Konepäivitys tälle vuosikymmenelle

ppr

Liittynyt
13.04.2023
Viestejä
5
Hyvää päivää!

Pitkään olen foorumia selaillut ja itsenäisesti pyrkinyt perehtymään komponentteihin sekä poiminut omalle listalle suosituksia. Nyt ehkä kaipailisinkin vielä itseä fiksumpien hyväksyntää omalle ostoskorille:)
Olen vanhaa konetta laittamassa uusiksi ja sisuskalut menevätkin kokonaan uusiksi ja kopan ajattelin lähinnä pitää.

Mitä mieltä tällaisesta kokonaisuudesta? Löytyykö vielä parantamisen varaa?
Ja onhan nämä yhteensopivia?:D

Näyttis:
649,00 € | PowerColor Red Dragon AXRX 6800XT 16GBD6-3DHR/OC näytöno...

Emo:
101,90 € | Gigabyte B550M AORUS ELITE AMD B550 Kanta AM4 mikro ATX

Prossu:
145,90 € | AMD Ryzen 5 5600 suoritin 3,5 GHz 32 MB L3 Laatikko

Muistit:
77,90 € | Team Group T-FORCE VULCAN Z TLZGD432G3600HC18JDC01 muisti...

Jäähy:
25,90 € | DeepCool AG400 Suoritin Ilmanjäähdytin 12 cm Alumiini, Mu...

Virta:
119,90 € | EVGA SuperNOVA 850 P5 virtalähdeyksikkö 850 W 24-pin ATX...

Kovo:
124,90 € | Samsung 980 PRO M.2 1000 GB PCI Express 4.0 TLC V-NAND NVMe

Kiitän kovasti kaikenlaisesta palautteesta!
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
4 000
Jos on kiire niin Proshopista myös samaan hintaan:

Muutenhan tuo valitsemasi paketti on mitä mainioin, hieman voi nupista Samsungin ssd:stä kun siinä maksaa samsung-lisää.
Saman ellei parempaa suorituskykyä saa kymppiä halvemmalla wd:ltä

Myös vielä kymppejä halvempia vaihtoehtoja löytyy jolla voi kuroa eroa tuohon kalliimpaan näyttikseen, käytännön suorituskyvystä tinkimättä:
 

ppr

Liittynyt
13.04.2023
Viestejä
5
Hyviä vinkkejä! En huomannutkaan että tuosta näyttiksestä oli tarjouksia. Vaihdan siis vielä tuon näyttiksen ja otan halvemman ssd:n.
 
Liittynyt
10.10.2017
Viestejä
1 029
Itse ehkä laittaisin prossuksi 5700x, kun hintaero ei ole järisyttävä. Kuitenkin hyvä gpu tulossa.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 304
Jos on kiire niin Proshopista myös samaan hintaan:

Muutenhan tuo valitsemasi paketti on mitä mainioin, hieman voi nupista Samsungin ssd:stä kun siinä maksaa samsung-lisää.
Saman ellei parempaa suorituskykyä saa kymppiä halvemmalla wd:ltä

Myös vielä kymppejä halvempia vaihtoehtoja löytyy jolla voi kuroa eroa tuohon kalliimpaan näyttikseen, käytännön suorituskyvystä tinkimättä:
Hyviä vinkkejä! En huomannutkaan että tuosta näyttiksestä oli tarjouksia. Vaihdan siis vielä tuon näyttiksen ja otan halvemman ssd:n.
Mielummin tämä:
 

ppr

Liittynyt
13.04.2023
Viestejä
5
Vielä ehkä hölmö kysymys, mutta huomasin että olin valinnut mATX emon vaikka koppaan mahtuisi myös ATX. Kuinka iso merkitys tuolla on?
 
Viimeksi muokattu:

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 136
Vielä ehkä hölmö kysymys, mutta huomasin että olin valinnut mATX emon vaikka koppaan mahtuisi myös ATX. Kuinka iso merkitys tuolla on?
Atx täyttää koteloa enemmän, liittimet voi olla fiksummissa paikoissa ja niitä on usein myös enemmän. Ei tuolla lopulta kovin isoa merkitystä ole.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
830
mATX -koosta en varmaksi tiedä, mutta ainakin itx -kokoon siirryttäessä myös virransyöttö on usein heikompi. Tällä ei toki yleensä ole väliä kuin aika ääripään prosessoreilla ja/tai agressiivisesti ylikellottaessa.
 

ppr

Liittynyt
13.04.2023
Viestejä
5
Okei aivan, eli pärjään hyvin tuolla minkä olin valinnut myös. Hinnassa ilmeisesti myös eroja sillä ATX kokoiset on hieman kalliimpia
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 247
mATX -koosta en varmaksi tiedä, mutta ainakin itx -kokoon siirryttäessä myös virransyöttö on usein heikompi. Tällä ei toki yleensä ole väliä kuin aika ääripään prosessoreilla ja/tai agressiivisesti ylikellottaessa.
Virransyöttö on se, mikä siinä hintaa nostaa. Hyvä virransyöttö ja toimii varmemmin, vakaammin ja kestää pidempään.

En ole mihinkään leiriin uskollinen, mutta AMD:n kanssa ei ole niin suurta väliä. Intelissä huono emolevyvalinta näkyy powerlimiteissä, ja cinebench-tuloksissa aika nopeasti. AMD:llä se emolevy vaan kuumenee ja "menetykset" on parin prosentin luokkaa.

Tietenkin hyvä emolevy on pitkäikäisen kokoonpanon salaisuus. Veli ajelee minun vanhalla X370 C6H:lla, joka on jo viidettä vuotta käytössä.

Gigabyte on kyllä noissa emolevyjen virransyötöissä hinta/laatu-suhteen kärkeä, mutta en tykkää niiden BIOS:eista. MSI/Asus olisi valintani ja Asus tarjouksesta - kun niillä on vähän ylihinnoiteltu ne hyvät mallit (Datatronicilla lähemmäs 200€) ja ei se pelkkä hienompi BIOS ole sen arvoinen. Asrock , joka oli tuolla halvempien emolevyjen puolella tunnettu ja joskus jopa paras (oma mielipide) brändi, on jotenkin tippunut kelkasta ja niiltä ei saa sitä vastinetta rahoilleen. Ihan hyviä emolevyjä, mutta esim. Gigabyteltä saa samalla rahalla parempaa.

Okei aivan, eli pärjään hyvin tuolla minkä olin valinnut myös. Hinnassa ilmeisesti myös eroja sillä ATX kokoiset on hieman kalliimpia
Tämä myös sen takia, että isompi piirilevy on kalliimpi. ATX-kokoiseen myös saa niitä lisäkortteja helpommin; mATX ja 3 korttipaikan näytönohjain, niin saa vain yhden lisäkortin kiinni, jos sitäkään.

Itse ottaisin kaiken irti ja vaihtaisin koteloksi myös mATX-kokoa. Tai no, tuolla näytönohjaimella ehkä mieluummin ilmava kotelo.

--

Niissä emolevyissä itse katsoisin m.2-paikkojen määrää, onko Wifiä vai ei ja tarvitut sisäiset liitännät. Esim. se nykyinen USB-C tuki ei ole itsestäänselvyys ja halvimmissa ei välttämättä ole ARGB-ohjainta, jolla voi joskus tehdä jotain. Lisäksi äänipiiri ja verkkopiiri(t) vaihtelee, mutta niistä ei minulla ole ollut ongelmia. Itse asiassa halvimmat toimineet parhaiten, kun niiden perässä on kuitenkin vain multimediakaiuttimet. Kunnon ääni sitten kuulokkeisiin USB-DACilla.

Gigabyten äänipiiristä joku valitti Ongelmat-alueella viime kuussa, mutta edelleen, siellä ei ole kaikki, joilla vaan toimii - vaan se yksi, jolla ei toiminut.
 
Liittynyt
10.08.2019
Viestejä
259
Kotelotuuletusta ei kannata unohtaa. Ja kannattaa myös googletella onko tuo cooleri riittävä. Näistä löytyy tubesta aika hyvin testejä.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
830
5600 ei mahdottomia vaadi. Fera 5 taitaa olla tällä hetkellä se budjetticoolereiden kuningas. Näyttää hinta vain pompsahtaneen siinä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 404
Viestejä
4 236 287
Jäsenet
71 206
Uusin jäsen
Jocn Rock

Hinta.fi

Ylös Bottom