Ihan hyvältähän tuo näyttää. Intel menee nopsemmillakin muisteilla jos laittaa muutaman kympin lisää, mutta pitäisi varmaan olla vähintään 4090 ennenkuin huomaisi mitään eroa. Tuosta emosta + CPU:sta. Niistä on kympin halvempi bundle kanssa Jimmsillä. Lisäksi Asusin emosta+tuosta CPUsta olisi vielä pikkaisen edullisempi tarjous
Asus PRIME Z790-P + Core i7-13700K (Bundletarjous) - Jimms.fi yhteensä 730 eur. Mutta jos katsoo muualle niin hinnat jo tippuvat aika paljon samasta suorituskyvystä
Minulla ei ole tuosta PG Lightningistä mitään kokemusta itse. Olen etsinyt arvosteluja, mutta aika nihkeästi on saatavilla. Techpowerup:lla on Sonic-versiosta, joka ainakin päällisin puolin näytti nopsaan samalta laudalta
ASRock Z790 PG Sonic Edition Review - Value & Conclusion | TechPowerUp
That being said, there is one thing worth mentioning, the VRM heatsinks are not adequate for certain configurations. That being mainly using an Intel i9 13900K or any CPU that consumes 300 watts when overclocked. It is possible to have a scenario in which even with passive case air-flow, it will not be enough. The solution to this problem is to leave the CPU BIOS limit locked to 253 Watts. This is enabled by default, so for those who are concerned it will happen to them, that would require manual changing of the power limit and using the computer for 3D encoding or equally heavy CPU intensive workloads for a extended period of time. Gamers should not be concerned, nor does it affect them.
Ja sitten jos menee 13700F + B760 niin tiputtaa taas satkun pois hinnasta ja suorituskyky on peleissä varsin sama. Se olisi jotain tällaista:
arvostelu tuolla
Benchmarks and Final Analysis - ASRock B760M PG Riptide Review: A Good Budget Balance | Tom's Hardware (tomshardware.com)
Toisaalta 13600KF ja 13700KF ovat käytännössä aika identtisiä pelikäytössä
(näin tämä polku vaan menee), joten tämäkin pääsee varsin identtiseen suoritustasoon tuolla näyttiksellä (tuo B760 emo antaa kuitenkin poistaa power limitit, ja mahdollistaa BCLK ylikellotuksen jos tätä haluaa tehdä - tuskin on tarvetta tähän jälkimmäiseen. VRM:t on kanssa ihan tarpeeksi hyvät, varsinkin jos ohjaa tuulettimella ilmavirtaa niihin)
Intel Core i5-13600K Review - Best Gaming CPU - Game Tests 1440p / RTX 3080 | TechPowerUp
Sitten lisäksi säästäisi lähes satkun jos ostaisi tämän jäähyksi
39,90 € | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Suoritin Jäähdytysl... (datatronic.fi) mutta näyttää nyt olevan varastosta loppu. Muita vastaavia löytyy kanssa hieman kalliimmalla, mutta hinta-laatusuhteeltaan tuo on paras tällä hetkellä.
Jos mä nyt en väärin laskenut niin noilla muutoksilla ero olisi hinnassa 390 euroa ja pelisuorituskyvyssä ehkä 1%. Jos siihen ostaisi sitten nopeammat muistit niin tuokin ero tulisi kirittyä kiinni korkojen kera. Lopun rahan voi laittaa taskuun tai pistää kalliimpaan näyttikseen niin halutessaan. Esim 4070 Ti oli tarjouksessa vain hieman yli 800 euroa viime viikonloppuna - mutta jos tarjouksia ei ole niin ehkäpä laittaisin tuon erotuksen vain taskuun odottamaan parempaa päivää.