Kone menee yhtäkkiä todella hitaaksi

Eli minulla on päällä useita ohjelmia samaan aikaan. Ei mitään raskasta tekemistä. Blender, godot, libreoffice, nettiselain ja ehkä joku notepad++ tms.

Yhtäkkiä kone vaan menee jumiin. Periaatteessa kaikki toimii, kestää vain 20s että klikkaukset rekisteröityy. Musiikki soi taustalla katkeamatta. Mikään ei ylikuumene (lämmöt on matalia hwmonitorissa), task managerissa ei näy että gpu tai cpu kuormitus olisi kovaa. Kun tekee seuraavan kerran niin yritän saada kuvakaappauksia. Nyt on kaikki oman muistin varassa. Uudellenkäynnistys korjaa tilanteen.

Windows 11
64gt ram
i5-12600
nvidia 4070ti
uusimmat päivitykset

Minkälainen (oletettavasti) ssd koneessa on?
Pomppaako task managerin kautta katsottaessa sen käyttöaste kun kone alkaa jumia?

Minkälainen (oletettavasti) ssd koneessa on?
Pomppaako task managerin kautta katsottaessa sen käyttöaste kun kone alkaa jumia?
Ei muistaakseni pomppaa mikään käyttöaste, päinvastoin cpu/gpu/ssd käyttöasteet on kaikki sen mukaisia että koneella ei tehtäisi mitään. Niinkuin ei voikaan tehdä. koneessa 3 kovalevyä joista yksi ssd. Samsung SSD 980 PRO 1TB. Crystaldiskinfon mukaan luku/kirjoituskerrat 22k/17k.

Yritän nyt saada tätä tapahtumaan uudestaan. Toki lämmintä ja nihkeää on nyt ilma mutta lämmöt oli kaikki ok. Tosin sain lämmönseurantaohjelman päälle vasta noin 5min jälkeen kun ongelma alkoi. Tuuletinten nopeus ei noussut, ne on lämpötilasäädeltyjä.

Kuulostaa äkkiseltään muistivuodolta, pidä task manager auki ja katso muistin käyttö, prosessit välilehti järjestykseen muistin käytön mukaan, syökö jokin auki oleva ohjelma tai prosessi sitä huomattavasti kun tämä tapahtuu.

Voi myös olla, että jokin USB laittaa prosessorin tukkoon keskeytyspyynnöillä.

Tarkista ssd kunto ja onko siinä uusisn firmware. tuossa mallissa on muistaakseni uutisoitu että noita on ollut viallisella firmwarerlla joka tuhoaa ssd enenaikaisesti

Tarkista ssd kunto ja onko siinä uusisn firmware. tuossa mallissa on muistaakseni uutisoitu että noita on ollut viallisella firmwarerlla joka tuhoaa ssd enenaikaisesti
Tämä oli hyvä muistus minulle, on vaan jäänyt päivitys tekemättä, no nyt tehty, vähän oli etsimistä kun WD (WD_BLACK SN850X) on nyt SanDisk nimellä.

Ylempääkin manittua, vaikka sanoitkin että on uusimmat ajurit niin viimeisimmät piirisarjan ajurit, uusinta biosia, ssd:lle uusin firmis.
Sama audiopuolella eli Realtekin ajurit, miksei DDU:lla näyttiskin ja puhdas asennus, vaikkei viittaakkaan siihen. Myös viimeisimät Win11 päivitykset.

Sitten Usb, voisi irroitella laitteet ja käytellä vaikka vain hiirtä yhdessä paikassa, jos löytyisi Usb:ista sanomista. Viallinen muistikampakin on mahdollisuus. Jääkö tapahtumienvalvontaan koodeja?

Minulla on myös ollut viimekuukausien aikana muutaman kerran samanlaista jäätymistä ja sitä ennenkin välillä todella hidasta touhua normaaliin verrattuna, eikä siinä mikään muu ole auttanut kun uudelleenkäynnistys, oma epäilys on ollut kun tulee aina käytettyä lepotilaa niin tuntuu että mitä pidempää sitä käyttää yhtäjaksoisesti niin hidastumista tai jäätymistä tulee lopulta.
Tietysti välillä W11 tai BIOS päivitys katkaisee tämän putken.

Kannattaa laittaa pois päältä seuraava Allow downloads other devices, joka löytyy: Windows update --> advanced options --> Delivery optimization. Tuo vie, joskus ihan helvetisti muistia.
Olen kyllä huomannut että kone takkuaa tuon takia joskus mutta tuo on verrattaen pientä eikä minua hirveästi ole haitannut. Pitääpä silti tsekata. Nyt kone menee ihan jumiin, hiiri liikkuu näytöllä mutta klikkaukset kestää sen 20s ennenkuin valikot aukeaa tai ikkunat vaihtuu...
Ylempääkin manittua, vaikka sanoitkin että on uusimmat ajurit niin viimeisimmät piirisarjan ajurit, uusinta biosia, ssd:lle uusin firmis.
Sama audiopuolella eli Realtekin ajurit, miksei DDU:lla näyttiskin ja puhdas asennus, vaikkei viittaakkaan siihen. Myös viimeisimät Win11 päivitykset.

Sitten Usb, voisi irroitella laitteet ja käytellä vaikka vain hiirtä yhdessä paikassa, jos löytyisi Usb:ista sanomista. Viallinen muistikampakin on mahdollisuus. Jääkö tapahtumienvalvontaan koodeja?
Tosiaan ajurit voisi käydä läpi. Tuo ssdeen firmis on varmaan tärkein tsekata. En tiedä auttaako biosin päivitys tähän
Minulla on myös ollut viimekuukausien aikana muutaman kerran samanlaista jäätymistä ja sitä ennenkin välillä todella hidasta touhua normaaliin verrattuna, eikä siinä mikään muu ole auttanut kun uudelleenkäynnistys, oma epäilys on ollut kun tulee aina käytettyä lepotilaa niin tuntuu että mitä pidempää sitä käyttää yhtäjaksoisesti niin hidastumista tai jäätymistä tulee lopulta.
Tietysti välillä W11 tai BIOS päivitys katkaisee tämän putken.
Ei tule käytettyä lepotilaa koskaan. Usbeissa ei ole kiinni muuta kuin hiiri ja näppis.

Olen kyllä huomannut että kone takkuaa tuon takia joskus mutta tuo on verrattaen pientä eikä minua hirveästi ole haitannut. Pitääpä silti tsekata. Nyt kone menee ihan jumiin, hiiri liikkuu näytöllä mutta klikkaukset kestää sen 20s ennenkuin valikot aukeaa tai ikkunat vaihtuu...

Tosiaan ajurit voisi käydä läpi. Tuo ssdeen firmis on varmaan tärkein tsekata. En tiedä auttaako biosin päivitys tähän

Ei tule käytettyä lepotilaa koskaan. Usbeissa ei ole kiinni muuta kuin hiiri ja näppis.
Asentaisin kyllä Biosin, uusimmathan on aina viimeisimmillä korjauksilla. Bios voi korjata kaikenlaista outoa, mm kun Ryzen 5600X julkaistiin, monilla oli Usb-porttien pimputtelua (olin yksi sellainen), jotka korjautui myöhemmin Bios-pävityksellä. Ei sillä että se tähän liittyisi. Mutta kun vikaa hakee mikä näin haastava jäljittää, nämä kannattaa olla ainakin ajan tasalla.

Viimeksi kun tuli koneen jäätyminen, niin tuli ennen jäätymistä ensimmäistä kertaa joku adobe ilmoitus, en tiedä liittyykö tämä jollain tavalla jäätymiseen.

En usko, on ollut F-Secure vuosia ja olen muutenkin tarkka tietoturvan suhteen.
Nyt kuitenkin uusimmat piirisarjan ajurit sekä BIOS päivitetty, noita voisi tietysti vähän useimmin katsoa onko päivityksiä tullut.
Nykyään taittaa tulla lähes kuukauden välein Asus B650 Plussaan BIOS päivityksiä, ensimmäinen itse kasattu LGA1155 MSI P67A niin muistaakseni tein 0 tai yhden BIOS päivityksen ja hyvin meni yli 10 vuotta ilman ongelmia.
Sen ainakin heti huomasin että HWInfo aukeaa nyt todella sukkelaan, niin kun myös teki vanhemmilla LGA1150 koneilla, jostain syystä tässä uusimmassa kesti todella kauan ennen tätä päivitystä, ehkä 10-15 sek. nyt 2-3 sek.
Toivottavasti auttaa myös tuohon jäätymis ongelmaan.
fast bootin laitoin pois, tiedä sitten oliko sillä merkitystä, nyt tuntuu erittäin hyvältä, aikaisemmin oli myös langattoman hiiren ja näppiksen kanssa usein takkuamista.

Viimeksi muokattu:
@asiallinen_nimimerkki Itsellä oli joskus parisen vuotta sitten samanlainen ongelma. Hataria muistikuva että BIOS tai sen päivitys oli syypää (Intel setup i7-13700K / Z790 / 4070ti). Jos muistan oikein niin vain yksi prossun core oli kerrallaan aktiivinen. Tarkista task managerilla miten prossu käyttää Coreja, eli "loogiset suorittimet" näkymä. Onhan siellä kaikki aktiivisena? Aja vaikka Cinebenchia, CPU-Z tai vastaavaa CPU load appista. Kellot yms sinänsä oli muistaakseni ok ja prossun kuormakin meni yhden coren näkymässä 100%. Tahmaa koneen varmasti jos valtaosa ytimistä kylmänä. Iskikö vika sinulla BIOS pävityksen jälkeen?

BIOS vanhempaan versioon ja kaikki defaultiksi saattaa auttaa nollaamaan tilanteen. Voi toimia resettinä myös muissa "mystisissä" ongelmissa. Kuulostaa matalan tason ongelmalta. Jokin ei ole tunnistunut oikein jos kaikki muutoin vaikuttaa toimivan ok ja kone vakaa.

Viimeksi muokattu:
Epäilen tällä hetkellä että näytönohjaimessa olisi jotain. Google mapsissakin näyttää että tulee hyvin pientä artifaktia... :cautious:

Väärä hälytys, samat artifaktit (piirretty reitti tekee piikin) kännykässäkin...

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
312 863
Jäsenet
84 388
Uusin jäsen
RetKiKimppa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom