Kone ei käynnisty kunnolla ramin lisäyksen jälkeen

Liittynyt
17.03.2023
Viestejä
4
Hankin pelitietokoneeseen 16 gigaa ramia aiemman 16 gigan lisäksi.
Kun olin asentanut muistimoduulit paikoilleen kone hurahti normaalisti käyntiin. Näyttöön taas ei ilmestynyt mitään eikä hiiren tai näppäimistön led-valoihin. Kokeilin käynnistää koneen pelkästään vanhalla ramilla, mutta sekään ei enää onnistunut.

Pienen tiedonhaun jälkeen tein CMOS-clearin kaksi kertaa, mutta sekään ei auttanut.

Tarkotuksena mulla olis lisätä kahden 8gb moduulin rinnalle toiset 2×8gb niin, että muistia olis yhteensä 32gb.

En tiedä johtuuko ongelma siitä, että uudet ja vanhat muistit tulivat eri valmistajilta. Molemmissa oli kyllä käsittääkseni samat specsit.

Mun koneessa on:
-ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO - 6GB
-MSI B550-A PRO AM4 ATX-emolevy
-AMD Ryzen 5 5600X
-vanha ram: Crucial Ballistix DDR4 3600MHz 2×8gb
- uusi ram: Kingston FURY Beast DDR4 3600 MHz CL17 16 Gt

En tosiaan todellakaan tiedä paljoa tietokoneista. Ehkäpä täältä löytyis joku, joka ymmärtäisi vähän paremmin mistä on kyse.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
130
saattaa olla perustason juttuja - BIOS . tai sitten ei . Kokeile vaihtaa kampojen paikkaa crusial->kingston ja käynnistellä muutamat kerrat. Minulla oli samanlainen tilanne ja se selvisi kun ostin 2 tuplakokoista kampaa. Minun emolevy ei tykännyt neljästä kammasta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 086
Muistipäivitykset kannattaa tehdä niin, että myy vanhat pois ja ostaa uudet 2 tilalle. Kaksi kampaa on parempi ja helpompi prosessoriin integroidulle muistiohjaimelle.

Nyt olisin törkeä, pistäisin 2x 8GB Fury Beastit takaisin kauppaan ja ostaisin 2x 16GB Fury Beast tilalle. Sitten myisin tuolla myyntiosiolla Crucialit 30-50€..
 
Liittynyt
17.03.2023
Viestejä
4
saattaa olla perustason juttuja - BIOS . tai sitten ei . Kokeile vaihtaa kampojen paikkaa crusial->kingston ja käynnistellä muutamat kerrat. Minulla oli samanlainen tilanne ja se selvisi kun ostin 2 tuplakokoista kampaa. Minun emolevy ei tykännyt neljästä kammasta
valitettavasti oon testannut jo about kaikki mahdolliset kampavariaatiot ja järjestykset. Voi kyllä tosiaan olla että joudun palauttamaan nuo uudet ja ostamaan 2×16 tilalle. Olisko mitään ideaa miten ton koneen sais käynnistettyä pelkillä vanhoilla muisteilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
Tarkista, että muistit on varmasti painettu kunnolla slotin pohjaan.
 
Liittynyt
17.03.2023
Viestejä
4
Nyt sain toimimaan 16gb, mutta siten, että käytössä on ensimmäinen ja neljäs kampaväli.
Onko kannattavaa mennä tällä nyt väliaikasesti?
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
119
Eikös emot aina muistien kanssa säätämisen/vaihtamisen jälkeen hetken "treenaa" sitä uutta muistia, jolloin käynnistys saattaa kestää tai kiertää kehää pari kertaa. Jos emolevyllä on ledi ja se jämähtää lopuksi johonkin tiettyyn koodiin, se yleensä kertoo missä päin vika on. Toki kampa voi olla rehdin viallinenkin tai epäyhteensopiva.
 

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 055
oma gigabyten emo(amd) ainakin miettii todella pitkään jos muisteissa muutoksia

noin niinkun minuutista puhutaan ja välillä käynnistää itsensä uudelleen
 
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
885
Itellä Msi oli aika nuuka käyttääkö 1 ja 3 slotia vai 2 ja 4. Xmp ei toiminu jos oli väärin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 086
Päivity nyt se BIOS tässä välissä.. Mitä vaan bugeja voi olla 2v vanhassa versiossa. Sitten täällä yritetään niitä selvitellä, vaikka ne on uudemmassa BIOS:issa korjattu.
 

mutsison

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.02.2023
Viestejä
65
Itse en laittaisi eri rameja samaan koneeseen. Niin kuin hsalonen sanoi, niin möisin vanhat pois ja ostaisin 2x16 gb kitin tilalle, jos halu on saada 32 gb ramia. Tällä tavalla välttää helposti useimmat ongelmat.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
119
Itse en laittaisi eri rameja samaan koneeseen. Niin kuin hsalonen sanoi, niin möisin vanhat pois ja ostaisin 2x16 gb kitin tilalle, jos halu on saada 32 gb ramia. Tällä tavalla välttää helposti useimmat ongelmat.
Enpä itse huomannut tuota aloituspostauksesta, tärkeä huomio kuitenkin. Aina vain samaa kamaa koneeseen. Ei ole tavatonta että toimii kyllä, mutta sitten on käsillä epämääräisiä vakausongelmia yms.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 095
Viestejä
4 195 246
Jäsenet
70 847
Uusin jäsen
rlf

Hinta.fi

Ylös Bottom