Kolarin syytön osapuoli ja korjaus vastapuolen liikennevakuutuksen piikkiin

Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
34
Eli laski tuossa tällä viikolla toinen auto oman autoni perään kun olin liikennevaloissa paikallani.

Toisen auton vika siis tämä kolari ja hänellä oli liikennevakuutus IF:n kautta.

Sain tänään IF:iltä vahinkoilmoitusnumeron ja listan heidän suosittelimista korjaamoista Helsingissä.

Kysymykseni kuuluvat seuraavasti.
  • Tuleeko auto tarkastuttaa juuri jollain heistä vai voinko viedä auton Laakkoselle (BMW:n merkkihuolto) ja hoitaa kustannusarvion heiltä?
  • Onko auto korjautettava samassa paikassa josta kustannusarvio on otettu vai voinko pyytää IF:ltä kustannusarvion mukaisen summan tililleni ja korjauttaa auton tämän jälkeen haluamallani tavalla haluamassani paikassa?
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
Et tule saamaan rahana todellakaan sitä summaa mikä huollon kustannusarvio olisi. Tottakai saat auton laakkoselle viedä, mutta eipä se merkkihuolto takaa sitä, että laatu olisi sen parempaa, voi olla joskus jopa huonompaa ja nekin käyttää alihankkijoita usein maalaustöissä.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
34
Et tule saamaan rahana todellakaan sitä summaa mikä huollon kustannusarvio olisi. Tottakai saat auton laakkoselle viedä, mutta eipä se merkkihuolto takaa sitä, että laatu olisi sen parempaa, voi olla joskus jopa huonompaa ja nekin käyttää alihankkijoita usein maalaustöissä.
Tarkotuksena oli tehdä autoon(BMW 335i) pientä laittoa ensi keväänä(putkisto ja hieman sulavampi diffuusori). Siksi mietin, että olisiko tässä ollut mahdollisuus säästää vai täytyykö auto korjata nyt ensin stock-kuntoiseksi ja päivittää sitten täysin omakustanteisesti mieleiseksi? Kolarissa siis meni paskaksi mm. oikean puolen takavaimennin ja diffuusori.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Ilmoita sinne vakuutusyhtiöön, että olet kiinnostunut kertakorvauksesta. Saat heiltä lisäohjeet auton tarkastamisesta.

Muuten käy helposti niin, että viet auton jonnekin (paikan saat päättää itse) tarkastettavaksi/korjattavaksi ja samalla tulet varanneeksi autolle korjausajan. Mikä taas on tietysti korjauksia suorittavan puljun tarkoituksena.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
Tarkotuksena oli tehdä autoon(BMW 335i) pientä laittoa ensi keväänä(putkisto ja hieman sulavampi diffuusori). Siksi mietin, että olisiko tässä ollut mahdollisuus säästää vai täytyykö auto korjata nyt ensin stock-kuntoiseksi ja päivittää sitten täysin omakustanteisesti mieleiseksi? Kolarissa siis meni paskaksi mm. oikean puolen takavaimennin ja diffuusori.
Jos olet jotain muutoksia tekemässä niin kannattaa toki selvittää mikä se kertakorvaus olisi mitä sieltä saa jos se olisi sinun kannaltasi järkevämpi ratkaisu, mutta ei se ikinään rahana otettaessa ole niin paljon, kuin jos korjauttaisi auton.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
  • Tuleeko auto tarkastuttaa juuri jollain heistä vai voinko viedä auton Laakkoselle (BMW:n merkkihuolto) ja hoitaa kustannusarvion heiltä?
Jos tuossa meni rikki muutakin kuin helposti irroitettavia osia, ts. joutuu tekemään oikeita peltitöitäkin, niin en veisi mitään uudehkoa bemua korjaamoon, jolla ei ole hyväksytyt työmenetelmät käytössä. Työmenetelmänä osien vaihdossa on yleensä "kleben-nieten" eli korjauspalat liimataan ja niitataan kiinni. Tähän tarvitaan mm. hydraulinen niittiprässi.

http://www.k-t-i.de/fileadmin/edit/publikationen/ti/2011/2011-06_TI_BMW-Kleben-und-Nieten_V1.0.pdf
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
34
Jos tuossa meni rikki muutakin kuin helposti irroitettavia osia, ts. joutuu tekemään oikeita peltitöitäkin, niin en veisi mitään uudehkoa bemua korjaamoon, jolla ei ole hyväksytyt työmenetelmät käytössä. Työmenetelmänä osien vaihdossa on yleensä "kleben-nieten" eli korjauspalat liimataan ja niitataan kiinni. Tähän tarvitaan mm. hydraulinen niittiprässi.

http://www.k-t-i.de/fileadmin/edit/publikationen/ti/2011/2011-06_TI_BMW-Kleben-und-Nieten_V1.0.pdf
Tämä on hyvä tietää jo ihan muutenkin(itsellä juuri E92 koppaa), kiitos jaosta. Tällä kertaa onneksi selvittiin ilman isompia peltivahinkoja(puskuri, diffuusori, oikea takavaimennin ja pieni naarmu takakontissa joka ei vaatine maalausta).
 

Rikama

Asiaton titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
394
Kaverilla kun rysäytti CRV-pappa perään, vakuutusyhtiö suositteli jotakin korjaamoa joka oli niin kallis että olisi mennyt lunastukseen koko paska. Kyseessä oli kuitenkin harvinainen auto, mutta melko arvoton, mutta pyysi tarjouksen toisesta liikkeestä jonka toimitti vakuutusyhtiölle ja heille ok. Eli ainakin halvempaan saa vaihdettua :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Tuollaisessa olis kannattanut sopia lunastus+auto jää itselle. Aikanaan vanhasta rellusta irtos vakuutuksesta lähes sama mitä autota oli maksettu 100tkm aiemmin ja korjaukseen kävi kumivasara, popniitit ja 20 e takalamppu romikselta. Auto oli toki käyttis, jonka ulkonäöllä ei ollut väliä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Tuollaisessa olis kannattanut sopia lunastus+auto jää itselle. Aikanaan vanhasta rellusta irtos vakuutuksesta lähes sama mitä autota oli maksettu 100tkm aiemmin ja korjaukseen kävi kumivasara, popniitit ja 20 e takalamppu romikselta. Auto oli toki käyttis, jonka ulkonäöllä ei ollut väliä.
Poikkeaako tämä jotenkin kertakorvauksesta?
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Eli laski tuossa tällä viikolla toinen auto oman autoni perään kun olin liikennevaloissa paikallani.

Toisen auton vika siis tämä kolari ja hänellä oli liikennevakuutus IF:n kautta.

Sain tänään IF:iltä vahinkoilmoitusnumeron ja listan heidän suosittelimista korjaamoista Helsingissä.

Kysymykseni kuuluvat seuraavasti.
  • Tuleeko auto tarkastuttaa juuri jollain heistä vai voinko viedä auton Laakkoselle (BMW:n merkkihuolto) ja hoitaa kustannusarvion heiltä?
  • Onko auto korjautettava samassa paikassa josta kustannusarvio on otettu vai voinko pyytää IF:ltä kustannusarvion mukaisen summan tililleni ja korjauttaa auton tämän jälkeen haluamallani tavalla haluamassani paikassa?
Mitäs tälle keissille kuuluu?

-Jos olet ns. "kertakorvauksen" perään eli kustannusarvio korjaamolta ja sitten rahat tilille vakuutusyhtiöltä niin ehdottomasti auto kannattaa viedä maahantuojan (mahdollisimman kalliiksi hinnoiteltuun) korjaamoon "kustannusarvioitavaksi". Tässä kannattaa muistaa, että useimmat (?) merkkihuollot veloittaa sulta jonkinlaisen kertamaksun arviosta, jos et korjauta autoasi siellä. Arviointiin menee aikaa ja vaivaa joten suht ymmärrettävää.

-Tuskin mikään vakuutusyhtiö alkaa naputtamaan siitä, että asiakas haluaa viedä "uudehkon" auton maahantuojalle korjattavaksi / arvioitavaksi. Eri asia on jos kyseessä olisi jokin ... 15-20 vuotta vanha romu.

-Jo mainittu ns. "kertakorvaus" on tosiaan useimmiten 3/4 -osaa siitä, mitä maahantuojan kirjoittamassa korjausarvio lappusessa lukee.


Bonarina JOS haluaa hieman "vaivanpalkkaa" kaikista asian selvittelykuluista (ym.) niin voi väittää, että esimerkiksi takaluukussa oli jotain kallista joka hajosi kolarin seurauksena. Rikkinäinen läppäri tai ihan mitä tahansa sulla sattuu kotona olemaan. EN SIIS KANNUSTA tälläiseen, mutta itse olen käyttänyt sitä paikkaamaan vitutusta siitä kun joku toinen möhlii ja sulle tulee silti asiasta "asianhoitokuluja" sekä vitutus. Helpointa on ollut väittää että tabletti ja kännykkä lensivät kolarin seurauksena auton ohjaamossa ympäriinsä -> pieninkin naarmu esim. kännykän kuorissa tai metallireunuksessa (whatever) -> läpi menee. Tähän tarvii vain hakea (maksuton) korjausarvio mistä tahansa DNA:n / Elisan / Soneran liikkeestä.

Nyt joku varmasti alkaa mollaamaan minua, niin tässä vähän faktaa niistä "piilokuluista" sekä vaivasta mitä sinulle tulee vaikka olisit kuinka syytön osapuoli:

  • Mikäli olet kolarin syytön osapuoli ja autosi on joko oma, osamaksu- tai rahoitusleasingauto, korvaa vastapuolen vakuutusyhtiö sijaisauton vuokrauskuluista 94% siltä ajalta, jolloin autosi on korjattavana. Mikäli kyseessä on puolestaan huoltoleasingauto, korvaa vastapuoli sijaisautokuluista täydet 100 %.
  • Vahinkoilmoituksen ja käyttötarveselvityksen toimittaminen vakuutusyhtiöön. Käyttötarveselvityksellä osoitat, että tarvitset autoa työssäsi tai auto on päivittäisen liikkumisesi kannalta välttämätön.
  • Vuokrausluvan hankkiminen vastapuolen vakuutusyhtiöstä, mikäli olet syytön osapuoli itse vahinkoon.
  • Puhelinkulut sekä vaivannäkö asioiden hoitoon. Sijaisautoa ei toimiteta sinun kotiovelle, se pitää hakea jostain johonkin "toimistokellonaikaan".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Tuo 94% taitaa johtua siitä, että oma auto ei kulu, eikä se arvo alene vuokra-autolla kurvaillessa. Siksi vuokra-autosta pitää maksaa pikkuisen. 6 % on muuten oikeasti todella vähän. Itselläni oli kerran bränikkä sijaisauto viikon ja ajoin sillä vajaa 1000 km. Tuosta lystistä piti itse maksaa vajaa 15e plus tankillinen bensaa.

Oman auton toimittaminen huoltoon ja sijaisauton ottaminen "toimistokellonaikaan" tuntuu olevan se hankalin juttu. Toimistoaikaan pitäisi notkua töissä, eikä rampata korjaamolla.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Tuo 94% taitaa johtua siitä, että oma auto ei kulu, eikä se arvo alene vuokra-autolla kurvaillessa. Siksi vuokra-autosta pitää maksaa pikkuisen. 6 % on muuten oikeasti todella vähän. Itselläni oli kerran bränikkä sijaisauto viikon ja ajoin sillä vajaa 1000 km. Tuosta lystistä piti itse maksaa vajaa 15e plus tankillinen bensaa.

Oman auton toimittaminen huoltoon ja sijaisauton ottaminen "toimistokellonaikaan" tuntuu olevan se hankalin juttu. Toimistoaikaan pitäisi notkua töissä, eikä rampata korjaamolla.
Totta, mutta silti sinulle tulee kuluja sellaisesta asiasta johon et ole millään tapaa syyllinen. Vaikka nämä kulut olisivat tyyliin 15e ja vaiva "hakea ja palauttaa sijaisauto" niin ainakin minä haluan niistä korvauksen. Sekä etenkin siitä, että tämän jälkeen autosi on tavalla tai toisella kolarikorjattu. Voi olla ettei tietyssä valossa vanha ja uusi maalipinta mätsää 100%:sti, jokin koristelista ei ole enää 100%:sti linjassaan takaluukun koristelistan kanssa ja sitä rataa.

Viimeksi kun jouduin tilanteeseen jossa tälläistä tapahtui, rokotin surutta mainitsemani asiat vastapuolen vakuutusyhtiöstä eikä siinä ollut mitään ongelmia. Kahden mobiililaitteen "kolarin aiheuttamista kosmeettisista vaurioista" sain tilille ~170e. Ja kyseessä oli 6v vanha älypuhelin sekä 3v vanha tabletti joista toinen ei ollut edes mukana ja toiseen ei todellisuudessa tullut mitään jälkiä, se oli laukussa. En vain suostu olemaan euron euroa maksumiehenä tilanteessa jossa joku kädetön pelle ajaa päälle tai tekee jotain muuta idioottimaista joka johtaa kolariin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Ymmärrän täysin. Sapetti se itseäkin, kun syyttömänä piti autoa viedä korjaamolle näytille ja korjattavaksi ja hakea pois ja reklamoida korjauksen puutteista jne
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Kahden mobiililaitteen "kolarin aiheuttamista kosmeettisista vaurioista" sain tilille ~170e. Ja kyseessä oli 6v vanha älypuhelin sekä 3v vanha tabletti joista toinen ei ollut edes mukana ja toiseen ei todellisuudessa tullut mitään jälkiä, se oli laukussa.
Jossain määrin koomista, että avoimesti tunnustaa tehneensä vakuutuspetoksen ja vielä kannustaa muita siihen. Tiesitkö muuten, että vak.yhtiöillä on ihan omat etsivät jotka ihan työkseen käräyttelevät näitä asiakkaita. Toki keskittyvät yleensä isompiin asioihin mutta kuitenkin... Noh, nää on näitä :D
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Jossain määrin koomista, että avoimesti tunnustaa tehneensä vakuutuspetoksen ja vielä kannustaa muita siihen. Tiesitkö muuten, että vak.yhtiöillä on ihan omat etsivät jotka ihan työkseen käräyttelevät näitä asiakkaita. Toki keskittyvät yleensä isompiin asioihin mutta kuitenkin... Noh, nää on näitä :D
Noo nää on näitä vakuutusehtoja joissa tapahtumaan 100%:sti syytön henkilö saa asiasta kuluja, mielipahaa sekä vaivaa itselleen. Eri asia jos em. asioiden hoitoon olisi jokin yleismaailmallinen korvaussumma X, joka asioiden hoidosta syyttömälle osapuolelle maksettaisiin.

Niin kauan kuin mitään tälläistä ei ole ja joudun syyttömänä kolariin / onnettomuuteen / whatever, toimin tismalleen yllä mainitulla tavalla.
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
En tiedä toimiiko tuo keississä jossa omaan autoosi tulee pelkkiä kosmeettisia vaurioita? Ainakin meikäläisellä homma(t) ovat menneet about:

-Jää paikalle vesi/räntäsateeseen selvittelemään asiaa, eli odottele poliiseja tunti ja sitä rataa (stadissa ruuhka-aikaan). Sitten odottelet että poliisit selvittelevät asiaa vartin, jos vastapuolen tiedoissa häikkää odottelet paikalla +30min.
-Soita vakuutusyhtiö(t) - oma JA myöhemmin vastapuolen jos (käytännössä kun tarvis).
-Soita maahantuojan huolto ja sovi auton näytille tuonnista.
-Vie auto omalla vaivalla, kustannuksella sekä ns. toimistoajalla (toimistoajat, maahantuojan korjaamo auki 8-16 / 7-17 / tms.) kustannusarvioon.
-Odottele että vastapuoli tekee (jos tekee) asiasta ilmoituksen omaan vakuutusyhtiöönsä, parhaimmillaan olen saanut 2vk odotella pelkästään tätä kun eräs keisari "osoitti mieltään" vaikka poliisitkin olivat käyneet paikalla toteamassa keissin.
-Soita autollesi korjausaika.
-Vie autosi jo mainittuna ns. toimistoaikana korjaamolle, useimmiten pyytävät heti aamusta.
-Lunasta sijaisauto ja maksa siitä sitä tiettyä päivävuokraa (jo mainittu asia: vastapuolen vakuutusyhtiö korjaa sijaisauton vuokrauskuluista 94%).
-Nautiskele siitä, erikoisautotapauksissa et todellakaan saa tilalle vastaavaa autoa. Keissi viet korjaamolle 343hv BMW M3:n, et saa mitään vastaavaa tilalle).
-Parhaimpaan "harrasteajokauteen" autosi makaa hyvällä tuurilla 2-3 viikkoa korjaamolla, joskus paljon kauemminkin (erikoisosia tilataan jostain keskusvarastolta - käy ilmi että tilattu väärät / puuttuu jotain ja sitä rataa).
-Autosi maalataan päin vittua, sävyeroja puskurissa ja takalokasuojassa (keissi kävi mulle) -> olet jo noutamassa autoa (toimistoajalla) ja saat samantien jättää sen sinne uudelleen maalattavaksi). Kuuntelet huollon tiskin jorinaa kuinka kyseessä on JO 5 vuotta vanha auto, ei se sävyero nyt niin paha ole, varsinkaan sateella.
-Odottelet tuota uudelleen maalaamista seuraavan viikon.
-Saat viestiä PE iltapäivästä että auto olisi noudettavissa, mutta "noutopiste" menee kiinni klo.16 (1,5h päästä viestin saapumisesta, keissi kävi mulle) -> menee jälleen seuraavalle viikolle.
-Haet oman autosi jo mainittuna toimistoaikana korjaamolta ja ajelet vastedes kolarikorjatulla autolla.
-Bonuksena kesälomasi menikin mukavasti sijaisauton ratin takana joka ei ollut yhtään mitään vastaavaa kuin se auto, jonka perään joku kännykkäänsä räplännyt pelle täräytti.


Tuosta kaikesta sitten jokin 150 euron "vakuutuspetos" on maailman kauhein rikos ja moraalinen vääryys. Ei vittu herätys :lol: :tdown:
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
En tiedä toimiiko tuo keississä jossa omaan autoosi tulee pelkkiä kosmeettisia vaurioita? Ainakin meikäläisellä homma(t) ovat menneet about.
Voi marttyyri sentään...

Käytännössä tilanne menee yksinkertaisinnillaan:
-Kolari
-Ottakaa toistenne tiedot ylös
-Käy näyttämässä autoa lähimmällä vauriokorjaamolla, aikaa menee 5min. Käske korjaamon lähettää laskelma vastapuolen yhtiöön.
-Soita sijaisauto yhtiön kautta, tai jos oma auto on ajokuntoinen niin ajele tyytyväisenä kotiin odottelemaan että yhtiö soittaa ja varaa sen jälkeen korjausaika korjaamoon.

Omaa aikaa menee yhteensä 15min riippuen vauriokorjaamon sijainnista.

Eikä silti, eipä tuo mua kiinnosta mitä selittelette vak.yhtiöön. Ei niitä tosiasiassa mitkään sataset edes kiinnosta.
Itse en tosin lähtis kylille niistä siltikään huuteleen:D
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Voi marttyyri sentään...

Käytännössä tilanne menee yksinkertaisinnillaan:
-Kolari
-Ottakaa toistenne tiedot ylös
-Käy näyttämässä autoa lähimmällä vauriokorjaamolla, aikaa menee 5min. Käske korjaamon lähettää laskelma vastapuolen yhtiöön.
-Soita sijaisauto yhtiön kautta, tai jos oma auto on ajokuntoinen niin ajele tyytyväisenä kotiin odottelemaan että yhtiö soittaa ja varaa sen jälkeen korjausaika korjaamoon.

Omaa aikaa menee yhteensä 15min riippuen vauriokorjaamon sijainnista.

Eikä silti, eipä tuo mua kiinnosta mitä selittelette vak.yhtiöön. Ei niitä tosiasiassa mitkään sataset edes kiinnosta.
Itse en tosin lähtis kylille niistä siltikään huuteleen:D
Ehkä mä olen niin jäätävän köyhä että mua kinostaa "sataset" ja eritoten turha vaiva mikä seuraa kun joku tolvana ajaa minun päälle. Täysin eri homma olisi jos itse töppäilisin autoni ojaan tai vastaavaa. Mutta kun joku muu ajaa minun päälle niin tällöin kinostaa joka helvetin euro jonka minä joudun sen hölmöilyn vuoksi maksamaan. Ihan periaatteesta.

"Kolari jossa toistenne tiedot ylös"

-Menee parista päivästä viikkoon niin vastapuolen tarina muuttuu täysin -> ala siinä sitten vääntämään kun ei tullutkaan poliiseja kutsuttua.

"Vie auto näytille korjaamolle"

-Ei se auto sinne (ja takaisin) ilmaiseksi tai itsekseen kulkeudu. Ajatella miten paljon voikaan olla sellaisia ammatteja joissa et esimerkiksi vain lähde kesken työpäivän viemään autoa korjaamolle.

"Laskelma vastapuolen vakuutusyhtiöön"

-Ihan itse olen saanut sen kokea, että "meille ei ole auton ABC-123 omistaja tehnyt asiasta ilmoitusta -> emme voi antaa korjauslupaa".

"Soita sijaisauto"

-Ei se sijaisauto ilmesty pihaani, eikä häviä siitä pihasta. Eikä ilmesty ilmaiseksi, jo mainittu 94%. Eikä ilmesty ilman, että näet vaivaa asian eteen. Jos oma auto menee ajokelvottomaksi niin mitäpä luulet, maksaako vastapuolen vakuutusyhtiö sen että käyn kolaria seuravana päivänä hakemassa sijaisauton 15km päästä itselleni taksilla? Vai ajelisinko saman matkan, reilut 1h jollain saatanan julkisilla?


Ja näin siis koko keissi "ihan yksinkertaisimmillaan", hauskaksi homma muuttuu kun se ei menekään "yksinkertaisimmillaan" ja ajelet vaikkapa puoli kesää jollain vitun vuokra-farmarilla josta vielä maksat. Samaan aikaan oma urheiluautosi seisoo korjaamolla odottaen erikoisosia jostain atlantin takaa. Ja kaikki tämä sen vuoksi kun joku pelle selaili whatsappia jossain Kehä 1:n hiljaa soljuvassa ruuhkaliikenteessä.

5/5.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 307
^Juurikin näin. Ja jos vakuutusyhtiön huijaaminen on sallittua jonkun ajatusmaailmassa, niin varmaan sitten kaupasta varastaminenkin on "ihan jees." Se, että se ei ole keltään pois, on myös paskapuhetta. Näkyy se vakuutusmaksuissa. (Muut) Asiakkaathan nuo kusetuksetkin aina viime kädessä maksaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
No nämä vakuutusyhtiöiltä kaiken irti lähtevän repivät sankarit on satavarmuudella samoja ukkoja/akkoja jotka seuraavana päivänä kitisee nousevista vakuutusmaksuista. Kun on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia...

Vakuutusehdot kun lukee niin loppupeleissä korvaushommat menee hyvin loogisesti ja on myös huomattavasti paremmin perusteltu miksi mikäkin menee miten menee.
Jos autoilu on rahallisesti niin tarkkaa että muutaman kilometrin ja minuutin poikkeamasta päviärytmiin täytyy joltakin repiä satasten korvaus, niin suosittelen taksiuraa. Siellähän voi ens kesästä lähtien repiä muilta mitä haluaa...
Samaan hengenvetoon vielä seppä harmitteli miten urheiluauto on pajalla ja täytyy ajaa jollain vuokrafarmarilla...:rolleyes:
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
Kannattaa ottaa vakuutus yhtiöstä mihin laajimpaan kaskoon sisältyy automaattisesti sijaisauto ilman mitään ylimääräisiä kuluja. Fennia ja OP ainakin tuota tarjoavat.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
Mitä se auttaa jos joku muu kolaroi autoasi?
Saat sijaisauton veloituksessa siinäkin tapauksessa oli kolaroija kuka tahansa. Ja saat auton myös jos tekninen vika tulee ja se sijaisauto tuodaan haluamaasi paikkaan, kun täällä sitä valitettiin, että pitää sekin jostain käydä hakemassa.
 

Cid

Penaalin tylsin kynä
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
261
Eli laski tuossa tällä viikolla toinen auto oman autoni perään kun olin liikennevaloissa paikallani.

Toisen auton vika siis tämä kolari ja hänellä oli liikennevakuutus IF:n kautta.

Sain tänään IF:iltä vahinkoilmoitusnumeron ja listan heidän suosittelimista korjaamoista Helsingissä.

Kysymykseni kuuluvat seuraavasti.
  • Tuleeko auto tarkastuttaa juuri jollain heistä vai voinko viedä auton Laakkoselle (BMW:n merkkihuolto) ja hoitaa kustannusarvion heiltä?
  • Onko auto korjautettava samassa paikassa josta kustannusarvio on otettu vai voinko pyytää IF:ltä kustannusarvion mukaisen summan tililleni ja korjauttaa auton tämän jälkeen haluamallani tavalla haluamassani paikassa?
Tarkotuksena oli tehdä autoon(BMW 335i) pientä laittoa ensi keväänä(putkisto ja hieman sulavampi diffuusori). Siksi mietin, että olisiko tässä ollut mahdollisuus säästää vai täytyykö auto korjata nyt ensin stock-kuntoiseksi ja päivittää sitten täysin omakustanteisesti mieleiseksi? Kolarissa siis meni paskaksi mm. oikean puolen takavaimennin ja diffuusori.

Jos aiot tehdä päivitystä alkuperäisillä osilla, niin vie auto Laakkoselle ja kysyt onnistuuko laittaa vakioiden tilalle esim M-sport osat ja maksat perusversion ja M-sportin eron omasta pussista.
Näin tehtiin aikoinaan itsellä A6:n tapauksessa S-line päivityksessä, ei tarvitse kikkailla petoksilla tai muilla hämärähommilla.

Jossain pikkukorjaamossa onnistuu myös varmasti muihin, kuin alkuperäisiin osiin. Tuohan on vain sopimusasia sinun ja korjaamon välillä.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ja kaikki tämä sen vuoksi kun joku pelle selaili whatsappia jossain Kehä 1:n hiljaa soljuvassa ruuhkaliikenteessä.
Tarinan opetus voisi olla siinä, että vaikka olisi itse jäämässä kolarin syyttömäksi osapuoleksi, niin kannattaa ihan oikeasti tehdä aivan kaikki mahdollinen kolarin välttämiseksi kokonaan. Vaikka "peräänajaja maksaa", siltikään ei kannata pysähtyä tarpeettoman äkillisesti eikä pysähtyessä jättää mitään rekka-auton mentävää turvaväliä eteensä - varsinkaan jos ko. tyhjälle tilalle olisi enemmän käyttöä takana.

Jos peräänajosta on selvitty likimain kosmeettisin kolhuin, niin pysähtymismatkaa ei etenkään pitävissä oloissa olisi tarvittu kovinkaan paljon lisää kolarin välttämiseksi kokonaan. Jos hidastuvuus on kostean kelin 7 m/s², niin jo kaksi metriä riittää pysähtymiseen 20 km/h nopeudesta (siis jos nyt perään on rysäytetty 20 km/h, niin olemalla vain 2 m edempänä ei olisi kolahtanut ollenkaan). Autonmitta taas vastaa n. 30 km/h nopeutta.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 358
-Vastapuolen tarina muuttuu ja itse ei tajunnut kutsua poliiseja paikalle
Tässä on se ongelma, että jos kyseessä on vain pienimuotoinen peltikolari ilman henkilövahinkoja niin poliisi ei tule paikalle vaan ohjeistetaan tekemään ilmoitukset vakuutusyhtiöön ja tarvittaessa tilaamaan hinauskalusto siirtämään romut pois. Kokemusta tälläisestä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Eihän sitä mistään muutenkaan saa vaivan palkkaa asioiden hoidosta. Itseltäni varastettiin pyörä jokunen vuosi sitten ja oli siinäkin ihan kohtuullisesti vaivaa ja kuluja kun jouduin kaikki kuitit etsimään, tekemään rikosilmoituksen ja ilmoituksen kotivakuutukseen sekä keksimään vaihtoehtoisia tapoja päästä töihin kun ei ollut pyörää ja maksamaan niistä. Pyörästä sain mitä sain, mutta mitään vaivanpalkkaa nyt en tietenkään. Eihän se nyt vakuutusyhtiön vika ollut että pyörä varastettiin joten joku vakuutuspetos olisi aika huonosti perusteltavissa.

Kolari hommissa tietysti voisi olla joku semmonen homma, että joko kolaroija itse maksaa vaivanpalkkaa(käytännössä ei onnistu mitenkään), tai sitten liikennevakuutuksissa olisi pakollisena joku osuus josta sitten maksettaisiin vakuutusyhtiön toimesta vaivanpalkkaa.
 

zet

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 358
Kolari hommissa tietysti voisi olla joku semmonen homma, että joko kolaroija itse maksaa vaivanpalkkaa(käytännössä ei onnistu mitenkään), tai sitten liikennevakuutuksissa olisi pakollisena joku osuus josta sitten maksettaisiin vakuutusyhtiön toimesta vaivanpalkkaa.
Seisontapäivistä (kun auto makaa korjaamolla) saa pientä korvausta, ei toki la-su :D
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Tai sitten vaan ottaa kolarin jälkeen kuvat autoista ja tapahtumapaikasta, kun sellainen joka jampan taskusta löytyy? Selkeät kuvat on kyllä aika yksiselitteisiä, ellei kyseessä ole joku aivan final destination luokan mysteerikolari. Videotakin voi ottaa heti autosta noustua niin ei pääse tarinat muuttumaan. Suurin virhe ihmisillä on että otetaan vaan tiedot ylös ja luotetaan toiseen osapuoleen, täysin käsittämätöntä meikäläisen mielestä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Varmaan kuvatkin on jees mutta eipä toi kamera montaa euroa maksanut.
Eipä kyllä ja dashcami on kyllä erinoimainen suojaamaan omaa napaa. Sillä on vaan äärimmäisen hankala todistaa ketään muuta syypääksi, kun pääosin se syyllinen jää kuvan ulkopuolelle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Lainataampa ketjua.

Tilanne siis näin: Naisystävän auton keulaan peruutti nuori kuski jättäen isot naarmut pellille asti. No naisystävä ei siinä kohtaa tajunnut ottaa auton rekisterikilvestä kuvaa, mutta kuskin puhelinnumeron ja kuvan ajokortista otti.

Nyt on arvioitu korjauskulut ja tämä syyllinen ei tiedä kenen auto hänellä oli lainassa eikä saa mitenkään selville sen auton omistajaa tai rekisterikilpeä(kuulostaa vähän oudolta :facepalm:). Helpointahan se olisi sen auton liikennevakuutuksen piikkiin korjata.

Naisystävä on keskustellut tämän henkilön kanssa joka valittelee ettei hänellä ole semmoisia rahoja(korjausarvio ~1400€) ja ehdotti sitten kun ei jaksa enää jos se maksaisi omavastuun osuuden. Tähänkin ilmoitti, että jos sopisi maksaa se osissa kun ei ole rahaa tai hänellä on seuraavan kerran tuommoinen summa käytettävissä ehkä elokuussa, omavastuu siis about 200€.

Menikö tämä nyt ns. omaan piikkiin vai onko jotain tehtävissä. Mitään takeitahan sillei ei ole, että hän maksaisi sen omavastuun takaisin.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Lainataampa ketjua.

Tilanne siis näin: Naisystävän auton keulaan peruutti nuori kuski jättäen isot naarmut pellille asti. No naisystävä ei siinä kohtaa tajunnut ottaa auton rekisterikilvestä kuvaa, mutta kuskin puhelinnumeron ja kuvan ajokortista otti.

Nyt on arvioitu korjauskulut ja tämä syyllinen ei tiedä kenen auto hänellä oli lainassa eikä saa mitenkään selville sen auton omistajaa tai rekisterikilpeä(kuulostaa vähän oudolta :facepalm:). Helpointahan se olisi sen auton liikennevakuutuksen piikkiin korjata.

Naisystävä on keskustellut tämän henkilön kanssa joka valittelee ettei hänellä ole semmoisia rahoja(korjausarvio ~1400€) ja ehdotti sitten kun ei jaksa enää jos se maksaisi omavastuun osuuden. Tähänkin ilmoitti, että jos sopisi maksaa se osissa kun ei ole rahaa tai hänellä on seuraavan kerran tuommoinen summa käytettävissä ehkä elokuussa, omavastuu siis about 200€.

Menikö tämä nyt ns. omaan piikkiin vai onko jotain tehtävissä. Mitään takeitahan sillei ei ole, että hän maksaisi sen omavastuun takaisin.
Poliisiin yhteys ja venkulan tiedot + tähänastinen keskustelu sinne. Jospa ne kielenkannat aukeaisi poliisin avulla.

Paskapuhettahan tuo on ettei tietäisi kenen autolla ollut liikenteessä, ellei ollut autokin varastettu, jolloin yhteys poliisiin entistä korostetummin.

En myöskään hyväksyisi mitään omavastuun maksamisia, todelliset kustannukset bonusmenetyksineen on vähintään tuplat. Joko venkula maksaa koko lystin, tai kertoo kenen autolla kolisteltu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
ehdotti sitten kun ei jaksa enää jos se maksaisi omavastuun osuuden
Tässä kai viitataan siihen, että vahinko maksettaisiin omasta kaskosta. Ei kai sellaiseen ole edes mahdollisuutta? Jos vahinko on vastapuolen liikennevakuutuksesta korvattava, niin ei kai kasko sitä korvaa sillä perusteella, että vahingon aiheuttanutta kuljettajaa ei nyt huvittaisi kertoa auton omistajalle/vakuutuksenottajalle, mitä tapahtui. Erityinen hit-n-run sitten erikseen, ja sellaisen korvaamisessahan on kai myös omat epäselvyytensä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Tässä kai viitataan siihen, että vahinko maksettaisiin omasta kaskosta. Ei kai sellaiseen ole edes mahdollisuutta? Jos vahinko on vastapuolen liikennevakuutuksesta korvattava, niin ei kai kasko sitä korvaa sillä perusteella, että vahingon aiheuttanutta kuljettajaa ei nyt huvittaisi kertoa auton omistajalle/vakuutuksenottajalle, mitä tapahtui. Erityinen hit-n-run sitten erikseen, ja sellaisen korvaamisessahan on kai myös omat epäselvyytensä.
Kaskosta voi korvata aina. Käytetään mm. jossain erikoisemmissa liikennevahingoissa joissa syyllistä haetaan pidempään, mutta auto saatava ajokuntoon. Syyttömät osapuolet saa sitten omavastuunsa ja bonarinsa takaisin jälkikäteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Unohdin sanoa, että vakuutusyhtiöön myös oltu yhteydessä ja kaskosta tuo menisi.

Laitoin tuossa viestiä vielä tutulle poliisille mitä hän on mieltä. Maanantaina on yhteydessä vielä sovittelutoimistoon asian tiimoilta mitä kannattaisi tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Paskapuhettahan tuo on ettei tietäisi kenen autolla ollut liikenteessä, ellei ollut autokin varastettu, jolloin yhteys poliisiin entistä korostetummin.
Samaa mieltä itekki olen asiasta. Helpointahan tuo olis kaikkien kannalta jos olis se rekkari selvillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
Kaskosta voi korvata aina. Käytetään mm. jossain erikoisemmissa liikennevahingoissa joissa syyllistä haetaan pidempään, mutta auto saatava ajokuntoon. Syyttömät osapuolet saa sitten omavastuunsa ja bonarinsa takaisin jälkikäteen.
Olen siis näissä ihan amatööri, mutta ihmettelinpä kuitenkin. Tarkoitan juuri sitä, että kai se tilanne oikaistaisiin jälkeenpäin, jos vakuutusyhtiö selvittäisi asian kunnolla, ja kai he haluaisivat. Eli varsinaisesti korvattaisiin tämän elämänkallun ajaman auton liikennevakuutuksesta. Eli vielä toisin sanoin vakuutusyhtiöt kuitenkin lopulta ratkaisevat, kuka maksaa ja mitä, jos siis tilanne on vahinkoa ilmoitettaessa rehellisesti kerrottu; siis asiakas ei valitse, korvataanko lopullisesti kolari(tavallaan siis tapahtumakulultaan selkeä kahden auton liikennevahinko) syyllisen liikennevakuutuksesta vai syyttömän kaskosta.

Erehdynkö?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
En kyllä itsekään tarkemmin näitä vakuutusasioita tiedä, mutta naisystävä oli siis soittanut vakuutusyhtiöön ja kertonut asian miten on menny. Vakuutusyhtiö oli vielä luvannut, että kertyneisiin bonuksiin millä voi kuitata osan omavastuusta ei käytettäisi tähän(toki halutessaan voisi käyttää.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Autossa oli toinenkin henkilö, kuski oli kuulemma niin paniikissa ettei muistanut omaa puhelinnumeroa ja hänen kaveri joka istui vänkärin puolella antoi omansa. Periaatteessa molempien henkilöllisyys on tiedossa, ainakin kuskin jonka ajokortista kuva on. Ajokortin mukaan kortti ollu taskussa aikalailla tarkalleen 2kk ennen tätä tapahtumaa. :lonely:

No kunhan huomenna tuon tutun saan kiinni niin voin kysellä poliisin mielipidettä asiaan ja naikkonen juttelee sen sovintotoimiston(tjsp) kanssa niin eiköhän tässä viisastu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 605
Siis teillä on syyllinen tiedossa ja todistanut asian, tuota on vaikea jälkikäteen kiistää, kun on antanut ajokortistaankin kuvan. Jos rahaa ei ole eikä aio maksaa, niin rikosilmoitus vaan kehiin, menee sitten perintään tuo rahasumma kyseiseltä henkilöltä, tuskin sillä mitään velkoja ennestään ulosotossa on, jos kerran jotain rahaa maksaisikin. Ei mitään oman vakuutuksen käyttöä ja bonusmenetyksiä tohon, rahan saa henkilöltä kyllä ennenpitkää.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Autossa oli toinenkin henkilö, kuski oli kuulemma niin paniikissa ettei muistanut omaa puhelinnumeroa ja hänen kaveri joka istui vänkärin puolella antoi omansa. Periaatteessa molempien henkilöllisyys on tiedossa, ainakin kuskin jonka ajokortista kuva on. Ajokortin mukaan kortti ollu taskussa aikalailla tarkalleen 2kk ennen tätä tapahtumaa. :lonely:

No kunhan huomenna tuon tutun saan kiinni niin voin kysellä poliisin mielipidettä asiaan ja naikkonen juttelee sen sovintotoimiston(tjsp) kanssa niin eiköhän tässä viisastu.
Vaikuttaa hienolta keissiltä...

Joka tapauksessa tuo kuva ajokortista on jo itsessään aika hyvä "todiste", samoin mahdolliset viestit joissa myöntää syyllisyytensä. Pelkästään niillä pääsee poliisin kanssa jo pitkälle. Tuskimpa ko. tapaus mihinkään korkeammalle koskaan etenisikään.

Haiskahtaa kyllä muutenkin niin elämänkolulaisen pelleilyltä, reppana luulee väistävänsä vastuun "unohtamalla" millä autolla ajoi ja tyhjillä taskuilla. Jos näin niin yleensä pinkkaa tai yhteistyökykyä löytyy viimeistään siinä vaiheessa kun poliisi soittaa.

Toinen vaihtoehto on sitten elämäntapakallu ja se perinteinen kilvetön aka lainakilvillä oleva auto. Noilta tuskin rahoja saa pois, mutta joutuvatpahan vastuuseen. Näissä tapauksissa auton korjaus kaskoon ja jos/kun selviää em. tapaus niin vak.yhtiö hyvittää maksut asiakkaalle ja perii ne itse kallulta oikeusteitse, voitto teille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 974
Siis teillä on syyllinen tiedossa ja todistanut asian, tuota on vaikea jälkikäteen kiistää, kun on antanut ajokortistaankin kuvan. Jos rahaa ei ole eikä aio maksaa, niin rikosilmoitus vaan kehiin, menee sitten perintään tuo rahasumma kyseiseltä henkilöltä, tuskin sillä mitään velkoja ennestään ulosotossa on, jos kerran jotain rahaa maksaisikin. Ei mitään oman vakuutuksen käyttöä ja bonusmenetyksiä tohon, rahan saa henkilöltä kyllä ennenpitkää.
No onko sulla joku idea miten hoitaa asia? Jos vastapuolella on omien sanojen mukaan rahaa tuon verran käytössä elokuussa? Ei kait mikään taho voi tehdä työtä ja laskuttaa sitä tältä syylliseltä?

No huomenna rikosilmoitus asiasta. Tutun poliisin kanssa juttelin ja sano kyllä ihan suoraan, että syyllisen historian perusteella ei kannata henkeä pidetälle rahojen suhteen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 605
No onko sulla joku idea miten hoitaa asia? Jos vastapuolella on omien sanojen mukaan rahaa tuon verran käytössä elokuussa? Ei kait mikään taho voi tehdä työtä ja laskuttaa sitä tältä syylliseltä?

No huomenna rikosilmoitus asiasta. Tutun poliisin kanssa juttelin ja sano kyllä ihan suoraan, että syyllisen historian perusteella ei kannata henkeä pidetälle rahojen suhteen.
No joko rahaa saa tai ei mutta ei tossa varmaan kaskon omavastuu paljoa lämmitä kun bonarimenetykset rankasee äkkiä reilusti enemmän. Rikosilmo ja ulosottojonoon rahat niin saattaahan ne saada kun vuosia vierii.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
No ei kai mitään omavastuuta kannattaisi edes ottaa vastaan, jos juttu on muuten selvitettävissä, oli kallu sitten PA tai ei. Ei kai se miksikään arpajaisvoitoksi kuulu, jos kuitenkin vakuutusyhtiön/yhtiöiden kautta asiaa selvitettäisiin sen onnettomuusajoneuvon liikennevakuutuksen kautta ja maksaja olisi se liikennevakuutus. En minä ainakaan uskaltaisi vaikka rahat laskettaisiin lapaan. Etten vaan syyllisty johonkin kiristykseen tai kiskontaan.

Tarkoitan siis sitä, että jos homman saisi (vaikka sitten poliisin kautta puhuen) lopulta hoitumaan sen oikean vahinkoauton liikennevakuutuksen kautta, ja jos se on vakuuttamaton, liikennevakuutuskeskus kai asiaa hoitaa ja lopulta maksajaksi - eikun maksamatta jättäjäksi - tulee narkkari.

Jos taas kaikki kiistetään eikä kukaan tiedä mistään mitään, niin kai se on eri tilanne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
No onko sulla joku idea miten hoitaa asia? Jos vastapuolella on omien sanojen mukaan rahaa tuon verran käytössä elokuussa? Ei kait mikään taho voi tehdä työtä ja laskuttaa sitä tältä syylliseltä?

No huomenna rikosilmoitus asiasta. Tutun poliisin kanssa juttelin ja sano kyllä ihan suoraan, että syyllisen historian perusteella ei kannata henkeä pidetälle rahojen suhteen.
Ihan turha tuossa on itse päätään sen enempää vaivata vaan rikosilmoitusta kehiin. Vastapuoli paljasti jo heti kättelyssä sen ettei ole mitään aikeita maksaa vetoamalla siihen, että "ei muista kenen autolla ajoi". Se on sen verran tuuheaa valetta ettei tuollainen nyt mene kenellekkään läpi.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
No onko sulla joku idea miten hoitaa asia? Jos vastapuolella on omien sanojen mukaan rahaa tuon verran käytössä elokuussa? Ei kait mikään taho voi tehdä työtä ja laskuttaa sitä tältä syylliseltä?

No huomenna rikosilmoitus asiasta. Tutun poliisin kanssa juttelin ja sano kyllä ihan suoraan, että syyllisen historian perusteella ei kannata henkeä pidetälle rahojen suhteen.
Itse asiassa voi, ainakin periaatteessa.

Tehkää nyt vain se rikosilmoitus ja sen jälkeen selvitätte tilanteen omaan vakuutusyhtiöönne. Todennäköisesti yllätytte positiivisesti miten kärkkäästi vakuutusyhtiö ajaa oman etunsa lisäksi myös asiakkaansa etua. Veikkaan että saatte auton kohtuu kivuttomasti fiksattua ja yhtiö jatkaa venkulan kanssa, niillä on aikaa odotella rahoja hamaan tulevaisuuteen. Tämä varmasti helpoin ja taloudellisin ratkaisu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 206
Viestejä
4 194 564
Jäsenet
70 871
Uusin jäsen
Hedelma

Hinta.fi

Ylös Bottom