Kombucha

Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
83
Tuli kokeiltua jossain ravintolassa talon omaa kombuchaa ja tykkäsin. Ja opin että sitä on helppo tehdä myös itse. Googlellahan noita reseptejä löytää mutta onko täällä omakohtaisia kokemuksia tai vinkkejä?
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Ite just pullotin pari pullollista maustaen ne sitruunamehulla ja inkiväärillä. Vielä toinen poika kypsymässä, kun veljeensä nähden hitaamiin kypsyvä :D Elikkäs nyt on 1,5 litraa valmista kombuchaa :) Lisää lasipurkkeja ja tuotannon voi tuplata joka kerta kuin perse kestää, jos tekee uuden sienen valmistetulla kombuchalla.
 
Viimeksi muokattu:

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Mä olen tehnyt sitä joitakin kymmeniä litroja Gaba Oolong ja Lapsang Souchong teehen. Nuo teet antaa siihen semmosen jännän tuntuman, joka pistelee hieman kielessä.
Toinen tosi hyvä on kefiiri, helpompi valmistaa. Siihen voi laittaa kaikenlaista, jolla saa aikaseksi kivasti hiilihappoa siihen. Pullo poksahtaa kunnolla kun sen ekaa kertaa avaa.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Pistin jotain 6 litraa tulemaa lisää, niin mitäs kaikkea olette käyttäneet maustamisessa? :) Inkivääri-sitruuna on kyllä toimiva yhdistelmä, mutta sillä lie turha maustaa jokaista pullollista.
 
Liittynyt
15.08.2019
Viestejä
415
Saako tuota kasvamaan jostain kaupan pullosta, vai pitääkö löytää paikallinen harrastaja jolta saa alun?
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Saako tuota kasvamaan jostain kaupan pullosta, vai pitääkö löytää paikallinen harrastaja jolta saa alun?
Kyllä sen pitäisi onnistua pullotavaralla, jos siellä on elävää kantaa. Ainakin puhdistamon kombuchan väitetään olevan pastöroimatonta, eli sen pitäisi toimia. Ja toki valmiin sienen hankkiminen on myös yksi, kolmekymppiä nuo vaa maksaa, jos ei ilmatteeks jostain revi.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Mulle kasvattaja lähetti, jonku blogin kautte taisin saada hänen email osoitteensa ja kysyin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
617
Onkos nämä terveysväittämät tosia, Captain Combucha orginalia jäi paikallisesta marketista pullo mukaan, ainakin luettelon pieni huomautus "saattaa sisältää alkoholia" lupaa hyvää - tämän täytyy olla terveysvaikutteinen.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Onkos nämä terveysväittämät tosia, Captain Combucha orginalia jäi paikallisesta marketista pullo mukaan, ainakin luettelon pieni huomautus "saattaa sisältää alkoholia" lupaa hyvää - tämän täytyy olla terveysvaikutteinen.
On tupakkakin terveysvaikutteinen, se on sitten asia erikseen millä tavalla ;) Ja kyllä, alkoholia voi muodostua valmistuksen yhteydessä, vaikka määrät onkin yleensä pieniä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
308
Puhdistamon Cola kombucha on kyllä pirun hyvää, eipä tee normi colaa enää mieli. Pitänee vielä testata Lo Bros cola kombucha.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Kokeilun vuoksi ostin tollasen perus Kapteeni komputsan niin maistuu lähinnä väljentyneelle simalle :D
Pitänee kyllä jotakin toisen makuista maistaa joskus jos/kun tulee halvalla vastaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
337
Tämä nykyhetken trendijuoma ei ole näköjään saanut tekkiläisiä liikkeelle. Nostellaan vähän ketjua.

Oma SCOBY ollut noin 3-4kk kellumassa purkissa. Uutta tulee sen mukaan miten pulloja vapaana.
Olen maustanut aina pulloihin, mutta nyt maustumassa erillisissä lasipurkeissa. Ja niistä pullotan siivilän läpi.

Sitruuna-inkiväärillä ollut suurin menekki. Mangosta itse myös diggailin, muut kombuchat, joita tullut tehtyä:
Mansikka-lime, mustikka, mustaherukka.

Onko tekkiläisillä kombuchat fermentoimassa ja mitkä mausteet on ollut mieleiset?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
133
4 kertaa tullut tehtyä, joista 2 kertaa mustalla teellä ja 2 vihreällä.
Vihreään teehen tehtynä mielestäni parempaa ja tuleekin jatkossa siihen tehtyä.
Pulloihin oon maustanut ja tullut myös siihen tulokseen, että parempi maustaa ensin ja sitten siivilän / harson läpi pulloon.
Tuota harsoa testasin viimeisimmässä erässä niin kyllä siitä sameutta lähti paljon pois. Sitä en sitten tiedä jääkö niitä mahdollisia terveydellisiä juttuja pois, mutta paremman näköistä on.

Tähän mennessä testattu:
Sitruuna-inkivääri, lime-inkivääri, hunaja, coca-cola.
Laittanut hunajaa myös osaan nuista maustetuista.
Omaan makuun sitruuna-inkivääri parasta.
Cola versio ei mun makuun ollenkaan, mutta taas puoliso tykkäs.
Tuon mangon vois seuraavassa satsissa testata.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 485
Viestejä
4 163 923
Jäsenet
70 415
Uusin jäsen
Toivokipina

Hinta.fi

Ylös Bottom