Ratkaistu Kone sammui, ei lähde enää käyntiin. Emolevy ehkä rikki.

Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
781
Jeps,

Elikkä tälläinen ongelma kone siis sammui itsestään ja ei lähde enää käyntiin, virtalähde vain napsahtaa kerran ja sen jälkeen ei sano mitään.

Tilanne jossa tämä tapahtui olin juuri saanut ahdettua kamat uuteen koteloon(H200i), saanut ilmat loopista pois (jääkarhu med jääsusi) ja kone päällä kuulostelin pumppujen ääntä. Yhtäkkiä kone vian sammui.
Olin siis aikaisemmin avannut nuo eisbearin ja eiswolfin pikaliittimet ja vaikka suojasin paikat parhaani mukaan niin eipäilen, että vettä on tippa tahi kaksi mennyt jonnekki väärään paikkaan.

Nyt kone on testattu kahdella eri virtalähteellä, pelkillä pakollisilla osilla eli ilman näyttistä kovoja ym. yhdellä muistikammalla. Ilman 8pin atv 12v liitintä saan herämään kotelon smart controller minkälie laitteen ja saan siinä kiinni olevat tuulettimet pyörimään, mikään muu ei toimi.
Liittimen kanssa kuuluu vain naksahdus virtalähteestä.

Cpu on toiminut aikaisemmin enkä irroittanut blockia asennuksen yhteydessä. Kone myös rullaili jonkin aikaa ennenkuin yhdistin loopit.
Emolevyssä ei näy mitään ulkoisia merkkejä viasta.
Otin myös emolevyn ulos kotelosta ja testasin ilman prossun blockia ja näyttistä, ei vaikutusta.


Olen siis aika varma että emolevy on kyrvähtänyt ja siksipä ajattelinkin kysellä, että olisi jollain Turkulaisella aikaa tai kiinnostusta ottaa emolevy testiin? Tai kaippa sen voin myös lähettää jonnekkin jos joku haluaa testata.
Itsellä ei nyt juuri ole dineroita taskussa niin paljoa, että voisi huvin vuoksi tilata uutta emolevyä niin olisi kiva saada varmistus, että emolevy on rikki.

Edi1: Niin ja testattu myös toisella virtalähteellä, ei vaikutusta.
Edit2: Ja tosiaan tietokoneen speksit löytää tuolta profiilista.
 
Viimeksi muokattu:

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 262
Prossun virransyöttöönhän tuo viittaa että jokin suojaus laukeaa heti jos on prossun virtajohto kiinni.

Tuon emolevyn virransyöttö ei taida olla mitään vahvimpia, niin vesivahingon lisäksi kai olisi mahdollista sen kypsyminen tuohon 2700X:än.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
781
Joo onhan se tietty mahdollista että lahosi vain. Kellottelua en tosin ole harrastanut ja pelkässä peli käytössä niin eipä tuo prossu ikään oikein kovilla ole ollu.
No pitää koittaa jostain metsästää edullisesti uusi emolevy ja toivoa, että muuta ei ole porsinut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Ota emolevy heti irti sähkövirrasta. Toivo, että Asrockin suojaukset pitävät ja odota pari päivää tai vaikka viikko jossain kuivassa. Se voi siitä itsekseenkin lähteä toimimaan, kun jaksaa odottaa vaan.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
2 023
Eipä siinä paljoa suojaukset auta jos komponentit vihertää hapettumisen vuoksi. Oletettavasti emo on jokin nykyaikainen tuninghärpäke jossa 90% pinta-alasta on erinäisten muovien ja jäähdytyssiilien peitossa? Pura kaikki tauhka pois emolta ja ala tutkimaan tarkemmin että missä näkyisi vesivahingon merkkejä, ja pese ne pois isopropanolilla + hammasharjalla hinkkaamalla. Itse olen oman emoni "elvyttänyt" jo pariinkin otteeseen tällä tavoin pesemällä, ja käyttämäni värillinen jäähdytysneste helpottaa tätä ongelmakohdan löytämistä huomattavasti.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
781
Eipä siinä paljoa suojaukset auta jos komponentit vihertää hapettumisen vuoksi. Oletettavasti emo on jokin nykyaikainen tuninghärpäke jossa 90% pinta-alasta on erinäisten muovien ja jäähdytyssiilien peitossa? Pura kaikki tauhka pois emolta ja ala tutkimaan tarkemmin että missä näkyisi vesivahingon merkkejä, ja pese ne pois isopropanolilla + hammasharjalla hinkkaamalla. Itse olen oman emoni "elvyttänyt" jo pariinkin otteeseen tällä tavoin pesemällä, ja käyttämäni värillinen jäähdytysneste helpottaa tätä ongelmakohdan löytämistä huomattavasti.
Eipä tuossa emossa ole kuin pari pientä siiltä, ja ei sinne sitä vettä kyllä paljoa ole voinut mennä kun ei noista pikaliittimistä tule pari tippaa ja paperia oli ihan reilusti. En ainakaan nähnyt vettä missään, tiiä sitte emo on jo purettu koneesta pois ja silmä määräisesti ei näy vesivahinkoja missään. Pitää vielä antaa isopropanoli hoito ja antaa kuivaa pari päivää. Kokeilla sitten vielä kertaalleen, mutta uskon että jotain on hajonnut lopullisesti.
Päivittelen miten käy.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
781
Pikkaisen päivitystä tilanteesen.
Emo on nyt vaihdettu ja sillä kone saatu boottaamaan, prossu ja muistit vaikuttaisi ehjiltä.
Näyttis sen sijaan on tainnut jonkun kopin ottaa, koska lämpiää jotenkin todella reilun oloisesti ja hävittää kuvan hetken käytön jälkeen, samalla häviää virta ilmeisesti näyttikseltä, eli sammuttaa itsensä jos olen oikein tulkinnut. Pcie lisävirroilta häviää ledistä valo.
Bios ainakin väittää, että eiswolfin pumppu pyörisi ja kyllä se minusta myös hieman värisee kun kädellä kokeilee.
Mikäs ois seuraava askel? Näyttis paloiksi ja orkkis jäähy kiinni vai jotain muuta?
Halvaksi kyllä tuli tämä kotelon vaihtaminen:cigar2::cigar2:

Edit1: Näyttikseen vaihdettu orkkis turbiini kiinni ja hyvin rokkaa, eli eiswolfissa jotain hätää ja en jaksa kyllä uudelleen sitä nyt asentaa, niin lähtekööt jimmsille tutkimuksiin tai lähettäkööt vaikka saksaan. Olen vain iloinen että kone toimii jälleen. Olkoot sitten toistaiseksi kovaääninen aivan sama :D.

Edit2: Eipä se eiswolff taidakkaa olla rikki. Näyttiksen toinen biosi on mennyt solmuun. Sain flashattua orkkiksen sisään ja sillä toimii, mutta jos laittaa uudestaan vega 64 bioksen sisään, niin taas ei toimi. Mystistä sanon minä, mutta näillä mennään nyt toistaiseksi ja saa Eiswolf jäädä hyllyyn uutta inspiraatioita odottamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 756
Viestejä
4 205 579
Jäsenet
70 960
Uusin jäsen
Sallys

Hinta.fi

Ylös Bottom