Kokonaan uusi konepaketti, vai jotakin vanhasta mukaan?

Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Pohdin tässä puolihypoteettisesti tietokoneeni päivittämistä. Vanha on erittäin vanha ja siitä voisi käyttää vain kotelon ja kovot. Ehkä myös virtalähteen, koska se on 500W.

Mietin tässä, että tulisiko sittenkin halvemmaksi ostaa joku valmis konepaketti jostain ja pistää sit vaan noi kovot siihen erikseen. Toinen vaihtoehto olisi ostaa erikseen emo + muistit + prossu + näyttis ja rukoilla, että toi poweri riittää. Valmiita konepaketteja ilman kovoja tuskin myöskään lienee mistään saatavilla.

En tajua nykyään enää mitään näistä tietokoneiden komponenteista, vaikka vuonna miekka ja kirves olen oman koneen osista koonnutkin. Eniten mua mietityttää ehkä toi powerin riittävyys uusille näytönohjaimille.

Mieluiten tukisin ehkä jotain pientä nyrkkipajaa PK-seudulla ja veisin ton sinne päivitettäväksi. Onkohan sellaisiakaan enää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 945
500W:n poweri ei kerro wattien laadusta mitään. Vanha poweri rikkoontuessaan tuppaa rikkoontuessaan viemään muita komponentteja mukanaan, etenkin jos kyse on kiinanpommilaadusta.
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
62
Nykyiset näyttikset eivät automaattisesti vie enemmän virtaa verrattuna aiempiin sarjoihin. Etenkin jos päädyt Nvidian korttiin, niin uusin Turing-arkkitehtuuri on käsittääkseni melko vähäruokainen virran suhteen.

Kysymys valmiin konepaketin ja itse kasatun välillä riippunee hieman budjetista ja harrastuneisuudesta. Yli 1000e koneeseen valitsisin itse osat. Toki tätäkin kalliimpia hyviä valmispaketteja on olemassa, varsinkin hyvillä tarjoushinnoilla. Jos olet kuitenkin aikoinaan jo ainakin yhden koneen kasaillut, niin ei se nykyään ainakaan vaikeampaa ole.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Kysymys valmiin konepaketin ja itse kasatun välillä riippunee hieman budjetista ja harrastuneisuudesta.
Tarkoitus olisi päästä mahdollisimman halvalla. Pelaisin korkeintaan ehkä CS:ää, mut tuntuis typerältä maksaa viittäkään sataa, siitä, et sitä taas pääsisin pelaamaan. Ehkä sitä jotain muutakin vois sit taas pitkästä aikaa kokeilla, kun pelit taas toimis. Vai saiskohan tolla viidellä sadalla konetta, jossa pyöris CS:GO?
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
62
500e budjettia hieman venyttämällä hahmottelisin seuraavaa:

  • Prossu: Ryzen 5 2600 - 150e
  • Emolevy: B450-kantaa - 80e
  • Muisti: 16GB DDR4 - 80e
  • Näyttis: GTX 1660 - 230e
  • Total: 540e
Tässä siis oletettuna että power, koppa ja kovot valmiina. Jos tallennustila ennestään HDD:tä niin lykkäisin käyttöjärjestelmän vielä pienelle SSD:lle (+30e).

Edit: Tarkemmin mietittynä jos käyttötarkoitus puhdas CS-peluu, niin luultavasti Intellin kivi suoriutuisi urakasta paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
500e budjettia hieman venyttämällä hahmottelisin seuraavaa:

  • Prossu: Ryzen 5 2600 - 150e
  • Emolevy: B450-kantaa - 80e
  • Muisti: 16GB DDR4 - 80e
  • Näyttis: GTX 1660 - 230e
  • Total: 540e
Tässä siis oletettuna että power, koppa ja kovot valmiina. Jos tallennustila ennestään HDD:tä niin lykkäisin käyttöjärjestelmän vielä pienelle SSD:lle (+30e).

Edit: Tarkemmin mietittynä jos käyttötarkoitus puhdas CS-peluu, niin luultavasti Intellin kivi suoriutuisi urakasta paremmin.
Kiitos hahmotelmasta. Itsekkin olen tuosta Ryzenistä lukenut hyvää. SSD mul onneks jo on, ni ei tarttis sitä enää. Käyn täs kovaa jaakobinpainia tän asian kanssa. Toisaalta tekis mieli pelata, mut toisaalta tuntuu liian kalliilta.

Meinaatko, et ottas kuitenkin sit jonkun Intelin prossun? Missä mielessä Intel suoriutuisi tehtävästä paremmin, vai meinaatko, että se olis vaan halvempi?

Edit: Sit se juttu vielä, et haluaisin pysyä Linux-yhteensopivana. Yhteen aikaan siihen ei tainnut olla tukea kuin NVIDIA:n näyttikselle, et ehkä se pitäisi sit sellainen olla ja toi näyttää olevankin.

Edit2: Osaisko joku sanoa, et saakohan noihin uusiin 3D-kortteihin enää VGA-piuhaa kiinni? Mul on täl hetkel kaks VGA-näyttöä käytössä, eikä tekis mieli niitä uusia samalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
62
Meinaatko, et ottas kuitenkin sit jonkun Intelin prossun? Missä mielessä Intel suoriutuisi tehtävästä paremmin, vai meinaatko, että se olis vaan halvempi?
Puhtaasti pelimielessä Intellin single core -suoritusteho taitaa olla AMD:tä parempi. Eli tavallaan Ryzeniä ostaessa monisäikeinen suoritusteho menisi "hukkaan", jos näin voidaan sanoa. CS:GO:n fps on melko prosessoririippuvainen, joten mahdollisesti korkeita lukemia havitellessasi, prosessorin valinta korostuu tässä tapauksessa.

En osaa kyllä tähän hintaluokkaan heittää Intel-prossu suositusta, ja vähän mutuiluksi menee tuo yllämainittukkin, joten tulkoon minua viisaammat korjaamaan.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 260
CS:GO on niin vanha peli että mikä tahansa moderniksi luettava prossu kyllä pyörittää sitä kovilla framerateilla.
Tuollaisilla budjeteilla näytönohjain ja näyttökään kun tuskin ovat kovin huippua...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 060
Viestejä
4 190 300
Jäsenet
70 856
Uusin jäsen
Jamse500

Hinta.fi

Ylös Bottom