Kone jäätyy satunnaisesti Youtubea katsoessa

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Mikähän helvetti on kun kone on tehnyt jo pitkään sitä että yhtäkkiä Youtubea katsoessa kone yhtäkkiä vaan jäätyy eikä auta kun painaa resettiä.

Eli vaikka näin: mulla on kaksi näyttöä kiinni, toisella pyörii Youtube, toisessa vaikka Technbbs. Yhtäkkiä Youtube jäätyy, nykäisee pari kertaa ja pysähtyy ja ilmestyy latauskuvake joka pyörii maailman tappiin. Mikään ei auta. Ei voi valita toista videota, ainostaan sulkea selaimen. Toisella näytöllä oleva selain Techbbs toimii hetken kunnes jäätyy mutta selaimen voi kuitenkin sulkea. Mutta Windows on täysin jäässä. Hiiri liikkuu mutta mikään ohjelma ei aukea eikä alapalkkia saa auki eikä ctrl alt del toimi eikä win nappi toimi. Kaikki on vaan jäässä paitsi hiiri liikkuu. Ei auta kun painaa koneen resettiä ja taas toimii. Niinkauan kuin toimii. Joskus tekee kolme kertaa päivässä joskus kolmen päivän välein. Kone kaatuu ainoastaan jos Youtube on päällä.

Who crashed ei anna mitään virheitä.

Millähän mä saisin selville mikä tän kaataa? Onko se Windows vai selain vai Youtube vai mikä?

Speksit on suurinpiirtein:
-Win 11
-MSI Gaming Plus Max B450
-AMD 3600
-16gb muistia
-Asus Nvidia Rog Strix 2070
-Selaimena Firefox
Kaikki päivitetty viimeisimpään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 762
Tuo kuulostaa ihan TPM-bugilta. Onko varmasti emolevyn BIOS tuorein beta-versio?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 762
Mikä on TPM bugi?
Bios on n.2kk vanha. Pitää käydä tsekkaamassa onko tullut päivityksiä.
Tuolla on kirjoiteltu asiasta:
Minulla ei kuitenkaan itse ollut näitä ongelmia B450 + 3700X. Mutta videota katsoessa alkaa nykiä -> vaikuttaa TPM:ltä.

Jos ei ole tuo, niin sitten voi olla näytönohjaimesta/ajureista kiinni. Sitä voi koettaa poistamalla Hardware Acceleration:

Mutta koeta nyt päivittää se uusin bios ensin, vaikka on beta-versio. Sitten vasta tuo hw acceleration pois, kun muuten ei tiedä, kummassa vika oli, jos nämä korjaa ongelman.

--

Niin ja onko GPU Tweak asennettu? Se on joskus epävakauden lähde.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Tuolla on kirjoiteltu asiasta:
Minulla ei kuitenkaan itse ollut näitä ongelmia B450 + 3700X. Mutta videota katsoessa alkaa nykiä -> vaikuttaa TPM:ltä.

Jos ei ole tuo, niin sitten voi olla näytönohjaimesta/ajureista kiinni. Sitä voi koettaa poistamalla Hardware Acceleration:

Mutta koeta nyt päivittää se uusin bios ensin, vaikka on beta-versio. Sitten vasta tuo hw acceleration pois, kun muuten ei tiedä, kummassa vika oli, jos nämä korjaa ongelman.

--

Niin ja onko GPU Tweak asennettu? Se on joskus epävakauden lähde.
Ok, pitää kokeilla. GPU Tweak on asennettu ja on oletuksena kellotettu MUTTA olen myös kokeillut laittaa siihen vakiokellot ja onglemaa esiintyy silti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Noniin, nyt on ainakin BIOS päivitetty. Saa nähä auttaako.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Jahas. BIOSin päivitys ei auttanut. Taas jäätyi.
Nyt on otettu laitteistokiihdytys pois FFstä. Katotaan kuin nyt menee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Eikä auttanut myöskään FF laitteistokiihdytyksen pois käytöstä ottaminen. Taas jääty ja kaatu.

Mitähän sitä sitten kokeilis?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 342
Kokeilisin asentaa vanhemmat Nvidian ajurit, ainakin joskus on ollut ongelmia joillakin tietyillä versioilla.

Ja olisiko miten vaikeaa kokeilla toisella selaimella jonkin aikaa?

En tiedä mitä kaikkia logeja tuo Who crashed käsittelee, mutta näkyykö Windowsin omassa Reliability history mitään virheitä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Kokeilisin asentaa vanhemmat Nvidian ajurit, ainakin joskus on ollut ongelmia joillakin tietyillä versioilla.

Ja olisiko miten vaikeaa kokeilla toisella selaimella jonkin aikaa?

En tiedä mitä kaikkia logeja tuo Who crashed käsittelee, mutta näkyykö Windowsin omassa Reliability history mitään virheitä?
Nvidian ajureilla ainakin kolmella viimeisimmillä versioilla on tätä tehnyt.
Mikä toi Reliabiliaty history on suomeks?

Ei kyllä tee toista selainta käyttää kun tähän tottunu..
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 342
Mikä toi Reliabiliaty history on suomeks?

Ei kyllä tee toista selainta käyttää kun tähän tottunu..
Aina unohdan, että moni käyttää erikielistä, eli se on luotettavuushistoria. Tämä on kätevä sivusto Microsoftilta...

Ajattelin vaan tolla toisella selaimella, että testaisi väliaikaisesti, josko silloinkin jumittaa, että voisiko ongelma olla vain Firefoxissa. Onko käytössä jotain lisäosia selaimessa, joka muokkaa Youtuben toimintaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Aina unohdan, että moni käyttää erikielistä, eli se on luotettavuushistoria. Tämä on kätevä sivusto Microsoftilta...

Ajattelin vaan tolla toisella selaimella, että testaisi väliaikaisesti, josko silloinkin jumittaa, että voisiko ongelma olla vain Firefoxissa. Onko käytössä jotain lisäosia selaimessa, joka muokkaa Youtuben toimintaa?
Youtubea muokkaavia lisäosia ei tietääkseni ole kuin se mikä palauttaa ei tykkäykset näytille.

Toisen selaimen käyttö ei sikäli houkuta kun tätä sattuu niin randomisti että voisin joutuu päivän pari niitä käyttää mutta ei jaksais säätää mainostenestojen ja muiden vastaavien kanssa koska muuten menee hermo juutuupiin tunnissa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 342
No ei tuo kovin terveeltä näytä minun silmääni, joku Asuksen palikka siellä sekoilee kunnolla ja joku virta notifikaatio?
Selvittelisin, että mistä nuo johtuu...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
No ei tuo kovin terveeltä näytä minun silmääni, joku Asuksen palikka siellä sekoilee kunnolla ja joku virta notifikaatio?
Selvittelisin, että mistä nuo johtuu...
Jossain välissä luin että Asuksen Aura saattaisi jotain aiheuttaa mutta sitäpä ei saanut unistalloiduttua joten deletoin manuaalisesti kaikki ja poistin rekisteristä ohjeen mukaan. Mutta jäätyily jatkuu edelleen enkä tiiä onko kaikki Auran rippeet poistettu..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Nyt ainakin jotain Aura kikkareita onnistuin poistamaan mutta joku sinne edelleen jäi eikä suostu poistamaan koska tiedostoa ei löydy?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 762
Tulin vaan sanomaan, että olen @A Lake Elk kanssa samaa mieltä: näyttää siltä, että joku Asuksen tuote aiheuttaa kaatumiset. Poistaisin kaikki Asuksen softat.

..mutta semmoinen tuli mieleen, että oletko "uusimmat" versiot hakenut Asuksen sivuilta? AMD:n ajurit kannattaa hakea tuolta:

amd.com/support
(sieltä Chipset Drivers ja B450)

..ja Nvidian:

geforce.com
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Tulin vaan sanomaan, että olen @A Lake Elk kanssa samaa mieltä: näyttää siltä, että joku Asuksen tuote aiheuttaa kaatumiset. Poistaisin kaikki Asuksen softat.

..mutta semmoinen tuli mieleen, että oletko "uusimmat" versiot hakenut Asuksen sivuilta? AMD:n ajurit kannattaa hakea tuolta:

amd.com/support
(sieltä Chipset Drivers ja B450)

..ja Nvidian:

geforce.com
Pitäis olla kaikki poistettu ja olen tuolta sivuilta kaikki ajurit päivittänyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 762
Pitäis olla kaikki poistettu ja olen tuolta sivuilta kaikki ajurit päivittänyt.
Sitten menee vaikeaksi. Nyt tuolla Luotettavuushistoriassa lukee ASUS, mutta jos ne on poistettu, siellä lukee jotain muuta ensi kerralla. Katsotaan sitten, mikä ehkä aiheuttaa seuraavan kaatumisen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Sitten menee vaikeaksi. Nyt tuolla Luotettavuushistoriassa lukee ASUS, mutta jos ne on poistettu, siellä lukee jotain muuta ensi kerralla. Katsotaan sitten, mikä ehkä aiheuttaa seuraavan kaatumisen?
Juu siis mä poistin ne ja ainakaan toistaiseksi ei ole sen jälkeen kaatunut. Pidetään peukkuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Ja kun ei. Taas jääty ja kaatu. Joku saatanan Asus com tuolla edelleen kummittelee vaikka olen mielestäni kaikki asukseen liittyvät poistanut.
asus1.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 762
GPU Tweak on myös Asuksen ohjelma. Sitä ei ole poistolistassa :)

..mutta ASUS tuolla tosiaan lukee vielä..
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 342
Oletkos kokeillut ihan ilman tuota GPU Tweak taustalla käytellä, vaikka vakioilla olet testannut, mutta itse softa kuitenkin saattaa olla syypää...

Eli pyöriikö tuo atkexComSvc.exe edelleen taustalla, jos tarkistat Task Managerista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Oletkos kokeillut ihan ilman tuota GPU Tweak taustalla käytellä, vaikka vakioilla olet testannut, mutta itse softa kuitenkin saattaa olla syypää...

Eli pyöriikö tuo atkexComSvc.exe edelleen taustalla, jos tarkistat Task Managerista?
Kun mun mielestä mulla ei ole koskaan tota akex servicea pyöriny missään vaikka oon ettiny? Joka tapauksessa toi GPU Tweak on nyt päivitetty, pitää seurata auttaako.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 342
Kun mun mielestä mulla ei ole koskaan tota akex servicea pyöriny missään vaikka oon ettiny? Joka tapauksessa toi GPU Tweak on nyt päivitetty, pitää seurata auttaako.
Task Managerista sen näkee, jos se taustalla kuitenkin pyörii ja melkein pakko kun jatkuvasti kaatuilee (mitä tuo "Toiminta keskeytyi" sitten tarkoittaneekaan).
Task Managerissa pitäisi myöskin olla se "Startup" (olisiko tuo joku Käynnistys suomeksi) välilehti, josta kannattaa tarkistaa, mitä kaikkea käynnistyy taustalle automaattisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Jja taas kaatui.
Kokeillaan ottaa toi GPU Tweak pois käytöstä.
 
Liittynyt
13.03.2019
Viestejä
16
Ongelmat kuulostaa todella tutuille. Itse taistelin samanlaisten ongelmien kanssa pitkään. Puolet koneen osistakin tuli uusittua, ongelman korjasi lopuksi prosessorin uusiminen. Itsellänikin näytti silloin alussa luotettavuushistoriassa noita Asus ohelmistoja onglemaksi, asennettuani winukan uudelleen enkä silloin mitään noita asuksen ohjelmia asentanut koneelle, jatkoi kone samallaisia outoja kaatuiluja tosin mitään kaatumisraporttia ei jäänyt, oli vain "windowsia ei suljettu oikein". Biosista alikellotin prosessorin, jolloin sain olla muutaman kuukauden ilman noita kaatuiluja, mutta sitten ongelmat palasi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 762
Se pari kertaa, kun täällä on ollut vika prosessorissa, en ole osannut yhdistää sitä siihen.

Jos tarttee jotain uutta koetettavaa, niin muisteista Command Rate: 2T.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Ongelmat kuulostaa todella tutuille. Itse taistelin samanlaisten ongelmien kanssa pitkään. Puolet koneen osistakin tuli uusittua, ongelman korjasi lopuksi prosessorin uusiminen. Itsellänikin näytti silloin alussa luotettavuushistoriassa noita Asus ohelmistoja onglemaksi, asennettuani winukan uudelleen enkä silloin mitään noita asuksen ohjelmia asentanut koneelle, jatkoi kone samallaisia outoja kaatuiluja tosin mitään kaatumisraporttia ei jäänyt, oli vain "windowsia ei suljettu oikein". Biosista alikellotin prosessorin, jolloin sain olla muutaman kuukauden ilman noita kaatuiluja, mutta sitten ongelmat palasi.
Mulla taas ei ole mitään ongelmaa muuten. Ei outoja kaatumisia eikä mitään muutakaan. Paitsi Youtuben kanssa. Eikä tarvii olla edes Youtuben sivuilla vaan myös upotettu YT video saattaa koneen kaataa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
Ja eikun jatkuu vaan. Pari kolme kertaa päivässä pitää kone resetoida kun jämähtää. Mikähän helvetti tätä aiheuttaa?

Mitähän sitä kokeilis seuraavaks.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 869
chkdsk rullaus tai windowsin uudelleen asennus.
Ei helvetti en ainakaan winun asennukseen ala kun mulla on alunperin win7 lisenssi joka upgreidattu kympin kautta 11 ja muutenkin siinä on melkoinen savotta ruveta kaikkea säätämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
604
Ei helvetti en ainakaan winun asennukseen ala kun mulla on alunperin win7 lisenssi joka upgreidattu kympin kautta 11 ja muutenkin siinä on melkoinen savotta ruveta kaikkea säätämään.
Lisenssistä sinun ei tarvitse murehtia. Kun W11 on kerran aktivoitu laitteistokokoonpanolle, se aktivoituu uudelleenasennuksen jälkeen automaagisesti koneen yhdistäessä verkkoon. Toimii kunnes muutat kokoonpanoa niin radikaalisti, ettei Microsoftin systeemi tunnista laitetta samaksi (tarkoittaa yleensä emolevyn vaihtoa). Mut joo, uudelleenasennus voi olla iso homma. Toisaalta jos esim. siellä luotettavuushistoriassa on edelleen kaatumisissa mukana jotain Asuksen jämiä, niiden asennus ei ilmeisesti ole poistunut kunnolla ja niiden raivaus voi olla todella veemäistä. Henk.koht. mielipide: älä ikinä koskaan milloinkaan asenna mitään emolevyn pilipalisoftia, GPU tweakkereita tmv. Aiheuttavat pidemmän päälle vain harmia.

Minusta kannattaisi myös kokeilla toista selainta, kuten aiemmin jo mainittu. Jos kone kippailee noin paljon, ei sitä tarvitse montaa päivää käyttää. Minusta selain on kuitenkin aika keskeinen elementti tässä kuviossa eikä sitä ole vielä yritetty poissulkea. Tuben mainoksista pääsee aika hyvin eroon uBlock Originilla ihan default-asetuksin.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
490
Lataa videot, joka tekee tota ja koita toistaa, ne esim. VLC Player:illä tai Media Player Classic:illa. Jos ne ei tee enää samaa==> Vika on selaimessa. Jos tekee ==> Se on jossain muaalla.

(Jos ne tekee samaa VLC Player:illä mutta ei Media Player Classic:illä ==> Muista että vika aina käyttäjässä tai sen PC:ssä, eikä softassa. Köh köh köh.)
 
Liittynyt
09.02.2019
Viestejä
11
Laita sieltä Windowsin virransäästöasetuksista ettei se päästä levyä nukkumaan niin loppuu nuo jumitukset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
288
Ei helvetti en ainakaan winun asennukseen ala kun mulla on alunperin win7 lisenssi joka upgreidattu kympin kautta 11 ja muutenkin siinä on melkoinen savotta ruveta kaikkea säätämään.
Clean install vaan winukan sisältä ja säilytät kaikki softatkin; vain winukan omat setit menee uusiksi
 
Liittynyt
16.06.2022
Viestejä
383
Ei helvetti en ainakaan winun asennukseen ala kun mulla on alunperin win7 lisenssi joka upgreidattu kympin kautta 11 ja muutenkin siinä on melkoinen savotta ruveta kaikkea säätämään.
Ei sitä tarvitsekaan kokonaan asentaa. Voit tehdä myös windowsin korjausasennuksen tekemällä In-place Upgraden. Siinä lataat Microsofilta ISO:n koneelle ja aloita siitä asennuksen. Asennuksen aikana valitset vaihtoehdon jossa säilytät kaikki omat tiedostot.

Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade Tutorial

Noissa luotettavuushistorian merkinnöistä, kuin myös tapahtumienvalvonnan, kannattaa muistaa se, että ne monesti saattaa olla vain seuraus varsinaisesta ongelmasta.

Ihan mielenkiinnosta, jos et ole jo asentanut windowsia uudestaan, niin mene koneellasi seuraavan polkuun.

C:\Windows\LiveKernelReports

Jos siellä on WATCHDOG niminen kansio, katso onko kansiossa sisältöä. Jos LiveKernelReports kansiosta löytyy muun nimisiä kansioita, niin katso niiden sisältö myös.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 213
Viestejä
4 326 406
Jäsenet
72 186
Uusin jäsen
Astral Voyager

Hinta.fi

Ylös Bottom