Kone jää täydelliseen jumiin

Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
7
Hei

Minulla on parin viime viikon aikana alkanut outo ongelma. Tilanne on se, että kone jäähtyy, eli kaikki ruudulla pysähtyy eikä hiiri liiku. Mikään ei toimi, ei näppäimistö vaan ainoa vaihtoehto on käynnistää tietokone uudelleen. Olen pyrkinyt seuraamaan, missä tämä ongelma toistuu; niin toistuu niin katsellessa youtube-videoita kuin myös foorumilla. Kerran tunnin aikana 3 kertaa jäi jumiin ja surffailin foorumilla.

Nämä jumiin jäämiset painottuu jostain syystä iltaan ja käynnistän koneen päivällä. Epäilin olisiko lämmöillä joku ongelma, mutta ei, HWINFO64 näyttää normaaleja lämpötiloja kokoajan ja pölyt imuroitu, silti ihan samoja näyttää, tasaisesti liikkuu eikä tuulettimetkaan pyöri kovalla vaan normaalisti.

Epäilin vikaa yhdessä vaiheessa ohjelmistovikaa, mutta niin useita Win10 päivityksiä on tullut, ettei ongelma ole poistunut. Minulla ei ole myöskään kovin raskaita ohjelmia, lähinnä Office sekä selaimia, joten en usko, että nekään konetta saa jumiin. Olen alkanut kallistumaan laitteistovikaan, vaikka en ole saanut vielä ohjelmistovikaa täysin poissuljettuakaan. Ajureita on päivitetty niin Updaten kautta kuin suoraan (esim. näytönohjain) mutta ei vaikutusta. Suoritin sfc /scannow ja se löysi muutaman vian, jotka korjasi, mutta ei ollut mitään vaikutusta, eli tilanne on jatkunut sen jälkeenkin.

Laitteisto:
CPU: AMD FX-8350
Näytönohjain: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
Emolevy: GIGABYTE 970A-UD3P
RAM: KHX1866C10D3/8G 2x
Kovalevy: WDC WD10EZEX-22MFCA0
Power: Joku Corsair, satasen euron paikkeilla.

Miten voisin rajata tätä vikaa paremmin? Kovalevyssä tuskin vikaa, SMART tiedot ok ja HWINFO64 näyttää ok tietoja. Sama koskee poweria: volttimäärät ok enkä ole nähnyt poikkeavuutta ja kone käynnistyy normaalisti. Näytönohjaimessa tuskin on vikaa, tuskin se tällaista aiheuttaa? Jäljellä jää CPU, emolevy ja RAM. Nämäkin näyttää ihan normaaleja arvoja HWINFO:ssä, mutta netissä lueskelin jostain, että monet epäilee emolevyä. Noh toista emolevyä minulla ei ole, joten en saa testattua, ellei ole jotain testiohjelmaa, mutta onko jollain vinkkejä miten tätä kannattaisi lähteä ratkaisemaan?
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Sen verran vanhaa rautaa, että tosiaan voisi alkaa oireilla vanhuuttaan.
Tuo prossukin sellainen virtasyöppö joka vaatisi järeän prossuvirransyötön.

Windowsin päivittyminen ei ole mikään syy epäillä bugien vähenemistä.
Microsoft ei välitä paskan vertaa siitä että päivitykset olisivat edes suunnilleen kelvollista koodia ja varmaan lisäävät yhtä monta uutta bugia kuin korjaavat:
Windows 10 KB4556799 update won't install, has audio issues, bugs

Ja katsohan Tapahtumien valvonta ja lieneekö se Suomeksi joku luotettavuushistoria että näyttävätkö ne mitään virheitä varsinkaan lähelle noita jumittumisia.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
7
Sen verran vanhaa rautaa, että tosiaan voisi alkaa oireilla vanhuuttaan.
Tuo prossukin sellainen virtasyöppö joka vaatisi järeän prossuvirransyötön.

Windowsin päivittyminen ei ole mikään syy epäillä bugien vähenemistä.
Microsoft ei välitä paskan vertaa siitä että päivitykset olisivat edes suunnilleen kelvollista koodia ja varmaan lisäävät yhtä monta uutta bugia kuin korjaavat:
Windows 10 KB4556799 update won't install, has audio issues, bugs

Ja katsohan Tapahtumien valvonta ja lieneekö se Suomeksi joku luotettavuushistoria että näyttävätkö ne mitään virheitä varsinkaan lähelle noita jumittumisia.
Oireeko laitteet kun ne vanhenee? Varmaan tulee sitten koneen päivitys eteen..

Selasin luotettavuushistorian, eipä siellä ole muuta kuin se, että Windows sammutettiin odottamatta jne. niihin kellonaikoihin kun tuo tapahtui, eli tuo merkintä tuli varmaan siitä kun käynnistin koneen uudelleen.
Tapahtumien valvonnasta näkyy myös samaa, tosin samoihin aikoihin myös
"Tapahtuma 445 ESENT
svchost (3532,R,98) TILEREPOSITORYS-1-5-18: Error -1023 (0xfffffc01) occurred while opening logfile C:\WINDOWS\system32\config\systemprofile\AppData\Local\TileDataLayer\Database\EDB.log."

Muuta ei oikein näkyä, paitsi jotain että Windows Hello ominaisuus ei toimi...
 
Liittynyt
25.04.2020
Viestejä
172
Muistit testaukseen memtestin kanssa. Vaikka tuo SMART onkin ok, niin ajaisin joka tapauksessa hddtunella testin levylle. Se yksin virhe levyllä voi aiheuttaa tuollaista. Itsellä oli vanhan raudan kanssa samaa ongelmaa eli jäätyili välillä. Levyssä oli erroreita siitä selvittiin vaihtamalla levyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Hei

Minulla on parin viime viikon aikana alkanut outo ongelma. Tilanne on se, että kone jäähtyy, eli kaikki ruudulla pysähtyy eikä hiiri liiku. Mikään ei toimi, ei näppäimistö vaan ainoa vaihtoehto on käynnistää tietokone uudelleen. Olen pyrkinyt seuraamaan, missä tämä ongelma toistuu; niin toistuu niin katsellessa youtube-videoita kuin myös foorumilla. Kerran tunnin aikana 3 kertaa jäi jumiin ja surffailin foorumilla.

Nämä jumiin jäämiset painottuu jostain syystä iltaan ja käynnistän koneen päivällä. Epäilin olisiko lämmöillä joku ongelma, mutta ei, HWINFO64 näyttää normaaleja lämpötiloja kokoajan ja pölyt imuroitu, silti ihan samoja näyttää, tasaisesti liikkuu eikä tuulettimetkaan pyöri kovalla vaan normaalisti.

Epäilin vikaa yhdessä vaiheessa ohjelmistovikaa, mutta niin useita Win10 päivityksiä on tullut, ettei ongelma ole poistunut. Minulla ei ole myöskään kovin raskaita ohjelmia, lähinnä Office sekä selaimia, joten en usko, että nekään konetta saa jumiin. Olen alkanut kallistumaan laitteistovikaan, vaikka en ole saanut vielä ohjelmistovikaa täysin poissuljettuakaan. Ajureita on päivitetty niin Updaten kautta kuin suoraan (esim. näytönohjain) mutta ei vaikutusta. Suoritin sfc /scannow ja se löysi muutaman vian, jotka korjasi, mutta ei ollut mitään vaikutusta, eli tilanne on jatkunut sen jälkeenkin.

Laitteisto:
CPU: AMD FX-8350
Näytönohjain: NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti
Emolevy: GIGABYTE 970A-UD3P
RAM: KHX1866C10D3/8G 2x
Kovalevy: WDC WD10EZEX-22MFCA0
Power: Joku Corsair, satasen euron paikkeilla.

Miten voisin rajata tätä vikaa paremmin? Kovalevyssä tuskin vikaa, SMART tiedot ok ja HWINFO64 näyttää ok tietoja. Sama koskee poweria: volttimäärät ok enkä ole nähnyt poikkeavuutta ja kone käynnistyy normaalisti. Näytönohjaimessa tuskin on vikaa, tuskin se tällaista aiheuttaa? Jäljellä jää CPU, emolevy ja RAM. Nämäkin näyttää ihan normaaleja arvoja HWINFO:ssä, mutta netissä lueskelin jostain, että monet epäilee emolevyä. Noh toista emolevyä minulla ei ole, joten en saa testattua, ellei ole jotain testiohjelmaa, mutta onko jollain vinkkejä miten tätä kannattaisi lähteä ratkaisemaan?
Se että sfc /scannow on löytänyt virheitä on mielestäni olennaisin johtolanka. Syyllinen systeemitiedostojen korruptoitumiseen voi olla melkein mikä tahansa, mutta todennäköisimmin muistit tai kovalevy. Ja se että tuon on korjannut jotakin, ei tarkoita sitä että kaikki olisi korjattu, vaan esim. korruptoituneet ajurit saattaisi aiheuttaa tuollaista.

Lyhyellä tähtäimellä ongelma saattaisi siis poistua ihan uudella puhtaalla Windowsin (ja siten myös ajurien) asennuksella, mutta noiden tietojen korruptoitumisen syykin toki olisi hyvä selvittää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 207
Viestejä
4 194 571
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom