Kone itse valituilla osilla vai valmis pelkikonepaketti? Hintahaitari 1500€ - 3000€

Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
10
Hei,

olen ostamassa ensimmäistä tietokonetta ja ajattelin kysäistä alaa seuraavilta apua.

Tietokoneella olisi tarkoitus pelata mielellään 4k resoluutiolla, sen tulisi suoriutua mahdollisimman hyvin photoshopista ym työskentelyohjelmista sekä extrana mahdollisesti stable diffusion tms lokaalista ajamisesta.
Pääpaino kuitenkin pelaamisella sekä työskentelyllä.

Kasasin tällaisen korin lähtötilanteeksi, mutta en ole edes varma ovatko kaikki osat sopivia keskenään.
Lisäksi pitää ostaa vielä kasaus sekä käyttöjärjestelmä, ne puuttuvat nyt ainakin korista tällä hetkellä.
https://datatronic.fi/ostokset?p=84488-58717-36880-32820-3713-68144-47269-68361&qp=1-1-1-1-1-1-1-1&c=0-0-0-0-0-0-0-0&cr=&s=1

Lyhykäisyydessään:
- i7 13700F
- 4080 rtx

Jäähyistä minulla ei esimerkiksi mitään hajua pitääkö olla enemmän tai vähemmän tai erillaista.

Toinen vaihtoehto olisi sitten metsästää valmiita konepaketteja, liekkö syksyn aikana Black Friday yms tarjoavat jotain sellaista jota kannattaisi jäädä vielä odottamaan? Käsittääkseni NVIDIAN 5-sarja ei ole tulossa lähiaikoina, joten sitä tuskin kannattaa jäädä odottelemaan.

NVIDIA:ssa kiinnostaa eritoten yhteensopivuus stable diffuusion kanssa sekä DLSS3, etenkin jos ajatellaan 4k pelaamista.
En tule pelaamaan multiplayer/comptetitive pelejä, vaan singleplayer pelejä.

Prosessoreista en tiedä, valitsin vain i7 koska ajattelin sen soveltuvan parhaiten kun tarvitaan suorituskykyä sekä peleissä että ohjelmissa. AMD:n prossuista minulla ei ole mitään kokeemusta.

Kaikki kommentit ovat tervetulleita. Jos jossain osissa voi säästää ja saada saman performansin, niin olen todella kiinnostunut. Tai päinvastoin, jos säästin väärässä paikassa, vaihdetaan ehdottomasti laadukkaampaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Ihan ensiksi nuo kirjaimet prosessorissa: F=ei integroitua näytönohjainta. K=kerroinlukiton. Täällä suositellaan yleensä K-mallia, kun sen jälleenmyyntiarvo on korkeampi ja sillä pääsee pari prosenttia parempiin tehoihin jo suoraan paketista. Sitten huonoina puolina se vaatii tehokkaan jäähyn, hyvän emolevyn, hyvän tuuletuksen ja virtalähteeltäkin enemmän. Sinulla on ihan hyvä jäähy, mutta se on vähän rajoilla 13700K:lle. Sinulla ei ole tarpeeksi hyvä emolevy 13700K:lle. Tämä on oma mielipide.

Sen sijaan 13700F:n kanssa nuo toimii hyvin ja kevyempikin jäähy riittäisi. Vaihtaisin jäähyn tähän:

En vaihtaisi prosessoria K-malliin, koska mielestäni se vaatii koko pohjan uudelleensuunnittelun, kun pitää hankkia parempia osia.

Virtalähde kannattaa hankkia vähintään Gold, kun se on vakaampi, pitkäikäisempi ja käy viileämpänä. Bronzea ei tuon hintaluokan koneeseen..

Kaikki muu on sellaista pikkusäätöä, jossa säästetään rahaa, niin ei ka.. hetkonen.. Emolevysi on väärä niin monessa mielessä, että se kannattaa vaihtaa. Nykyinen valinta EI OLE YHTEENSOPIVA muun setin kanssa. Vaikka tuo:
(13700F:n kanssa)

Summa summarum: Emolevy vaihtoon - ehdottomasti. Virtalähde vaihtoon, tuon hintaisessa kokoonpanossa tarvitaan enemmän laatua. Jäähyn voi vaihtaa ja ehdotuksellani säästää pari kymppiä. Ei ole pakko.

edit: Baldrickin ehdotuksen nopeutta peleissä voi verrata tässä:
Tuo K-malli on vähän nopeampi, mutta ei niin dramaattisesti, varsinkin peleissä. Puhutaan parista prosentista.
Sitten taas 13700(K):ssa on 8 ydintä enemmän, se näkyy varmasti hyötyohjelmissa.
 
Viimeksi muokattu:

madi

Tukijäsen
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
3 500
Ei kannata Intelin prosessorin iGPU:ta heittää hukkaan editointikäytössä :smile:.

Eli prosessoriksi Datatronicin hinnoilla i5-13500 -> i7-13700K -> i9-13900K

 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
10
Hei, kiitoksia kaikille avusta.

Päivitn ostoskoria ehdotetulla emolevyllä ja virtalähteellä ja paketti on toistaiseksi nyt siis tällainen
ostoskori

edit: Baldrickin ehdotuksen nopeutta peleissä voi verrata tässä:
Tuo K-malli on vähän nopeampi, mutta ei niin dramaattisesti, varsinkin peleissä. Puhutaan parista prosentista.
Sitten taas 13700(K):ssa on 8 ydintä enemmän, se näkyy varmasti hyötyohjelmissa.
Kiitokset myös tästä!
Katsoin testitulokset läpi ja näyttäisi siltä, että pelatessa 4k resoluutiolla eroa ei ole käytännössä ollenkaan näiden prosessoreiden osalta.
Oma mututuntuma on, että intel toimii paremmin sitten taas hyötyohjelmissa, eli taidan pysytellä intelin prossuissa.

Nämä i-prosessoreiden kirjaimet olivat minulle uutta ja vaihdoin myös i7-13700F => i7-13700

Periaatteessa voisin ottaa myös tuon i7-13700K, mutta ymmärsinkö oikein, että sitten pitäisi laittaa parempaa jäähdytystä ym?
Tuossa tapauksessa taidan kallistua "normaali" versioon, lisäkulut ei oikein tunnu tuovan riittävästi perusteluita.


Nykyinen kori maksaa ~2500€ ja 4090 RTX ei taida oikein taipua budjettiin. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin tuossa vaihdossa pitäisi päivittää myös prossu i9,
ehkä hommata kalliimpaa emolevyä, virtalähdettä jne. Testien perusteella 4080/i7 näyttää kuitenkin pääsevän varsin hyvin yksinpeleissä 4k/60fps, varsinkin kun on vielä DLSS3 apuna.

Tulen näillä näkymin pelaamaan LG C2 48" tv:stä joten 1080p/1440p ei oikein houkuttele.


Lopuksi, vielä noista tuulettimista, niin onko tuolle setille riittävät jos menee noilla kopan omilla (yleensä näyttää tulevan 4 tuuletinta) ja sitten tuolla prossu-tuulettimella, joka on jo korissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Tietenkään juuri nyt en löydä niitä viestejä, joissa joku ei saanut ilmajäähdytyksellä kunnon lämpötiloja ollenkaan, mutta tässä ketjussa on keskusteltu i7-13700K:n jäähdytyksestä:

Sitten emolevyt voivat kytkeä MCE:t ja muut turhakkeet päälle, että pärjäävät testeissä ja vievät virrankulutuksen taivaisiin. i7-13700(F) on valmiiksi konfiguroitu käymään viileänä ja tehokkaasti ja avaamalla powerlimitit, se on käytännössä i7-13700K:n oletustasolla. Kuitenkin, se toimii suoraan paketista ilman mitään säätöjä viileänä ja suhteellisen optimaalisesti. Täällä varmaan 10-15% oikeasti kellotelee tuota i7-13700K:ta, ja muut ajavat sitäkin vakiona. Itse kellottelin viimeeksi Ryzen 2700X:ta ja palasin oletuksille, kun siinä sai paremman yhden säikeen suorituskyvyn. Nyt sisällä 5800X3D, mutta kone päivitettiin viimeeksi 2022 alussa.

Kai sitä voi tuolla emolevyllä/jäähyllä koettaa ajella, mutta se vaatinee säätöä ja rajoilla ollaan kuitenkin. Lisäksi tulee olemaan kuuma. Tästä kyllä on täällä monta mielipidettä ja kyllä kun tarpeeksi odottaa, joku väittelee vastaan :)

--

Voit myös huoletta yhdistellä meidän ehdotuksia, ja ehkä kysellä onko @Baldrick ehdottamassa virtalähteessä todellakin 1 vuoden takuu, vai kirjoitusvihre ja takuu onkin 10 vuotta. Silloin se olisi parempi hankinta. Lisäksi siinä ehdotettiin myös 64GB muistia, joka on harkitsemisen arvoinen muutos.

RTX 4090 ei vaadi mitään i9:iä, se toimii ihan hyvin vaikka i5-13500:lla. Tietenkin se on nopein käytössä tuolla prosessorilla (tai AMD:n puolelta paras on oikeasti Baldrickin ehdottama 7800X3D). Se on vaan, että kun suurin osa budjetista menisi siihen, niin ei jää muuhun niin paljon rahaa.

Pointtina tuossa Baldrickin kokoonpanossa on, että se on ainakin parasta pelinopeutta, mitä 3000€ saa. Hyötyohjelmissa voi jäädä, kun Intelissä on enemmän ytimiä. Siinä on vaan katsottu, että "budjetti 3000€, otetaan siihen hintaan parasta".

--

Madin ehdotuksessa sitten on pyritty saamaan kustannustehokkaamia vaihtoehtoja ja hintaa alas.

--

CPU-jäähy kannattaa ostaa kunnollinen, ja tuo valitsemasi on kunnollinen ja aikansa testivoittaja. Sitten about samantasoinen Peerless Assassin olisi 40€.

Kotelo olisi parempi ottaa semmoinen, jossa ei ole lasia edessä, ja reikäpaneeli, niinkuin on ehdotettu. Tietenkin tuo prosessori ei vaadi semmoista (K-malli vaatinee), mutta näytönohjain käy kyllä kuumana ja tykkäisi ilmavirrasta. Kuitenkin 3 tuuletinta edessä, mutta ne saavat ilmaa vain kapeista aukoista sivulla, niin kannattaa miettiä ehkä toista koteloa. Ei tämä nyt hankintaa kaada, mutta kysyit itse, mitä voi parantaa..

Vaikka näistä joku:
..tai se muiden ehdottama Lian Li.

Jos ostaa sen tuon hintaluokan kotelon, niin tuulettimia ei tarvitse lisätä. Jos haluaa, niin taakse yksi 120mm, mutta ei esim. kattoon mitään. Tarkoitus on pitää kotelo ylipaineisena, niin sinne ei tule pölyä, kun näytönohjain, esim. imaisee takaa lisää ilmaa, jos ilmavirta ei ole riittävä.
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
10
Hei,

minultahan jäi moni hyvä ehdotus huomaamatta, kiitoksia nostoista.
Päivitin jälleen ostoskoria

ostoskori

Muutokset
- Kotelo => tuo ehdotettu Lian Li ei osunut omaan makuhermooni, mutta löysin hieman kalliimman vaihtoehdon heiltä: 166,90 € | Lian Li O11AIR Tower Musta
- muistit 32GB => 64GB
- Jäähy halvempaan => Peerless Assassin



Nyt vielä mietinnässä ainakin seuraavat ehdotukset.

# i7 => i5
- Tällä säästäisi muutaman satasen, onkohan kuinka iso performanssitiputus 4k/60fps ajatellen sekä hyötyohjelmia

# Näytönohjaimen valmistajan vaihto
Ehdotettu KFA2 versiota joka maksaisi 1269€
Tuo Gigabyten versio mikä on nyt korissa maksaa 1359€.
Eli tuosta lähtisi melkein satanen hinnasta.

En ole koskaan kuullutkaan KFA2:sta, onko näillä valmistajilla paljonkin eroa vai kannattaako vain ottaa halvin mitä löytyy?

# SSD
Ehdotettu ainakin tätä 106,90 € | Western Digital Black SN770 M.2 2000 GB PCI Express 4.0 ...
Tuo olisi noin 50€ halvempi mitä tuo Samsungin 980.
Lukunopeudet näyttäisi olevan Samsungissa 7000 MB/s ja tuossa western digitalissa 5150 MB/s.
Onko tuolla mitään käytännön merkitystä, 50€ halvempi hinta houkuttelee kyllä western digitalissa.


EDIT:
Vaihtehtoinen ostoskori
- i5,
- KFA2 näytönohjaimella
- western digitalin SSD:llä.

Hinta enää ~2375€
vaihtoehtoinen ostoskori
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Koteloissa edelleen ostaisin ulkonäkö edellä ja tuo on vähän kallis, mutta on se kaunis. En lähde makuasioita kommentoimaan. Paitsi ehkä sen verran, että "uusi hintaluokka " mahdollistaisi myös nämä:

Koteloita kuitenkin on miljoona sopivaa ja näytönohjaimesi on se , joka tarvitsee ilmavirtaa. Ihan vapaasti minun puolestani saa valita, mutta semmoinen standardiratkaisu, jossa 2-3 tuuletinta ja reikäverkko edessä on ollut "alan standardi" koko tämän vuosikymmenen. Niissä ilma kiertää ja se on tarpeellista, jos on kuuma prosessori ja/tai näytönohjain. Jollain RTX 4060:lla kummoista tuuletusta ei tarvita, mutta RTX 4080/4090 on eri asia.

--

i5-13400 = 6P + 4E = 10 ydintä
i5-13500 = 6P + 8E = 14 ydintä
i7-13700 = 8P + 8E = 16 ydintä
i9-13900 = 8P+ 16E= 24 ydintä.

..ja tästä joku mussuttaa, mutta kirjaimellisesti on uutisissa:

..niin i7-14700(K) = 8P + 12E = 20 ydintä.
..mutta saatavuus ja hinta on vielä kysymysmerkki -> menee kuitenkin valitulle emolevylle, jos tekee BIOS-päivityksen..
(BIOS-päivitys kuuluu myös asennukseen)
(Jos ostat K-mallin, mieti myös parempaa jäähyä/emolevyä)

--

Gigabyte vs KFA2 on vähän siinä ja siinä. Vaisto sanoo, että KFA2 on huonompi, mutta ei se välttämättä edes ole.
Pointtina ehkä enemmän se, että valmistajilla on noista monta eri mallia, ja GIGABYTE EAGLE on kai Gigabyten huonoin malli. GIGABYTE AORUS on niiden paras. KFA2:lta pitäisi taas katsoa, missä kohtaa heidän mallisarjojaan tuo seilaa, mutta epäilisin, että tuo on myös heidän halvin mallinsa. Niin ostamalla tuon EAGLEn, et kuitenkaan saa parasta.

Parhaat on luokkaa nämä:

Enpä tiedä, itse en ainakaan maksaisi 300€ extraa noista. Ehkä vain siinä epätodennäköisessä skenaariossa, että muita ei ole saatavilla yhtään mistään ja tuon saisi heti. Ja vanha kone olisi rikki. Ostaisin ehkä itse tämän, mutta se on osittain ulkonäkökysymys , osittain myös sitä, että TUF ei ole Asuksen huonoin malli (vaan DUAL):

Ja uskon sydämmessäni, että täällä KFA2:ta suositelleet ostaisivat sen, kun säästäisivät sen satasen ja sillä saa vaikka pari teraa gen3 SSD:tä.
Tämä on niin omista mieltymyksistä kiinni. Joku toinen ei voi TUF:ia katsellakaan, kun "liian vähän RGB".

Yleensä jäähy ja virransyöttö noissa ovat paremmat, mutta kaikissa on se kolme tuuletinta nykyään ja ovat tiiliskiven kokoisia möhkäleitä. Lisäksi - niinkuin prosessorit - nuo on tehtaalla yleensä vedetty niin hyville kelloille, että ylikellotus tuottaa joku +5% , niin huippumallin +300€ ei ole oikein perusteltavissa.

--

SSD:ssä nuo on purskenopeuksia ja itse olen ostanutkin nopean SSD:n (taitaa olla juuri 980 Pro) päälevyksi ja se toinen M.2 SSD on sitten hitaampi (taitaa olla 980 perus). Nämä vuoden 2022 alun hinnoilla, nythän nuo löydetyt SSD-tarjoukset ovat parempia. Ja nopea käyttislevy vaihtuu 2TB Hynixiin, kunhan jaksan. Edelleen, kun näitä hankin, 980 Pro oli alle 99€ vain 500GB malli, niin semmoinen on nyt käymässä ahtaaksi ja suosittelen, että ostat sinäkin kerralla riittävästi, niin ei tarvitse vaihdella sitten myöhemmin, niinkuin minulla.

Se 5100 mt/s on vain purskenopeus, mutta siitä on nykyään hyötyä. Siksi kannattaa miettiä ja ehkä lukea tämä, vaikka mainos onkin kyseessä:

Kyseessä on tulevaisuuden ennustaminen tässä tapauksessa ja kyllä tuo varmaan tulee yleistymään, kun PS5:ssa on määritelty miniminopeus 5500 mt/s ja niistä peleistä ne konsoliporttaukset tehdään -> niin directstoragen käyttö onnistuu luontevasti. En kuitenkaan hirveästi maksa extraa ja taas ihan oikeasti jätin 2TB 990 Pro:n ostamatta 50€ hintaerolla ja ostin Hynixin. Kunhan on tarpeeksi hyvä. Ja hinnat senhetkiset, nyt ei saa kumpaakaan enää tarjoushintaan.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Oletko kasaamassa ite vai haetko valmista pakettia?

Ite kasaamalla voi poimia tarjouksia sieltä ja täältä, joilla voi säästää ihan setelirahaakin.

Esim jos Kfa2 epäilyttää ja tutumpi Msi on mieluisempi vaihtoehto niin:
https://www.amazon.de/-/en/GeForce-4080-Ventus-Gaming-Graphics/dp/B0BHF1PVCW ~1250€

Erinomainen ssd:
https://www.amazon.de/-/en/Kingston-Renegade-Gamers-Enthusiasts-Performance/dp/B09K36S11S/ ~115€

Tai WD:n lippulaiva euroa kalliimmalla:


Tuo viimeisin kotelovalintasi on hieman kehno noiden isojen jäähyjen/näyttisten kanssa kun siinä tuo kaksoisrakenne rajoittaa komponenttien korkeuden 155mm eli esim tuolla korissa olevalla PA teoriassa cooleri on kiinni lasipaneelissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
10
Oletko kasaamassa ite vai haetko valmista pakettia?

Ite kasaamalla voi poimia tarjouksia sieltä ja täältä, joilla voi säästää ihan setelirahaakin.
Kiitos linkeistä. Olen kuitenkin sen verran mukavuuden haluinen, että pitäisi saada kaikki osat samasta paikasta. En mielellään lähde itse kasaamaan ja haluaisin takuun yheen paikkaan.
Samoin en myöskään tule ylikellottamaan / mitään muutakaan säätämään, eli homman pitäisi pelata hardiksen osalta paina nappia ja kaikki on hyvin.



Tuo viimeisin kotelovalintasi on hieman kehno noiden isojen jäähyjen/näyttisten kanssa kun siinä tuo kaksoisrakenne rajoittaa komponenttien korkeuden 155mm eli esim tuolla korissa olevalla PA teoriassa cooleri on kiinni lasipaneelissa.
A-haa. Pitääpä tutkia vielä lisää noita koteloita.

Ja kiitokset myös @hsalonen, minäpä mietin vielä noita valmistajia. Tuo Asuksen TUF voi hyvinkin päätyä koppaan. Lisäksi, taidan vaihtaa takaisin tuon nopeamman SSD niin eipähän jää sitten siitä kiinni. Ei ero kuitenkaan ole kuin sen 50€.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Kiitos linkeistä. Olen kuitenkin sen verran mukavuuden haluinen, että pitäisi saada kaikki osat samasta paikasta. En mielellään lähde itse kasaamaan ja haluaisin takuun yheen paikkaan.
No siinä tapauksessa tuo DT jää kustannustehokkaimmaksi paikaksi yleisen hintatason ja ilmaisen kasauksen vuoksi.

SN770 ja 980 pro:n väliin jää monta mallia joissa nopeus on Samsungin luokkaa, mutta hinta ei, esim:

 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
10
SN770 ja 980 pro:n väliin jää monta mallia joissa nopeus on Samsungin luokkaa, mutta hinta ei, esim:

Kiitokset, tämä otti heti paikan korissa.


RTX 4090 ei vaadi mitään i9:iä, se toimii ihan hyvin vaikka i5-13500:lla.
Mielenkiinnosta, jos leikitään ajatuksella että menisin 4090/i5, mitä muita osia minun pitäisi vaihtaa tästä korista, että osat toimisivat yhteen ja olisi riittävä jäähdytys?
ostoskori
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Mielenkiinnosta, jos leikitään ajatuksella että menisin 4090/i5, mitä muita osia minun pitäisi vaihtaa tästä korista, että osat toimisivat yhteen ja olisi riittävä jäähdytys?
ostoskori
Tuo kotelo sitä rajoittaa, mutta i5:lle riittää vähän kevyempi jäähdytys. Eli joku tämmöinen:

Kaikki nuo on huonompia kuin Peerless Assassin, mutta myös halvempia. Spartanissa on epästandardi tuuletin, tuon Toughairin tuulettimen voi vaihtaa.

--

En aluksi huomannutkaan, että sinne mahtuu vain 155mm korkeat jäähyt. Valitettavasti se "normaalikoko" on juuri 160mm, eli ihan vähän yli :(
Ja siis korkeus asettaa eniten vaatimuksia, se sulkee yli puolet ihan hyvistä jäähyistä pois.

--

edit: siis minulla on ollut tämä valkoisena:
Piti rakentaa siihen kone ja se on aika lähelle samaa tyyliä, niin jos vaihtaisit siihen, Peerless Assassin sopisi. Se on tämän hetken parhaita hinta/laatusuhde-jäähyjä, kun siinä on sitä K620-jäähdytystehoa halvemmalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Tuo kotelo rajoittaa myös noita isoja näyttiksiäkin, Kuvassa kortti ja se ristuksen iso liitin adapteri:

Näyttökuva 2023-08-25 160814.png

Tuolla kotelolla ja kortilla varmasti on piuhat mutkalla ja kiinni lasipaneelissa. Kortin korkeus 138mm ja kolme senttiä oli suositus mitä pitäisi vähintään olla tilaa.
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
10
Vaihdoin kotelon tuohon aiemmin ehdotettuun halpisversioon.
Noissa koteloissa näyttää olevan kolme kokoa ilmoitettu, ja esimerkiksi tässä Fractal Design Focus 2 on seuraavat:

Tuotteen leveys: 215 mm
Tuotteen syvyys: 472 mm
Tuotteen korkeus: 451 mm


Ilmeisesti tuo tuotteen leveys on se ratkaiseva?

i5/4080 ostoskori

Hintaa tulee yhteensä: 2 310,30€

-------------
Sama setti muutoin, paitsi 4090

i5/4090 ostoskori

Nyt hintaa 2 820€


Varmaan näiden kahden väliltä joutuu nyt puntaroimaan ja vielä pohtimaan, voisiko jotain osia optimoida.

Kiitoksia kaikille jo tähän astisesta avusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Valitettavasti nuo Datatronicin sivut on vähän piilottaneet sen tiedon, mutta jokaisen kotelon kohdalla valmistaja ilmoittaa maksimikorkeuden jäähylle. Ei tarvitse itse laskea.

Focuksen löytyy piilosta Lisätiedot-tabin alta.

Linkitän nyt kilpailijalta, kun siellä on selkeämmin:

Jimm's sanoi:
Maksimimitat:
  • Virtalähteen pituus: 250mm (175 mm suositeltu)
  • Näytönohjaimen pituus: 405 mm kun etutuuletin asennettuna
  • CPU-coolerin korkeus: 170 mm
  • Kaapelinreititystila: 19 mm


..näitä ei tosiaan tarvitse itse arvailla, mutta ne voivat mennä Datatronicin kanssa ohi, kun ei ole siellä sivuilla selvästi.

Myös valmistajan sivuilla on aina:

Toinen mitta, joka ilmoitetaan, on näytönohjaimen maksimipituus ja 4090 tilaillessa sekin pitää katsoa.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Datatronicin sivut on oikeasti karseat, jos sieltä jotain tarkempaa tietoa pitää kaivaa -> Jostain muualta, mieluummin suoraan valmistajan sivuilta.
DT:s on puutteelliset tiedot, konekääntäjän siansaksaa, filtterit on karseat, tiedot on jopa virheellisiä jne. Kaukana parjatuista uudistuneesta Jimmsin sivustosta tai muista kilpailijoista. -> Halvat hinnat antaa osan anteeksi :D
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
10
Valitettavasti nuo Datatronicin sivut on vähän piilottaneet sen tiedon, mutta jokaisen kotelon kohdalla valmistaja ilmoittaa maksimikorkeuden jäähylle. Ei tarvitse itse laskea.

Focuksen löytyy piilosta Lisätiedot-tabin alta.

Linkitän nyt kilpailijalta, kun siellä on selkeämmin:



..näitä ei tosiaan tarvitse itse arvailla, mutta ne voivat mennä Datatronicin kanssa ohi, kun ei ole siellä sivuilla selvästi.

Myös valmistajan sivuilla on aina:

Toinen mitta, joka ilmoitetaan, on näytönohjaimen maksimipituus ja 4090 tilaillessa sekin pitää katsoa.
Datatronicin sivut on oikeasti karseat, jos sieltä jotain tarkempaa tietoa pitää kaivaa -> Jostain muualta, mieluummin suoraan valmistajan sivuilta.
DT:s on puutteelliset tiedot, konekääntäjän siansaksaa, filtterit on karseat, tiedot on jopa virheellisiä jne. Kaukana parjatuista uudistuneesta Jimmsin sivustosta tai muista kilpailijoista. -> Halvat hinnat antaa osan anteeksi :D
Kiitoksia molemmille. Näin tässä koko ajan vain oppii enemmän.

Sorruin sitten katselemaan youtube -videoita ja ja tein vielä seuraavia vaihdoksia koriin.
64GB muistit => 32 GB Muistit
i5 13500 => i5 13600K

Täällä jo aiemmin puhuttiinkin i7 K versiosta, mutta videoiden perusteella mitä katsellut niin näyttäisi siltä, että voisin saada enemmän hyötyä irti i5 13600K prossulla ihan stock-asetuksilla ja 32GB muistilla kuin i5 13500 ja 64GB muistilla.

Tässä vielä tämän hetkinen kori
ostoskori

Lisäksi, erehdyin nyt kuitenkin myös @kajakkivajakki :n amazon de linkkien kautta 4090:aan ja se näyttäisi irtoavan saksasta tilaamalla jo yllättävän halvalla.
Nyt kysymys sitten kuuluukin, osaisinkohan asentaa pelkän näytönohjaimen itse, jos tilaisin kaikki muut osat valmiiksi koottuna datatroncilta?

Taidan joka tapauksessa odotella vielä hetken ostotilauksen kanssa, ihan vain sillä jos uudet AMD:n julkaisemat kortit tai 14 sukupolven intelin prossut saisivat hintoja vähän alaspäin vanhoilta komponenteilta.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
787



Jää tulevaisuudessa laajempi päivitysmahdollisuus.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Lisäksi, erehdyin nyt kuitenkin myös @kajakkivajakki :n amazon de linkkien kautta 4090:aan ja se näyttäisi irtoavan saksasta tilaamalla jo yllättävän halvalla.
Nyt kysymys sitten kuuluukin, osaisinkohan asentaa pelkän näytönohjaimen itse, jos tilaisin kaikki muut osat valmiiksi koottuna datatroncilta?

Taidan joka tapauksessa odotella vielä hetken ostotilauksen kanssa, ihan vain sillä jos uudet AMD:n julkaisemat kortit tai 14 sukupolven intelin prossut saisivat hintoja vähän alaspäin vanhoilta komponenteilta.
Varmasti osaat itse laittaa kortin, erittäin yksinkertainen operaatio.

Amazonin hinnoissa pitää ottaa huomioon alv-veroero Saksan 19% vs Suomen 24% -> Rahassa 4.2% eli 4090 hintaluokassa noin ~70€

Lisäksi Amazonista tilatessa kaikista selvin kun on Amazonin itsensä myymä(ja pakkaama), silloin postikulut on yli 99€ ostoksita ilmaisia.
Dispatches from Amazon
Sold by Amazon
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
10
Varmasti osaat itse laittaa kortin, erittäin yksinkertainen operaatio.

Amazonin hinnoissa pitää ottaa huomioon alv-veroero Saksan 19% vs Suomen 24% -> Rahassa 4.2% eli 4090 hintaluokassa noin ~70€

Lisäksi Amazonista tilatessa kaikista selvin kun on Amazonin itsensä myymä(ja pakkaama), silloin postikulut on yli 99€ ostoksita ilmaisia.
Dispatches from Amazon
Sold by Amazon
A-ha, eli esimerkiksi tämä
https://www.amazon.de/KFA2-GeForce-...r_1_6?keywords=rtx+4090&qid=1693227615&sr=8-6

Lähetys ja myyjä on Amazon eli postitus on ilmainen.
Hinta on 1579€ ja siihen 4% lisää => 1642€ sis.postit.

"Vain" ~400€ hintaero 4080 RTX:ään tekee valinnan kyllä vaikeaksi...
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
A-ha, eli esimerkiksi tämä
https://www.amazon.de/KFA2-GeForce-...r_1_6?keywords=rtx+4090&qid=1693227615&sr=8-6

Lähetys ja myyjä on Amazon eli postitus on ilmainen.
Hinta on 1579€ ja siihen 4% lisää => 1642€ sis.postit.

"Vain" ~400€ hintaero 4080 RTX:ään tekee valinnan kyllä vaikeaksi...
Juu, tarkalleen 1645€ veroerolla. 4090 ero suorituskyvyssä on kyllä melko iso eli lisärahalle saa vastinetta vaikka paljonhan tuo 400€ sitä on silti.
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
10



Jää tulevaisuudessa laajempi päivitysmahdollisuus.
Kiitos vaihtoehdosta.

AMD prossuissa minua huolettaa "productivity" sekmentti, joka on itselle myös tärkeä.
En ole kovin tarkkaa analyysia tehnyt, mutta olen ymmärtänyt että Intelin prossut ovat edellä AMD:ta...
 
Liittynyt
29.07.2023
Viestejä
52
Datatronicin sivut on oikeasti karseat, jos sieltä jotain tarkempaa tietoa pitää kaivaa -> Jostain muualta, mieluummin suoraan valmistajan sivuilta.
DT:s on puutteelliset tiedot, konekääntäjän siansaksaa, filtterit on karseat, tiedot on jopa virheellisiä jne. Kaukana parjatuista uudistuneesta Jimmsin sivustosta tai muista kilpailijoista. -> Halvat hinnat antaa osan anteeksi :D
Joo, koneista mitään tai lähes mitään tietämättömän kannattaa jossain muualla kuin Datatronicilla tutustua osiin. Me myös autetaan täällä iotechissä. Muutoin Datatronic onkin sitten se mistä suositellaan osat ostamaan - useimmissa tapauksissa
 
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 206
Kiitos vaihtoehdosta.

AMD prossuissa minua huolettaa "productivity" sekmentti, joka on itselle myös tärkeä.
En ole kovin tarkkaa analyysia tehnyt, mutta olen ymmärtänyt että Intelin prossut ovat edellä AMD:ta...
Ei AMD:n prossut mitenkään erityisen heikkoja ole tuossa "productivity"-segmentissä, mutta silloin pitää verrata saman hintaluokan prossuja keskenään. Kaavailemasi 13600K (mikäli bongasin oikean viimeisen viestin) on kuitenkin huomattavasti tehokkaampi, kuin 7600. Yleensähän noilla productivity argumenteilla tarkoitetaan lähinnä moniydin-suorituskykyä. Aika harva softa tai tehtävä skaalautuu suoraan tuohon vaan on lähes aina kombo yhden ytimen ja moniytimen välillä. Tässä nyt kuitenkin noiden kahden prossun vertailu
1693367879474.png
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
10
Ei AMD:n prossut mitenkään erityisen heikkoja ole tuossa "productivity"-segmentissä, mutta silloin pitää verrata saman hintaluokan prossuja keskenään. Kaavailemasi 13600K (mikäli bongasin oikean viimeisen viestin) on kuitenkin huomattavasti tehokkaampi, kuin 7600. Yleensähän noilla productivity argumenteilla tarkoitetaan lähinnä moniydin-suorituskykyä. Aika harva softa tai tehtävä skaalautuu suoraan tuohon vaan on lähes aina kombo yhden ytimen ja moniytimen välillä. Tässä nyt kuitenkin noiden kahden prossun vertailu
Kiitos vertailudatasta. Minä katsoin vain tämän videon
missä näytti siltä, että i5 13600K vie välillä suuremmalla ja välillä pienemmällä marginaalla erinäisiä testejä.
1693376595919.png




On kuitenkin totta, että ehdotettu emolevy ja prossu olisi noin 130€ halvempi yhdessä kuin nykyinen ostoskori.

Periaatteessahan voisi myös vertailla - Ryzen 5 7600x / 4090 vs i5 13600K / 4080.
7600x/4090 olisi noin 270€ kalliimpi, kun ottaa huomioon sen että se lähtisi noin 130€ halvemmasta tilanteessa prossun ja emon jälkeen.

Pelatessa on kuitenkin muistettava, etten tule pelaamaan muulla kuin 4k resoluutiolla,
joten 1080p/1440p erot eivät ole minulle tärkeitä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 440
Viestejä
4 218 597
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
migosz

Hinta.fi

Ylös Bottom