalman Z3 Iceberg Review

Halvimmat 32 gigaa, nopeudessa ei merkittävästi oteta takkiin:
G.Skill Aegis DDR4, halvin hinta 105€

Tätä mallia ei kai ole komponenteiltaan halpuutettu, vaan sen tarjonta on ainoastaan hiljaisesti hiipunut:
Kingston Technology A2000, halvin hinta 50€

Yllä on ne osat, jotka melkein kannattaa ostaa, vaikkei tiedä vielä näytönohjain- tai prosessorivalintoja.

~300€ näytönohjaimen osalta tässä olikin yksi pommitarjous jokunen päivä sitten, mutta kun siihen ei ehtinyt mukaan, niin RTX 2060 on ihan pätevä.

Hintavirhe-emolevyt poislukien, tuossa olisi halvin, jossa on Wifi. Tosin se on hidasta karvalakkimallia ja niitä M.2 NVMe-paikkojakin on taas vain se yksi. Nopeampi erilliskortti tosin ei maksa paljon, kun ei tarvitse sitä koko kittiä, jossa on antennit mukana.
MSI MAG A520M VECTOR WIFI, halvin hinta 85€
Intel Wi-Fi 6 AX200 (Gig+), halvin hinta 15€
Hakutulos "AX200.NGWG.DTK"

Ryzen 5500 mahtuisi nyt mukaan.
AMD Ryzen 5500, halvin hinta 150€

Sanoisin, että peleissä Ryzen 5500 ja i3-12100(F) ovat aika tasoissa, mutta sitten on tämä videoeditointiaspekti, jossa raa'asta CPU-tehosta ja näytönohjaimien pakatun videon rautakiihdytyksestä on vaihtelevasti hyötyä, riippuen käytetyistä ohjelmista ja lähdemateriaalista.
Jos budjetti ei veny niin, että kaikki laitettaisiin noiden suositusten mukaiseksi, on mietittävä, mikä on oikeasti se tarpeellinen taso:
How to choose a Processor (CPU) for Video Editing
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 303
Viestejä
4 219 441
Jäsenet
71 017
Uusin jäsen
Jaage

Hinta.fi

Ylös Bottom