Kone käynnistelee itsensä uudelleen

Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
19
Nyt on ainakin vuoden päivät kone käynnistellyt itseänsä uusiksi ihan satunnaisesti ilman mitään varoituksen merkkejä. Virrat poikki, ruutu mustaksi ja sitten käynnistyy uudelleen. Ei bluescreeniä, ei erroreita. Tätä tapahtuu pääasiassa pelatessa. Ongelmana on, että näin ei tapahdu kaikissa peleissä eikä millään tavalla järjestelmällisesti. Joskus saatan pelata tunteja, jopa viikkoja ilman ongelmia, joskus virrat sammuu 5 minuutin kuluessa. GRID 2019 kaataa joka ikinen kerta, kestää minuuteista pariin tuntiin. Olen asentanut useamman kerran jo uusiksi. Forza Motorsport 7 kaataa satunnaisesti mutta esim. uusin Modern Warfare ei kaada koskaan. Pelailen 1080p 60hz näytöllä.

Olen vetänyt Prime95 CPU stressitestiä useamman kerran yön yli, ei ongelmia. Uniginella vetänyt GPU stressitestiä tappoasetuksilla monet kerrat, ei ongelmia. Myös molemmat testit yhtäaikaisesti testattu, ei ongelmia, kone ei katko virtoja. Lämmöt normaalit, pelatessa CPU 45-50c, GPU MAX 75c. Muistit testattu Windowsin diagnostiikalla sekä memtest86:lla, niissäkään ei ilmaantunut ongelmia. Kolmea eri virtalähdettä kokeiltu, katkoo silti virtoja. Testatut virtalähteet EVGA Supernova G2 650W, Antec HCG-620W sekä joku Corsairin 650W malli. BIOS päivitetty, sekä näyttiksen ajurit asennettu DDU:lla uusiksi, ei korjaa ongelmaa. Speksit löytyy alempaa, en uskoisi ainakaan minun setupilla 650W olevan riittämätön.

Olen purkanut koneen jo kertaalleen palasiksi, eikä missään komponenteissa näkynyt ainakaan mitään palamisen merkkejä. Kaikki johdot triplatarkistettu. Prossu irroitettu, uudet tahnat paikoilleen, ei mitään vaurioiden merkkejä. CPU tuuletin ja sen runko ei ota mihinkään kiinni. Jäähdytys 2x120mm kotelotuulettimet + CPU tuuletin. Minulta rupee tässä loppumaan ideat täysin kesken. En osaa itse enää yhdistää ongelmaa kuin vialliseeen emolevyyn, tai jossain komponentissa on jotain virtaongelmaa.

Kuvassa ainoat logit, mitä kaatumisesta jää:
Error virta.JPG

Ja sitten ne speksit:

-WIN10
-Asus TUF Z370 Plus Gaming
-i7 8700K vakiokelloilla, Corsair Hydro H60 jäähy
-Asus GTX 1060 6GB
-Crucial Ballistix Sport DDR4 3200mhz 16GB
-Samsung EVO 850 250GB
-WD Blue 1TB, jossa kaikki pelit
-EVGA Supernova G2 650W
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
681
Muistin asetusten aiheuttamaa epävakautta epäilisin ensimmäiseksi, jos kerta normaalit muisti testit menee läpi. Eli kaatuilee satunnaisesti vain kuin muistia käytetään reilusti. Kokeile auto asetuksilla ja muistin tarvitsemilla jännitteillä ensin auttaako kaatuiluun. Montako muisti tikkua?, joka tapauksessa tarkista command rate 2 muisti asetuksista ihan ensin. memtest ohjelmalla tuon verran muistia jaksaa vielä testata (ilmas versiolla 3GB per ohjelma ajo), 600%+ koko muisti käytettynä ilman virheitä, niin sen jälkeekin oma kone kaatuili vielä superPi muisti testi ajolla. Mutta omassa tapauksessa virittelin testattuja muisti paketin arvoja tiukemmiksi CL14 ajoituksiksi, itsellä käytössä 4 kaksi puoleista muisti kammampaa ja ei kaatuiluja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
19
Muistin asetusten aiheuttamaa epävakautta epäilisin ensimmäiseksi, jos kerta normaalit muisti testit menee läpi. Eli kaatuilee vain kuin muistia käytetään reilusti. kokeile auto asetuksilla ja muistin tarvitsemilla jännitteillä auttaako. montako muisti tikkua? command rate 2 kokeile. memtest ohjelmalla tuon verran muistia jaksaa vielä testata, ja jos semenee 600%+ koko muisti käytettynä läpi niin oma kone kaatuili vielä superPi muisti testillä. Mutta omassa tapauksessa testattuja paketin arvoja tiukemmilla CL14 ajoituksilla 4 kaksi puoleista muisti kampaa.. ja ei mitään kaatuiluja.
Okei, pitääpä vielä kokeilla näillä neuvoilla. Tosiaan 2x8GB kammat kyseessä minulla. En ole ainakaan itse niiden asetuksiin koskenut mutta tarkistelen BIOSin läpi.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
813
Mulla oli samankaltaista ongelmaa 2017, kun näytönohjain alkoi oirelemaan samalla tavalla.

 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
19
Okei, en ole muistanut päivitellä tänne, mutta kone sammuilee edelleen. Olen tsekannut BIOS:in asetukset ja kaikki vaikuttaa olevan ihan kunnossa. Huomenna saan testiin toisen näytönohjaimen, eli saa nähdä onko kyse siitä. Saan koneen siis sammumaan randomisti pääosin pelaamaalla. Nyt myös huomannut, että välillä sammuu, kun availee tarpeeksi välilehtiä selaimella ja laittaa kaikkiin vaikka Youtubesta pyörimään videota.

Huomenna saan testiin toisen näytönohjaimen, joten saan sen pois listalta. Jos ei lähde silläkään pyörimään, epäilen joko ongelmaa RAM muistissa tai sitten emolevyssä on häikkää. Seuraavaksi siis tilaan uuden Z390 sarjan emon ja uudet RAM kammat. Palauttelen sitten ylimääriset pois, jos ei edelleenkään korjaannu ongelma.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 674
Viestejä
4 188 434
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom