Konepäivitys vähän vastustaa

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
Ostin Asus Prime X470 Pro -emolevyn sekä sille kaveriksi 32 Gt Ballistix -muistia ja Ryzen 3700X -prossun. Emolevy oli valmiiksi riittävän uudella biossilla ja siitä Amd Ryzen 3000 ready -tarra paketissa.

Kasasin koneen ja kaikki vaikutti menneen ihan hyvin. Pientä ongelmaa buutin jälkeen katoilevien kiintolevyjen kanssa, mutta bios-päivitys korjasi sen. Näitä on tullu kasattua jokunen elämän aikana ja olin huolellinen etten anna staattista sähköiskua (käpelöin metallipatteria jatkuvasti). Kellottelemaan en vielä ruvennut, kun halusin varmistaa että kone toimii perusasetuksilla. Vesijäähykin odottelee asennusta vielä.

Sain testattua konetta 3DMarkilla ja ajettua pari videokonversiota, ja kone oli nopea ja kaikki hyvin. Kunnes kolmisen päivää kasaamisen jälkeen eilen illalla kuulin kun kone yhtäkkiä buuttas itsensä, sitten uudelleen, ja uudelleen... Menin katsomaan ja sitähän se teki. Ehdin nähdä kun Linux ilmoitti "hardware failure" ja buuttas heti uusiksi. Myöskään Windows ei menny login-ruutuun asti.

Tähän mennessä testattua:
- Testasin vuoron perään niin että vain toinen muistikampa kiinni. Ei muutosta.
- Testasin toisella virtalähteellä, ei muutosta.
- Irrotin coolerin ja prossun, putsasin tahnat (edelliset oli hyvin levittyneet) ja kiinnitin jäähyn uusilla tahnoilla. Idle-lämmöt tippui viitisen astetta, mutta buuttiongelma jatkui.
- memtest86 on ainut mikä on suostunut käynnistymään, mutta saa sekin koneen buuttaamaan hetken kuluttua.
- kytkin biossista smt:n pois ja rajoitin coret kahteen (ei saanu yhteen). Memtest jauhoi 130000 virhettä ja buuttas. Sitten meni Linuxiin, ja tökkäs kernel paniciin.

Kaikki komponentit on ostettu eri liikkeistä, niin pitäis itse selvittää ensin mikä niistä on hajalla. Muistien uskon olevan kunnossa, kerta ristiintestaus ei tehny eroa. Oireiden ja virheiden perusteella kallistun prossuun, mutta mitä mieltä ootte, kannattaako näillä perusteilla vielä tuomita sitä? Valitettavasti mulla ei oo varaemoa ja prossua jolla noita voisi yrittää todentaa. Alla "ruutukaappauksia".

IMG_20200115_170356.jpg IMG_20200115_203634.jpg IMG_20200115_204025.jpg IMG_20200115_204029.jpg
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Prossu-emo-muistit "kolminaisuuteenhan" tuo viittaa.

Oletko kokeillut BIOSin nollausta oletusasetuksille että nähtäisiin muuttaako se mitään.
Ja ota kaikki tarpeettomat laitteet irti ja kokeile Memtestiä uudestaan.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
Oletko kokeillut BIOSin nollausta oletusasetuksille että nähtäisiin muuttaako se mitään.
En ole tietoisesti nollannut, mutta käytännössä näin tapahtui tuon prossun irrottamisen yhteydessä. Kone oli jonkin aikaa virrattomana ja prossu mulla irti, ja uudelleenkasauksen jälkeen kone buuttas nollautuneella biossilla. Pidin hiukan hämmentävänä kyllä tuotakin.

Ja ota kaikki tarpeettomat laitteet irti ja kokeile Memtestiä uudestaan.
Käytännössä kaikki tarpeeton on jo nyt irti. Em. komponenttien lisäksi näytönohjaimena on iäkäs MSI 980 Ti Gaming - se on pakko olla, kun prossussa ei ole integroitua näytönohjainta.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Ei prossun irroituksen kyllä pitäisi BIOSia nollata...
Löytyykö yleismittaria millä tarkistaa "BIOS"-pariston jännite/toista CR2032:sta millä kokeilla?
Kaipa heikko paristo voisi aiheuttaa emolle dementiaa oikeiden muistiasetusten suhteenkin.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
Ei prossun irroituksen kyllä pitäisi BIOSia nollata...
Löytyykö yleismittaria millä tarkistaa "BIOS"-pariston jännite/toista CR2032:sta millä kokeilla?
Kaipa heikko paristo voisi aiheuttaa emolle dementiaa oikeiden muistiasetusten suhteenkin.
Joo, molemmat löytyi. Vaihdoin pariston, ja vanha näytti 3,20 V jännitettä, joten nollautuminen ei selittynyt ainakaan sillä.

Pariston vaihtaminen ei asetuksia nollannut (tai pikemminkin - kone muisti vielä siihen asennetun CPU:n eikä käskenyt menemään biossin kautta), mutta eipä se kauaa siinä ilman sitä patteria ehtinyt ollakaan.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
136
Tuossa Memtest kuvakaappauksessa ainakin näkyy käytössä 32gb joten kokeile yksi kampa kerrallaan tuleeko virheitä
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
Tuossa Memtest kuvakaappauksessa ainakin näkyy käytössä 32gb joten kokeile yksi kampa kerrallaan tuleeko virheitä
Memtestiä en ollut kokeillut kampa kerrallaan (buuttia kyllä), mutta tuli nyt laitettua rullaamaan. Tuossakin on vain semmoinen seikka, että jos täppään testin kaikilla coreilla rullaamaan, memtest kippaa heti (kokeilin kumpaakin kampaa erikseen). Yhdellä corella testi rullaa, ja jätin itse asiassa sen alunperin ajelemaankin niin aamulla työpäivän ajaksi (silloin molemmat kammat kiinni, virheitä ei tullut). Mutta töistä palattuani odotti tuo ruutu, jossa näkyy noita "CPU #xx stuck" -herjoja.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
hmm voihan tuo kippaaminen johtua siitäkin että tuo sun memtest versio tosi vanha 5.01 kun uusin 8.3 jossa todennäköisesti jotain optimointeja ryzenille MemTest86 - Download now!
Toi memtest on siis se, mikä Linuxin asennuksen yhteydessä sinne menee, käynnistetään suoraan Grubin valinnoista. Sen enempää Linuxia kuin Windowsiahan mä en saa buutattua.

Kuitenkin, tuo memtestin kaatuminen useammalla corella on mielestäni yksi seikka jonka vuoksi olisin kallellaan syyttämään prosessoria ongelmista.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
136
Prossuun tai emoon jotenkin itse kallistusin missä vika vaikka harvinaiselta mielestäni kuulostaa. Muistit taitaa olla kun niin monella eri tavalla testattu.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
Uusin bios laitettu csm päällä biossissa ja muistit vakiona?.Kokeile tipauttaa muisit 2600Mhz?.

Tuolla on lista hyväksytyistä muisteista eli kato löytyykö ne muistit tuolta.
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/...mory_QVL_for_3rd_Gen_AMD_Ryzen_Processors.pdf
Uusin bios on sisässä ja muisteja olen ajellu ongelmien alkamisen jälkeen myös 2600 MHz -taajuudella. Myös csm on päällä.

Koneen toimiminen muutaman päivän ajan ok sopisi ehkä vähän huonosti muistien epäyhteensopivuuteen?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
Prossuun tai emoon jotenkin itse kallistusin missä vika vaikka harvinaiselta mielestäni kuulostaa. Muistit taitaa olla kun niin monella eri tavalla testattu.
Mulla on kerran aiemminkin hajonnu prosessori omia aikojaan (i5-2500K), tosin silloin se ehti olla pari vuotta ajossa. Silloin tuo Linuxin heittämä stack trace oli varsin samannäköistä kuin nytkin, mutta eihän se tietty mitään todista.
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Jotain sitten hajonnut jos kerta toimi aluksi ihan normaalisti.Mitään päivityksiä tullut?.Windowsille tuli tiistaina jotain.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
Jotain sitten hajonnut jos kerta toimi aluksi ihan normaalisti.Mitään päivityksiä tullut?.Windowsille tuli tiistaina jotain.
Kone oli Linuxissa silloin kun tuo ongelma alkoi, enkä muistaakseni päivitellyt silloin. Muistelen että se buuttailu olisi alkanut jokseenkin puolen yön jälkeen, ja silloin mulla pyörähtää varmuuskopiot. Nekin ehti kyllä jo aiempina päivinä menemään, mutta tuo oli ainut "tapahtuma" minkä osasin liittää ongelman alkamishetkeen.

Linuxihan päivittelee kyllä prosessorin mikrokoodia siinä missä Windowskin, onkohan ne päivitykset ajastettuja (KDE Neon, Ubuntu 18.04 LTS -pohjainen) vai tulevatko paketinhallinnan kautta uudempina paketteina?
 

Melbac

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 544
Eikös linuxissa pidä itse päivittää eli tiedät mitä versioita sä käytät?.Windows päivittää suoraan ajuritkin käytön aikana jos ei ole estänyt.Itse kokeilisin ekaksi asentaa uusiksi jollekkin levylle.Oletko kokeilut että onko kone vakaa sillä alkuperäisellä biossilla?.Kai olet resetoinut biossin emon clear cmossin jumpperilla?.Itse myös testaisin sitä konetta ilman koteloa eli emo irti yms..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
Eikös linuxissa pidä itse päivittää eli tiedät mitä versioita sä käytät?
Normaalisti kyllä niin, mutta en muista miten tuo prosessorin mikrokoodi päivittyi (oliko sille erikseen joku service, vai tuliko paketinhallinnan kautta). No, pitää googletella.

Itse kokeilisin ekaksi asentaa uusiksi jollekkin levylle.
Tarkoitatko käyttiksen asentamista uusiksi? En usko että onnistuu, koska kone ei buuttaa alkua pidemmälle (siis se kaatuu heti, välittömästi, kun POSTin jälkeen pitäisi käyttis alkaa latautumaan). En usko että myöskään asennusohjelmat käynnistyy.

Oletko kokeilut että onko kone vakaa sillä alkuperäisellä biossilla?
Kävin etsimässä eilen alkuperäistä biossia, mutta juuri sitä versiota ei ollut saatavilla. Joten siihen palaaminen ei ole mahdollista. Toki voisin kokeilla jotain vanhempaa versiota, mutta rehellisesti sanottuna, en kyllä tuolla koneella uskalla tehdä nyt bios-päivitystä.

Kai olet resetoinut biossin emon clear cmossin jumpperilla?.
Sitä en ole tehnyt, kai senkin voisi illalla kokeilla.

Mutta noilla oireilla, mä en usko että siinä koneessa on mikään softavika joka korjautuisi resetoinneilla ja uudelleenasennuksilla. Olen varsin varma, että rauta on hajalla, mutta pitäisi jotenkin onnistua poissulkemaan joko emolevyn tai prosessorin hajoaminen.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
Katoppa, aiemmin kyllä olin tuon sivun nähnyt, mutta jostain syystä silloin meni ohi että sieltä löytyi myös tuo 5007 joka levyllä alunperin oli.

Tolla ehkä kannataisi kokeilla pistää se vanhempi biossi sisään.
[Motherboard] Recover the BIOS by using ASUS CrashFree BIOS 3 | Official Support | ASUS Global
Tuolla mä tein sen päivityksenkin. Mutta en mä nyt oikein tunne halukkuutta lähteä tuon kanssa urheilemaan, kun ei koneeseen voi luottaa tällä hetkellä. Ja toisaalta se päivitetty bios toimi mainiosti sen kolmisen päivää.

oletko kokeillut yhdellä dimmillä ja eri paikoissa?
Olen kokeillut yhdellä dimmillä sekä ko. dimmiä vaihtamalla, tosin aina samassa B2-paikassa. Kaippa tuota voisi illalla vielä kokeilla eri paikassa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
785
Ainakin 3900x:n kanssa taisi olla pari raportoitua äkkikuolemaa pian julkaisun jälkeen, joten prosessorivikaakaan ei voi mahdollisuutena pois sulkea. Mikrokoodipäivitykset eivät ole pysyviä, vaan UEFI/kernel lataa ne käynnistettäessä joka kerta uudestaan, joten siitä tuskin on kysymys.

Todennäköisin seuraava mahdollisuus on emolevyn VRM, mutta aiheuttaisiko se tuollaisia oireita? Jos haluaa olla varma, voi hankkia käytetyn prosessorin ja myydä tarkistuksen jälkeen pois.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Todennäköisin seuraava mahdollisuus on emolevyn VRM, mutta aiheuttaisiko se tuollaisia oireita?
VRM:n hajoaminen on varmasti melkolailla kerrasta poikki eikä valitasoja tunneta.
Ainakaan idlaavalle/kevyessä kuormassa olevan prossun tapauksessa.
Enemmän rasitusta nähnyt VRM-voisi kyllä alkaa aiheuttaa ongelmia kovassa prossun rasituksessa kun ei pysty enää pitämään jännitettä riittävän vakaana ja rippelittömänä. (aivan samoin kuin lopussa oleva poweri)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 112
Se on mielestäni edelleen emolevy tai prosessori tai muistit..

Nyt pitää vaan vaihtaa noita, niin saa tietää, mikä niistä oli se rikkinäinen osa. Itse arpoisin ensin prosessorin vaihtoon. Näin sanoi kolikko. Muut on kyllä ihan yhtä todennäköisiä, mutta joku niistä on rikki.

Jos on rahaa enemmän kuin aikaa, niin voi viedä maksullisen huoltoon, vaikka:
Verkkokauppa.comin tietokonepalvelun minuuttiveloitus 1,00
Eiköhän noilta löydy vaihtarit kaikkille noista komponenteista. Tässä vaiheessa itse ainakin vaan vaihtaisin osia, kunnes lähtee toimimaan ja rikkinäinen osa takuuseen. Kaikki muu on jo koetettu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
Kai olet resetoinut biossin emon clear cmossin jumpperilla?
Tämä myös testattu tuloksettomana.

oletko kokeillut yhdellä dimmillä ja eri paikoissa?
Myöskään tämä ei tehnyt eroavaisuuksia.

Jos on rahaa enemmän kuin aikaa, niin voi viedä maksullisen huoltoon, vaikka:
Verkkokauppa.comin tietokonepalvelun minuuttiveloitus 1,00
Eiköhän noilta löydy vaihtarit kaikkille noista komponenteista. Tässä vaiheessa itse ainakin vaan vaihtaisin osia, kunnes lähtee toimimaan ja rikkinäinen osa takuuseen. Kaikki muu on jo koetettu.
Mietin jo että ostan 60 euron "diagnostiikkaprosessorin", mutta paikallisessa Gigantissa onnistuu että testaavat prossua 15 euron veloituksella. Kuulostaa kohtuulliselta ja sinne vien sen huomenna, kerta prossukin on heiltä ostettu (ja jos vika prossussa, niin tuo ei tietty maksa mitään). Ainakin jos heillä prossu toimii ok, tietää ettei siinä sitten ole oikein muita vaihtoehtoja kuin emolevy (tai jos mulla on tosi huonoa tuuria, emolevy tulee toimivaksi todettuna Verkkokauppa.comista laskun kera, ja sitten joudun niitä muisteja alkaa reklamoimaan...).
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
Päivitystä tähän asiaan. Gigantissa olivat pistäneet prossun testipenkkiin ja todenneet saman kuin minä: biossiin pääsee säätämään ja näkemään prossun tietoja, mutta käyttiksen lataaminen kippaa välittömästi. Eli rikkihän se prossu sitten on.

Heidän takuukäytäntö on vaan puosta. Prossu lähtee Norjaan ja vasta kun sieltä tulee 1-2 viikon päästä hyväksyntä, saan takuuseen uuden. :sori:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 112
Päivitystä tähän asiaan. Gigantissa olivat pistäneet prossun testipenkkiin ja todenneet saman kuin minä: biossiin pääsee säätämään ja näkemään prossun tietoja, mutta käyttiksen lataaminen kippaa välittömästi. Eli rikkihän se prossu sitten on.

Heidän takuukäytäntö on vaan puosta. Prossu lähtee Norjaan ja vasta kun sieltä tulee 1-2 viikon päästä hyväksyntä, saan takuuseen uuden. :sori:
Ensimmäinen kerta elämässä kun kuulen prosessorin rikkoutuneen ilman reilua ylivoltittamista..

Jaksatko vielä laittaa tänne, mitä Norjassa vastasivat?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
564
Jaksatko vielä laittaa tänne, mitä Norjassa vastasivat?
Piti jo alkaa vähän kyselemään missä mennään, kun ei kolmeen viikkoon kuulunut mitään. Prossu olikin lähtenyt Ruotsiin johonkin putiikkiin, ja oli viikko sitten mennyt kuulemma työn alle. Mutta kun siellä ei homman tila muuttunut puoleen viikkoon mihinkään, eikä mitään merkintöjä asiasta, niin kärsivällisyys alkoi olla jo vähän koetuksella. Maanantaina, 3,5 vkon jälkeen, Gigantissa joku pystyikin jollain tasolla tekemään päätöksen että saan uuden kiven, vaikkei homma ollutkaan heidän puolestaan vielä maalissa.

Tiistaista asti ollut uus kivi paikallaan, ja hyvin kukkuu, joten loppu hyvin, kaikki hyvin. :) Vesijäähynkin ehdin jo asennella paikalleen. Kellotteluja sitten myöhemmin kun ehtii ja jaksaa, mutta ainakin prossu käy vilpoisena (65-70 ⁰C stressitestissä). Ja muistitkin kulkee 3600 MHz @ 16-18-18-18 ihan vain dcop-täpän kääntämällä ja valitsemalla biossista 3600 MHz nopeuden (speksin mukaan ovat 3200 MHz 16-18-18-18).

Mutta lopullinen kommentti siitä vanhasta prosessorista jäi nyt saamatta. Rikkihän se kuitenkin oli, kun kahdella eri kokoonpanolla se kivi on todettu syypääksi ongelmiin, ja nyt vielä pisteenä iin päällä että toisella prossulla oma kokoonpano toimii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 112
Piti jo alkaa vähän kyselemään missä mennään, kun ei kolmeen viikkoon kuulunut mitään. Prossu olikin lähtenyt Ruotsiin johonkin putiikkiin, ja oli viikko sitten mennyt kuulemma työn alle. Mutta kun siellä ei homman tila muuttunut puoleen viikkoon mihinkään, eikä mitään merkintöjä asiasta, niin kärsivällisyys alkoi olla jo vähän koetuksella. Maanantaina, 3,5 vkon jälkeen, Gigantissa joku pystyikin jollain tasolla tekemään päätöksen että saan uuden kiven, vaikkei homma ollutkaan heidän puolestaan vielä maalissa.

Tiistaista asti ollut uus kivi paikallaan, ja hyvin kukkuu, joten loppu hyvin, kaikki hyvin. :) Vesijäähynkin ehdin jo asennella paikalleen. Kellotteluja sitten myöhemmin kun ehtii ja jaksaa, mutta ainakin prossu käy vilpoisena (65-70 ⁰C stressitestissä). Ja muistitkin kulkee 3600 MHz @ 16-18-18-18 ihan vain dcop-täpän kääntämällä ja valitsemalla biossista 3600 MHz nopeuden (speksin mukaan ovat 3200 MHz 16-18-18-18).

Mutta lopullinen kommentti siitä vanhasta prosessorista jäi nyt saamatta. Rikkihän se kuitenkin oli, kun kahdella eri kokoonpanolla se kivi on todettu syypääksi ongelmiin, ja nyt vielä pisteenä iin päällä että toisella prossulla oma kokoonpano toimii.
Tuntuu siltä, että eivät siellä Ruotsissakaan osanneet selvittää, mikä siinä on rikki :)

Tärkeintä on, että nyt toimii.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 314
Piti jo alkaa vähän kyselemään missä mennään, kun ei kolmeen viikkoon kuulunut mitään. Prossu olikin lähtenyt Ruotsiin johonkin putiikkiin, ja oli viikko sitten mennyt kuulemma työn alle. Mutta kun siellä ei homman tila muuttunut puoleen viikkoon mihinkään, eikä mitään merkintöjä asiasta, niin kärsivällisyys alkoi olla jo vähän koetuksella. Maanantaina, 3,5 vkon jälkeen, Gigantissa joku pystyikin jollain tasolla tekemään päätöksen että saan uuden kiven, vaikkei homma ollutkaan heidän puolestaan vielä maalissa.
Vittu mitä puuhastelua nämä Gigantin takuuhuollot, ihan vastaavia tarinoita olen kuullut kun komponentit lähtee kiertämään maailmaa, ja uutta saa odottaa. Luulisi että Gigantin testaukset riittää ja uusi komponentti tulee ASAP.

Hyvä tietää että on puuhastelua edelleen, mun pitäs laittaa Giganttiin Corsairin virtalähdettä takuuseen kun tuuletin pitää mölyä kun on asennettu alaspäin, mutta enpäs laita takuuseen ennen kuin on jostain virtalähde takuun ajaksi. Viikkokin tuntuisi ikuisuudelta kun joutuisi Xboxia käyttämään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 301
Viestejä
4 197 355
Jäsenet
70 888
Uusin jäsen
Putjuh

Hinta.fi

Ylös Bottom