Kone jumittaa pelatessa

Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 390
Pelaan pelkästään WoWia. Välillä kone jumittaa pelin aikana. Tämä tapahtuu yleensä silloin, kun pelissä on esimerkiksi jokin lataus- tai siirtymävaihe menossa ja itse olen selaimessa toisessa ikkunassa. Jos pidän peli-ikkunan koko ajan aktiivisena, jumituksia ei tapahdu. Jumituksia on yleensä kahta erilaista sorttia:
- Ruutu pimenee
- Näytön sisältö "jäätyy", pelimusiikki saattaa jäädä soimaan

Koneen runko on aika vanha, kohta 9 vuotta. Olen lähinnä muistia lisäillyt ja näytönohjainta vaihtanut. Nykyinen näytönohjain on ollut koneessa puolitoista vuotta. Näitä kaatumisia on tullut syksyn mittaan jonkin verran. Ei joka päivä, mutta silloin tällöin kuitenkin, ja joskus useampikin samana päivänä.
Kokoonpano on seuraavanlainen:
- i5-750
- 16 GB DDR3
- Asus P7P55D LE emolevy
- Enermax Modu82+ 525W virtalähde
- Geforce GTX 980 näytönohjain (MSI GTX980 Gaming 4G)

Ohessa kuvaruutuotokset HWMonitorista silloin kun peli on käynnissä. Onko näissä tiedoissa jotain arveluttavaa?

HWMonitor1.PNG HWMonitor2.PNG
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 390
Mietin, että voisiko vaikuttaa, että näytönohjain on valmiiksi ylikellotettu malli? En ole koskenut sen asetuksiin mitenkään.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
565
Kannattaa katsoa jollain ohjelmalla miltä näyttää kiintolevyn kunto. Esim crystaldisk ohjelmalla. Voisi liittyä kiintolevyyn jos ilmenee lataus/siirtymä kohdissa jäätyminen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 081
Noin vanhassa koneessa ongelma voi olla melkein mikä vaan. Lähtisin nyt ensiksi kuitenkin 980 ajureita päivittämään en kyllä muista oliko tuo maxwell enää tuettuna uusimmissa.

Voihan se olla että ylikellotus ei ole enää vakaa tuossa näytönohjaimessa jostain syystä (varsinkaan jos 2x näyttöjä kiinni) ensiksi mieleen tulee kyllä virtalähde ja emolevy tai sitten näytönohjaimen oma virransyöttö on korkkaamassa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 323
Viestejä
4 334 990
Jäsenet
72 169
Uusin jäsen
Samuli06

Hinta.fi

Ylös Bottom