Koneen päivitys: Kotelo, SSD ja virtalähde noin 200€

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 318
Pitäisi siskon konetta päivitellä kun kotelosta muutama USB paikka ja äänet lakannut toimimasta, virtalähde poksahti ja haisi palaneelle yms. pientä. Koneessa on tällä hetkellä rautaa kuvassa näkyvät eli i5 2500k, 8gb ddr3 ram, ASRock P67 Pro3. Näyttönä on C24F390. Powerina on Corsair Vengeance 550m jota kuvassa ei näy. Ollut koneeseen tyytyväinen ja jos tulevaisuudessa innostuu pelaamaan se on Sims 4 joka pyörii tietysti hyvin eli sinänsä mitään lisää ei tarvitse muuta kuin kiintolevyn, koska nykyinen 128gb on vähissä. Se mitä pitäisi uusia on poweri, SSD sekä kotelo. Mitkähän olisi tälle kokoonpanolle järkevimmät (halvat, mutta hintalaatu suhteeltaan hyvät)? Budjetti noin 200€.

Kotelon osalta ehkä tärkein olisi, että pöly pysyy hyvin ulkona, SSD luotettava ja poweri myös. Toi kone kuitenkin on 99% ajasta videota toistamassa tai toimistokäytössä joten mitään kummoisempaa rasitusta se ei joudu kestämään.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 318
Tähän mielelläni ottaisin ehdotuksia vastaan joltain lähiaikoina asioihin perehtyneeltä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Missäpäin vaikutat?

Täältä tuon kotelon hinnalla käyttämättömät SSD (Verbatim ~500GB) ja kotelo. Nämä Helsingissä:

Mukaan pari extra tuuletinta (Phanteks) , jos pääset noutamaan. Ne on otettu kotelota pois heti uutena, että ovat käyttämättömiä. Vain yhdessä, kun tarkoitus on päästä näistä eroon, vaikka tappiolla menee.

Sitten jää sinulle rahaa ostaa paras virtalähde, vaikka joku 550W Gold riittäisi ihan hyvin.

--

Edit: tietenkin, tuohon minun koteloon ei saa DVD-asemaa, ja jos semmoisen haluaa, niin:
(ohutta peltiä, yllättävän kompakti, ilma ei kierrä modernille näytönohjaimelle tarpeeksi)

Kannattaa kuitenkin ostaa suljettu tuon ajan koneeseen.

Sitten tuollainen, niin on hinta/laatu-suhde saavutettu:

Itsehän maksoin kympin tuostakin enemmän, ja kuvittelin tekeväni hyvät kaupat.

Virtalähdettä ei ole ehdottaa, kun olen lopettanut bronzejen ostamisen ja ne nyt sopisi tähän kuolevaan koneeseen parhaiten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Ei pahalla, mutta tässä on kovasti "helmiä sioille"-meininki. Eli vähän liian kalliita.

Koko loppukoneen arvo on päivityksen jälkeenkin siinä jälkimmäisen virtalähteen paikkeilla.

Sitten oma omatunto ei salli suositella 36€ Kolinkkiä, niin tässä sitä ollaan.

--

Mahtuisi kyllä budjettiin nuo ja menisi suoraan seuraavaan koneeseen.

edit: että ei jäisi nollapostaukseksi minulta, niin edelliset Verot oli ihan hyviä:
 

Toffee

IT-taikaministeri
Tukijäsen
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
163
Ei pahalla, mutta tässä on kovasti "helmiä sioille"-meininki. Eli vähän liian kalliita.
Jos annetaan valmis budjetti ja halutaan hintalaatusuhteeltaan hyvät, niin ainakaan oma omatuntoni ei mitään halpoja anna suositella. Halvasta virtalähteestä ei saa hyvää tekemälläkään. Itse ainakin näkisin, että ihan realistinen jakauma budjetille on 100 - 50 - 50 (virtalähde - kotelo - SSD).

Koko loppukoneen arvo on päivityksen jälkeenkin siinä jälkimmäisen virtalähteen paikkeilla.
Eipä se virtalähde mihinkään katoa, jos konetta joskus päivittää. Itse ainakin karsastan ajatusta, että joka päivityksessä pitäisi kaikki komponentit uusia, joten voisi olla hyvä ajatella myös tulevia kokoonpanoja. Halvan virtalähteen kun ostaa nyt, niin se on serrikamaa muutaman vuoden päästä. Sen sijaan laadukkaammasta virtalähteestä voi saada ihan hyvän jälleenmyyntiarvonkin vielä, vaikkei sitä hyödyntäisikään uuteen kokoonpanoon.

- Toffee
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
125
Minulta saat parillakympillä reilun vuoden käytössä olleen cv550 powerin. SSD kin läytyy pieniä 128G joutilaana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Jos annetaan valmis budjetti ja halutaan hintalaatusuhteeltaan hyvät, niin ainakaan oma omatuntoni ei mitään halpoja anna suositella. Halvasta virtalähteestä ei saa hyvää tekemälläkään. Itse ainakin näkisin, että ihan realistinen jakauma budjetille on 100 - 50 - 50 (virtalähde - kotelo - SSD).
Hyvä vastaus. Olen eri mieltä, mutta sinulla on hyvin perusteltu mielipide.

Itse menisin sillä, että 60-40-25 uutena, mutta tuo kotelokin on ainoastaan DVD-asemapaikan takia valittu ja ohutta peltiä.

Datatronicista tällainen:

Murossa ja täällä aikoinaan suositeltiin Bronzeja kaikkiin alle tonnin vehkeisiin, mutta ajat on muuttuneet. Ja käyhän se virtalähde uuteen koneeseen.

--

Tässä tosiaan on mielipide-eroja ja minä ihan oikeasti ostaisin (tuohon koneeseen) bronzen ja jos koko budjetti pitää käyttää, niin tämmöisen:

Oikeasti.

Tosin, en jatkaisi tuon koneen elinkaarta, kun se ei tue Win11 suoraan, niin jotain Ryzeniä tod. näk. arpoisin tilalle. Mutta se maksaisi enemmän kuin 200€ ja veljelläni on sama ongelma: ei sitä konetta tule käytettyä niin paljoa, että siihen laitetaan rahaa paljon. Siksi oma ehdotus ~130€ luokkaa, eli kolmasosa budjetista jäi yli.

Nämä on kaikki makuasioita, mutta itse kyllä kokoan tuttavapiirin ja lähisukulaisten koneet. Siellä kyllä samaa ongelmaa, eli Sandy/Ivy Bridge koneet ovat olleet niin hyviä, että ovat jättäneet käyttöön ja "käyttävät loppuun".

Eipä se virtalähde mihinkään katoa, jos konetta joskus päivittää. Itse ainakin karsastan ajatusta, että joka päivityksessä pitäisi kaikki komponentit uusia, joten voisi olla hyvä ajatella myös tulevia kokoonpanoja. Halvan virtalähteen kun ostaa nyt, niin se on serrikamaa muutaman vuoden päästä. Sen sijaan laadukkaammasta virtalähteestä voi saada ihan hyvän jälleenmyyntiarvonkin vielä, vaikkei sitä hyödyntäisikään uuteen kokoonpanoon.
Kyllä, enkä kuitenkaan ostaisi sitä halvinta Kolinkkiä. Pistin tuohon nyt 60€ Vero L5:n, kun en muuta keksinyt. Täytyy katsoa, mitä @Team_Slow tuumaa, mutta 80€ hintaluokassa voi löytyä Seasonic Gold, joka siis on varmasti "tarpeeksi hyvä" sinullekin..

--

Valitan yöllisiä löpinöitä, asentelen Linuxia taustalla ja olen maanantaina töissä väsynyt..
 

Toffee

IT-taikaministeri
Tukijäsen
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
163
Itse menisin sillä, että 60-40-25 uutena, mutta tuo kotelokin on ainoastaan DVD-asemapaikan takia valittu ja ohutta peltiä.
Tämä on hyvä jako, jos ei koko budjettia halua käyttää.

Tässä tosiaan on mielipide-eroja ja minä ihan oikeasti ostaisin (tuohon koneeseen) bronzen ja jos koko budjetti pitää käyttää, niin tämmöisen:
Fractalin koteloita uskallan kyllä varauksetta suositella.

Valitan yöllisiä löpinöitä, asentelen Linuxia taustalla ja olen maanantaina töissä väsynyt..
Kivahan näistä on keskustella ja jakaa näkemyksiä. :cool:
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 213
Tämä olisi mielestäni paras ratkaisu uudelle virtalähteelle, jos vain olisi saatavuutta

Käytettynä ehkä tämä:

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 318
Kiitos monista vastauksista. Tosiaan onhan kone aika vanha, mutta hintansa haukkunut. Olisiko näytön, näppäimistön ja hiiren kanssa ollut yhteensä 700€ vuonna 2017 käytettynä.

Itsekin olen sillä linjalla, että mieluiten ostaisi sellaista rautaa, että seuraavassa tulevaisuuden päivityksessä voi sitten osia muuten muutella, mutta kotelo ja virtalähde jäisi. Budjetti ei ehkä ole kiveen hakattu, mutta kuten tällaisissa usein niin ei haluta laittaa hirveästi rahaa. Itsekin käytän fractalia ja se hyvä. Käytettynä ostossa oikeastaan ainoa ongelma on se, että itse asun Kuopiossa ja homma pitää toteuttaa Mikkelissä joten osat tarvitsee tilata sinne.


Toi kotelo vaikuttaa hienommalta kuin mun oma Fractal R6.


Tämä ainakin todella halpa ja tila riittää hyvin.


Pyöriiköhän tuossa aina tuuletin? Mietin kun budjettia kuitenkin jää, että olisikohan jimmsistä saatavana jokin pykälää parempi?
 

Toffee

IT-taikaministeri
Tukijäsen
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
163

Pyöriiköhän tuossa aina tuuletin?
Varmasti pyörii, kun ei ole fanless-tilaa mainostettu missään.

Lisäksi tuo virtalähde ottaa vastaan vain 230V jännitettä. Suomen oloissa tällä ei toki ole sinänsä väliä, mutta laadukkaat virtalähteet tukevat lähes poikkeuksetta 100-240V jännitteensyöttöjä. Komponenteissa kun säästetään, suunnitellaan tukemaan vain yhtä syöttöjännitettä. Lisäksi virtalähde kestänee mahdollisia jännitteenvaihteluita paremmin, jos se tukee useampaa syöttöjännitealuetta.

Noh, kyllä se varmasti toimii ja ajaa asiansa, mutta itse en tuohon luottaisi.

Mietin kun budjettia kuitenkin jää, että olisikohan jimmsistä saatavana jokin pykälää parempi?
Jimmsiltä aika heikosti saatavilla noita matalamman wattimäärän virtalähteitä.

Nuo yllä linkkaamani on Datatronicilta saatavissa suoraan hyllystä, ja toimituskin taitaa olla ilmainen DB Schenkerin pakettipisteisiin.

Niissä myös kaipaamasi tuulettimeton tila. EVGA puhuu Eco Modesta ja Seasonic Hybrid Fan Controlista.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 318
Varmasti pyörii, kun ei ole fanless-tilaa mainostettu missään.

Lisäksi tuo virtalähde ottaa vastaan vain 230V jännitettä. Suomen oloissa tällä ei toki ole sinänsä väliä, mutta laadukkaat virtalähteet tukevat lähes poikkeuksetta 100-240V jännitteensyöttöjä. Komponenteissa kun säästetään, suunnitellaan tukemaan vain yhtä syöttöjännitettä. Lisäksi virtalähde kestänee mahdollisia jännitteenvaihteluita paremmin, jos se tukee useampaa syöttöjännitealuetta.

Noh, kyllä se varmasti toimii ja ajaa asiansa, mutta itse en tuohon luottaisi.


Jimmsiltä aika heikosti saatavilla noita matalamman wattimäärän virtalähteitä.

Nuo yllä linkkaamani on Datatronicilta saatavissa suoraan hyllystä, ja toimituskin taitaa olla ilmainen DB Schenkerin pakettipisteisiin.

Niissä myös kaipaamasi tuulettimeton tila. EVGA puhuu Eco Modesta ja Seasonic Hybrid Fan Controlista.
Hyvin perusteltu. Eiköhän konepaketti ole selvillä. Kiitos kaikille avusta!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 318
No voi perse. Varmistui, että kuun lopussa olisi tarkoitus mennä asentamaan, mutta kotelo on loppunut. Mikähän olisi paras tilalle? Tilaan Datatronicilta nämä niin ehkä helpoin olisi kun kotelokin olisi sieltä:



EDIT:

Taidan tilata tämän: 83,90 € | Fractal Design Pop Silent Musta Pitäisi olla sama kotelo, mutta ikkunalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Ikkunalla olevaa olisi tasan yksi:


Virtalähteeksi voi harkita myös 10 vuoden takuulla olevaa:

Ei ole 0rpm tilaa mutta ei pitäisi myöskään olla äänekäs eli 400w asti käytännössä äänetön:
Näyttökuva 2023-09-18 200136.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 318
Ikkunalla olevaa olisi tasan yksi:


Virtalähteeksi voi harkita myös 10 vuoden takuulla olevaa:

Ei ole 0rpm tilaa mutta ei pitäisi myöskään olla äänekäs eli 400w asti käytännössä äänetön:
Just huomasin ton saman kotelon. Laitoin noi tilaukseen. Kiitos avusta
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 285
Viestejä
4 210 375
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
migosz

Hinta.fi

Ylös Bottom