Koneen päivitys

Liittynyt
27.11.2018
Viestejä
19
Hei, en ole kovin vihkiytynyt komponentteihin (esimerkiksi yhteensopivien osien valintaprosessista en tiedä miten katsoa mitkä käy yhteen).
Tekisi ehkä hieman mieli päivittää nykyistä kokoonpanoani, joka on seuraava.

Emolevy: Asus ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI)
Muisti: G.Skill 16GB (2x8GB) Flare X (for AMD) DDR4 3200Mhz
Prossu: AMD Ryzen 7, 2700X AM4, 3,7Ghz, 8-core
Prossun jäähytin: Alpenföhn Brocken 3 White edition
Näyttis: Asus Geforce RTX 2080 Dual O8G, 8GB GDDR6
Poweri: be quiet! 850W Straight Power 11, modulaarinen ATX -virtalähde
Tallennustila1 (windows-levy): Samsung 500GB 970 EVO SSD, M.2 2280, PCIe 3.0 x4, NVM
Tallennustila2: Samsung 500GB 860 EVO SSD, 2.5'', V-NAND MLC, Sata III

Käyttö on pääosin satunnainen videopelailu, olen harkinnut että ostaisin mahdollisesti jonkun vr-setinkin lähitulevaisuudessa (valven vr vahvin ehdokas), pelejä tykkään pelata korkeilla asetuksilla (myös uusia julkaisuja). Mitä olisi järkevää päivittää, olen ymmärtänyt että ainakin prosessori alkaa olla jo vähän vanhempaa sarjaa ja se olisi ehkä päivitettävien listalla. Tallennustilaa olisi mukava saada lisää, koska etenkin uudet videopelit vievät aika paljon tilaa ja ei jaksaisi kokoajan puntaroida mitä pelejä poistaa, jos haluaa uusia asentaa (mikä on nyt ongelmana). Eli varmaan vähintään se 1 tera pitäisi saada lisätilaa. Pitäisikö myös muistia lisätä esim. Vr -pelejä ajatellen?

Mitä mieltä kokeneempien silmät ovat nykyisestä kokoonpanostani ja mitä itse päivittäisitte? Saisiko myös hinta-arvion vanhoille osille joita päivityksessä jäisi pois, mikäli niitä yrittäisi kaupata. Entä osien myynti, saako täällä foorumilla hyvin kaupaksi? Onko joillakin liikkeillä mitään vaihtokampanjoita, mikäli päivittäisi pakettia heillä (ottaako esim. Jimms käytettyjä osia vastaan jonkinlaista korvausta vastaan, jos heiltä uudet ottaisi päivityksessä tilalle?).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 582
Jäi uupumaan se tieto, että mikä näyttö sulla nyt on: lähinnä resoluutio ja hertsit kiinnostaa. Jos pelaat 1440p resolla, ei prosessorin päivitys ole se maailman järkevin rahankäyttökohde, vaan panokset kannattaa laittaa näytönohjaimeen.

Täytyy sanoa, että harvemmin näkee tällä palstalla näinkin tuoreesta koneesta haluttavan päivittää uusimpaan rautaan, yleensä ihmiset antaa koneen rauhassa ikääntyä sen 4-6 vuotta ennen päivitystä, mutta jos lompakko polttelee taskuun reikää, niin minä ehdotan seuraavaa:

Osta tuon 8-ytimisen 2700X:n tilalle 8-ytiminen Ryzen 7 5800X. Sanoisin muuten, että päivitä suoraan 12-ytimiseen 5900X:ään, mutta se ei anna peleissä yhtään enempää FPS:ää kuin 8-ytiminen, joten ei ole minusta sen arvoista, vaikka se olisikin aivan helvetin pitkäikäinen sitten. 5800X antaa ainakin FullHD-resolla ihan mukavan buustin: https://www.techspot.com/review/2287-ryzen-5800x-vs-core-11700k-vs-ryzen-2700x/

Päivitys AMD:n 5000-sarjan prossuun tarkoittaa sitä, että tuon sinun X470-emolevyn BIOS täytyy päivittää, mutta osaat varmasti netin ohjeita seuraamalla sen tehdä. Kannattaa huomioida, että tuo päivitys saattaa pudottaa tuen vanhemmilta prosessoreilta uudempien tieltä.

Muistien osalta en näe mitään pakottavaa tarvetta päivittää tuosta 16 gigasta ylöspäin, tuo riittää ihan hyvin.

Näytönohjaimen osalta olet vähän pulassa. Nvidialta ainoa saatavilla oleva ja merkittävän tehobuustin antava kortti on 3080 Ti, joka maksaa 2 000 euroa. Melkein järkevämpi mennä AMD:n puolella tässä tapauksessa ja ottaa 6800XT, joka on melko lailla RTX 3080:n kanssa tasoissa: PowerColor Radeon RX 6800 XT Red Devil -näytönohjain, 16GB GDDR6 - 1 399,00€

SSD-levyn osalta suosittelen seuraavaa 2 Teran tikkua hyvän hinta/suorituskykysuhteensa vuoksi: A-Data 2TB XPG SX8200 PRO SSD-levy, M.2 2280, PCIe 3.0, 3D TLC, 3500/3000 MB/s (Tarjous! Norm. 259€!) - 229,00€

Saisiko myös hinta-arvion vanhoille osille joita päivityksessä jäisi pois, mikäli niitä yrittäisi kaupata.
Tälle löytyy ihan omakin ketju: Minkä arvoisia vanhat osani ovat

Entä osien myynti, saako täällä foorumilla hyvin kaupaksi?
Ainakin itse olen aina saanut kaiken kaupaksi tällä ja vuosia sitten Muropaketin foorumeilla, eli uskoisin, että löydät helpostikin ostajan, jos laitat reilun hinnan käytetyistä osista, vaikka joku 50% alkuperäisestä ostohinnasta.

Onko joillakin liikkeillä mitään vaihtokampanjoita, mikäli päivittäisi pakettia heillä (ottaako esim. Jimms käytettyjä osia vastaan jonkinlaista korvausta vastaan, jos heiltä uudet ottaisi päivityksessä tilalle?).
En ole ainakaan koskaan kuullut, että olisi. Jimm'sikin mainostaisi sellaista optiota, jos he niin tekisivät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
Päivitä BIOS ja osta @Vertex ehdottama 5800X. Ei tuohon muita päivityksiä kannata NYT tehdä. Näytönohjain myöhemmin.

--

Itse sanoisin, että emolevy 100-150€, prosessori 100€. Muita ei tosiaan kannata vaihtaa. Laitat vaan lisälevyjä sinne, ja ostat vaikka 2TB SSD:n. Enkä kyllä keksi, miksi haluaisit emolevystä luopua. Vastaavan B550:n saa n. 150€, mutta tuo oli kärkipään lankkuja joskus. Siihen menee BIOS-päivityksellä kaikki tuoreet prosessorit ja sen virransyöttö kestää ne.
Ehkä jos vaihdat Inteliin, mutta sitten tulee kalliimpi päivitys. Muistit toimii myös Intelin kanssa.
--

Käytännössä:

(tahnat pitää vaihtaa, kun vaihdat prosessorin)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 690
Viestejä
4 189 142
Jäsenet
70 783
Uusin jäsen
tolvmaister

Hinta.fi

Ylös Bottom