Koneen päivitys (Emolevy + Prosessori + Muistit?)

Liittynyt
01.02.2018
Viestejä
15
Hei arvon palstalaiset ja pahoittelut pitkästä viestistä heti alkuun,

olisi sellainen pulma itsellä, että tuli ostettua uusi näytönohjain (RTX 4070), prosessori (Ryzen 5 5600), virtalähde (Deepcool PQ850M ATX 850W) ja SSD (Samsung 980 SSD 1 Tt M.2) vanhaan koneeseen noin 4kk sitten. Tuli siinä osia vaihdettaessa sössittyä sen verran, että tuli vanha prosessori repästyä irti emosta lukon ollessa kiinni (oli jähmettynyt cooleriin kiinni ja tuli sen mukana ja on siinä edelleenkin kiinni). Lisäksi ruuvasin aluksi uutta prosessoria kiinni voimalla, enkä muistanut, että jokin takaosa piti kiinnittää ensin, kun ensimmäisne koneen kasauksesta oli kulunut 6 vuotta. Kone ei lähtenyt enää käyntiin (tuulettimet pyörähtivät noin 0.5 sec ajan). Tein tätä ennen bios päivityksen onnistuneesti uutta prosessoria varten. Vaihdoin siis Ryzen 5 1600 -> Ryzen 5 5600.

Oli kiireistä aikaa elämässä juuri tuolloin ja tuo projekti sitten jäi kokonaan seisomaan, kun en tiennyt missä on vika. En oikeastaan tiedä vieläkään tarkasti, mutta olen tullut siihen tulokseen, että vian on oltava emolevyssä tai prosessorissa, kun kokeilin myös vanhalla näytönohjaimella.

Alkuperäisen koneen (11/2017 ostettu) komponentit:

PRIME B350-PLUS (AM4)
Dual GeForce GTX 1070 OC -näytönohjain, 8GB GDDR5
Ryzen 5 1600, AM4, 3.2 GHz, 6-core, Boxed
550W FOCUS+ 550 Gold, modulaarinen ATX-virtalähde, 80Plus Gold
Corsair DDR4 16GB 2kit 3000MHz
1TB BarraCuda, sisäinen 3.5" kiintolevy, SATA III, 7200rpm, 64MB
Samsung 850 EVO SSD 250 Gt 2,5" SATA3
Focus G, ikkunallinen ATX -kotelo, musta

Osat mitä minulla on nyt ja mitä pitäisi hankkia:

Emolevy (Hankitaan)
Asus GeForce DUAL-RTX4070
Prosessori (Hankitaan)
DeepCool PQ850M ATX -virtalähde 850 W
Corsair DDR4 16GB 2kit 3000MHz (Onko järkeä hankkia myös uudet muistit?)
1TB BarraCuda, sisäinen 3.5" kiintolevy, SATA III, 7200rpm, 64MB
Samsung 850 EVO SSD 250 Gt 2,5" SATA3
Samsung 980 SSD 1 Tt M.2 SSD-kovalevy
Focus G, ikkunallinen ATX -kotelo, musta

Olin ajatellut hakea tänään uuden AM4 kannan emolevyn ja ryzenin 5 5600 prosessorin ja kokeilla niillä, mutta sitten tajusin, että eihän tuosta puutu sen jälkeen kuin muistit. niin koko kone on mennyt uusiksi. Eli nyt kysyisin neuvoa mihin suuntaan tätä konepakettia lähtisin viemään. Onko järkevämpää ostaa uudemman sukupolven emo ja prosessori ja tarvitseeko minun hankkia edes noita muisteja? Mikäli näin on, niin suosituksia ottaisin enemmän kuin mielellään vastaan konepakettiin sopivista komponenteista.

Tämän lisäksi olisi tarkoitus saada kone toimimaan mahdollisimman pienellä vaivalla, joten en lähde enää taistelemaan vanhojen osien kanssa ja selvittämään missä vika, kun en saa vanhaa prosessoria coolerista millään irti. Ja kyllä olen kokeillut hiustenkuivaajalla lämmitystä ja kaikenlaista. Ainut mitä voisi kokeilla asentaessa, niin tuota 4kk sitten ostettua prosessoria ennen kuin laittaa uuden kiinni, jos se toimisi sillä, mikäli tämä on mahdollista uudella emolla.

Jos joku jaksoi lukea tämän kaiken ja vielä auttaa minua, niin kiitokset tuhannesti.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 457
Suosittelen ainakin jos on stock jäähy niin toisen ostamista ettei tule samaa ongelmaa.
Isopropanoli alkoholi liuottaa tahnan kun antaa olla jokunen minutti tai voi koittaa hammaslankaa ja sahata sillä edestakaisilla liikkeillä se irti.
Hyviä jäähyjä saa 40-65€ kuten thermalright peerless assassin , thermalright phantom spirit, deepcool AK620 ym..
Muistien ostoa en suosittele kun silloin voi samalla vaihtaa AM5 alustaan kun hintaero on niin pieni.
AM5 alustan saa jäähyn kanssa n 530-590€ riippuen haluaako hynix piireillä olevat muistit vai jotain muita halvempia
Samalla suorituskyky olisi astetta parempi eikä prossessori olis yhtä helposti pullonkaula.
Tietysti joutuu virtalähde hankkimaan mutta 850w täysirn riittävä.
Tuossa yksi vaihtoehto ja hynix piireillä oleva muistit.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 457
Tuo 7500F prossessori saatavuus edelleen heikko suomessa eli joutuisi odottamaan toinen vaihtoehto on 7600 mallin saa n200€ eli on todella pieni ero alle 15€
 
Liittynyt
01.02.2018
Viestejä
15
Suosittelen ainakin jos on stock jäähy niin toisen ostamista ettei tule samaa ongelmaa.
Isopropanoli alkoholi liuottaa tahnan kun antaa olla jokunen minutti tai voi koittaa hammaslankaa ja sahata sillä edestakaisilla liikkeillä se irti.
Hyviä jäähyjä saa 40-65€ kuten thermalright peerless assassin , thermalright phantom spirit, deepcool AK620 ym..
Muistien ostoa en suosittele kun silloin voi samalla vaihtaa AM5 alustaan kun hintaero on niin pieni.
AM5 alustan saa jäähyn kanssa n 530-590€ riippuen haluaako hynix piireillä olevat muistit vai jotain muita halvempia
Samalla suorituskyky olisi astetta parempi eikä prossessori olis yhtä helposti pullonkaula.
Tietysti joutuu virtalähde hankkimaan mutta 850w täysirn riittävä.
Tuossa yksi vaihtoehto ja hynix piireillä oleva muistit.
Kiitos paljon vastauksesta. Joo tarkoitus olis tyyliin tänään tai huomenna hakea osat jostakin kaupasta helsingin alueelta. Tuo AM5 kantaan päivittäminen kuulostaisi ehkä fiksuimmalta tässä vaiheessa. Tarvitsenko siis uuden powerin, vaikka minulla on DeepCool PQ850M ATX -virtalähde 850 W jo ennestään?
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Kiitos paljon vastauksesta. Joo tarkoitus olis tyyliin tänään tai huomenna hakea osat jostakin kaupasta helsingin alueelta. Tuo AM5 kantaan päivittäminen kuulostaisi ehkä fiksuimmalta tässä vaiheessa. Tarvitsenko siis uuden powerin, vaikka minulla on DeepCool PQ850M ATX -virtalähde 850 W jo ennestään?
Et tarvi. Am5 kanta on fiksu valinta ihan tulevaisuutta ajatellen. Kun kerta uusiksi menee joka tapauksessa emo ja prossu niin eipä syytä enää vanhaa am4 pohjaista ostaa.
 
Liittynyt
01.02.2018
Viestejä
15
Elikkä ostoslistalle:

- AMD ryzen 5 7600
- Gigabyte B650 Eagle AX
- Jäähy (esim. Thermalright Peerless Assasin 120 SE)
- G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

Ja homma pelittää taas. Suurkiitokset avuliaisuudesta!
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 457
Kyllä jos tuo 850w poweri löytyy niin ei tarvetta uusia.
Ja tuo emolevy on vain yksi vaihtoehto löytyy myös samalla hintaluokassa muita esim MSI b650 Gaming Plus wifi,Gigabyte gamin x ax ym...
 
Viimeksi muokattu:

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 457
Yleisesti ei kannata verkkokaupasta nykyään ostaa mitään tietokone osia ovat aina korkeammat hinnat siellä.
Itse ostin emon ja virtalähteen kun olivat ainoat millä oli varastossa muuten olisin joutunut odottamaan ainakin 6viikkoa.
Datatronic,jimms,proshop,multitronic,tietokonekaupp.fi mistä usein löytyy halvimmat vaihtoehdot. Sitten on tuo RDE kauppa mutta kokemukset sieltä on vain yhden tilauksen verran.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 140
Viestejä
4 209 560
Jäsenet
71 022
Uusin jäsen
Slerbbaliini

Hinta.fi

Ylös Bottom