Konepaketin osien mietintää. (pitkähkö)

Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
2
Moro,

Lähtökohdat: Suunnitella paketti kasaan mahdollisimman hyvin yhteensopivista komponenteista. Alkuperäisestä koneeni alkaa olemaan liian monelta komponenteiltaan ongelmallinen (2011 - vuodelta kasattu i5 2500k prossun ympärille) ja ainoaksi buildista buildiin siirtyvä osa on päivitetty näyttis gtx 1060 6g.

Tiedän näyttiksen olevan mopo suunnittelemani prosessorin ympärille, mutta toistaiseksi lähinnä haluan päästä koneen epävakaudesta eroon ja odotella tuon vanhan näyttiksen kanssa päivittääkkö tässä 2k sarjan korttien tullessa vai kenties seuraavassa generaatiossa kerralla korkeampaan tieriin. Ainakaan tällähetkellä olen hyvin skeptinen noista 2k korteista ja RTX teknologian pysymisestä.

Käyttökohteena koneelle on lähinnä 1080p 144hz useimmissa räiskintä peleissä vaikka grafiikoita pudottaen (ainakin niin kauan kuin gtx 1060 vaatii sitä päästäkseni tavoitteeseni). Tietty ainahan vastaan tulee erityisesti AAA luokan ei räiskintä pelejä joissa sitä silmänkarkkia tulee pistettyä päälle lukottaen fps alemmaksi samalla. Pidän auki mahdollisuuden päivittää tulevaisuudessa samalla näyttö korkeammalle resoluutiolle, mutta olen tykästynyt miten helpompaa on pitää korkea fps 1080 näytöllä.

---------------

Näyttis: Gtx 1060 6Gb

Kuten aikaisemminkin mainitsin tarkoitus on pitää tämä näyttis placeholderina toistaiseksi, koska omistan jo sen.

Kotelo:

Define C, ATX

Kyseinen kotelo vaikuttaa varsin modernilta kapistukselta, mutta sitä kohtaan minulla on kysymys kohdassa jäähy.

Prossu: i9-9900K

Tullessani i5 2500k pohjalta nykyaikaan olen oppinut kunnioittamaan prosessoreita, joilla on kykyä palvella potentiaalisesti pitkään. Aiheeseen liittyen pitäen silmällä erityisesti battlefield 5 kykyä hyväksikäyttää jatkuvasti nousevia ytimien/säikeiden määrää niin i9 vaikuttaa ainoalta oikealta ratkaisulta edes toivekkaalle systeemin eliniän pidentämiselle.


Jäähy:
NH-D15

Tässä on ensimmäinen oikeasti mietintää aiheuttava osa nimittäin alunperin suunnittelin pistäväni tilaukseen mukaan klassisen hyper 212 jäähyn, mutta lukiessani kauhutarinoita korkeista lämmöistä olen kallistumassa tähän vaihtoehtoon. Täten voisin vastaanottaa apua onko kellään parempaa silmää miten tuo massiivinen jäähy mahtuu toistaiseksi valitsemaani koteloon.

Muistit: 16GB (2x8GB), Ripjaws V, DDR4 3200MHz

Tämä tuntuu olevan aika nobraineri vaihtoehdoista kannattavuudeltaan. Tiedä vaikka hankkisi toisen samanlaisen paketin tulevaisuudessa kiinni.

Emolevy: TUF Z390-PLUS GAMING, ATX-emolevy

Emolevyjen osalta tietämykseni on hyvin ajasta jäljessä varsinkin ison osan ominaisuuksista äkkiseltään tuntuu olevan hinnan kasvaessa omaan käyttöön aivan turhia tai puhtaasti markkinointikikkoja. Itse yrittänyt tehdä jotain taustatutkimusta oleellisista asioista normaaliin hillittyyn ylikellotukseen liittyen (tarkoitus ei ole yrittää rikkoa mitään ennätyksiä tai ajaa aivan teoreettiseen maksimiin prossua). Erityisesti tuo kohonnut ytimien määrä nostaa silmäkulmaa onko 390 sarja reagoinut niihin edelliseen sarjaan verrattaen varsinkin valmistajakohtaisesti.


Kovot: Samsung 500GB 970 EVO / 1TB Caviar Black

Tästä combosta olen aika varma henkilökohtaisesti joten olen yllättynyt jos parannettavaa oikeastaan löytyy. Olen pitkään kuolannut noiden m.2 levyjen perään niin kauan, kuin niitä tehtailtu ja sinne uppoaisi nätisti käyttis + ne muutama useammin pelattu peli. Vähemmän tärkeät pelit / filut / ohjelmat suunnittelin upottavani perinteisen blackki kovon sisälle turvaan, mikä kokemuksesta on toiminut hyvin.


Poweri: 750W RM750x

Poweri on näitä osia joissa olen hiukan vainoharhainen sen teholtaan ja erityisesti luetettavuudeltaan. Henkilökohtaisesti pieni ylimitoitus ei ole täysin turha ratkaisu, mutta jos jollain on vastalause voin nyörtyä tietävämmän edessä.

---------------------

Noin siinä on omat mietteeni suunnittelemastani paketista ja mielellään otan palautetta vastaan varsinkin emon / jäähyn ja kotelon osalta niin viimein voisin huoletta taistella eteenpäin ilman jatkuvaa pelkoa osien pettämisestä muutamaan vuoteen / mahdollisuudesta päivittää settiä ilman, että uusi osa joutuu paritetuksi 2011 komponentteihin.

Mainitsen vielä kertaalleen olevani hyvin tietoinen millaisen bottleneckin tuo väliaikainen näyttis luo, mutta ainakin pääsisin pelailemaan bf5:ta kohtuullisella performanssilla julkaisun jälkeen ja samalla voin tarkemmin miettiä tarvitsenko uuden näyttiksenkin heti vai vasta myöhemmin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Älä nyt 700€:a maksa cpu:sta pelikäyttöä ajatellen. Arvosteluiden perusteella vieläkin i5 8400 on nopeilla muisteilla aivan naurettavan lähellä pelisuorituskyvyssä, vaikka hintaeroa on 400€. 5%:n erosta ei oikein kannata maksaa 400€:a, ja virtasyöpömmälle cpu:lle joutuu tietty maksamaan emosta ja jäähystäkin n.150€ enemmän.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Tullessani i5 2500k pohjalta nykyaikaan olen oppinut kunnioittamaan prosessoreita, joilla on kykyä palvella potentiaalisesti pitkään.
Ei tällä hetkellä ole yhtään prossua joka olisi varma pitemmälle ajalle.
Aiempi pitkäkestoisuus johtui pahasta kehityksen puutteesta.
AMD:n alkaessa jäädä enemmän ja enemmän jälkeen vuosikymmen sitten Intel jumitti työpöytäalustan high end ydinmäärän neljään, kaikkien tuplaytimisten markettikoneiden muutenkin jarruttaen pelien kehitystä vielä pahemmin.
Intelin arkkitehtuurissakin on viimeiseen viiteen vuoteen tapahtunut vain yksi parannus.
Tuo markkinointi"yhdeksäs" sukupolvi on arkkitehtuuriltaan täysin sama kuudennen sukupolven Skylaken kanssa.
Ainoastaan maksimikelloja on hilattu korkeammalle ja nyt kilpailun sanelemana viimein lisätty ydinmäärää.

Jos Global Foundriesin valmistusprosessi olisi kellottunut samoihin kelloihin Intelin kanssa jo nykyinen Zen"1" arkkitehtuuri olisi ollut aikalailla tasoissa.
Nykyisetkin kellot kun ovat kyllä hyvät alunperin mobiiliprossuille kehitetylle valmistusprosessille.
Lopputalven-kevään aikana julkaistavat oikeasti parannetun Zen2 arkkitehtuurin prossut voivat hyvinkin mennä ohi.
TSMC:n valmistusprosessikin on optimoitu high performancelle.
Ja vuoden päästä siitä tulee pientä viilausta ja kellojen nostoa valmistusprosessin parantuessa.
Vai tiedä kuinka hyvin Zen3 etenee ja miten aikaisin julkaisevat sen.

Nyt on lähiaikoina todella kiinnostavat ajat PC-prossuissa.
Vaikka Intelin kompurointi valmistustekniikan kanssa jatkuisikin.


Emolevy: TUF Z390-PLUS GAMING, ATX-emolevy

Emolevyjen osalta tietämykseni on hyvin ajasta jäljessä varsinkin ison osan ominaisuuksista äkkiseltään tuntuu olevan hinnan kasvaessa omaan käyttöön aivan turhia tai puhtaasti markkinointikikkoja.


Kovot: Samsung 500GB 970 EVO / 1TB Caviar Black

Tästä combosta olen aika varma henkilökohtaisesti joten olen yllättynyt jos parannettavaa oikeastaan löytyy. Olen pitkään kuolannut noiden m.2 levyjen perään niin kauan, kuin niitä tehtailtu ja sinne uppoaisi nätisti käyttis + ne muutama useammin pelattu peli.
Markkinointikikkoja se on on tuo hype-nimeäminenkin.
Aika keskinkertainen virransyöttö noissa markkinointi-tuhnuissa.
AMD:lle tehdyissä markkinointi-tuhnuissahan on jo sitten kirjaimellisesti kelvoton virransyöttö.

Sillä nopeimmalla NVME PCI-e SSD:llä on hyvin vähän vaikutusta useimpien pelien latausaikoihin perinteisempää SATA-signalointia käyttävään nähden.
Gigatavuhinnan nousulle ei yksinkertaisesti saa vastinetta, muissa kuin synteettisissä käärmeöljybenchmarketeissa.
Tärkeintä olisi se riittävä kapasiteetti SSD:llä mekaanisen kiintolevyn sijaan.
(M.2 itsessään on vain fyysinen formaatti/liitäntä ja sillekin on SATA levyjä)


Poweri on näitä osia joissa olen hiukan vainoharhainen sen teholtaan ja erityisesti luetettavuudeltaan. Henkilökohtaisesti pieni ylimitoitus ei ole täysin turha ratkaisu, mutta jos jollain on vastalause voin nyörtyä tietävämmän edessä.
Jos et lähde kaikkein pahimpia virtasyöppönäytönohjaimia hankkimaan, niin 650W kyllä riittäisi.
Tosin tuo Intelin "95W TDP" prossuhan oikeasti omaa 200W maks TDP:n jos emolevy tavoittelee mainostettuja kelloja.
95W pätee vain silloin kun emolevy noudattaa sitä 95W rajaa, samalla rajoittaen kellojen boostausta hyvin säikeistyvillä kuormilla.

Siltikään ei ole mitään syytä maksaa Corsair-veroa.
Tuossa ainakin yhtä hyvä poweri, nyt kun sen "alkuperäisversiota" Seasonic Focus Plus Goldia ei saa varastosta:
Antec 750W High Current Gamer HCG750 Gold, modulaarinen ATX-virtalähde, 80 Plus Gold, musta - 104,00€

Tosin jos noin ökyhintaista prossua laitetaan ja seuraava näyttishankinta on saman luokkaa, niin ainakin pykälän korotus hyötysuhteessa olisi paikallaan.
Hyvä virtalähde tulee kuitenkin olemaan paljon pitempään käyttökelpoinen kuin yksikään prossu, tai pari seuraavaa näyttistä.
(ellet jää keskiaikaiseen resoluutioon)
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
2
Ensinäkin kiitokset kaikille vastauksista sain paljon hyvää palauteta, jota prosessoida pitkin viikkoa. Palautteesta ja aamuöisin ahkeran tiedonetsinnän jälkeen tulin seuraavaan päätelmään alkuperäisen suunnitelman muutoksien osalta:

Poweri: Upgrade gold luokasta seasonikin platiniumiin. Poweri on kuten tässä läpi käytykkin niitä asioita joissa aivan suosiolla voin heittää pari kymppiä ylimääräistä mielenrauhan turvaamisesta. Hyvin tulee mieleen ajat Pentium 4 prossu koneessa minkä halpis antekin poweri halpuudellaan aiheutti kokemuksia joita en välttämättä halua edes painajaisissani uusia koskaan.

Emo: Vaikka taistelut VRM osuudelta emoissa on vielä kuumimmillaan interwebsissä, että mikä on se parhaiten toteutettu niin Gigabyten aorus pro vaikuttaa olevan paras hintaluokassaan.

Kovo(t): Päätökseni vaihtaa tuo m.2 - levy perinteisempään ssd on edelleen jatkuvassa fluxissa järjen sanovan sata ssd ja fiilis sanovan m.2. Näillä näkymin jos en pian koe suurta valaistumista lyön lukkoon tuon samsungin 500 gigasen m.2:n.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
621
Itsellä on adatan 512gt m.2 ssd pelilevynä. Olin hyvin tyytyväinen johtojen puutteeseen mutta suosittelen olemaan erityisen hellä sen pienen ruuvin kanssa, tuuhioin itse sen poikki ja jouduin töistä pitkäaikaislainaamaan korvaavan ruuvin... Käyttönopeudessa ei omassa normikäytössä huomaa eroa perinteiseen 2,5" ssd-levyyn.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 422
Voi kyllä hyvin käyttis levyn valita M.2 mallisen mutta peli/tiedostolevynä voi valita tavallisen 2.5" ssd:n
Esimerkkinä wd Black Western Digital 500GB WD Black NVMe SSD -levy, M.2 2280, 3D NAND, PCIe, 3400/2500 MB/s - 145,00€
Samung 860 1tb Samsung 1TB 860 EVO SSD-levy, 2.5", V-NAND MLC, SATA III, 550/520 MB/S - 199,00€
Pelit eivät hirveästi hyödy tuosta m2 levystä ja yksi sata kaapeli saa piiilotettu helposti sekä löytyy pyöreitä versioita jos haluuaa hieman parantaa ulkonäköä.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 422
On sekin hyvä vaihtoehto ostaa 2700X ja plussa että yhteensopivuus pysyy ymmärtäkseni vielä zen2 sukupolveen asti.
Ja on halvempi eli voi vaikka valita eri muistit pienemmällä latensilla kun Ryzen prossut hyötyy siitä.
Löytyy myäs Tuf x470 plus emo.
Ja tuolla 1060 näyttiksellä pystyy kyllä hyvin pelamaan kun itsekin pärjän kohtalaisesti GTX780Ti kortilla mikä hieman hitaampi kunhan ei uusilla peleillä kaikki tehosteet väännä täysille.
EVGA RTX näytti itsekin on ostoslistalla mutta kun ei myydä kun eioota tällä hetkellä niin ei auta kun odottaa eikä mikään muu merkki kelpaa kun asennan blokin siihen.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 259
Kovo(t): Päätökseni vaihtaa tuo m.2 - levy perinteisempään ssd on edelleen jatkuvassa fluxissa järjen sanovan sata ssd ja fiilis sanovan m.2. Näillä näkymin jos en pian koe suurta valaistumista lyön lukkoon tuon samsungin 500 gigasen m.2:n.
Sehän se onkin dilemma:
M.2 levy voittaa asennushelppoudessa ja NVME/PCIe mallit saavat korkeat synteettiset benchmarketit...
Joista ei ole käytännössä mitään iloa pelien latausajoissa, tai useimmissa kotikäyttäjän tekemisissä.
Ja emolevyjen useista SATA-liitännöistä poiketen PCIe M.2 levyä ei niin vain laiteta johonkin kakkospaikkaan jos haluaa uuden isomman päälevyn.

Tosiaan jos koneelle ei tule videoita, vaan kaikki tallennustila menee pelikäyttöön SSD olisi paras.
SATA-signaloituna teraistakin SSD:tä saa kohtuulliseen hintaan ja puolen teran alle satasen:
Tuotehaku - Jimms.fi

Tietenkin mekaaniselle levylle voisi myös käyttää SSD:tä cachena, jolloin juuri sillä hetkellä enemmän pelaamasi, mutta muuten ei niin jatkuvasti pelatun mekaaniselle levylle asennetun pelin latausajat olisivat hyvät.


Löytyy myäs Tuf x470 plus emo.
Sama ala-arvoinen kurapaska virransyöttö kuin B450 Tuhnussa.
[Übersicht] PGA AM4 Mainboard VRM Liste

Tämän tarjoushinta on AMD-puolelle kyllä aivan omissa sfääreissään vastineessa hinnalle:
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING, hinta 159€
Virransyöttö on modernilla rakenteella ja vain pykälän huippuemoja jäljessä järeydeltään.
Taatusti ei hajoa siltä osin vaikka käyttäisi pitkään ja päivittäisi Zen2:en.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 764
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom