Kone ei buuttaa

Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
23
Elikkä olisi seuravanlainen ongelma. Uusista osista kasaamani kone ei suostu käynnistymään ollenkaan vaan DRAM valo jää palamaan oranssina joka Asuksen mukaan viittaa muisteihin.
Jimmsistä on jo vaihdettu toiset DDR5 kammat eikä näilläkään suostu käynnistymään edes biosiin. Näytönohjainta on kokeiltu toisessa koneessa ja se toimii.

Emolevy: Asus ROG Strix B760i Gaming Wifi

Muistit: 32GB Kingston Fury RGB 6000MHz CL36

Prossu: Intel i5-13600KF

Kovalevy: Kingston Fury Renegade 1TB NVMe

Kotelo (sis.powerin): Coolermaster NR200P Masterbox

Näytönohjain: Gigabyte RTX 4070TI

Olen kokeillut seuraavat vaihtoehdot: kokeillut molemmat kammat kumpaisessakin muistislotissa yksi kampa kerrallaan. Olen ottanut prossun ja prossujäähyn pois ja asentanut ne uudestaan. Olen irroittanut ja laittanut takaisin kiinni emolevylle tulevat virtajohdot sekä riser-kaapelin. Näytönohjaimen tuulettimet lähtevät normaalisti käyntiin sekä AIO-jäähyn tuulettimet ja pumppu.

Mitä voisin kokeilla seuraavaksi??

Update: Otin prossun irti ja otin kuvan socketista. Näyttääkö tämä teidän mielestä ok:lta??

Socket.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.03.2023
Viestejä
7
Jos et ole vielä CMOS:ia nollannut niin sen voisi kokeilla.

Edit: ei taida tarvitakkaan kokeilla nyt kun laitoit socketista kuvan.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 997
Äkkiseltään näyttää että on päässyt useampikin pinni taittumaan.
Eli siinä sit syy miksi ei emo buuttaa.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
23
Siltä se munkin silmään näyttää. Minulla on vahva tunne, että tuo socketti näytti ihan samalta kun aloin konetta kasaamaan. Ei kai nuo pinnit voi vääntyä normitilanteessa eli kun prossu on oikeinpäin socketissa? AIO-jäähyn ruuvit kiristin vain sormilla.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
23
Täytyy kokeilla tota prossua pojan koneessa että toimiiko se vai tuliko siitäkin susi...
 
Liittynyt
28.03.2023
Viestejä
7
Kyllähän noi pinnit aika helposti taipuu mitä eri foorumeilta on lukenut. Voihan tuon yrittää korjata suurennuslasilla katsomalla ja neulalla taivuttaa pinnit takasin oikeaan asentoon. Linus Tech Tipsillä esimerkiksi video tästä.

Edit: Ensiksi kannattaa kuitenkin tottakai kysyä menisikö takuuseen koska takasin taivuttamalla menee myös helposti poikki kokonaan.
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 973
Takuuseen kun noita pinnivikaisia emoja on enää vaikea saada, niin nuo voisi varovasti kokeilla suoristaa suurennuslasia ja nuppineulaa käyttäen.

Edit:
zubis olikin ehtinyt jo mainitsemaan tästä :thumbsup:
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 997
Valitettava totuus taitaa vaan olla se, että lähtökohtaisesti atk-puljut laittaa tuon aina käyttäjän syyksi (jota se varmaan melkein 100% onkin).
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 132
Yksi pinni näyttäisi olevan taipuneena päinvastaiseen suuntaan, tämä todennäköisesti voi katketa suoristaessa. Loput vääntyneistä pinneistä tosin näyttävät helpoilta saada takaisin paikoilleen.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 762
Se on vähän siinä ja siinä tuleeko uusi emon ostaminen eteen. Niinkuin todettu niin pitäisi tehdä heti reklamaatio ennenkuin asentaa mitään jos on pinnejä taipunut. Voi olla ettei kukaan usko enää asennuksen jälkeen, sitä ennenkin on hyvä saavutus jos uskovat.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 473
Melkein turha laittaa takuusen emolevy mutta itse olen käyttänyt puhelimen kameraa suurennuslasina ja sillä tavalla saanut pinnit oikaistu.
Kun katsoo noita pinnejä niin voi hyvin saada vielä toimimaan eikä ne tarvi olla täydelliset kunhan saat konaktipinnan oikean paikkaan eli ulkonäkö ei tarvitse olla täydellinen
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 473
Suurennuslasin standilla voi hankkia muistakseni clas ohlsson myy suht edullisen.
 
Liittynyt
04.12.2017
Viestejä
23
Kiitokset vinkeistä kaikille. Enköhän vaan suosiolla hae uuden emon kaupasta. Tällä kertaa vahingosta viisastuneena otan sitten socketista kuvan jo ennen prossun asennusta.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 132
Kiitokset vinkeistä kaikille. Enköhän vaan suosiolla hae uuden emon kaupasta. Tällä kertaa vahingosta viisastuneena otan sitten socketista kuvan jo ennen prossun asennusta.
Mikä kohtalo rikkinäisellä emolla? Kiinnostaisi yrittää oikoa pinnit.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 278
Viestejä
4 231 666
Jäsenet
71 187
Uusin jäsen
Gojitta

Hinta.fi

Ylös Bottom